windigipet.de

Win-Digipet Nederlandstalig forum => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: veerman am 23. April 2019, 21:59:43

Titel: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 23. April 2019, 21:59:43
Hoi allemaal. Ik heb n vraag over CV s aanpassen in mijn loks. Kon het niet echt terug vinden dus daarom nog maar s.
Op dit moment probeer ik mfx loks in te meten maar ik moet eerst nog wat aanpassen dacht ik. Kan iemand mij vertellen welke ik moet aanpassen en welke waarde? Met welke CV kan ik de maximale snelheid die een lok kan rijden veranderen?  Gelden deze CV veranderingen ook voor niet mfx loks?
Alvast bedankt en mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Rupert van Swol am 24. April 2019, 18:18:18
Beste Frank,
Wie weet kan dit stukje je wat verder brengen.
Mocht er nog vragen zijn , dan hoor ik het wel.
Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol


https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=79466.msg221215#msg221215
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 24. April 2019, 20:37:20
Dat is heel wat meer dan ik had verwacht. Is dit te doen met een Ecos of heb je hier een lokprogrammer voor nodig?
Alvast bedankt
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 24. April 2019, 22:31:56
Hallo Frank,

Het is inderdaad veel werk als je het via het prachtige verhaal doet (laat ik het zo zeggen als je perfectionist bent doe je het zo) maar er is ook een gulden midden weg die voor de beginner veel eenvoudiger is en het geeft bijzonder goede resultaten en wel zodanig dat je voor meer als 95%  tevreden bent. Als je dan de laatste procenten ook nog wilt realiseren dan kan je dat altijd nog doen.

In het kort:

Ga als eerste de CV waarden van je lok als volgt wijzigen:
     CV2 op 1,
     CV3 op 1,
     CV4 op 1,
    CV29 zorg je dat bit 2 op 0 staat (alleen digitaal bedrijf)

Nu zet je de lok op de baan en test je de hoogste snelheid bij 28 stappen (128), waarschijnlijk rijd de lok veel en veel te hard. Zorg met CV5 dat de max. snelheid zodanig wordt dat je de maximale snelheid inregen die je met die lok op je baan wilt rijden. (zo wil ik nooit harder dan 120km rijden met een E lok en nooit harder dan 50 met een rangeer lok.
De snelheid kan je met WinDigipet makkelijk meten en draai de knop van je Eccos naar max als je dit test.
De max. snelheden zijn natuurlijk naar je eigen smaak en wensen in te vullen. Zet CV6 altijd op de 1/2 waarde van CV5.
Als je dat gedaan hebt en gecontroleerd heb met WinDigipet dan ga je de lok inregelen met 15 stappen binnen WinDigiPet. Dat is natuurlijk even werk maar dan heb je wel de juiste inregeling.

Als dat met succes is afgerond ga je de stop test doen zoals ik dat altijd maar noem.
Laat de lok een paar maal op een vast punt stoppen en kijk wat het verschil is met dat punt en corrigeer dat met de rem vertraging in WDP. (op het forum diverse documenten te vinden over dit onderwerp)

Als je dit (verkorte process) doet dan weet ik zeker dat de loks rijden naar tevredenheid.

Als je veel loks heb (zoals jij) dan kan je ook overwegen een Speedbox aan te schaffen:

https://www.rztec.de/speedbox/ (bekijk de video's eens zou ik zeggen)

dan duurt het hele process van Cv verstellen en inregelen nog geen 20 min per lok.

mvrgr Bob
 

       
             



Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 25. April 2019, 07:21:41
Bedankt heren voor de info. Ik wil snel iets redelijk laten rijden dus ga op dit moment eerst voor de oplossing van Bob. Als ik dat n beetje onder de knie heb ga ik me er verder in verdiepen want ik merk wel dat er n hoop winst valt te behalen met goed rijdende treinen. Voor nu gaat t vooral om het testen.
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Rupert van Swol am 25. April 2019, 11:14:23
Frank,
 je hoeft geen speciale decoder programmer aan te schaffen, deze zit al standaard in WDP( PREMIUM ).
Zoek het basis document van je decoder op, zet de lok eventueel op een program spoor en laat WDP de aanwezige CV waarden uitlezen. Bewaar deze verkregen gegevens  onder een andere naam op , lok xx fabrieks waarde.
Vervolgens verander de cv waarde  zoals Bob Vermeulen heeft aangegeven, en als dat klaar is benoem deze file naar eigen keuze met een naam van een lok.
succes.
met vriendelijk groet,
Rupert van Swol
 
