Autor Thema: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.  (Gelesen 2038 mal)

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« am: 26. Juni 2018, 17:48:48 »
Beste Forumleden,
In ben een beginner met WDP
Stapje voor stapje heb ik het baanplan ingevoerd en op fouten laten controleren.
Ook is het me gelukt om met hulp van de rijweg assistent rijwegen te creëren.
Momenteel ben bezig met de Intelligente TNV, en daar ontdekte ik indien aangevinkt dat het ook mogelijk meerdere terugmelder, te gebruiken die ook buiten de TNV gelegen zijn in dit geval de bezetmelding van aangelegen wissel.
Ik kom uit de iTrain stal en daar kan je alleen terugmelders gebruiken die in het blok aanwezig zijn. Immerse de bloklengte is de som van de lengte vd aanwezige terugmelders. Een heel ander benaderings concept.

Ik rij spoor O en maak gebruik van een keerspoor t.b.v het omlopen locomotieven.
Dit keerspoor heeft een lengte van 44cm.

Om nu een mooier rijgedrag te krijgen dacht ik de bezetmelder van de voorliggende wissel te gebruiken die een lengte heeft van 45 cm, zodat het afremmen van xx km/h naar 0 km/H over 89 cm plaatsvindt, i.p.v de 44 cm bij binnenkomst op de terugmelder van het keerspoor.

Ik heb even gerekend, met een snelheid van 10 km/ uur , de werkelijke snelheid is 6,17 cm per seconden.
Ik wil de lok pakweg 2 cm voor het stootblok laten stoppen. De BR 24 heeft een lengte van 38 cm
Dan ligt het stoppunt 44cm - 2 cm = 42 cm vanaf binnenkomst terugmelder.
Bij een gelijkmatige afremming is de gemiddelde snelheid de helft van de snelheid bij binnenkomst.
dat is 0.5 x 6,17 cm = 3,085cm .

Nu ben ik gedwongen lok afremmen in 6 seconden. de afstand tot 0 KM/h is 6x3,085 cm= 18,5 cm.
De lok moet dus gaan afremmen open een afstand van (44 cm-2cm)-18,5 cm = 23,5 cm na binnenkomst melder.
Dit is visueel een noodstop gezien de lengte van 38 cm en de offset van de eerste contact gevende wiellen.
 
Daarom wil ik eigelijk de lengte van de wissel gebruiken om zo meer rem lengte te krijgen tot stop.
Vandaar deze vraag,  of andere oplossing uit deze windigipet toverdoos.

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol




 
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #1 am: 26. Juni 2018, 18:23:16 »
Beste Rupert,

Is die wissel geïntegreerd met een bezetmelder.

Zo niet, dan maak je in de IZNF een nieuwe regel en voer die wissellengte in. Dan heb je een regel voor de fysieke bezetmelder en een regel voor de wissellengte zonder bezetmelder. Hierin laat je de bezetmelder op 0 staan.
Onderaan zie je dan links de totale lengte van het traject binnen de IZNF, inclusief de wissellengte, zonder bezetmelder. Je kunt dus meerdere fysieke bezetmelder rijwegen koppelen, maar ook virtuele lengte opgeven.
Virtuele bezetmelder kan ook, maar aangezien je nog aan het oefenen bent, komt dit onderwerp later aan de orde.

WDP  berekend de IZNF aan de hand van weg/tijd berekening.

M.v.g.

Jan
« Letzte Änderung: 26. Juni 2018, 18:38:50 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #2 am: 26. Juni 2018, 21:04:17 »
Hoi jan,
Ik heb alle wissel op de baan voorzien van een bezetmelder ( duur contact ) deze bezet melder heb ik ook de  lengte gegeven.
Helaas is het niet mogelijk een lengte voor het rechte en afbuigende spoor van de wissel te geven.
Door deze afwezigheid ontstaat er een tijdfout voor de stoppositie, bij langer lengte , te vroeg gestopt voor het stootblok, bij korter lengte dan later gestopt voor het stootblok.
Uit je antwoord begrijp ik dat ik de wissel lengte  mag gebruiken voor het afrem gedeelte.
Ik heb de “ marge “ afstand voor het stootblok genomen op het gemiddelde van de rechtdoorgaande en afbuigende sectie van de wissel.

Als de lok stilstaat voor het stootblok is de status van wissel “vrij” en kan de wissel om en kan de lok vervolgens achteruit rijden naar een andere sein.
Tenzij WDP de positie uitrekend waar de lok ergens op de terugmelder zou moeten staan.

Gaan er mee prutsen heb nog veel in te voeren en ervaring op te doen

Met vriendelijke groet,

Rupert


  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #3 am: 26. Juni 2018, 21:17:34 »
Hallo Rupert,

Ik neem aan dat je de locs op schaal Km/hr hebt geijkt.
Heb je ook met de Remcorrectie de locs precies op het haltepunt afgesteld.

Normaliter geef ik de lengte dus het rechte lengte van de wissel op.
Bij het nauwkeurig stoppen voor de stootblok moet met de afstand opgave experimenteren.

