Autor Thema: Win-Digipet via LAN  (Gelesen 4592 mal)

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Win-Digipet via LAN
« am: 31. Januar 2019, 12:31:16 »
Beste allemaal.

Ik heb een vraag die ik maar niet beantwoord krijg en dus hoop ik dat iemand mij kan en wil helpen.

Ik heb mijn DR 5000 via een UTP kabel aan mijn (Ziggo) Router gekoppeld en wil via de interne router van de DR 5000 verbinding maken met Windigipet premium 2018 geïnstalleerd op een laptop.

Als ik de software van de DR 5000 op mijn laptop open kan ik een trein draadloos laten rijden via het protocol DR. Command bij de LAN settings de 'rijden' mogelijkheid bij Control.

Dus er is een draadloze verbinding tussen mijn DR 5000 en mijn laptop alleen nu krijg ik het programma Windigipet niet werkend. Als ik de instructies volg op pagina 38 'Verbind Win- Digipet via Lan' werkt het niet. Ik heb ook al andere setting geprobeerd in plaats van DR. command. Ik heb in Win-Digipet in de systeeminstellingen ook beide protocolen geprobeerd! Zowel Loconet TCP LB server als we loconet TCP Binary

( protocol DR. Command op de DR 5000 is wel goed neem ik aan? Omdat die werkt? maar er staat dan weer geen DR.Command in de systeem instellingen van Windigipet)

Zou iemand weten en mij willen informeren hoe alle settings moeten staan om Windigipet draadloos werkend te krijgen? (dus enkel wel via UTP naar de Router, en draadloos van de DR5000 naar Windigipet Premium 2018).

Alvast vriendelijk bedankt.
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #1 am: 01. Februar 2019, 09:39:14 »
Hallo John,

Is dit nog niet opgelost!.
Ik las op een ander forum, alweer een tijd geleden, dat je daar de vraag al neer gelegd had.

Hierbij een link naar een handleiding: https://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=68666.0

Misschien dat dat enige hulp bied er staat precies in wat je moet doen.


mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #2 am: 01. Februar 2019, 19:22:12 »
Beste John,

Als je even volgende week contact opneemt met Johan Jansen van Bentink Apeldoorn, dan kan hij je daarbij helpen en een document met de stappen om dit te kunnen realiseren.
Ze zitten nu in Neurenberg.

Ikzelf gebruik ook de DR5000 centrale, maar via USB aansluiting. Heb liever niet via LAN connectie, daar je altijd afhankelijk bent van de LAN aansluiting.
Via USB draait de DR5000 onder PC zonder internet verbinding.

Met vriendelijke groeten,

Jan
 
« Letzte Änderung: 01. Februar 2019, 20:11:32 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #3 am: 03. Februar 2019, 12:36:57 »
Beste John,

Ik heb het vage vermoeden dat er iets niet klopt met de IP adressen tussen de DR 5000 en Ziggo router.
Vaak gebruiken routers een dynamisch adres en daar zit dan vaak het probleem.

Zo als ik het leest heb je de centrale ( dR 5000 )  via een wifFI verbonden met een ziggo router.

[ DR 5000 ] <----> [ ziggo ]

Vervolgens beschrijf je dat met de meegeleverde software van digikijs wel verbinding met de de Centrale ( DR 5000 ) krijgt dat is zoals ik het begrijp en lees, buiten om de ziggo router.

[ DR 5000 ] <----> [PC + DIGIKEIJS software ]

Vervolgens beschrijf je, dat windigipet geen verbinding kan maken over de ziggo router naar de digikleijs central toe .

[ DR 5000 ]< ----> [ ziggo ]<---->[PC met windigipet ]
[ IP adres dR5000]<---->[ IP adres Ziggo ] <--------> [ IP adres PC +( windigipet die kijkt naar IP adres DR500 }
Daarom het vermoeden dat er iets speelt met de toekenning van de IP adressen.

