Autor Thema: massa  (Gelesen 10119 mal)

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
massa
« am: 22. April 2008, 20:16:52 »
Goede avond allen,

ik heb van de week i.v.m. het nootstopprobleem de massa van de boosters gescheiden van die van het cs, deze laatste gebruik ik alleen nog maar voor schakelen e.d. De situatie is verbeterd met dien verstande dat de afschakeltijd van het cs nog steeds vrij hoog staat 1500ms, maar goed we zien wel.
De vraag is de volgende: De s88 zit met de kabel verbonden aan het cs, de geisoleerde spoorstaven gaan naar de s88
nu komt de lok en verbind de massa van de boosters met de geisoleerde spoorstaaf dus een terugmelding, MAAR heb ik op dat moment dan weer niet de massa van de boosters en het cs vebonden en dus mogelijk weer het nootstopprobleem. Wie weet hier meer van.

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: massa
« Antwort #1 am: 22. April 2008, 20:30:49 »
Kees:

De CS is het apparaat die de treinen bestuurd en dus de digitale spanning op de spoorstaven heeft staan.

Bij de RM isoleer je 1x een staaf ; alleen door de assen van de trein of wagon worden de mass's met elkaar volgens mij verbonden. Massa mag je wel gemeenschappelijk hebben. Alleen uit jou mail wil je dat dus gescheiden houden. Wat is daarvoor de reden ???

Afijn ik ben benieuwd wat de deskundigen hiervan vinden zoals Riny : heeeeeeeeeeeelp!
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: massa
« Antwort #2 am: 22. April 2008, 20:31:08 »
Beste Kees,

Je zal heus wel weten waar je mee bezig bent maar ik heb toch even een aansluitschema meegezonden.
Het gaat hier wel niet om het CS maar dat maakt niet uit.

Het is van hieruit moeilijk te zien wat er loos zou zijn.
Ik weet niet of je van de baan een bedrading-schema gedocumenteerd hebt?
Als dit het geval zou je dat eens in de bijlage kunnen plaatsen.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: massa
« Antwort #3 am: 22. April 2008, 20:34:54 »
Hallo Kees,

aan je S88 decoder zit een massabus, hier moet een bruine draad naar de massaansluiting van je Central Station, dit is van belang om je bezetmeldingen betrouwbaar te laten binnenkomen,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: massa
« Antwort #4 am: 22. April 2008, 20:45:39 »
bedankt voor de reakties ,

Maar even voor de duidelijkheid,
Er ontstaan problemen als je de massa van het cs verbind met de massa van de boosters(6017) dit bleek in Duitsland ook een veel voorkomend probleem te zijn oa. onverklaarbare nootstops, foute terugmeldingen e.d. dhr. Battermann heeft exact omschreven hoe e.e.a. aan te sluiten. de nootstops heb ik vooralsnog niet meer. Maar ik vraag me dus wel af wat er bij een terugmelding gebeurt. Zie mijn vraagstelling boven.
Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: massa
« Antwort #5 am: 22. April 2008, 20:48:00 »
Hallo Kees,

als je massaterugmeldingen via de S88 bus van je Central Station wil doen, zal je wel moeten, overigens is de massa van mijn booster tevens verbonden met de massa van mijn central station. Dit zou niet tot problemen mogen of moeten lijden.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: massa
« Antwort #6 am: 22. April 2008, 20:48:36 »
Aan je S88 decoder zit een massabus, hier moet een bruine draad naar de massaansluiting van je Central Station, dit is van belang om je bezetmeldingen betrouwbaar te laten binnenkomen,

Beste walter,

Over welke S88 hebben wij het hier?
Zelf heb ik de 5217 van Viesmann en naar mijn weten mag de, vermoedelijk genoemde massabus, niet gebruikt worden.
Deze zou uitsluitend voor het tweerailsysteem toepast mogen worden.

Nu weet ik dat er eigenlijk niet meer over wissel of gelijkstroom gesproken mag worden maar over digitale spanning.

Ik kan het uiteraard mis hebben in het bovenstaande maar ik zou het op prijs stellen dat er dan, indien mogelijk, een bredere uitleg toegevoegd zou kunnen worden.
Mogelijk dat ik verkeerd ben ingelicht en de technische gegevens niet goed heb begrepen?

Let op, dit is geen verwijt alleen een roep naar meer kennis.

Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: massa
« Antwort #7 am: 22. April 2008, 20:51:47 »
Hoi Walter,

Heb jij ook de 6017 want bij de 6015 schijnt het probleem zich niet voor te doen.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: massa
« Antwort #8 am: 22. April 2008, 20:55:05 »
Hallo Riny,

we praten in principe over de Marklin variant dus de 6088 met massadetectie, ik geval van het Central Station is het zelfs voorgeschreven de massabus op de eerder genoemde manier te verbinden. Ik meen dat Freak? op het 3rail forum geschreven heeft dat de S88 bus galvanisch gescheiden is. Dit in tegenstelling tot bij de interface 6051. Voor de tijd dat de massadraad niet waren aangesloten, waren de terugmeldingen bij mij niet stabiel.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: massa
« Antwort #9 am: 22. April 2008, 21:01:34 »
Beste Walter,

Bedankt voor de uitleg.
Ten aanzien van deze uitleg kan ik er wel wat mee en die uitleg onthoud ik graag.
Daar komt bij dat Peter (freak) ook wel weet waar hij over praat.

Ik ben weer wat wijzer,
Bedankt.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: massa
« Antwort #10 am: 22. April 2008, 21:08:46 »
Hallo,
op ons eigen forum (topic: indeling in sekties 4e pagina geeft Gerard een link naar het duitse forum)
waar de oplossing voor het probleem beschreven wordt.

Kan het zo zijn dat de terugmelding via de  S88 naar het cs langs een ander intern circuit van het cs naar de computer(WDP) gaat en dus niet in verbinding komt met de massa van de boosters. ik roep ook maar wat ik ben geen elektronica man.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: massa
« Antwort #11 am: 22. April 2008, 21:52:22 »
Beste Kees,

Ik ben ook geen drs. op elektronica gebied en dus ook maar een self made elektrokonijn.

Voor zover ik dit zie zit er een twist in de kabel.
Dit gebeurd vaker en is ook normaal, afhankelijk van de gebruikte componenten.



Wat ik waar kan nemen is dat de kabel is aangepast d.m.v. aansluiting 2 van het CS naar 5 en 2 van de booster zijn gebracht met tussenkomst van een weerstand.
Tussen de koppeling van 2 en 1 van het CS is tussen de aansluiting van aansluitng 5 naar de booster is ook een weerstand geplaatst.
5 (CS) is naar 4 (B) gebracht, 4 (CS) is naar 1 (B) gebracht en aansluiting 3 is vervallen wat mij logisch lijkt (20V+ spanning naar middenrail puco's)

Zo'n aangepaste kabel is makkelijk zelf te maken.

Als ik zelf een CS zou hebben gehad zou ik dit gemaakt en getest hebben maar helaas ik heb dus geen CS.
Lekker makkelijk gezegd he, daar heb je lekker veel aan.
Maar ik probeer in ieder geval mee te denken.

Maar ik zou Walter zijn mening ook nog even afwachten.
Voor alles is een oplossing, alleen laat de ene oplossing wel eens wat langer op zich wachten dan de andere oplossing.
Maar hier moet uit te komen zijn.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: massa
« Antwort #12 am: 22. April 2008, 22:08:19 »
Hallo Jongens,

ik heb zelf al even ervaring met het CS en terugmeldingen, dus hoop ik te weten hoe je het aan moet sluiten.
Voor Kees ik heb trouwens een 6015 booster zonder problemen aangesloten, deze stuurt echter alleen mijn wissels aan. Wel heb ik nog een Delta Control als booster aan mijn CS hangen voor wat industriesporen, de overgang tussen de delta control en het cs heeft zit een sleperwip in de rails.

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: massa
« Antwort #13 am: 22. April 2008, 22:35:29 »
Hallo mannen meedenkers,

Riny op duracel batt. gaan konijnen erg lang mee volgens de TV-reklame dus daar is niks mis mee.

Ik neem aan dat jullie het Duitse stuk gelezen hebben, daar staat het duidelijker als dat ik het kan uitleggen.
niet iedereen heeft er last van als je alle reakties op dat forum leest, maar Karl-Heinz Battermann weet wel waar hij het over heeft ga ik van uit, dus al zijn instrukties heb ik gevolgd.
Mijn vraag is vooralsnog niet beantwoord maar we zien wel als er een elektronica-haas langskomt op de stammtisch of wanneer de eerste TM zijn aangesloten(nog een week of zo)
Maar zoals je hebt kunnen lezen zit het probleem in het potentiaal-verschil tussen de massa's van booster en CS.

Riny, ik heb geen schema van alle leidingen,alles ligt zo logisch onder het bord en alles is vrij simpel te volgen(stikkers)(kleuren) wel staat alles op papier alle adressen 27 K83 22 seinen 85 wissels etc.

Kees.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: massa
« Antwort #14 am: 22. April 2008, 22:39:46 »
Riny,

ik zie nu net pas je schemaatje.
Ik heb deze zelf ook. Dit is een standaardkabeltje dat bij het cs geleverd wordt, maar zelfs deze heb ik gekontroleerd.
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88