Autor Thema: Voorrangsregeling  (Gelesen 5418 mal)

Offline raymond

  • Mitglied
  • Beiträge: 31
  • Ort: nederland valkenburg aan de geul Ort bei GoogleMaps suchen
Voorrangsregeling
« am: 21. November 2007, 18:31:26 »
Beste medegebruikers van WDP


Mischien kan iemand mij op weg helpen?


Ik heb rijwegen aangemaakt en getest. tot zover gaat alles goed.

Indien ik nu 2 treinen wil laten lopen, en kies dus ook 2 rijwegen, gaat er maar een rijden omdat deze de hele rijweg in bezit houd, totdat deze weer op zijn eindbestemming is gekomen, dan pas gaat de volgende trein rijden.

Het is wel zo dat deze 2 rijwegen elkaar kruisen. dus moet de een wachten op de ander.
Maar het zou toch ook zo moeten kunnen dat de een op de ander wacht voor de kruising en dan zijn weg weer vervolgt.

Dus samen vertrekken , en daar waar nodig moet de een wachten op de ander en dan weer verder.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik wdp pro,

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk genoeg is omschreven.



Twin-center fleischmann N-spoor windigipet pro x

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #1 am: 21. November 2007, 19:17:21 »
Hoi Raymond,

Dit is mogelijk. Je hebt blijkbaar 2 lange rijwegen aangemaakt. Je kunt deze rijwegen ook laten bestaan uit meerdere korte rijwegen, en deze weer aan elkaar koppelen als een treinrit (Zugfahrt). In een Zugfahrt "kijkt" de trein telkens of de volgende rijweg vrij is en dus te berijden is. Komt trein 1 als eerste bij de kruising aan, dan zal hij de volgende rijweg na deze kruising gaan berijden. Komt trein 2 even daarna bij deze zelfde kruising aan, dan zal deze voor de kruising stoppen, omdat trein 1 deze kruising als eerste in een volgende rijweg zal berijden. Als trein 1 de kruising weer gepasseerd is, dan zal de rijweg waar deze kruising in lag weer vrijgegeven worden, en kan trein 2 zijn volgende rijweg kiezen over deze kruising. Is het nog te volgen?
In hoofdstuk 9 (Zugfahrten) kun je van alles hierover vinden. Met voorbeelden!

Succes, en lukt het niet, dan hoor ik het wel.

Met vriendelijke groeten,

Gerard Moggré

Offline raymond

  • Mitglied
  • Beiträge: 31
  • Ort: nederland valkenburg aan de geul Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #2 am: 21. November 2007, 19:29:30 »
Beste Gerard,

Inderdaad had ik lange rijwegen aangemaakt.

Als ik het  goed begrijp dan is het dus verstandiger om korte rijwegen te maken van blok naar blok en deze dan weer als een geheel te koppelen als 1 rijweg.

Ik ga het proberen.


bedankt, 

groet raymond

Twin-center fleischmann N-spoor windigipet pro x

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #3 am: 21. November 2007, 20:12:17 »
Hoi Raymond,

Wat je ook kunt doen, is een lange rijweg opdelen in deeltrajecten. Bij een bepaalde terugmelder kun je dan een deel van deze rijweg ook alvast vrijgeven, bijv.dat deel waar de kruising in ligt, nadat de trein de kruising is gepasseerd. In hoofdstuk 8 (rijwegen) staat precies hoe je dit kunt doen. Op mijn baan maak ik van beide opties gebruik, en beide werken prima.

Wat weer wel het geval is (bij gebruik van Zugfharten) dat je per rijweg eigenlijk 3 terugmelders moet plaatsen. Een Zugfahrt bestaat op zijn beurt weer uit meerdere rijwegen. Bijv.: een Zugfahrt (of vertaald treinrit) bestaande uit 4 rijwegen (waarvan dus 3 terugmelders per rijweg) liggen dus 4X3= 12 terugmeldcontacten. Qua hardware kost dit enige S88 modules en aansluitingen.

