Goedeavond allen,
ik heb nogal wat secties in de baan die aan de korte kant zijn bv. tussen 2 wissels, het zijn dan 6 railstukken als indeling heb ik nu 1 - 4 - 1 (aanmeld, afrem en stop) als terugmelding de bedoeling is dat de trein hier afremt en stopt met name in de schaduwstations heb ik wat van deze sporen voor de korte treinen dus heel langzaam stoppen is niet direkt noodzakelijk het mag wat grover. Wel worden deze sporen in 2 richtingen gebruikt. vandaar 1-4-1
De vraag is : -Kan dit.
nog 1 andere vraag, heeft WDP buiten de normale TM's in een trajekt een aparte TM nodig om bv. een sein te aktiveren of kun je deze opdracht koppelen aan de rijweg waar de lok rijdt
alvast erg bedankt voor het meedenken
gr. Kees
Jan Leendert bedankt voor je antwoord,
Ik kwam eigenlijk op deze vraag na het lezen van de workshop van Norbert Burkert die je op het forum had gezet, een heel leerzaam stuk overigens.
Een screenshot kan ik bij de vragen nog niet meesturen, simpelweg omdat ik de baan nog niet heb getekend.
alle rails die ik nu aan het voorzien ben van TM's liggen op niveau -1 de bedrading stopt bij de S88.
Daar waar het kan voorzie ik de trajektjen van meer TM's juist ivm de profielen en voor evt. uitbreidingen later(meer loks)(meer blokken)
Wanneer dit klaar is ga ik naar het zichtbare gedeelte en sluit dat dan deel voor deel werkelijk aan en ga dan langzaam deel voor deel tekenen en testen en WDP uitproberen.(dan zie ik tenminste wat)
Wel zet ik alles op papier en alle bedrading is gelabeld en indien nodig kan ik vrij simpel nog veranderingen aanbrengen.
Vr. gr. Kees
Hoi Kees,
Zitat von: jan leendert in 27. März 2008, 14:08:19
Ook zit in de locomotief databank de mogelijkheid om de optrek en afrem methode uit te schakelen, en de trein direct en onmiddelijk te laten stoppen, zodra de trein over een Stop sectie komt.
Deze mogelijkheid houdt wel in dat dit voor
alle start en doelcontacten geldt. Persoonlijk zou ik deze mogelijkheid niet gebruiken. In de profielen kun je een loc snel laten stoppen door de remfaktor op het desbetreffende doelcontact op 18 te zetten.
Hallo Jan leendert en Gerard,
Geen ruzie maken over mijn baantje hoor.
Natuurlijk wil ik gekontroleerd afremmen ik heb er secties tussen zitten van 2mtr. en meer maar de vraag was specifiek voor de kortere trajekten en met grover bedoelde ik dus sneller afremmen over een korte afstand en daarbij de verdeling 1-4-1 maar wellicht dat jullie zouden adviseren in deze situaties doe maar 2-2-2 ik noem maar wat.
In de zichtbare gedeelten heb ik ook wel wat korte blokken maar niet zo kort gelukkig.
Ik meen begrepen te hebben dat door met profielen te rijden je een lok op een kort stuk snel en dezelfde lok op een lang stuk langzamer over een grotere afstand kan laten remmen.
En in WDP een lange trein wel op een lang spoor maar niet op een kort (station,opstelspoor e.d.) spoor kan toelaten.
Waar ik alleen niet helemaal onderuit zal komen is dat een lange trein in sommige blokken een wissel dus ook het vorige blok bezet zal houden.
Wat ik tot nu toe met testrijden zie is dat dat misschien niet realistisch is maar het ook geen wissels zijn met een cruciale funtie zodat alles dan misschien tot stilstand komt, bovendien speelt dit ook alleen maar in aan het oog onttrokken gedeelten.
korrigeer me maar als ik fout redeneer want nu kan ik er wellicht nog wat aan doen.
In lange onzichtbare blokken verwerk ik minder TM's als zou kunnen(wel is elke rail onderdeel van een TM maar in het blok zijn het er totaal maar 3 met een verschillend nr.) simpelweg omdat je het niet ziet, maar ik wel de trein kontinu kan volgen op het scherm.
