Autor Thema: Is WDP zo slecht in afstand meten.  (Gelesen 3048 mal)

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Is WDP zo slecht in afstand meten.
« am: 21. März 2019, 20:41:01 »
Beste forum leden,
Het is me als beginner eindelijk gelukt  de lok van de trein te splitsen en andere kant weer vast te maken en onder de zelfde naam en verder te rijden.

In het bijbehorende profiel  ( ID 9 ) laat is de lok naar de trein terug rijden. De trein staat op een bezet RMK.
Gezien deze RMK bezet staat, weet Windigipet niet wanneer de lok op dit bezette deel komt.
Dus maak ik gebruik van de optie "" bij de vrijgave van een RMK rij dan nog 25 cm door en stop.
Dus als RMK op vrij staart rij dan nog 25 cm door en stop.
Ik zorg dat de snelheid in het voorgaande blok op een constante waarde is gekomen.
De lok moet exact 25 cm rijden als de bezetmelder op vrij komt. zie foto.
Naar zo te zien is de overschrijding 10 cm geworden.
Met heel wat proefrijden is me gelukt een koppeling tot stand te brengen zonder dat de wagons worden opgedrukt.
Uiteindelijk is het 18 cm  geworden. Dit  verschil van 7 cm dat ligt erg dichtbij met de wiel offset van deze lok en dat is 6.5 cm.  Maar dat zou hier niet mogen  zijn. immers de lok staat met de laatste as 1mm na de rail isolatie.

wat is jullie ervaring , Is WDP slecht in afstand meten.

met vriendelijke groet.

Rupert van Swol


Zu diesem Beitrag gehören 3 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Bob Vermeulen

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 1437
  • Ort: Holland Ort bei GoogleMaps suchen
    • "Feldbergbahn"
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #1 am: 21. März 2019, 22:00:07 »
Hallo Rupert,

je schreef:
Zitat
Uiteindelijk is het 18 cm  geworden. Dit  verschil van 7 cm dat ligt erg dichtbij met de wiel offset van deze lok en dat is 6.5 cm.  Maar dat zou hier niet mogen  zijn. immers de lok staat met de laatste as 1mm na de rail isolatie.

wat is jullie ervaring , Is WDP slecht in afstand meten.

Dan is de lok niet goed ingemeten, bij mij gaat het op de mm nauwkeurig.
WinDigiPet kan dat uitstekend maar de lok dient dan wel juist en goed ingeregeld te zijn.
daar zijn verschillende documenten hier op het forum te vinden die de procedure van goed afstellen beschrijven.

Zie filmpje:


Veel suc6

mvrgr Bob
Deelnemer WinDigiPet Gebruikersgroep Nederland
Proud member of the Dutch WinDigiPet group

N bahn | Periode III | Duitsland middelgebergte | Windows10 | WDP 2021.1b | TAMS | LDT RM-GB-8 | S-DEC-4 |

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #2 am: 22. März 2019, 08:13:08 »
Hoi Bob,
Bedankt voor je feedback, al  mijn loks worden ingemeten met behulp van de Ucon Railspeed
Ik ga toch even kijken of de cv waardes  nog kloppen, lok verlaagt zijn snelheid ook schoksgewijs.
mvrg
Rupert
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #3 am: 22. März 2019, 09:39:32 »
Beste Rupert,

Dat schokkende bewegingen is de voorwaarden die we niet willen hebben!.

Dit kan verschillende reden hebben.
Mechanische overbrengingen kan een reden zijn.
Maar ook de CV instelling kan beduidend verbetering brengen. En naar ik meen heb je een loc met sound.

De rijeigenschappen is gewenst synchroon met de sound mee te laten lopen. Dit kan een lastig afstelling zijn als we voor de IZNF tot haltepunt willen afstellen en dan ook nog schokvrij bij langzame snelheid.

Dit fenomeen heb ik zelf ook en beste is, kijken of de mechanische eigenschappen soepel verloopt (oudere locomotieven hebben daar meer last van) en dan spelen met de CV waarden instelling zodat je alleen naar de ijking op basis van de IZNF protocol zijn afgesteld, met zo goed als het kan de sound synchroon mee te laten lopen.

Het is niet dat WDP daar slecht mee omgaat, nee, eerder aan de locomotieven zelf.
Bij mij tot de meeste irritantste locomotieven die ik maar niet op orde kan krijgen, lag 70% aan de mechanische overbrenging. Viezigheid, stof, motor eigenschappen, tandwiel smering, wielassen, elektrische geleidbaarheid, warme en koud effecten, die dragen allemaal aan de schok effecten. Elke schokje dat een loc afgeeft, lever je in, in de nauwkeurigheid tot het stoppen in de IZNF protocols.

Uiteindelijk lopen die irritantste locomotieven (o.a. ook met sound) tot 3 mm nauwkeurig op de haltepunt.
Het was best wel veel onderhoud, maar later door regelmatig hier en daar onderhoudspunten aandacht te schenken, is dat
ook niet tijdrovende actie.😁

Nog even als toevoeging.
Sommige locomotieven heb ik een power pack (condensator) uitgerust. Dat werkt ook zeer schokvrij goed.
« Letzte Änderung: 22. März 2019, 18:27:45 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #4 am: 25. März 2019, 12:40:49 »
Hoi Jan,
vandaag terug uit Giessen, Spoor nul beurs  :)
Heb zojuist de CV waarde van register 3 en 4 verhoogd naar de fabriekswaarde 4 en 5.
Waar WDP liefst waarde 1 ziet staan.
Ook heb ik de V20 opnieuw ingemeten. zie bijlage.
Ik heb op YouTube een bestand neergezet  https://youtu.be/OER3C6ikNPw  waar het  rijgedrag met name de  anfart en bremverzorgung  nog op de oude waarde 1 heb staan.

Het schokje is duidelijk zichtbaar als de snelheid van 10 naar 5  km/ h gaat ( geen massa simulatie ?? )

Wat ik wel zie is dat na de verhoging van de Cv waarde,  de lok nog steeds exact stilstaat op het zelfde punt en gekoppeld. dat had ik niet verwacht.
Ik verwachtte een langere afgelegde weg, dus niet de ingestelde waarde van  18 cm is onveranderd.

In het koppeling  profiel ID 9   is ingesteld op 18 cm echter werkelijk gemeten is 24 cm.
In de film zie je de isolatie lassen, de 24 cm is de afstand tussen de voorste buffer van de  V20 en de achterste buffer van de wagon . Het railstuk met de bezetmelder is zelf 44 cm lang.
De offset van de te koppelen wagon = 6 cm,  die van de lok van de achterste as naar de voorste buffer= 14cm  dus zodra de voorlaatste bezetmelder vrijkomt,  dan zou er volgens de meting nog 24 cm gereden worden tot een volle stop.
In windigipet is het het getal 18 cm ingevoerd. maar dat is is proefondervindelijk ontstaan.
De V20 stopt dan ook consequent echt tegen de buffer en staat gekoppeld en niks geen 3 a 4 cm doordrukken zoals ik vaak zie op koppelings filmjes.
Vandaar mijn opmerking is windigipet zo slecht in afstand meten meten.

In het filmpje van Bob Vermeulen zie ik bij het koppelen van de lok aan de wagon deze 2 a 3 cm voor de wagon tot een vol stop komen om vervolgens weer op te trekken en te koppelen, maar dan drukt hij de wagon vervolgens 2 a 3 cm door. Ik begrijp deze stop wel , de rangeerder moet tussen de buffers komen te staan, maar waarom dan niet de lok 2 cm op rijden en dan stoppen . Nu wordt de trein 3 a 4 cm opgedrukt en stopt dan.

hou me aan bevolen voor andere suggesties.

met vriendelijke groet,
Rupert van Swol


Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Online Sven Spiegelhauer

  • Betatester
  • Senior-Mitglied
  • *
  • Beiträge: 9388
  • Ort: Bernau Ort bei GoogleMaps suchen de
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #5 am: 25. März 2019, 13:24:19 »
Hallo Rupert,

ich hoffe, das Du verstehst was ich meine. Kann leider nur auf deutsch antworten.
Der Fehler liegt in Deinem Profil (siehe Bild oben).

- In Zeile 4 ist kein Kontakt eingetragen. Dadurch wird der Fahrbefehl 5km/h ignoriert. Die Lok fährt mit 10km/h.
- In Zeile 5 fährt die Lok bei freiem Kontakt 546 noch 18cm und erst dann werden 5km/h eingestellt.
- In Zeile 6 wird mit einer Bremsverzögerung von 18 gestoppt.