M.v.g.

Jan

« Letzte Änderung: 26. Juni 2018, 21:19:21 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #4 am: 27. Juni 2018, 13:32:25 »
Hoi Jan ,
bedankt voor je terugkoppeling,
 inderdaad mijn loks zijn allemaal al  ingemeten met Railspeed.

Wel heb ik een vraag is het beter de CV4 waarde op de decoder op nul te zetten?.
normaal bereken ik de Vgem ( Vgem= Vbegin +Veind / 2  vervolgens bereken ik de totale remweg  S= vgem*t  in mijn geval 49 cm bij een rem duur van 10 seconden.
Echter ik constateer een kortere remweg ontstaan is dat de invloed van WDP op de remweg en door dat mijn Cv4 een waarde heeft van 8. Die gebruikte ik met het Lenz ABC systeem
Ik kan de CV4 waarde natuurlijk op 0 of 1 zetten.
wat is jouw ervaring.

met vriendelijke groet.
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #5 am: 27. Juni 2018, 14:47:06 »
Hallo Rupert,

Een goeie vraagstelling.

Normaliter stel ik de CV4 op 1.
De rest neemt de IZNF het over.

Tevens is wenselijk dat als je de loc ingemeten is, ook controleren op de haltepunt stopplaats.
Ik neem daar op de baan een bezetmelder gebied waar een rijweg is gemaakt bestaand uit 2 of 3 bezetmelders.
In die betreffende rijweg maak ik een pendeldienst en het doel contact zet ik een markering voor het nauwkeurig stoppen. Dus,  die pendeldienst heeft twee doel contacten waar de markeringen zijn aangebracht.
Heen en terug.

Gaat een loc te ver over het doel contact markering, dan corrigeer ik met de remcorrectie. Is ie te vroeg, dan de CV4 met 1 stap omhoog. Of ........ de loc heeft een onderhoudsbeurt nodig!.

M.v.g.

Jan

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #6 am: 04. Juli 2018, 21:58:11 »
Beste forumleden,
Hier een vraag van een beginner.
situatie segment draaischijf  44,5 cm { 20 meter }en de  lengte van de BR 24 met 38 cm. ( 17 meter )in schaal Spoor Nul
Wens, rustige vertrekken en over 3 lok lengten rijden met  12 km/u,  op de wissel snelheid terug naar 8 km/u en dan naar stop na 40 cm.
De lengte van de wissel bedraagt 44 cm deze voegde ik eerst toe bij de IZNF om meer lengte te creëren om zo mooi af te remmen.
Gezien de vele andere fouten die ik op mijn bordje kreeg via het rode uitroep teken en het napluizen daarvan, heb ik ook de mogelijk ontdekt van een Snelheid gebod in het vak Start Rem en Doel. dus op deze ene wissel dus een max snelheid van 8km/u
Het gaat op deze manier ook goed, de  lok komt met 13 km/H aan rijden je ziet hem vertragen op de wissel en bij het eerste contact begin hij te vertragen tot een mooi stop.
Wel zo te zien leiden er meer wegen naar Rome in WDP .
wat is nu het verstandigste  Extra melder in de IZNF of snelheid regelen via een snelheid gebod via de rij editor.
Dit vanwege de vele aanpassingen die er zeker gaan komen tot een volledig rangeer bedrijf.

graag advies

mvrg
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #7 am: 04. Juli 2018, 22:40:55 »
Beste Rupert,

Een extra bezetmelder biedt je meer extra mogelijkheden dan alleen voor de snelheid.
Maar voor het mooiere snelheidsverloop is een extra bezetmelder mooier.

Mvg,
Jan

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #8 am: 05. Juli 2018, 14:12:23 »
Beste Jan,
bedoel je een extra bezetmelder plaatsen in het keerspoor met een lengte van 44 cm ?.
Ik gebruik daarom nu de bezetmelder van de wissel voorliggend van het keerspoor. de lengte van de wissel is ingevoerd op 44.5 cm,  maar de afbuigende lengte van deze wissel bedraagt 58 cm.

Het is nu ingesteld via de rijweg editor, als wissel 1 bezet toont reduceer de snelheid naar 10 km/u.
Bij binnenkomst op bezet melder van het keerspoor ,  rij nog 2cm door en ga dan naar 0 km/h
zo is het momenteel ingesteld.

De andere versie is de bezet melder van de wissel opnemen in de INZF wat de rijweg ook verlengt , dus meer remtijd, maar ben minder  flexibel op de rij snelheid.

Of is het mogelijk beiden te gebruiken.

In principe komt de wissel 01 met bezetmelder 01 altijd fysiek vrij als de lok gestopt staat.
Maar weet niet hoe WDP het software matig naar kijkt.
vandaar de vraag wat is wenselijk in WDP en voorkom ik later problemen.
Heb  gemerkt dat het veranderen van een sein heel veel correcties oplevert in de bestaande rijwegen die met dat sein gerelateerd zijn.

