Autor Thema: Marklin K of C rails????  (Gelesen 12289 mal)

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Marklin K of C rails????
« am: 07. Mai 2008, 21:16:45 »
Beste WDPers:

Misschien heb ik wel een zonnesteek :P te pakken want ik kom er achter dat het misschien toch verstandiger is om naar K-rails  over te stappen.

De c-rails kan ik nog kwijt in de schaduwtrajecten en stations.

K-rails is mooier om te zien , dat is voor mij ,alleen al een rede om over te stappen

Een andere vraag  gaat over de TMers  zijn dezemakkelijker toe te passen??

Graag jullie advies.
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #1 am: 07. Mai 2008, 21:44:40 »
Hoi Wim,

Zoals jij het nu wil, de combinatie c-en k rails heb ik zelf ook K is inderdaad mooier om te zien.
Wat betreft je vraag, een TM maken op een K rail is erg simpel. Lasje tussen de spoorstaaf verwijderen(aan 1 zijde)
vevangen door een Fleischman of Roco kunststof lasje, draadje solderen aan het volgende lasje en klaar.
Ik meen dat Riny op z'n site daar een beschrijving met plaatjes van heeft.
Ook zou je op elke willekeurige plek een spoorstaaf door kunnen slijpen bv. op het rangeerterr. (zie ontkopp. rail topic)

Gr. Kees
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #2 am: 07. Mai 2008, 22:07:31 »
Beste Wim,

Aan het geen Kees aangegeven heeft kan ik niets meer toevoegen.
En inderdaad staat er op mijn site het een en ander beschreven over de te gebruiken isolaties en eventuele extra raillasjes.

Eindelijk je verstand gekregen en dit is beslist geen zonnesteek.
Je hebt gewoon het licht gezien.  ;D

Dus Wim...............................er is nog hoop voor je.  :D :D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #3 am: 07. Mai 2008, 22:30:09 »
Kees:

Het kwam eigenlijk door jou,mooie station sporen. Dat was de trigger die het allemaal op deze tropische dag tot inzicht bracht.

Riny:
Riny ga je site bezoeken en me verdiepen in de materie.

 In de laatste railhobby staat een interessant sukje over de wisselaandrijvingen. Dit is op een eenvoudige manier weg te werken. Tevens bracht men naar voren dat het gebruik van wisselmotoren wel een hele mooie toepassing is. Hebben jullie daar ook ervaring mee ??

Afijn ga er maar een nachtje over dromen.

Bedankt HEREN voor jullie reactie. morge lees ik er verder over hoop ik.

M.v.gr WIM
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #4 am: 07. Mai 2008, 23:24:07 »
Hoi Wim,

De wisselaandrijvingen voor de K-rail wissels (7549) willen sporadisch weleens weigeren. Daarom heb ik bijvoorbeeld al mijn schaduwstations (met WDP) extra beveiligd. Dus als je nu nog begint hiermee zou ik je aandrijvingen aanraden op basis van servo's. Ik heb ze zelf niet en dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om even over na te denken. Even "googlen" en er is veel info over welke enz. Ik geloof dat Conrad ze heeft oa.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #5 am: 08. Mai 2008, 10:03:16 »
Beste Wim,

Wat Gerard aangeeft is een mogelijkheid en ja, ik heb ze zelf ook niet in gebruik maar ik heb daar wel de nodige informatie over.
Ik zal dat eens opzoeken en gaan bundelen om vervolgens in een pdf bestand te verwerken zodat het ook hier maar ook via mijn site te downloaden is.

Een afbeelding van het geen Gerard bedoeldt staat in de bijlage.

I'll be back. :-\

Nog even het volgende.
Ik weet dat je voorlopig nog niet zo ver zal zijn maar het gaat over het ballasten.
Zelf gebruik ik daar de Busch schotter Nr: 7126 voor.
Dit is N schaal materiaal.

Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik persoonlijk de H0 schaal schotter te grof vind.
Maar wat je wel of niet gebruikt dat beslis je uiteindelijk zelf.

Zo, kan ik dat niet meer vergeten door te geven. ;)

P.s. binnenkort zal ik op mijn site ook een verslag plaatsen betreffende het ballasten.

Edit: Toegevoegd, NL handleiding Conrad wisselaandrijving.
 

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 08. Mai 2008, 10:31:37 von Riny Smetsers »
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #6 am: 08. Mai 2008, 13:19:27 »
Gerard:

Bedankt voor je Tip. Jij bent ook overal van op de hoogte !!!

Riny:

Super info. Ik heb vandaag je site bezocht. Het is een geweldige informatiebron. Met veel pleizer de K-rails info doorgenomen. Ik weet het nu wel zeker, wat ik ga doen. Het zichtgedeelte wordt K-rails. Wat betreft de wisselaandrijving wil ik graag meer  weten. Ik ga zeker mijn schaduwstation beveiligen zoals Gerard dat voorstelde m.b.v WDP.

De overgang van C naar K rails hoe kan dat het beste gebeuren. Is dat een kwestie van een overgangsrails of moet er nog hoogte verschil worden opgevuld.

Bedankt voor een ieders bijdrage.

Groeten Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #7 am: 08. Mai 2008, 13:25:48 »
Beste Wim,

Je kun gewoon de standaard overgangrails voor gebruiken.
Ik ben inmiddels ook al voor je bezig om de beloofde info betreffende de wisselaandrijving te regelen.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #8 am: 08. Mai 2008, 13:28:35 »
Oke : alvast bedankt ervoor. ik heb net de concrad aandriving bekeken. Lijkt me een goede optie.

