windigipet.de

Win-Digipet Nederlandstalig forum => Nederlandstalig Stamtafel => Thema gestartet von: Kees Polm am 22. April 2008, 20:16:52

Titel: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 20:16:52
Goede avond allen,

ik heb van de week i.v.m. het nootstopprobleem de massa van de boosters gescheiden van die van het cs, deze laatste gebruik ik alleen nog maar voor schakelen e.d. De situatie is verbeterd met dien verstande dat de afschakeltijd van het cs nog steeds vrij hoog staat 1500ms, maar goed we zien wel.
De vraag is de volgende: De s88 zit met de kabel verbonden aan het cs, de geisoleerde spoorstaven gaan naar de s88
nu komt de lok en verbind de massa van de boosters met de geisoleerde spoorstaaf dus een terugmelding, MAAR heb ik op dat moment dan weer niet de massa van de boosters en het cs vebonden en dus mogelijk weer het nootstopprobleem. Wie weet hier meer van.

Gr. Kees
Titel: Re: massa
Beitrag von: Woesch am 22. April 2008, 20:30:49
Kees:

De CS is het apparaat die de treinen bestuurd en dus de digitale spanning op de spoorstaven heeft staan.

Bij de RM isoleer je 1x een staaf ; alleen door de assen van de trein of wagon worden de mass's met elkaar volgens mij verbonden. Massa mag je wel gemeenschappelijk hebben. Alleen uit jou mail wil je dat dus gescheiden houden. Wat is daarvoor de reden ???

Afijn ik ben benieuwd wat de deskundigen hiervan vinden zoals Riny : heeeeeeeeeeeelp!
Titel: Re: massa
Beitrag von: Riny am 22. April 2008, 20:31:08
Beste Kees,

Je zal heus wel weten waar je mee bezig bent maar ik heb toch even een aansluitschema meegezonden.
Het gaat hier wel niet om het CS maar dat maakt niet uit.

Het is van hieruit moeilijk te zien wat er loos zou zijn.
Ik weet niet of je van de baan een bedrading-schema gedocumenteerd hebt?
Als dit het geval zou je dat eens in de bijlage kunnen plaatsen.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 20:34:54
Hallo Kees,

aan je S88 decoder zit een massabus, hier moet een bruine draad naar de massaansluiting van je Central Station, dit is van belang om je bezetmeldingen betrouwbaar te laten binnenkomen,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 20:45:39
bedankt voor de reakties ,

Maar even voor de duidelijkheid,
Er ontstaan problemen als je de massa van het cs verbind met de massa van de boosters(6017) dit bleek in Duitsland ook een veel voorkomend probleem te zijn oa. onverklaarbare nootstops, foute terugmeldingen e.d. dhr. Battermann heeft exact omschreven hoe e.e.a. aan te sluiten. de nootstops heb ik vooralsnog niet meer. Maar ik vraag me dus wel af wat er bij een terugmelding gebeurt. Zie mijn vraagstelling boven.
Kees
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 20:48:00
Hallo Kees,

als je massaterugmeldingen via de S88 bus van je Central Station wil doen, zal je wel moeten, overigens is de massa van mijn booster tevens verbonden met de massa van mijn central station. Dit zou niet tot problemen mogen of moeten lijden.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Riny am 22. April 2008, 20:48:36
Aan je S88 decoder zit een massabus, hier moet een bruine draad naar de massaansluiting van je Central Station, dit is van belang om je bezetmeldingen betrouwbaar te laten binnenkomen,

Beste walter,

Over welke S88 hebben wij het hier?
Zelf heb ik de 5217 van Viesmann en naar mijn weten mag de, vermoedelijk genoemde massabus, niet gebruikt worden.
Deze zou uitsluitend voor het tweerailsysteem toepast mogen worden.

Nu weet ik dat er eigenlijk niet meer over wissel of gelijkstroom gesproken mag worden maar over digitale spanning.

Ik kan het uiteraard mis hebben in het bovenstaande maar ik zou het op prijs stellen dat er dan, indien mogelijk, een bredere uitleg toegevoegd zou kunnen worden.
Mogelijk dat ik verkeerd ben ingelicht en de technische gegevens niet goed heb begrepen?

Let op, dit is geen verwijt alleen een roep naar meer kennis.

Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 20:51:47
Hoi Walter,

Heb jij ook de 6017 want bij de 6015 schijnt het probleem zich niet voor te doen.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 20:55:05
Hallo Riny,

we praten in principe over de Marklin variant dus de 6088 met massadetectie, ik geval van het Central Station is het zelfs voorgeschreven de massabus op de eerder genoemde manier te verbinden. Ik meen dat Freak? op het 3rail forum geschreven heeft dat de S88 bus galvanisch gescheiden is. Dit in tegenstelling tot bij de interface 6051. Voor de tijd dat de massadraad niet waren aangesloten, waren de terugmeldingen bij mij niet stabiel.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Riny am 22. April 2008, 21:01:34
Beste Walter,

Bedankt voor de uitleg.
Ten aanzien van deze uitleg kan ik er wel wat mee en die uitleg onthoud ik graag.
Daar komt bij dat Peter (freak) ook wel weet waar hij over praat.

Ik ben weer wat wijzer,
Bedankt.
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 21:08:46
Hallo,
op ons eigen forum (topic: indeling in sekties 4e pagina geeft Gerard een link naar het duitse forum)
waar de oplossing voor het probleem beschreven wordt.

Kan het zo zijn dat de terugmelding via de  S88 naar het cs langs een ander intern circuit van het cs naar de computer(WDP) gaat en dus niet in verbinding komt met de massa van de boosters. ik roep ook maar wat ik ben geen elektronica man.
Titel: Re: massa
Beitrag von: Riny am 22. April 2008, 21:52:22
Beste Kees,

Ik ben ook geen drs. op elektronica gebied en dus ook maar een self made elektrokonijn.

Voor zover ik dit zie zit er een twist in de kabel.
Dit gebeurd vaker en is ook normaal, afhankelijk van de gebruikte componenten.

(http://i28.tinypic.com/99gwh2.jpg)

Wat ik waar kan nemen is dat de kabel is aangepast d.m.v. aansluiting 2 van het CS naar 5 en 2 van de booster zijn gebracht met tussenkomst van een weerstand.
Tussen de koppeling van 2 en 1 van het CS is tussen de aansluiting van aansluitng 5 naar de booster is ook een weerstand geplaatst.
5 (CS) is naar 4 (B) gebracht, 4 (CS) is naar 1 (B) gebracht en aansluiting 3 is vervallen wat mij logisch lijkt (20V+ spanning naar middenrail puco's)

Zo'n aangepaste kabel is makkelijk zelf te maken.

Als ik zelf een CS zou hebben gehad zou ik dit gemaakt en getest hebben maar helaas ik heb dus geen CS.
Lekker makkelijk gezegd he, daar heb je lekker veel aan.
Maar ik probeer in ieder geval mee te denken.

Maar ik zou Walter zijn mening ook nog even afwachten.
Voor alles is een oplossing, alleen laat de ene oplossing wel eens wat langer op zich wachten dan de andere oplossing.
Maar hier moet uit te komen zijn.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 22:08:19
Hallo Jongens,

ik heb zelf al even ervaring met het CS en terugmeldingen, dus hoop ik te weten hoe je het aan moet sluiten.
Voor Kees ik heb trouwens een 6015 booster zonder problemen aangesloten, deze stuurt echter alleen mijn wissels aan. Wel heb ik nog een Delta Control als booster aan mijn CS hangen voor wat industriesporen, de overgang tussen de delta control en het cs heeft zit een sleperwip in de rails.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 22:35:29
Hallo mannen meedenkers,

Riny op duracel batt. gaan konijnen erg lang mee volgens de TV-reklame dus daar is niks mis mee.

Ik neem aan dat jullie het Duitse stuk gelezen hebben, daar staat het duidelijker als dat ik het kan uitleggen.
niet iedereen heeft er last van als je alle reakties op dat forum leest, maar Karl-Heinz Battermann weet wel waar hij het over heeft ga ik van uit, dus al zijn instrukties heb ik gevolgd.
Mijn vraag is vooralsnog niet beantwoord maar we zien wel als er een elektronica-haas langskomt op de stammtisch of wanneer de eerste TM zijn aangesloten(nog een week of zo)
Maar zoals je hebt kunnen lezen zit het probleem in het potentiaal-verschil tussen de massa's van booster en CS.

Riny, ik heb geen schema van alle leidingen,alles ligt zo logisch onder het bord en alles is vrij simpel te volgen(stikkers)(kleuren) wel staat alles op papier alle adressen 27 K83 22 seinen 85 wissels etc.

