Seite drucken - Rijweg optekenen

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Bob Vermeulen in 30. November 2007, 22:56:27

Titel: Rijweg optekenen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 30. November 2007, 22:56:27
Hans, Gerard en alle anderen goede avond,

ik ben maar een nieuw thema begonnen. De laatste dingen hadden niet veel meer met Hurt van doen.
Ik zag de bomen door het bos niet meer, het lijkt mij duidelijke voor iedereen als we thema bij thema houden ;)

Hans ik neem aan dat je de Pro X versie hebt of heb je een ander versie? ( vul je profiel in zodat we wat meer weten als je een vraag steld anders moeten we alles onthouden uit vorige meldingen en ik moet al zoveel onhouden :D

Als je de de versie 9 of de Pro x versie hebt dan gebruik ik altijd de hulp die WDP bied bij het opteken.  De rijwegen assistent loodst je presies door dit proses heen. Zie hand boek blz 215. In de verise 10.2 komt zelfs een tekening tevoorschijn waar je presies op moet letten. 
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 30. November 2007, 23:03:05
Beste Bob,

Goed plan om een nieuw thema te beginnen! (die gedachte had ik eigenlijk ook al).

En inderdaad aan Hans: het zou veel makkelijker zijn voor ons, om in je profiel wat meer details mbt.je systeem prijs te geven.

Met vriendelijke groeten,

Gerard.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: ninahondje in 06. Dezember 2007, 20:30:20

Hallo allemaal,


Ik wil best aangeven waar ik mee werk.
Ben al een paar dagen bezig met zoeken er na hoe.
Denk dat ik toch angst heb om het verkeerd te doen
Kan iemand mij op weg helpen om mijn profiel in te vullen.


Groetjes Hans
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 06. Dezember 2007, 21:06:56
Goedenavond Hans,

Waarom zou je angst hebben om iets fout te doen? Moet je juist niet hebben, want als je geen fouten maakt leer je het nooit. Juist van je fouten leer je, spreek uit eigen ervaring :D :D

Je profiel invullen (en ook veranderen) gaat als volgt:

1. Eerst inloggen
2. Klik op je eigen naam (bijv. bij een topic/thema waar je aan deel neemt/nam)
3. Dan klik je links in het scherm op "Forumprofielinformatie"
4. Daar kun je van alles invullen......
5. Ergens onderaan op deze pagina staat "Handtekening/Signature": daar kun je (t/m 500 letters/cijfers)                                   
    bijvoorbeeld invullen wat voor soort computer je hebt, digitaal systeem, noem maar op. Deze handtekening
    wordt nu vervolgens getoond onder elk item wat je in het forum zet, of reeds hebt gezet.

Makkelijk toch?!

En als je niet tevreden bent wat je hebt geschreven of later veranderingen hebt aangebracht kun je het op deze zelfde manier altijd weer verwijderen en/of veranderen.
Succes :)


Met vriendelijke groeten,

Gerard.

Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 06. Dezember 2007, 21:10:16
Hans,

Ik vergeet een laatste dingetje: als je je handtekening hebt ingevuld dan klik je vervolgens rechtsonderaan op "verander profiel". Dan is je handtekening vastgelegd, en verschijnt vervolgens onder elk item.

Met vriendelijke groeten,

Gerard.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: ninahondje in 07. Dezember 2007, 18:05:55
Hallo allemaal,

Heb dacht ik gedaan zoals het moet.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 07. Dezember 2007, 18:10:30
Beste Hans,

Helemaal prima!! Top :D :D

(Lukt het met het aanmaken van de rijwegen?)


Met vriendelijke groeten,

Gerard
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 07. Dezember 2007, 22:04:31
Hallo Hans, ook in loosbroek kunnen we het goed lezen :D
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Riny in 08. Dezember 2007, 19:43:40
Beste Hans,

In Zeeland ook.................. :D ;D :D
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: wissels in 08. Dezember 2007, 20:59:33
Hallo Hans,

ik sluit mij geheel bij de anderen aan  8)

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: ninahondje in 10. Dezember 2007, 12:38:23
Ben nu bezig de baan aan te passen met de terugmeldingen.
Het alles zal wel even tijd in beslag nemen hoop met de tijd weer een beroep te kunnen doen.
Als ik vragen heb.
Voor iedereen alvast Prettige feestdagen goed uiteinde.


Groetjes Hans
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Riny in 10. Dezember 2007, 20:03:33
Beste collag's WDP-ers,

Ik wens jullie allemaal, en al diegene die je lief zijn, via deze weg, Prettige kerstdagen en een fijne jaarwisseling.
En vooral een zeer gezond 2008.
Voor 2008 spreek ik de wens uit dat wij elkaar nog eens mogen ontmoeten en elkaar fijn bijstaan op dit forum betreffende het super programma Win-digipet..

Fijne feestdagen.


Titel: Graag uw mening.
Beitrag von: Willy de Vaal in 25. Dezember 2007, 22:20:41
Allereerst wens ik u via deze weg een gelukkig kerstfeest en een gezond en goed jaar in 2008 toe.
Deze dagen ga ik weer werken aan het schaduwstation van mijn baan, maar wil toch eerst hier even laten zien hoe ik de rails ga leggen. Het gaat me met namen om de terugmelding naar WDP toe, voor zover het mogelijk is gebruik ik drie meldingen per rijweg, een inrij, afrem en doel sectie. Graag uw mening over dit plan. En ja, ik kan tegen kritiek.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic50.jpg)
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 26. Dezember 2007, 00:42:02
Goedenavond Willy,

Nou, daar komt ie dan (geintje). Prima plan om 3 terugmelders per rijweg te doen. Let wel dat de doelsectie (rood) of maw.het doelcontact tevens het startcontact is van de volgende rijweg. Maar wellicht weet je dit inmiddels al.

Ik zou de afremsectie variabel maken ipv.de inrijsectie, of beter gezegd langer. Waarom?...
Bij het startcontact (rood) vertrekt de trein met een bepaalde startsnelheid. Bij de inmeldsectie (geel) kan de trein nog meer versnellen. De trein komt dan met een bepaalde snelheid in de afremsectie (groen). Moet de trein nu stoppen in de doelsectie, waar de snelheid dus 0 wordt, dan is een langere afremsectie mooier cq.doeltreffender. Immers, de trein kan over een langere afstand zijn snelheid verminderen (afremmen) en tevens ook een bepaalde minimum snelheid halen om daarna met deze minimum snelheid in de stopsectie aan te komen om eveneens rustig tot stilstand te komen. Is de afremsectie te kort, dan zal de trein met een te hoge snelheid in de stopsectie aan komen met het gevaar dat hij deze stopsectie voor bij zal "schieten", met alle gevolgen van dien.
In jouw geval bekeken zou ik de inmeldsectie terugbrengen tot 2 stuks rail, de afremsectie variabel maken, en de stopsectie (doelcontact) zo houden, of liever zelfs 3 stuks rail gebruiken. Nu betreft het je schaduwstation. Daar maakt het (mooie) rijgedrag van de treinen niet zoveel uit, maar misschien iets om over na te denken.
Verder is het van belang hoe je gaat rijden. Ik doel hier op standaard rijden of met profielen.
Als je standaard gaat rijden dan bepaal je het versnellen en afremmen van de treinen in de rijwegen-editor, ga je met profielen rijden dan bepaal je het versnellen en afremmen voor iedere trein individueel. Dit laatste is vooral handig als er treinen (locomotieven) zijn die standaard, dus locdecoderafhankelijk, verschillend rijgedrag vertonen.
Maar al met al ziet het er prima uit, en zul je dmv.proefrijden de juiste parameters vinden wat voor jou het uiteindelijke wenselijke resultaat oplevert.

Let wel, dit is mijn filosofie. Het kost tijd om het juiste rijgedrag van de treinen naar jouw hand te zetten.
In schaduwstations mag het rijgedrag immers anders zijn dan elders op de baan.
Vraagje: ga je standaard of met profielen rijden?
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 26. Dezember 2007, 14:30:07
Zitat von: Gerard Moggré in 26. Dezember 2007, 00:42:02
Goedenavond Willy,

Nou, daar komt ie dan (geintje). Prima plan om 3 terugmelders per rijweg te doen. Let wel dat de doelsectie (rood) of maw.het doelcontact tevens het startcontact is van de volgende rijweg. Maar wellicht weet je dit inmiddels al.

Vraagje: ga je standaard of met profielen rijden?

En zo geschieden, zie mijn nieuwe layout. Gelukkig behoefde ik niet alle aansluitingen maar alleen maar enkele Isolatiehulzen tussen de rail te verplaatsen. Bij de start van de bouw aan nivo 2 kom ik eerder met mijn rail plannen zodat ik beter voor bereid ben.

Je tweede vraag kan ik nog niet beantwoorden, omdat ik daar nog niet aan toe ben. Ik ben bij het bestuderen van de handleiding pas bij het onderwerp Rijwegen optekenen.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic51.jpg)
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 26. Dezember 2007, 21:27:54
Goedenavond Willy,

Inderdaad, dat bedoelde ik. De TM'n in de sporen van het schaduwstation liggen er zo uitstekend bij, tenminste volgens mijn filosofie. Bij de wat langere rijwegen, in het zichtbare gedeelte van je baan, zou je kunnen overwegen om het inmeldcontact misschien iets langer te maken, temeer je over een wat langere afstand de trein geleidelijker en mooier kunt laten versnellen. Maar, nogmaals, ik zou de afremsectie het meest lange TM maken.

Even over het rijgedrag van de treinen in mijn schaduwstations als voorbeeld, misschien heb je er wat aan:
De sporen in de schaduwstations zijn ongeveer 8 meter lang. De inmeldsectie is ongeveer 1 meter. De afremsectie is ongeveer 5,5 meter en de stopsectie is 1,5 meter. Op het startcontact krijgt de trein een bepaalde snelheid. Komt de trein op een spoor van het schaduwstation binnen op de inmeldsectie, dan laat ik hem hier reeds een beetje afremmen. Vervolgens remt hij zeer geleidelijk af in de (lange) afremsectie, om in de stopsectie wederom geleidelijk tot stilstand te komen. Er is op deze manier nog nooit een trein over het doelcontact (stopsectie) heengereden.
Het rijgedrag in het zichtbare gedeelte, met name in het station is ongeveer hezelfde, alleen heb ik niet bezuinigd op terugmeldcontacten. In de stationssporen liggen om verschillende redenen 8 terugmeldcontacten per spoor. Een reden is, om lange, cq korte treinen op verschillende plaatsen tot stilstand te laten komen. Ik vind het geen gezicht als een korte personentrein helemaal tot het eind van een perron pas tot stilstand komt. Er zijn dus meerdere stopsecties in het station. Een andere reden is het mooiere rijgedrag van de treinen. Immers, de treinen maken gebruik van meerdere TM'n om te versnellen en om af te remmen. Zo komt een lange, zware goederentrein over meerdere afremsecties tot stilstand in de stopsectie (doelcontact).
(Als je in de toekomst evt.met profielen gaat rijden, kun je voor trein A een afremsectie gebruiken om zelfs te versnellen, en voor trein B om af te remmen).
Het rijgedrag op de doorgaande baanvakken (elk ook ongeveer 8 meter) is als volgt ingedeeld. Inmeldsectie 1,5 tot 2 meter, afremsectie 4 tot 5,5 meter en de stopsectie ongeveer 1 tot 1,5 meter.
Nu zijn jouw baanvakken wat korter zie ik, maar als verhouding zou je dit aan kunnen houden.
Maar nogmaals, zo heb ik het gedaan, en dat wil niet zeggen dat er andere verhoudingen ook mogelijk zijn. Zoals jij jouw schaduwstation hebt ingepland nu, zo zou ik het ook gedaan hebben.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 27. Dezember 2007, 22:44:10
Goedenavond Willy,

Even een voorbeeld van een schaduwstation van mijn baan. (Wellicht ter verduidelijking wat Jan ook bedoelt). Op de sporen 53-1 en 54-5 kunnen zowel hele lange treinen staan, als 2 korte achter elkaar. Tevens laat ik de terugmeldingen zien. Je ziet dat de terugmeldingen geen chronologische volgorde hebben. Dit komt omdat ik pas later deze sporen ben gaan uitbreiden cq.aanpassen.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 27. Dezember 2007, 23:51:12
Bijde weer bedankt voor de duidelijke uitleg.

Ik ga de inrij sectie's met twee rail stukken verlengen.

Verder ga ik in het vervolg de z.g. "voor bereidende TM's" plaatsen zoals Jan dat heeft uit gelegd.

Nog even terug komen op het schaduwstation, het bovenste spoor ( van de vier opstel sporen) wil ik gebruiken voor het door gaande verkeer. Op het onderste spoor kan ik een treinsel van 1.45 cm lengte kwijt, op de twee overige sporen kan een treinstel van maximaal 1.23 cm staan (mijn tafel is maar 3.00 meter lang).

Gerard, de tekening zegt genoeg en het is voor mijn duidelijk wat je ermee bedoelt.

Ik ben echter blij WDP al zo snel te hebben gekocht, nu kan ik tenmisten de baan aan WDP aanpassen en gebruik daarbij het schaduwstation als testbaan.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 01. Januar 2008, 21:34:49
Aller eerst wens ik hier alle forum leden een goed, gezond en gelukkig 2008 toe.
Het schaduwstation is klaar en kan me de komende maanden op de Paradebaan (Nivo 2) gaan concentreren.
Als eerste dus via PC-Rail de tekening gemaakt zoals ik dit voor ogen had, hoewel de afmeting van de tafel (300 x 1.20 meter) niet al te groot is, wil ik toch veel rij mogelijkheden creëren.
Over de hoofdbaan, lopend vanaf het schaduwstation naar het station op nivo 2 en vandaar uit naar het station Kirchbach op nivo 3 en weer terug via nivo 2 naar het schaduwstation ben ik tevreden.
Het station op nivo 2 krijgt in iedere rijrichting twee sporen, hoe ik de binnenbaan op nivo 2 precies ga leggen daar ben ik nog niet echt uit. Hoewel ik daar een rolbrug heb getekend weet ik nog niet of die er ook daadwerkelijk komt, ik kan me nu visueel nog niet goed een voorstelling maken over de ruimte die ik daar straks heb.
Volgende week ga ik het frame voor nivo 2 maken waarop de 7 mm MDF platen komen te liggen, het schaduwstation is dan ook van bovenaf niet meer zichtbaar.
Op de foto hier onder zie je mijn railplan voor nivo 2, de aanduidingen (TM XX) zijn de terugmelding aansluitingen voor gebruik met mijn trein software Win-Digipet.
Op de tweede foto zie je een uitsnede van het totale railplan maar dan zoals ik dit zie in Win-Digipet .

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic55.jpg)

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic56.jpg)

Meteen even een vraag er achter aan voor het WDP forum, het schaduwstation moet altijd vanaf één richten worden in gereden (via TM 3) kan ik hier de richtingspijlen voor gebruiken, en zo ja hoe moet ik die plaatsen de handleiding over dit onderwerp is daar niet erg duidelijk over.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 01. Januar 2008, 22:06:15
Goedenavond Willy,

Allereerst ook de beste wensen voor 2008.

Ik heb je plan bekeken, ziet er goed uit!!

Wat betreft de richtingspijl: je kunt deze eigenlijk overal plaatsen. In de sporen van het railplan zelf, of iets naast de sporen. Als je deze pijl een virtueel adres geeft en vervolgens in de Zugfahrten-Automatik-Editor bij de desbetreffende zugfahrt/fahrstrasse mbv. "drag and drop" naar Bedingungen plaatst in " Nur, wenn Magnetartikel/Zähler-Stellungen..." en daar in de gewenste richting zet, dan kan deze alleen maar bereden worden afh.van de stand van deze pijl.
Je kunt de pijl ook gelijk een richting aangeven en optekenen in de Fahrstraßen-Editor bij de desbetreffende rijweg.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Januar 2008, 09:46:48
Willy goede morgen,

Waarom zou je hier gebruik maken van een pijl?
Zoals ik naar je baan kijk (stand van seinen en lok nummers) komt er op RM3 nooit een trein uit een andere richting ;)
Waarom heb je de wissels in RMK2 en 3 zitten wil je tocht in 2 richtingen in het  schaduw station komen?
Zo ja dan moet er nog veel wijzigen in het schaduwstation en de weg er naar toe.

Ik zie ook een foutje met RMK2 die heb je 2x gebruikt op twee verschillende plaatsen ;)

Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 02. Januar 2008, 10:18:35
Goedenmorgen Bob en Willy,

Bob: volgens mij heeft Willy RMK2 maar 1x gebruikt. Is het niet RMK27 wat je aanziet voor RMK2?  ;)

Willy: wat Bob terecht aangeeft, heb ik bij deze de vraag of je deze wissels inderdaad gaat gebruiken en berijden en zoja, in beide richtingen, of alleen vanuit het schaduwstation om alle sporen in het station te bereiken?

Wat betreft de pijl: als er geen functie aanhangt heb je hem inderdaad niet nodig. Maar misschien is het wel een optische verduidelijking in het sporenplan.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Januar 2008, 10:29:23
Gerard en willy dat lijkt wel correct maar ik zie de 2 voor 2 aan en als ik het teken dan zie ik een ander beeld in mijn gleisbild. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk want ik ga af op wat ik zie.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 02. Januar 2008, 10:57:28
Zitat von: Bob Vermeulen in 02. Januar 2008, 09:46:48
Willy goede morgen,

Waarom zou je hier gebruik maken van een pijl?
Zoals ik naar je baan kijk (stand van seinen en lok nummers) komt er op RM3 nooit een trein uit een andere richting ;)
Waarom heb je de wissels in RMK2 en 3 zitten wil je tocht in 2 richtingen in het  schaduw station komen?
Zo ja dan moet er nog veel wijzigen in het schaduwstation en de weg er naar toe.

Ik zie ook een foutje met RMK2 die heb je 2x gebruikt op twee verschillende plaatsen ;)



Hallo Bob, over het niet plaatsen van de pijl ben ik het inmiddels eens met jou, ik teken gewoon geen rijweg op die het schaduwstation vanaf de verkeerde kant zou benaderen. Over die wissel rechts in de bocht, die heb ik daar geplaatst omdat ik komende vanaf het schaduwstation alle vier de sporen bij het station kan inrijden, zonder die wissels kan ik het station alleen inrijden via spoor 1 en 2. De wissels links in de bocht zitter er als ik komende van spoor 3 en 4 vanuit het station weer in de goede richting naar nivo 3 (Station Kirchbach) te kunnen rijden. Nu nog even RMK 2 die ik twee keer zou gebruiken, dat is niet zo maar op de foto zie je komende van RMK 26, 27 dan naar beneden een 2 staan, dit is ook RMK 27 naar de print laat de 7 niet zien. In iedergeval weer bedankt voor het mee kijken.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 02. Januar 2008, 11:15:04
Zitat von: Bob Vermeulen in 02. Januar 2008, 10:29:23
Gerard en willy dat lijkt wel correct maar ik zie de 2 voor 2 aan en als ik het teken dan zie ik een ander beeld in mijn gleisbild. Maar ik kan het fout hebben natuurlijk want ik ga af op wat ik zie.


Als ik de print maak vanuit de Gleisbild-Editor zie je ze wel goed staan, niet vanuit het main programma ben ik achter gekomen. Dus om in het vervolg deze discussies te voorkomen maak ik de plaatjes voortaan vanaf de Gleisbild-Editor  ;D
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 02. Januar 2008, 11:39:48
Goedenmorgen Willy,

Toch zie ik iets wat niet overeenkomt met het railplan en het gleisbild van WDP.

In het railplan zie ik RMK3 en RMK34 voorbij deze wissels liggen in de vrije baan, echter in het gleisplan van WDP zie ik RMK3 en RMK34 ook nog tussen deze wissels en de wisselstraten van het station liggen. Dit is ook het geval met RMK33. Daarentegen klopt het weer wel met de RMK's 27 en 28. Ik neem aan dat het railplan overeenkomt met de daadwerkelijke aansluitingen van de terugmeldcontacten. En als je dit vergelijkt met het WDP gleisplan komen de ligging van deze RMK's niet met elkaar overeen. Ik zou je aanraden dit wel te corrigeren, anders krijg je problemen met het stellen en vrijgeven van rijwegen.
(Sorry dat ik dat gisteravond niet heb gezien, maar had wat last van griep, vandaar misschien).
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 02. Januar 2008, 11:44:04
Nog even Willy,

Over het corrigeren ervan: je zou dit heel eenvoudig kunnen doen door in je WDP gleisbild deze omloop wissels wat dichter bij de wisselstraten van het station te tekenen. Dus niet gelijk onder je baan duiken om het hardware technisch te verhelpen. Mbv. met het anders even optekenen is het zo voor elkaar.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 02. Januar 2008, 14:47:50
Ben ik weer Willy,

Misschien een idee: de seinen bij RMK's 28 en 35 vóór de omloopwissels plaatsen en deze wissels betrekken bij de wissels van het station. Je krijgt dan wel een uitbreiding op je wisselsstraat, maar ook een uitbreiding van rijmogelijkheden. Vb.: Er staat een trein op punt van vertrek op spoor 4 en moet via RMK33 naar station Kirchbach. Een andere trein komt van station Kirchbach via RMK34. Als je RMK35 inclusief sein nu vóór de omloopwissels plaatst, dan stopt (wacht) de 2e trein totdat de 1ste trein die naar station Kirchbach moet én deze kan nu gewoon vetrekken. In de huidige situatie kan dit niet. Dat geldt ook voor de rechterkant van het station. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, en misschien een optie om het zo te doen.
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 02. Januar 2008, 22:04:47
Nu dat waren weer veel aanbevelingen, tip's en opmerkingen omtrend de eerste voor stelling van mijn railplan voor nivo 2.

Ik heb alles goed in me opgenomen, en alle aanbevelingen, tip's en opmerkingen verwerkt in het railplan.

Daar waar ik de pijlen heb geplaats, zijn dus trajecten met een verplichte rij richting.

Zie hier dus versie 2:

Eerst het railplan met de verwachte terugmeld nummers.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic55.jpg)

En zoals ik ze in WDP heb in getekend:

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic57.jpg)

En hier dezelfde WDP tekening in een wat groter formaat:

http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic58.jpg (http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic58.jpg)

In afwachting van  8)
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 02. Januar 2008, 22:42:47
Goedenavond Willy,

Inderdaad, dit bedoel ik. Ik zie wel een verschil in je RMK's in het railplan en het WDP gleisbild.
Railplan: TM35, TM32 en TM28.
In WDP: zijn daar resp.aanwezig TM37, TM33 en TM29. (rood omcirkeld in de bijlage)
Zoals in het WDP gleisbild is het correct, in je railplan niet. Met name TM35 ligt voor én na de wissel.

Nogmaals in het WDP gleisbild, zo werkt het zeker. Vb. Trein A staat op doelcontact 38, trein B op doelcontact 40, trein C komt vanuit Kirchbach, moet bijv.naar doelcontact 42 (waar trein B staat), dan kan trein B toch via TM37 en TM34 het station verlaten, terwijl trein C op doelcontact 36 dus even moet wachten en later kan binnenlopen als trein B vertrokken is. Zo ook natuurlijk kan trein A het station verlaten als doelcontact 36 bezet is.

Evt. zou je de omloopwissels nog dichter bij de andere wissels kunnen tekenen, en hoef je eigenlijk de tussenliggende RMK's 33, 37, 29 en 2 daar niet te plaatsen. Dan nemen de tussenliggende paar bochten geheel deel uit van je wisselstraat. Ik bedoel dus zoals het nu als zodanig in je railplan aangegeven is (TM2, 28, 32 en 35). Maar persoonlijk zou ik de RMK's 33, 37, 29 en 2 daar toch gewoon plaatsen. Niet alleen omdat ik nu eenmaal een voorstander ben van wat meer terugmeldingen, maar het komt straks bij het rijden (bijv.profielen, het eerder vrijgeven van deeltrajecten in een rijweg etc.) wellicht heel goed van pas!

Ziet er goed uit Willy!!
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Willy de Vaal in 03. Januar 2008, 00:25:05
Zitat von: Gerard Moggré in 02. Januar 2008, 22:42:47
Goedenavond Willy,

Inderdaad, dit bedoel ik. Ik zie wel een verschil in je RMK's in het railplan en het WDP gleisbild.
Railplan: TM35, TM32 en TM28.
In WDP: zijn daar resp.aanwezig TM37, TM33 en TM29. (rood omcirkeld in de bijlage)
Zoals in het WDP gleisbild is het correct, in je railplan niet. Met name TM35 ligt voor én na de wissel.


Ziet er goed uit Willy!!

Kan het geen gezich's bedrog zijn, ik heb zowel het railplan en in WDP het gleisbild aangepast. Dus zijn ook de nummering van de terugmelding opgeschoven, ik zie een eventuele fout niet, TM 35 komt nu als afrem secties vanuit nivo 3 en gaat naar het doel sectie op TM 36 en die ligt voor de wissel, na de wissel zit TM 37. De rail ligt er nog niet en daar begin ik pas aan als hier op dit forum iedereen tevreden is  :D
Titel: Re: Rijweg optekenen
Beitrag von: Gerard Moggré in 03. Januar 2008, 10:22:36
Goedenmorgen Willy,

Ja, nu klopt het. Zal wel aan mij liggen, maar was er van overtuigd dat er gisterenavond een verschil in zat, omdat ik beide railplannen even had uitgeprint.
Had je een eerder bericht misschien weer verwijderd cq.verbeterd? Maar goed, maakt niet uit.
Nu komt het overeen :D