Een oplossing kan zijn de toekenning van het IP adres OP de DR 5000 binnen de range van het IP adres ziggo router aan te passen. zie instelling PC

zoals Jan Stienstra al schreef,  is hij een voorstander van een vaste verbinding.
Ik ga daar zeker in mee.

Jouw oplossing zou kunnen zijn uit twee UTP kabel met een crossover blokje tussen de kabels,   of zelf een crossoverkabel maken.

Voor weinig geld ( 19 euro ) zou ik een 5 poorts  switchbox er op zetten ( modelbaan zijde ) dan kan je later makkelijker uitbreiden.

Dus PC <----> {crossoverkabe}l ,----> [switchbox] <-----> [ DR 5000]

De DR 5000 sluit je met een normale UTP kabel aan de switchbox  , zo ben je verzekerd van de maximale bandbreedte en een 100% zekere verbinding.

De LAN poort op de PC een vast IP adres geven en rijden maar.

zie mijn prive settings.

Lan poor (1) t  op de PC heeft een  vast IP adres toegewezen 192.168.0.100.
op de switchbox zijn twee centrales ingeplugd

Centrale 1 ( lenz )   heeft  vast een  vast IP adres192.1690.200 ( poort 5.500 )
Centrale 2 ( Ucon )  heeft een vast IP adres 192169.205 ( poort 11.082 )

zie de plaatjes van de settings op de PC en windigipet.

Je kan dan nog steeds brouwsen op het internet via de wiffi van de ziggo router

Ik weet niets van een ziggo router en de DR 5000 af  maar bovenstaand verhaal zou ook zonder kabel verhaal moeten werken.

met vriendelijke groet,

Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #4 am: 03. Februar 2019, 20:01:10 »
Hallo Jan,

Waarom zet je dat dokument niet gelijk op het forum dan heeft iedereen er wat aan en kan John direct aan de slag.

mvrgr Bob

Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

jlt

  • Gast
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #5 am: 03. Februar 2019, 21:44:29 »
Omdat dit document geschreven is namens Firma Bentink.
Daar rust auteursrechten, die ik niet zonder hun toestemming mag vrij geven. Ik ben niet de persoon buiten hun omheen documenten zomaar vrij te geven.
Dat vind ik niet gepast, en laat ik dat duidelijk voorop stellen.

Een ieder kan vrij naar Bentink vragen naar verschillende documenten die op dit moment zijn geschreven.
Daar rust ook de enigsinds beschermrecht, die ieder auteur mag geven. Daar kan Bentink zelf daarover beoordelen.

Dus, ik wil hoe dan ook zakelijk en netjes houden, en de goede service die Bentink geeft aan zijn klanten. Ik sta op de achtergrond en niet meer dan dat.

Dat heet Respect!.

Mvg,
Jan
« Letzte Änderung: 04. Februar 2019, 10:22:39 von Jan leendert »

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #6 am: 04. Februar 2019, 10:20:10 »
Beste allemaal,

Super bedankt voor jullie hulp, ik ga er vanavond direct mee aan de slag.

Met vriendelijke groet,

John
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #7 am: 04. Februar 2019, 12:28:27 »
Hoi John,
koppel je nog terug hoe je het voor elkaar heb gekregen.
Ik bedoel niet ""Hoi het werkt en bedankt."
maar zodanig dat andere Windigipet met een  Ziggo en DR 5000 in de toekomst van jouw setup  gebruik kunnen maken.
Wie weet kunnen we een soort van Dummy vraagbaak in elkaar zetten. of een Wikki WDP.

de eerste is er al  Lenz met Ucon railspeed.

groet,
Rupert van Swol 
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #8 am: 04. Februar 2019, 16:35:51 »
Hallo Rupert,

Onder Tip en handigheidjes kunnen WDP gebruikers hun eigen ervaringen, daar een artikel plaatsen.
Een vervanging van Wiki onderwerpen.

YouTube filmpjes e.d. worden daar ook onder gebracht, zie voorbeelden op de Website van WDP.
Wanneer een WDP gebruiker een artikel wil gaan plaatsen die een tamelijk groot bestand heeft, kun je dit aanmelden bij de moderators van dit Nederlandse WDP.
Stefan Lersch en Henk v.d. Oosterkamp kan dan geplaatst worden onder Tip en Handigheidjes.