Met vriendelijke groeten,
Gerard

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #4 am: 22. November 2007, 00:05:36 »
Hallo Raymond en Gerard,
Ik gebruik 2 terug melders per "blok" maar dan ik rij maar in 1 richting ;)
Als ik twee richting verkeer heb maak ik het met 3 terug melders per "blok".
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline raymond

  • Mitglied
  • Beiträge: 31
  • Ort: nederland valkenburg aan de geul Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #5 am: 22. November 2007, 12:22:09 »


Ik had begrepen dat met 3 bezetmelders de treinen mooier zouden rijden. Nu rijd ik voorlopig ook maar in 1 richting, dan zou ik kunnen besparen op bezetmelders ( viessmann 5233)

Is dit nu verstandig?

naar aanleiding van de antwoorden van gerard ben ik al weer een stukje verder gekomen.

bedankt

groet raymond
 
Twin-center fleischmann N-spoor windigipet pro x

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #6 am: 22. November 2007, 14:10:00 »
Hoi Raymond,

Persoonlijk zou ik nooit bezuinigen op bezetmelders. Met name in de stations, daar kunnen/moeten treinen op verschillende plaatsen tot stilstand komen bijv. Ook bij het gebruik van profielen kun je de treinen veel mooier laten optrekken/afremmen, bep.functies laten uitvoeren op allerlei plaatsen (lees bezetmelders) en nog veel meer. Maar nogmaals, dit is persoonlijk. Met 2 bezetmelders zal WDP ook functioneren, maar kun je beperkingen tegenkomen. Ikzelf heb in het station per spoor 6 à 7 bezetmelders, en in de schaduwstations 4 bezetmelders.
Wat betreft de schaduwstations heb ik een extra 4e bezetmelder ingebouwd omdat dit te maken heeft met een beveiliging van sporen.
Op de "paradebaan" heeft elk blok minimaal 3 bezxetmelders.

Met vriendelijke groeten,

Gerard

jlt

  • Gast
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #7 am: 22. November 2007, 20:02:37 »
Goedenavond Raymond, Gerard en Bob,

Raymond, Gerard merkte op "Persoonlijk zou ik nooit bezuinigen op bezetmelders".
en Bob zegt "Ik gebruik 2 terug melders per "blok" maar dan ik rij maar in 1 richting
Als ik twee richting verkeer heb maak ik het met 3 terug melders per "blok".

Wellicht is het misschien goed, dat je afvraagt, wanneer gebruiken we 2 bezetmelders en wanneer 3 of meerdere bezetmelders.

We hoeven in principe niets tekort doen aan de WDP, die mogelijkheden zijn groot.!
Echter zitten we altijd met een beetje angstig gevoel, waar we weleens mee te maken hebben is: "Heb ik het nu goed gedaan met het aantal bezetmelders." En ik wil niet teveel uitgeven voor extra bezetmelders, want die dingen zijn duur. Dat is de kretologie waar we geregeld tegenkomen. Dat beeldvorming is voor iedereen bekend.
(Trouwens als je handig in bent, kun je die tegen een redelijke prijs een zelfbouw bezetmelders kopen.)

Ikzelf hang ook de neiging om naar meer bezetmelders te plaatsen dan te weinig.
En dat heeft ook een reden. Niet dat de locomotief mooier gaat rijden maar het aantal locomotieven per blok.

Als voorbeeld heb ik in mijn spoorplan een baan ontworpen die ik alleen maar kwijt kan in een ruimte van 4 x 2.5 meter. Bijgaande foto zie je een bocht aan de linkerkant waar de bezetmelders staat vermeld.
Bovenaan de foto zie een lange bocht met de bezetmelder nr: 25.
En onderaan zie je met zwarte cirkel de locomotief nr: 02.
Als de loc van bezetmelder (RM) nr:1 naar 25 gaat, dan stop die loc onmiddelijk in de overgang van RM 1 naar RM 25 precies op de overgang seinpaal wissel direct tot stoppen. (start en Ziel).
Door profile 1 te gebruiken kunnen we d.m.v. "wartezeit" instelling op bijv. 9 sec zetten.
Dan gaat de loc van RM1 naar RM 25, zodra de loc contact heeft gemaakt met de RM 25 (dat is de overgang bij de wissel) na 9 sec tot stoppen, en dat is precies aan de overkant waar de zwarte cirkel is getekend.
Deze manier heeft een voordeel, je hoeft maar 1 bezetmelder te gebruiken en je kunt altijd binnen die "blok" RM 25 een lange of korte treinen inzetten. Het nadeel daarvan is, dat er maar 1 trein kan laten berijden.

