Autor Thema: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA  (Gelesen 7102 mal)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« am: 05. Februar 2022, 20:26:19 »
In heb een poos niet gereden in verband met bouwwerkzaamheden maar nu ik sinds de update weer rij heb ik een vreemd probleem.

Heel af en toe zoals het nu lijkt met een willekeurige locomotief en op een willekeurige IFA/stopplaats blijft een locomotief ook al behoort hij daar te stoppen, heel-heel langzaam doorrijden, zeg maar kruipen.

Ondertussen is de rijweg in WDP netjes afgesloten, de melder in de IFA meldt zich prima en zowel in WDP als op de Intellibox wordt aangegeven dat de loc snelheid 0 heeft.

Het probleem doet zich soms 15-20 minuten niet voor en dan opeens een paar keer achter elkaar en dat is flink vervelend omdat het doorrijden lijkt tot kortsluiting en/of aanrijdingen.

De locs zijn netjes geijkt en ik rijd al een poos heel betrouwbaar met deze baan, dit is echt een nieuw probleem en ik heb eigenlijk niks wezenlijks verandert.

Herkent iemand dit of is er iemand die suggesties heeft waar dit aan kan liggen / ik moet zoeken.

Groet,

Ronald


Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #1 am: 05. Februar 2022, 20:39:26 »
Hoi Ronald


Ik rij met loconet en heb dit gehad.
Probleem was dat ik vergeten was de voeding van mijn loconet booster in te steken.


Kijk daarom even of er overal spanning op staat.


Gr. Jacques
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #2 am: 06. Februar 2022, 09:07:33 »
Hoi Jacques,

Bedankt voor je reactie en suggestie.

Ik heb 4 kringen met booster/trafo voor spanning op de baan en een Intellibox met trafo voor het schakelen van de wissels/seinen en het aansturen van de treinen en een HSI-s88-USB/trafo voor het uitlezen van de RMK

Ik heb gekeken en er staat bij mij overal spanning op. Het rijdt verder ook prima.

Ik begrijp overigens niet wat je met een loconet booster bedoelt (als booster er uitligt rijdt er toch niets), of snap ik niet wat je bedoelt?

Groet,

Ronald

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #3 am: 06. Februar 2022, 11:26:32 »
Hoi Ronald,


De loconet uitgang op de centrale (ik gebruik IB-COM, dat is een intellibox zonder knopjes) kun je max met 300mA belasten. De aangesloten bezetmelders die ik gebruik adapteren ieder 30mA op de loconet bus.


Je kunt dus maximaal 10 RMK modules hierop aansluiten. Als je er meer wil dan kun je een nieuwe loconet  stroom verdeler (die een eigen voeding heeft) toepassen waar je vervolgens weer per poort 300mA kunt aansluiten.


Ik gebruik hiervoor de UH62260 + adapter.
Dit wordt bij andere leveranciers ook wel een loconet booster genoemd.


gr. Jacques.

Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #4 am: 06. Februar 2022, 20:55:17 »
Ronald,

Zijn het altijd dezelfde loos die het doen?
Kijk eens naar die loos bij cv29
Staat railcom uit!

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #5 am: 07. Februar 2022, 08:28:34 »
@Jacques, bedankt voor de uitleg

@Bob, Ja die staan allemaal op 2, doe ik altijd meteen bij het instellen/ijken van een loc.

Groet,

Ronald

Offline Ruud Hermans

  • Mitglied
  • Beiträge: 45
  • Ort: Losser Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #6 am: 07. Februar 2022, 13:30:46 »
Hoi Ronald,
Bij mij is het kruipen voorgekomen in de gevallen de lok met een wielstel nét de laatste rmk uitreed. Alles lijkt dan in orde omdat de rijweg wel netjes wordt afgesloten.
Succes!
Met vriendelijke groet,
Ruud Hermans
Ruud Hermans
Märklin H0 / Epoche II / K-Gleis / C-Gleis
CS2 + Link88, S88 AC, k83, k84, m84
DR5000 + DR4018, DR4024, DR4050/4051
Drehscheibe, Segmentdrehscheibe
Mitglied WindigipetOpdeRails
  • Win-Digipet-Version:
    2021.1 Premium Version 2021.1.13 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin CS 2, DR5000
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Laptop Windows 10

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #7 am: 08. Februar 2022, 20:26:27 »
@Ruud,  bedankt voor je suggestie maar blijft die dan doorkruipen? Bij mij begint dat kruipen al vanaf de beoogde stopplaats, meestal zo'n 10 tot 20 cm voor het einde van de stopmelder.