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Hans Biere am 25. April 2019, 17:19:08
https://www.rztec.de/speedbox/ (bekijk de video's eens zou ik zeggen)

Ha Bob,

Als het mag even een vraagje hierover tussen door. Ik dacht dat jij gebruiker van de "μCon-Mini-Manager" was of vergis ik mij nu lelijk? Mag ik vragen waarom je bent geswitched (als dat zo is uiteraard)? Alvast bedankt voor je reactie!
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 26. April 2019, 12:42:43
Hallo Hans,

Je geheugen is goed.
Inderdaad heb ik een μCon-Mini-Manager maar die ging defect vandaar.
De nieuwe speedbox is veel goedkoper! vandaar mijn advies

mvrgr Bob
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 26. April 2019, 16:10:48
Vandaag ff bezig geweest om o.a een lok te ijken en de CV s aan te passen. CV 2,3 en 4 werden door wdp aangepast maar cv 29 is me niet echt duidelijk. Ook cv 5 lukte me niet. Het maakte met cv5 niet uit wat ik eraan veranderde, de snelheid bleef onveranderd. Misschien omdat dit 2 mfx loks waren. Ik kon ook niet verder met de mogelijkheden van wdp betreffende instellingen van de decoder wat Rupert had uitgelegd. Ik kon klikken wat ik wou maar er gebeurde niets. Ik wil eigenlijk mfx gaan uitzetten maar weet nog niet wat me dan allemaal tegemoet komt.
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Rupert van Swol am 26. April 2019, 16:56:14
Hoi Frank,
geef me even om welke MFX decoder het gaat en om welke marklin centrale.
dan kan ik me er in verdiepen.
Mocht je het overzicht kwijt zijn,  dan kan je meestal met waarde 8 in CV8,  de mfxdecoder weer in de fabriek stand terug zetten. 

is dit you tube filmpje iets om je verder te helpen?.

https://youtu.be/ubpDAgSv2W4

https://youtu.be/fBxbR7sweg8

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 26. April 2019, 21:38:12
Ben nog niet zo bekend in decoders. Wist ook niet dat er meerdere mfx decoders waren en kan het nergens terug vinden in het instructie boekje. Ik rijd overigens met n Ecos. Heb geprobeerd de cv s te programmeren in wdp en in de Ecos. Wdp geeft aan bij het schrijven dat het is gelukt en bij de Ecos is dat wat minder overzichtelijk. Lok geeft wel n reactie na het schrijven. Bij cv5 kan ik de waarde tot 79 invoeren en alles wat daarboven zit geeft hij an als fout. Ik wilde de snelheid van 248 km/pu naar beneden stellen maar dat is dus nog niet gelukt.
Bob had t over cv29 bit 2 op 0 maar dit was gokken. Heb niet het idee dat ik dit goed heb gedaan.
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Peter R. am 27. April 2019, 08:02:30
Frank

Het lok uitlezen met WDP wordt veelal door Marklin getorpedeerd
Lukt mij veelal ook niet. Ik stel de waarden in met mijn CS3
Het kan ook met een CS2 ,een oude kopen ,250 euro
Groet Peter
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp am 27. April 2019, 09:54:49
Hallo Frank,

Volgens mij gaat dat ook met de ECOS, ik heb een CS1,(door M niet meer ondersteund) maar wel door ESU.
Hij heet nu CS1 reloaded. Daar mee kan ik heel simpel de CV's aanpassen, dus ik denk dat het met de ECOS ook heel goed mogelijk moet zijn, omdat het ook een product is van ESU.

Met groet, Henk
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Hans Biere am 27. April 2019, 10:34:54
Hallo Henk, Frank,

Ik vermoed dat Bob zijn, overigens zeer duidelijke, uitleg betrekking heeft op DCC decoders. De werkwijze met MfX decoders is ietsje anders.

MfX decoders kun je op de ECoS benaderen via de tab "eigenschappen" en aldaar kun je diverse instellingen, zoals bijvoorbeeld de Vmax, wijzigen. Zoals je zult zien gebeurt dat op een grafische manier en niet, zoals bij DCC decoders, door het inlezen en wijzigen van CV's.

Ik hoop dat dit helpt. Veel succes!


Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 27. April 2019, 11:44:34
Heren bedankt weer. Ik ga het proberen. Heb al wel gemerkt met rijwegen rijden dat n niet geijkte  lok constant op de verkeerde plek stopt. Meestal op het begin van de laatste melder. Dus veel te ver van het sein.😁
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp am 27. April 2019, 19:00:22
Hallo Frank,

Wanneer je het inmeten of cv aanpassen nog niet ziet zitten, helemaal niet erg, gebruik dan een profieltje, die je speciaal voor die lok maakt, op het treinnummerveld (TNV) waar hij moet stoppen. dan stopt hij precies waar jij wilt.

Met groet, Henk
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 29. April 2019, 20:09:27
Hallo,

Het inmeten moet je gewoon doen, de eerste gaat niet vlug, de 2e gaat al wat sneller enz. enz......
Gewoon gaan doen Frank, en geen omwegen maken die kosten ook tijd en is dan verloren tijd .......

Als de eerste lok werkt dan gaat de vlag uit en drink je er een en dan heb je in vedergeval een ijklok op je baan voor het testen.

mvrgr Bob

Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 29. April 2019, 21:53:06
Het inmeten van 1 lok is gebeurt. Topsnelheid van 248 km. Is wel erg snel😁. Zal het met de instellingen van wdp  verlagen maar ik kan iig verder met proberen van iznf. Kijken waar de goede haltepunten moeten zijn. Als deze goed zijn ga ik pas weer verder met het automatisch rijden. Ik ga ook kijken of ik n lok heb die het dcc protocol kan hebben en deze ff onderhandel nemen en inmeten. Ik ga toch kijken naar zo een inmeet apparaat want nu was ik anderhalf uur kwijt voor alleen het inmeten van 15 stappen.🤪
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 30. April 2019, 08:48:29
Hallo Frank,

Ik heb jou verhaal gevolgd en ik snap het even niet wat het probleem is.

Ten eerste zie je in de WDP decoderprogramma en bij het inlezen van een locomotief decoder de verschillende decoder protocols. Te weten DCC, MM, MFX, SX1 en SX2.
Het was in jou geval eenvoudig de MFX protocol te gebruiken, waarvan je die de CV waardens kunt veranderen.

Ten tweede omtrent het ijkspoor.
Ik weet niet of jullie in Culemborg dit hebben besproken maar er zijn opties. Dat jou ene loc bij 15 punts metingen 1.5 uur moet gaan duren, volgens WDP weg/tijd methode is de klassieke werkwijze.
Maar, in die methode zit ook een tweede meetvenster die specifiek voor de lage snelheid metingen. De meeste tijd die gemeten wordt zit in die lage snelheden.
Hiermee heeft WDP de mogelijkheid om in het meet gebied B, C en D de lengte in tweeën te delen.

Stel voor H0 is het ijkgebied C, minimaal 1.50 mtr met 1 bezetmelder. Als je die in tweeën deelt, tweemaal 75 cm en dus twee bezetmelders, dan neemt WDP automatisch bij de lage snelheid in die korte stukken. En zodra WDP "ziet" dat er hogere snelheid gemeten wordt, dan springt WDP op de langere C gebied te meten, dus tweemaal 75 cm is 1.50 mtr.

In mijn oude baan had ik de B, C en D gebied alle drie de (verplichte) lengte in tweeën gedeeld waardoor ook het optrekken en afremmen binnen die korte stukken gemeten en bewerkt voor het omkeren van de loc.
Dit scheelt minstens ongeveer tussen de 40% en 60 % van de meettijd.
Dit kost je wel extra bezetmelders.

Een RailSpeed maakt ongeveer klein 30 min het meet proces af. Daar kan je bij Bentink je laten adviseren.

