Autor Thema: mooie banen  (Gelesen 13323 mal)

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: mooie banen
« Antwort #15 am: 03. Februar 2009, 10:06:33 »
Goede morgen Jan,

Ziet er allemaal heel goed uit, complimentjes hoor.

Dat van de punaises is een hele goede, nooit aan gedacht, maar wel zo eenvoudig (dank je voor deze tip)
Mijn eigen baan (na 4 keer te zijn verhuist) is nog steeds niet naar mijn zin, wel het spooren plan, maar niet de loop. en zal wel altijd in de bouwfase blijven.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #16 am: 03. Februar 2009, 10:23:53 »
Hallo Thomass,

Van die punaises heb ik al heel lang gebruikt.
Mijn grootvader deed dat, toen ik 9 jaar was, toen waren de Fleischmann rails nog van geperst karton, met van die omgevouwde verzinkte blik materiaal.
Van hem heb ik geleerd, en zei altijd tegen mij "Jan uitlijnen is noodzakelijk, omdat je gauw de kans hebt om te ontsporen", daar zit toendertijd wel van waarheid in. Die geperste karton rails was zeer gevoelig voor hobbels en knikken. Toen Fleischmann toendertijd met de nieuwe modelrails op de markt kwam ( ze hadden zo'n reklame waar je met je voeten op de rails kon staan, hi,hi,hi.) gebruikte mijn grootvader steevast die punaises techniek.
Hij bleef dat techniek gebruiken en het werd steeds mooier en vlakker waren de rails.

Later gebruikten wij die techniek om ook rails te verlijmen.
Er werd een (zacht) rubbere ondergrond als railsbedding gebruikt en op elke gaatje van de rails werd een punaises ingedrukt om het op zijn plaatst te houden. Is de lijm uitgehard, dan werden die punaises weer uitgehaald, en klaar. De rails ziet er dan ook strak uit en bovenal contactloos van de tafel. Je hoort alleen de treinen rijden en niet het resonantie effect.

Dat gebruik ik vandaag de dag nog steeds, vandaar.  ;D


Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: mooie banen
« Antwort #17 am: 03. Februar 2009, 10:34:38 »
Hey Jan,

De techniek van onze Grootvaders is nog lang zo gek nog niet.

Plesman zij ooit eens, dat het meest complexe valt of staat met het simplesse van de toepasser.

dat blijkt nu maar weer eens.

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #18 am: 03. Februar 2009, 10:38:15 »
Hey Jan,

De techniek van onze Grootvaders is nog lang zo gek nog niet.

Plesman zij ooit eens, dat het meest complexe valt of staat met het simplesse van de toepasser.

dat blijkt nu maar weer eens.

Thomass

JAAAAAAA, dat is het spreekwoord van Plesman.!! :D
Ja,ja. ;)


Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: mooie banen
« Antwort #19 am: 03. Februar 2009, 12:09:27 »
Hallo Jan,

Jou baan ziet er inderdaad indrukwekkend uit.
Ik zal het weekend wat foto's nemen en op het forum plaatsen.
Mijn baan gaat niet uit van een bepaalde periode.
Ik rijdt met alles wat ik mooi vindt.

Met vriendelijke groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6395
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: mooie banen
« Antwort #20 am: 03. Februar 2009, 13:44:30 »
Hallo Jan,

eine Frage habe ich noch: bislang baust du auf einer Ebene. Hast du vor, auch weiter nach oben oder unten zu bauen? Das ist ja, wenn man Platz hat, nicht unbedingt nötig.

Hallo alle,

ich habe hier auch ein paar Bilder. Ich werde auch noch lange brauchen, wie man sieht. Na, jetzt bin ich erst mal erkältet und mein Kopf brummt, da wird das nichts mit weiter bauen.

Meine Bahn ist in in U-Form, Spurweite N, wie ihr wisst und 3,40m * 2,25m * 3,20m groß. Auf dem ersten Bild seht ihr die rechte Seite. Dort kommt der Bahnhof hin. Vorne sieht man die Gleise zum Schattenbahnhof, den ich aber erst jetzt baue. Den kann ich einfach auf die untere Platte schieben.

Hinten entsteht ein Gleiswendel. Da kommt mal eine Burg drauf, in der Mitte ein Wasserfall mit einer riesigen Brücke.

Beim anderen Bild seht ihr eine Abkürzung, um in einer kleinen Runde wieder zurück zum Bf zu kommen. Das hier ist die Stelle, wo der Wasserfall hin kommt. Links und rechts kommen zwei Berge hin. Das 3. Gleis ist für den Nahverkehrszug, der hier auf einer eigenen Strecke fahren kann und auf der linken Platte noch einen weiteren Bahnhof bekommt. Auf der linken Platte ist aber noch gar nichts...

Also weiß ich, was ich die nächsten Jahre machen werde. :D

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 03. Februar 2009, 14:07:44 von Stefan Lersch »
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: mooie banen
« Antwort #21 am: 03. Februar 2009, 13:55:36 »
Hallo allen,

Ook ik heb punaisers gebruik maar die doen zo zeer aan de vingers als je ze er weer uit moet halen hier een alternatief

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: mooie banen
« Antwort #22 am: 03. Februar 2009, 15:05:30 »
Hey Bob,

Leuk, heel leuk. een zogenoemde "softpunaiser"  die doen inderdaad niet zoveel pijn aan je vingers. (of je moet tehard op je toetsenboord bezig zijn)

Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #23 am: 03. Februar 2009, 21:28:36 »
Hallo Jan,

eine Frage habe ich noch: bislang baust du auf einer Ebene. Hast du vor, auch weiter nach oben oder unten zu bauen? Das ist ja, wenn man Platz hat, nicht unbedingt nötig.