Ik heb inmiddels maar eens alles opgeschreven wat ik de afgelopen tijd verandert en toegevoegd heb aan met name de elektronica. Dat is onder andere een 4de booster en mij viel van het weekend op dat de V/A meter die daaraan zit af en toe knippert (ook als bv een wissel wordt geschakeld) wat gepaard gaat met een spanningsdip in die kring, dat is natuurlijk niet de bedoeling maar ik kan geen oorzaak in de bekabeling vinden dus gisteravond de betreffende booster maar eens uitgebouwd (die is nu verdachte  1 voor mij) en nu vanavond een uurtje gereden met 8 tot 14 rijdende en regelmatig stoppende treinen zonder het doorkruip probleem, dus dat is hoopgevend.
Ik denk vooralsnog (hoop dat dat klopt) dat die booster heeft geleidt tot het verloren gaan van communicatie van de boosters naar de baan waardoor de locs in WDP en op de IB wel stilstaan maar op de baan dus net niet.

Verder is de baan recent verder uitgebreid en staan er meer treinen op de baan en rijden er ook meer tegelijk dus ik begin me zo langzamerhand ook wel af te vragen of mijn 15 jaar oude IB-1 tje niet tegen zijn grenzen aanloopt qua verwerking van alle signalen.

Om die reden heb ik jaren geleden de 416 terugmelders al omgeleid via een HSI maar wellicht zijn 4 boosters, 50+ treinen op de baan en 100+ wissels teveel gevraagd van een IB-1 met een baudrate van 19200.  Wellicht wordt het tijd om over te schakelen naar een IB-2. Heeft iemand daar wellicht ervaring mee of gedachtes over?

Voorlopig ga ik de komende dagen verder met testen en de belasting opvoeren (meer treinen rijden, grotere ZFA) en eens kijken of het goed blijft gaan.

In ieder geval tot zover bedankt voor het meedenken en de suggesties en nieuwe zijn welkom.

Groet,

Ronald

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #8 am: 09. Februar 2022, 10:18:47 »
Hoi Ronald


Zelf gebruik ik ook de IB-COM met 65 wissels, 240 RMK contacten (dus 30 RMK decoders) Servo decoders op de wissels (dus via DCC aangestuurd), 20 fysieke seinen, en rij met gemiddeld 5 treinen per booster.
Ik heb naast mijn centrale drie boosters in gebruik die met LocoNet bestuurd worden en gekoppeld zijn.


De boosters kan ik zo configureren dat ze via LocoNet met de centrale communiceren, ook in geval van foutmeldingen waarop ik dan weer kan reageren als er een fout ontstaat.


Als er te veel stroom getrokken wordt door een booster (wat de reden ook mag zijn) dan zal dat leiden tot afschakeling van het boostergedeelte van mijn baan.


In jouw geschetste situatie lijkt het op overbelasting van de booster. Het kan inderdaad zo zijn dat daardoor de communicatie verloren gaat als je dit niet hebt of kunt regelen zoals hierboven beschreven.


Zover ik het kan beoordelen lijkt het op basis van deze informatie niet op een centrale probleem (maar ik kan er natuurlijk naast zitten).


Om dat uit te sluiten kun je natuurlijk altijd een centrale van iemand lenen om dat te testen.


Wat ook een optie is om de activiteiten over twee centrales te delen. Je kunt dan de aansturing van de locs via een centrale laten lopen en de afhandeling van de RMK's en wissels via de andere centrale.


Nog een puntje van aandacht.
Uhlenbrock werkt met een comman ground. Dat wil zeggen dat de ground op een juiste wijze tussen de modules, centrale en boosters gekoppeld moet zijn. Als je dit niet goed aansluit kun je allerlei problemen krijgen (spreek uit ervaring). Maar je boosters moeten ook van het common ground principe zijn !!!
Kijk even in de Uhlenbrock documentatie daar staat dat beschreven.


hopelijk heb je wat aan mijn betoog.
ik ben uiteindelijk wel benieuwd naar de oorzaak en oplossing.


succes
gr. Jacques.
« Letzte Änderung: 09. Februar 2022, 10:31:15 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #9 am: 09. Februar 2022, 19:52:33 »
Hoi Jacques,
Bedankt voor je suggesties ik ga ernaar kijken en ga aantal zaken nalopen en testen, maar dat gaat even duren.
Ik kom er zeker op terug
Groet,
Ronald

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #10 am: 13. Februar 2022, 15:45:27 »
Inmiddels veel getest en er nog niet uit.

Eerst even reageren op punten van Jacques in zijn laatste bericht:
- ik heb ook een common ground voor mijn IB en 4 boosters dus dat zou Ok moeten zijn.
- ik deel mijn activiteiten ook over twee centrales, alle RMK meldingen gaan via de HSI rechtstreeks naar de PC, de IB regelt het schakelen van de wissels en de seinen en via de IB / 4 boosters worden de locs aangestuurd. Volgens mij vergelijkbare configuratie als bij jou
- mijn boosters zijn niet overbelast, ik heb overal V/A meters tussen zitten en die geven nooit meer aan als 1,5 A (3A boosters) dus dat zou Ok moeten zijn.

Wat heb ik afgelopen gedaan. Alles gecheckt qua aansluiting etc dat levert niets op, ook wat locs  opnieuw geijkt dat gaf wel resultaat bij een aantal maar is niet het probleem.

