Beste WDP'ers,
Omdat de topic van Willy "WDP met Märklin Central Station" langzaam toch verandert van thema, ben ik maar zo brutaal om een nieuw topic te openen met als titel "Sporenplan...en dan verder". Persoonlijk denk ik dat we met de titel van dit topic veel kanten op kunnen, omdat er vanuit het sporenplan als basis, veel ontwikkelingen/mogelijkheden ontstaan.
Ik hoop op weer leuke reacties, suggesties, etc.,etc., :D :D
Goedenmiddag Jan,
De functie van de "Erlaubnispfeile" gebruik ik inderdaad oa.op deze manier. Ik heb 2 pendeltreinen (2 autotreinen welke conform het grote voorbeeld door de Lötschbergtunnel rijden) die op bepaalde tijden moeten vertrekken en weer terug moeten komen. Dit doe ik met deze "Erlaubnispfeile". Daarnaast gebruik ik ook een combinatie van deze "Erlaubnispfeile" met virtuele K84 schakelaars om deze treinen naar een bepaald spoor te loodsen.
Deze treinen rijden volgens een "strak" schema, zoals in het echt, tussen de andere treinen in.
Vraagje aan jou: Wat bedoel je met de seinhuiswachter en de rangeersporen? De "seinhuiswachter" van WDP of in het echte bedrijf?
Hallo Jan,
Zitat von: jan leendert in 19. Dezember 2007, 13:54:26
Die K84 schakelaar, is dat die Marklin magneet schakelaar, een vergelijkbare variant als de Viessmann 5211.?
Hoe doe je dat.?
Die variant is de Viessmann 5213.
Zie bijlage wit omlijnt: een autotrein vertrekt van spoor 47, en kan naar spoor 59 of 60. Nu geeft de pijl aan dat de rijweg richting spoor 59 en/of spoor 60 gesteld kan worden. Nu wordt er dmv. de K84's bepaald of de trein naar spoor 59 of spoor 60 moet rijden. De K84 die op groen geschakeld is, geeft aan dat de trein naar spoor 60 zal rijden. De andere K84, groen is de voorwaarde om naar spoor 59 te kunnen gaan, blijft op rood. Zo ook andersom: K84 voor spoor 60 op rood en voor spoor 59 op groen...de trein rijdt naar spoor 59.
Met de stellwerkswärter zijn heel veel schakelingen mogelijk. De autotreinen rijden volgens een schema, tussen het normale treinverkeer in. Nu doe ik dit nog gedeeltelijk manueel, maar ben van plan dit met de stellwerkswärter te automatiseren. Dit evt.nog in combinatie met de "zählerfunctie".
Het werken met deze stellwerkswärter is erg leuk. Voor je het weet heb je zo'n 80 schakelingen.
Ik hou me altijd aanbevolen voor je PDF bestand van de SBB. Misschien heb ik deze nog niet. (je hebt mijn E-mail adres, anders zie mijn profiel) In ieder geval alvast bedankt, Jan :D
Hallo Jan,
Die K84 schakeldecoders zijn ingevoerd als virtuele schakelingen en bestaan dus hardware technisch gezien helemaal niet. Je hoeft ze dus ook helemaal niet te hebben of aan te sluiten.
De besturing van heel veel rijwegen, zugfahrten, etc., op mijn baan wordt dmv.deze virtuele magneetschakelingen gedaan. Ik neem aan dat jij ook met virtuele schakelingen werkt.
Alvast bedankt voor het opsturen van het bestand. Om het op het forum te zetten, kun je het via een zipbestand doen.
Zitat
Met deze methode kunnen we o.a een spoorbaan gedeelte stroomloos maken. (5213 met weerstand van 1,5 kOhm / 0,25 Watt overbruggen, om teneinde de locomotieven hun digitale informatie te behouden.)
Op mijn schaduwstation wilde ik drie van de vier sporen ook stroomloos maken m.b.v. een 5213 schakeldecoder. Nu schakel ik de spaning via die decoder uit en aan. Jij doet dat m.b.v. een weerstand, maar hoe ???
Willy goede avond,
Als je WDP gebruikt dan is het niet nodig dat je stukken stroomloos maakt. WDP regeld n.l. alle bewegingen middels de RM's ;)
Zitat von: Bob Vermeulen in 19. Dezember 2007, 23:54:07
Willy goede avond,
Als je WDP gebruikt dan is het niet nodig dat je stukken stroomloos maakt. WDP regeld n.l. alle bewegingen middels de RM's ;)
Nu doe ik dat om digitale spaning te spaaren, als ik ze stroomloos weg zet hou ik digitale spaning over voor mijn ander lokomotieven.
