Autor Thema: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen  (Gelesen 2236 mal)

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen
« am: 10. Oktober 2022, 17:55:27 »
Hallo mede WDP-ers

Ik ben een hele tijd bezig geweest met bouwen en was een tijdje passieve volger van het forum.
Tijdens het testrijden van een deel van het nevenspoor stuit ik op volgend fenomeen:
Bij afwikkelen van rijweg 654>956 stopt de trein op een willekeurige plaats in de rijweg. Het trein-ID wordt afgebeeld in het doel TNV zonder de rode strepen (de trein staat dan ook niet op de TMC van het TNV).
De rijweg wordt als afgeerkt beschouwd door WDP want niet meer geel gekleurd.

In het logboek verschijnt dit:
16:08:35 M.tijd .... Start 44 390 DB (132) 654>956 (315)
16:08:39 M.tijd.... Doel: 44 390 DB (132) 276>654


16:08:42 Rijweg ID 315: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen!
16:08:42 M.tijd.... Doel: 44 390 DB (132) 654>956

De trein 44 390 DB wordt dan gestopt op de plaats waar hij zich dan bevindt maar dat is niet op TMC 956.

De rijweg 315 van 654 naar 956 is een gewoon TNV maar ook als iTNV gebeurt hetzelfde.
Het gebeurt niet bij elke passage van een trein, maar toch frequent om de 4 à 5 treinen treedt dit op.
Visueel zie ik geen andere TMC oplichten tijden de rit van 654>956.

Ik weet niet waar ik moet zoeken wat er fout gaat.
Heeft iemand dit ook reeds ervaren en zo ja, wat was de oorzaak en oplossing?

Met vr. gr.

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen
« Antwort #1 am: 10. Oktober 2022, 18:08:59 »
Beste Luc,

Vermoedelijk zit er in rijweg ID 315, een niet goed werken terugmeldcontact, dat de éne keer wel en de andere keer niet goed werkt.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen
« Antwort #2 am: 11. Oktober 2022, 09:09:30 »
Hello

Gisterenavond eens in detail gekeken wat er gebeurt in die treinrit.
Blijkt nu dat de volgende treinrit naar een kort stukje gaat waarbij het voorkomt dat van iets langere treinen de laatste wagon wel eens op TMC 956 blijft staan. Die blokkeert dan de uitvoering van 654>956. Dat is correct.
Wanneer nu die trein verder rijdt gebeurt het dat het contact van die laatste wagon even wegvalt. Dit is genoeg om treinrit 654>956 te laten starten. Wanneer nu die laatste wagon van de vorige trein TMC 956 weer laat opkomen dan denkt WDP dat de volgende trein in 956 is aangekomen en sluit de treinrit 654>956 af zonder dat het remcontact bvb is aangesproken, vandaar de melding dat het remcontact woerdt verworpen, maar ook stuurt WDP een snelheid 0 signaal naar de trein die vervolgens blijft staan.

Oplossing: een tijdsvertraging van 2 seconden op het afvallen van TMC 956, zodat het flikkeren van het contact wordt vermeden.

Resultaat: Half uur rijden zonder het gemelde probleem.

Met vriendelijke groeten

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline H.v.d.Oosterkamp

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 536
  • Ort: Culemborg Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen
« Antwort #3 am: 11. Oktober 2022, 10:11:56 »
Hallo Luc,

Mooi dat het op die manier opgelost kon worden.

Met groet, Henk
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2021.2c Premium Edition.
  • Anlagenkonfiguration:
    Marklin C-rails.Marklin .CS1 "Reloaded", voor 6 S 88 Terugmelding, wissels en seinen. CS2 voor rijden. Marklin C-rails. Schaduwstation M-rails.
  • Rechnerkonfiguration:
    Modelbaan PC 2 GHz. 4 GB geheugen.W10 Bureau versie: Laptop 2.4 GHz  Windows 10

Offline J.L.T. Stienstra

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 149
  • nl
Re: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen
« Antwort #4 am: 12. Oktober 2022, 09:08:24 »
Beste Luc,

Zitat
Oplossing: een tijdsvertraging van 2 seconden op het afvallen van TMC 956, zodat het flikkeren van het contact wordt vermeden.

Heel fijn dat het opgelost is.
Ik wilde je even een tip geven over het functioneren van de bezetmelders. En de vertraging instelling.

Ik vermoed dat je die 2 sec vertraging in WDP hebt ingevoerd. Als dat zo is, dan is het risico van "stelselmatige onderbrekingen" nog niet opgelost.
Namelijk omdat je hardware de CS3 centrale met de reeks aangesloten bezetmeldermodule gebruikt, is het verstandigste om binnen die hardware de vertrager te gebruiken.

Als je alleen met WDP als RMK vertrager hebt ingevoerd, en niet via hardware dan is dit de gescheiden situatie.
Dit wanneer je alleen met CS3 zou gaan werken, zonder WDP, dan blijft die bezetmelder met de nog steeds mankende bezetmelder.

Ga je over met WDP werken, dan neemt WDP de ingestelde vertrager in werking.

Bij de ECOS centrale kan men dat ook instellen, en ik denk dat met de CS3 het ook kan.

Het is slechts mijn tip die ik aan je wilde meegeven.

P.s. Bij de meeste nieuwe generatie bezetmelders worden de vertragingen al in hardware opgenomen.

Ik wens je heel veel plezier.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra


 
« Letzte Änderung: 12. Oktober 2022, 09:13:41 von J.L.T. Stienstra »
  • Win-Digipet-Version:
    2021.2d
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi-Con, Lodi Rektor, Lodi-Booster, Lodi s88.2-Commander LX, Lodi-Shift-Commander. Rautenhaus system.
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel(R) Core(TM) i5-7500 CPU @ 3.40GHz   3.41 GHz, 32,0 GB, Windows 11

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Niet afgewerkt remcontact wordt verworpen
« Antwort #5 am: 12. Oktober 2022, 11:38:37 »
Bedankt Jan voor de tip,

ik zal dat eens bekijken in de CS3.
Het is wel zo dat ik alleen met WDP automatisch rij en met CS3 alleen manueel voor kleine testen.
Maar het is correct dat het het beste is om het probleem bij de bron aan te pakken.

groetjes

Luc
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR