Autor Thema: Inrijden (schaduw) station  (Gelesen 1643 mal)

Offline ReneLam

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 19
  • nl
Inrijden (schaduw) station
« am: 16. Januar 2018, 20:13:58 »
Hallo beste spporvrienden
ik heb een paar vragen mbt stations

Ik heb een station met 4 sporen; indien vanaf rechts de trein komt, rijdt deze altijd eerst naar spoor 1 en dan 2
Indien vanaf links, is het eerste spoor 3 en dan 4, waarbij 4 aan het stationsgebouw grenst.
Ik heb dit nu geregeld door de Folgefahrten in de juiste volgorde te zetten, en het haakje bij sequentieel.
Spoor 4 is alleen bedoeld voor de railbussen en kleine combinaties: stoomlok + max. 4 personen rijtuigen.
Spoor 2 en 3 is ook bedoeld voor rijden door het station, dus zonder te stoppen.
Indien spoor 1 en 2 bezet zijn, is alleen spoor 3 vrij vanaf zowel rechts en links inrijden.
Hoe kan ik bovenstaande het beste inregelen?

In de rijweg heb ik in de IZNF de optie anhaltepunkt gekozen voor de sporen in het station te stoppen voor het signaal, Echter ik kan deze optie ook ingeven bij de Folgefahrten. in Folgefahrten staat dit nu op standaard.
Wat is nu de bedoeling hier?

Ik heb 2 schaduwstations met 3 sporen, inrijden vanaf 1 kant.
Werk met een teller: van 0 naar 1 naar 2, en dan weer terug naar 0. De teller regelt het vertrek/uitrijden.
in spoor 1 ,vd 3 sporen, moet altijd de langste combinatie naar binnenrijden, spoor 2 en 3 zijn net te kort.
Hoe kan je zorgen dat als deze trein er aan komt,en als spoor 1 is bezet, deze trein (op tijd) vertrekt zodat de langste combinatie in spoor 1 kan inrijden, en niet alles stil staat voor het schaduwstation.
Indien spoor 2 & 3 vrij zijn, moet de langste trein natuurlijk gewoon spoor 1 inrijden.

Ik wacht met spanning op de mogelijke oplossingen.
Groet Rene
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    ECOS 2 (3.6.0) - Littfinski decoders, Fleischmann, Roco & Brawa

jlt

  • Gast
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #1 am: 17. Januar 2018, 11:45:38 »
Beste René,

Als ik het goed gezien heb, gebruik jij WDP 2012 PE versie.
Mocht het zo zijn dat je 2012 beschikt, dat moet ik mijn oude PC de 2012 PE installeren om je te helpen.

Er is van 2012 naar 2015 heel wat veranderd en ik kan me even niet herinneren wat ook 2012 toen was.

Geef je even aan of dat correct is?

Met vriendelijke groeten,

Jan

Offline ReneLam

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 19
  • nl
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #2 am: 17. Januar 2018, 22:15:37 »
Hi Jan
ja dat klopt, 2012 PE incl. de 3 updates
Groet Rene
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    ECOS 2 (3.6.0) - Littfinski decoders, Fleischmann, Roco & Brawa

jlt

  • Gast
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #3 am: 17. Januar 2018, 23:09:06 »
Beste René,

Prima.
Inmiddels ook WDP 2012.3 geïnstalleerd en zal je morgen je vragen beantwoorden.

Mvg,
Jan

jlt

  • Gast
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #4 am: 18. Januar 2018, 13:33:18 »
Beste Rene,

Ik heb naar de 2012 versie gekeken en weet nu wat er mogelijk is, en wat niet.


Ik heb een station met 4 sporen; indien vanaf rechts de trein komt, rijdt deze altijd eerst naar spoor 1 en dan 2
Indien vanaf links, is het eerste spoor 3 en dan 4, waarbij 4 aan het stationsgebouw grenst.
Ik heb dit nu geregeld door de Folgefahrten in de juiste volgorde te zetten, en het haakje bij sequentieel.
Spoor 4 is alleen bedoeld voor de railbussen en kleine combinaties: stoomlok + max. 4 personen rijtuigen.
Spoor 2 en 3 is ook bedoeld voor rijden door het station, dus zonder te stoppen.
Indien spoor 1 en 2 bezet zijn, is alleen spoor 3 vrij vanaf zowel rechts en links inrijden.
Hoe kan ik bovenstaande het beste inregelen?