Goedenmorgen Willy,
Over het stroomloos schakelen van sporen in een door de PC bestuurde baan zijn al vele "discussies" ontstaan, met name vooral waarom. Kijk maar eens op het Duitse forum. Er zijn voor- en tegenstanders.
Bij door de PC bestuurde banen is het helemaal niet nodig, de software regelt nl. alles.
Nu is er wat voor te vinden zoals jij aangeeft om digitale stroom te sparen, alleen weet ik niet uit hoeveel stroomkringen jouw baan bestaat. Nu heb je het specifiek over je schaduwstation. Ik zou het schaduwstation, met het evt.binnenkomend spoor of uitgaande spoor op een aparte stroomkring aansluiten. Bij de treinen die in het schaduwstation stil staan schakel je alle functies uit, zoals verlichting, binnenverlichting, geluiden etc.
Een stilstaande locomotief op een (ingeschakeld) digitaal spoor met alle functies uit verbruikt 50-100mA, niet zoveel dus. Heb je dus 3 treinen (geen multitraktie) dan is het verbruik daar maximaal 300mA.
Even een klein rekensommetje als voorbeeld:
Een trafo van 52VA (16Vx3,25A) kan belast worden tot ongeveer max. 3,25A = 3250mA
Een bijbehorende booster verbruikt zelf ongeveer 100mA. Hou je nog 3150mA over, minus de 3 stilstaande loc's, hou je dus 2850mA over. Een rijdende personentrein met 5 verlichte personenwagens verbruikt 450mA.
De "grote stroomverbruiker" de VT11.5 met alle functies aan verbruikt zo'n 1200mA (1,2A).
(Bij 3% stijgende trajecten moet je er nog zo'n 100mA bij optellen).
Wat Jan ook aangeeft, bij zeer grote banen die veel stroom vragen kan dit interessant zijn, maar ik weet niet hoe bij jouw de stroomkringverdeling is.
Op mijn baan heb ik de schaduwstations (elk 9 sporen) voorzien van elk 2 stroomkringen (eentje per 4, de andere per 5 sporen). Nu rij ik met 64 loc's (veel ook dubbeltractie) die allemaal stroomverbruiken, maar heb geen sporen die stroomloos komen te staan, want in de schaduwstations zijn alle functies uitgeschakeld. Alleen is het een kwestie van wat rekenen hoeveel de belasting maximaal in een stroomkring kan en mag zijn.
(Daarnaast, ik weet niet of dat bij jou het geval is, kun je problemen krijgen met de oudere Märklindecoders, die hun geheugen verliezen bij een langere tijd zonder enige stroomtoevoer).
Wel kan ik de sporen stroomloos schakelen dmv.van deze K84 (Viessmann 5213) decoders, maar dat heeft te maken met de schaduwstationbeveiliging bij een evt.wisselstoring (mechanisch) waardoor de trein op een verkeerd spoor terecht komt. Maar dat is een heel ander verhaal.
Versta me niet verkeerd: als je toch de sporen stroomloos wilt schakelen moet je dat uiteraard gewoon doen, alleen het zouden je onnodige kosten en moeite besparen mocht het niet nodig zijn.
Hoe de functies van de loc's en dgl.uit te schakelen in WDP is erg makkelijk te realiseren met behulp van profielen.
Zitat von: Gerard Moggré in 20. Dezember 2007, 12:06:07
Goedenmorgen Willy,
Over het stroomloos schakelen van sporen in een door de PC bestuurde baan zijn al vele "discussies" ontstaan, met name vooral waarom. Kijk maar eens op het Duitse forum. Er zijn voor- en tegenstanders.
Dank je voor deze duidelijk uitleg. Ik heb op dit moment twee schakel decoders van viessmann 5213 en die wilde ik daar voor gaan gebruiken. Als het spaningsloos zettten van lokomotieven niet echt veel uitmaakt, kan ik deze decoders beter gaan gebruiken voor het aansturen van de visuele sienen op het zichtbare gedeelte van mijn baan.
Willy goede morgen,
Naar mijn mening heb je geen hardware nodig voor virtuele seinen, daarom heten het ook virtuele seienen.
Als je een sein in je sporenplan plaats moet je hem ook een magneet artikel nummer geven. Dat nummer begint bij mij bij 500 (alle virtuele magneet artikelen hebben bij mij een nummer groter dan 500) in de zelfde ingave beeld kaje dan ook aan vinken dat hij virtueel is. En dus alleen in de WDP software gebruikt wordt, ook laat hij op je scherm tijdens het rijden de juiste informatie zien.
Hallo Moba's
ZitatWilly,
Je kunt de 5213 o.a voor seinen, maar ook bijv. lantaarnpalen, en verlichting.
En die kun je leuk met WDP aan en uit schakelen.
maar dat doe je dan niet met virtuele magneet artikelen maar met de "echte" magneet nummers.
Zitat von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 12:53:26
Willy goede morgen,
Naar mijn mening heb je geen hardware nodig voor virtuele seinen.
Dat wist ik inmiddels al ;)
Maar ik had het over zichtbare echte seinen, die dus visueel aanwezig zijn.
Willy dom van me maar ja :( je scheef visule :D verkeerd gedaan, des al niet te min de uileggen liegen er niet om
Zitat von: Bob Vermeulen in 20. Dezember 2007, 20:21:23
je scheef visule
Soms ben ik zo gedreven bezig dat ik vergeet het bericht even na te lezen, en dan krijg je dit soort mis plaatsingen.
En dan verder :-\
Denk inderdaad niet dat ik het snel opgeef.
Vandaag hebben we samen (ik en mijn vertaal instrutor) gewerkt aan het z.g. Automatik mit Anforderungskontakten.
En zie hier het resutaal, op dit moment lopen er drie locomotieven met behulp van deze Automatik, voor als nog onder de Simullator (anders lopen ze van de baan), maar het werkt.
(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic5.jpg)
Hoi Willy,
Goed gedaan!! Zo zie je maar, de aanhouder wint ;) :D
Goedeavond medespoorders,
ik ben kees polm en net een paar dagen lid van dit forum, allereerst wil ik graag kwijt dat na het lezen van een aantal topics ik vind dat jullie erg plezierig en behulpzaam met elkaar omgaan ik hoop dat jullie dat ook met mij als digitale kneus willen doen.
Wel ik ben sinds 4 mnd weer gaan kopen en bouwen al het oude spul uit m'n jeugd was niet echt meer bruikbaar met als gevolg dat ik nu met marklin cs (geupdate versie) c- rails op de onz. klimspiralen e.d. en k-rails op de zichtb. gedeelten heb liggen de meeste materialen heb ik liggen k83 s-88 de baan ligt eigenlijk in z'n definitieve vorm en pas ik af en toe een beetje aan vanwege het FCS dat ik er tussendoor aan het bouwen ben. Aanvankelijk wilde ik automatiseren met reedkont. schakelrails e.d. maar na een aantal dingen uitproberen remmodules in 2 richt. dmv. relais enzo kwam ik er al gauw achter dat dat een soort gebed zonder eind ging worden omdat ik eigenlijk met een stuk of 6 locs overal en in alle richtingen wil kunnen rijden en dan ook nog een schaduw st. met 8 sporen heb dus al snel kwam ik hier terecht. Ik ben nu aan het proberen met de demoversie en dat is erg leuk om te doen(niet aangesloten op de baan).
En dan nu eigenlijk m'n eerste vraag! in de hoop dat jullie de moeite willen nemen voor een goed advies.
Dat droog oefenen ga ik zeker mee door en er zijn al stappen genomen om x-pro aan te schaffen en een goede comp. maar omdat ik nu op het punt sta om alles elektr. te gaan aansluiten is mijn vraag de volgende Als ik de div. stroomkringen heb aangelegd(2 extra boosters) en ringleidingen is het dan zinvol om alvast overal de terugmeldkont. dmv. massa det. aan te leggen of moet ik wachten totdat ik WDP in huis heb. Ik doe maar net of mijn baan die al ligt een sporenplan is en wat nu?
vr. gr. Kees
Hallo Kees,
allereerst welkom in deze community, jouw configuratie komt in de buurt van die van mij, al hoewel ik geen C rail in mijn baan heb liggen.
Er is niemand die jou tegenhoudt om je baan en terugmelders te ontwerpen en te testen in de demoversie. Reedcontacten en schakelrails zijn beide niet de meest ideale manier om te gebruiken, want beide zijn niet 100% betrouwbaar in terugmeldingen. Beter is om zowel met K als C rail massadetectie over 1 spoorstaaf te gebruiken.
Windigipet laat zich ook in demo modus droog testen,
Ik zie overigens 2 verschillende plaatsen in jouw profiel?
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo Walter,
Wat een snel antwoord en ook nog zo laat op dat heb je met die treintjes he.
Omdat in m'n profiel de geboortedatum werd ingevuld en daaronder de ort heb ik automatisch ook de geboorteplaats ingevuld is inmiddels al gewijzigd in woonplaats. (zal wel m'n gebrekkige duits zijn) dat wordt nog wat met dat wdp maar die topics heb ik inmiddels al gelezen.
Leuk dat je een soortgelijke baan hebt die van mij is ongev. 3.5 x 3.5 maar als de 3e nou ook nog uit huis gaat en ik toestemming van de baas krijg kan ik er nog 3.5 x 3.5 bijmaken pik ik ook gelijk de voorzolder in. nee hoor ik heb voorlopig nog een jaartje of wat werk aan dit gedeelte.
Dat van die reedkont. e.d. was mij bekend maar dat was meer in het oorspronkelijke plan van automatiseren.
Voorlopig wil ik het rangeren en de draaisch. en de beide kranen nog met de hand blijven doen eerst maar eens zien of ik tzt het spul aan het rijden kan krijgen zoals ik dat voor ogen heb het zal best de nodige tijd kosten om WDP een beetje door te krijgen.
Ik lees bij Gerard dat hij ook het FCS met WDP aanstuurd, in de demoversie zie ik daar niets van terug is dat in de grote versie een apart gedeelte of zo?
Zitat von: Mlop in 20. Januar 2008, 23:38:44
Goedeavond medespoorders,
ik ben kees polm en net een paar dagen lid van dit forum, allereerst wil ik graag kwijt dat na het lezen van een aantal topics ik vind dat jullie erg plezierig en behulpzaam met elkaar omgaan ik hoop dat jullie dat ook met mij als digitale kneus willen doen.
vr. gr. Kees
Hallo Kees, welkom op dit forum.
Ook ik ben pas begonnen met WDP heb nu wel al de originele Pro X versie, maar heb net als jij nu ook een tijdje met de demo versie gewerkt.
Als eerste wilde ik je even vertellen dat WDP een professioneel programma is met oneindig veel mogelijkheden, zoveel zelf dat ik het bijna opgaf. Maar het hulp van onder anderen dit forum ben ik op dit moment goed bezig, probeer eerst de basis van WDP door te krijgen voor wat betreft de terugmelding via de S88 bus.
Zoals je schrijft ga je binnenkort het een en ander elektrisch aansluiten, ik zou als ik jou was eerst even proberen te begrijpen hoe WDP werkt voor wat de terugmelding betreft voor de "Start", "Inrij", "Rem" en "Doel" secties, en hoe deze te verwerken in je railplan.
Hier staat iedereen open voor eventuele vragen hoe gek dan ook, en dit weet ik uit eigen ervaring.
Verder wens ik je veel rij plezier samen met WDP.
Beste Kees,
Namens mij ook welkom op dit forum.
Ik kan niet veel bijdragen omdat ik mijn hele baan gesloopt heb en weer eens opnieuw begonnen ben met de wederopbouw.
Een uitleg betreffende de S88 en bezetmelding aangaande massadetectie staat op mijn site beschreven.
Mocht je hier nog vragen over hebben dan zal ik je graag helpen en niet te vergeten onze WDP-ploeg.
Zoals Willy aangeeft, stap voor stap en als het eens tegen zit, niet opgeven want er is hier hulp genoeg voor je.
Beste Kees,
Ook namens mij van harte welkom op het WDP forum. Uiteraard zal ik ook proberen je zoveel mogelijk op weg te helpen met je baan en WDP. Wat betreft het alvast aanleggen van de terugmeldingen sluit ik me bij Walter aan, alleen bedenk eerst goed hoe en waar ze je legt.
Zitat von: Mlop in 21. Januar 2008, 00:18:35
Ik lees bij Gerard dat hij ook het FCS met WDP aanstuurd, in de demoversie zie ik daar niets van terug is dat in de grote versie een apart gedeelte of zo?
Nee, ik heb 2 volle versies van WDP Pro X.3 in gebruik, één op elke computer. De hobby mag (moet) wat geld kosten :) :)
Kees goede morgen,
Ik ben misschien aan de late kant (voor julie) maar ook ik wens je veel succes met WDP en het automatisren van je baan. Als ik jou was zou ik eerst de n
Nederlandse versie van WDP9 laden en goed bestuderen daar leer je veel van.
http://www.windigipet.de/downloads-international/