Groetjes,
Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 30. April 2019, 12:44:33
Beste Jan. Bedankt voor het meedenken. Ik heb via wdp ik ingelezen maar er werd geen mfx gelezen. Wel Motorola.
Het tweede meetvenster zoals u verteld heb ik aangevinkt maar een extra melder in sectie c is op dit moment ff geen optie. Ik zal n nieuw traject gaan maken waarin dit wel het geval zal zijn mocht het met zo een railspeed o.i.d niet lukken.
P.s. Op bijna 1000 terugmelders zal die ene melder ook niet meer opvallen 😄.
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 30. April 2019, 13:38:48
Hallo Frank,

Even wat anders.
Ik zie in jou info baan dat je WDP 2015.xx gebruikt.
Klopt dat?.

Mvg,
Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 30. April 2019, 19:01:56
Eeeehhh nee! Helemaal geen erg in gehad.😱 Ik heb de nieuwste verzie 2018 1c.
Zal het aanpassen🥴
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 30. April 2019, 19:11:56
Hallo Frank,

Ik weet niet of je het weet, maar met de loc databank kun je  automatisch de data's vanuit de Ecos2 direct transporteren naar WDP. M.a.w. je dient alle locs in je Ecos2 in te voeren en vervolgens gaat deze naar de loc databank van WDP.
Vanuit die hoek moet je even testen of die loc gegevens correct wordt overgenomen. Dan wordt waarschijnlijk de MFX via decoderprogramma herkenbaar.

Al eens uitgeprobeerd?.

Mvg,

Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 30. April 2019, 21:21:57
Jep. Ik ben op de hoogte van deze mogelijkheid. Ik kan idd cv's aanpassen maar het feit is dat ik dus niet de snelheid van cv 5 kan aanpassen. Ook niet via de ecos. Maak er verder ook nog geen probleem van want ik ben nog alles an het uitproberen en testen. Ik vind alleen de snelheid van betreffende lok wel erg snel. Wdp houd overigens wel de snelheid op de vooraf ingestelde snelheid van standaard 70 km/u. Deze snelheid kun je volgens mij aanpassen in je rijwegen dacht ik toch?
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 30. April 2019, 22:08:20
Hallo Frank,

Oke.
Als je in het ijkgrafiek de bovenste rode lijn naar beneden zet, kun je die op de gewenste max. snelheid zetten zoals het werkelijk loc bouwjaar gereden wordt.
En tevens kun je in WDP de optrek en afrem liniaal in de eigenschappen van de loc verfijnen. Daarna kun je met de remcorrectie de haltepunt afstellen met gebruikmaking van IZNF.

Succes met het uitproberen.

Mvg,

Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Bob Vermeulen am 30. April 2019, 23:18:37
Hallo allen,

Jan schreef:
Zitat
Als je in het ijkgrafiek de bovenste rode lijn naar beneden zet, kun je die op de gewenste max. snelheid zetten zoals het werkelijk loc bouwjaar gereden wordt.

Dat is een mogelijkheid en die werkt ook maar heeft als nadeel dat je (enkele) stappen van het het meten niet gaat gebruiken en daarmee ook stappen van decoder niet gaat gebruiken. Zoals bij Frank die nu Via 247km/uur rijd en bijvoorbeeld naar Vmax 120km wil dan zullen er van de decoder nog maar enkele stappen van de 28 gebruikt worden (ik schat zo'n 16-17 en zullen er misschien wel 10 niet gebruikt worden en dat is zonde.
Daarom is het beter om de CV5 (Vmax) in de decoder te wijzigen zodat de lok 120km/uur rijd en dan na het in regelen zullen alle 28 stappen over de 100km/ uur gebruikt worden wat een mooiere trein controle is.

mvrgr Bob

Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 01. Mai 2019, 10:34:16
??