Nu hebben we twee treinen die in dezelfde richting naar de Engelse wissel gaat (zie naast de zwarte cirkel), en we willen die gaan kruisen. Ook hier maak ik gebruik van twee lange bochten en van elke bocht 1 bezetmelder.
Als je naar de zwarte cirkels kijkt heb ik 3 bochten waar de loc nr 01,04,02 staat. Elke bocht is een blok, en die blok is de Fahrstrasse (rijweg) met profile 1. De start en ziel is de eerste rit en daarna is de ziel contact weer als start contact voor de volgende rit (dus Fahrstrasse met een nieuwe start en ziel).
Dus elke bocht is een "blok" met een eigen profiel (1) en een start en ziel heeft.

De blauwe cirkels is een copie van dezelfde Fahrtstrasse maar dan met een ander profiel (2) die wordt gebruikt wanneer een aparte trein zonder wagons en in de tegengestelde richting tot stilstand komt.
De rode cirkels is ook tevens een copie van dezelfde Fahrstrasse waar de loc 9 sec overdoet om te stoppen, maar dan in de tegengestelde richting. Deze opzet is alleen mogelijk dat er maar 1 trein per bocht met al dan niet een wagons achter zit.

En ander optie is de station zelf. zie bijgaande foto waar je kunt zien dat er 3 bezetmelders zijn geplaatst.
In elke bezetmelder kunnen een loc staan, en daarmee vergroot je het genot dat er meer locs kunnen worden gezet. Zelfs heb ik in de schaduw station meerdere bezetmelders geplaatst voor meerdere locs op 1 spoor.

Zoals je het ziet zijn de mogelijkheden ontelbaar veelzijdig, en je kunt het maken zoals je het zelf wil.
Bij een baanontwerp moet je daar rekening meehouden.

Ik moet ook even iets aan toevoegen, ik had van te voren niet op gerekend dat de WDP zoveel mogelijkheden had. Mijn baanontwerp ging van de analoge gedachtengang uit, immers moet dat uit blokken bestaan.
Met WDP wordt hier wel over "block zum block" besproken, maar denk dan wel dat je met een rijwegen (Fahrtstrasse) te maken hebt.! (Gerard merkte dat toendertijd ook al op.!) Die gedachtengang verplaatsing moet je even aan wennen.

Ik hoop dat je iets aan hebt en misschien heeft Strobbe daar ook wat aan.


Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #8 am: 22. November 2007, 23:24:56 »
Goede avond allen,
Gerard heeft gelijk wanneer hij 3 RM's gebruikt in het zichtbare deel van de baan en nog meer in de schaduwstations.
Ik heb momenteel alleen nog een baan baan die later niet meer zichtbaar zal zijn. De basis altijd bij mij "start, rem en bestemmings contact". Zoals ik het bedoel is het start contact altijd de laatste van de vorige FS daarna heb ik een lange rem weg en een bestemmings contact (als je een rijweg als zodanig bekijk dan zijn het er altijd minimaal 3 bij mij).
Als je praat over een blok dan zijn het er 2 vanaf een sein tot en met het volgende sein.

Hopelijk verduidelijkt dit iets
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline raymond

  • Mitglied
  • Beiträge: 31
  • Ort: nederland valkenburg aan de geul Ort bei GoogleMaps suchen
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #9 am: 23. November 2007, 09:00:36 »
beste WDP gebruikers,


bedankt voor jullie uitleg, en het aandragen van mogelijke oplossingen.

Ik zie even door de bomen het bos  niet meer, dit komt meer doordat ik zelf pas 1 maand gebruiker ben van WDP. Voorheen had ik een gratis software lopen, bij ieder wel bekend, en die denkwijze van toen is iets anders dan hoe WDP werkt. Maar goed. Ben nu bezig met de rijwegen, heb korte rijwegen gemaakt en deze weer gekoppeld naar een lange rijweg, zoals gerard het eerder in zijn beantwoording aan gaf. er liggen niet overal 3 bezetmelders in een blok, maar dit heb ik opgelost om de stopmelder van een vorig blok te gebruiken als starter voor het volgende blok, zoals aan gegeven in de antwoorden. Het werkt in ieder geval.

