Autor Thema: Blokindeling bij Lux wielenreiniger  (Gelesen 1946 mal)

Offline Antoon kG

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 61
  • Ort: Waddinxveen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« am: 27. November 2018, 18:46:08 »
Ik wil een Lux wielenreiniger in de baan opnemen, hiervoor heb ik de mogelijkheid van een apart spoor. Lengte tussen de wissels max 3,25 m1. Mijn treinlengte is 1,20 m1. Ik kan dus niet werken met een opstelspoor van 1,2m1, een bewerkingsspoor van een treinlengte plus de lengte van de wielenreiniger (1,60m1 ?) en een wachtspoor voor het hoofdspoor van een treinlengte. Heeft iemand dit al opgelost in een opstelling?

Antoon
Antoon klein Gunnewiek
Poolster 21
2743 LE Waddinxveen
  • Win-Digipet-Version:
    WP 2021.1.13 premiuim
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 gelijkstroom - Nederlands - IBII - Esu decoders-Digikeijs - Fleischmann - Roco - Artitec
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Prodesk i5

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #1 am: 27. November 2018, 19:42:12 »
Antoon,

Is het een optie om circa 140 cm inrijspoor met stop optie - LUX en weer circa 140 cm spoor te hebben (met uitrij optie), dat past net in de 325 cm denk ik en dan kun je met de hele trein ook nog over de LUX heen en weer pendelen (of begrijp ik het verkeerd en is dat niet de bedoeling) en dan 3 of 5 RMK in het geheel (1 op de LUX en 1 of 2 aan beide kanten). Functiedecoder op de triller van de LUX en als RMK van LUX bezet triller aan en zo niet uit.

(ik heb zelf LUX vergelijkbaar ingebouwd maar ik rij er alleen met locs overheen)

Groet

Ronald

Offline Antoon kG

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 61
  • Ort: Waddinxveen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #2 am: 27. November 2018, 20:13:32 »
Ronald,

Bedankt voor je snelle reactie.

Jouw  voorstel is zeker een optie. Ik ben eigenlijk genoodzaakt om alle wielen te reinigen. Ik heb dus wagons op de Lux staan die nu geen stroom afnemen,dit kan uiteraard wel gerealiseerd worden. Dan wordt de lastigste situatie dat bij de treinlengte van 1,2 m1 ik alleen "voor" en "achter" stroom afneem en dus bezet meld. Bij een trein kan dus de situatie ontstaan dat de RMK voor en de RMK achter de Lux "bezet" melden maar de Lux niet. Dan is de vraag of dit in seinhuiswachter of ergens anders kan worden ingesteld.

Antoon.
 
Antoon klein Gunnewiek
Poolster 21
2743 LE Waddinxveen
  • Win-Digipet-Version:
    WP 2021.1.13 premiuim
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 gelijkstroom - Nederlands - IBII - Esu decoders-Digikeijs - Fleischmann - Roco - Artitec
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Prodesk i5

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #3 am: 27. November 2018, 21:36:28 »
Antoon,

Ok duidelijk, dan zou bv optie zijn een timer te maken zodat bv 1 of 2 seconden na 1ste contact van LUX RMK de triller een bepaalde tijd aan zet en dan weer uit en die timer instellen op de verblijftijd van een trein van 1.2 mtr op de LUX. Achteruit werkt dit dan ook als laatste rijtuig maar stroom afneemt. 
Of dat hij uit gaat als het tweede contact in het uitrij- of inrij spoor (zeg laatste 30-40 cm) een bepaalde tijd bezet is, of de trein daar gestopt is.

Dit kan allemaal prima via bv de Stellwerkswarter

Ook leuk voor de 8ste  ;)

Groet

Ronald

Offline Antoon kG

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 61
  • Ort: Waddinxveen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #4 am: 27. November 2018, 22:16:22 »
Ronald,

Eerst bedankt voor je reactie. Dat van de 8e vindt ik een goed plan.

Uiteraard heb ik zelf ook nog even gepuzzeld en kwam tot de volgende gedachte:
RMK1 = 65 cm
RMK2 = 90 cm
RMK3 = 40 cm (Lux)
RMK4 = 90 cm
RMK5 = 65 cm

Een trein kan dan op RMK2 en afhankelijk van de treinlengte ook op RMK1 wachten. Daarna rijden op RMK3 en rijdt dan door naar RMK4 en RMK5. Wacht hier tot Hoofdspoor vrij is.