In deze bovenstaande links en rechts rij varianten kun je het beste ook met Zugfahrten editor bewerken.
Daar je met spoor 3 vrij wil houden wanneer spoor 1 en 2 bezet is, kun je met zugfahrten de alle 4 sporen zowel links als rechts invoeren in de Zugfahrt editor.
De bovenstaande variant is voor het doorrijden van de locs c.q treinen.
Als spoor 1 en 2 bezet zijn, dan gaat de loc/trein automatisch via spoor 3 doorrijden.
Je kunt ook spoor 4 mee betrekken als je dat nodig vindt.
Zugfahrten wordt een groen vierkantje weergegeven in de Zugfahrt automatiek (ZFA) en een rijweg gele vierkantje.
Je kunt in de ZFA ook de Zugfahrt (die in de Zugfahrt editor is gemaakt) ook als Folgefahrten opgeven.
Tevens kun je op spoor 4 dat bij een station ligt specifiek alleen voor railbussen en stoomloc met 4 wagons door Matrix in te voeren. Als je dat invoert, dan rijdt enkel de railbussen en stoomloc het station binnen en de anderen loc/treinen gaat via Zugfahrt bewerkingen naar spoor 3 (of naar gelang jou wens naar spoor 2 of 1 zelfs)

Zitat

In de rijweg heb ik in de IZNF de optie anhaltepunkt gekozen voor de sporen in het station te stoppen voor het signaal, Echter ik kan deze optie ook ingeven bij de Folgefahrten. in Folgefahrten staat dit nu op standaard.
Wat is nu de bedoeling hier?


Ja, de standaard instelling is een kale rijweg bewerking zonder enige tussenkomst van Profile.
Bij de systeem instelling onder "Programmeinstellung" zie je het kader Profilen.
Wanneer je gebruik wil maken van Profile dan klik je op het aanvink venster.
En dan zie je Profile 1 t/m 3 met daarnaast Standaard.
Als je het aanvink venster niet gebruikt, dan stelt WDP dit als Standaard.
Gebruik maken van Profile is een locomotief/trein gebonden bewerkingen waarbij toeters, fluit, baan overgang, e.d. meer van dat soort foefjes kunt invoeren.
Maar ook rijgedrag stoppen op andere voorwaarden behoort tot deze mogelijkheid.

En ander vorm is ook wanneer je in ZFA de Anhaltpunkt hebt gedefinieerd maar niet de gewenste standaard wilt hebben, dan moet je even naar die betreffende rijweg editor en kiest die betreffende rijweg waar de IZNF zich bevindt en ga naar Start/Brems/Ziel en dan zie je onder het venster staan, staat die op Standaard dan verander je dat in Anhaltpunkt.

Zitat

Ik heb 2 schaduwstations met 3 sporen, inrijden vanaf 1 kant.
Werk met een teller: van 0 naar 1 naar 2, en dan weer terug naar 0. De teller regelt het vertrek/uitrijden.
in spoor 1 ,vd 3 sporen, moet altijd de langste combinatie naar binnenrijden, spoor 2 en 3 zijn net te kort.
Hoe kan je zorgen dat als deze trein er aan komt,en als spoor 1 is bezet, deze trein (op tijd) vertrekt zodat de langste combinatie in spoor 1 kan inrijden, en niet alles stil staat voor het schaduwstation.
Indien spoor 2 & 3 vrij zijn, moet de langste trein natuurlijk gewoon spoor 1 inrijden.


Ook hier zijn de mogelijkheden via Zugfahrt te bewerken.
Ook in IZNF (Treinnummerveld) kun je onderaan links een kadertje aanvinken en de maximale schaduwstation lengte van een spoor opgeven. Wanneer een trein die net te kort is, leid om naar de andere die vrij is en rijdt een blokje om tot dat spoor 1 vrij is. Is spoor 1 vrij, dan rangeert die langste trein in spoor 1.

Ook daar kun je met Matrix werken die alleen voor specifieke treinlengte toegelaten is.
Echter, je zult moeten kiezen welke van de bovenbeschreven opties moeten uitproberen wat voor jou het beste past. Daar je met 2012.3 werkt zijn deze opties rijk toegankelijk om te bewerken.
Met 2015.2b is het wat makkelijker geworden en nieuwe tools.

