Autor Thema: Probleem inlezen en weergeven van Littfinski (LDT) terugmeldingen in WinDigi  (Gelesen 3603 mal)

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hallo,

Ik ervaar een  probleem met inlezen en weergeven van Littfinski (LDT) terugmeldingen in WinDigipet (WD).
Mogelijk kan iemand mij inzicht geven wat ik verkeerd gedaan kan hebben.

Configuratie:
•   Intellibox 2NEO
•   PC met Windows 11, sinds kort beveiligd met Norton VPN 360.
•   2 Rail baan.
•   26 Terugmeld modules, allen van LDT (RM-GB-8-N), deze worden via de LDT HSI-88-USB interface
        verdeeld over 3 strangen en middels de USB ingelezen op de "WinDigipet PC", te weten:
         Strang 1 (8 x RM);
         Strang 2 (10 x RM);
         Strang 3 (7 x RM).

Probleem stelling:
Tot voor kort werkte alle RM meldingen met mijn vorige centrale (IB 2) prima, de RM kwamen gewoon binnen, maar sinds ik de IB 2 vervangen heb door de nieuwe IB 2Neo zijn er helaas geen terugmeldingen meer zichtbaar op het PC sporenplan van WD.
Strang 1 en strang 3 geven “onbezet” terwijl er toch fysieke bezetting is, echter strang 2 geeft alle contacten “bezet” aan terwijl daar geen fysieke bezetting is.

Daarentegen werken alle andere meldingen en  besturingsinstructies om locomotieven aan te sturen en wissels en seinen te schakelen werken wel naar behoren.

Heeft iemand een idee wat ik moet doen en/of wat ik verkeerd doe dan wel storend kan zijn voor de terugmelder uitlezingen binnen WinDigipet en wat ik kan doen of welke instellingen moet ik veranderen of juist instellen om dit euvel te verhelpen

Opmerking:
Ik heb Norton VPN 360 nieuw geïnstalleerd op de PC, gelijk met de installatie/inbedrijfname van de IB 2NEO.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk maar mogelijk is de virusscanner van Norton toch het probleem en moet ik die alsnog uitschakelen, of dat de reden kan zijn lijkt mij wat onwaarschijnlijk, maar je weet maar nooit.

Hopelijk heeft iemand de oplossing voorhanden, bvd voor alle zeer gewaardeerde reacties.

Met vriendelijke groet,

Ton Verweijen

« Letzte Änderung: 08. November 2023, 17:26:07 von Ton V »
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Hoi Ton,

Las je HSi-s88-USB gebruikt dan gaan meldingen buiten de IB2-neo om dus daar kan m.i het probleem niet zitten (ik heb zelf ook IB2neo/HSA-S88-USB config en dat werkt prima), ik zou het dus zoeken in mijn PC, er van uitgaand dat je niets hebt verandert in de melder configuratie en centrales in je WDP project of de kabels van de HSI.

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 09. November 2023, 11:44:57 von Ronald Meijer »

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hi Ronald,

Bedankt voor je gewaardeerde reactie, ik ben het met je eens, echter bij het installeren van de HSI-USB interface bleek dat er alleen drivers voor Windows 10 beschikbaar zijn en niet voor Windows 11, mogelijk is dat een issue.

Wat mij opvalt (maar ik ben geen computer expert) is dat er in WD in de syteeminstellingen voor de IB inderdaad wel COM 3 is benoemd, echter voor de HSI wordt NIET gesproken over een COM poort maar "Apparaatnummer 1" ipv. COM 1.

Ik weet dus niet of dat het verschil maakt, COM poort of apparaatnummer
In de vorige PC werd volgens mij de HSI wel als COM poort aangeduid.

Misschien zegt dit iets en weet je wat ik hiermee moet of dat het toch goed is.

In ieder geval sowieso nogmaals bedankt voor je eerdere reactie.

mvrgr.
Ton

 
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hierbij screenshots vd systeeminstellingen, ter ondersteuning van mijn reactie van zojuist

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Hoi Ton,

Bij mij zijn de systeeminstellingen identiek, de 1 bij de HI is correct. Ik heb ook windows 10-64 drivers geïnstalleerd (op windows 11 PC) dus ook daar geen verschil.

Je kunt evt proberen de HSI te resetten, stekker uit HSI en even later weer terug, wellicht dat dat helpt. Als alle melders aan of uit staan duidt dat meestal op verbindingsprobleem is mijn ervaring. Brandt rode lampje op HSI bij gebruik en zitten alle kabels goed vast en zijn alle melders nog wel goed zichtbaar in het scherm van de terugmelder configuratie (icoon naast systeeminstellingen)?  (ik probeer zo maar wat mee te denken)

Groet,
Ronald

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Ton,
Nog even deze

Heb je de HSi drivers correct geïnstalleerd, zie bijlage voor hoe dat bij apparaat beheer zichtbaar moet zijn?

