Autor Thema: Rijweg optekenen  (Gelesen 9937 mal)

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #15 am: 26. Dezember 2007, 21:27:54 »
Goedenavond Willy,

Inderdaad, dat bedoelde ik. De TM'n in de sporen van het schaduwstation liggen er zo uitstekend bij, tenminste volgens mijn filosofie. Bij de wat langere rijwegen, in het zichtbare gedeelte van je baan, zou je kunnen overwegen om het inmeldcontact misschien iets langer te maken, temeer je over een wat langere afstand de trein geleidelijker en mooier kunt laten versnellen. Maar, nogmaals, ik zou de afremsectie het meest lange TM maken.

Even over het rijgedrag van de treinen in mijn schaduwstations als voorbeeld, misschien heb je er wat aan:
De sporen in de schaduwstations zijn ongeveer 8 meter lang. De inmeldsectie is ongeveer 1 meter. De afremsectie is ongeveer 5,5 meter en de stopsectie is 1,5 meter. Op het startcontact krijgt de trein een bepaalde snelheid. Komt de trein op een spoor van het schaduwstation binnen op de inmeldsectie, dan laat ik hem hier reeds een beetje afremmen. Vervolgens remt hij zeer geleidelijk af in de (lange) afremsectie, om in de stopsectie wederom geleidelijk tot stilstand te komen. Er is op deze manier nog nooit een trein over het doelcontact (stopsectie) heengereden.
Het rijgedrag in het zichtbare gedeelte, met name in het station is ongeveer hezelfde, alleen heb ik niet bezuinigd op terugmeldcontacten. In de stationssporen liggen om verschillende redenen 8 terugmeldcontacten per spoor. Een reden is, om lange, cq korte treinen op verschillende plaatsen tot stilstand te laten komen. Ik vind het geen gezicht als een korte personentrein helemaal tot het eind van een perron pas tot stilstand komt. Er zijn dus meerdere stopsecties in het station. Een andere reden is het mooiere rijgedrag van de treinen. Immers, de treinen maken gebruik van meerdere TM'n om te versnellen en om af te remmen. Zo komt een lange, zware goederentrein over meerdere afremsecties tot stilstand in de stopsectie (doelcontact).
(Als je in de toekomst evt.met profielen gaat rijden, kun je voor trein A een afremsectie gebruiken om zelfs te versnellen, en voor trein B om af te remmen).
Het rijgedrag op de doorgaande baanvakken (elk ook ongeveer 8 meter) is als volgt ingedeeld. Inmeldsectie 1,5 tot 2 meter, afremsectie 4 tot 5,5 meter en de stopsectie ongeveer 1 tot 1,5 meter.
Nu zijn jouw baanvakken wat korter zie ik, maar als verhouding zou je dit aan kunnen houden.
Maar nogmaals, zo heb ik het gedaan, en dat wil niet zeggen dat er andere verhoudingen ook mogelijk zijn. Zoals jij jouw schaduwstation hebt ingepland nu, zo zou ik het ook gedaan hebben.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #16 am: 27. Dezember 2007, 22:44:10 »
Goedenavond Willy,

Even een voorbeeld van een schaduwstation van mijn baan. (Wellicht ter verduidelijking wat Jan ook bedoelt). Op de sporen 53-1 en 54-5 kunnen zowel hele lange treinen staan, als 2 korte achter elkaar. Tevens laat ik de terugmeldingen zien. Je ziet dat de terugmeldingen geen chronologische volgorde hebben. Dit komt omdat ik pas later deze sporen ben gaan uitbreiden cq.aanpassen.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #17 am: 27. Dezember 2007, 23:51:12 »
Bijde weer bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik ga de inrij sectie's met twee rail stukken verlengen.

Verder ga ik in het vervolg de z.g. "voor bereidende TM's" plaatsen zoals Jan dat heeft uit gelegd.

Nog even terug komen op het schaduwstation, het bovenste spoor ( van de vier opstel sporen) wil ik gebruiken voor het door gaande verkeer. Op het onderste spoor kan ik een treinsel van 1.45 cm lengte kwijt, op de twee overige sporen kan een treinstel van maximaal 1.23 cm staan (mijn tafel is maar 3.00 meter lang).

