Seite drucken - indeling in secties?

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: pjotr in 19. Februar 2008, 13:16:34

Titel: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 19. Februar 2008, 13:16:34
Beste modelspoorders,
Zal me eerst ff voorstellen. Heb de modelspoormicrobe van jongs af meegekregen van mijn vader...en enkele jaren geleden heb ik zijn modelbaan overgenomen.
Dit was een marklin HO baan met C en M-rails. Ondertussen heb ik deze al wat uitgebreid en rijd ik digitaal.
Nu ik de mogelijkheden van WDP hier zie, weet ik het wel zeker, dit moet ik ook hebben;)
Momenteel ben ik bezig met mijn baan in blokken en secties te verdelen (wat niet simpel is daar er nooit rekening mee gehouden is) maar hierover heb ik de volgende vraag; ik heb begrepen dat je in een blok een start, rem en stop-sectie nodig hebt, maar daar de baan hoofdzakelijk enkelsporig is, en je rijdt hierover in tegengestelde richting, wisselt WDP de start en stopsectie dan om, of hoe moet ik dit zien?
Hopend op reactie of suggesties...
Groeten
Peter
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Gerard Moggré in 19. Februar 2008, 14:56:41
Goedemiddag Peter,

Allereerst van harte welkom op het WDP forum!!

Zitat von: pjotr in 19. Februar 2008, 13:16:34
wisselt WDP de start en stopsectie dan om, of hoe moet ik dit zien?

Inderdaad, zo moet je het (ongeveer) zien. Rij je van links naar rechts, dan ligt het startkontakt links, en het doel (stop) kontakt rechts. Van rechts naar links is dit dus andersom. Je maakt een hier 2 rijwegen (WDP werkt op basis van rijwegen). Een rijweg van links naar rechts, en een van rechts naar links. Het is eigenlijk heel eenvoudig! In feite wisselt WDP het start- en stopkontakt niet om, maar het is aan de gebruiker hoe je deze kontakten ingeeft in een specifieke rijweg.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 19. Februar 2008, 15:54:59
Gerard,
Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.
Nog een bijkomend vraagje; voorzie ik best zowel voor de stopsectie(A) als na de startsectie(B) een afremsectie zodat de stopsectie(B) bij de omgekeerde rijweg ook een afremsectie heeft, of neem ik het hele stuk tussen de twee secties als afremsectie?
Hoop dat je mijn ingewikkelde uitleg een beetje begrijpt;)
Groeten
Peter
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Gerard Moggré in 19. Februar 2008, 16:25:07
Hoi Peter,

Zitat von: pjotr in 19. Februar 2008, 15:54:59
neem ik het hele stuk tussen de twee secties als afremsectie?

Correct. Het blok, of beter gezegd rijweg in WDP, als dit van beide zijden wordt bereden, bestaat dit uit totaal 3 secties. Sectie 1: start/stop sectie (combinatie voor beide richtingen), Sectie 2: afremsectie voor beide richtingen, Sectie 3: start/stop sectie (wederom combinatie voor beide richtingen)
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 19. Februar 2008, 17:02:30
bedankt Gerard,
Zal eens gaan beginnen met mijn sporenplan in stukjes gaan te verdelen;
Een rijweg begint en/of stopt toch voor de wissel, zodat de wissels in geen enkel blok vallen?
Kan ik nergens een voorbeeld van een sporenplan vinden voor WDP?
Groeten
Peter
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: jlt in 19. Februar 2008, 17:40:25
Beste pjotr,

"Kan ik nergens een voorbeeld van een sporenplan vinden voor WDP?"

Allereerst ook van harte welkom hier op het forum.

Een sporenplan van WDP, kun je via onderstaande link bekijken.
Deze "Anwender Gleisbilder" ( WDP gebruikers die een eigen "sporenplan" hebben ontwikkeld) zijn voorbeelden hoe zij de baan hebben ingedeeld. Echter moet je niet vanuit gaan dat WDP een baan ontwerp programma is, maar een besturingsprogramma. In dat "Anwender Gleisbilder" kun je heel goed gebruiken, als voorbeeld hoe deze WDP gebruikers het doen. Erg leerzaam. ;)

http://www.windigipet.de/foren/index.php?board=19.0

Daarnaast uit jouw vraag aan Gerard kan ik je als voorbeeld aandragen, de bijgaande screenshot van een enkel baan trajekt, waarbij je een trein heen en weer kunt laten rijden.
Ik denk dat je nog geen ervaring mee hebt met WDP, maar zoals de bijgaande screenshot kun je van A naar B rijden en automatisch weer van B naar A rijden. Deze baantje gebruik ik als pendeldienst om mijn trein te laten testen.

Op de sreenshot kun je zien waar de TM nummers staan en de Start en Doel.

Succes.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 19. Februar 2008, 21:04:16
Jan,
Bedankt voor de reactie.
Het is ook helemaal de bedoeling om het sporenplan met WDP te ontwerpen hoor, want de sporen liggen al;)
Ik hoop alleen af te kijken van de pro's waar ik best de verschillende secties kan voorzien op mijn baan om met WDP te werken.
Bedankt voor de links
Groeten
Peter
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: jlt in 19. Februar 2008, 22:22:32
Beste Peter,

Oke, dan lijkt het mij ook goed om van anderen over de schouders mee te kijken. ;)

Je schreef:

"Een rijweg begint en/of stopt toch voor de wissel, zodat de wissels in geen enkel blok vallen?"

Bij veel Markliners worden de wissels niet meegenomen met TM melding.
Maar, daar zijn verschillende meningen over, de ene laat de TM in wissels mee intergreren.
En de anderen stop de TM voor de wissels.

Ikzelf heb de wissels geintergreerd met TM, dat heeft een voordeel dat ik de wissels als digitale "schakelaars" kan gebruiken. Denk maar aan reeds contacten, en daarvoor heb ik de wissels als "schakelaars" gebruikt.
Dit pas ik alleen toe bij complexe wisselstraten, waarbij geen rails tussen zitten.
Het is met kunst en vliegwerk te realiseren en als dat lukt dan werkt het echt goed.
Daar spendeer ik om de wissels mee te laten intergreren met TM. (gelijkstroom)
Dan verteld WDP de "echte" afgelegde rijweg aan.

De keuze is geheel vrij, maar als het niet nodig is om wissels intergreren met TM, moet je dat ook niet doen.
Dat geheel ligt aan de baan ontwerp.
Als je naar de diverse Anwender gleisbild kijkt, dan valt het je misschien op, dat er aantal WDP gebruikers verschillende manieren, van wel of niet gebruiken daarvan.

Iedergeval, levert dat geen probleem op voor de WDP.
WDP is daar flexibel in. ;)

Succes.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 20. Februar 2008, 09:15:08
Bedankt allemaal ;)
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Februar 2008, 10:57:36
Hallo Peter,

Zitat von: pjotr in 19. Februar 2008, 17:02:30
Een rijweg begint en/of stopt toch voor de wissel, zodat de wissels in geen enkel blok vallen?

Klopt. In principe ligt een rijweg tussen 2 seinen en/of tussen 2 wissels in. Is dit niet het geval, dan kan een trein tot stilstand komen met de achterliggende wagons op een wissel. En dit is niet altijd wenselijk.
Heb je een wisselstraat met daarin korte stukjes rails, dan kun je het beste deze stukjes rails integreren in deze wisselstraat, zodat het één wisselstraat is.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Riny in 20. Februar 2008, 11:18:28
Beste Peter,

Ook van mijn kant allereerst, Welkom op het WDP forum.

Om een langverhaal kort te houden, ik hanteer exact het zelfde principe welke Gerard noemt.
Wisselstraten (i.c.b.met "korte normal" rails) krijgen bij mij geen detectie mee.
De overigere trajecten wel.

Het is bij mij zelfs zo dat beide spoorstaven geïsoleerd zijn van de wissels ten opzicht van de aansluitende sporen (rails)
Ik heb het hier dan wel over massadetectie.


Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 20. Februar 2008, 15:01:39
Bedankt Riny,
Dus als ik het goed begrijp moet ik tussen W2 en W3 (zie bijlage) geen detectie voorzien?
De afstand tussen beide wissels is maar iets van een 25cm (H0).
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Gerard Moggré in 20. Februar 2008, 15:53:48
Hoi Peter,

Zitat von: pjotr in 20. Februar 2008, 15:01:39
Dus als ik het goed begrijp moet ik tussen W2 en W3 (zie bijlage) geen detectie voorzien?
De afstand tussen beide wissels is maar iets van een 25cm (H0).

Misschien is het wel handig om hier één terugmeldcontact te plaatsen, maar het is niet noodzakelijk.
Het is dan wel zo dat je de trein even "kwijt" bent als hier geen TM ligt. Deze 25cm is te kort om hier een rijweg (blok) van te maken, maar het is dan wel een onderdeel van een rijweg.
Ik heb zelf ook van deze situaties op mijn baan en als bijlage toegevoegd. Bij afbeelding 1 heb ik de TM's 167, 168, 169 en 170 eigenlijk tussen 2 wisselstraten liggen. (elk ongeveer 1,25mt lang.) Deze zijn te kort voor een rijweg, maar wel een onderdeel van diverse rijwegen. Bij afbeelding 2 heb ik een stukje rails wat 30cm. lang is van een TM voorzien, nl. TM.173. Dit stukje ligt in een wisselstraat. Omdat ik de wissels zelf (nog) niet voorzien heb van terugmeldingen vond ik deze korte stukjes detectie wel nodig.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Willem van Wageningen in 20. Februar 2008, 20:05:53
Zitat von: pjotr in 19. Februar 2008, 15:54:59
Gerard,
Bedankt voor het snelle en duidelijke antwoord.
Nog een bijkomend vraagje; voorzie ik best zowel voor de stopsectie(A) als na de startsectie(B) een afremsectie zodat de stopsectie(B) bij de omgekeerde rijweg ook een afremsectie heeft, of neem ik het hele stuk tussen de twee secties als afremsectie?
Hoop dat je mijn ingewikkelde uitleg een beetje begrijpt;)
Groeten
Peter
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Riny in 20. Februar 2008, 20:46:13
Beste Willem,

Ook welkom op dit forum.

Is je bericht wel compleet?
Ik zie alleen maar het citaat van Gerard dus heb het vermoeden dat er nog een bedoelde tekst van je ontbreekt.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Bob Vermeulen in 20. Februar 2008, 22:05:20
Hallo Peter,

Allereerst van harte welkom op het WDP forum NL  ;D
Zelf probeer ik alle rails te voorzien van een melder, dat geeft een veel mooier beeld op het beeld scherm als de treinen rijden. Meestal kan je z'n klein stukje ook wel kwijt bij een langer stuk, maar dan zal je even na moeten denken waar je hem aan toevoegd. In jouw geval is dat wat moeilijk. Echter de tekeing die je laat zien is niet zoals het er in WDP uitziet en dus kan je in jouw schema in WDP W2 en W3 aan elkaar plaatsen dan is het probleem over.
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 21. Februar 2008, 12:28:47
Bedankt allemaal voor de hulp!
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: pjotr in 21. Februar 2008, 14:14:45
nog een klein (mss dom) vraagje, maar wat is precies het probleem als een blok korter is dan je langste trein. Dan houdt de trein twee opeenvolgende blokken bezet...maar welke invloed heeft dit op de WDP?
Alvast bedankt
Peter
Titel: Re: indeling in secties?
Beitrag von: Gerard Moggré in 21. Februar 2008, 14:50:21
Hoi Peter,

Inderdaad houdt een te lange trein ook het vorige blok nog bezet. Heb je het hier over een een speciaal geval, bijvoorbeeld een blok in het station (waarbij zo af en toe een te lange trein bij stilstand de achterste wagons het voorlaatste blok nog bezet houden), of de blokken in de vrije baan? In het station zou dit evt.wel kunnen, maar in de vrije baan is dit niet wenselijk en ook niet realistisch.
In principe is het zo dat er zich maar één trein in één blok bevindt.
In WDP is het zo dat, als er een rijweg bezet wordt door een trein, er geen andere trein deze rijweg kan berijden of kruisen. WDP biedt wel de mogelijkheid om rijwegen aan te maken in zg.deeltrajecten. Dat betekent dat een bepaald deel (1ste deel of 2de deel) van een rijweg alvast vrijgegeven wordt als de trein in het 3de deel rijdt. Handig voor evt.kruisende treinen in het 1ste of 2de deel bij wat langere rijwegen.
Dus van invloed heeft het in WDP dusdanig dat een bezet blok nooit door een andere trein zal worden bereden.

Een blok loopt van sein tot een sein. Een rijweg ook, maar kan ook bestaan uit meerdere blokken. Ligt er maar helemaal aan hoe je wilt gaan rijden met WDP en met welke typen treinen welke specifieke rijwegen (matrix) bereden mogen worden. Je kunt ook een aantal rijwegen aan elkaar koppelen tot een lange zg. "zugfahrt", alleen loop ik nu misschien op wat dingen vooruit.
Mogelijkheden in overvloed met WDP.