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol




Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #9 am: 05. Juli 2018, 17:24:50 »


Beste Rupert,

Oke, dan is er van mijn kant even een misverstand, sorry.


bedoel je een extra bezetmelder plaatsen in het keerspoor met een lengte van 44 cm ?.
Ik gebruik daarom nu de bezetmelder van de wissel voorliggend van het keerspoor. de lengte van de wissel is ingevoerd op 44.5 cm,  maar de afbuigende lengte van deze wissel bedraagt 58 cm.

Het is nu ingesteld via de rijweg editor, als wissel 1 bezet toont reduceer de snelheid naar 10 km/u.
Bij binnenkomst op bezet melder van het keerspoor ,  rij nog 2cm door en ga dan naar 0 km/h
zo is het momenteel ingesteld.


Dat heb je mooi gedaan!.

Zitat

De andere versie is de bezet melder van de wissel opnemen in de INZF wat de rijweg ook verlengt , dus meer remtijd, maar ben minder  flexibel op de rij snelheid.

Of is het mogelijk beiden te gebruiken.


Dat is beiden mogelijk.
In jou screenshot van de IZNF kun je de aanloop snelheid langer laten doorrijden en aan het eind langzaam afremmen. Die afstanden geef je op.
Je kunt het beste testen wat voor jou het realistische benadering het mooiste afrem traject kunt maken.

Ik heb zelf een wisselstraat (schaduwstation) van 2.25 mtr lang en er zitten aan 1 kant van het schaduwstation 9 wissels met geïntegreerde bezetmelders. Elke wissel is 25 cm lang. Het gehele wisselstraat is opgenomen in de IZNF met de uitwijksporen van elk spoor een afstand van 6 mtr met 2 bezetmelder. De trein komt aan en rijdt in de eerste wissel, tot aan de laatste wissel, op constante snelheid (60 km/hr), en na de laatste wissel begint het afrem procedure tot aan het eind van 6 mtr het Doelcontact.
Die kun je in de IZNF d.m.v. afstand opgeven corrigeren.

Die 9 wissels kan ik tijdens het rijden, onderweg een opdracht geven voor bijv. een schakelaar of een teller omzetten. Bijv. wissel 6 wordt door de bezetmelder geactiveerd (daar rijdt een trein over heen) en zet een Teller met het getal +1 wordt verhoogd.
Zou ik die wisselstraat niet met geïntegreerde bezetmelder werken, dan moet ik dus zoeken naar andere "schakel gereedschap" om die Teller +1 te verhogen. Dat kan o.a. met Profile, of met Stellwerkwarter (Seinwachtershuis). Dus mogelijkheden genoeg om met WDP dit te bereiken.

Zitat

In principe komt de wissel 01 met bezetmelder 01 altijd fysiek vrij als de lok gestopt staat.
Maar weet niet hoe WDP het software matig naar kijkt.
vandaar de vraag wat is wenselijk in WDP en voorkom ik later problemen.

 

Je bedoelt wanneer een lok op het Doelcontact staat (dat kan ergens op jou baan zijn) en de wagons (bezetmelder activerend) niet op wissel 01 bezet houdt, dan is de wissel 01 vrij.
Maar als je bedoelt dat een wagon of een trein op die wissel 01 staat, dan is het de bedoeling dat die wissel bezet is.! Dat is een veiligheidsprotocol die WDP ook hanteert. Hiermee voorkom je botsingen wanneer een wagon is losgeschoten en op die wissel 01 staat, dan rijdt er geen treinen meer via de wissel 01.
Hiermee grijpt WDP in de Stellbedingungen dat er tussen in de rijweg een bezetmelder aan staat, dan blokkeert WDP die rijweg. Haal je de betreffende wagon weg van de wissel 01, dan rijdt die rijwegen alles volgens het plan. Heb je geen wissel met geïntegreerde bezetmelder dan is het een kleine risico. Als je een relatieve korte enkel wissel in je baan staan, is dat geen probleem. Voor langere wisselstraten is dat een risico, zoals bij mij het geval is.

Zitat

Heb  gemerkt dat het veranderen van een sein heel veel correcties oplevert in de bestaande rijwegen die met dat sein gerelateerd zijn.


Dat is geheel correct!.

In het handboek staat ook beschreven dat een rijweg is opgebouwd, van Sein tot Sein.
Als je naar het Spoorplan - Editor gaat dan zie je bovenaan de Blokken rijweg symbolen.
Die rijweg symbolen zijn kant en klaar met een Sein, en doortrekken naar de volgende Sein.
Zo maakt men ook geen fouten met het optekenen van een Spoorplan.

Met vriendelijke groeten,

Jan

jlt

  • Gast
Re: Advies, mag ik GBM wissel gebruiken als remmeld punt.
« Antwort #10 am: 06. Juli 2018, 11:24:22 »
Beste Rupert,

Ik heb een tijd geleden een artikel daarover geschreven.
Zie onderstaande link.

www.windigipet.de/foren/index.php?topic=65446.0

Met vriendelijke groeten,

Jan
« Letzte Änderung: 06. Juli 2018, 11:29:31 von Jan leendert »