Gerard, de tekening zegt genoeg en het is voor mijn duidelijk wat je ermee bedoelt.

Ik ben echter blij WDP al zo snel te hebben gekocht, nu kan ik tenmisten de baan aan WDP aanpassen en gebruik daarbij het schaduwstation als testbaan.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #18 am: 01. Januar 2008, 21:34:49 »
Aller eerst wens ik hier alle forum leden een goed, gezond en gelukkig 2008 toe.
Het schaduwstation is klaar en kan me de komende maanden op de Paradebaan (Nivo 2) gaan concentreren.
Als eerste dus via PC-Rail de tekening gemaakt zoals ik dit voor ogen had, hoewel de afmeting van de tafel (300 x 1.20 meter) niet al te groot is, wil ik toch veel rij mogelijkheden creëren.
Over de hoofdbaan, lopend vanaf het schaduwstation naar het station op nivo 2 en vandaar uit naar het station Kirchbach op nivo 3 en weer terug via nivo 2 naar het schaduwstation ben ik tevreden.
Het station op nivo 2 krijgt in iedere rijrichting twee sporen, hoe ik de binnenbaan op nivo 2 precies ga leggen daar ben ik nog niet echt uit. Hoewel ik daar een rolbrug heb getekend weet ik nog niet of die er ook daadwerkelijk komt, ik kan me nu visueel nog niet goed een voorstelling maken over de ruimte die ik daar straks heb.
Volgende week ga ik het frame voor nivo 2 maken waarop de 7 mm MDF platen komen te liggen, het schaduwstation is dan ook van bovenaf niet meer zichtbaar.
Op de foto hier onder zie je mijn railplan voor nivo 2, de aanduidingen (TM XX) zijn de terugmelding aansluitingen voor gebruik met mijn trein software Win-Digipet.
Op de tweede foto zie je een uitsnede van het totale railplan maar dan zoals ik dit zie in Win-Digipet .





Meteen even een vraag er achter aan voor het WDP forum, het schaduwstation moet altijd vanaf één richten worden in gereden (via TM 3) kan ik hier de richtingspijlen voor gebruiken, en zo ja hoe moet ik die plaatsen de handleiding over dit onderwerp is daar niet erg duidelijk over.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #19 am: 01. Januar 2008, 22:06:15 »
Goedenavond Willy,

Allereerst ook de beste wensen voor 2008.

Ik heb je plan bekeken, ziet er goed uit!!

Wat betreft de richtingspijl: je kunt deze eigenlijk overal plaatsen. In de sporen van het railplan zelf, of iets naast de sporen. Als je deze pijl een virtueel adres geeft en vervolgens in de Zugfahrten-Automatik-Editor bij de desbetreffende zugfahrt/fahrstrasse mbv. "drag and drop" naar Bedingungen plaatst in " Nur, wenn Magnetartikel/Zähler-Stellungen..." en daar in de gewenste richting zet, dan kan deze alleen maar bereden worden afh.van de stand van deze pijl.
Je kunt de pijl ook gelijk een richting aangeven en optekenen in de Fahrstraßen-Editor bij de desbetreffende rijweg.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #20 am: 02. Januar 2008, 09:46:48 »
Willy goede morgen,

Waarom zou je hier gebruik maken van een pijl?
Zoals ik naar je baan kijk (stand van seinen en lok nummers) komt er op RM3 nooit een trein uit een andere richting ;)
Waarom heb je de wissels in RMK2 en 3 zitten wil je tocht in 2 richtingen in het  schaduw station komen?
Zo ja dan moet er nog veel wijzigen in het schaduwstation en de weg er naar toe.

Ik zie ook een foutje met RMK2 die heb je 2x gebruikt op twee verschillende plaatsen ;)

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #21 am: 02. Januar 2008, 10:18:35 »
Goedenmorgen Bob en Willy,

Bob: volgens mij heeft Willy RMK2 maar 1x gebruikt. Is het niet RMK27 wat je aanziet voor RMK2?  ;)

Willy: wat Bob terecht aangeeft, heb ik bij deze de vraag of je deze wissels inderdaad gaat gebruiken en berijden en zoja, in beide richtingen, of alleen vanuit het schaduwstation om alle sporen in het station te bereiken?