Wie schreef dat?.
Wat weet je dan of het software die beperking geeft .
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 01. Mai 2019, 17:41:10
Ik heb ook deze mogelijkheid geprobeerd en zoals Bob al aangeeft gaat het ijken van de lok gewoon door boven de streep. Als je na het ijken je topsnelheid meet is deze in verglijking met eerdere ijkingen onveranderd. Hoe het met de stappen tot bijv 120 km p/u zit weet ik niet maar ik kan me indenken dat de laatste stappen van de decoder dan niet gebruikt hoeven te worden.
mvg frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Rupert van Swol am 01. Mai 2019, 17:57:19
Hoi jan,
Ik denk dat ik toch het "Boete kleed " zal aan trekken , m.b.t de CV instellingen.
Zie mijn bijdragen: https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=79466.msg221215#msg221215
Het is m.i. wel dat de rijeigenschappen grotendeels afhangen van de toegepaste mechanische eigenschappen, zoals tandwiel, worm wat voor soort elektromotor en decoder eigenschappen.
Op het moment dat ik een  lok ga inmeten met windigipet dan, wordt de snelheid in meters per seconden of een afgeleide daarvan bepaald, en vervolgens aan de betreffende decoder stap Toegekend . Of dit nu per 15 of 28 of 128 stappen gaat is een keuze van de software ontwikkelaar.
Veel software zal rekening moeten houden met  "oude" decoders met alleen 14 stappen, en de minimum standaard CV.
Voordeel in widigipet is een betrouwbare snelheid profiel wat ook in een korter tijdsbestek te verkrijgen.

m.b.t Bob vermeulen zijn opmerking heeft hij in deze echt wel een punt.
Als ik de rode balk naar beneden schuif. Dan zeg ik tegen de software je mag tot decoder stap 9 gaan dat is gelijk aan 100 km per uur.
De snelheden boven de rode lijn met bijbehorende decoder stappen boven de rode lijk worden dus niet software matig aangesproken. De resolutie ( spreiding ) van decoder stappen en snelheid blijft wel gelijk.
immers  het rijgedrag beneden de rode lijn is al vastgelegd.
Voor een beginner een prima oplossing.
Echter ik wil wel wel perfect rijgedrag zien wat past bij de de aard en functie van de lok. En daarbij heb het geluk dat ik zowel de lok als de decoder als de centrale en alles wat onder de tafel zit van de fabrikant die in Giessen gevestigd is.
Wel het verhaal wordt anders als je merk xx met decoder yy gaat samenvoegen , dan zal er eerst op decoder niveau het e.e.a moeten worden ingeregeld.
Als de snelheid te hoog is, is het beter de CV5 en CV 6 aan te passen , zodat de gewenste max snelheid pas bij decoder stap 14 of 28 is bereikt. Alleen zo kan Win digipet alle decoder stappen aanwenden.

Een ontwikkelingen welke gaande is bij de firma Lenz,   dat de echte snelheid wordt gemeten door as detectie. ten behoeve de dynamische rook en open cilinder kranen en dat deze snelheid ook wordt terug gecommuniceerd via railcom naar de centrale.


In de bijlage een snelheidsdiagrammen van een andere software paket.
De ene is een WDP meting met 15 stappen en de ander uit een NL software met 28 stappen.
Alle twee zijn behulp van railspeed ingemeten.
Het betreft hier een lok waarbij ik CV 5 en CV6  heb aangepast  en vervolgens met de toepassing van de  voor geprogrammeerde snelheidscurve in Windigipet in de decoder hebt gezet.

Met vriendelijke groet,
Rupert van Swol



Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 01. Mai 2019, 21:18:40
Hallo Rupert,

Kentline is de motor eigenschappen.
Wdp meet de rijeigenschappen.
Met DCC heb je gelijk, en dat laat je het ook zien.

Maar MFX is een ander verhaal.
Daar heeft Marklin praktisch een gesloten geheel.
Je komt er moeilijk bij om de CV waarden te veranderen.
Kan in principe met Marklin centrales inlezen.

Mvg,
Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 01. Mai 2019, 22:35:54
Hallo Rupert,

In de bijgaande link is een vakblad waarbij beschreven staat de MFX protocol. Marklin heeft in dit artikel weergegeven zich openbaar making van de MFX protocol.
Het blijft een gesloten protocol waarbij met Marklin centrale de protocol kan worden gecommuniceerd.

https://shop.vgbahn.info/digitale-modellbahn/shop/digitale+modellbahn+2+2019-_4806.html

Mvg,

Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 02. Mai 2019, 10:41:41
Waarschijnlijk heeft u gelijk. Blijkt dat zelfs met het marklin decoder programmer de cv’s veranderen beperkt blijft. Enigste wat ik zou kunnen doen is n andere ( dcc) decoder inbouwen. Dat zal dan pas later gaan gebeuren. Voor nu ga ik n lok gebruiken die beide protocollen aan kan en het dcc protocol gaan gebruiken. Wil toch weten of mijn rempunten goed zijn. 😃
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 02. Mai 2019, 12:39:51
Beste Frank,

Dat kun je in overweging nemen.
Maar je kunt ook even wachten of Marklin met het openbaring maken van hun MFX protocol.

