Hallo forum leden. Ik maak gebruik van 6 stuks Viessmann Magnetartikeldecoder 5211, nu lees ik op de homepage onder Tipps & Tricks dat je op eenvoudige wijze de Viessmann Power Module (als extra kracht bron) kunt vervangen door een simpele Elco en Diode tussen de voeding te plaatsen. Wat me niet duidelijk is (je weet het mijn Duits is *&%$7) of je deze schakeling tussen iedere Magnetartikeldecoder moet plaatsen, of dat het voldoende is deze eenmaal bij de trafo te plaatsen en van daaruit naar de Magnetartikeldecoders.
Hier de link naar het document: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=646.0 (http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=646.0)
Goedemorgen Willy, ;)
Gerd Boll schrijft het volgende.
Meer schakelvermogen voor de Viessmann Magneet artikel nr: 5211.
Het oppeppen van zwakgeschakelde of oude spoelmagneten.
Deze schakeling vervangt de Power modul en is voor ongeveer €1,50 verkrijgbaar. (prijs 2003)
Net als bij de originele Power modul moeten de extra decoders op een korte afstand aangesloten worden (korte kabellengte tot 1 mtr), om alle de gelijke vermogen te doen toekomen.
Als extra kabellengte nodig is, moeten met wisselspanning overbrugt worden, en dan ter plekke, een extra Dioden/ Elko combinatie geïnstalleerd worden.
p.s: Elko = Electrolytische condensator (een soort mini accutje).
Oppassen dat deze Elko op de juiste manier worden aangesloten.!
Zie tekening voorbeeld van Gerd Boll.!!!
Anders is die beschadigd.
Verkrijgbaar bij:
www.conrad.de Best.Nr Preis/st.
Elko 4700µF/35V 472565-77 1,87
Diode 1N4001 162213-77 0,08
www.reichelt.de
Elko 4700µF/35V rad 4.700/35 1,00
Diode 1N4001 1N 4001 0,02
Zitat von: jan leendert in 26. März 2008, 10:31:03
Goedemorgen Willy, ;)
Gerd Boll schrijft het volgende.
Bedank Jan voor de vertaling.
De powermodule van Viessmann kost €. 15.00 euro en je heb er maar 1 nodig om vervolgens een stuk of 6 magneetschakel decoders van wat extra power te voorzien. Deze informatie vond ik op de site van Viessmann, daar vond ik tevens ook een Nederlands PDF bestand met hoe deze powermodule aan te sluiten. Daar ik alleen maar Viessmann schakel- wissel- en terugmeld decoders gebruik lijkt mijn zo'n orginele powermodule wel mooi staan op mijn schakelpanel, en die €. 15.00 euro is per slot van rekening ook maar een druppel en het gehele kosten plaatje ;)
Hier de link naar dat PDF bestand: http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5215-01-NL.pdf (http://www.viessmann-modell.com/pdf_nl/5215-01-NL.pdf)
Hallo Willy,
Geen dank. ;)
Dergelijke power ondersteuning is goed wanneer je bij lange draden (Duitsers noemen het kabels) en afstanden van de decoders. Het is de bedoeling dat de 5211 decoders de stroom voorziening voor de diverse magneet spoelen goed te laten werken. Ikzelf heb de Power modul tussen gezet, en dat werkt ook goed.
Momenteel ben ik over gegaan naar een ander merk, zoals je het weet wegens reset probleem, maar dat is een ander geval.
Gerd Boll heeft een goedkopere manier weten te bedenken, dat opzich wel heel goed werkt.
Omdat hij de combinatie gebruikt van Electrolytische condensator en Dioden.
Dus, keuze genoeg. ;)
Succes.
Beste Willy,
De powermodule 5215 van Viessmann doet niet meer dan de 16 V wisselspanning omzetten naar 16 V gelijkspanning.
Daarbij wordt een condensator gebruikt voor een zeer goede afgevlakte gelijkspanning wat vervolgens meer stabiliteit geeft.
De kreet "Powermodule" is eigenlijk dus niet op zijn plaats en naar mijn mening misleidend.
Enige tijd geleden heb ik er een, van ons mede forumlid, Bob Vermeulen gekregen.
Eenmaal thuis gekomen heb ik deze open gemaakt en het is eigenlijk een dingentje van niets.
Als je een beetje handig bent met een soldeerbout(tje) maak je voor die € 15,00 meerder "Power modules".
Als ik de tekening eens goed bekijk dan zie ik dat je de diode (in de bruinedraad) niet mag overbruggen.
Nu gebruik ik één travo voor zowel het aansturen van mijn wissels en voor b.v. de verlichting van mijn huisjes.
Dit betekend dat ook de verlichting op deze wijze van gelijk- of afgevlakte spaning worden voorzien ???
Op zich geen probleem, maar ik nu b.v. een wisselstroom motertje van b.v. een spoorbaan overgang van spaning vanaf die zelfde travo moet voorzien wat dan.
(https://www.windigipet.de/images/viessmanndecoder.png)
Riny,
Je moet niet alles gelijk slopen ;D
Zitat von: Bob Vermeulen in 27. März 2008, 03:35:53
Riny,
Je moet niet alles gelijk slopen ;D
Beste Bob,
Ik vind hem leuk :D :D
Alleen ik ben een persoon die graag weet, hoe ziet het eruit, hoe is het opgebouwd en waarom werkt het zo.
Ik weet het, het is een van mijn vele "geestelijke tikken" maar ik leer er wel van.
---------------------------------------------------------------------------------------
@ Beste Willie,
Ik heb misschien makkelijk praten maar bij mij is/wordt alles gescheiden betreffende gebruikers.
* Mijn Digitale spanning staat geheel apart voor de baan, d.m.v. aparte trafo's en Boosters.
* Alle verlichting van huisjes, lantaarns, enz staat ook weer op een aparte ringleiding (Trafo)
* Alle wisseldecoders staan ook weer op een aparte trafo.
Dus alles is gescheiden van elkaar.
Dit heeft nog een bijkomend voordeel, wanneer er ergens een storing is of zou zijn, beinvloed dat elkaar niet en het zoeken naar een betreffende storing wordt ook eenvoudiger.
Ik gebruik zowel wisselstroom als gelijkstroom trafo's.
Dan je vraag over het wisselstroommotortje.
Normaal gesproken draait dit ook op gelijkstroom.
Voorbeeld:
In het verleden kocht ik op beursjes wel een een analoge loc. (Märklin)
Ik nam hier een 9 volt batterij voor mee met twee krokodillenbekjes, klemde deze vast op de massa en sleper en, hoppa de "wisselstroom (allstroom) motor" ging keurig draaien.
Praktijk:
Mijn ontkoppelrail(s) worden ook gevoed door gelijkstroom, scheelt aanzienlijk in lawaai.
Dus mijn persoonlijk raad en mening is, gebruik meerder trafo's en scheid de gebruikers zoveel mogelijk.
Nogmaals, het is mijn persoonlijke praktijk ervaring en ik ga dus niet zeggen dat het zo MOET, maar dat het zo ook mogelijk is.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt.
Zitat von: Willy de Vaal in 27. März 2008, 01:39:54
Als ik de tekening eens goed bekijk dan zie ik dat je de diode (in de bruinedraad) niet mag overbruggen.
Nu gebruik ik één travo voor zowel het aansturen van mijn wissels en voor b.v. de verlichting van mijn huisjes.
Dit betekend dat ook de verlichting op deze wijze van gelijk- of afgevlakte spaning worden voorzien ???
Op zich geen probleem, maar ik nu b.v. een wisselstroom motertje van b.v. een spoorbaan overgang van spaning vanaf die zelfde travo moet voorzien wat dan.
(https://www.windigipet.de/images/viessmanndecoder.png)
Goedemorgen Willy,
Een dioden laat stroom door in 1 richting.
Gerd Boll beschrijft ook de tekst die ik even herhaal.
"en dan ter plekke, een extra Dioden/ Elko combinatie geïnstalleerd worden."
Wat bedoelt hij daarmee te zeggen. ;)
Normaliter gaan we vanuit, vanaf de trafo, naar een verdeeldoos.
Vanaf de verdeel doos kun je jouw 6 stuks 5211 aangesloten worden.
Elke 5211 heeft dus een aparte draadleiding.
Die aparte draadleiding kan van verschillende lengtes bevatten, het kan kleiner dan een meter zijn, of langer.
In Gerd Boll zijn uitleg beschrijft hij ook die afstand van die draden.
Op die verschillende afstanden en dan die langer zijn dan een meter plaats je "ter plekke, een extra Dioden/Elko combinatie".
Als je vanuit de verdeeldoos andere stroom verbruikers hebt aangesloten, dan heeft deze stroomverbruikers geen invloed op de stroomverlies van de 5211. Immers staat deze andere stroomverbruikers op een aparte draadleiding.!
De gecombineerde Elko/Dioden voorstel van Gerd Boll staat geheel op een aparte draadleiding richting 5211.!!, en die ook nog wordt voorzien van een ELko als functie heeft als mini-accutje. ;)
Het is eigenlijk wel doeltreffende methode, en goedkoop. ;)
Als ik even een vraag mag stellen n.a.v. het verhaal van Riny over allemaal aparte trafo's.
Dat begrijp ik want ik heb dat zelf ook zo ,maar geldt dit ook voor de massa of maakt dit niet zoveel uit als die allemaal vebonden zijn behalve dan bij het opsporen van storingen ? ik heb de massa nl. wel gekoppelt
Gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 27. März 2008, 19:01:55
Dat begrijp ik want ik heb dat zelf ook zo ,maar geldt dit ook voor de massa of maakt dit niet zoveel uit als die allemaal vebonden zijn behalve dan bij het opsporen van storingen ? ik heb de massa nl. wel gekoppelt
Beste Kees,
De massa('s) mogen gewoon aan elkaar liggen dat is geen probleem.
Ik heb het hier dan wel over de 16V ~ (wisselstroom) trafo's.
Riny bedankt, heb ik het toch goed gedaan scheelt weer in het veranderen van bedrading en ringleidingen.
Beste Kees,
Graag gedaan.
Daar zijn wij nu voor aanwezig op dit forum, om elkaar te helpen.
Hallo Riny,
Misschien een paar domme vragen maar hopelijk met een verstandig antwoord. ;D
Ik lees bovenstaande aandachtig en heb net als jij overal een (of meerdere) apparte trafo's voor de diverse onderdelen.
Nu de vraag: wat is het voordeel om de massa's aan elkaar te knopen ???
En wat boel je met massa!
Zitat von: Bob Vermeulen in 28. März 2008, 23:27:37
Misschien een paar domme vragen maar hopelijk met een verstandig antwoord. ;D
Ik lees bovenstaande aandachtig en heb net als jij overal een (of meerdere) apparte trafo's voor de diverse onderdelen.
Beste Bob,
Allereerst, en dit is al honderden malen gezegt, Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wél.
En mogelijk dat ik je nu een dom antwoord ga geven.
Bij Märklin is het zo dat alle 0 aansluitingen, welke bestemd zijn voor de baan en welke gevoed zou worden door extra Boosters met de daarbij behorende trafo's, uit één aansluiting mogen bestaan.
Voor B (middencontacten) is dit echter niet het geval, zeker niet als je de baan voorzien hebt van Boosters.
Voor eventuele analoge aansluitingen zoals lantaarns e.d. mag dit ook, doch ook weer niet de B aansluiting.
Deze dienen ook in deze situatie gescheiden te blijven.
Anders loopt men de kans 230 volt op de bedradingen te krijgen.
Zitat von: Bob Vermeulen in 28. März 2008, 23:27:37
Nu de vraag: wat is het voordeel om de massa's aan elkaar te knopen ???
En wat boel je met massa!
Wat voor nut heeft het?
Als men met ringleidingen werkt met daarbij extra trafo's scheelt het toch een aardige meter aan bedrading.
Met massa bedoel ik, gemakshalve uitgedrukt de Bruine Draad in het kleurenschema van Märklin, de 0 dus.
Officieël is het geen massa maar een retour aansluiting en als we nog dieper gaan zou de Rode draad B de echte massa zijn.
Verder denk ik niet dat het hier de plaats is omdat uigebreid met alle bestaande theoriën verder uit te gaan leggen.
Riny,
Bedankt voor je uitleg maar ik heb zoals je misschien weet N spoor wat zou dan het voordeel ziijn?
Zitat von: Bob Vermeulen in 29. März 2008, 01:59:31
Riny,
Bedankt voor je uitleg maar ik heb zoals je misschien weet N spoor wat zou dan het voordeel ziijn?
Beste Bob,
Daar durf ik geen antwoord op te geven omdat ik op het gebied van twee railsystemen mij daar nooit echt in verdiept heb.
Als ik logisch probeer na te denken, wat niet altijd meevalt, lijkt mij daar geen voordeel aan te zitten.
Het lijkt mij ook onmogelijk omdat de polariteit van de spoorstaven wisselt bij eventuele keerlussen e.d. (denk ik) :-[
Maar misschien dat iemand hier op het forum, die mogelijk ook met een twee railsysteem werkt, daar wel een antwoord op kan geven.
Uiteindelijk ben ik ook maar een "self made" hobby elektro
techneutje, dus een kleintje.
Het staat ook ver van mijn eigenlijke beroep, medicus.