Richtig wäre es wie im Bild mittig.

- Zeile 4 wird der Kontakt 546 belegt eingetragen. Dann fährt die Lok auch 5km/h.
- Zeile 5 wird gelöscht
- Zeile 6 werden 24cm eingetragen bis zum Stop mit 'Entfernung zum Zugende'.

Ich würde empfehlen, bei Rangierfahrten nicht mit großen Bremsverzögerungen zu arbeiten. Hier ist ein Punktgenaues anhalten wichtiger.

Zu diesem Beitrag gehören 2 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
Viele Grüße aus dem schönen Land Brandenburg
Sven
  • Win-Digipet-Version:
    2018 / 2021 / Beta (alle mit aktuellen Update)
  • Anlagenkonfiguration:
    Spur-N & G, IB-II neo, IB-II, IB-Basic, IB-Com, Loconet-RM, Servo-, Schalt- und MA-Decoder, LDT Lichtsignaldecoder, Lokdecoder(DCC) ESU/Kühn, Drehscheibendecoder G.Boll und LDT, viele Eigenbauten
  • Rechnerkonfiguration:
    Notebook Windows10 / PC Windows11

jlt

  • Gast
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #6 am: 25. März 2019, 19:53:30 »
Hallo Rupert,

Oh wacht even.
Ik zie dat Sven een hele belangrijke info heeft verstrekt.
Ga daar mee aan de slag.

Tevens heb je naar mijn mening een hele keurige snelheidscurve gepresenteerd.

Ik ga nog even naar jou YouTube filmpje kijken.

jlt

  • Gast
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #7 am: 25. März 2019, 20:47:46 »
Hallo Rupert,

Heb dat YouTube filmpje gezien.
De schokje is denk ik door de afstelling in de Profile.
Kijk eerst even naar Sven zijn advies.


Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #8 am: 25. März 2019, 20:56:38 »
Lieber Sven,
vielen dank für ihre aufmerksamkeit, bin sonst nicht daran gewöhnt.
diesem Nachmittag habe ich viele Testläufe mit verschiedenen optionen innerhalb der Möglichkeiten von Windigipet durchgeführt.
Um es kurz zu machen. 24 cm ist nicht 24 cm, hängt jedoch von der Geschwindigkeit ab.
Je niedriger die Geschwindigkeit, desto schwieriger ist es, eine Entfernung zu messen. Windigipet steckt jedoch sehr in seiner Fehlerkonstante.
Aufgrund der vielen Testläufe habe ich in Excel eine Korrekturtabelle erstellt.
Und dann wird es einfacher, mit anderen FS zu rangieren.
Der nachfolgende Rangierclip basiert auf Ihren Beiträgen. Die Gesamtstraße ist 24 cm.
20 cm bei 10 km / h die letzten 4 cm = Fahrreihenfolge 2 km / h über 1 cm. der dieselok fährt dann 4 cm.

Im Film wird der lokfuherer Hinweis von den preiser-Mitarbeitern unterstützt. :)

https://youtu.be/oX4w8sTdj14
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #9 am: 25. März 2019, 21:11:53 »
Hoi jan ,
dat klopt zat inderdaad in het profiel. is nu opgelost zie ook de laatste bijdragen van Sven
Mooi is te zien dat de lokt stopt, om vervolgens op de mm aan te koppelen.
Ik zie vaak op Yoy tube dat hele treinstellen een fors aantal cm worden opgedrukt.

Echter met zeer lage snelheiden 1 km per uur of 2 km per  heeft WDP echt moeite met het rijden van een vaste opgeven afstand in cm te rijden. bij hogere snelheden is de fout kleiner.

Maar ik heb vastgesteld dat het een vaste constante factor is. ben benieuwd of die ook gelden voor de andere lokomotieven op mijn baan.
Hopelijk niet, anders heb ik niks meer aan mijn tabel.
Nu even kijken hoe ik die oliekan en een geel blok om de lok weg kan krijgen.

groetjes Rupert
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #10 am: 26. März 2019, 08:45:19 »
Hallo Rupert,


Echter met zeer lage snelheiden 1 km per uur of 2 km per  heeft WDP echt moeite met het rijden van een vaste opgeven afstand in cm te rijden. bij hogere snelheden is de fout kleiner.


In de tweede YouTube filmpje heb je nu die loc laten stoppen en vervolgens met 1 a 2 km/hr de loc aan het aankoppelen.
Wat je nu laat zien is echt een mooie presentatie.!

Echter vergeet je dat je bij de tweede stap bij het aankoppelen, die lok moet optrekken en afremmen.
Die optrek en afremmen kost iets meer cm c.q. tijd.
En zoals je het duidelijk aangaf, is dat bij iets hogere snelheid minder, en terecht, sneller optrekken en afremmen kost minder cm c.q tijd.

Het zit hem in het optrekken en afremmen.
En tussen die twee variable zit het constante snelheid.
Hoe lager de snelheid des te groter de afstand wordt, op dezelfde bezetmelder sectie!.

Als je echt op afstand precisie wil doen, kun je bij wijze van spreken in overweging dat kleine stukje aankoppel sectie een extra (klein) bezetmelder inzetten (of eerder de voorafgaande bezetmelder). M.a.w. in de eerste bezetmelder stop je die loc ongeveer 7 cm aan het eind van de eerste bezetmelder. Dan vervolg je met lage snelheid op de resterende 7 cm het optrekken. Rijdt vervolgens constant over bezetmelder 2 en koppelt en remt snel af.

Toevoeging:
Alles heeft het ook te maken met de reactiesnelheid van de bezetmelder, computer e.d.
Er zullen kleine afwijkingen ontstaan door tussenkomst van digitale systeem e.d. aansluitingen.
In de regel wordt standaard 1 tot 5 cm afwijkingen vertoond.
Hoe beter de reactiesnelheid wordt behaald, des te beter nauwkeurig kan worden bereikt. ;)
« Letzte Änderung: 26. März 2019, 09:16:11 von Jan leendert »

Offline Rupert van Swol

  • Senior-Mitglied
  • Beiträge: 313
  • Ort: Enkhuizen Ort bei GoogleMaps suchen nl
  • Model trains? it's a life time journey
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #11 am: 26. März 2019, 11:44:57 »
Hoi Jan,
bedankt voor de feedback. :)
Ondertussen ben ik verder gegaan,  kreeg een slimme hint op het spoor nul forum om de decoder het werk te laten doen , in de laatste opdracht in het profiel is nu ontkoppel opgenomen.
De decoder ontkoppeld aan de achterzijde van de lok en daar hangt niks , en laat vervolgens de lok de laatste 4 cm rijden. Dit gaat echt 100% correct.

Bij een snelheid van 10 km per uur heb ik de uiteindelijke stoppositie in WDP bepaald.
Deze stoppositie is 99 % betrouwbaar , vanuit deze stop  :)positie geef ik de opdracht om AF te koppelen.

In de Gold + decoder kan ik met een CV waarde opgave het aantal cm opgeven wat de lok voorruit moet rijden . dus die laatste 4 cm gaat helemaal buiten Windigipet om.
Lenz heeft deze optie in haar Gold decoder ingebouwd,  om dat dit priegel rangeren voor treinbesturings software reuze moeilijk is om een afstand te rijden. Software matig gezien is tijd ook een afstand.
Ook het zgn  koppelingswalsje is in deze lokdecoder te programmeren.
Voor deel is dat het koppeling geruis ook mooi wordt afgespeeld.
Het is het beste uit twee werelden.
In de bijlage het oude profiel waar het filmpje mee is gemaakt.

met vriendelijke groet.
Rupert van Swol

Zu diesem Beitrag gehören 1 Anhäng(e). Um diese zu sehen oder zum Download müssen Sie sich einloggen.
  • Win-Digipet-Version:
    Win-Digipet-Version: 2021.1.13
  • Anlagenkonfiguration:
    2-Leiter, Lodi Rektor; 3x Lodi Booster; Lodi LX  S882.+ 8x Lodi GBM8v2, Lodi S88 CM + 2x Lodi RM16+; Lodi Shift +8x DW-DC+4x 16-SD-DFL, Lodi Con
  • Rechnerkonfiguration:
    IntelNUC8i7HVK /32GB Ram /Radeon™ RX Vega M GH /Windows 11 Profi edition

jlt

  • Gast
Re: Is WDP zo slecht in afstand meten.
« Antwort #12 am: 26. März 2019, 16:00:35 »
Hallo Rupert,

Prima opgelost.
Zo kan het ook. ;)

Groetjes,
Jan