Iets van een stresstest proberen te doen met mijn baan.  Dwz mijn baan is een hondebot met een rondje waarin zo'n 50 optionele stopplaatsen zitten (Zie ook plaatje) en daar een ZFA voor gemaakt waar elke trein de 2de of 3de IFA stopt, weer rijdt, stopt etc, dus lekker veel stoppen in korte tijd. Gestart met 5 rijdende treinen en dit stuk voor stuk met steeds 1 erbij opgevoerd tot 13.

Wat blijkt in het begin  t/m circa 10 tegelijk rijdende treinen is er niet aan de hand, de treinen stoppen netjes, alles werkt perfect in totaal uren gereden zonder problemen met dus vele honderden stops.

Vanaf 10 a 11 tegelijk rijdende treinen begint het fout te gaan en zie ik met enige regelmaat (het gaat dus ook nog vaak goed) ofwel treinen heel langzaam doorkruipen i.p.v. stoppen (terwijl FS in WDP volledig is afgehandeld en snelheid op 0 staat), soms treinen te ver doorrijden maar wel stoppen of ook te vroeg stoppen.

Ik concludeer dan toch dat er iets fout gaat in de communicatie rondom de afhandeling van de FS als de baan druk wordt en er dan signalen/commando's verloren gaan, daar ga ik nu verder zoeken.

Wordt vervolgd en adviezen of suggesties blijven uiteraard welkom.

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #11 am: 14. Februar 2022, 10:50:43 »
Hoi Ronald,


Jouw inrichting lijkt inderdaad veel op mijn situatie.


Ik doe dat rijden en stoppen ook binnen mijn spiraal (50 meter spoor en 25 RMK's opgedeeld)
Daar rij ik ook met max 8 treinen. Dat hou ik met een teller in de gaten.


Je schrijft dat het bij 10 / 11 treinen fout gaat. Dat triggert mij toch op belasting van de booster of besturing.
Ik heb mijn teller zojuist even op 15 gezet en gekeken wat er bij mij gebeurd.
Dit gaf geen probleem (na 30 minuten rijden).


Ik vroeg me ook af of dit is opgetreden na de release wissel van WDP2018 naar WDP2021 ?




Blijf wel benieuwd wat het uiteindelijk is.


Hopelijk kun je snel het probleem tackelen, ik blijf benieuwd.


gr. Jacques.



Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #12 am: 14. Februar 2022, 11:28:04 »
Hoi Jacques,

Bedankt voor de reactie en het testen.

Even nog ter verduidelijking mijn baan is onderverdeeld in 4 kringen met elk een aparte booster dus de boosters gaat wel goed qua belasting zou ik zeggen (nooit boven de 1,5 A en het zijn 3A boosters, worden ook niet warm)

Ja ik denk ook aan overbelasting van iets bv de Intellibox (is tenslotte een oud beestje), dus overstap naar IB-2 staat ook op de optielijst

En tav overstap WDP 2018 naar 2021, ja dat zit ook in mijn gedachten. Ik kan me niet herinneren dat ik voor de overstap last van dit doorpruttel fenomeen had en ook toen reed ik regelmatig met meer dan 10 treinen.

Maar ik heb voor de overschakeling ook een flinke lange bouwperiode gehad waarin de baan nog iets groter is gemaakt dus de belasting en het aantal rijdende treinen is ook iets toegenomen, misschien net over kantelpunt heen ? Lastige is altijd dat je meer dingen verandert of aanpast in zo'n lange bouwperiode, tussendoor wel aldoor functioneel getest maar niet met >10 treinen gereden, dat ging gewoon niet ivm de Baustelle.

Ik heb gisteren ook een bericht gezet op het Duitse forum om het lees publiek wat uit te breiden, ik hoop dat het daar herkend wordt, dus dat wacht k nu ook even af.

Maar ik sta ook hier uiteraard open voor nieuwe suggesties.

Groet,

Ronald

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #13 am: 16. Februar 2022, 20:17:44 »
Ter info,

Op het Duitse forum is flink op mijn vraag gereageerd en op basis hiervan en de diverse tests die ik heb gedaan heb ik besloten om de Intellibox-1 te gaan vervangen door een Intellibox-2.

Ik wacht wel op de nieuwe Intellibox2 neo die door Uhlenbrock voor 2020 is aangekondigd.

Voor nu heb ik een aantal zaken in mijn WDP project ingebouwd (FDL FA en ZD op diverse trajecten) waarmee ik het aantal tegelijk rijdende treinen tot maximaal 10 beperk zodat ik probleemloos kan rijden.

Met vriendelijke groet,

Ronald Meijer

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Locomotief blijft heel langzaam doorrijden in IFA
« Antwort #14 am: 20. Februar 2022, 14:39:39 »
Hoi Ronald


Ik heb de berichten op het DL forum gelezen.


Best interessant.


Ik begrijp dat je een nieuwe centrale gaat toevoegen.


Als je zover bent hoor ik het graag  of dit de oplossing biedt.


succes


gr. Jacques.

Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11