Het is op dit moment voor mij nog veel speurwerk om alles te vinden in WDP en waar alles voor dient. Maar dit zullen jullie ook wel hebben gehad. Er zullen van mijn kant zeker nog meer vragen komen, zoals het automatisch rangeren en ontkoppelen van wagons.

Worden er in nederland ook ergens workshops gegeven over WDP?
Ik ben dit jaar in dortmund geweest en daar werden de hele dag demonstratie's gegeven over WDP, maar ja toen was dat nog niet bekend bij mij. Zou mooi zijn als zoiets hier ook zou zijn.

Groet Raymond
Twin-center fleischmann N-spoor windigipet pro x

Offline Gerard Moggré

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 514
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #10 am: 23. November 2007, 15:15:54 »
Goedemiddag Raymond,

Bij mijn weten worden er geen workshops gegeven in Nederland. Wel zijn er regelmatig zg.seminairs die een paar maal per jaar in Duitsland worden gegeven. Je kunt je hiervoor opgeven middels de WDP site. WDP collega Jan Leendert heeft zo'n seminair bijgewoond, en kan je er vast van alles over vertellen.

Wel zijn er (digitaal) workshops te vinden op deze WDP site. Onder "HOME" en dan vervolgens vind je veel extra informatie (rechts in het scherm) onder "Workhops", "Downloads", "Downloadbereich", etc.
Daarnaast heeft dhr. Karlheinz Batterman, een van de mensen achter WinDigipet, een eigen homepage met velerlei informatie en tips mbt.WinDigipet, ook via deze site te vinden. Toen ik met WDP begon heb ik hier veel aan gehad. Tevens is er, met name op het Duitse forumgedeelte, heel veel informatie en know how te vinden.
Typ een bepaald onderwerp met naam in het zoekgedeelte, en vaak rollen daar veel "forum vragen + antwoorden" uit. En neem ook de tijd om het handboek door te lezen natuurlijk.

Ik kan me goed voorstellen dat het soms veel te veel lijkt te worden, maar dat komt vanzelf goed. Ik spreek uit eigen ervaring. En de Pro X versie heeft inderdaad zoveel te bieden, dat er soms teveel aan informatie op je afkomt (of lijkt te komen).

En natuurlijk kun je altijd rekenen op hulp van de Nederlandse WDP'ers op dit forum.

Met vriendelijke groeten,

Gerard.

Offline stuiverman

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 115
  • nl
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #11 am: 16. Oktober 2020, 09:30:30 »
Toen ik op zoek ging naar voorrangsregels, vond ik toch niet waarom ik n probleem heb (vind).
Het lijkt er op dat treinen van rechts automatisch voorrang hebben en dat daarom n sneltrein gaat stoppen omdat uit een zijspoor een vertrekkende stoptrein aankomt.
Natuurlijk kan ik in alle wegen en ritten extra voorwaarden in gaan bouwen van "als dit dan pas dat".
Maar WDP staat er toch om bekend dat het HET programma is waarvan het systeem alles automatisch beveiligt.
Ook dát is maar gedeeltelijk waar, want bij mij stoppen alle treinen als er n andere trein aankomt, maar eens per uur knallen ze toch op elkaar.
en de groeten van Harry
  • Win-Digipet-Version:
    WDP2018premium.c
  • Anlagenkonfiguration:
    Nspoor DR5000usb met DR4088s en DR4018s

Offline ptalkema

  • Junior-Mitglied
  • Beiträge: 1
  • Ort: Siddeburen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Voorrangsregeling
« Antwort #12 am: 18. Oktober 2020, 22:20:47 »
Bentink in Apeldoorn geeft een workshop WDP.
Aan te raden!

Groet, Piet
  • Win-Digipet-Version:
    Windigipet 2018c Premium
  • Anlagenkonfiguration:
    z21, Digikeijs 4018 en 4088RB, Esu lokprogrammer
  • Rechnerkonfiguration:
    Laptop Windows 10