Wel heb ik de raad van Gerard ter harte genomen om bv. station en schaduwstation sporen waar mogelijk van meer verschillende nrs. te voorzien bv. 2-3-3-2 iplv. 2-6-2. In de zichtbare gedeelten doe ik er meer dan minimaal nodig is altijd makklijk lijkt me
Bedankt voor de reakties alvast.
gr. Kees
Hoi Kees,
We maken geen ruzie hoor, dat doen we hier niet. :)
Zitat von: Kees Polm in 27. März 2008, 18:52:23
sneller afremmen over een korte afstand en daarbij de verdeling 1-4-1 maar wellicht dat jullie zouden adviseren in deze situaties doe maar 2-2-2
Ik denk dat je dit een beetje zelf moet uitproberen. Zolang de trein maar niet over het doelcontact heen schiet.
Met profielen zou je de trein in de afremsectie een zodanige lage snelheid kunnen geven, dat deze trein met een stopfaktor 18 nooit over het doelcontact (stopsectie) heen zal schieten.
Zitat von: Kees Polm in 27. März 2008, 18:52:23
Ik meen begrepen te hebben dat door met profielen te rijden je een lok op een kort stuk snel en dezelfde lok op een lang stuk langzamer over een grotere afstand kan laten remmen.
Klopt!! Bijvoorbeeld op een kort stuk de stopopdracht faktor 18 geven, en op een lang stuk deze faktor 2 of 1.
Ook weer een kwestie van uittesten. Het ligt ook aan de ingestelde CV waarden van de decoder vwb. het optrekken en afremmen. En natuurlijk hoe hard of langzaam de trein in deze stopsectie aankomt rijden.
Zitat von: Kees Polm in 27. März 2008, 18:52:23
En in WDP een lange trein wel op een lang spoor maar niet op een kort (station,opstelspoor e.d.) spoor kan toelaten.
Dit stel je in met de matrix functie die bij de rijwegen (fahrstrassen-editor) en treinritten (zugfahrten automatik-editor) staat.
Zitat von: Kees Polm in 27. März 2008, 18:52:23
Waar ik alleen niet helemaal onderuit zal komen is dat een lange trein in sommige blokken een wissel dus ook het vorige blok bezet zal houden.
Persoonlijk ben ik hier geen voorstander van. De langste trein moet in één blok kunnen passen, maar als het bij jou werkt is dat natuurlijk jouw keuze. Ik hoop alleen niet dat je op latere termijn tegen wat beperkingen aan loopt. Maar dat hoeft niet natuurlijk.
Hallo Gerard,
De langste trein is aanvankelijk nooit een probleem geweest, maar ik heb er ondertussen een paar die te mooi waren om ze om deze reden niet aan te schaffen, dus als ze problemen geven moet er een rijtuig af of ik moet accepteren dat er een trein ervoor langer in bv. het station blijft staan of via wdp een andere route krijgt? Het probleem is dat het met goed fatsoen niet meer te veranderen is zonder nagenoeg het komplete 0 niveau af te breken, je hebt wat foto's gezien dus je snapt dat ik dan liever een rijtuig weglaat.
En gaat het me toch irriteren dan weet ik over een jaarof 5 wat me te doen staat.
MAAR ik heb via dit forum zoveel vertrouwen in WDP gekregen dat WDP in deze al mijn zorgen wegneemt.
Gr. Kees
Goede avond Jan Leendert,
Geen ruzie maken over mijn baantje hoor.
Even voor de duidelijkheid bovenstaand citaat valt bij mij onder het kopje HUMOR,
dus dat moet je niet serieus nemen he.
Overigens zou ik het fijn vinden als je toch probeert uit te leggen hoe dat zit met die blokken in dat blok, ik heb wat van die situaties denk ik zodat ik daar vast m'n gedachten over kan laten gaan.
Zonder dat ik nu direkt met WDP aan de gang ben zit ik wel vaak in het programma te snuffelenen banen te tekenen dingen uit te proberen,
in zeg maar een test gleisbild ik volg alles op het forum en doe daar m'n voordeel mee en denk na of het voor mij straks van toepassing is.
Dus als je de moeite zou willen nemen, erg graag.
Gr. Kees
Hallo Jan Leendert,
Bedankt voor de moeite die je neemt.
Ik heb op dit moment mijn baan niveau 0 in de demoversie getekend (2mnd oud gleisbild editor) hievan maak ik af een toe een print om dingen op te tekenen als ik wist hoe ik dit op het forum kan zetten kunnen jullie er naar kijken.
Graag zelfs, maar kan kan ik dit op het forum zetten ????
Beste Kees,
Indien je een printscreen kunt maken kun je deze vervolgens hier plaatsen d.m.v. de "Extra opties", links onder een eventueel nieuw bericht.
Na op de blauwe letters te hebben geklikt zie je de optie "open klappen".
