Seite drucken - Grundstellung seinen.

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Willy de Vaal in 17. Januar 2008, 00:16:46

Titel: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Willy de Vaal in 17. Januar 2008, 00:16:46
Hallo beste forum leden.

Jullie dachten zeker, hé die Willy zien we hier niet meer terug, nou dan heb je het mis  ;)

Ik ben geheel opnieuw begonnen, eerst het uiteindelijke baanplan voor nivo 2 nog wat aangepast. Gezien de tafel maar 1.20 m. diep is, heb ik het hoofd station (Neustadt) van vier sporen terug gebracht naar drie sporen, zodat ik in de binnenring wat meer ruimte over hou voor enkele opstel sporen en wat meer rij mogelijkheden te hebben.

Nu even WDP, ik heb bij mijn in de omgeving iemand bereid gevonden mij even te helpen bij de vertaling van enkele onderwerpen waarmee ik moeite heb, niet dat hij het gehele document gaat vertalen, maar ik noteer de onderwerpen die ik niet goed kan vertalen zodat ik deze samen met mijn kennis even kan doornemen.

Ik heb nu mijn gehele baanplan opnieuw opgetekend in WDP, maar heb toch nog even een klein vraagje over de seinen, hoe kan ik het beste de "Grundstellung" zetten, op Rood of Groen.

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic1.jpg)
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: wissels in 17. Januar 2008, 00:30:11
Hallo Willy,

In het grote spoorwegen heb je in principe 2 soorten seinen.

automatische P blokseinen, deze staan op de vrije baan, op blokken tussen de stations in, deze staan standaard op groen, tenzij het volgende blok bezet is.

Dit in tegenstelling tot seinen die op een station staan, en uitrijseinen, deze worden handmatig bediend, en deze staan standaard op rood.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 17. Januar 2008, 05:09:29
Hallo Walter en Willy,

Zitat von: wissels in 17. Januar 2008, 00:30:11

automatische P blokseinen, deze staan op de vrije baan, op blokken tussen de stations in, deze staan standaard op groen


Dat ligt er maar helemaal aan met welk seinstelsel je rijdt. In Nederland staan ze standaard op groen, maar in Duitsland en Zwitserland niet. Standaard op rood.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Bob Vermeulen in 17. Januar 2008, 07:59:28
Goede morgen Willy,

Gezien de naam van je stad nl. Neustad zou ik de Duitse versie voeren en staat alles op rood.
Ik heb ook Duits voorbeeld periode III met alleen armseinen en dan staan alle armseinen op "rood".

Ps het ontwerp is mooi ;)
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Willy de Vaal in 17. Januar 2008, 12:47:29
Zitat von: Bob Vermeulen in 17. Januar 2008, 07:59:28
Goede morgen Willy,

Gezien de naam van je stad nl. Neustad zou ik de Duitse versie voeren en staat alles op rood.
Ik heb ook Duits voorbeeld periode III met alleen armseinen en dan staan alle armseinen op "rood".

Ps het ontwerp is mooi ;)

Dank je voor de reactie, ik denk inderdaad dat ik Duits zal gaan rijden. Dit omdat ik al veel Faller bouwdozen op de plank heb staan (moet ik nog bouwen) waar onder Station Neustadt en Kirchbach. Standaard heb ik dus alle seinen op rood staan en kan deze zoals ik begrijp zo laten staan.

Ps hier mijn gehele baanplan zoals ik deze nu in WDP heb staan.

Foto 1 (zonder terugmeldig)

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic2.jpg)

Foto 2 (met terugmelding)

(http://members.chello.nl/~w.devaal1/pic3.jpg)
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 17. Januar 2008, 21:36:34
Goedenavond Willy,

Het volgende bedoel ik (uiteraard) als positieve kritiek  :) : Ik heb je baanplan bekeken (zonder de RMK's), maar ik zou toch het Duitse seinstelsel eens goed bekijken. Ik doel op de plaatsing van de voorseinen. Hier mankeert nog wel het een en ander aan. Vele (vrijwel alle) voorseinen staan op onlogische plaatsen en missen hun functie als zijnde voorsein. Misschien heb je voor de plaatsing bewust gekozen, maar het komt niet overeen met de werkelijkheid.
Nogmaals, het is opbouwende kritiek, en ik neem aan dat je het een en ander toch zodanig wilt laten functioneren zoals het in het echt ook functioneert, toch?
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 17. Januar 2008, 23:05:12
Hallo Jan en Willy,

Zelf vind ik dat bij een uitstekend programma als WDP ook de seinen cf.de werkelijkheid moeten functioneren, simpel omdat het allemaal mogelijk is. Waar ik zelf wel even tegenaan liep is het 1 à 2 blokken "vooruit kijken", zoals bij de SBB en BLS, en overigens ook bij de DB.

In WDP, bij "Zugfahrten" en de basisinstelling bij de "Fahrstrassen-Editor" wordt er gekeken bij het afremcontact of het volgende blok cq.rijweg vrij is. Is dit zo, dan wordt het hoofdsein voor het volgende blok (wat laat) op groen gezet. Het daarbij behorende voorsein is de trein reeds gepasseerd. Maw.de trein passeert eerst het voorsein wat aangeeft dat het hoofdsein (nog) op rood staat, maar vrij kort na het passeren van het voorsein groen (veilig, volgende blok vrij) aan geeft. Is het nog te volgen..?
Ga ik nog een stapje verder... na het passeren van het voorsein gaat dit voorsein vervolgens op "zwart", om vervolgens op rood te gaan als het bijbehorende hoofdsein door de trein is gepasseerd en dus ook rood aan zal geven. Immers de trein bevindt zich nu in het volgende blok. De filosofie hierachter is, dat een vrij kort daarop volgende trein, de machinist hiervan, niet in de war kan raken van een groen voorsein, terwijl een daarvóór rijdende trein het hoofdsein nog niet is gepasseerd Let wel: dit geldt alleen voor seinpalen, waar het voorsein (behorende bij het volgende hoofdsein) aan dezelfde seinpaal is bevestigd als het hoofdsein.
Ik weet dat het in theorie, en op schrift, er misschien ingewikkeld uit kan zien, maar in de praktijk is het erg logisch en duidelijk, vind ik. Persoonlijk heb ik me altijd erg verdiept in seinstelsels, met name Nederland, Duitsland en natuurlijk Zwitserland (cf.mijn baan).
Wat Jan ook aangeeft, er is gelukkig erg veel op internet hierover te vinden.

Hoe nu, met name de voorseinen, meerdere blokken/rijwegen vooruit te schakelen in WDP en dit cf.de werkelijkheid het er zodanig uit te laten zien, is een ander verhaal.
Mocht er interesse voor bestaan hoe ik dit heb gedaan, dan hoor ik dit wel.

Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Bob Vermeulen in 17. Januar 2008, 23:54:52
goede avond allen,

Jan Leendert is het bij jou altijd Kerst?  :D ;D
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 17. Januar 2008, 23:59:08
Hoi Jan,

Inderdaad Jan. Ik spreek wel meer voor het Zwitserse seinstelsel, maar het Duitse komt min of meer op hetzelfde neer.
Een los voorsein is een ander verhaal, dat is eenvoudiger te bewerkstelligen in WDP.
Op het Duitse forum is er ook het een en ander over geschreven, en daar zijn ook diverse mogelijkheden besproken, zoals het RMK waar je een verder blok mee kunt bekijken en op veilig kunt schakelen in de "Fahrstrassen-Editor", alsmede wat vormen met de "Stellwerkswärter".
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Januar 2008, 00:09:42
Goedenavond Bob en Jan,

:D ;D ...Wel de mooiste tijd van het jaar..



Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Januar 2008, 00:59:14
Hoi Jan,

Ik stuur je wel even een mailtje wb. fabrikanten van de originele Zwitserse seinen in H0/N en hoe te verkrijgen.
We gaan wel "off topic" als ik hier "reclame" ga maken  ;) ;)

Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Januar 2008, 01:09:56
Hallo Willy,

Ik neem aan dat je onze discussie aangaande seinen hebt gevolgd. Ik bedoel hiermee te zeggen, dat het zonde zou zijn, zomaar overal (voor)seinen te plaatsen zonder enige logische functie. Het feit dat je al aangeeft wat de "grundstellung" van seinen moet zijn, ga ik ervan uit dat je deze seinen ook een functioneel "plaatje" wilt geven in je baan en in WDP. Ik hoop daarom dat je de plaatsing en een daarbij behorende functie mooi in je baan neer kunt zetten.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Woesch in 18. Januar 2008, 09:53:40
Hallo allemaal.

Ik heb informatie gevraagd aan de Firma HENCKENS of het mogelijk is hun seinen te gebruiken in combinatie met Centrale station van Marklin en WDP besturing. Ik wacht hun antwoord af . Plak hun hyperlink in deze tekst (weet niet of dat lukt)

http://www.henckens-seinen.nl

Het assortiment Nederlands is wat seinen betreft zeer uitgebreid evenals de overwegen en dit in de schalen H0 en N.

Ook voor het Belgische modelspoorbedrijf is dit van toepassing.
Verder brengen wij een aantal Zwitserse (standaard) seinen, eveneens in de schaal H0.

Afijn lees met belangstelling al jullie reacties

M.v. gr Wim
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Willy de Vaal in 18. Januar 2008, 17:04:39
Zitat von: jan leendert in 17. Januar 2008, 18:59:50
Hallo Willy de Vaal,

Het verheugt mij dat je je moed niet hebt opgegeven, dat vind ik een fantastische daad. ;)

Ik heb contact gehad met Dr. Peterlin en hij gaf aan dat er een nieuwe vertaling in zowel de software en alsmede de boekvorm uitkomt.

Daarnaast heb je een belangrijk punt aangehaald, de "Grundstellung".

Heel veel succes.


Dank je voor deze en alle overige reacties.

Fijn te horen dat er misschien toch een NL vertaling volgt, hierop kan ik best wachten ik ben pas begonnen met de bouw van mijn baan en tegen die tijd dat ik WDP pas echt kan gaan gebruiken zijn we alweer een tijdje verder.

Verbeter me als ik het mis heb, maar ik heb de door jou aanbevolen pagina's eens bekeken en maak daaruit op dat de wissel sienen voor het in- en uitrijden nog niet zo gek staan, misschein is het wel zo dat ik een beetje te veel seinen op de baan heb staan op plaatsen waar dit niet echt nodig is. Ik ben een volkomen leek voorwat het het orginele groot spoor betreft en het gebruik van seinen in het algemeen, heb me daar nooit echt in verdiept. Dit zal zeker wel komen in de toekomst, maar op dit momend ben ik daar nog niet aan toe. Als ik straks zover ben dat ik ook echte seinen op mijn baan ga zetten kan ik altijd nog hier aan de hand van mijn railplan jullie hier aan het werk zetten  :)
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Willy de Vaal in 18. Januar 2008, 22:33:37
Zitat von: jan leendert in 18. Januar 2008, 17:31:39
Betreft de seinen moet je zien naar de reactie van Gerard.
Er staan eigenlijk teveel Voorseinen die niet op de realitische plaatsen zijn opgesteld.

Ik heb hier in het forum eens gezocht naar de diverse screenshots die hier geplaatst zijn, maar kon eigenlijk niets vinden wat ik kon gebruiken als voorbeeld. Met voorseinen bedoel je volgens mijn de seinen die op mijn layout de wisselstand moeten weergeven, of niet  ???
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 18. Januar 2008, 22:51:49
Hoi Willy,

Nee, de voorseinen geven de stand aan van het verderop staande hoofdsein. Bedoel je dat je op jouw lay-out dit zo wilt hebben, dat voorseinen de stand van de wissels aangeven?
In de werkelijkheid is dit in ieder geval niet zo.

ps.ik heb net je mailtje beantwoord mbt.functiedecoder/CS
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Kees Polm in 12. Mai 2008, 10:21:39
Goedenmorgen allen,

Ik ben al een paar dagen alle topics aan het doorlezen ter voorbereiding VAN !
nu wil het geval dat ik een aantal blokseinen heb met het voorsein aan dezelfde mast als het hoofdsein zoals Gerard hier beschrijft,
en ik ben zoals ik gisteravond schreef al een poosje aan het stoeien in de buroversie met het schakelen hievan op een simpel getekend baantje en dat valt niet mee.
dus Gerard als jij mij kan uitleggen (het vooruit schakelen van voorseinen e.d.)hoe jij dit gedaan hebt heel graag.

Gr. Kees
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Mai 2008, 10:47:11
Hoi Kees,

Ben nu even druk, maar zal later op de dag hier op terugkomen.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Kees Polm in 12. Mai 2008, 11:00:05
Hoi gerard,

heel fijn, ik heb er voorlopig even 2 op de baan geplaatst op het stukje met de stationssporen zodat ik na het tijdelijk aasluiten (wat ik nog moet doen) ze ook echt kan laten schakelen omdat ik hier ook met WDP een stukje kan rijden.
Ik heb me nog nooit in seinen verdiept, maar worden dit soort seinen ook in stations geplaatst of zou ik daar weer andere voor moeten hebben?

Gr. Kees
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Mai 2008, 13:11:02
Hoi Kees,

Vooropgesteld kan ik je al wel verklappen dat je na zaterdag de 17e een stuk wijzer zult zijn. Ik wil nu even niet op de logica van een seinstelsel etc.ingaan, want daar verteld Jan as. zaterdag alles over.
Maar ik zal het proberen te verwoorden zoals ik het heb gedaan en zonder gras weg te maaien voor de voeten van onze Jan.