M.v.gr Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #9 am: 08. Mai 2008, 13:28:55 »
Hoi Wim,

Het makkelijkste is om enkele overgangsrails te kopen. Het is wel zo dat deze van een bedding (C-rail) naar beneden toe plat worden richting het (platte) niveau van de K-rail. Als je de K-rail op een bedding van kurk legt en de C-rail niet moet je hier even rekening mee houden qua. overgang met name in het zichtbare gedeelte. Bij mij ligt alles op deze kurken onderlaag, zowel C als K-rail en heb ik de overgangen in de tunnels gelegd, zodat je deze niet ziet. Ook heb ik het voordeel dat bij deze onderlaag van kurk de overgangsrail goed liggend past.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #10 am: 08. Mai 2008, 13:30:48 »
Geen andere reactie mogelijk dan die van Gerard.
Daar is alles mee uitgelegdt
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #11 am: 08. Mai 2008, 13:38:28 »
Prima ga ik doen; de overgangen in de tunnels. Ik heb nu alles ook op kurk liggen. Deze ondergrond gebruik ik dan ook voor de K-rails.

Bedankt voor de TIP !
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #12 am: 09. Mai 2008, 21:49:37 »
Tja:
Toch nog een vraag over K-rails: (als jullie vinden dat het hier niet thuis hoort ,laat me dat dan even weten)

Het lukt me niet om een overgangrail van C naar K rail in de tunnelgedeelte te plaatsen wanneer dit een recht stuk rails is. Maar ik vermoed dat daar wel een oplossing voor gevonden kan worden. De tunnel gedeetes maken aan weerszijde deel uit van spiralen vandaar dat het in de R1 +R2 bocht aangesloten dient te worden. Kan dat ??

Verder is het een mooie gelegenheid omdat het zichtgedeelte K-rails wordt, om alles nog eens nader te bekijken m.b.t spoorplan. Twee vragen heb ik daar nog over:

Op sommige sites wordt er gesproken over massa problemen. De treinen gaan haperen etc. Wat is jullie advies om dit te voorkomen ?

De tweede vraag gaat over de flexible spoorgedeelten. In welke gevallen raden jullie mij dit aaan? B.v. alleen bij aparte radiussen of passtukken. De andere mogelijkheid is om zowat alles hiermee uit te voeren. Natuurlijk met voldoende terugmeldingen per spoorsectie. B.v. Rangeerspoor zoveel mogelijk en twee richtingverkeer wil ik minimaal 5 a 6 TM toepassen. Graag jullie mening overdeze aanpak.

Het zijn elementaire zaken die ik wel al een gedeelte in de andere forum vragen ben tegengekomen. Maar ja, je begint met een nieuwe start en wil jullie expertise zo goed mogelijk in verwerken. Zo kijk ik ook uit naar 17 mei waar ik jullie tref en ongetwijfeld een bron van inspiratie zal zijn!!!!

m.v. gr Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #13 am: 09. Mai 2008, 22:06:23 »
Het lukt me niet om een overgangrail van C naar K rail in de tunnelgedeelte te plaatsen wanneer dit een recht stuk rails is. Maar ik vermoed dat daar wel een oplossing voor gevonden kan worden. De tunnel gedeetes maken aan weerszijde deel uit van spiralen vandaar dat het in de R1 +R2 bocht aangesloten dient te worden. Kan dat ??

Beste Wim,

Als je vanuit je spiraal komt, heb je dan een rechte rail?
Zo ja, plaats daar dan de overgang-rail.


Op sommige sites wordt er gesproken over massa problemen. De treinen gaan haperen etc. Wat is jullie advies om dit te voorkomen ?

Gezwam en is niet van toepassing.
Waar men deze wijsheid vandaan haalt? Broodje aap verhaal dus.

De tweede vraag gaat over de flexible spoorgedeelten. In welke gevallen raden jullie mij dit aaan? B.v. alleen bij aparte radiussen of passtukken. De andere mogelijkheid is om zowat alles hiermee uit te voeren. Natuurlijk met voldoende terugmeldingen per spoorsectie. B.v. Rangeerspoor zoveel mogelijk en twee richtingverkeer wil ik minimaal 5 a 6 TM toepassen. Graag jullie mening overdeze aanpak.

Flexrail (2205) dien je alleen toe te passen bij grotere bogen of een licht gebogen paradebaan (gedeelte).
De 2221 is gelijk aan de 24130 dus veel te krap om de 2205 toe te passen.
De 2231 is qua straal iets ruimer dan de 24230 dus ook behoorlijk krap voor de 2205.

Mogelijk dat je, je banenplan vanuit een ontwerpprogramma hier kunt plaatsen?
Dit zou dan makkelijker werken om mee te denken.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Marklin K of C rails????
« Antwort #14 am: 09. Mai 2008, 22:44:32 »
Bedankt voor de info:

uiteindelijk wel een recht gedeelte maar dat is pas na de tunnelsectie. Het liefst heb ik dus de overgang in de tunnel gepaalst.

Zal zeker mijn ontwerp plaatsen maar omdat ik nu overstap naar de K-rails wil ik het e.a toch nog uitzoeken voordat ik wat kan laten zien. Zo ga ik een nieuw ontwerp in elkaar zetten. Veel dingen om over na te denken. Het zijn de bekende opstart problemen. Je begint iets te bouwen maar achtaf kan je er beter wat langer over nadenken en natuurlijk met andere delen.

Toch ook bij het bestuderen van WDP, is het me duidelijk geworden dat om het mooi te laten verlopen er minimale creteria zijn, met namen het aantal TM en wat voor soort rijweg het moet worden. Dit is tevens een rede om alles uit elkaar te halen.

Gegroet en ga er maar even over slapen.


Bedankt voor de geometrie uitleg van de K-rails. Top hoor , hoe jij van alles op de hoogte bent !!!!
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.