Daar is voor iedereen vrij in, onder de WDP gebruikers.

Groetjes,
Jan

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #9 am: 05. Februar 2019, 13:56:54 »
Hoi,

Zeker, ik ben nog aan het 'stoeien' met de materie, maar als ik het voor elkaar heb laat ik dat zeker weten.


Gr John

  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #10 am: 05. Februar 2019, 14:49:19 »
Beste allemaal,

Ik heb op dit moment de vraag naar Johan van Bentink gestuurd en hoop dat hij met een oplossing kan komen,
maar voor nu wil ik nog even reageren op de reacties van Bob en Rubert. Het bestand van Bob heeft me helaas niet verder geholpen toch dank daarvoor.

Wat betreft de reactie van Rubert het volgende.

Zoals jij het hebt begrepen heb ik een draadloze verbinding tussen mijn Ziggo router en de DR 5000. Nee dat heb ik dan even onduidelijk vermeld. Ik heb een UTP kabel tussen mijn router rechtstreeks op mijn DR 5000 geplaatst dus wil ik nu een beroep doen op de interne router in de DR 5000 om draadloos een verbinding op te zetten tussen de DR 5000 en mijn laptop.

Als ik op mijn laptop de WIFI DR5000 kies komt een verbinding tot stand dat zou dus betekenen dat er contact is tussen DR5000 en laptop.

Ik ben zeker met jou en Jan Stienstra eens dat een USB verbinding vertrouwd is maar ik heb de wens om draadloos te werken (dus niet draadloos tussen router en DR5000 maar draadloos vanaf DR 5000 naar laptop) .

Dat het via de DR 5000 mogelijk moet zijn bewijst rijden via protocol DR.Command en via de Z21 app. Dus het zou ook via Windigipet moeten lukken zou je denken.


Rubert, ik begrijp niet helemaal waarom ik een 5 poort switchbox er tussen moet zetten, ik kan toch ook gewoon een UTP rechtstreeks vanaf een standaard router (waar het internet het huis binnen komt) plaatsen in mijn geval een Ziggo router.


Wordt vervolgd (hoop ik)


Gr. John 




 
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #11 am: 08. Februar 2019, 14:07:27 »
Beste allemaal,

Ik heb een beschrijving van Johan van Bentink te Apeldoorn mogen ontvangen inzake het opzetten van een draadloze verbinding tussen DR5000 en de Windigipet app gebruikmakend via de interne router van de DR 5000 (vergelijkbaar met de draadloze verbinding met de Z21 app. Voor de zekerheid even gevraagd of ik deze mag posten.

Zo ja dan plaats ik hem direct.

Gr John
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #12 am: 08. Februar 2019, 20:50:17 »
Hoi John,
op antwoord van je vraag m.b.t de switchbox,
Ik heb meerdere systemen ( centrales ) op het LAN, en dan is een switch een handige optie.
maar dat is persoonlijk.
met vriendelijke groet.
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline John vd Ploeg

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 60
  • Ort: Groningen Ort bei GoogleMaps suchen nl
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #13 am: 23. Februar 2019, 10:35:09 »
Beste Allemaal,

Mijn excuus voor de late reactie, ik heb van Johan van Bentink een beschrijving mogen ontvangen m.b.t de Windigipet App die ik hier mag posten.

Houd er wel rekening mee dat de IP adressen die in de beschrijving zijn genoemd uniek zijn daarmee bedoel ik te zeggen dat je dus je eigen IP adres moet gebruiken die op de DR 5000 te zien krijgt.

Het is een soortgelijke procedure als een verbinding via de Z21 App.

Veel succes.

Gr John

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    2015

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 311
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Win-Digipet via LAN
« Antwort #14 am: 23. Februar 2019, 11:07:12 »
Beste John
Bedankt voor de Upload m.b.t de digikeijs centrale.
met vriendelijke groet,
Rupert van Swol
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition