Autor Thema: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.  (Gelesen 3550 mal)

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« am: 25. November 2018, 16:50:17 »
Hallo forum leden,
Als WDP beginner ben ik in de ZFA een pendel route van A naar B en B naar A aan het creëren.
De  ZFA  werkt alle opgegeven FS en vervolgritten netjes van boven naar beneden af.
e.e.a heb ik kunnen nagaan volgens het logboek.
Echter op de terugweg springt de ZFA van regel 16 opeens terug naar regel 8 en voert deze uit in plaats van regel 17.
Door deze sprong komt deze pendel nooit meer terug op het startpunt en blokkeert tevens het pendel verkeer van de koffII.
Ik heb om het probleem op te lossen uiteindelijk  zelfs een nieuwe FS aangelegd FS Sp16 > SP 14 waarbij ik de oude FS SP16>Sp17 uit de route haalde,  ook dit mocht niet helpen.
Ook het verplichten van de vervolgroute mocht niet baten.
Wie kan mij even op mijn fout wijzen,
Alvast bedankt voor je hulp.

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Sven Spiegelhauer

  • Betatester
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 9393
  • Ort: Bernau Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #1 am: 25. November 2018, 17:34:53 »
Hallo Rupert,

Du hast in den Fahrstraßen Wendebefehle eingetragen. Dadurch wird die Anschlußfahrt nie ausgeführt. Anschlußfahrt bedeutet, das der Zug ohne Halt durchfährt. Du kannst aber mal versuchen die Anschlußfahrt zu erzwingen. Siehe dazu die Otion im Bild.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße aus dem schönen Land Brandenburg
Sven
  • Win-Digipet-Version:
    2018 / 2021 / Beta (alle mit aktuellen Update)
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N & G, IB-II neo, IB-II, IB-Basic, IB-Com, Loconet-RM, Servo-, Schalt- und MA-Decoder, LDT Lichtsignaldecoder, Lokdecoder(DCC) ESU/Kühn, Drehscheibendecoder G.Boll und LDT, viele Eigenbauten
  • Rechnerkonfiguration:
    Notebook Windows10 / PC Windows11

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #2 am: 25. November 2018, 18:22:51 »
Rupert

Even in je project gekeken en ZFA gereden, altijd lastig bij iemand anders.

Ik zie dat loc na start vanuit 7 uiteindelijk op het onderste spoor blijft pendelen ipv weer omhoog komt.

Je hebt bij regel 16 een folgefahrt naar regel 17 ingevoerd, echter als lok moet keren moet hij stoppen en werkt volgens mij folgefahrt niet meer en komt bij doorlopen van ZFA regel 8 eerder aan de beurt en blijft de loc dus tussen 6 en 21 pendelen.

Je kunt dit met bv een teller oplossen (regel 8 uitvoeren bij teller =0, regel 17 bij teller =1) in ZFA de teller bij begin regel 14 op 1 zetten en na uitvoeren regel 17 weer op 0 zetten.

Hetzelfde zal wellicht ook gebeuren iets verder in je ZFA na regel 17 op terugweg in 10 met keuze naar 9 of 14.

Groet

Ronald Meijer

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #3 am: 25. November 2018, 20:55:44 »
Dear Sven,
Leider löste die von Ihnen angegebene Lösung das Problem nicht.
Das ZFA geht nach dem Ende der Zeile 14 zurück und springt zur Zeile 8 zurück, anstatt zur Zeile 16 zu gehen.
Das ist mir unverständlich. Ich habe keinen zufälligen Sprungbefehl verwendet, um zu Regel 8 zu gelangen.
Die einzige Sache ist, dass INZF und der GMB von SP16 2x mit 2 verschiedenen FS auftreten.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #4 am: 25. November 2018, 21:08:51 »
Rupert,

Even zitten proberen, zie bijlage.

Twee tellers gebruikt om route van 7 naar 7 te krijgen

Groet

Ronald

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #5 am: 25. November 2018, 21:22:53 »
Beste Ronald,
bedankt voor je reactie, Ik heb eerst het advies van Sven opgevolgd,  dat was laaghangend fruit voor mij. Maar ook dat gaf geen oplossing.
Als de Railbus van SP 7 vertrekt dan gaat het goed ook als de lok voor de 1e keer gekeerd wordt op sp16.
Maar komt de Railbus voor de tweede keer op SP 16 dan gaat het feestje niet door met de volgende regel  nr 17 en springt het terug naar regel 8. omdat eeuwig te doen.
Dit is software matig gezien een stappen plan van verschillende FS, en deze zijn notabeen nog verschillend van rijrichting. Ik heb bewust een nieuwe FS aangelegd voor deze ZFA , de oude had nog een FS  SP16>sp17 dit gaf het zelfde probleem maar kwam wel 2x voor in de ZFA en in dezelfde rijrichting.
Een teller plaatsen  is een logische oplossing,  maar persoonlijk zie ik tellers meer voor complexe situaties, niet voor dit simpel  ZFA.
Er is een Nederlandse programma's met meer beperkte mogelijkheden dan WDP, die het op dit niveau beter doen. Daar gaat het wel goed :(
Ik moet ergens iets fout hebben. ik ga nogmaals zoeken en dan alsnog een teller inbouwen. Dit wordt dan wel mijn eerste teller  :)
met vriendelijke groet,
Rupert van Swol



Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #6 am: 25. November 2018, 21:24:45 »
Hee ronals bedankt voor je bijdragen, de berichten hebben elkaar gekruisd.
ik ga het meteen uitpakken en proberen, eerst een backup maken

greetz
rupert
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #7 am: 26. November 2018, 00:02:02 »
Hallo Rupprt, 