Verschrikkelijk omdat hier kenbaar te maken want ik ben ook maar een normaal, eenvoudige mannetje, en het stelt dus ook verder niets voor. :'(
Hoi Riny,
"Verschrikkelijk omdat hier kenbaar te maken want ik ben ook maar een normaal, eenvoudige mannetje, en het stelt dus ook verder niets voor. :'( "
Riny, Riny, Riny, Wat is daar nu zo verschrikkelijk aan.?
Wees positief ;D, ieder mens is uniek, ook jij bent een uniek mens.!!!
En dat je het draadje over de massa kunt uitleggen, dan is dat ook correct.
Ook bij mij als gelijkspoor gebruiker geld het ook de bruine massa draad definitie.
Immers moet stroom circulatie plaatsvinden.
Misschien wel even als informatie.
Zoals jullie het weten ben ik afgestapt van de IB systeem. Dit systeem krijgt een ander functie.
Inmiddels heb ik besloten over te stappen naar Rautenhaus systeem.
Het is wel een rib uit me lijf wat de kosten betreft, maar na diverse overpeinzing heb ik besloten dat te doen.
Hierin heb ik veel contacten gehad met de Zwisterse trein professionel Gian Bott.
Gian Bott is een Rautenhaus kenner en heeft mij compleet uitgelegd waar je moet opletten bij de digitale systemen. Om even over de overige merken te hebben, daar is niets mis mee (behalve IB dan) Ecos, Tams, CS, e.d anderen hebben hun kwaliteiten laten zien. Bij mijn uitprobeer fase was Tams en Ecos ook mijn kandidaat.
Om op terug te komen bij de massa, is juist die massa van belang.
Rautenhaus verzorgt geheel de stroom circulatie en controleert iedere seconde 13 keer de stroom cirquit.
Bij Rautenhaus systeem hoef ik geen extra draden aan te sluiten naar de stroomverzorging, daar wordt een aparte kabel meegeleverd, en hoeft alleen de RM, Wissels, Seinen de draden aan te sluiten.
Ik heb een deel van dat systeem even mogen testen, ik heb niets anders dan lof. Een perfecte stroomcircquit.
Deze stroomcirquit heb ik kunnen meten en doet precies wat ervan mag worden verwacht.
Alleen de prijs van sommige electronische componenten heb ik wel even moeite mee, echter staat tegenover dat het perfect werkt. Tja, wat kan een hobby echt uit de hand lopen. :'(
Zitat von: jan leendert in 29. März 2008, 20:32:55
Hoi Riny,
"Verschrikkelijk omdat hier kenbaar te maken want ik ben ook maar een normaal, eenvoudig mannetje, en het stelt dus ook verder niets voor. :'( "
Riny, Riny, Riny, Wat is daar nu zo verschrikkelijk aan.?
Wees positief ;D, ieder mens is uniek, ook jij bent een uniek mens.!!!
En dat je het draadje over de massa kunt uitleggen, dan is dat ook correct.
Beste Jan,
Waar ik op doelde was het naar voren brengen van mijn beroep. :'(
Ik doe dit niet graag omdat ik het nogal patserig over vind komen. :-[
Betrefffende mijn eventuele uitleg op elektrotechnisch gebied, ik kan niet meer als mijn best doen en maar afwachten wanneer iemand mij corrigeert indien ik mis zou zitten met een bepaalde uitleg.
Ik sta altijd open voor opbouwende kritiek en leer graag bij op de punten daar waar ik tekort schiet.
Dit is naar mijn mening de enige manier om de kennis te verruimen. :D
Hoi Riny,
Zie de humoritische kant van het leven. ;)
"Dit is naar mijn mening de enige manier om de kennis te verruimen. "
Dat is hetgeen wat we willen leren van anderen, opgeleid of niet, dat maakt in onze hobby niet uit, als we maar van leren dat we er plezier van hebben. Gesteund, door, en met ervaringen van anderen. ;D
Als ik je ga vertellen wat mijn beroep is, dan denk ik dat je daar niet goed van wordt, hi,hi,hi.
Riny, je bent een heel eerlijke man. Dat getuigd van jouw klasse waar jij je ervaring op jouw website hebt geplaatst. Ik heb dat gezien waar jij ontzettend leuke tips en raad, die voor de Marklinners heel veel baad bij hebben. M.a.w. je bent uniek.! 8)
Wie komt er even aan de Stamtafel zitten?
Ik had nog een vraag over de te plaatsen elko en diode.
Bij deze bent u uitgenodigt aan onze stamtafel.