Je ziet dan bijlage staan, en rechts ervan bladeren.
Via bladeren kun je dan het JPG bestand uploaden van je eigen pc naar dit forum.
Heb je meerder afbeeldingen klik dan naast het woord bladeren op "meer bijlagen", je zie vanzelf wel wat er dan gebeurd.
Je kunt maximaal 4 bijlages in een bericht meesturen.
Gewoon proberen en je zult zien dat het werkt.
Verder kun je dit controleren door eerst op bekijken te klikken alvorens de boel te verzenden.
Let er wel op dat de afbeeldingen niet te groot zijn, 800 x 600 is een mooie maat voor een forum.
Ik hoop dat de printscreen meekomt met dit bericht(is dan Riny's verdienste), graag commentaar op de baan.
Gr. Kees
Beste Kees,
Gefeliciteerd, het is je gelukt.
Over de baan; zie er indrukwekkend uit maar hier en daar mis ik een railstuk welke nog toegevoegd dient te worden.
Ik ben benieuwd en blijf het volgen.
Dit zijn de uitsnedes van de baan waar de problemen met het maken van blokken van voldoende lengte liggen,
de verhoudingen in het gleisbild kloppen niet.
misschien dat de optie van Jan leendert een mogenlijkheid is?
Riny dit is een tek. uit de demo versie van 2 mnd terug waar ik al 20 keer in heb zitten stoeien. dus beslist niet waar ik straks mee aan de gang ga. maar alle commentaar is welkom wordt de echte versie alleen maar beter van toch?
Beste Kees,
Een duidelijke reactie met goede uitleg.
Nu is het mij duidelijk waardoor de deeltjes niet getekend zijn.
Zie het als een positieve opmerking want ja, zulke dingen zou ik ook makkelijk kunnen hebben in het heetst van de strijd. ;)
Maar de "Bikkels" van dit forum zullen ook nog wel een reactie geven.
Zoals gezegd, ik blijf het volgen ondanks dat ik "nog" met Versie 9.2 NL aan de gang ben. :(
Hallo allen,
eerlijk is eerlijk dankzij Riny maar ook mijn jongste zoon is het gelukt, maar nu kan ik het zelf wij ouwetjes leren steeds weer bij he.
Inderdaad ligt het probleem vanaf de 1e t/m de 2e uitsnede.
daarvoor heb ik voldoende ruimte voor blokken en na de vertikale uitsnede zijn het maar een paar rails voordat de stationssporen beginnen.
Het gaat om de 2 linker sporen bij de 3 weg wissel de rechtse zit geen wissel in.
deze 2 linker sporen geven dmv. de wissels aftakmogelijkheden naar alle andere sporen(m.i. nodig voor 2 richt. verkeer)
en verbinding met de klim/daal spiralen en de keermogelijkheid.
De 2 meest rechtse sporen gaan en komen evenals de rechtse klimspiraal (9 cirkels) van de 3 schaduwstations.
Er is absoluut geen mogelijkheid om de wissels te verleggen(geen ruimte) Was aanvankelijk ook niet echt nodig omdat ik met een treintje of 5 wilde gaan rijden. Totdat ik op dit forum terecht kwam en in WDP getuint ben (jullie schuld dus)
Omdat met WDP alles kan heb ik nu ruimte voor 26 loks en die zullen rijden ook.
Dus vandaar de echte noodzaak voor blokken om de boel te kunnen laten funktioneren zeker ook in dit probleem gedeelte anders staan er wel erg veel treinen te wachten in het niet zichtbare gedeelte dus HELP
Ik hoop dat ik duidelijk ben anders hoor ik het wel.
Hallo Kees, wat ik hier in het verleden gedaan heb is mijn railplan gemaakt met PC-Rail en daarna verder bewerkt met paint hier inclusief de terugmeldings nummers te plaatsen. Aan de hand hiervan kan men hier beter beoordelen of je op de goede weg zit. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van mijn schaduwstation
Jan Leendert en anderen,
Ik wil graag eerst ff dit kwijt, ik waardeer zeer de moeite die jullie kenners nemen om de anderen op weg te helpen.
Ik zie nu dat er een foutje in de tek. zit morgenochtend teken ik dit stuk opnieuw met de werkelijke hoeveelheid rails en stuur het door.
Goed weekend allen.
Hallo Kees,
ik heb zojuist zitten kijken naar je tekenng en vroeg mij af waarom je de wisselstraat niet bij de beveiliging plaats van RMk 4 en 15?
Goedemorgen Kees,
Ben even druk met het werk, maar als je je nieuwe tekening deze morgen op het forum zet, zal ik er ook eens naar kijken.
Goede morgen heren,
Hier is het probleem, het aantal rails tussen de wissels klopt wel aardig.
op sp1a krijg ik geen trein tussen de wissels dan worden de wissels aan het begin geblokkeerd tegen de klok in hetzelfde.
Op sp2a is het geen probleem en sp3 ook niet.
treinen komend van links boven(met de klok mee) kan ik natuurlijk laten wachten op de treinen komend vanaf de stationssporen alleen op sp1 staat de trein dan wel erg ver weg tenzij er een aantal wissels in het blok worden opgenomen.
dit, als ik het goed begrepen heb van Jan Leendert zou een optie kunnen zijn.
Als dit zou kunnen betekend dat natuurlijk wel dat er nogal wat geblokkerd wordt!
Het lijkt mij dat WDP-en dan wel een erg gecompliceerd geheel wordt.
Als dit mogelijk is zijn de in en uitrijmogelijkheden vanaf de stationssporen natuurlijk veel groter in die zin dat je dan meer treinen in het zicht hebt,anders moet ik ze laten wachten in de onzichtbare gedeelten en dan zijn de mogelijkheden natuurlijk even groot. Dit is dan wellicht realistischer.
ik ben benieuwd met wat voor trucken jullie komen.
Ps: Ik moet vandaag zelf ook weg dus e.v.t reakties van mijn kant kunnen ook pas later op de dag.
Fijne dag toegewenst,
Gr. Kees
Hoi Kees,
Ik weet niet of het mogelijk is, maar de wissels in het midden kun je die verplaatsen deels naar onder en deels naar boven? Zo op het WDP sporenplan gezien zou dat evt.kunnen, maar ik weet natuurlijk niet hoe ze werkelijk in de baan liggen. Heb je een gewone tekening of nog beter een sporenplan hoe alles werkelijk ligt?
Als het bovenstaande mogelijk zou zijn, creëer je mijn inziens veel meer mogelijkheden.
Ook wat Jan vraagt is belangrijk wat de afstand is van boven naar beneden.
Hallo medespoorders
,
De afstand van de onderste w. t/m de bovenste w. is 3mtr. beide liggen in een bocht
De optie van Gerard kan niet omdat direkt boven de 3weg w. er 3 overgangsrails naar c liggen daar ligt maar een 1/2 K tussen, naar beneden lijkt op het scherm te kunnen maar kan ook niet omdat de aftakking (naar beneden toe) naar zeg maar even het 5e stationsspoor een brug met bochten is met een stijgende lijn terwijl de 3 ernaast liggende sporen die met de 3weg combinatie een dalende lijn heeft.
Beste WDP-ers,
Ik probeer uiteraard zelf ook mee te denken, vandaar deze vraag,
Als treinen elkaar tegemoet rijden en de een moet voor de ander stoppen is er in WDP dan zoiets mogelijk als voorrang
in de zin van wie het eerst komt mag door als dit binnen de route die de trein moet afleggen nodig is?
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 29. März 2008, 20:45:01
Als treinen elkaar tegemoet rijden en de een moet voor de ander stoppen is er in WDP dan zoiets mogelijk als voorrang
in de zin van wie het eerst komt mag door als dit binnen de route die de trein moet afleggen nodig is?
Ja, dat kan. Alleen bestaat er niet zoiets als een keiharde voorrangsregeling, maar deze kun je op allerlei manieren creëeren door gebruik van virtuele magneetartikelen al dan niet geschakeld door terugmelding maar bijvoorbeeld door de trein zelf (profielen) of door de stellwerkswärter. Hier zijn genoeg (combinaties van) mogelijkheden te verzinnen.
Oké, van die spoorlengtes etc. is duidelijk. Kom daar later evt.op terug, maar wil ook niet het gras voor de voeten van Jan wegmaaien. Wellicht heeft hij een oplossing.
Ok bedankt Gerard,
ik wacht geduldig af
hoef nog maar 200 Tm's aan te sluiten is pas over een uurtje klaar.
Goede middag Jan Leendert,
Man wat heb je er een werk van gemaakt, hartstikke bedankt.
Ik heb alleen wel enige tijd nodig om alles te doorgronden, ben overigens wel nu m'n baan aan het tekenen en ben aangekomen, toevallig op deze plek, dus ik duik er gelijk in en zal vast nog wel vragen hebben dus ik kom er nog wel op terug maar zoals je zelf al aangaf misschien zijn er ook nog anderen die er op willen reageren.
Nogmaals bedankt.
Gr. Kees
Goedenavond Jan,
Ik ben nog steeds bezig met je screenshots om te kijken wat voor mij het meest toepasselijk is.
Het foutje wat jij bedoelde in scr.sh. 5 is dat het sein bij RM 7 wat niet gesteld is?
Nog hartstikke bedankt.
Gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 06. April 2008, 23:03:01
Nu mijn volgende vraag, Hoe kun je die repareren.? (Is goed om het even te weten, voor de volgende keer.)
Open Fahrstrasen-Editor, kies de straat die je moet repareren en klik daarna op het camera symbool.
hoi Willy, Jan
Heb ook ff gauw geprobeerd een fahrstrasse te repareren maar klopt het dat je dan een nieuwe krijgt met een ander id nr. en dat je de oude foute dan kan verwijderen?
Hallo Jan,
Bedankt voor de moeite ik snap 'm. Heb het even geprobeerd en 't werkt perfekt in de simulatie.
Alleen staan de kontaktnr. nu in een geel vlakje is dat altijd als de strasse gerepareerd is ?
ALLEEN !!!!! wat ik niet snap en dat is een volgende vraag.
Ik heb 2 fahrstrassen aangemaakt, voor de eerste is een wissel die kan ik in de erna komende fahstrasse alleen maar schakelen met het start kontaktnr. van de strasse die er gelijk na komt.
Vraag- wordt deze wissel geschakeld als de lok zijn ziel bereikt heeft.
Als dat eerder gebeurd en de wagonnen gaan nog over de wissel dan........(puinhoop)
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 07. April 2008, 19:50:58
Vraag- wordt deze wissel geschakeld als de lok zijn ziel bereikt heeft.
Nee, tenzij je dit zielkontakt in de folgschaltungen (fahrstrassen-editor) hebt staan met de opdracht om deze wissel te schakelen. Net zoals Jan zegt, deze wissel wordt pas weer geschakeld als de rijweg vrij is en dus door een andere trein aangesproken wordt.
Zitat von: Kees Polm in 07. April 2008, 19:50:58
Alleen staan de kontaktnr. nu in een geel vlakje is dat altijd als de strasse gerepareerd is ?
Nee, dat is niet atijd zo. Een RMK in een geel vlakje wil zeggen dat dit RMK geen deel uitmaakt van de desbetreffende rijweg. Maw.dit RMK ligt in een andere rijweg dan de geselecteerde, en zul je moeten verwijderen. Overigens kun je wel RMK's in gele vlakjes hebben in een rijweg, maar dat zou nu hier te ver voeren om daar op in te gaan. Dat komt later wel eens aan bod.
Hoi Jan,
Rijden met WDP ja en nee.
Ja, hard,zacht, vooruit en achteruit(flauw he).
En neen nog geen terugmeldingen aangesloten.ze liggen er wel maar komen samen bij de s88 en daar stopt het even.
Dat komt Jan omdat ik eerst onder het 0 niveau alles in orde aan het maken ben 3 sch. st. =36 wissels bijna 100 terugmeldingen ondertussen 7 boosters etc.Op dit gedeelte kan er t.a.v. WDP niet veel fout gaan met rm's
Ik ben nu wel echt begonnen met WDP in de zin van het duitse handboek lezen, gleisbild tekenen, simulatie in buroversie en vooral jullie aan het werk houden.
Over een week of twee ga ik de eerste rm-en op 0 niveau maken en aansluiten op een klein gedeelte en dan ga ik met de dankzij jullie verkregen kennis alles uitproberen. Dit gedeelte is denk ik veel gecompliceerder dus dat doe ik beetje bij beetje en dan nog laat ik het rangeerged. voorlopig handmatig 2 kranen, draaischijf etc.
Dus Jan, al jullie moeite is goed besteed alles wordt opgeslagen, ik denk er over na lees van alles in de hoop dat ik daar straks m'n voordeel uit haal. zie 2 fotootjes.
Beste Kees,
Mijn reactie heeft nu even niets met WDP te maken, maar ik kan het niet laten om een compliment aan jouw adres te geven over de manier waarop je bouwtechnisch met de baan bezig geweest ben.
Man, wat ziet dat er op het eerste gezicht en indruk netjes uit. :o
Nogmaals mijn compliment. ;)
Hallo Kees, ik heb de foto's eens goed bekeken, bekeken en nog eens bekeken en ben het met Riny eens dat je goed en bedacht bezig bent. Dat ziet er zeer netjes uit en is zeker een compliment waard.
Heren,
rest mij alleen dit te zeggen DANK, DANK, DANK.
ga zo naar de keuken een bakkie pakken, gelukkig heb ik m'n schoenen al uit, kan ik er ook niet naast gaan lopen he.
Hallo Kees, schoenen inmiddels weer aan :-\
Even een off-topic vraagje tussen door, in jou profile zie dat je net als ik met het Märklin CS rijdt en daarbij enekel boosters heb. Mag ik vragen welk type boosters je hebt en of deze goed samen kunnen werken met het CS. Op een ander forum lees ik veel over boosters in combinatie met het CS, en deze zijn niet altijd positief te noemen. Op de nieuwe ESU booster met FMX terug melding na, blijft de rest een groot vraag teken ???
Hoi willy,
Ik heb nu 5 boosters type 6017 aangesloten naar mijn idee funktioneren ze goed.
Ik moet wel zeggen dat ik wat onverklaarbare noodstops heb gehad zelfs bij geen aktiviteit op de baan.
De leds van de boosters knipperen onregelmatig terwijl ze konstant horen te branden.
2 dingen ik heb de afschakeling verhoogd van 1500 naar 2000 ms en nu is het probleem weg(maar ik heb daarna niet veel meer gereden dus nog even afwachten)
voor het knipperen heb ik keuterman gebeld en die zeggen dat het normaal is en geen kwaad kan (de platte kabels werken als een soort antenne zeggen ze)maar is verder van geen invloed.
Dus tot nu toe heb ik eigenlijk geen spijt van deze keuze.
Gr. Kees
Hoi Kees en Willy,
Kijk eens op het Duitse Stammtisch forum: probleme CS und booster. Kees daar staat jouw kortsluitprobleem omschreven. Ik krijg alleen geen aan te klikken snelkoppeling bij deze link. Klik anders op het forum, zoeken, en vul in CS Booster. Dan iets naar onderen scrollen.
Deze link lukt wel:
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=56933.msg63310#msg63310
Probleme mit der neuen Märklin "Central Station" in Verbindung mit den Boostern
Hoi Gerard jij bedoelde dit neem ik aan.
Gerard, willy,
postings gekruist denk ik.
als dhr. Battermann gelijk heeft over die massa is het opgelost, de rest van wat hij aangeeft heb ik zo gedaan.
Ga het v/d week veranderen.
Ga cs dan alleen nog maar gebruiken voor ma en loks. bij mij zirpt het trouwens ook.
Bedankt.
Hoi Kees,
Dat "zirpen" heb ik ook altijd gehad (wel heel zachtjes) in de boosters. (Bij al mijn banen die ik tot nu toe had). Toen ik (jaren geleden) begon met digitaal rijden vroeg ik mij af wat dit verschijnsel was. Heb toen contact gehad met Keuterman, die vertelde mij toen dat dit inherent aan Märklin Digitaal was (?!). Het zal wel, en heb er nooit problemen aan ondervonden. Het CS bestond toen nog niet.
Ik heb het trouwens ook bij andere mensen gehoord die met Märklin rijden.
Hallo allen,
Ik riep gisteravond dat ik 't cs alleen nog voor ma en loks ging gebruiken dus helemaal afkoppelen van de rails,
maar zijn de loks dan nog te sturen met 't cs via de boosters.
Kan 't natuurlijk ff uitproberen maar wie weet dit toevallig?
We zijn wel erg off-topic he.
Hoewel !! of kan ik dan alleen nog via WDP regelen.
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 09. April 2008, 14:21:16
't cs alleen nog voor ma en loks ging gebruiken dus helemaal afkoppelen van de rails,
maar zijn de loks dan nog te sturen met 't cs via de boosters.
Volgens mij wel. Ik heb dit altijd zo gedaan met de 6021/6051 combinatie. De 6021 (in dit geval het CS) werd apart gevoed door een trafo en was niet verbonden met de rails. Nu heb ik dit trouwens ook. Mijn Tams wordt apart gevoed door een trafo+booster en deze booster is niet aangesloten op de rails. Alle daaropvolgende boosters zijn wel op de desbetreffende stroomkringen aangesloten op de rails.
Nogmaals echt zeker weten doe ik het niet, omdat ik het CS niet als zodanig gebruik, maar ik denk het wel.
FF uitproberen maar Kees, zou ik zeggen.
Inderdaad wel off topic geraakt.