Seite drucken - WPD met Märklin Central Station

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Willy de Vaal in 11. Dezember 2007, 14:56:11

Titel: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 11. Dezember 2007, 14:56:11
Hallo beste forum lezers, ik ben van plan om ook met WDP te gaan rijden in combinatie met het Märklin Central Station (met de nieuwe update) deze wordt sinds kort (als één van de eerste software pakketen) ook door WDP ondersteund. Ik heb begrepen dat andere software pakketen er nog niet aan toe zijn om het Märklin CS te gaan implanteren, voor met name het programma Koploper  vind ik dit jammer want hier had ik graag mee van start gegaan. Goed, ik ben nog met de opbouw van mijn baan bezig en kan gelukkig nog alle kanten op voor wat betreft de software keuze. Ik heb gisteren de demo versie plus update voor het CS gedownload in op één van mijn laptop (met Windows Vista) geïnstalleerd. Hoewel WDP op deze laptop met Vista zonder problemen goed draad, ging het instaleren toch niet  helemaal goed, er wordt namelijk geen desktop icon aangemaakt en onder Start>Alle Programma's ook geen WDP map. Dus ik moest eerst even naar de root van mijn C:\ drive en daar de map van WDP openen om daarna even een snelkoppeling van WDP aan te maken. Daarna WDP eens even bekeken en moet bekennen dat de mogelijkheden oneindig zijn, wat kun je veel instellen en ik geloof niet eens alles al te hebben doorgenomen. Zolang ik nog met het ontwerp van mijn baan bezig ben zal ik deze demo versie blijven gebruiken, zodra er meerdere treinen worden aangeschaft zal ik toch tot de aankoop van WDP overgaan, op dit moment gaat al mijn zakgeld op aan het aanschaffen van de benodigde rails. Zo nu heb ik jullie hulp nodig, ik wil natuurlijk wel verder kunnen met mijn baan. Ik ben zover dat ik de rail voor het schaduwstation kan gaan leggen, maar moet wel weten of ik hiermee niet in de fout ga m.b.t. het aansluiten van de terugmeld punten in de blokken. Ik had begrepen dat WDP minimaal drie terugmeld punten per blok moet hebben, namelijk een inrij, afrem en stop sectie per blok. Ik gebruik het Märklin drierail systeem en maak gebruik van massa detectie om de terugmelders (van Fiessmann) aan te sturen.  Ik laat hier even mijn railplan zien, met daarin de rails verdeeld in blokken, is het nodig om alle rail in een blok te gebruiken voor massa detectie (kijk b.v. eens naar de afrem sectie). Meer informatie over mijn baan vind je op het 3rail forum (http://forum.3rail.nl/index.php?topic=6056.0)

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic37.jpg)
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 11. Dezember 2007, 17:49:36
Hallo Willy,

Zitat von: wdevaal in 11. Dezember 2007, 14:56:11
is het nodig om alle rail in een blok te gebruiken voor massa detectie (kijk b.v. eens naar de afrem sectie).


Dit zou ik je wel aanraden. Immers, volledige detectie komt het juist functioneren van je baan ten goede!
Vb.: is een stukje rail niet gedetecteerd en daar blijft een wagon achter, dan "ziet" WDP deze niet, en kan er dus een trein gewoon deze rijweg berijden met alle gevolgen van dien. Bij volledige detectie "ziet" WDP deze wagon wel, en zal het ook niet mogelijk zijn deze rijweg te stellen.
Over het aantal bezetmelders per rijweg is reeds het een en ander geschreven. Zie evt.topics hierover op dit (Nederlandse oa.) forum.

Ik zie in je sporenplan dat je voor de stopsectie één stukje rail gebruikt. Persoonlijk vind ik dit erg kort. Het gevaar bestaat dat de trein hierover kan schieten. Tenzij de trein in de afremsectie erg vertraagd, om vervolgens direkt tot stoppen wordt gebracht in deze stopsectie.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 11. Dezember 2007, 19:12:46
Zitat von: Gerard Moggré in 11. Dezember 2007, 17:49:36
Hallo Willy,

Zitat von: wdevaal in 11. Dezember 2007, 14:56:11
is het nodig om alle rail in een blok te gebruiken voor massa detectie (kijk b.v. eens naar de afrem sectie).


Dit zou ik je wel aanraden. Immers, volledige detectie komt het juist functioneren van je baan ten goede!
Vb.: is een stukje rail niet gedetecteerd en daar blijft een wagon achter, dan "ziet" WDP deze niet, en kan er dus een trein gewoon deze rijweg berijden met alle gevolgen van dien. Bij volledige detectie "ziet" WDP deze wagon wel, en zal het ook niet mogelijk zijn deze rijweg te stellen.
Over het aantal bezetmelders per rijweg is reeds het een en ander geschreven. Zie evt.topics hierover op dit (Nederlandse oa.) forum.

Ik zie in je sporenplan dat je voor de stopsectie één stukje rail gebruikt. Persoonlijk vind ik dit erg kort. Het gevaar bestaat dat de trein hierover kan schieten. Tenzij de trein in de afremsectie erg vertraagd, om vervolgens direkt tot stoppen wordt gebracht in deze stopsectie.

Aller eerst dit, het is voor mijn een beetje moeilijk werken met de duitse vertaling van die forum het 3Rail forum werkt gelukkig met hetzelfde software pakket maar dan in het nederlands, dus hopelijk maak ik hier geen fouten.

Bedank voor jou reactie, je zegd beter twee rail stukken voor de stop sectie te kunnen gebruiken, maar remt WDP de trein dan niet zo af dat deze aan het eind van de afrem sectie blijft staan, of langzaam doorgaat tot aan de stop sectie.
Ik zelf kan dit nog niet uitproberen, ik ben bezig met het leggen van de rail en moet nog te veel electra aansluiten.

m.v.g. Willy...
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 11. Dezember 2007, 20:24:11
Hallo Willy,


Zitat von: wdevaal in 11. Dezember 2007, 14:56:11





maar remt WDP de trein dan niet zo af dat deze aan het eind van de afrem sectie blijft staan, of langzaam doorgaat tot aan de stop sectie.




Wil je dat de trein in de afremsectie tot stilstand komt?
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 11. Dezember 2007, 20:58:02
Zitat von: Gerard Moggré in 11. Dezember 2007, 20:24:11
Hallo Willy,


Zitat von: wdevaal in 11. Dezember 2007, 14:56:11

Wil je dat de trein in de afremsectie tot stilstand komt?


Wel op de drie opstelsporen in het schaduwstation op nivo 1, en op de drie stationsporen op nivo 2. In de rest van de blokken mag de trein door rijden mits het volgende blok niet bezet is.