Hallo Stefan,

Platz genug für 1 Ebene zu bauen.
Im meine Alter Anlage hatte ich auch 1 Ebene.

Ein sehr schön Anlage hast Du. ;)

"Also weiß ich, was ich die nächsten Jahre machen werde.  :D"

Aber dann Hasst Du noch Vielen Jahre Spass. :D

Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: mooie banen
« Antwort #24 am: 30. März 2009, 14:10:48 »
Hallo Jan, toevallig keek ik weer eens in het forum en zag ik jouw baan in aanbouw in het forum. Nu wil ik niet kinderachtig doen en ik zie dit wel vaker en ben er zelf ook schuldig aan geweest maar is jouw station Bonn niet wat te hoog gegrepen? Je moet wel een enorme baan hebben om ook zo'n grote stad te gaan bouwen. Ik zie dat jouw perrons hooguit 1 meter lang zijn. Afgezien van de enorme perrons die bij zo'n groot station horen en dan heb ik het nog niet eens over de lengte van de perrons. In werkelijkheid zijn perrons (ook voor ICE treinen) enorm lang, vaak bijna 1 kilometer. Dit wil zeggen dat jouw perrons ongeveer 8,70 tot 10 meter lang zouden moeten zijn. Ik heb ooit station Baden-Baden gehad en heb daar toen kritiek op gehad op mijn modelspoorclub om diezelfde reden. Mijn baan is maar 4 meter op z'n langst en daar past zo'n enorm station helaas niet bij. Je kunt moeilijk een klein dorpje bouwen als je dit station hebt. Grote stations van Faller en Vollmer zijn erg mooi maar passen vaak niet op kleinere banen. Dit geldt ook voor de grote stadshuizen van betreffende merken, dit vergt een grote baan. Het staat ook niet als je helemaal geen rekening houdt met de verhouding werkelijkheid en model. Het is maar een mening hoor, het is jouw baan.
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #25 am: 30. März 2009, 14:42:12 »
Hallo Roel,

Die mening van jouw is ook terecht. ;D
Met die kritiek kan ik mee leven, en ik heb daar wel een lange tijd mee zitten worstelen.

Mijn thema was geen bergen of landschappen e.d maken, maar een stuk gedeelte van een station.
Ik heb in allerlei prachtige banen gezien waarbij alleen een gedeelte van een thema wordt gebouwd.
Ik heb daar een boek van waar o.a Klaas Zondervan de schrijver van is, ook diverse thema's te zien waren.
Je moet mijn baan niet zien als een groot landschap gebeuren.
Termeer wilde ik alleen treinverkeer zien en dat heb ik geprobeerd te koppelen met meertreinenverkeer met WDP. ;D
Ik heb getracht een evenwicht te creeren, maar dat valt niet mee. :-[
En inderdaad de verhouding willen we toch enigsinds behouden.

Mijn thema gaat dus over station met opstelsporen.
Dat alleen al, heeft een afstand van 7.5 mtr, en dat is de helft van mijn baanoppervalkte, dat is de ene kant van het aanzicht. Nu de andere helft nog. :-[

Maar Roel, je hebt volkomen gelijk, dat er niet willekeurig lukraak bouwen.

Bedankt voor je positieve kritiek. :D


Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: mooie banen
« Antwort #26 am: 30. März 2009, 14:59:09 »
Ik zie net je reactie maar als je dan een gedeelte van een station zou willen bouwen is het dan niet beter om het station (Bonn) geheel tot z'n recht te laten komen zoals het hoort en dan de afgaande sporen laten verdwijnen in een schaduwstation, dat lijkt mij mooier dat een half station wat niet beantwoordt aan een kopie van de werkelijkheid.  ;) Het is beter vooraf een goed plan te hebben dan er na de bouw achter te komen dat het toch niet is wat je dacht dat het zou moeten worden. Zonde van het geld en de nodige bouw uren.  :(
« Letzte Änderung: 30. März 2009, 15:03:27 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: mooie banen
« Antwort #27 am: 30. März 2009, 16:38:11 »
Hallo Roel,

Hoe ziet jouw baan er uit?
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #28 am: 30. März 2009, 16:43:57 »
Ik zie net je reactie maar als je dan een gedeelte van een station zou willen bouwen is het dan niet beter om het station (Bonn) geheel tot z'n recht te laten komen zoals het hoort en dan de afgaande sporen laten verdwijnen in een schaduwstation, dat lijkt mij mooier dat een half station wat niet beantwoordt aan een kopie van de werkelijkheid.  ;) Het is beter vooraf een goed plan te hebben dan er na de bouw achter te komen dat het toch niet is wat je dacht dat het zou moeten worden. Zonde van het geld en de nodige bouw uren.  :(

Hallo Roel,

Met plannen, ben ik continue mee bezig, en wat niet goed is, wordt weer gewijzigd. ;D
Dat is ook het leuke van deze hobby.

Jouw idee is nog lang niet zo gek, ik neem het van harte aan, en neem het mee om wat ideeen uit te werken.
Bedankt voor je suggesties. ;D

P.s: Hier een voorbeeld van Station Stuttgart
Zie bijgaande link.
Zoiets had ik in mijn gedachten. ;D

http://freymodell.de/1.html

« Letzte Änderung: 30. März 2009, 16:49:10 von jan leendert »

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: mooie banen
« Antwort #29 am: 30. März 2009, 17:36:49 »
Jan Leendert,

Zitat
Zoiets had ik in mijn gedachten.
Wat is dromen toch mooi, zouden we meer moeten doen  ;)
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |