Autor Thema: Stopgedrag in IZNF  (Gelesen 3088 mal)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Stopgedrag in IZNF
« am: 13. Januar 2013, 14:24:07 »
Mede WDP-ers,

Om een betrouwbaarder stop gedrag in het Intelligentes Zugnummerfeld (IZNF) te bewerkstelligen (sommige locs schoten te ver door) het maar eens grondig aangepakt en een procedure opgesteld die (denk ik) redelijk volledig is (maar alle input / commentaar is welkom).

Inmiddels heb ik deze procedure op 7 locs (waarvan een aantal problematische)op mijn N-spoor baan toegepast en die vertonen nu tot op heden een betrouwbaar stopgedrag. Ik heb de file met een beschrijving toegevoegd.

Ik pretendeer zeker niet alle wijsheid in huis te hebben mbt dit thema (verre van dat), maar met de bescheiden ervaring/kennis die ik in het afgelopen jaar met WDP heb opgedaan, lijkt me deze procedure op dit moment een goede manier om te zorgen voor een betrouwbaar regulier stopgedrag van de locs. Langduriger testen en meer locs inregelen zal leren of dit ook werkelijk zo is.

Uiteraard is alle feedback/commentaar welkom om te komen tot verbeteringen.

Ook ben ik benieuwd naar jullie ervaringen (ook bv met HO tov N).

Ik ben (voorlopig) tevreden met het resultaat.

Groet
Ronald Meijer

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
« Letzte Änderung: 13. Januar 2013, 17:39:05 von Ronald Meijer »

Offline Stefan Lersch

  • Moderator
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 6395
  • Ort: Brühl (bei Köln) Ort bei GoogleMaps suchen de
    • Infos zum Down-Syndrom alias Trisomie 21
Re: Stopgedrag in IZNF
« Antwort #1 am: 13. Januar 2013, 20:22:18 »
Hallo Ronald,

heel leuk! Ik heb alleen een opmerking: ik laat de trein altijd met wagons rijden als ik de Bremskorrektur instel. Ik heb gezien dat de trein anders afremmt met of zonder wagons.

Dat is geweldig dat je nu hebt dit artikel geschreven als ik met Jan en Bob besproken heef dat ik in maart even iets over de Bremskorrektur verhal op jullie stamtavel in De Meern. Ik heb eben filmtje gedraaid dat ik jullie laten zien.

 We hebben een leuk thema voor maart!
Viele Grüße,
Stefan
  • Win-Digipet-Version:
    WDP 2021.x Beta
  • Anlagenkonfiguration:
    N-Anlage im Bau, Minitrix &amp Co., Tams MC 2.2.3, DCC
  • Rechnerkonfiguration:
    Quad Core 8 GB mit Win 10, 32"quot Bildschirm

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Stopgedrag in IZNF
« Antwort #2 am: 13. Januar 2013, 21:48:47 »
@ Ronald, Mooi verhaal en lekker gedetaileerd. Doe het eigenlijk ook op die manier zoals je het omschrijf. Het aller belangrijkste is dat je nauwkeurig werk. Reeds bij de vorige versie 2099 van WDP kwam km/uur rijden nieuw binnen en toe begon het al dat je je loks goed moet prepareren en dat is bij deze versie 2012 nog steeds van belang. Daarnaast is het voor de IFZN van groot belang de rails juist op te meten en wel altrijd het midden van de rail te meten. Doe je dat niet dan heb je de eerste afwijking al te pakken. Ik bekijk ook elke lok zeer nauwkeurig, laat de lok dan met ongeveer 5km/uur over een stukje rail lopen en zodra hij dan contact maakt met de volgende rmk danstop ik de lok onmiddelijk en ga ik kijken welk wiel de nieuwe RMK bedient dan meet is de afstand van dat wiel op naar de buffer met een schuifmaat (als ik het met een rolmaat doe heb ik weer een onnauwkeurigheid).
Wat ik mis in je verhaal is wat je meet ik heb voor me zelf nog steeds de discussie over de lente van de lok of wagon.
Moet je een LOB meten van 17 wagons. Dan zet je ze achter elkaar en meet je de lengte nog eens  ;D
Vandaar dat ik meet LOB met 1x de lengte van de koppeling.

@ Stefan, dat zelfde ken ik maar dan alleeen bij loks met decoder met een slechte last geregelde decoder. De nieuwe decoders zijn veel beter dan de decoders van enkele jaren geleden en hebben er veel minder last van.

Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Re: Stopgedrag in IZNF
« Antwort #3 am: 13. Januar 2013, 22:22:52 »
Stefan, Bob,

Bedankt voor positieve reacties

@Stefan. Bedankt voor de tip, ik ga nu ook in de baan rijden met de locs en hun sleep en zal het in de gaten houden. Ik ben benieuwd naar het filmpje en zal er zeker zijn in maart.

@Bob ik meet de lengte van de locs over de buffers en dan de afstand tot het midden van de eerst contact makende wiel aan beide kanten, tja de nauwkeurigheid zal wel plus of min 1 a 2 mm zijn, veel nauwkeuriger lukt dat niet (ik meet ook met schuifmaat).
Lengte van de sleep meet ik net zo maar dan met een meetlint, sommige slepen zijn net elastiek dus die lengte is in de baan soms behoorlijk dynamisch  :D.

Groet

Ronald
« Letzte Änderung: 14. Januar 2013, 10:09:37 von Ronald Meijer »

Offline Raphael

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 287
  • Ort: 1200BZ Hilversum Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Touring on Hard pavement
Re: Stopgedrag in IZNF
« Antwort #4 am: 15. Januar 2013, 09:56:16 »
@Ronald,
dank je voor deze heldere uitleg.
Thomass
Thomss
  • Win-Digipet-Version:
    2015-PE - Build:215.1.44-32
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N Piccolo gleis, IB-II, Loconet
  • Rechnerkonfiguration:
    Intel Core i7 4430 3.8 GHz nurr Solid State Drives (SSD)

Offline Ronald Meijer

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 275
  • Ort: Veluwezoom Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • You Tube kanaal Arnhegen
Stopgedrag in IZNF, nieuwe ervaring
« Antwort #5 am: 16. Januar 2013, 20:24:51 »
Na 10 locs met een brede variatie aan decoders met goed gevolg door de procedure heen gehaald te hebben, die nu dus lekker rondrijden en op de juiste plek stoppen wordt je wat overmoedig en ja hoor de elfde locomotief (een BR 189 railion van Minitrix met een Rautenhaus 990 AS decoder) leek Ok op het testspoor maar gaf vervolgens toch doorrijd problemen in de IZNF op de baan.

Deze loc/decoder heeft Jan Leendert en mij dus gisteren een volle (maar wel erg leerzame) avond beziggehouden. Ligt het aan de decoder/CV instellingen, de snelheidsijking, zijn de FS WDP niet Ok, of ???? Er zijn immers legio parameters die goed ingesteld moeten zijn en die op elkaar van invloed zijn dus het was even puzzelen maar we zijn er uit gekomen.
Misschien ook herkenbaar en zijn onze ervaringen weer van nut voor jullie, vandaar maar weer eens in de pen geklommen. Wat is/was er aan de hand ?!
Dat het cruciaal is om een goede snelheidsijking te hebben voor een betrouwbaar en reproduceerbaar stopgedrag in elke IZNF op je baan leert het volgende praktijkvoorbeeld. Mijn BR189 Railion van Minitrix toonde een acceptabel stopgedrag op het ijkspoor maar op de baan schoot hij flink voorbij de opgegeven stopplaatsen bij alle IZNF.
Tijdens het doorlopen van de procedure werd met deze loc in eerste instantie maar een matig (niet vloeiend) snelheidsprofiel curve diagram tijdens de ijking in WDP werd verkregen. Dit bleek uiteindelijk te verhelpen door het veranderen van de waarde van CV 49 (impulsbreedte / motorregeling van1 naar 3). Herijking in WDP leverde een veel beter (vloeiender) curve diagram op maar bovenal bleek de verandering in het lagere snelheidssegment aanzienlijk en de oorzaak van het stop probleem.
Ter illustratie bij een afwijking van 5 of 10 % van de werkelijke met de in WDP ingestelde snelheid bij het binnenrijden van de laatste RMK met een remtraject van bv 80 tot 100 cm,  leidt dat bij deze loc tot een overschrijding van de stopplaats van wel 10 cm en dit is natuurlijk veel te veel. Met de aanpassing van de CV waarde, een herijking en extra zorg  voor een goed snelheidsprofiel is dit nu hersteld dit tot een afwijking van + of- 1 cm, zelfs kleiner.
De vraag die wij hadden was waarom werkte het nu wel redelijk/goed op het testspoor. Mijns inziens heeft dat de volgende reden. Op dat specifieke spoor is de RMK lengte maar 44,4 cm en als je dan 20 cm voor het einde wil stoppen is het remtraject in de laatste RMK wat met een verkeerde (te hoge) snelheid word doorlopen maar 24 cm, bij 5 tot 10 % afwijking van de snelheid leidt dit tot een afwijking van de stopplaats van zo’n 1 a 2 cm en dan denk je best goed.
Het leermoment voor mij is dat een kleine afwijking in de werkelijke snelheid kan leiden tot een grote absolute afwijking bij het stopgedrag in een IZNF !
Resumerend zijn de Lokdecoders in de CV waarden het volgende ingesteld.
CV3 = Optrekken op 1 gezet.
CV 4= Afremmen op 1 gezet.
CV49 = Impulsbreedte /  Motorregeling op 3 gezet.
Wanneer er bij de snelheidsmeting een snelheidscurve profiel wordt verkregen waarbij geen mooi geleidelijke lineaire of parabolische verloop wordt verkregen (hoekige en/of trap gevormde profielcurve), dan kan men door de  CV49 = Impulsbreedte / Motorregeling te verhogen of verlagen, deze beinvloeden.
Bij de herijking zal er verbetering in de snelheidscurve worden waargenomen. Door die verbeterde curve verloop komt in het lage snelheidsgebied (Messpunkt 0 t/m 5) daadwerkelijk het verschil tussen de gemeten WDP Geschwindigkeitsmessung en de lokdecoder karakteristiek motorregeling beter tot zijn recht. De lage snelheidsmetingen worden realistischer vanuit de Lokdecoder door de motor regeling afgestemd. Hoe beter het vloeiende snelheidsprofiel curve wordt verkregen, hoe beter het rijgedrag van de motorregeling wordt gemeten.

En zo leren we wat van elke locomotief/decoder. Op naar nummer 12, hopelijk gaat die vlotter (en excuses voor het lange verhaal).

Ronald