Je kan ook inplaats van een teller (als je die niet wilt gebruiken) ook een virtueel schakelaar toe passen
Dan zet je de schakelaar op rood aan het einde va ZF regel 8 en dan geef je in regel 8 de voorwaarde dat je regel 8 alleen mag doen als hij op groen staat. Dat betekent dat als hij bij regel 17 komt hij niet naar regel 8 gaat.
Aan het einde van regel 17 zet je de virtuele schakelaar weer op groen en zal hij de volgende keer weer eerst 8 doen. Je kunt dan in regel 17 nog de voorwaarde rood ingeven. Z'n virtuele schakelaar is bv.  #0314 of  0060
Makelijk te gevbruiken en overzichtelijk

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Sven Spiegelhauer

  • Betatester
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 9393
  • Ort: Bernau Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #8 am: 26. November 2018, 09:36:51 »
Hallo Rupert,

gibt es einen Grund, warum Sie keine Zugfahrten verwenden? Das wäre doch einfacher. Es gibt sicherlich viele Wege zum Ziel, aber wenn die Möglichkeit besteht, dann würde ich immer die Variante nehmen, bei der ich weniger virtuelle MA und Zähler benötige. Da hat man eine bessere Übersicht.
Viele Grüße aus dem schönen Land Brandenburg
Sven
  • Win-Digipet-Version:
    2018 / 2021 / Beta (alle mit aktuellen Update)
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N & G, IB-II neo, IB-II, IB-Basic, IB-Com, Loconet-RM, Servo-, Schalt- und MA-Decoder, LDT Lichtsignaldecoder, Lokdecoder(DCC) ESU/Kühn, Drehscheibendecoder G.Boll und LDT, viele Eigenbauten
  • Rechnerkonfiguration:
    Notebook Windows10 / PC Windows11

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #9 am: 26. November 2018, 12:09:24 »
Hallo Sven,
ch bin ein Anfänger in WDP und bin auf dieses Problem gestoßen. Ich habe bereits einen angepassten Arbeitsplan mit Schaltern erhalten, und das funktioniert sehr gut. Ich versuche immer noch herauszufinden, warum das funktioniert. Ihre Bemerkung, ob es mit Zugfahrten gehen würde. Ich werde es auch ausführen, je einfacher, desto besser.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #10 am: 26. November 2018, 12:18:13 »
Hoi Ronald,
Heb het door jou aangepaste baanplan uitgeprobeerd, en het werkt volkomen foutloos. Mijn dank daar voor.
Naast de oplossing blijft de opmerking van Sven toch in mijn hoofd spelen. Dat met zugfahrten het e.e.a wel zou gaan zou gaan zonder gebruik te maken van tellers of voorwaardelijke instructies .
Ik ga eens verder onderzoeken hoe het met een zugfahrten gaat lopen.
Tenslotte de Railbus is een vaste rit met 3 stop punten voor de Prseiser bewoner.

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Sven Spiegelhauer

  • Betatester
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 9393
  • Ort: Bernau Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #11 am: 26. November 2018, 12:22:02 »
Hallo Rupert,

wenn Du Hilfe benötigst, dann sage mir Bescheid. Ich mache Dir gerne mal die Zugfahrt mit Zwischenhalten fertig und schreibe etwas dazu, damit verständlich wird, warum und welche Eintragungen nötig sind.
Viele Grüße aus dem schönen Land Brandenburg
Sven
  • Win-Digipet-Version:
    2018 / 2021 / Beta (alle mit aktuellen Update)
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N & G, IB-II neo, IB-II, IB-Basic, IB-Com, Loconet-RM, Servo-, Schalt- und MA-Decoder, LDT Lichtsignaldecoder, Lokdecoder(DCC) ESU/Kühn, Drehscheibendecoder G.Boll und LDT, viele Eigenbauten
  • Rechnerkonfiguration:
    Notebook Windows10 / PC Windows11

jlt

  • Gast
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #12 am: 26. November 2018, 12:32:59 »
Hallo Rupert,

wenn Du Hilfe benötigst, dann sage mir Bescheid. Ich mache Dir gerne mal die Zugfahrt mit Zwischenhalten fertig und schreibe etwas dazu, damit verständlich wird, warum und welche Eintragungen nötig sind.

Hallo Sven,

👍👍

Grusse,

Jan

P.s: met versie 2018 zijn een aantal Tools ingezet die zonder teller enof virtuele schakelaars kunnen worden ingezet.
Dit behelst puur op basis van combinaties in ZFA e.d.
« Letzte Änderung: 26. November 2018, 12:39:24 von Jan leendert »

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #13 am: 26. November 2018, 12:43:08 »
Hoi Rupert,

Goed te horen dat het werkt en er zijn uiteraard meer WDP wegen naar Rome ;)

Misschien leuk onderwerp om 8 december in Culemborg eens met de groep te kijken welke oplossingen we kunnen bedenken en laten werken.

Groet

Ronald



Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: FS in ZFA wordt overgeslagen en niet uitgevoerd.
« Antwort #14 am: 26. November 2018, 19:26:15 »
Hoi Rupert,

Nog even zitten proberen want die opmerking over zugfahrten van Sven zette mij ook aan het denken.

Met zugfahrten gaat het ook prima. Ik heb er twee gemaakt; eentje omlaag en eentje omhoog gemaakt (let op nicht wenden niet aankruisen bij ZF maken). Die beiden in aparte ZFA gezet en dan rijdt het mooi op en neer. Je kunt dan eventueel ook nog tussenstops en wachttijden inbouwen.

Als je wilt kan ik projectversie uploaden?

Groet

Ronald