Ik ben vandaag weer eens bezig geweest met WDP, en het is me gelukt mijn gehele spoorplan (nivo 1, 2 en 3) op de beperkte ruimte te tekenen. Natuurlijk moet ik nog wel het een en ander aanpassen voor wat betreft de blokken enz, maar zie hier mijn railplan.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic38.jpg)
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 11. Dezember 2007, 21:59:09
Hallo Willy,

Een paar vraagjes:

Waarom wil je dat de treinen in de afremsectie tot stilstand komen?
En waar wil je de stopsectie dan voor gebruiken? ('n soort van extra veiligheid?)

De werking van WDP is op basis van rijwegen, die allen beginnen met een startcontact en eindigen met een doelcontact. Hiertussen kunnen meerdere contacten (of secties) liggen, zoals een afremsectie. Dit doelcontact ligt aan het einde van een rijweg en is tevens het contact waar de trein tot stilstand komt, oftewel de stopsectie. Meestal voor een sein, hoeft niet altijd. Dit doelcontact is tevens het startcontact voor de volgende rijweg.

Maw. stopt een trein in de afremsectie, en niet op het (doel)contact als zijnde het einde van een rijweg, dan zal de volgende rijweg nooit gesteld kunnen worden, omdat er zich geen trein (dezelfde) op het startcontact voor de volgende rijweg bevindt! Dus het niet gebruiken van een stopcontact zal in WDP op deze manier nooit werken, tenzij je de afremsectie in WDP opgeeft als zijnde het doelcontact.
Bij dit laatste is wel zo, dat een trein dan tot stilstand komt "ergens" in de afremsectie, met het gevaar dat bij wat langere
treinen, of treinen die toevallig snel tot stilstand komen, de achterste wagons zich nog in de vorige rijweg bevinden en/of op een paar wissels staan, en daardoor de vorige rijweg niet wordt vrijgegeven voor een achterop komende volgende trein.
Ik zou het in ieder geval nooit zo doen, en volgens mij is dat ook niet de doelstelling van het gebruik van WDP.
Bij mij remt de trein af in de afremsectie (op meerdere manieren in te stellen) en komt dan met een minimale snelheid in de stopsectie aan, waar hij vervolgens tot stilstand komt (ook weer op meerdere manieren in te stellen hoe snel de trein moet stoppen)
Lees hoofdstuk 6 (vooral ook 6.1) en 8 eens goed door, want daarin wordt duidelijk omschreven hoe WDP omgaat met rijwegen en terugmeldcontacten, zoals startcontact (inmeldsectie) en doelcontact (stopsectie).
Ik hoop dat je de doelstelling van mijn verhaal begrijpt. Het zou zonde zijn, als je er na veel werk achter moet komen, dat het een en ander niet werkt zoals je wilt.

Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 11. Dezember 2007, 23:42:16
Zitat von: Gerard Moggré in 11. Dezember 2007, 21:59:09
Hallo Willy,

Een paar vraagjes:


Dus als ik het goed begrijpt heb ik (gezien mijn railplan) maar twee terug meldingen nodig om een rondje te kunnen rijden.

Als ik de trein laat starten op het start doel en vandaar uit de baan in de richting van de pijl blijft volgen (er vanuit gaan dat alle wissels op rechtdoor staan) kom ik weer uit op het eind doel, of zie ik dat verkeerd.

m.v.g. Willy...

P.S. ik werk graag met plaatjes om iets duidelijk te maken, hopende vinden juillie dit niet strorend.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic39.jpg)
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 12. Dezember 2007, 00:11:09
Hallo Willy,

Je schreef:

"P.S. ik werk graag met plaatjes om iets duidelijk te maken, hopende vinden juillie dit niet strorend."

Schroom daar niet voor, ga gewoon door met vragen stellen, als je ergens niet op vertrouwd.
Als je later blijkt dat er fouten inzitten, die je achteraf moeilijker te herstellen zijn, dan is dat geen leuke bezigheid. We spreken hieruit ervaring met WDP, en je kunt beter wat Gerard zegt volgen volgens de principe van WDP beschrijving.

Foto's zeggen meer dan 1000 woorden. ;)

Gerard werkt met Marklin, ik niet, werk met gelijkstroom.
De opzet is hetzelfde, en wat betreft de WDP besturings programma, moet je ook even de tijd voor nemen.
Neem van mij aan, dat Gerard je een heel end verder zal helpen, en zeker met jullie Marklin spoor.;)
En struin eens hier op de Duitse forum, daar staan veel tips in.

Succes.



Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 00:17:58
Hallo Willy,


Zitat von: wdevaal in 11. Dezember 2007, 23:42:16

Dus als ik het goed begrijpt heb ik (gezien mijn railplan) maar twee terug meldingen nodig om een rondje te kunnen rijden.



Nee, dit gaat op deze manier nooit werken. Als je dit rondje wil berijden, dan moet je minimaal 2 rijwegen hebben met minimaal elk 2 terugmeldingen (start-en doelcontact). In één rijweg mogen het start- én het doelcontact niet dezelfde zijn. (immers de trein staat op zijn startcontact......maar ook tegelijk op zijn doelcontact, dus hij zal nooit vertrekken).
Op het startcontact vertrekt de trein met een bepaalde snelheid en op het doelcontact stopt de trein. Je zou dan één héél lang startcontact kunnen maken (bijna het hele rondje), en een doelcontact (daar stopt de trein). En dan.......??? De trein staat op het doelcontact, maar dit moet tevens het startcontact zijn voor een volgende rijweg...en in één rijweg een compleet rondje is niet mogelijk.
In hoofdstuk 8 van het handboek staat alles erg duidelijk omschreven.
Wellicht heb je misschien ergens gelezen dat het startcontact tevens het doelcontact kan zijn, maar dat is alleen mogelijk bij de zg. "Zugfahrten" (treinritten), waarbij meerdere (!) rijwegen aan elkaar gekoppeld zijn (hoofdstuk 9).

Het werken met plaatjes is uiteraard niet storend, in tegendeel het is gelijk veel duidelijker.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 00:35:47
Hoi Willy,

Nog even dit. Je kunt beter teveel dan te weinig bezetmeldingen (of terugmeldingen) maken, alleen ik weet dat het ook qua hardware extra werk is en wat geld kost. Mijn advies, maak 3 terugmeldingen per rijweg (inmeld-, afrem-, en stopsectie). Dan werkt WDP toch het mooist, vooral als je meer ervaring met WDP krijgt en wellicht telkens meerdere mogelijkheden gaat ontdekken, die je wilt gaan benutten. Ik ben blij dat ik minimaal 3 terugmeldingen per rijweg heb gemaakt (sommige hebben er 7), want daar pluk ik nu de vruchten van.
Ik weet niet of je met C-rails rijdt, maar als je achteraf meerdere bezetmeldingen wilt aanmaken moet je deze rails toch weer even verwijderen om de massa doorverbindingen weer door te zagen. Met K-rails ligt het wat eenvoudiger.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 12. Dezember 2007, 11:38:00
Nog even een vraag, ik werk eigenlijk met twee laptop's. Veel werk doe ik dus niet altijd op de laptop die aan het CS is aangesloten, zo heb ik dus ook WDP op deze twee laptop's staan, is er een mogelijkheid om de data van de ene laptop naar de andere over te zetten. De opties (als die er in zou mogen) ex- en inporteren kan ik niet vinden.

P.S. Ik heb tevens even mij Profil aangepast  ;D
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 11:48:18
Goedenmorgen Willy,

Ik moet even een foutje rechtzetten, wat ik heb geschreven in antwoord #5 (11 dec). Daar staat onderaan mijn verhaal dat het startcontact hetzelfde is dan de inmeldsectie. Dit is niet zo.

In jouw railplan, als voorbeeld blok 1, is het doelcontact tevens de stopsectie en is met rood, TM3, aangegeven. Dat klopt zo. De trein stopt dan in de stopsectie (rood) van blok 1.

Het startcontact van blok 2 is ook dit TM3 (rood), en niet TM4 (groen), mocht je dit uit mijn eerdere verhaal opmaken.

Om maar even iets verder te "borduren": Je vraagt je af, waarom dan 3 terugmeldingen in één rijweg?
(ik neem even aan dat elk blok hetzelfde is als zijnde een rijweg, dus blok 7=rijweg7, blok 8=rijweg8 etc....)

Als voorbeeld neem ik een trein die rijdt van rijweg (blok) 7 naar rijweg 8 en verder naar rijweg 9:

De trein komt op het inmeldcontact (TM19) en geeft deze rijweg aan als zijnde bezet.
Op TM20 (afremspoor) "kijkt" WDP of de volgende rijweg (blok) 8 vrij is.
Is blok 8 bezet dan zal hier de trein beginnen met afremmen, om vervolgens op TM21 (stopsectie) tot stilstand te komen.
Is daarentegen rijweg 8 vrij, dan zal WDP het afremmen negeren en zal op TM21 uiteraard niet gestopt worden, maar dit TM21 fungeert nu als het startcontact voor rijweg 8 en de trein komt in rijweg 8, op TM22 meld hij deze rijweg bezet, op TM23 wordt gekeken of rijweg 9 vrij is, enz.,enz.

Om het even duidelijk te maken: het berijden van een rijweg begint op het startcontact en eindigt op het doelcontact. De trein stopt altijd op het doelcontact. Maar om de trein door te laten rijden (zonder snelheidsvermindering of stoppen) naar de volgende rijweg, moeten er de zg. "Zugfahrten" worden gemaakt, maw. het aan elkaar koppelen van rijwegen achter elkaar (hoofdstuk 9 in het handboek).
Tevens moet er in elke rijweg een TM worden ingevoerd onder het tabblad "START/BREMS/ZIEL" en dan bij "Prüfe nächste Zugfahrt am Kontakt:". In dit voorbeeld is dit dus elke keer het TM van de afremsectie, dus in rijweg 7 TM20, in rijweg 8 TM23, in rijweg 9 TM26.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel.

Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 12:06:49
Hallo Willy,

Ik weet niet of dit kan met de Demoversie.

Met de volledige versie kan dit uiteraard wel. WDP bestaat eigenlijk uit 2 versies, nl. de baanversie en de zg. bureauversie. De PC (laptop) met de baanversie moet daadwerkelijk met de baan zijn verbonden dmv.een interface, in jouw geval dus het CS, maar de bureauversie hoeft dat niet.
Ook hoeft in de PC met de bureauversie de WDP CD niet in de CD-rom speler aanwezig te zijn, terwijl dat wel moet bij de baanversie PC.
Het mooie van dit alles is, dat ik de bureauversie op bijna alle PC's heb staan hier thuis (niet op die van mijn vrouw, want dan.... ;)), en ook op mijn laptop. Je maakt in WDP een complete database aan van je treinbaan incl.locomotieven etc, een zg. projekt. Dit projekt "save" ik op de diverse PC's met de bureauversie. Mocht mijn baanversie PC crashen, dan haal ik zo het gehele projekt weer terug van de bureauversie PC op de baanversie PC. Kwestie van een paar minuten.
Wat dus ook mogelijk is (ik doe dit vaak), dat je bijv. met je laptop (met bureauversie) in de zomer in de tuin gaat zitten, met WDP gaat experimenteren, in de simulatiemode kijken of het werkt, en als alles naar wens is dit via het netwerkje, of via een USB-stick, weer installeert op je baanversie PC, en dan kun je 's avonds bijvoorbeeld rijden met hetgeen je 's middags in de tuin hebt ingevoerd. Dit werkt echt super!!
In WDP kun je echt zeer veel met data overdracht doen.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 12. Dezember 2007, 12:50:49
Zitat von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 11:48:18
Goedenmorgen Willy,

Ik moet even een foutje rechtzetten, wat ik heb geschreven in antwoord #5 (11 dec). Daar staat onderaan mijn verhaal dat het startcontact hetzelfde is dan de inmeldsectie. Dit is niet zo.

Mocht het niet duidelijk zijn, dan hoor ik het wel.


Dan was ik dus goed bezig, ok ik moet de stop sectie in het vervolg maar "doel sectie" gaan noemen. Ik begijp nu ook dat de blokken (zoals ik ze noem) eigenlijk een rijweg heet, die uit drie secties bestaat namelijk het start sectie, afrem sectie en doel sectie enz. dus kan achter de doel sectie meteen de start sectie van de volgende rijweg beginnen. Nog even een vraag er achteraan: uit hoeveel railstukken bestaat een start en een doel sectie eigenlijk, de afrem sectie vuld dan dus de ruimte tussen die twee doelen op.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 12. Dezember 2007, 13:38:19
Hallo Willy,

Je schreef:

"uit hoeveel railstukken bestaat een start en een doel sectie eigenlijk, de afrem sectie vuld dan dus de ruimte tussen die twee doelen op."

In de regel is doorgaans, de minimale afstand van een rail met bezetmelder 35 a 40 cm.

Dus voor Start 35 a 40cm, voor afremtrajekt 35 a 40 cm en stop (doel) 35 a 40 cm. Dat zijn de minimale afstanden die de meeste WDP gebruikers gebruiken.

Een ander mogelijke optie is:
Start 40 cm, rij-trajekt 2 mtr, afremtrajekt 60 cm, stop (doel) 40 cm.

Dus even resumerend:
40 cm (Start) - 40 cm (Afrem) - 40 cm (stop/Doel) Dat is een blok als voorbeeld.
40 cm (Start) - 200 cm (parade stuk) - 60 cm (afrem) - 40 cm (stop/doel) Dat is ook een blok als voorbeeld.

Je kunt zelf een beetje mee spelen door uit te vogelen hoe je het wilt hebben. Hiermee kun je met Bureau versie het uitstekend "beproeven".
Wat Gerard ook aangeeft, wees niet te zuinig met bezetmelders, deze bezetmelders bepalen uiteindelijk op latere tijdstip, dat je daar veel plezier van zult hebben. Ik weet dat die kant en klare dingen voor een grof geld moet betaald worden, maar zelfbouw (en dat kun je.)kun je de kosten effectiever benutten.

Succes.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 13:52:41
Hallo Willy,

Zitat von: wdevaal in 12. Dezember 2007, 12:50:49


uit hoeveel railstukken bestaat een start en een doel sectie eigenlijk, de afrem sectie vuld dan dus de ruimte tussen die twee doelen op.


In WDP wordt eigenlijk niet over "secties" gesproken, maar over terugmeldcontacten (TM's of in het Duits RMK's).
Het startcontact van een rijweg is hetzelfde terugmeldcontact (TM) als het doelcontact van de vorige rijweg.
Daartussen kunnen dus meerdere TM's liggen. Als er 1 TM ligt tussen het startcontact en het doelcontact, kun je inderdaad stellen dat dit de afremsectie betreft.
In jouw bewoording "start- en doelsectie" bedoel je dus 2 verschillende TM's , terwijl in WDP wordt gesproken over "start- en doelcontact" welke allebei hetzelfde TM betreft.

Ik heb er even een vb.bij gedaan:

Rood aangegeven: TM 115 = doelcontact rijweg 37 én startcontact rijweg 38.
Groen aangegeven: TM 116 = inmeld(sectie)contact rijweg 38.
Blauw aangegeven: TM 117 = afrem(sectie)contact rijweg 38.
Geel aangegeven: TM 118 = doelcontact rijweg 38 én startcontact rijweg 39.

Op je vraag hoelang deze contacten moeten zijn, zie ik tijdens het typen van deze tekst dat WDP collega Jan Leendert inmiddels daar een antwoord op heeft gegeven. Jan gebruikt de term rij-trajekt. Dit is hetzelfde TM als wat je noemt de inmeldsectie. De afstanden die Jan aangeeft zijn juist, alleen is het natuurlijk zelf uitproberen wat je eigen wensen zijn.
Bij mij is het rij-trajekt weer korter bijvoorbeeld dan het afremtraject.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 12. Dezember 2007, 18:56:56
Hoi Gerard,

Dat is een leuk plaatje.
Je hebt op sectie staan "Inmeld(sectie)contact rijweg 38"
Wat doet deze sectie inmeld, laat je door deze rijweg een ander functie beinvloeden, bijv een baanovergang, ofzo iets.?

Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Dezember 2007, 20:59:10
Goedenavond Jan,

Dit is TM 116 wat je bedoelt? Eigenlijk niets extra bijzonder. De eenvoudige rijwegen op mijn baan bestaan uit 3 afzonderlijke terugmeldcontacten. In deze rijweg 38 zijn dit TM's 116 (inmeld), 117 (afrem) en 118 (doelcontact).
Als je het startcontact TM 115 meetelt dan zijn het op zich 4 TM's per rijweg inderdaad. Alleen dit TM 115 is het doelcontact van rijweg 37 en tel ik niet mee bij rijweg 38, maar weer wel bij rijweg 37. Het is maar hoe je het bekijkt. Kijk ook eens op de website van Karlheinz Battermann, "Modelleisenbahn und mehr....!" en dan bij het hoofdstuk "WinDigipet" Workshop 5 en verder. (Maar deze website zal bij jou wel bekend zijn neem ik aan).

In de schaduwstations bijvoorbeeld, heb ik 4 terugmeldcontacten per rijweg (of dus 5 ) en in het station 7 (of dus 8 ). Over het nut van velerlei terugmeldcontacten en het gebruik hiervan wil ik wel een nieuwe topic starten, hoe ik het gedaan heb, want als ik dat nu hier ga vertellen zijn we "off topic" wat door Willy is gestart  ;)  :D


Hoeveel TM's heb jij per rijweg gemiddeld?
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 12. Dezember 2007, 22:18:12
Hoi Gerard,

Je schreef:

"want als ik dat nu hier ga vertellen zijn we "off topic" wat door Willy is gestart ;) :D"

Ik zie dat Bob een nieuw Topic heeft geopend omtrent RM.
Het lijkt mij het beste om naar Bob zijn Topic over te stappen.
Dan kan Willy verder met zijn vragen hier borduren.
Lijk me een verstandige keuze.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 13. Dezember 2007, 00:08:34
Als eerste moet ik hier iedereen bedanken voor juillie medewerking en geduld  ;D

Ik ben blij dat juillie bereid zijn mij te helpen bij de eerste stapjes die nodig zijn WDP te leren begrijpen, nu al wordt mijn het een en ander pas goed duidelijk vooral die screenshots in het nieuwe topic (ik heb ze even geprint voor ze weer weg zijn) zijn verhelderend en laten me goed zien hoe het dus wel moet. Natuurlijk blijf ik dat topic op de voet volgen en zal als er meer vragen zijn over tm deze daar plaatsen.

Vandaag even WDP uitgetest in combinatie met het Central Station van Märklin (wat ik vanaf nu gewoon SC zal gaan noemen), even kort door de bocht, het werkt  8). Ik kon een wissel doen omslaan en de lok database van het CS overnemen in WDP, waarna ik de lok vanuit WDP een stukje kon laten rijden. Ook de MFX functies (het nieuwe protocol van Märklin) werkte in WDP. Al het al hier dus al geen tegenvaller, wel loop ik tegen de beperking van de demo versie op, en ga ik over tot de aankoop van WDP Pro-X. Dit mede omdat ik veel heb aan de Nederlandse handleiding van ik geloof versie 9. die ik kan gebruiken als ik een taal probleem tegen kom. Goed bij wie moet of kan ik me melden voor de aankoop van WDP, ik dacht te hebben gelezen dat een Nederland forumlid mijn hierbij kon helpen.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: wissels in 13. Dezember 2007, 00:13:37
Hallo Willy,

je moet bij Jaap Kramer zijn, deze heeft de Nederlandse vertaling gedaan voor Versie 9, en een aantal eerdere versies. Jaap Kramer is de Nederlandse vertegenwoordiger voor Windigipet, als je bij forumbeheerders kijkt kan je zijn profiel zien, en hem een bericht sturen,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 13. Dezember 2007, 00:18:13
Zitat von: wissels in 13. Dezember 2007, 00:13:37
Hallo Willy,

je moet bij Jaap Kramer zijn, deze heeft de Nederlandse vertaling gedaan voor Versie 9, en een aantal eerdere versies. Jaap Kramer is de Nederlandse vertegenwoordiger voor Windigipet, als je bij forumbeheerders kijkt kan je zijn profiel zien, en hem een bericht sturen,

met vriendelijke groet,

Walter

Jij bent vlug zeg :)

Ik ga Jaap meteen een mailtje sturen, voordat mijn vrouw zich bedenkt  :-*
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 18. Dezember 2007, 00:44:33
Hallo hier ben ik weer, ik begin WDP steeds mooier te vinden alleen heeft nu niet veel nut alles uit te werken omdat ik (in afwachting van het origineel) nog met de demo versie werk en heb begrepen dat het nu niet mogelijk is mijn rijplan te exporteren om deze straks in het origineel te laden. Dus laat ik hier even mijn railplan zien, zodat u er even naar kunt kijken en eventueel op en of aanmerkingen hierop kun geven over met namen de plaatsing van de diverse sein en wisselseinen. Voor de duidelijkheid heb ik in dit plan even wat rij richting pijlen aan gebracht.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic43.jpg)
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Bob Vermeulen in 18. Dezember 2007, 10:23:17
Hallo Willy,

ik heb vanmorgen naar je baan gekeken en ziet er indrukwekkend uit. Als je het mij toestaat een paar opmerkingen.
Je gebruikt alleen maar 2 weg lichtseinen in een aantal gevallen kan je toch ook van spoor wisselen?
Hier zouden dan 3 wegseinen moeten staan.

Aan de linker kant heb je voorseinen staan waar 3wegseinen zouden moeten staan immers je hebt daar een wisselstraat liggen die aangeeft dat je van spoor zou willen veranderen, ook al geef je met de pijlen aan dat je dat nu niet wilt (maar misschien later wel)

Op dezelfde plaats maar dan de rails er naast staat ook een voorsein (als de trein uit de bergen komt) dit zou ook een 3weg moeten zijn.

Mijn advies is om de seinen sytuatie nog een goed te bekijken  ;D

In de versie WDP X kan je nu ook 3 lokvelden achter elkaar zetten daardoor zie je volledige naam van de trein. Dat is met name handig in het schaduwstation. Zie de figuur van Gerard waar hij de RM's laat zien (iets naar boven) de drie RM's moeten dan wel alledrei het zelfde nummer hebben en de voorliggende rail moet ook dat nummer hebben want anders is het moeilijk een rijweg te maken.

Hopelijk heb je wat aan mijn opmerkingen



Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Dezember 2007, 11:32:37
Goedenmorgen Willy,

Inderdaad wat Bob aangeeft, zou ik de plaatsing van de seinen nog eens goed bekijken. Ik neem aan dat je volgens het Duitse voorbeeld rijdt? Op diverse internetsites staat veel informatie (met tekenvoorbeelden) waar de seinen te plaatsen en vooral waarom daar bepaalde seinen staan, en het functioneren ervan.

Het railplan tekenen vind ik een van de moeilijkste dingen. Het moet vooral praktisch en overzichtelijk zijn. Zelf ben ik bijvoorbeeld nog steeds niet helemaal tevreden, en verander elke keer weer wat totdat ik 'n keer kan zeggen: nu is het naar mijn zin :D.  Dat veranderen kan soms een hele klus zijn, als het sporenplan helemaal klaar is. Vooral het opnieuw invoeren van verplaatste magneetartikelen, het opnieuw maken van diverse rijwegen etc. etc.! Het is goed te doen hoor, maar het moet wel goed gebeuren omdat er anders problemen kunnen ontstaan met name met het automatisch rijden. Laat je trouwens niet afschrikken door wat ik nu zeg, maar het kan iets zijn om rekening mee te houden.

Verder nog een tip: ik weet niet of dat bij jou het geval is, maar probeer het sporenplan niet compleet te vullen op je PC monitor (scherm). Hou wat ruimtes over om evt.diverse afbeeldingen te kunnen openen, zoals de locomotiefcontrols, loc.monitor, informatie over Zugfahrten tijdens het automatisch rijden, etc.etc. Anders is het sporenplan niet overal meer zichtbaar, en dit kan voor jezelf onwenselijk zijn. Overigens maakt het niets uit vwb.het functioneren van de baan.

Waar ik wel heel erg benieuwd naar ben, is de plaatsing van de terugmelders. Dit is essentieel voor het juist functioneren van je baan. Wil je dat eens laten zien? Alvast bedankt.

Maar je sporenplan ziet er overigens zeer overzichtelijk uit!!
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Dezember 2007, 12:10:14
Beste WDP'ers,

Overigens als we verder gaan borduren over het hoe en waarom een sporenplan eruit ziet, en niet meer zo zeer "WDP met Märklin Central Station" aanhouden, wellicht een idee voor een nieuwe topic?? :)
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 18. Dezember 2007, 12:20:21
Beste WDP Collega's

Willy, gezien de commentaar van Bob en Gerard is juist.!
Daarnaast heb ik op de bijgaande foto's een rode cirkel bij de voorseinen geplaats. In de werkelijkheid liggen die voorseinen 8 a 10 km van elkaar vewijderd. Precies wat Bob en Gerard opmerkte, ga je volgens de Duitse seinwezen plaatsen of ....... .
Bedenk dan wel dat de seinen een decoratieve functie hebben.!!
Deze seinen hebben geen invloed op de treinbesturing maar van decoratieve aard. Natuurlijk heeft dat wel van invloed om de baan zo realistisch mogelijk te benaderen, maar seinen in de modelbouw is van decoratieve aard. Zo kun je altijd later de seinen plaatsen waar het hoort te zijn. Zowel functioneel als virtueel.

De tweede foto heb je links en rechts wisselpaar geplaatst.
Als ik het dan denkt aan rijwegen dan geven die pijlen (rode gemarkeerd) conflict in richtingen
Je zult wanneer je die WDP Prox hebt, nog allerlei foefjes tegenkomen en ook omtrent die pijlen symbolen. Die pijlen kunnen een virtuele functie hebben, maar er zijn ook pijlen en die kunnen de rijwegen eigenschappen beinvloeden. Dat soort dingen, kom je wel later tegen in de WDP Pro x versie.

Het meest van cruciale argument is de bezetmelders!!!!.
Zoals Gerard en Bob dat ook weten, is dat van aller belangrijkste
gegeven. Ik zou in de eerste instantie de komende tijd eens gaan uitzoeken hoe je die bezetmelders wil gaan organiseren. Dan denk ik dat je dan later met "Fahrstrasse" de locs gaat berijden. En dan zie je ongetwijfeld met welke "conflicten" (positieve zin natuurlijk  :D) je tegen komen. En die positieve conflicten is snel te achter halen, en dan ga je denken, hoe had ik die baan anders van richting kunnen geven.?
Dan zijn jouw aangegeven pijlen ook snel verdwenen. ;D
Schroom niet, ik heb het precies hetzelfde gehad, dus ik maak ook die fout. ;D

Overigens, het is een hele fijne baan om lekker mee te gaan stoeien met WDP. Met zo'n baan kun je alle kanten op. En heel overzichtelijk.

Succes.

Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 18. Dezember 2007, 13:41:42
Aller eerst bedankt voor de vele reacties.

Zoals ik al eerder aan vertelde ben ik WDP aan het bestuderen, en probeer ik dat in WDP ook uit.
Eerlijk gezegd, ik heb van het plaatsen van voor- wissel-  en blokseinen geen kaas gegeten, met andere woorden dit is geheel nieuw voor mijn.

Straks zullen er alleen maar seinen op het zichtbare gedeelte van de baan worden geplaatst, de overige seinen zijn alleen visueel in WDP aanwezig en krijgen daarom dus ook een visueel decoder adres toegewezen.
Dit houd natuurlijk niet in dat ik er dan maar een rotzooitje van moet gaan maken.

Er wordt gevraagd of ik met het Duitse seinen systeem ga rijden, eerlijk gezegd ik weet het verschil tussen het Duitse en Nederlandse seinen systeem niet eens.

Het railplan dat je ziet is een uitsnede en bezet in werkelijkheid maar twee derde van het scherm, ik heb een breedbeeld scherm en heb dus nog plaats genoeg voor rijregelaars enz.

Dus zal ik één denk ik eerst een keuze moeten gaan maken, en twee op zoek gaan naar documentatie over hoe er in de modelbouw met seinen moet worden omgegaan.

Nu kom ik even terug op het antwoord van Jan, die duidelijk met enkele foto's aangeeft waar er eventuele conflicten kunnen ontstaan i.v.m. de rijrichting. Even kijken naar het rechtse wisselpaar, hier wil ik naar de buitenbaan kunnen gaan als ik op dat punt omhoog op  binnenbaan zit.

Voorbeeld, ik rij op de binnenste ring in wil van daaruit weer naar het schaduwstation toe, dan kan dat via dat wisselpaar.

Goed nu het argument voor het wisselpaar aan de linker zijde, kom ik uit de bergen dan heb ik daar de mogelijkheid om naar de binnenste ring te kunnen gaan. Om vandaar uit b.v. door te rijden naar de twee rangeer banen.

We zijn aan gekomen bij de vraag hoe ik de terugmelding ga doen, op dit moment ben ik bezig met het leggen van het schaduwstation. Hier in wil ik de terugmelding eigenlijk dan met drie meldingen per (ik noem het een)  blok doen. Start, Afrem en Doel (wat tevens weer de Start is voor het volgende blok), zie bijgaande foto.

En nu komt voor mijn het mooiste moment, tijdens dit schrijven gaat de bel van de voordeur, daar staat de postbode op de stoep met in zijn handen een pakje, en of ik maar even wil tekenen voor ontvangst. Nu krijg ik wel meer pakjes binnen maar op de afzender lijst zie ik staan DE SPOORKRAAM, dus snel even openmaken en ja hoor de inhoud Win-Digipet Pro-X.  :)

Hier de foto als bijlage, ik heb een link geplaatst omdat de foto breder is dan het toegestaande formaat.

http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic44.jpg (http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic44.jpg)



Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 18. Dezember 2007, 14:00:06
Hallo Willy,

Het is wel een Nederlandse sein document, maar om alvast een beetje warm te maken bijgaande link.

http://www.student.tue.nl/P/r.jongerius/Handleiding_Nederlandse_beveiliging_door_RikJ.pdf

En je uitleg is helder over die wisselpaar. ;)

Succes.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Dezember 2007, 14:05:54
Beste WDP collega's,

Ik ben maar zo brutaal geweest om een nieuw topic te openen, met betrekking tot het sporenplan...en dan verder. Mijn inziens heeft dit niet zoveel meer met het CS van Märklin te maken, anders raakt er misschien goede info tav.sporenplannen verloren onder een ander hoofdstuk, en dat zou toch zonde zijn ;)
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 18. Dezember 2007, 19:51:48
Zitat von: jan leendert in 18. Dezember 2007, 14:00:06
Hallo Willy,

Het is wel een Nederlandse sein document, maar om alvast een beetje warm te maken bijgaande link.

http://www.student.tue.nl/P/r.jongerius/Handleiding_Nederlandse_beveiliging_door_RikJ.pdf

En je uitleg is helder over die wisselpaar. ;)

Succes.


Goed deze heb ik alvast opgeslagen, en het document een goed bestuderen.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 18. Dezember 2007, 19:53:13
Zitat von: Gerard Moggré in 18. Dezember 2007, 14:05:54
Beste WDP collega's,

Ik ben maar zo brutaal geweest om een nieuw topic te openen, met betrekking tot het sporenplan...en dan verder. Mijn inziens heeft dit niet zoveel meer met het CS van Märklin te maken, anders raakt er misschien goede info tav.sporenplannen verloren onder een ander hoofdstuk, en dat zou toch zonde zijn ;)

Goed, de volgenden vragen zal ik daar deponeren.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: rik in 20. Dezember 2007, 11:20:48
Hallo iedereen,

Even voorstellen; ik ben rik en een beginnende WPD met marklinCS. Heb een paar dagen geleden de demo versie pro-X op mijn PC gezet, jammer dat het in het dits is en er blijkbaar voorlopig nog geen nederlandse vertaling komt. Ik heb wel de nederlandse handleiding van versie 9.2 in mijn bezit en kan daar veel dingen uit vergelijken als de taal me parten speelt.

Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd uit de vragen en antwoorden op dit forum, maar heb zelf ook een vraag.

Nu is mijn baan voorzien van de nieuwe seinen 76.... serie, deze worden digitaal geschakeld door het CS en bedienen een stopsessie. Nu mijn vraag, als ik WPD ga gebruiken kan ik dan andere seinen gebruiken die alleen de lichten bedienen en beterkoop zijn dan de 76... serie. Wat ik begrepen heb is dat de afrem en de stop geregeld word door WPD en niet door de seinen. Graag een antwoord of een tip hoe dit nu werkt.

Groetjes RIK
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 20. Dezember 2007, 12:18:42
Beste Rik,

Van Harte Welkom hier op het forum. Leuk dat je aangemeld hebt en fijn dat je gelijk met een vraag komt. ;)

Je moet mij even verontschuldigen, dat ik geen Marklin spe*censored*t bent, maar ik weet dat Gerard en Riny je verder kan helpen met de Marklin vraag.

Wat ik je wel kan vertellen is de mogelijkheid met WDP, en je vraag over verschillende andere seinen.
In WDP zitten diverse verschillende seinen, die je met symbolen lijst kunt opzoeken en in kunt voegen in het spoorplan. Bovendien ook dat de seinen kunnen werken.
Echter stel je de vraag of de seinen de "afrem en de stop" wordt geregeld.
Nee, dat zijn twee gescheiden werking.

"afrem en de stop" wordt door de bezetmelder (RM) functie "bestuurd".
De seinen zijn in feite van decoratieve aard.
Over de type soort seinen kun je het beste met Gerard of Riny even kortsluiten.

WDP heeft veel soorten seinen symbolen, dus.

Voorts wil ik je heel veel plezier toewensen met de demo versie.
Er wordt aangewerkt met de Nederlandse vertaling voor de Pro x versie.
Daarnaast is de Nederlandse vertaling van Jaap Krammer een goede wegwijzer, en je kunt dat beslist goed gebruiken. Als je de WDP demo versie goed bevalt, dan is de weg niet moeilijk om te gaan kiezen voor een Pro X versie.

Heel veel succes.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Willy de Vaal in 20. Dezember 2007, 12:24:53
Zitat von: rik in 20. Dezember 2007, 11:20:48
Hallo iedereen,

Even voorstellen; ik ben rik en een beginnende WPD met marklinCS. Heb een paar dagen geleden de demo versie pro-X op mijn PC gezet, jammer dat het in het dits is en er blijkbaar voorlopig nog geen nederlandse vertaling komt. Ik heb wel de nederlandse handleiding van versie 9.2 in mijn bezit en kan daar veel dingen uit vergelijken als de taal me parten speelt.

Ik heb ondertussen al veel bijgeleerd uit de vragen en antwoorden op dit forum, maar heb zelf ook een vraag.

Nu is mijn baan voorzien van de nieuwe seinen 76.... serie, deze worden digitaal geschakeld door het CS en bedienen een stopsessie. Nu mijn vraag, als ik WPD ga gebruiken kan ik dan andere seinen gebruiken die alleen de lichten bedienen en beterkoop zijn dan de 76... serie. Wat ik begrepen heb is dat de afrem en de stop geregeld word door WPD en niet door de seinen. Graag een antwoord of een tip hoe dit nu werkt.

Groetjes RIK


Hallo Rik, als eerste welkom op dit forum. Ook ik ben begonnen net zoals jij met de demo versie van WDP en natuurlijk ook met de Duitse versie. Nu heb ik sinds enkele dagen de orginele Pro-X in mijn bezit en zoals op dit forum kunt lezen zijn er ontwikkelingen op gang gekomen deze versie ook in het Nederlands uit te brengen, even afwachten dus hoe dit verloopt. Je vraag over jou duren seinen kan ik met ja beantwoorden, WDP regeld het stoppen en vertrekken van de lokomotieven via hun decorder adressen en met behulp van terugmelding via de S88 ingang op je CS. In WDP kun je wel virtuele- als visuele seinen gebruiken, deze laatste kun je via b.v. een viessmann decoder aansturen, maar doen dan verders niets dan alleen de led van rood naar groen en anders om doen springen.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: rik in 20. Dezember 2007, 12:43:07
Hallo,

Bedankt voor jullie tips, ben alweer een beetje verder.

Maar zal in de toekomst nog zeker vele vragen hebben, en zeker deze hier op dit forum plaatsen en hopelijk antwoord krijgen.

Wordt er soms ergens binnenkort een demonstratie gegeven met WPD? Ik weet wel dit gebeurd hier en daar wel op een beurs, maar daar is het altijd even druk en is het moeilijk om een goede uitleg te krijgen.

Groetjes Rik.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 13:16:02
goede morgen Rik,

Welkom bij het WDP forum

ZitatWordt er soms ergens binnenkort een demonstratie gegeven met WPD? Ik weet wel dit gebeurd hier en daar wel op een beurs, maar daar is het altijd even druk en is het moeilijk om een goede uitleg te krijgen.

Wij hebben in nedrland nog geen "Stammtisch" zoals ze dat in Duitsland hebben, wie weet ;)

De eerste keer dat we wat met elkaar hebben afgesproken was tijdens Eurospoor2007 toe waren te gast bij Jos Willebrands en zijn Moba team. Toen hadden we een goede uitvals basis en konden we gezellig bij praten en hebben we zijn baan goed kunnen bekijken (natuurlijk met WDP).

De volgende afspraak staat volgend jaar voorjaar op de beurs in Goes, ook daar is Jos met zijn baan en deze kan je dan bewonderen inkl het WDP deel.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 13:27:24
Hallo Rik,

Ook allereerst van harte welkom op het WDP forum!

Jouw vragen zijn eigenlijk al beantwoord. De gehele treinenloop regelt WDP, en de seinen kun je aansturen door bijv.Viessmann decoders. Maar deze seinen zijn puur ter decoratie. Op mijn baan heb ik ook gewone seinen (naar Zwitsers voorbeeld) alleen bestaande uit LED verlichting. Deze stuur ik aan met een combinatie van de Viessmann decoders 5551 (en 5552) en de Märklin K83.
Heb je toevallig nog de seinmodules van Märklin over? Zo ja, niet wegdoen. Kun je ook nog goed gebruiken met een combinatie van K83. Mocht je tekeningen van schakelingen willen hebben, kan ik je ze mailen.

Mocht je een demonstratie willen zien van WDP Pro X, kun je bij mij thuis altijd eens langskomen. Ik woon in Oosterhout (Noord Brabant) niet ver van de Belgische grens. Ik kan je, denk ik, meer dan genoeg laten zien wat WDP zoal inhoudt en wat de mogelijkheden zijn.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 20. Dezember 2007, 13:34:43
Zitat von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 13:16:02
goede morgen Rik,

Welkom bij het WDP forum

ZitatWordt er soms ergens binnenkort een demonstratie gegeven met WPD? Ik weet wel dit gebeurd hier en daar wel op een beurs, maar daar is het altijd even druk en is het moeilijk om een goede uitleg te krijgen.

Wij hebben in nedrland nog geen "Stammtisch" zoals ze dat in Duitsland hebben, wie weet ;)

De eerste keer dat we wat met elkaar hebben afgesproken was tijdens Eurospoor2007 toe waren te gast bij Jos Willebrands en zijn Moba team. Toen hadden we een goede uitvals basis en konden we gezellig bij praten en hebben we zijn baan goed kunnen bekijken (natuurlijk met WDP).

De volgende afspraak staat volgend jaar voorjaar op de beurs in Goes, ook daar is Jos met zijn baan en deze kan je dan bewonderen inkl het WDP deel.


Hallo Allen,

In Goes ben ik van partij en daar is ook o.a eens te gaan ontmoeten met Riny.
We hebben in Eurospoor een leuke ontmoeting gehad met Bob, Jos, Gerard en mijzelf.
Jos had een prachtige baan met daarbij de WDP besturings programma in gebruik.
Dit vertegenwoordigd naar mijninziens ook de enige baan waar Jos met zijn collega's dit hebben verwezenlijk.
Je kunt daar in Goes iedergeval in de praktijk zien, hoe Jos en zijn collega's dit voor elkaar hebben weten te toveren.

Ik ben iedergeval in Goes aanwezig.


Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 13:36:16
Hallo Rik,

Ben ik weer even. Ik vergeet te vermelden dat het nog beter (lees:goedkoper) is om de seinen aan te sturen met de Viessmann decoder 5213. Op de internetsite van Viessmann staat de handleiding, met de voorbeelden hoe je deze seinen aan moet sluiten.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 20. Dezember 2007, 13:42:49
Hallo Allen,

Bijgaande link gebruiksaanwijzing van de Viessmann 5213 decoder.
Vlgs, Gerard zijn aanwijzing.

Succes.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 14:00:11
Beste WDP collega's,

Over de baan van Jos gesproken.........ik weet niet of dit wel zo'n goed voorbeeld is. Niets ten nadele van Jos uiteraard, begrijp mij niet verkeerd (!), alleen hij gebruikt WinDigipet op een andere manier dan de doorsnee WDP gebruiker. Hij gebruikt WDP in een module, die deel uitmaakt van een totale baan, waarvan de rest niet door WDP wordt bestuurd. Jos heeft geen rijwegen, zugfahrten, profielen en dgl. die automatisch geregeld worden, en ook geen treinnummervolging.
Wellicht als Jos dit leest, kan hij meer duidelijkheid verschaffen hoe hij het een en ander met WDP regelt.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 20. Dezember 2007, 14:18:09
Zitat von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 14:00:11
Beste WDP collega's,

Over de baan van Jos gesproken.........ik weet niet of dit wel zo'n goed voorbeeld is. Niets ten nadele van Jos uiteraard, begrijp mij niet verkeerd (!), alleen hij gebruikt WinDigipet op een andere manier dan de doorsnee WDP gebruiker. Hij gebruikt WDP in een module, die deel uitmaakt van een totale baan, waarvan de rest niet door WDP wordt bestuurd. Jos heeft geen rijwegen, zugfahrten, profielen en dgl. die automatisch geregeld worden, en ook geen treinnummervolging.
Wellicht als Jos dit leest, kan hij meer duidelijkheid verschaffen hoe hij het een en ander met WDP regelt.

Hallo Gerard,

Natuurlijk niets ten nadele van Jos. ;)
Maar voor een beginneling is dat wel een mooie start om te zien, toch.
En natuurlijk, kunnen zoveel mogelijkheden bedenken die je maar wil met de WDP.
Maar wat ik wilde aangeven is (misschien heb ik het niet goed geformuleerd) ,dat Jos en zijn collega's iedergeval een aanzet heeft gegeven, om op een beurs, de WDP laten zien. Jos heeft in Eurospoor ook de toeschouwers laten weten dat er velemale mogelijkheden aanwezig zijn, dan wat hij op zijn baan heeft gebruikt.
Ik dacht dat Jos en zijn collega's toch ook een leuke visite kaartje achterlaat voor WDP. ;)
En voor de gevorderden kunnen we hier op het forum verder borduren, erg leuk. ;)


Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 15:05:06
Hallo heren bijna kerst?  ;)

De vraag was of er een baan tijdens een beurs te bekijken was en ik ken alleen de baan van Jos en om een indruk te krijgen van het programma is zijn baan meer dan voldoende. Als je echt WDP wilt zien dan kan je beter naar een volledigebaan gaan daar ben ik het volledig mee eens maar om eens wat van WDP tezien (sturtuur en enkele goede oplossingen prachtig moment)

En natuurlijk als je de kans krijg om de baan van Gerard te zien dat lijkt me ook heel mooi  ;)



Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 15:22:51
Hallo Bob en Jan,

Excuses dat misschien het een en ander verkeerd wordt begrepen :o :o . Zo bedoel ik het uiteraard niet, in tegendeel, ik heb zeer veel respect voor Jos hoe hij WDP heeft werken op een module die deel uitmaakt van een zeer grote baan. Wat jullie ook aangeven, is het een uitstekende gelegenheid om een indruk van WDP te krijgen op een beurs.
Ik zat meer aan een echte demonstratie te denken beginnende bij de basisprincipes van WDP.
Nogmaals mijn excuses!

Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: jlt in 20. Dezember 2007, 17:07:16
Hallo Bob en Gerard,

Daar hoeft je geen excuus voor te geven, Gerard, integendeel. ;)

Het is ook termeer dat WDP zoveel KAN.
En wat Bob aangeeft is ook een zeer goeie intrede om kennis te maken op een beurs, ect,ect..

Ik wens jullie allen een hele fijne Kerstdagen toegewenst met familie, vrienden, en geniet van het leven.  ;)


Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 20:18:05
Hallo Gerard zo bedoelde ik het niet en daarom plaatste ik ook een  ;) in de hoop dat dat begrepen werd.
Ik bedoelde dat het bijna kerst is en dan hebben we weer veel tijd om aan de baan te werken en om weer nieuwe dingen in de software te bekijken of om elkaar te ontmoeten ;D.

ZitatIk zat meer aan een echte demonstratie te denken beginnende bij de basisprincipes van WDP.

Dat is pas eens een idee  :D :D :D als we dat idee eens combineren met een soort stamtafel want ik denk dat daar best wel wat mensen voor op de been kunnen krijgen en ik denk dat we daar ook wel mensen van WDP voor kunnen porren want ook zij zien best dat de potentie in "Die Niederlande" groeiende is. Dan zouden we b.v. in de morgen basic kunnen doen en in de  middag wat uitgebreider.

Lijkt mij voldoende voor de eerste bij eenkomst want dan zal contact maken ook wel heel belangrijk zijn. Ik doe wel mee.



Met jouw ervaring




Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 20:31:45
Goedenavond Bob en Jan,

Nou, is dat kleine "misverstand" (mijnerzijds) ook uit de wereld :) :).

Bob, wat een uitstekend idee!!! Ik doe uiteraard ook mee, en het lijkt mij ook nog eens erg leuk om te doen.
Alleen denk ik, dat dhr.P.Peterlin en Jaap Kramer daar ook weet van moeten hebben. Ik weet niet hoe dat allemaal zit met allerlei rechten en plichten etc. en of dit zo maar mag.
Ik ben ook mede best bereid om dit op te pakken.

Wordt vervolgt.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 21:32:40
Gerard,

Gezien de ervaring van de afgelopen maanden kan de Hr Peterlin en nog enkele andere van het team aardig verstaan wat we hier doen en schrijven, ze reageren tenminste erg allert op onze vragen en daar ben ik erg blij mee. Ik denk dat zij ons wel van advies willen dienen en hulp willen bieden. Als wij elkaar volgende week zien dan zullen we er een boompje over op zetten onder het genot van een koppie koffie. In de tussen tijd doen we niets en denken we alleen maar.
Titel: Re: WPD met Märklin Central Station
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 21:48:42
Beste Bob,

Prima plan!