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hallo Ronald,

Ik heb idd niet DICO station niet in de string staan, dus dat is mogelijk de "missing link".
Ik ga jouw suggesties checken en mn dat DICO station proberen te zoeken en te installeren.

Kan ik waarschijnlijk op de LDT site vinden, misschien heb je de link beschikbaar of weet je waar ik die kan vinden.

Wederom bedankt voor je hulp en inzichten.

Groet,

Ton
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Ton
Ik heb deze gebruikt (nog wel even unzippen)
groet
Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Ton,
Gelukt?
Groet
Ronald

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Goedemorgen Ronald,

Bedankt voor je bericht, ik heb inmiddels alle LDT software verwijderd en opnieuw geïnstalleerd en nu staat het Dico station er inderdaad in.
Volgens het systeem werkt het stuurprogramma ook correct, echter. ervaar ik nog steeds hetzelfde probleem.
De rode LED op de HSI doet het trouwens ook gewoon dus dat lijkt goed te gaan.
 
Ik ga straks de kabels (USB kabel checken/vervangen, de RM strangen en de s88 verbindingskabels) loskoppelen van de HSI en van de strangen afzonderlijk loskoppelen en alles weer 1 voor 1 aansluiten en kijken of  er een RM problemen geeft, wat mij onwaarschijnlijk lijkt (zekerheid voor alles denk ik dan maar) en dan zien wat er gebeurt als ik 1 voor 1 de RM's bijschakel/aansluit of daar een probleem zit en zo ja en kijken waar het mis gaat en of dat inzicht geeft.

Voor Woensdag heb ik sowieso een vrije dag genomen voor als het nog niet werkt.

Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen.

Fijn weekend nog en groet,
Ton
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hallo Ronald,

Moet toch iets zijn met de PC, afgelopen donderdag kreeg hij nog verbinding met de HSI, ook wel na eerst 2 keer opnieuw opstarten, maar hij starte wel op de 3e keer!

Echter zojuist kreeg ik weer geen verbinding met de HSI, 5- 6 keer geprobeerd ook PC opnieuw opstarten, maar helaas geen verbinding en kan ik ook niet gaan testen zoals in vanochtend aangaf te willen gaan doen.

Ik krijg elke keer de melding: "Geen verbinding met "2.LDT HSI-88-USB !"

Ben er dus nog niet uit

Groet,
Ton
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Ton
Ik denk dat je met opnieuw installeren de HSI nr 2 hebt gegeven en in WDP staat hij als #1 (heb ik ook een keer gehad)
GRoet
Ronald

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Hoi Ronald,

Ga er woensdag weer mee aan de gang, moet zo (eind van de middag) voor mijn werk op reis en ben dinsdag middag pas weer terug.

Ik kom woensdag in elk geval weer in de lucht en dan hopelijk met goed nieuws, dank voor je gewaardeerde en snelle reactie.

Een fijn weekend nog en mvrgr.
Ton
  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC

Offline Ton V

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 13
  • Ort: Bosschenhoofd Ort bei GoogleMaps suchen nl
Goedemorgen Ronald,

Ben gisteren tot laat in de avond, helaas tevergeefs druk geweest met het installeren van de HSI in WDP.

Probleem is dat ik de programma's van LDT voor de HSI gewoon download echter krijg ik de drivers niet geïnstalleerd.
Er wordt nl. GEEN Bestandsnaam/Class "Modellbahnen" aangemaakt en dus ook geen DiCoStation-USB en HSI-88-USB daarin aangemaakt. Dit bestandje is mi. onontbeerlijk en nodig voor de communicatie tussen PC en de HSI.

Ik heb van alles geprobeerd, usb kabels gewisseld, strangen losgekoppeld, voeding losgehaald etc.
Ik heb zelfs opnieuw WDP 2018 incl. updates en de HSI drivers geïnstalleerd op een splinternieuwe laptop, echter hetzelfde probleem als hierboven beschreven blijft zich voordoen.

Opmerking:
Op de HSI interface behoort volgens mij alleen de rode led te branden en groen licht alleen even op wanneer er een bezetmelding is, echter rood en groen branden constant en tegelijkertijd, met en zonder aangesloten kabels.

Vraag:
Welk programma maakt het bestand "Modellbahnen" aan, is dat de LDT HSI-88-USB software of WDP?
Meest logisch lijkt mij dat de HSI-USB interface dit hoort te doen, maar mogelijk is deze toch kapot.
WDP lijkt mij uitgesloten, of het moet een setting zijn die verkeerd staat.

Ik heb tot ongeveer 1.5 jaar geleden nooit problemen hiermee gehad (ben 1.5 jaar voor werk weggeweest), maar als dat zo is moet ik misschien toch beter een nieuwe HSI-USB kopen/installeren.

Ben ff "Lost in Space", heb jij nog ideeën?

mvrgr.
Ton



  • Win-Digipet-Version:
    2018 Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    2 Rail systeem
  • Rechnerkonfiguration:
    Intellibox 2NEO, LDT, PC