Autor Thema: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen  (Gelesen 1709 mal)

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Beste Forumleden
Gezien ik mijn eerste stapjes met WPD, maak ik soms de fout dat rijwegen er dubbel in de rijweg editor zijn  gekomen.
Dus maakte ik gebruik van het Wis kruis.
Echter als ik deze gebruik in dit geval ID 1 en ID 23, dan worden de ID nummers ( records ) niet herbenoemd of beter gezegd herindexeerd.
Is er een mogelijkheid de ID nummers weer op volgorde te krijgen, of ID 1 en ID 23 weer toe te voegen.
In het programma zie ik 1-2-3 hoe ik dat kan.

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #1 am: 28. Juni 2018, 18:21:52 »
Beste Rupert,

Nee dat is niet mogelijk, een verwijderd ID-nummer is weg en kan niet meer gebruikt worden.
Het ziet er voor jou natuurlijk mooier uit, alles opvolgend, maar dat maakt voor het gebruik van WDP niets uit.
Dat het ID-nummer weg is zit hem in de soort database waarin het ID opgeslagen wordt, en dat is Access.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #2 am: 28. Juni 2018, 18:41:33 »
Hallo Ruppert,

Zoals Henk als schreef, als een rijweg is gewist dan wordt dat ID # nooit meer gebruikt.
Wat je wel kan doen is een rijweg overschrijven en dan behoud je het ID nummer.
Als je op de betreffende rijweg ben die je niet meer wilt gebruiken, dan zie je daar een beeldje van een camera als je dat klikt dan kan je daar een nieuwe volledige andere rijweg maken of aanpassen.

mvrgr Bob


Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #3 am: 28. Juni 2018, 20:28:19 »
Bste Bob en Henk,

Bedankt voor de Info, helaas het zij zo.


mvrg,
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #4 am: 28. Juni 2018, 22:32:35 »
Beste Rupert,

Wil hier toch even voor de duidelijkheid en de reden waarom men die ID. nr: niet kan herbenoemen.

Iedere rijweg en/of treinrit krijgt een ID nr. toegekend, dat is een unieke nr die meegenomen wordt in de Treinritten automatiek (TRA), profile, SWH (seinwachtershuis), e.d. programma's.

Je hebt bijv. in de TRA een tal rijwegen staan en ieder rijweg staat achter die ID nrs.
Je gaat met die TRA ermee rijden en komt later tot de ontdekking dat je in die rijweg een ander rijweg variant wil hebben. De meeste van de WDP gebruikers verwijderen de betreffende rijweg en maakt daarmee een nieuwe rijweg aan. Het gevolg daarvan is, dat ook die ID.nr is verdwenen dat uitwerkt binnen de TRA en ingrijpt. Daarmee komt een foutmelding dat die rijweg is verdwenen, betekend dus dat je een nieuwe rijweg met een nieuwe ID.nr moet aanmaken en ook in de TRA-Editor moet vervangen!.

Dat is een omslachtige manier van correctie.

Het wordt altijd vanuit de WDP grondbeginselen verteld dat wanneer je een rijweg wil corrigeren c.q verbeteren dat men gebruikt maakt van de Camera symbool die deze rijweg repareert. Daarmee behoudt je de ID.nr en wordt automatisch in de TRA rijweg-regel gecorrigeerd. Niet alleen binnen de TRA maar ook de andere programma's wordt dat gelijktijdig automatisch gecorrigeerd.

Dubbele rijwegen, heb ik ook, die gebruik ik bijv. om binnen de matrix van locomotieven toewijzing, enkel in die rijweg bepaalde locomotieven worden toegelaten. En de tweede dezelfde rijweg gebruik ik voor om specifieke bewerkingen die niet met het treinverkeer van doen heeft, maar buiten het gebeuren met bijv. Profile.

M.a.w. die ID.nr, heeft een reden waarom die niet herbenoemd wordt, twee dezelfde ID nrs. zou het treinverkeer in de war brengen. ;) :D

Met vriendelijke groeten,

Jan

« Letzte Änderung: 28. Juni 2018, 22:38:44 von Jan leendert »

Offline Peter R.

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 132
  • Ort: Oegstgeest Nederland Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #5 am: 29. Juni 2018, 08:15:44 »
Heren

Als ik op een tweede pc  Windigipet verwijder.
Dan de versie 2018 installeer
Kan ik dan mijn nieuwe baan gaan tekenen met opvolgende ID nummers
Deze testen of hij goed rijdt.
En dan de nieuw getekende pc op mijn rij pc plaatsen

Groet Peter R.
Deelnemer Windigipet Gebruikersgroep Nederland
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: Premium Edition Windigipet 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin CS3 ,LDT-HSI-88-USB / μCon-Railspeed Baan thema kolen en staal tijdperk III DB Verzamelt Marklin 1950 - 1960
  • Rechnerkonfiguration:
    HP Omen 25"  |  i7-8700 | 16 GB | 256Gb SSD | 1TB HDD | Win10

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #6 am: 29. Juni 2018, 09:05:12 »
Hallo Peter,
Nee dat gaat niet zo.
Het tekenen van een baan staat los van het maken van rijwegen.
Als de baan hebt getekent moet je weer terug naar het standaard deel van WDP
en daar moet je de rijwegen maken.

Mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #7 am: 29. Juni 2018, 12:19:01 »
Beste Peter,

Je schreef:


Als ik op een tweede pc  Windigipet verwijder.
Dan de versie 2018 installeer
Kan ik dan mijn nieuwe baan gaan tekenen met opvolgende ID nummers
Deze testen of hij goed rijdt.
En dan de nieuw getekende pc op mijn rij pc plaatsen


Waarom zal het niet gaan?
Als het niet zou gaan, dan doen we afbreuk aan de mogelijkheden van WDP.
Daar ben ik helder in!.  :D ;)

Maar even om jou zinnen te ontleden, geef ik je de uitleg.

Zitat

Als ik op een tweede pc  Windigipet verwijder.
Dan de versie 2018 installeer


Je bedoelt waarschijnlijk als jou tweede PC een 2015.xx versie (of oudere versie) heb op staan, dan kun je dat
doen. Je weet dat wanneer je de WDP Stick eruit haalt, deze tweede PC kan gebruiken als Bureau versie.

Zitat

Kan ik dan mijn nieuwe baan gaan tekenen met opvolgende ID nummers
Deze testen of hij goed rijdt.


Natuurlijk kan dat, je kunt er op los gaan wat je ermee wil doen.

Echter noem je de ID nummers.

Die ID nr. heeft niets van doen met het testen waar jij mee wordt bedoeld.
Die ID nr. is een vastgebakken nummer die door WDP software ontwikkelaar is aangebracht en aangehangen wordt aan een rijweg als label.
ID is een Identificatie nummer en heeft een status van een unieke nummer.
Dat nummer hebben wij geen grip op, en wordt alleen uitsluitend gebruikt door WDP zelf voor de interne software bewerkingen en link maken met de TRA,STW, Profile, e.d.
De genoemde camera symbool is een gereedschap die helpt de gebruiker, met behoudt van de ID nr, om een rijweg te repareren of verbeteren.

Ook hier is geen verplichte volgorde van ID nummer, dat maakt WDP zelf uit. En ook niet het aantal ID. nrs c.q. rijwegen. Dat regelt WDP.
Al mijn rijwegen en treinritten zijn niet op volgorde van ID nummers!!.

Dus, je maakt gewoon een rijweg aan en WDP hangt daar een label aan, klaar.
Vind je die rijweg niet netjes of moet er een seintje tussen van diens meer van dat soort zaken, ALTIJD wordt het geadviseerd, eerst met de camera te repareren. Dan wordt dit automatisch in de TRA, STW, Profile verder afgewerkt. Tenzij men een andere reden heeft om het te verwijderen, dan is het knopje ! van toepassing en verwijst automatisch naar de gevonden fouten die je dan handmatig kunt aanpassen.

Dus, gewoon rijwegen maken en plezier van hebben.

Zitat

En dan de nieuw getekende pc op mijn rij pc plaatsen


Tuurlijk!.

Als je vanuit de tweede PC een nieuwe baan ontwerp met aanpassing hebt gemaakt kun je dit met de simulatie testen. De nieuwe project vanuit de tweede PC kun je via stick opslaan en vervolgens naar de Anlage (Spoorplan) PC overzetten.

Dat kan altijd.

M.v.g.

Jan
« Letzte Änderung: 29. Juni 2018, 17:11:24 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Rijweg editor Id nummers niet meer op eenvolgend door wissen
« Antwort #8 am: 29. Juni 2018, 20:27:47 »
Beste WDP gebruikers,
Na aandachtig e.e.a gelezen te hebben, snap ik de relaties en structuur opbouw van het e.e.a. in WDP
Gezien computers programma;s de vervelende eigenschap hebben "Garbage IN= Garbage OUT ,
Heb ik de back up terug gezet zonder rijwegen en trein ritten en gewoon alles opnieuw ingevoerd.

Ik heb een rangeer baan waar rondrijden van treinen ( nog ) niet tot de mogelijk behoren.
En de meeste demo uitleg gaan over de ronde baan met twee rijwegen.
Alle 48 rijwegen staan er nu wel netjes en foutloos er in. met twee extra voor het omlopen van de tender en diesel lok

Ben nu bezig met de trein ritten van de zes ingevoerd zijn er ook zes fout , "wordt niet voortgezet"
ga even uitzoeken waarom , nu staat alles onder elkaar,   zal wel een symbool vergeten zijn. ;D

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition