Autor Thema: Zorg en Welzijn Lingewaard en WDP  (Gelesen 3335 mal)

jlt

  • Gast
Zorg en Welzijn Lingewaard en WDP
« am: 13. Mai 2019, 19:44:41 »
Beste Allen,

De Politiek Landschap in Nederland begint zijn vormen aan te nemen, dat alle Overheidstaken worden gedelegeerd naar de Gemeenten. Ouderen en Gehandicapten zorg, de veel besproken thema is er 1 van.

Zorg en Welzijn Lingewaard heeft de initiatief genomen om onder de inwoners van de Gemeente Lingewaard een plaatselijk krant uit te brengen en met de vraag aan de bewoners zelf, kenbaar te maken welke vrijetijd activiteiten ze willen ontplooien. Lingewaard bestaat uit tal dorpen. De uitkomst was een waslijst van wensen die de Gemeente heeft uitgewerkt. En van daaruit is een wens om een Modelbouw activiteiten op te zetten. Een vrijwilliger was daarvoor aangewezen en ging opzoek.

Met succes!.

Een groep ouderen die vroeger ooit met Modeltreinen begonnen, maar door privéleven veranderingen niet meer financieel in staat waren om hun hobby op te pakken. Niet alleen de ouderen, maar ook gehandicapten die een vurige wens hadden om een Modelbaan te willen hebben, kregen nooit de kans de financiën rond te krijgen om eigen baantje op te zetten. Hier bracht de Gemeente om die mensen uit hun isolement te komen deze vorm van Zorg en Welzijn.

Al gauw waren er 14 aanmeldingen binnen, en ik was daar 1 van die opgeroepene om eens kennis te maken met de vrijwilliger die dit organiseerde.

Na 3 bezoeken te hebben afgelegd, kwamen allerlei wensen van de aanwezigen om een uit pril stadium een baan op te zetten. Ruimte accommodatie, versnaperingen noem maar op, werd geregeld.

Zo, en daar kwam wat moois uit.
De aanwezigen, hebben een vurige wens en wilden een digitale baan opbouwen met besturingsprogramma.
Vrijwel alle aanwezigen vertelden dat zij naar de Beurzen gingen en hebben dat gezien, en o,o,o wat hadden zij dat willen hebben, maar helaas financieel niet haalbaar (maar ook tijdrovend) + (een rondjes rijden was snel uitgekeken).
Ik zag deze mensen hun droom terug, glinsterende ogen zeggen boekdelen.

Nu wordt voor die mensen wezenlijk gemaakt. 

Dus, ik pakte mijn laptop, met WDP en het testbaantje en liet het zien wat digitaal allemaal kan.

De komende tijd wordt het plan opgezet om de ouderen en gehandicapten (met een plan om eventueel jongeren erbij te betrekken) het modelbaan op te zetten en geheel naar hun wens uit te voeren.
Er wordt niets door een expert dat het zo moet, nee wat kan men!. De ene wilde een haventje en gaat dat zelf bouwen onder een begeleiding, maar geheel naar eigen inzicht opgezet.

Ik heb in mijn leven nog nooit zo'n beeld als dit gezien, als je weet dat mensen met beperkingen praktisch geen uitzicht hebben op hun droom. Dit geeft toch een tikkeltje een opkikker en de motivatie op te brengen om hun leven toch een positieve impuls te geven.

5 ouderen ( ja,ja,) begon al aan mijn laptop uit te proberen, en ja hoor, ze hebben het door hoe het begin van het programma werkt. Dit is toch een prachtige binding als we mensen gelukkiger kunnen maken. 
Ik geniet van dat prachtige menselijke uitstraling dat het hun is gelukt. Het Kan!.

Deze mensen geef ik ondersteuning, omdat er iets mooist uitkomt. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan

Offline luc diels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 341
  • Ort: Bellegem Ort bei GoogleMaps suchen be
  • Aut viam inveniam, aut faciam
Re: Zorg en Welzijn Lingewaard en WDP
« Antwort #1 am: 14. Mai 2019, 05:40:47 »
Beste Jan

Dat is de schrik van velen onder ons dat als we een jaartje "te oud" worden we onze hobby moeten opgeven.
Het initiatief waar jij over schrijft kan ik dan alleen maar toejuichen en veel geluk wensen.

mvrgr

Luc Diels
Schaduwstation 1 in werking, Schaduwstation 2 in werking. hoofdpoor en nevenspoor operationeel voor hoofdtafel, scenery westheuvel kohlheim en Industriezobe west afgewerkt, de rest in progress
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.b
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin K&C-rails, CS3 + 3*booster Märklin, Rosoft enViessmann S88 en Märklin L88 en S88AC, MUET turntable control MC2004, All material Märklin (100loks)
  • Rechnerkonfiguration:
    DELL OPTIFLEX 9020 CORE I7 Quad Core, SSD 240GB, 4GB RAM, HPNVIDIA QUADRO, WINDOWS 10, DELL 27" MONITOR

Offline Hans Biere

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 676
  • Ort: Niederlande Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Carpe diem
Re: Zorg en Welzijn Lingewaard en WDP
« Antwort #2 am: 14. Mai 2019, 08:12:16 »
Hallo Jan,

Zeer indrukwekkend te lezen op wat voor manier jij je voor deze groep “vergeten ouderen” inzet. Jij vergeet ze in elk geval niet. Super hoe jij dat doet.

Met groot respect en alle succes daarbij!
Met vriendelijke groet / Mit freundlichen Grüßen

Hans
  • Win-Digipet-Version:
    Premium Edition 2021.2d 25 - 32
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 ~ / Mä K-rail / Systemen: ECoS 2 ( v 4.2.12 ) / LDT-HSI-88-USB / µCon-Railspeed / Gerd Boll SBD v 2.9
  • Rechnerkonfiguration:
    ASUS GL702V; Intel CORE i7; Windows 10

jlt

  • Gast
Re: Zorg en Welzijn Lingewaard en WDP
« Antwort #3 am: 14. Mai 2019, 08:53:21 »
Hallo Luc en Hans,

Dank je wel voor de bloemetjes.

De groep is al lekker bezig met het maken van modules.
Ze hanteren de beschikbare gereedschappen en leren daarbij onder begeleiding en naar hun capaciteiten wat ze kunnen. Alleen dat al genieten ze wat er van komt.

Prachtig om te zien.

Nogmaals bedankt voor jullie complimenten.

Groetjes,
Jan