Autor Thema: mooie banen  (Gelesen 13323 mal)

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #30 am: 30. März 2009, 17:40:14 »
Jan Leendert,

Zitat
Zoiets had ik in mijn gedachten.
Wat is dromen toch mooi, zouden we meer moeten doen  ;)

Hoi Bob,

Dat kunnen we elke dag doen, dromen, dromen, en elke keer proberen we dat in onze banen te realiseren. ;D
1 droom heeft het waargemaakt, en dat is WDP.!! :D :D

Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: mooie banen
« Antwort #31 am: 31. März 2009, 09:58:26 »
Jan, je slaat de spijker op z'n kop met die afbeelding van Stuttgart. Als je zo'n groot stationsgebouw wilt gebruiken dan kun je niet volstaan met 1 of 2 perronnetjes van 50 cm, dan neem je jezelf in de maling. Zeker als je een kopie van de werkelijkheid wilt. Je gaat ook niet rijden in een duits landschap met nederlands materieel, toch?
Bob ik ben sinds pas, na het gedeeltelijk lezen van de dikke gebruiksaanwijzing bezig met het opzetten van een proefbaantje. Ik wil graag de mogelijkheden onderzoeken van het programma met een proefbaantje alvorens ik met het grote werk aan de gang ga. Het is een beetje zonde als je bij de bouw van de "grote" baan er achter komt dat ik niet goed heb gelezen en dus dingen verkeerd zie en doe. Ik heb een proefbaan van ongeveer 2 meter x 1.50 meter. Dubbelsporig met overloopwissels en een paar stukken doodlopende rails met aan het eind buffers. Ook heb ik alleen nog maar virtuele seinen ingebracht in het plan, hopend dat dat voldoende is om het te laten werken. Op mijn grote baan wil ik een middelmatig station, zoals "Wildbach" van Vollmer of zoiets. Helaas heb ik na al de kritiek op mijn vorig station Baden-Baden (toch wel duur) bij het vuil gezet uiteindelijk, zo ook nog een grote kerk "Stuttgart Berg" van Vollmer en nog wat te grote stadshuizen. Ik heb vroeger nogal eens wat gekocht op uiterlijk, zonder er bij stil te staan wat voor thema ik eigenlijk wilde. ik kocht wat ik mooi vond. Achteraf bekeken, fout!!
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #32 am: 31. März 2009, 10:26:14 »
Jan, je slaat de spijker op z'n kop met die afbeelding van Stuttgart. Als je zo'n groot stationsgebouw wilt gebruiken dan kun je niet volstaan met 1 of 2 perronnetjes van 50 cm, dan neem je jezelf in de maling. Zeker als je een kopie van de werkelijkheid wilt. Je gaat ook niet rijden in een duits landschap met nederlands materieel, toch?


Ik heb vroeger nogal eens wat gekocht op uiterlijk, zonder er bij stil te staan wat voor thema ik eigenlijk wilde. ik kocht wat ik mooi vond. Achteraf bekeken, fout!!

Hallo Roel,

Ik zei "Zoiets had ik in mijn gedachten."

Niet dat ik Stuttgart in die orde van grote wil gaan bouwen, want daar heb ik de ruimte niet voor.  ;) (Dat is overigens een perfect nagebouwde baan!!, en 20 jaar over gedaan!.) Mij gaat het om, om ervaring op te doen naar een goede verhouding, en dat is best wel lastig. Vroeger had ik ook zoiets van, hier een berg, daar een industrie, hiero een marktplaats, ohja vergeet even de station (waar kan ik die ..... :(), en ook een joekel van een kerktoren, en als je op een beurs bent geweest, kom je met een kermis pakket thuis, die je ook nog wil tussen boren. Die ervaring kan ik met je delen. Ook daar ben ik geheel vanaf gestapt. Dus 1 thema van een baan ontwerp.

Dat Station Bonn had ik van onze kinderen in 1991 cadaeu gekregen, en daar heb ik met mijn kinderen in 1991 in die kerstdagen, Station Bonn in elkaar gebouwd. Dus zei mijn vrouw later, waarom gebruik je die Station niet.
Dus ik weer passen en meten of dat kan.

Ik rij alleen Duits en geen Nederlandse treinen, bovendien met tijdperk V en hoger.
Als je op Google map Bonn intikt, dan merk je ook dat Station Bonn slechts 5 a 6 sporen heeft en praktisch de lengte van het Station de perrons zijn. End verderop (aan de linkerkant) zie de opstelsporen. Dat idee wilde ik proberen te realiseren.
Of dat geheel lukt, hangt van de verschillende factoren af, immers heb ik de ruimte waar toch passen en meten moeten worden toegepast. Ik zie dat als een uitdaging. ;D
Dat is het fasinerende van onze treinhobby, gesteund met het spreekwoord, door schade en schande wordt men wijs. ;D



« Letzte Änderung: 31. März 2009, 13:04:34 von jan leendert »

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #33 am: 31. März 2009, 13:19:43 »

Bob ik ben sinds pas, na het gedeeltelijk lezen van de dikke gebruiksaanwijzing bezig met het opzetten van een proefbaantje. Ik wil graag de mogelijkheden onderzoeken van het programma met een proefbaantje alvorens ik met het grote werk aan de gang ga. Het is een beetje zonde als je bij de bouw van de "grote" baan er achter komt dat ik niet goed heb gelezen en dus dingen verkeerd zie en doe. Ik heb een proefbaan van ongeveer 2 meter x 1.50 meter. Dubbelsporig met overloopwissels en een paar stukken doodlopende rails met aan het eind buffers.


Hallo Roel,

Na het lezen van jouw tekst kan ik je beamen dat dit eigenlijk, de beste oplossing is.
Zo ben ik na het afbreken van mijn vorige baan ook een proefbaantje begonnen en de grond beginselen van WDP te doorgronden. Vanuit die ervaring ben ik ook aangespoort om aan een nieuwe baan ontwerp.
De vele mogelijkheden die WDP heeft, heeft mij van ideeën doen veranderen.
Aansluitend komt de nieuwe WDP Premium 2009, daar verwacht ik op het gebied van elektronica (in mijn geval Rautenhaus) veel van. Dan kan ik gelijk meenemen en aanpassen.


Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: mooie banen
« Antwort #34 am: 01. April 2009, 10:16:26 »
Dat je emotionele binding hebt met het station, kan ik wel begrijpen, dat had ik ook met Baden-Baden maar op een gemiddelde baan van een doorsnee particulier kan zoiets bijna niet. Door schade en schande word je wel wijzer maar het kost soms een hele berg geld waar je niets aan hebt gehad. Ik sta ook versteld van de mooie kermis attributen van Faller maar zo'n pakket van een draaimolen of reuzerad beslaat al gauw 60cm in het rond en daar moet je wel de ruimte voor hebben.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je een passend (voor de ruimte die je beschikbaar hebt) thema zoekt en dat zo goed mogelijk uitwerkt, ook al is het niet groot. Groot is niet altijd beter. Het zou jammer zijn als er op een keer iemand bij je komt en gelijk zegt, wat een rare opzet. Je moet als het even kan iemand versteld laten raken van jouw baan, ook al is het geen Stuttgart. Een modelbouwclub waar ik ooit lid van was had ooit als thema een betriebswerk en niets anders. Het geheel was zo'n 7 meter lang en alles eindigde eenzijdig in een schaduwstation.

Wat je ook vaak ziet en wat beslist niet kan is wanner iemand een hoge snelheidstrein aanschaft en die dan laat rijden op rails met houten dwarsliggers, dat bestaat ook niet. Of rails over een metalen (ijzeren) brug met houten dwarsliggers, dat bestaat ook niet in het echt. De rails zit in zulke gevallen altijd op het brugframe geschroefd met binnen de normale rails ook nog geleiderails (anti-ontsporing) die op elk uiteinde van de brug naar elkaar toelopen. het zijn zo van die dingetjes, maar toch...