Wat betreft de pijl: als er geen functie aanhangt heb je hem inderdaad niet nodig. Maar misschien is het wel een optische verduidelijking in het sporenplan.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #22 am: 02. Januar 2008, 10:29:23 »
Gerard en willy dat lijkt wel correct maar ik zie de 2 voor 2 aan en als ik het teken dan zie ik een ander beeld in mijn gleisbild. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk want ik ga af op wat ik zie.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #23 am: 02. Januar 2008, 10:57:28 »
Willy goede morgen,

Waarom zou je hier gebruik maken van een pijl?
Zoals ik naar je baan kijk (stand van seinen en lok nummers) komt er op RM3 nooit een trein uit een andere richting ;)
Waarom heb je de wissels in RMK2 en 3 zitten wil je tocht in 2 richtingen in het  schaduw station komen?
Zo ja dan moet er nog veel wijzigen in het schaduwstation en de weg er naar toe.

Ik zie ook een foutje met RMK2 die heb je 2x gebruikt op twee verschillende plaatsen ;)



Hallo Bob, over het niet plaatsen van de pijl ben ik het inmiddels eens met jou, ik teken gewoon geen rijweg op die het schaduwstation vanaf de verkeerde kant zou benaderen. Over die wissel rechts in de bocht, die heb ik daar geplaatst omdat ik komende vanaf het schaduwstation alle vier de sporen bij het station kan inrijden, zonder die wissels kan ik het station alleen inrijden via spoor 1 en 2. De wissels links in de bocht zitter er als ik komende van spoor 3 en 4 vanuit het station weer in de goede richting naar nivo 3 (Station Kirchbach) te kunnen rijden. Nu nog even RMK 2 die ik twee keer zou gebruiken, dat is niet zo maar op de foto zie je komende van RMK 26, 27 dan naar beneden een 2 staan, dit is ook RMK 27 naar de print laat de 7 niet zien. In iedergeval weer bedankt voor het mee kijken.
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #24 am: 02. Januar 2008, 11:15:04 »
Gerard en willy dat lijkt wel correct maar ik zie de 2 voor 2 aan en als ik het teken dan zie ik een ander beeld in mijn gleisbild. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk want ik ga af op wat ik zie.


Als ik de print maak vanuit de Gleisbild-Editor zie je ze wel goed staan, niet vanuit het main programma ben ik achter gekomen. Dus om in het vervolg deze discussies te voorkomen maak ik de plaatjes voortaan vanaf de Gleisbild-Editor  ;D
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #25 am: 02. Januar 2008, 11:39:48 »
Goedenmorgen Willy,

Toch zie ik iets wat niet overeenkomt met het railplan en het gleisbild van WDP.

In het railplan zie ik RMK3 en RMK34 voorbij deze wissels liggen in de vrije baan, echter in het gleisplan van WDP zie ik RMK3 en RMK34 ook nog tussen deze wissels en de wisselstraten van het station liggen. Dit is ook het geval met RMK33. Daarentegen klopt het weer wel met de RMK's 27 en 28. Ik neem aan dat het railplan overeenkomt met de daadwerkelijke aansluitingen van de terugmeldcontacten. En als je dit vergelijkt met het WDP gleisplan komen de ligging van deze RMK's niet met elkaar overeen. Ik zou je aanraden dit wel te corrigeren, anders krijg je problemen met het stellen en vrijgeven van rijwegen.
(Sorry dat ik dat gisteravond niet heb gezien, maar had wat last van griep, vandaar misschien).