En ga ik even terug naar Henk zijn suggestie.
Als je geen ijkgrafiek kunt bewerken, dan is een andere uitweg (voor tijdelijk) om met profile te gaan werken.
De oude principe uit de periode van de 2009 versie.

Wil je dat niet, en toch met ijkgrafiek verder gaan, dan is de enige optie om de "rode lijn" naar beneden te zetten tot de gewenste snelheid die je wil gaan instellen.
En dan kijken met IZNF hoe de haltepunt zich gedraagt.

Verder is de MFX een prachtige decoder, slim bedacht, maar als het afgeschermd wordt, dan wordt er aan twee kanten het nadeel, enerzijds voor de software ontwikkelaar (die moet een uniforme formule bedenken om alle decoders te kunnen aanspreken!), en de gebruiker zelf.
In het vakblad wordt daar een melding gemaakt dat Marklin zijn MFX protocol zichtbaar maakt.

Dus, heb geduld.

Mvg,

Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Hans Biere am 02. Mai 2019, 17:20:17
Blijkt dat zelfs met het marklin decoder programmer de cv’s veranderen beperkt blijft.

Hallo Frank,

ik begrijp toch goed dat jij in het bezit van een ECoS bent? Het moet toch echt mogelijk zijn om daarmee jouw  MfX decoders (ESU noemt  dat M4)te benaderen. Bij mij gaat dat 100%. Er zijn veel instellingen, waaronder de Vmax, die je kunt veranderen.

Een (dure) MfX decoder vervangen voor een DCC decoder is natuurlijk jouw zaak maar lijkt mij om de de door jou aangevoerde reden totaal overbodig. Maar het kan natuurlijk zijn dat ik jouw probleem totaal verkeerd begrijp.

In elk geval veel succes met met je baan en WDP!!
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 02. Mai 2019, 17:52:37
Hallo Hans,

Top van je!.
Vanuit die positie verder.

Kun je hem wellicht aangeven hoe je het kan doen. ;)

Mvg,
Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Hans Biere am 03. Mai 2019, 10:04:43
Hallo Jan,

dat laatste zeer zeker maar dat zou neer komen op het overtypen van de handleiding en die heeft Frank ook neem ik aan. Anders is deze (volgens mij ook in het Nederlands) op de site gratis te downloaden. Een aantal posten terug gaf ik alvast een voorzetje waar te beginnen...
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: jlt am 03. Mai 2019, 13:59:25
Beste Frank en Allen,

Frank,

Naast de suggestie van Hans (waarvoor ook de dank voor uitspreek) heb ik bij Bentink Technische Dienst informatie ontvangen die ik hier op het forum mag plaatsen.

Tevens ging het ook op de inhoud van het vakblad omtrent vrijgave MFX protocol.
Het ging hier louter om de concurrenten de mogelijkheid te geven ook zelf decoders te mogen bouwen onder de MFX protocol. Dat betekent dus dat er straks meer decoder leveranciers zijn die MFX decoders kunnen leveren.
Het protocol zelf blijft principieel hetzelfde.

Hans mijn dank daarvoor!.

Verder heb ik bij Bentink info opgevraagd hoe dit zit met jou MFX decoder.
Bentink schrijf het volgende weer.



Het ligt er meestal aan wat de gebruikte decoder is, die Marklin in een bepaald model stopt.
Omdat het MFX is, wordt een lok automatisch aangemeld.
Daarna kun je met het sleutelsymbool de configuratie van de lok openen,
en kun je zien wat er allemaal aangepast kan worden.
Bij de ene lok is dat soms meer als bij de andere.
Ook kan het zijn dat er maar een beperkte (meest noodzakelijke) lijst van instellingen (CV's) wordt aangegeven.
Ook dan ligt het weer aan het type decoder, of er meer CV's handmatig ingesteld kunnen worden.