Al die wijsheid heb ik uiteraard niet van mezelf hoor. vele jaren geleden heb ik eens een serie boekjes gekocht van "de kleine modelbaan serie" en vele tijdschriften van Miba en Eisenbahn Journal zijn de bron van mijn kennis. In deze tijdschriften en boekjes zijn zulke en andere mooie thema's veelvuldig beschreven.
« Letzte Änderung: 01. April 2009, 12:57:34 von Bremer »
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

Offline Kees Polm

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 606
  • nl
Re: mooie banen
« Antwort #35 am: 01. April 2009, 15:17:44 »
Heren,

Wij hebben een buurvrouw die steeds roept, Dit is mooi ! en dan gaat het meestal over de inrichting van haar huis en de kleur van haar haar.

Wij daarentegen vinden het helemaal niet mooi. Zij zou dus eigenlijk moeten zeggen Ik vind het mooi.
Wat ik hiermee zeggen wil is het volgende.

Dat wij op het forum van gedachten wisselen hoe je een modelbaan op zou kunnen zetten qua scenery, verhoudingen e.d. is natuurlijk prima en daar kun je van leren.

Maar als we gaan roepen dat iets absoluut niet kan en dat we aan het bouwen zijn om negatieve opmerkingen
van anderen te voorkomen
denk ik dat we honderden en misschien wel duizenden modelbaners in Ned. voor het hoofd stoten, want ook zij beleven veel plezier aan hun hobby, dus als zij het op hun manier doen is het goed.

Ervaringen uitwisselen prima maar laten we niet al te belerend worden.

Gr. Kees
 
WDP 2018 + update, Marklin, Tams, Cs1, Cs2, Ds. Dynasis controller, 2x S88

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: mooie banen
« Antwort #36 am: 01. April 2009, 21:23:18 »
Hallo allen,

Ik ben al 5 jaar bezigh met mij baan, heb alles van te voren op papier gezet en toch..........
Heb ik veel verandert in de loop der jaren.

Heb ook een test baantje gehad met WDP en toch heb ik nog veel verandert in de loop der jaren.

Weet je wat ik zo leuk vind aan modelbouwen (treinen):"het geen ik doe, doe ik zelf en ik beslis zelf wat ik wil en leuk vind"
Er zijn maar weinig hobby's die dat kunnen evenaren.

« Letzte Änderung: 02. April 2009, 13:51:13 von Bob Vermeulen »
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Bremer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 76
  • Ort: Zuidlaren. Ort bei GoogleMaps suchen
  • Groetjes, Roel.
Re: mooie banen
« Antwort #37 am: 02. April 2009, 11:35:23 »
Beste WDP ers, het was niet mijn bedoeling wie dan ook tegen het hoofd te stoten mijn mijn bijdrage. Iedereen kan en mag een mening hebben over het wel en niet kunnen van diverse zaken op de modelbaan. Ik vertelde slechts mijn ervaring uit het lezen van diverse lectuur, hopende mensen te kunnen helpen. Het geen ik zei was ook niet mijn stelling maar slechts een observatie. Het leek mij alleen wel aardig hoe ervaren modelspoorders (uit de bladen) hun baan opzetten en specifieke aandachtspunten hadden betreffende de zaken die ik noemde. Een ieder heeft recht op zijn/haar fantasie natuurlijk. Wat wel of niet zou kunnen op een baan, moet een ieder natuurlijk zelf weten, excuses hiervoor. :-X
Intellibox IR, H0-Fleischmann rails, Loc's van Fleischmann. PC: Dell, Windows XP, Win-Digipet 2009.5 PE

jlt

  • Gast
Re: mooie banen
« Antwort #38 am: 02. April 2009, 23:54:32 »
Hallo Allen,

Roel, Ik vat het ook positief op.!!! ;D
We bedoelen het ook goed met onze hobby en iedereen die daar aan zijn hobby bezig zijn, hebben 1 ding gemeen, en dat is de ontspanning. Die keuze ligt natuurlijk bij iedereen zelf, gezien het feit dat iedereen een eigen belevingswereld heeft. En in die belevings wereld moeten we als ModelBouwer respect tonen. ;)

Maar om toch even op jouw argumenten terug te komen, hebben we diezelfde golflengte wat betreft 1 thema.
Dus, ook hier ligt de uitdaging. :D

Eigenlijk moeten we zeggen, je blijft steeds bezig met je hobby, leuk toch.!
Dat vind ik grensverleggend in ieders eigen belevingswereld. ;)

Laten we onze hobby leuk houden. ;D ;D