Autor Thema: Märklin 6051 Inteface.  (Gelesen 3368 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Märklin 6051 Inteface.
« am: 22. Januar 2008, 23:52:19 »
Beste WDP vrienden,

Even een vraag, Ik heb de IB, Tams MC.
Ter ondersteuning van de Tams is mijn Booster naar een andere wereld vertrokken, defect dus. :'(

Ik zie daar geen waarde in om deze te laten repareren dus ik overweeg nog een 6051 aan te schaffen.
Is het ook bekend of de 6051 goed tot zeer goed werkt met WDP?
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Märklin 6051 Inteface.
« Antwort #1 am: 23. Januar 2008, 00:06:44 »
Hallo Rinny,
Ik zie geen verband tussen het wel of niet goed functioneren van een booster met WDP.

De booster werkt nauw samen met je IB of je MC  ;)
Als je kijkt in de handleiding van WDP( in de handleiding) dan komt het woordje booster niet eens voor.

Ik denk dat je moet kijken naar de juiste booster voor de IB of MC, zo gebruik ik een 150VA booster die ik via Trein elektronika (zie handelarenlijst op Tams web-site) heb aangeschaft en deze gekoppeld aand de MC, werkt feilloos :D
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Märklin 6051 Inteface.
« Antwort #2 am: 23. Januar 2008, 09:33:18 »
Goedemorgen Riny,

Bedoel jij de interface 6051, of de booster 6015? (tegenwoordig de 6017)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Märklin 6051 Inteface.
« Antwort #3 am: 23. Januar 2008, 10:51:56 »
Beste Bob en Gerard,

Het gaat hier om de InterFace 6051 van Märklin.

Omdat ik nagenoeg nooit met het digitaal systeem van Märklin (60xx serie) heb gewerkt stel ik deze vraag.
Het was de bedoeling om deze aan te schaffen als "back up" onderdeel.
In mijn beredenering zou ik tussen de pc en interface verder geen randapparatuur nodig hebben.
Of heb ik dan alsnog een extra trafo en booster nodig bij de genoemde interfac 6051?
Trafo's (6002) heb ik voldoende alleen de Booster 6015 is naar de eeuwige jachtvelden.

Ik ken dat spul van die Märklin-serie niet zo, stom hé? :-[
Maar ja, een mens kan niet alles weten.

Ik ga ook nog even verder zoeken naar info op het internet.

Alvast weer bedankt voor jullie reactie.

 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Märklin 6051 Inteface.
« Antwort #4 am: 23. Januar 2008, 11:59:31 »
Hallo Riny,

De interface 6051 werkt prima met WDP, alleen in vergelijking met de IB en zeker de Tams een stuk trager.
Ik heb zelf ervaring met alle drie, 6051, IB en Tams. De 6051 werkt met een baudrate van 2400, de IB met (max.) 19200 en de Tams met (max.) 57600. Met de 6051 heb ik weleens ervaren dat er bij veel schakelingen in één rijweg een schakeling niet werd gesteld, maar of dit lag aan de relatief trage baudrate van de 6051 weet ik niet. Let wel, als je met de 6051 gaat werken in combinatie met WinDigipet, het digitale loc. of functiedecoderadres 68 niet kunt gebruiken. Dit is een interne WDP instelling, alleen met het gebruik van de 6051. Mijn ervaring met de IB is ronduit slecht, veroorzaakt door de beruchte onvoorspelbare "resets"van dit apparaat in combinatie met een PC (vermoed men).
De Tams daarentegen werkt zeer betrouwbaar, stabiel en snel. Wat goed te merken is, dat met een baudrate van 57600 alle schakelingen en digitale commando's naar decoders veel sneller gaat. Mocht je bijv.met profielen rijden en dit afgestemd hebben op het gebruik met de 6051 (baudrate 2400), schakel je vervolgens over naar de Tams (baudrate 57600), dan komen deze commando's en schakelingen veel sneller aan, en zullen de treinen ook veel sneller hierop reageren, maw. een stopcommando komt eerder aan bij de loc en zal dus visueel iets eerder tot stilstand komen.
Overigens hoef je de Tams niet met de max.baudrate van 57600 te gebruiken, maar kun je ook stapjes lager.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Märklin 6051 Inteface.
« Antwort #5 am: 23. Januar 2008, 12:11:01 »
Beste Gerard,

Bedankt voor je reactie en heldere uitleg.
Weer wat informatie er bij.

Mijn dank.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"