Autor Thema: Aankoop laptop  (Gelesen 1707 mal)

Offline ReneLam

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 19
  • nl
Aankoop laptop
« am: 27. Januar 2020, 23:01:22 »
Ik werk met windigipet 2012 PÉ en esu ecos 50200, en ik wil overgaan naar 2018 PÉ. Wat voor een laptop, beeldscherm grootte 15-16 inch is aan te bevelen qua processor, intern geheugen, grafische kaart etc.
Ik wil graag weer een aantal jaren vooruit.
Dank voor jullie advies
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    ECOS 2 (3.6.0) - Littfinski decoders, Fleischmann, Roco & Brawa

Offline Jacques Lormans

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 141
  • Ort: Weert (NL) Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Als A niet werkt hebben we nog 25 letters te gaan.
    • Win-DigipetOpdeRails
Re: Aankoop laptop
« Antwort #1 am: 28. Januar 2020, 09:52:01 »

Goedemorgen Rene,


In de bijlage vind je de specificaties die in het handboek 2018 aangegeven worden.
Er is een minimum eis en een aanbeveling in opgenomen.


Ik sta zelf ook op het punt een desk-top samen te gaan stellen specifiek voor het besturen van mijn baan.
Ik vind het belangrijk om snel op te kunnen starten vandaar dat mijn voorkeur uit gaat naar een SSD schijf waarop het OS komt te staan en de installatie van WDP. Het voordeel is hoge (opstart) snelheid en laag energie gebruik.


Het intern geheugen ga ik voor 16Gb. Dit wordt met name geadviseerd voor Virtua reality en gamen.
Mijn OS installeer ik onder 64 bits. De grafische kaart stem ik daarop af waarbij ik zoveel mogelijk grafisch geheugen probeer te krijgen. Immers hoe hoger de gekozen resolutie hoe meer geheugen vereist is om prettig te kunnen werken.


Als je baan wat groter is of wanneer je delen gaat weergeven (dat onder WDP 2018 mogelijkheid is met Multipläne) heb je ook al snel behoefte aan meerdere monitoren.
Een andere optie is één 28inch monitor aan te sluiten.


Uiteraard moet de PC een internet aansluiting hebben en van voldoende (USB) poorten voorzien zijn.


Hopelijk heb ik je een beetje op weg geholpen.



groet Jacques Lormans


https://www.windigipetopderails.nl








Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 28. Januar 2020, 10:05:40 von Jacques Lormans »
Met vriendelijke groet
Jacques Lormans

http://www.windigipetopderails.nl
ik bouw aan een eigentijdse realistische modelbaan.
  • Win-Digipet-Version:
    WDP-Premium 2021
  • Anlagenkonfiguration:
    H0 1:87 2-Rail gelijkstroom | NL | YaMoRC YD7001 centrale | DCC | LocoNet |ESU LP 3 servo|  Win-DigipetOpdeRails
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows 11

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Aankoop laptop
« Antwort #2 am: 28. Januar 2020, 13:38:15 »
beste Rene,

Voor wat jij wilt doen zijn bijna alle moderne laptops geschikt. Natuurlijk bepaalt de processor voor een deel de snelheid van je systeem. Maar als je een grafische kaart met shared memory hebt, wordt het systeem alweer afgeremd.
Een grafische kaart met eigen geheugen zorgt ervoor dat voor het grafische gedeelte (spreek: alles wat je op je scherm ziet), daardoor ook afgewerkt wordt en je cpu zich op de programma's kan concentreren.

RAM maakt ook wat uit: bij een 64 Bit systeem zou ik naar minimaal 4gb kijken, echter 8 GB of hoger is nooit verkeerd. Bij het bewerken van foto's heb je wel eens wat meer nodig.

Wil je dat alles echt soepel en snel loopt? Dan is een SSD inderdaad een geweldige aanwinst. Deze zijn vele malen sneller dan een harde schijf. Je zult het in alles merken: opstarten van de laptop, opstarten van de programma's en ook het afsluiten.
Echter: bij de bewerking van foto's en video's merk je weer niks. Dan is je videokaart belangrijk. Minstens 1gb eigen geheugen of hoger.
Zo zie je maar dat het een combinatie van factoren is. Ik zou in ieder geval geen laptop met een shared memory grafische kaart kopen.

Wil je meer beeldscherm ( 5 stuks ) en gebruik maken van meerdere systeem aansturing  en zelf nog andere trein programma simultaan mee laten draaien
kijk dan eens naar de canyon nuc8i7hvk , dat kleine kastje heeft al standaard 6 com poorten, 2 FireWire poorten, 2 ethernet poorten, wifi, bluethooth, 3 HMDI uitgangen  welke worden aangestuurd door een Radeon RX Vega M GH 24 CUs, 64 PPC grafische kaart.

Op de FireWire poort kan je ook met behulp van een adapter een beeldscherm aansluiten.
Kijk eens voor een beeldscherm bij een kringloop winkel,  voor 15 euro per stuk  heb ik 3 Philips Full HD LCD beeldschermen op de kop getikt keurig onderhouden en geen pixel verlies.

Belangrijke WDP tip om de boel snel te houden,
probeer het baanplan zo goed als mogelijk compact te houden.
Ik bedoel daar mee te zeggen,  geen onnodige grafische voorstelling van 1 op 1 met de situatie van de baan.
WDP is gebouwd op een ontwikkel platform " visueel basic" met hier en daar wat andere programeer talen.
Want elk blokje in het track diagram ook de lege, gebruikt een beetje rekencapaciteit van de  processor.

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol



  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline ReneLam

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 19
  • nl
Re: Aankoop laptop
« Antwort #3 am: 28. Januar 2020, 16:17:50 »
Bedankt voor de tip v/h handbook, had ik nog niet gevonden.
ga er mee a/d slag
Gr Rene
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    ECOS 2 (3.6.0) - Littfinski decoders, Fleischmann, Roco & Brawa