Een voorsein geeft de stand aan van het bijbehorende hoofdsein, wat een stuk verder weg staat. Een voorsein is oa.bedoelt om de stand van het hoofdsein aan te geven vooral bij de wat onoverzichtelijke trajecten (zoals in de Alpen bijvoorbeeld). Als je mijn betoogje op deze topic hebt gelezen op pagina 1 antwoord#8 dan zal ik dit met bijbehorende screenshot verduidelijken. In de Farhstrassen-Editor kom je in het venster onder het tabblad "start/bremsen/ziel" linksonder het vakje tegen waarbij staat "Prüfe nächste Zugfahrt am kontakt". Trouwens ik besteed hier as.zaterdag uitgebeid aandacht aan in mijn presentatie over treinritten. Standaard is dit het remkontakt van de rijweg waarin de trein zich bevindt. Is de volgende rijweg vrij, dan wordt deze gesteld en het hoofdsein springt op groen. Maar het voorsein is reeds gepasseerd en toonde dat het hoofdsein op rood zou staan. Als je in WDP deze situatie nu wilt omzeilen en cf.de werkelijkheid wilt gaan rijden, dan wordt er niet gekeken of het volgende blok vrij is, maar enkele (bijv.2) blokken verder. Zijn deze blokken vrij verderop, dan zullen de hoofdseinen op groen springen, maar natuurlijk ook de bijbehorende voorseinen. Als je dit "prüfe-kontakt" nu een paar rijwegen teruglegt dan kun je WDP de opdracht geven om 2 of misschien 3 blokken vooruit te kijken. Let wel, hier moet je wel even goed over nadenken, en goed plannen. Met name het begin is even goed oppassen, anders werkt het niet altijd goed. Ik kan je er as.zaterdag van alles over vertellen en laten zien in de baansimulatie. Nogmaals, na het praatje van Jan (ik weet hoe zijn presentatie eruit ziet) zul je er veel meer van begrijpen.
Even naar mijn screenshot: in rijweg (blok) 35 wordt op RMK 108 niet gekeken of rijweg (blok) 36 vrij is, maar rijweg (blok) 37, dus eentje verder. Het resultaat is dat ook het voorsein in de juiste stand gepasseerd wordt.
Zo heb ik dit allemaal ingesteld voor alle blokken op de paradebaan. Alleen hoe dit te beginnen wil ik liever even bewaren tot as.zaterdag, want dat sluit heel goed aan op Jan zijn presentatie, en tevens kan ik dit heel goed laten zien in de bureauversie van mijn baan.
Gaat helemaal goed komen!!
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Kees Polm in 12. Mai 2008, 13:28:03
hallo Gerard,

ik vemoedde al dat het met dit kontakt te maken had omdat ik met de normale vervolgschakelingen er niet goed uitkwam
dus het begint een beetje te dagen, maar ik ben benieuwd naar zaterdag.
Bedankt voor de reaktie.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Gerard Moggré in 12. Mai 2008, 14:14:12
Hoi Kees,

Ben nog iets vergeten, je ziet dat dit RMK 108 in een geel vlakje staat. Dat betekent dat dit RMK 108 geen deel uitmaakt van de opgetekende rijweg, een soort van waarschuwing/info. Zolang het vakje maar niet rood gekleurd is kan dit, maar ff oppassen geblazen. Nog een tip, als je dit gaat toepassen maak er notities van, want je bent al gauw in de war welke RMK voor welke rijweg iets moet gaan controleren.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Kees Polm in 12. Mai 2008, 14:44:03
Gerard,

Helemaal duidelijk had e.e.a. al gelezen van dat gele vlakje en dat van die notities is een goeie, in de buroversie raakte ik met 5 seinen al iedere keer de kluts kwijt maar daar kun je het nog iedere keer ff nakijken.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: willebrand in 13. Mai 2008, 22:26:01
Om aan het gebruik van signalen, de juiste plaats ervan en werking op een juiste manier invulling te geven kan ik aanraden de volgende boekjes van MIBA te kopen

http://www.miba.de/verlag/15087240.htm

SIGNALE Deel één, twee en drie.

Hierin worden alle signalen uitvoerig besproken en aan de hand van tekeningen en foto's duidelijk uitgelegd.

Succes met het ontwerp van de baan

Groet

Jos
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Bob Vermeulen in 13. Mai 2008, 22:44:50
Jos,

Als je het over de seienen van de DB hebt dan ben ik daar volledig mee eens schitterende serie met zeer veel informtie.
Titel: Re: Grundstellung seinen.
Beitrag von: Kees Polm in 14. Mai 2008, 00:14:39
Hallo Jos,

Bedankt voor de tip en de link, ik zal hier zeker gebruik van gaan maken.

hartelijke groet Kees.