Autor Thema: Tams Control Extra.  (Gelesen 4539 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Tams Control Extra.
« am: 24. Mai 2007, 11:40:44 »
Beste Forumleden,

Ik sta op het punt om een Tams Master Control aan te gaan schaffen (naast mijn IB).
Na de handleiding enigzins te hebben doorgelezen (mijn Duits is niet wat het moet zijn) bekruipt mij het gevoel dat ik gelijktijdig er een Booster bij moet kopen, klopt dat?
Zo ja, welk type en wat kosten deze?
Ik heb over de Tams nog wel meer vragen maar 1 ding tegelijk.

Ik zie uit naar jullie reactie en alvast bedankt hier voor.
   
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #1 am: 24. Mai 2007, 13:04:39 »
Beste Riny,

Je hebt inderdaad een booster nodig (slechts één is voldoende). Ik weet dat jij met Marklin rijdt, dus een booster 6017 is voldoende. Deze is nodig voor de digitale informatie etc. van baan naar computer en vv. Daarentegen heb je geen extra transformator nodig. De Tams Master Control heeft een eigen stekker/adapter combinatie. Totaal heb je 4 aansluitingen: 1. Stroomvoorziening, 2. Booster, 3. PC verbinding (seriële of USB-poort) en 4. S-88 module.
Heel eenvoudig allemaal. Ik heb hem nu 3/4 jaar in gebruik en ben er zeer tevreden over. Geen irritante resets meer die bij mijn IB voorkwamen. Het draait allemaal heel stabiel en dit met een baudrate van 57600 Baud. (24x sneller dan bv.de Marklin interface). Als je hem in Nederland koopt, krijg je er een Nederlandse handleiding bij.

Met vriendelijke groeten,
Gerard
 

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #2 am: 24. Mai 2007, 18:32:45 »
Beste Gerard,

Allereerst bedankt voor je reactie.
Toch nog een vraag (en er zullen er wel meer volgen).
Als ik Märklin 6017 boosters te pakken kan krijgen zijn hier dat kabels voor te krijgen voor zowel de IB als de Tams-C?
Zitten hier verschillen in of zijn de aansluitingen genormeerd?
Dit is eigen iets wat ik na veel Googlen niet terug kan vinden.
Dus ja, dan maar weer aan de Meester vragen toch?
   
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #3 am: 24. Mai 2007, 20:07:38 »
Beste Riny,

Als je een booster (6017) aanschaft, zit er standaard een (platte) kabel bij in de doos. Deze kabels zijn universeel, je kunt ze zowel op de IB als op de Tams MC aansluiten. Waar je alleen wel even op moet letten, is dat je ze goed aansluit. Wat nogal eens voorkomt dat men ze "op zijn kop" aansluit en daardoor dus vreemde meldingen krijgt zoals het feit dat alle terugmeldingen als zijnde bezet weergeven, of juist helemaal niets weergeven op je monitor. Maar dit is simpelweg even de handleiding goed lezen. Een eventuele optie is (die ik heb voor zowel mijn treinbaan als voor mijn Faller Car Systeem) het gebruik van een (Littfinski) HSI-88.
Dan hoeft de IB cq.Tams MC geen terugmeldingen te verzorgen en word dit gedaan door die HSI-88. Dat ontlast de eerder genoemde IB/Tams MC. Het werkt ook nog eens veel sneller. Maar het ligt natuurlijk ook aan de grootte van de baan. Als je heel veel terugmeldingen, rijwegen, treinen, magneetschakelingen, etc hebt, is dit een eventuele (extra) optie, maar niet noodzakelijk hoor.

Er is ook al een topic hier op het (Nederlandse) forum over.
(en natuurlijk uitgebreid ook op het Duitse gedeelte)

Met vriendelijke groeten,
Gerard
   

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #4 am: 24. Mai 2007, 20:42:01 »
Als antwoord op:
Maar dit is simpelweg even de handleiding goed lezen.



Beste Gerard,

Bedankt voor de info.
Wat de quote betreft; ik lees af en toe wel eens te veel, zelfs zoveel en vaak dat er bij uitvoeren van bepaalde dingen/handelingen de tijd er wel eens bij inschiet.
 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #5 am: 24. Mai 2007, 23:49:03 »
Hallo Moba's,
Toen ik zelf een Tams heb aangeschaft heb ik direct een 150VA booster gekocht van HKH elektronik.Bij de booster was alles aanwezig en is gemakkelijk onder de baan weg te bouwen.  
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #6 am: 25. Mai 2007, 18:40:30 »
Als antwoord op:
Toen ik zelf een Tams heb aangeschaft heb ik direct een 150VA booster gekocht van HKH elektronik.Bij de booster was alles aanwezig en is gemakkelijk onder de baan weg te bouwen.    



Beste Bob,

Wat waren de kosten van deze Booster?
Heb je misschien ook wat meer gegevens zoals, adres, site, o.i.d. ?

Bij voorbaat dank.    
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #7 am: 25. Mai 2007, 23:13:58 »
Riny,

Ik heb de Tams gekocht bij de Nederlandse importeur Kees Bleeker. Zijn mail adres is info@treinelektronika.com
Normalieter heeft hij de de Tams en de booster op voorraad. De booster prijs die ik heb betaald voor de versie die ik nodig had (N spoor) is € 225,-
 
verder heb ik de web site van Tams voor je:
http://www.tams-online.de/htmls/aktuell.html
 
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #8 am: 26. Mai 2007, 11:23:42 »
Beste Bob,

Bedankt voor je reactie en informatie.
Ik zal er eens mee aan de slag gaan.
 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #9 am: 28. Mai 2007, 10:16:28 »
Riny,
Afgelopen zaterdag kocht ik het blad Modell Eisen Bahner en op blz 66 -67 staat een heel artikel over de TAMS easy control.  
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Tams Control Extra.
« Antwort #10 am: 28. Mai 2007, 12:43:53 »
Beste Bob,

Bedankt voor de info.
Ik zal na de Pinksteren gelijk eens gaan kijken voor dat blad.
 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"