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #26 am: 02. Januar 2008, 11:44:04 »
Nog even Willy,

Over het corrigeren ervan: je zou dit heel eenvoudig kunnen doen door in je WDP gleisbild deze omloop wissels wat dichter bij de wisselstraten van het station te tekenen. Dus niet gelijk onder je baan duiken om het hardware technisch te verhelpen. Mbv. met het anders even optekenen is het zo voor elkaar.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #27 am: 02. Januar 2008, 14:47:50 »
Ben ik weer Willy,

Misschien een idee: de seinen bij RMK's 28 en 35 vóór de omloopwissels plaatsen en deze wissels betrekken bij de wissels van het station. Je krijgt dan wel een uitbreiding op je wisselsstraat, maar ook een uitbreiding van rijmogelijkheden. Vb.: Er staat een trein op punt van vertrek op spoor 4 en moet via RMK33 naar station Kirchbach. Een andere trein komt van station Kirchbach via RMK34. Als je RMK35 inclusief sein nu vóór de omloopwissels plaatst, dan stopt (wacht) de 2e trein totdat de 1ste trein die naar station Kirchbach moet én deze kan nu gewoon vetrekken. In de huidige situatie kan dit niet. Dat geldt ook voor de rechterkant van het station. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, en misschien een optie om het zo te doen.

Offline Willy de Vaal

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 231
  • Ort: Eindhoven (Niederlande) Ort bei GoogleMaps suchen
  • Wat ik doe in mijn vrije tijd.
    • Mijn modelspoorbaan
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #28 am: 02. Januar 2008, 22:04:47 »
Nu dat waren weer veel aanbevelingen, tip's en opmerkingen omtrend de eerste voor stelling van mijn railplan voor nivo 2.

Ik heb alles goed in me opgenomen, en alle aanbevelingen, tip's en opmerkingen verwerkt in het railplan.

Daar waar ik de pijlen heb geplaats, zijn dus trajecten met een verplichte rij richting.

Zie hier dus versie 2:

Eerst het railplan met de verwachte terugmeld nummers.



En zoals ik ze in WDP heb in getekend:



En hier dezelfde WDP tekening in een wat groter formaat:

http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic58.jpg

In afwachting van  8)
Viele Grüße
Willy de Vaal - Niederlande.
http://www.wdevaal.nl

Anlagenkonfiguration: WDP Pro X3b NL, Ecos Centrale & Ecosboost , HO Modelgleis mit Märklin C-Rail.
Decoders: Viessmann 5211, 5213, 5217.
Rechnerkonfiguration: Acer 9411 AWSMi (Laptop) -1GB, Microsoft Windows Vista.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Rijweg optekenen
« Antwort #29 am: 02. Januar 2008, 22:42:47 »
Goedenavond Willy,

Inderdaad, dit bedoel ik. Ik zie wel een verschil in je RMK's in het railplan en het WDP gleisbild.
Railplan: TM35, TM32 en TM28.
In WDP: zijn daar resp.aanwezig TM37, TM33 en TM29. (rood omcirkeld in de bijlage)
Zoals in het WDP gleisbild is het correct, in je railplan niet. Met name TM35 ligt voor én na de wissel.

Nogmaals in het WDP gleisbild, zo werkt het zeker. Vb. Trein A staat op doelcontact 38, trein B op doelcontact 40, trein C komt vanuit Kirchbach, moet bijv.naar doelcontact 42 (waar trein B staat), dan kan trein B toch via TM37 en TM34 het station verlaten, terwijl trein C op doelcontact 36 dus even moet wachten en later kan binnenlopen als trein B vertrokken is. Zo ook natuurlijk kan trein A het station verlaten als doelcontact 36 bezet is.

Evt. zou je de omloopwissels nog dichter bij de andere wissels kunnen tekenen, en hoef je eigenlijk de tussenliggende RMK's 33, 37, 29 en 2 daar niet te plaatsen. Dan nemen de tussenliggende paar bochten geheel deel uit van je wisselstraat. Ik bedoel dus zoals het nu als zodanig in je railplan aangegeven is (TM2, 28, 32 en 35). Maar persoonlijk zou ik de RMK's 33, 37, 29 en 2 daar toch gewoon plaatsen. Niet alleen omdat ik nu eenmaal een voorstander ben van wat meer terugmeldingen, maar het komt straks bij het rijden (bijv.profielen, het eerder vrijgeven van deeltrajecten in een rijweg etc.) wellicht heel goed van pas!

Ziet er goed uit Willy!!

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.