Autor Thema: Ontkoppelrail (C)  (Gelesen 9458 mal)

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Ontkoppelrail (C)
« am: 22. April 2008, 20:41:36 »
Beste Wim,

Zoals beloofd heb ik nog gekeken naar een C-Ontkoppelrail.
Ik mocht de onderplaat niet slopen van de ontkoppelrail dus heb ik m.b.v. een tangetje de spoorstaven gescheiden en vervolgens weer eens een meting gedaan.

Mijn vermoeden is hier mee bevestigd. :D
De spoorstaven zijn gescheiden en de puco's ook dus er staat niets in de weg om een detectie mee te laten komen door de ontkoppelrail via een of andere spoorstaaf.

Nu zijn wij allebei weer wat wijzer.  ;D
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #1 am: 22. April 2008, 21:57:57 »
TOP INFO!

Ga dit zeker dan op deze manier meenemen Riny. Wel ga ik zowel voor als na de ontkoppelrail de terugmeldingen per rail doen. Ga eerst een proefstuk op deze manier aanleggen. Ik hou je op de hoogte. Wel zal het nog wel even duren voordat alles is aangelegd.

Bedankt Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #2 am: 22. April 2008, 22:02:48 »
Beste Wim,

Graag gedaan en het was geen moeite.
Ik ga dit punt, waar jij nu mee bezig bent, goed in de gaten houden.
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline Riny

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 671
  • Ort: Oost-Souburg/Netherlands Ort bei GoogleMaps suchen
    • http://www.modelspoorh0.nl
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #3 am: 24. April 2008, 20:54:18 »
Hebben jullie wel eens aangedacht, om een digitale ontkoppelingen te gaan gebruiken van Marklin.
Ik heb zelf geprobeerd met Krois ontkoppelingen, en die werken naar mijnsinziens perfect.
Je kunt deze ontkoppelingen willekeurig op elke plaatst van een spoordeel gebruiken, zonder dat je op de spoorbaan zelf hoeft te veranderen.

Beste Jan,

Daar heb je wel een goed punt. ;)
Heb je hier misschien wat meer informatie over en/of zo mogelijk een link waar deze informatie te vinden is.

Het is weer touwtjesdag vandaag en dus weinig zin en tijd om er zelf naar te zoeken, lui he? :o
 
Met vriendelijke modelspoor groetjes,
Riny.


Märklin, H0 | K-Rails | Intellibox-IR, Tams Master Controle &  Ecos 1 | 2x Boosters Tams B2 | 10x Viessman 5211 | 15x Viessmann 5217 |
2x Laptop | Win-digipet 2009.1 Eng.  | DB / SBB | Periode: II t/m begin IV | Faller Car System via Koploper.



"Model Railway Workshop"

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #4 am: 24. April 2008, 21:23:21 »
Hallo,

ik ben bezig om iets te maken voor een Telex loc met behulp van de Fahrplan editor,

Achteruit een trein af laten koppelen lukt goed, echter een getrokken trein wil het niet zo werken zoals ik wil. Ik wil namelijk de loc nog ff. een paar millimeter achteruit laten lopen om de druk van de koppeling af te krijgen, en juist ja voor die paar mm. heb ik een 2e bezetmelding nodig.

Overigens wat aangemaakt is in de Fahrplan editor is weer te exporteren naar profielen,

Oke het idee voor afkoppelen achteruit,

Trein laten stoppen op achterste bezetmelding
Trein laten keren
Telex activeren
Loc laten rijden gedurende 3 seconden op lage snelheid
Telex uitschakelen
Loc stoppen op voorste bezetmelding
Lengte van de trein wisselen in de Matrix, zodat deze richting een kort opstelspoor kan rijden, waar de gehele trein niet naar toe zou mogen.

naar het idee wat ik eigenlijk wil maken

Trein laten stoppen op voorste bezetmelding in huidig blok
Lengte van de trein wisselen in de Matrix, zodat deze richting een kort opstelspoor kan rijden, waar de gehele trein niet naar toe zou mogen.
Trein laten keren
Loc 1 seconde op laagste snelheid achteruit laten rijden
Loc laten keren helaas wil dit niet lukken, vermoedelijk heb ik hier dus een extra achterste bezetmelding voor nodig.
Telex activeren
Loc laten rijden gedurende 3 seconden op lage snelheid
Telex uitschakelen
Loc rijdt vooruit naar volgend blok
loc loopt om via een naastliggend spoor
en koppelt weer aan de andere kant van de trein aan,




met vriendelijke groet,

Walter


Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #5 am: 24. April 2008, 21:37:44 »
Jeetje:

Wat een leuke ideeen allemaal. De telexkoppeling heb ik op een paar locs zitten. Alleen als beginnend WDPer valt er nog zoveel te doen dat ik hierop nog niet kan aansluiten met mijn kennis. WEl is het inderdaad zo dat de telexkoppeling even ontlast moet worden door een stukje terug te rangeren. Corrigeer me maar als ik het fout heb. Dus de optie die Walter omschrijft lijkt me een werkbare optie. Het leuke ervan is, dat dit op een baanvak makkelijker te integreren is, dan de ontkoppelrail. Toch kies ik misschien wel een combinatie van beiden. De ontkoppelrail is m.i. een goede manier om de wagons onderling te scheiden. De optie van Walter ben ik benieuwed naar de praktische uitwerking ervan.

Jan Leendert : De Krois ontkoppelingen gebruik je die ook tussen de wagons? of is dit alleen mogelijk op de lok?
Ik heb nog op internett gezocht maar kan geen goed voorbeeld ervan vinden. Dus ben benieuwd of er verdere info over te verkrijgen is?

Bedankt voor de leuke reacties tot nu toe !!!!

Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #6 am: 24. April 2008, 21:50:50 »
Offtopic Hallo Wim,

ik zou graag uittesten wat ik gemaakt heb, echter de treinbaan komt niet naar mij toe, en ik mag niet naar boven de komende 3 weken heb ik gisteren mogen vernemen.

met vriendelijke groet,

Walter
« Letzte Änderung: 24. April 2008, 22:47:53 von wissels »
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #7 am: 24. April 2008, 22:25:05 »
 ::) HA HA !

Ik heb ook iets gelezen over iemand die hoopte dat het ging regenen zodat hij lekker weer verder kon werken.

Ik denk dat het voor mij ook verstandig is om voorzichtig te zijn met het thuisfront.

Misschien zijn er nog meer goede tips hiervoor te bedenken!!! Dat we ongestoord aan onze baan verder kunnen werken.

Dus heren: hoe pakken we dit aan??
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #8 am: 24. April 2008, 22:45:40 »
Hallo Wim,

simpel in mijn geval, wachten tot het overgaat .................., is wel een beetje offtopic trouwens

Groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Woesch

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 114
  • Ort: Goedereede Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #9 am: 25. April 2008, 08:00:51 »
Jan Leendert

Tja dat is wel heel erg mooi spul zeg !
Bedankt voor je uitvoerige omschrijving daarover.
Ik neem aan dat je ze zelf ook hebt ingebouwd. Weet niet of mij dat zal gaan lukken?
Het lijkt me zeker leuk om te proberen. Zit nog te dubben of ik er een kleine rangeerheuvel van maak.
Het is wel gemakkelijk om de wagons te sorteren. Toch komt daar wel veel voor kijken om het goed te laten verlopen.

Jan leendert: Hoe gaat dat rangeren op deze manier? Doen jullie dat automatisch met WDP. Of half automatisch?

Groeten Wim
Marklin : K+ C-rails + Centraal Station en HSI 88.
WDP-pro X.

Offline wissels

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 207
  • Ort: Nederland - Bollenstreek Ort bei GoogleMaps suchen nl
    • 3railforum
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #10 am: 25. April 2008, 08:28:24 »
hallo Jan Leendert,

dat omkeren lukt niet voor een 2e keer op hetzelfde contact, als je kijkt naar het screenshot staat er ook 2x het symbool <<>> op contact 46 in simulatiemodus zie ik dat deze maar 1 keer uitgevoerd wordt,

met vriendelijke groet,

Walter
  • Win-Digipet-Version:
    Wdp 2021 Premium Edition
  • Anlagenkonfiguration:
    Märklin Pendelbahn zum Demo, Testbahn mit CS1R zum Club, Ho Bahn mit Ecos zur Hause
  • Rechnerkonfiguration:
    Windows

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #11 am: 25. April 2008, 11:03:19 »
Hoi Walter,

dat omkeren lukt niet voor een 2e keer op hetzelfde contact

Dit lukt wel als je met profielen rijdt. Vb: loc komt aan op doelcontact, stopt, na 5 sec rijrichting wisselen, na 5 sec. wederom rijrichting wisselen, etc. Je moet wel voor elk commando een nieuwe regel aanmaken voor hetzelfde contact in de profiel-editor.

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #12 am: 25. April 2008, 11:06:40 »
Hoi Jan,

Onze postings hebben elkaar gekruist, maar met de profiel-editor is dit wel te verwezenlijken, zie mijn posting met bijlage hiervoor.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #13 am: 25. April 2008, 11:12:31 »
hoi Jan,

ZFA functies, en de eventuele verdere gebruikmaking van de Anforderungskontakt functie.

Dit begrijp ik niet helemaal, maar het rijden met de ZFA en de Anforderungskontakten-automatik kun je niet gelijktijdig. Wellicht bedoel je hier iets anders?

By the way, ik ga op mijn presentatie 17mei niet echt in op het automatisch rangeren, tenzij er vragen uit de zaal over komen.

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Ontkoppelrail (C)
« Antwort #14 am: 25. April 2008, 11:38:01 »
Hoi Jan,

Ja , in het begin (met WDP 8 en ook 9) had ik mijn baan met anforderungskontakten lopen, dus heb hier ervaring mee. Maar we dwalen af geloof ik, het gaat erom dat in de ZFA heel goed en nauwkeurig valt te rangeren, alleen tja,....het blijft klussen en uitproberen.