Opm: In de matrix kunnen per rijweg 3 locomotieven als blokkering of toegestaan worden bewerkt.
         Heb je meer dan drie locomotieven die onder de matrix willen meenemen, dan kun je eenvoudig van
         diezelfde rijweg een copie maken en vervolgens van 4 naar 6 locomotieven uitbreiden.
         Heb je steeds meer locomotieven onder die voorwaarden meenemen idem dito copie rijweg.
         Dan heb je dus, even aannemend twee rijwegen die hetzelfde uitziet, maar alleen toegelaten of
         geblokkeerd voor de specifieke locs. WDP ziet in die twee dezelfde rijwegen welke niet of geblokkeerd
         wordt.

Succes,

Mvg,

Jan
« Letzte Änderung: 18. Januar 2018, 13:39:30 von Jan leendert »

Offline ReneLam

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 19
  • nl
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #5 am: 18. Januar 2018, 20:54:43 »
Hi Jan

bedankt voor je opmerkingen, ga in het weekend het e.e.a. toepassen.
Alvast bedankt en laat je de oplossing weten.
Gr Rene
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    ECOS 2 (3.6.0) - Littfinski decoders, Fleischmann, Roco & Brawa

Offline Hielco

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 23
  • Ort: Leusden Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #6 am: 25. Januar 2018, 08:20:57 »
Hallo Rene en Leendert,

In deze lijkt het mij eenvoudiger dit alles via de matrix te besturen. De matrix vul je met de treinlengtes die mogen voorkomen in je modelbaan. Of met een veelvoud van bijv. 360mm of 400mm of welke maat dan ook. Van de minimale lengte tot de maximale lengte, in maximaal 10 lengtes.

Voor iedere rijweg waar een lengte beperking geldt, maak je een extra rijweg, en koppelt deze aan de voor de rijweg geldende maximale lengte. Pas wel een verkortingsfactor of te verkorten lengtemaat toe. Niet iedere loc stopt op de aangegeven plek.

Zet je nu een loc in, of wijzigt de inzet, dan koppel je deze aan de maximale lengte in de matrix die voor deze trein gaat of kan gaan gelden. Goederentrein start met drie wagens, pikt twee extra op en zet drie af. De max. treinlengte zal Bijvoorbeeld nooit boven de minimale bloklengte komen.

Op deze wijze voorkom je een administratie met welk profiel welke loc met welk profiel nu wel of niet ergens mag rijden. Je kent een maximale lengte aan de trein toe en WDP doet de rest. Welke bloklengtes je hebt kun je zo uit WDP filteren als deze rijwegen een eenduidige naam geeft en in de rijweg de max. Matrix lengte opneemt.

Inpassen in de AZF gaat ook zonder problemen, functioneert feilloos en is niet afhankelijk van een juist loc profiel.

O ja, wat je ook kiest, helemaal feilloos is het systeem niet. Ook niet als de rijwegen m.bv. een ingevulde lengte bij het IZNF of gebruik van een loc profielen.  Als je een AZF met een alles naar alles opzet rijdt (een MESH configuratie, dus geen voorgedefinieerde routes), kan bij gebruik van meer dan het maximaal aantal treinen dat het spoorplannen toestaat, of meer treinen met een max. lengte dan volgens het spoorplannen mogelijk is, een zgn. Deadlock ontstaan. Dit is te voorkomen of op telossen door de trein op het spoor dat de dealock veroorzaakt, door met hand de teller te beïnvloeden, of de trein weg te sturen met een rijweg naar het eerstvolgende signaal. Kan altijd, omdat vrijwel altijd het eerstvolgend blok vrij is. Zo niet (dan is er al aardig wat tijd verstreken), dan ben je net treindienstleider bij NS.

Met vriendelijke groeten,

Hielco
Mit freundliche Grüsen,

Hielco
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2c- Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Maerklin-CS3; Maerklin-S88; Maerklin-K83; LDT-SBB; LDT-HSI88-USB
  • Rechnerkonfiguration:
    Acer Aspire 3 15, AMD Ryzen 7-5700u; WIN 11 pro

jlt

  • Gast
Re: Inrijden (schaduw) station
« Antwort #7 am: 25. Januar 2018, 09:49:02 »
Beste Hielco,

Ja, dat klopt.
Er zijn tig mogelijkheden die binnen WDP van toepassingen kunnen zijn.

Echter, Rene heeft versie 2012.3
En uit jou gegevens gebruik je 2015.2b.

Daar zit wat meer lengte mogelijkheden. ;)

Mvg,
Jan