Voorwaarden worden dan:
 
Als RMK3 is "bezet" > Lux aan
Als RMK2 en RMK4 is "bezet" > Lux aan

Voorwaarde is dan dat de laatste wagon een bezet signaal aflevert.

Groeten Antoon
Antoon klein Gunnewiek
Poolster 21
2743 LE Waddinxveen
  • Win-Digipet-Version:
    WP 2021.1.13 premiuim
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 gelijkstroom - Nederlands - IBII - Esu decoders-Digikeijs - Fleischmann - Roco - Artitec
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Prodesk i5

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #5 am: 28. November 2018, 13:42:03 »
Hallo,

Je kan ook werken met 1 RMK voor en 1 RMK achter de reiniger.
Je maakt dan een paar profielen waarin je de lengte van de trein om zet in het aan zetten van de reiniger.
Zo ook maak je een paar profielen voor de RMK achter de reiniger en die zet hem weer uit.

Dat bespaard weer 2 RMKs en veel geluid tijdens de werking.

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Antoon kG

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 61
  • Ort: Waddinxveen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #6 am: 28. November 2018, 16:06:26 »
Bob,

Dank voor je meedenken en reageren. Als bijlage een schemaatje opgezet van "wanneer actief". Dit is een variant op diverse inzichten.

Dank allen voor het meedenken. Het voorstel van Ronald "8 december" zal ik graag gebruiken.

Groeten Antoon.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Antoon klein Gunnewiek
Poolster 21
2743 LE Waddinxveen
  • Win-Digipet-Version:
    WP 2021.1.13 premiuim
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 gelijkstroom - Nederlands - IBII - Esu decoders-Digikeijs - Fleischmann - Roco - Artitec
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Prodesk i5

jlt

  • Gast
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #7 am: 28. November 2018, 18:44:43 »
Beste Antoon,

Ik heb jou PDF schema bekeken.

Diezelfde wielenreiniger van Lux heb ik destijds in mijn oude baan een spoorlengte van 2.5 meter.
In die 2.5 meter spoorlengte heb ik 1 bezetmelder aangesloten.
Vervolgens maak ik gebruik van Profile die men exact vanaf het begin van de contactmelding het aantal cm vooruit kan rijden en stoppen met x gedurende tijd blijft staan en vervolgens weer een aantal cm vooruit (of ook achteruit) het traject kan vervolgen.

Die afstanden die je in de bezetmelder heb opgegeven wordt in principe in profile overgenomen waarmee je kunt volstaan met 1 bezetmelder.

In mijn nieuwe baan wordt een spoor van 3.5 meter met 1 bezetmelder voor die wielenreiniger gereserveerd.
Met profile kun je de afstanden en stopsecties ( dus meerdere stopsecties), stoptijd, snelheid instelling (bijv. zeer langzaam over de wielenreiniger rijden).
Je kunt die wielenreiniger decoder meenemen in de profile zodat je ook in de profile aan kunt zetten en uitzetten.
Je kunt het naar eigen smaak alleen enkel een loc inzetten, of een hele treinstel , met of zonder bezetmelderherkenning inzetten.

Met 1 bezetmelder spoor is inclusief, in het midden van het gehele lengte, de Lux wielenreiniger spoor meegenomen!!.

Met vriendelijke groeten,

Jan
« Letzte Änderung: 28. November 2018, 19:16:50 von Jan leendert »

Offline Antoon kG

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 61
  • Ort: Waddinxveen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Blokindeling bij Lux wielenreiniger
« Antwort #8 am: 28. November 2018, 21:19:43 »
Beste Jan Leendert,

Ook aan jou dank voor je reactie. Ik heb pas sinds een paar maanden de premium versie. Er zijn dus nog veel leer punten. Mijn oogst is meerdere mogelijkheden, nu kijken wat ik met mijn kennis van nu kan realiseren en wat de latere leerpunten zullen worden.

Dank en groeten aan allen,

Antoon.
Antoon klein Gunnewiek
Poolster 21
2743 LE Waddinxveen
  • Win-Digipet-Version:
    WP 2021.1.13 premiuim
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 gelijkstroom - Nederlands - IBII - Esu decoders-Digikeijs - Fleischmann - Roco - Artitec
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Prodesk i5