Het is echter wel zo dat voor het ijken (inmeten), CV3, 4 en 5 gebruikt worden.
Die staan in ieder geval altijd in de lijst bij een MFX decoder,
soms ook in de vorm van een schuifbalk.
Voor het inmeten geldt dan dat CV5 hardwarematig in de decoder aangepast wordt,
en CV3 en 4 op een heel lage waarde worden gezet.
Meestal is dit voldoende om een MFX uitgeruste lok goed te laten functioneren.   


Dus Frank, kijk of je kunt zien om welke MFX decoder gaat en kijk of je de "sleutelsymbool" kunt openen.

Mocht je echt niet helemaal uitkomen, neem gerust contact op met Bentink Technische Dienst.

Zoals Hans het al vermelde, moet dat toch mogelijk zijn om die CV waardens te kunnen veranderen.

Succes,

Mvg,

Jan
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 03. Mai 2019, 17:01:01
Bedankt allen voor het meedenken en ik ga er mee an de slag. Ook ik heb het naslagwerk van de ecos en ben van daar an de slag gegaan. Ik zal misschien ook wel iets verkeerd gedaan hebben maar dat zullen we gaan ontdekken..
Het lijkt mij ook vreemd als het n ander wel lukt en mij niet maar het is al raar dat de lok zich wel aanmeld met mfx maar in wdp ziet het programma wel n Motorola maar geen mfx decoder. Daarom zeg ik al dat het misschien an mij ligt.😁
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Rupert van Swol am 05. Mai 2019, 18:21:47
Hoi Frank,
heb even zitten klooien met een T1 markelin lok en een Intellibox 1 via wdp
 ik vond op de website van Markelin een info blad zie bijlage.
Overzicht van de CV waarden ook in de bijlage


Registers Marklin mfx-decoders

Beschrijving,   Register,   Waarde
Adres (Functie en Functies F1 - F4),   01,   01 – 79
Minimale snelheid *1,   02,   01 – 63
Optrekvertraging,   03,   01 – 63
Remvertraging,   04,   01 – 63
Maximale snelheid,   05,   01 - 63
Reset, fabrieksinstellingen,   08,   08
Geluidssterkte,   63,   01 – 63
2. Adres (voor 6021) (Functies F5 - F8),   75,   02 - 80

Niet officieel
Lastregeling,   53,   01 – 63
Lastregeling,   54,   01 – 63
Lastregeling,   55,   01 – 63
Piepen van de remmen,   64,   01 – 63
Verhouding bij spanningsonderbrekingen,   73,   03 of 08
Maximale snelheid bij analoog bedrijf,   79,   01 – 63

ESU LokSound MFX

ESU LokPilot V3.0 MFX Blz. 68

Mvg,
Rupert
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: veerman am 05. Mai 2019, 19:35:02
Deze had ik ook al gevonden in mijn zoektocht. Toch bedankt!  ;D
Mvg Frank
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Peter R. am 10. Mai 2019, 16:40:33
Bob

De Speedbox is inderdaad de helft van de prijs van de Ucon Railspeed
Volgens de advertentie is hij geintergreerd in Windigipet 2018.1
Maar ik kan niets vinder in Windigipet ,ook op het duits forum niet
Hoe moet je de Speedbox gebruiken ?

Verder bevalt de  Ucon Railspeed mij goed ,heb uitstekende metingen zowel met dubbel tractie en
trek duw combinaties

Groet Peter R.
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Hans Biere am 10. Mai 2019, 17:29:24
Peter,

Kijk nog eens goed bij de buren. Ik heb daar onlangs gevraagd naar gebruikers ervaringen en daar zijn reacties op gekomen. Zie op het Duitse forum onder Stammtisch. Overigens: WDP 2018 is geschikt voor de Speedbox. Zie ook de update informatie WDP 2018.1 artikel  3.1.9 op blz 13.

Hoe je de Speedbox kunt gebruiken kun je lezen in hun handleiding die je gratis kunt downloaden.

Succes!
Titel: Re: Cv’s aanpassen
Beitrag von: Peter R. am 10. Mai 2019, 21:29:47
Hans

Bedankt Ik heb het gezien
Eerst het systeem aanmelden bij instellingen
en dan komt het in het keuze menu bij inmeten

Groet Peter