Kees.
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 22:39:46
Riny,

ik zie nu net pas je schemaatje.
Ik heb deze zelf ook. Dit is een standaardkabeltje dat bij het cs geleverd wordt, maar zelfs deze heb ik gekontroleerd.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 22:49:53
Kees,

wat snap jij niet aan mijn antwoord, massakabeltje eraan en klaar, boosters of geen boosters, de S88 gaat toch naar de aansluiting op je CS of niet.

ik nodig je anders graag uit voor deze vraag op het 3rail forum, dit forum is bij jou bekend, ik zit namelijk echt geen dingen uit mijn duim te zuigen.

met vriendelijke groet,

Walter


Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 23:04:15
Walter,

ik snap je antwoord wel en ik weet ook zeker dat je niks uit je duim zuigt.
ik begrijp en wist ook al ook dat je het zo moet aansluiten.
Maar ik heb je een hopenlijk nu opgelost probleem geschetst en daaraan gekoppeld de vraag of ik nu hetzelfde probleem
kan verwachten als ik de tm aansluit en om die vraag gaat het.

ik schreef ook net, als niemand mij dit zou kunnen vertellen voordat ik de boel aansluit dan merk ik het vanzelf wel als ik wel zover ben om te testen. Gaat het dan goed prima. krijg ik weer hetzelfde probleem zien we dan wel weer.
Kees.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 23:10:44
Hallo Kees,

Voor het noodstop probleem ben ik niet zo bang, anders weet ik nog 2 vormen van alternatieven.

heb jij tevens nog een oude Central Unit met interface, met Windigipet kan je hierop je terugmeldingen binnen laten komen, ook hier geldt dat de bruine draad van de Central Unit wel aan de rails moet aansluiten, in principe vorm je dan een geheel apart circuit wat geen invloed meer kan hebben op de boosters en het Central Station.

Een Littfinkski High Speed interface voor de terugmeldingen is natuurlijk ook een goede optie,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 22. April 2008, 23:27:30
Hoi Walter,

Ik heb alleen maar het geupdate cs en de 8x 6017 met de 60 va 60052 trafo's en 2 viesm. trafo,s 150 va
de conrad s88 en de marklin k83.

die liftinski zegt me niet zoveel maar dat highspeed klinkt wel cool. Wellicht is dat een optie als het met de huidige configuratie fout zou gaan.
Maar goed je hebt het probleem wat ik had begrepen en je verwacht dus geen verdere problemen, dan ga ik daar
vanuit en zou ik de pech hebben dat het toch fout gaat dan mag je me bijspijkeren over de altenatieven en dan lossen we dat ook wel weer met elkaar op.
Gr. Kees
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 22. April 2008, 23:55:30
Hallo Kees,

de LTD High Speed S88 is altijd een optie, zit ook in de mogelijkheden van WDp

Groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Riny am 23. April 2008, 00:44:26
ik zie nu net pas je schemaatje.
Ik heb deze zelf ook. Dit is een standaardkabeltje dat bij het cs geleverd wordt, maar zelfs deze heb ik gekontroleerd.

Beste Kees en Walter,

Dan denk ik dat het mij verstandig lijkt om mij even terug te trekken uit deze discussie. :'(
Reden: ik werkt uiteindelijk met andere componenten en niet met een CS.
Mijn reacties scheppen naar mijn mening alleen maar verwarring. :-[
Een mens dient zijn grenzen te kennen en ik heb sterk het gevoel dat ik die grens nu heb bereikt.
Men mag aangeven wat zijn kunnen is maar men dient ook toe te kunnen geven wat hij niet kent.

Maar ik blijf dit wel volgen want ik vind het zeer interessant.
En wie weet komen er andere dingen waarbij ik mij wel nuttig kan maken. :D

Ik ben van mening dat dit een volwassen beslissing is en heb er verder geen negatief gevoel bij. ;)
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 23. April 2008, 09:07:24
Hallo Kees,

hierbij een link naar de Nederlandse site van Littfinski, van de Spoorkraam van ons aller Jaap Kramer,

Hier vind je de informatie over de HSI88 en HSI88usb

http://www.ldt-infocenter.com/netherland/home_nl.htm

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Gerard Moggré am 23. April 2008, 09:37:09
Hoi Kees,

Zelf heb ik 2 Littfinski HSI-88 in gebruik. Mocht je info nodig hebben dan hoor ik het wel.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 24. April 2008, 11:55:11
Hallo Kees,

dit antwoord uit de Märklin Faq bevestigd mijn antwoord, betreft de massadraad,

http://www.maerklin.de/faq/showthreaded.php?Cat=&Board=AktuellesNeu&Number=203&page=0&view=collapsed&sb=5&o=&fpart=1

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 24. April 2008, 15:19:42
Hoi Walter,

Bedankt voor het meedenken.
 
Ik weet hoe je de tm via de s88 moet aansluiten. maar even los daarvan.

Ik had dus onverklaarbare noodstops maar sinds ik de massa van het cs van de massa van de boosters heb gescheiden
heb ik dat niet meer maar alleen met de afschakelinstelling van het cs op 1500ms.
Daar ik dat nogal hoog vind in vergelijking met wat ik her en der lees, ben ik verder gaan zoeken.
een duitser met soortgelijke problemen voert een dummylok in op adres 80 met het licht op aan,
dus ik probeer dat ook en nu funktioneert alles op 100ms.
ik enthousiast sluit het cs weer aan op de baan dus met gemeenschappelijke massa en alles blijft normaal funktioneren
ook op 100ms.

Dus nogmaals los van mijn s88 vraag. Snap jij dit nu nog ik nl. helemaal niet meer.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 24. April 2008, 15:40:28
Hallo Kees,

hm. dat lijkt dus opgelost, ik las ook als je wissels via het keyboard 6040 wilde schakelen je ook eerst een willekeurig locnummer moest selecteren op je 6021, anders blijken je wissels echt niet om te gaan, lijkt dus een zelfde soort vreemd probleem, misschien kunnen ze dat nog met een firmware update op je CS oplossen. Op welke versie draait jouw CS? 2.03 of 2.04

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 24. April 2008, 15:57:55
Walter,

het cs draait op 2.04, die update heb ik nog van jou over de mail gehad,omdat ik toendertijd geen verbinding kon krijgen met marklin.

weet je het is natuurlijk altijd mogelijk dat ik wat verkeerd aansluit ik heb nou ook niet echt een klein baantje en ben pas een mnd of 6 bezig met digitaal maar het probleem deed zich bij mij ook voor als ik een kale booster en een kaal cs op elkaar aansloot. wist ik veel van een potentiaal verschil van 2 massa's. Gek vind ik wel dat het op elkaar afgestemde Marklin produkten zijn en er toch blijkbaar veel mensen zijn die problemen hebben met deze spullen en nog gekker vind ik dat de een het wel heeft en de ander niet.
maar ik ben ondertussen wel met m'n 3e CS bezig omdat de andere 2 weer allerlei andere problemen hadden.

Kijk vandaar ook mijn vraag of ik problemen kon verwachten met de tm over het cs omdat je dan weer die 2 massa's met elkaar in kontakt brengt. Ik weet wel dat je dat zo moet aansluiten maar nu ben ik nog in een stadium dat ik makkelijk dingen kan aanpassen indien nodig.
Maar goed zoals het nu funktioneerd, zijn er ook met een gecombineerde massa over de s88 geen problemen te verwachten en zo hoort het natuurlijk ook te zijn ook al staat er dan nu een dummie in de loklijst.
Titel: Re: massa
Beitrag von: wissels am 24. April 2008, 17:42:45
Hallo Kees,

ik weet wel dat ontstoringscircuits voor de aansluitrails die bij de analoge beginsets absoluut verwijderd dienen te worden, deze mogen niet gebruikt worden bij digitale banen. Dit zijn grote storingsbronnen en zorgen voor een grote lekstroom en verlies in capaciteit waarbij je digitale signalen verloren kunnen gaan. En de eindtrap van je Cs en of boosters in het ergste geval zelfs opgeblazen zou kunnen worden,

Ik zou je daarom toch willen adviseren om te letten op lekstroom en condensatoren die in of onder je rails verborgen kunnen zitten,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: massa
Beitrag von: Kees Polm am 24. April 2008, 18:13:02
hoi walter,

Dit is voor, mij een nieuw begrip, lekstroom zegt me wel wat dat probeer ik te voorkomen door alles te solderen dikke bekabeling, alles zoveel mogelijk gescheiden houden enz. (Tips zijn  welkom) maar verborgen condensatoren ? Ik neem aan dat die alleen in C-rails kunnen zitten ?
Overigens heb ik geen originele aansluitrails nog K noch C ik heb ze allemaal zelf gesoldeerd.

Gr. Kees.

Ps. was net bij de dealer en die vertelde dat er na de 1e udate 2.03 van het cs div. klanten waren met rare problemen dus het cs weer terug naar Keuterman en daarna was het probleem opgelost.