Autor Thema: Ruimte tussen railsstukken  (Gelesen 4074 mal)

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Ruimte tussen railsstukken
« am: 17. Februar 2020, 13:00:02 »
Hoi Hoi,

Ik heb een vraagje, ik ben aan het bouwen met een nieuwe baan en ben tot de ontdekking gekomen dat ik tussen een paar railstukken per ongeluk wat ruimte heb gelaten, zeg 1 millimeter.
Mijn vraag aan jullie is, is dit heel erg omdat de wielen kunnen beschadigen of zou dat wel meevallen en er voortaan beter op letten.

Alvast bedankt

Gr John

 
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Ruimte tussen railsstukken
« Antwort #1 am: 17. Februar 2020, 14:52:12 »
Hallo John,

1 mm. dat is geen probleem, altans bij mij met C-rails en M-rails niet.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Ruimte tussen railsstukken
« Antwort #2 am: 17. Februar 2020, 15:22:26 »
Hoi Henk,

Ah gelukkig, dank voor jouw reactie.

Mvg John
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Ruimte tussen railsstukken
« Antwort #3 am: 18. Februar 2020, 12:45:58 »
Beste Johan,
het klopt dat het geen schade aan wielen en of rails kan veroorzaken of een reactie van een bezetmelder waar toe de railstukken toebehoren.

Wat wel kan is dat bij een trein waarbij de wagons met metalenwielen  geen trein detectie hebben er kans bestaat dat er een te vroege melding binnenkomt van de volgende bezetmelder, indien het hier betreft een scheidingsruimte is tussen twee bezet zetmelders.

Al mijn goederen wagons hebben geen detectie van de assen , Immers de lengte van de trein ( samenstel wagons)  is bekend in de software en wordt bijgeteld aan de betreffende offset zijde van de betrokken locomotief.


Een te vroege melding ontstaat omdat het wiel voor een kort moment in de tussenruimte valt en zo voor een maar milliseconden een stroomverbinding tot stand brengt met de bezet locatie waar de locomotief zich in bevindt en de volgende locatie.
Deze hele korte stroom puls is bij sommige bezetmelders al reden om bezet te geven.
Dit wel vaak een klapperende verbinding daar elk wiel voor een hele korte periode een verbinding tot stand geeft.

Indien je merkt dat een trein om een of ander manier te vroeg stop ik ga er wel vanuit dat de trein samensteling correct is , dan kan dit euvel liggen aan een te vroege melding van de trein op de andere bezetmelder

Om dit voorkomen heeft WDP per bezetmelder de mogelijkheid om het z.g. klapperen van een bezetmelder software matig te onderdrukken  ( lees een vertraging ).

Beter is om altijd gebruik te maken van kunststof isolators die de spleet minimale houden.

Maar je kan ook de bezetmelder daar waar het nodig is een kleine hardware matig aanpassing doen. Met een condensator ( Lenz )  of een weerstand ( K84 systeem )
Bij de stroomdetectie van de Lenz de  LB 100 is het plaatsen van een condensator van 10pikofahrad over de verbinding aansluiting van de signaal draad gemerkt met een 0 en het symbool T . Waarbij de Minzijde van de condensator op de Mass ( T) komt en de andere verbinding op de 0 ,  op de foto is de grijze draad de T en de witte de 0 welke naar de betreffende aansluiting gaat van de bezet melder decoder ( LR 100 ).
In beide gevallen verlaagt het de gevoeligheid niet maar dempt het aan en uitgaan, de korte puls wordt gedempt en er volgt geen melding. Ik dacht dat 10 pikofarad een demping gaf van 2500 milliseconden , maar ben er niet zeker meer van , ik kan dat uitrekenen maar nu even niet.
Maar ook een stuk plakband op de rails van 1 cm werkt ook, als de lokdecoder een UPS heeft.


met vriendelijke groet,
Rupert van Swol 

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition