Goede avond allen,
Hier een screenshot van mijn baan.
Ik zou het zeer op prijs stellen, voordat ik verder ga met tm's, seinen e.d. en Jan z'n voorstellen dat jullie
kunnen aangeven of ik op deze manier op de goede weg ben (of niet natuurlijk)en of er dingen beter anders kunnen.
Alvast bedankt.
Kees.
Dit is een gecorrigeerde versie i.v.m. de sprungmarken,
ook zit het rangeergedeelte er nu bij.
Gr. Kees
Hallo Kees,
Ik heb naar je ontwerp gekeken en vroeg mij af waarom je zoveel lussen aan de linker zijde hebt gemaakt. Je kunt dat ook doen met een (1) lus dan denk ik dat e.e.a. veel overzichterlijker wordt.
Veel rij mogelijkheden :D
Hoi Kees,
Ziet er indrukwekkend uit.
De sprungmarken in het eerste shot aan de linkerkant (paars en geel) waarom staan die daar? Heb je daar een reden voor? Als sprungmarken zullen ze zo niet werken.
Persoonlijk zou ik het handig vinden als je de terugmeldingen, althans zoals je deze van plan bent aan te leggen, de treinnummervelden en seinen aan zou geven. Maw. dan kan ik zien hoe de evt. rijwegen, treinritten etc. kunnen liggen. Hieruit is dan weer goed te zien wat de mogelijkheden kunnen zijn en of er evt.fouten in zijn geslopen. Want met een kaal sporenplan kan ik niet zien hoe je alles in WDP wilt laten rijden.
Ik weet niet of het sporenplan je gehele monitor beslaat. Hou er rekening mee, dat als je straks met de zugfahrten-automatik gaat rijden er een venster wordt geopend welke dan gedeeltelijk over je sporenplan komt te liggen. Ook de evt.geopende locomotieven monitor en loc-controls kunnen een gedeelte van je sporenplan bedekken. Is overigens geen probleem voor het rijden.
Morgen,
Juist om dit soort opmerkingen van jullie het ik in deze fase om commentaar gevraagd.
Aanpassingen zijn dan relatief makkelijker.
Bob, die lussen liggen er ook werkelijk maar je hebt gelijk het maakt het onoverzichtelijker en het kost ruimte op het scherm, gaan we veranderen!
De sprungmarken zijn aangepast, vraag me niet waarom ze de verkeerde kleur en naast de rails lagen geen idee het is net of de rails zijn opgeschoven naar rechts maar de marken zijn blijven staan.Had dat inderdaad gezien vandaar 2e shot maar daar was ik vergeten ze mee te kopieeren(maar ja het was 1/2 2 s'nachts).
De screenshot met tm seinen e.d. komt nog maar zover ben ik nog niet.
Ik ga proberen het meer schematischer weer te geven om ruimte op het scherm te sparen i.v.m. de geopende vensters.
Voor het schaduwst. gedeelte zal ik dan de Tm (die liggen al in de baan) en de virtuele seinen mee te sturen en dan graag weer commemtaar.
Het rangeergedeelte blijf ik voorlopig met de hand doen ,kan ik dat er uithalen en in een nieuw oproepbaar projekt tekenen,
want ik zal ongetwijfeld tzt. met de draaischijf en kranen ook wat met WDP willen doen.
(Ps staan jullie speciaal 's-nachts op om op het forum te kijken of waren jullie de zomertijd vergeten. ;))
Bedankt voor de reakties. Gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 31. März 2008, 08:17:52
(Ps staan jullie speciaal 's-nachts op om op het forum te kijken of waren jullie de zomertijd vergeten. ;))
Bedankt voor de reakties. Gr. Kees
Nee hoor, we hebben gewoon last van slaapeloze nachten ;)
Hoi,
Kwestie van verblijf in het buitenland/onregelmatig werken. 8) ;D
Zitat von: Gerard Moggré in 01. April 2008, 19:18:05
Hoi,
Kwestie van verblijf in het buitenland/onregelmatig werken. 8) ;D
Had dan een vak geleerd dan had je hier geen problemen mee. Hahahahahahaha. ;D
Hoi Riny,
:D
Hallo grapjassen,
Zouden jullie je met mijn baan kunnen bezighouden >:(
Hij is toch niet zo perfekt voor een beginneling dat er geen zinvol commentaar meer te verzinnen is. ;)
Hoi Kees,
Oké, back to topic, maar de indeling van de TM.s, blokindeling, seinen, afremsecties, stopsecties, etc........treinummervelden.....
Kees,
Ik heb maar 5 uur tijd verschil met je dus dat valt deze keer nog wel mee.
Heb je de wijzigen al door gevoerd, publiceer hem, dan kunnen we er weer naar kijken
Riny,
ZitatHad dan een vak geleerd dan had je hier geen problemen mee. Hahahahahahaha.
Daar valt over te praten. ;D
Hallo Bob,Gerard
Ben jullie tips aan het verwerken in het gleisbild en gelijk wat dingen aan het uitproberen met de simulatie enzo,
Maar ik moet af en toe ook werken, waneer e.e.a wat verder is vraag ik jullie beoordeling weer.
Gr. Kees
Goedenavond,
Ben weer wat verder Met WDP,hierbij wat screenshots.
Ik heb het gleisbild aangepast.
Het startkontakt is tevens doelkontakt van de vorige rijweg,werkt dat zo?
moet ik een vitueel sein ook verknupfen?
Gr. Kees
Om een betere beoordeling van jullie te krijgen hier TM's van dit gedeelte.
Zitat von: Kees Polm in 03. April 2008, 22:49:22
Het startkontakt is tevens doelkontakt van de vorige rijweg,werkt dat zo?
Je mag niet meer raden :) maar het klopt dat het doelkontakt tevens het startkontakt van de volgende sectie kan zijn.
Hoi Kees,
Goed gedaan! Ik ga ervan uit dat het niet in verhouding is, maar je hebt relatief korte stopsecties (doelcontacten) in verhouding met de afremsectie als weergegeven in je sporenplan. Ik weet niet hoelang je doelcontacten zijn in werkelijkheid, 30-40cm?
Zitat von: Willy de Vaal in 03. April 2008, 23:19:48
het doelkontakt tevens het startkontakt van de volgende sectie kan zijn.
Het doelcontact
moet tevens het startcontact zijn, anders werkt het principe van WDP niet meer. (sorry Willy, maar je zult hetzelfde bedoelen ;))
Dat verknüpfen zal met het CS te maken hebben. Virtuele seinen moet je volgens mij niet verknüpfen. Ik gebruik de Tams MC en heb deze mogelijkheid niet gezien. Maar volgens mij heb je bij Märklin 256 magneetartikelen, en je sein staat op adres 506. Het zou niet eens kunnen. Ik ben er vrijwel van overtuigd dat het niet hoeft. Ik zelf heb virtuele magneetartikelen met adressen van boven de 2000. Bedenk wel dat WDP je baan bestuurt en niet het CS.
Bij een screenshot zie ik 4 rode kaders. Ik kan ze even niet thuisbrengen. Wat heb je hier gedaan?
Maar de totale opzet met de terugmeldingen ziet er goed uit.
Ik ben wel benieuwd mbt. je wisselstraten hoe je dat zou willen hebben. Er zijn zowieso allerlei mogelijkheden/oplossingen.
Hoi Kees,
Is dit wat voor je: http://www.modellbahn.kabasoft-computing.de/images/win_digipet/SbhfProX.pdf
Hoi Kees,
In het middelste spoor van je schaduwstation zie ik meer terugmeldcontacten dan bij de andere? (19-20-21-22-23) Is daar een reden voor?
Hallo Gerard,
de start -en stopsekties zijn 2 rails, op de lange trajekten, de afremsekties 8-9 rails in het getoonde beeld zijn dit 3 blokken. de schaduwst. nr. 2 en 3 hebben 5 resp 7 blokken omdat dit veel langere lussen zijn naar de schaduwst.
Ik kan de lange blokken natuurlijk verdelen zodat je er bv. 2 kortere treinen in kwijt kunt maar ik wil nou ook weer geen file gaan rijden op de baan, lijkt mij dus niet echt nodig, maar zeg het maar?
In de schaduwstations zijn de start en stopsekties 1 rail althans de korte sporen die zijn in werkelijkheid 6 rails en bedoeld voor 2 richt. verkeer de verdeling is 1-4-1 dit was mijn vraag van vorige week!
Hier zal ik dus moeten gaan aangeven welke trein waar wel en waar niet mag parkeren.(Ik heb gewoon niet meer ruimte voor langere sporen)bedoelde je dit met je vraag over de wisselstraten?
die 4 rode kaders zijn aangeklikte(met de muis) terugmeldingen wat later stuurde ik het screenshot met de tm kontakten
In de sch. st. heb ik de 3 treinnr. velden om makkelijker te kunnen zien(lezen) welke trein er staat.(ziet er alleen wat druk uit maar in't grijs is het al rustiger Geldt ook voor de sporen in't zwart)
Als er nog meer opm. zijn graag, in het weekend wil ik e.e.a. def. maken en dan verhuis ik naar de zichtbare bovenkant.
Maar eerst wil ik een beetje doorhebben hoe ik 't het best kan opzetten.vandaar de vraag om jullie gewaardeerde adviezen.
Gr. Kees
de middelste sporen zijn ook langer dus meer tm lijkt mij i.v.m. profielen ? verl. uit stroomloos etc. of slaat dit nergens op.
Gerard,
Bedankt voor 't bestand ga ik lezen.
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 04. April 2008, 00:57:09
Ik kan de lange blokken natuurlijk verdelen zodat je er bv. 2 kortere treinen in kwijt kunt maar ik wil nou ook weer geen file gaan rijden op de baan, lijkt mij dus niet echt nodig, maar zeg het maar?
Heb je helemaal gelijk in, file rijden op een spoorbaan ziet er veel te druk en te speels uit. Ik zou het inderdaad gewoon zo laten.
Met die wisselstraten bedoel ik eigenlijk waar Jan mee bezig was, of je daar al uit bent?
Zitat von: Kees Polm in 04. April 2008, 00:57:09
In de schaduwstations zijn de start en stopsekties 1 rail
Is dit niet wat kort? Ik weet het niet, maar ik bedoel dat je dus moet uitkijken dat de trein niet over de stopsektie (doelcontact) heenschiet. Hij zal in de afremsectie langzaam moeten rijden en dus met een hele lage snelheid in de stopsectie moeten aankomen.
Kees,
Bij nader inzien zie ik een fout mbt.de treinnummervelden en de TM'n.
Zitat von: Kees Polm in 04. April 2008, 00:57:09
In de sch. st. heb ik de 3 treinnr. velden om makkelijker te kunnen zien(lezen) welke trein er staat
Deze 3 treinummervelden zijn op zich goed geplaatst ( 3 gelijke TM'n), maar om rijwegen op te tekenen en ook te laten functioneren
moet er minstens één TM vóór ieder treinnummerveld staan. Bij jou begint het startcontact/TM gelijk óp het treinummerveld en niet minstens een TM ervoor. Kan even geen screenhot plaatsen want ik zit niet op mijn eigen computer, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Je komt dan misschien ruimte te kort om 3 treinnummervelden te plaatsen, dan zou ik het met 1 treinnummerveld doen, hoewel ik zie dat je ze één TM kunt opschuiven tot aan elk sein. Dit staat omschreven in het Handbuch Pro X in hoofdstuk 8, 8.1 blz.214 onder "Tip" en 8.3.3 blz.221 onder "Wichtige hinweis".
Zitat von: Kees Polm in 04. April 2008, 00:59:39
de middelste sporen zijn ook langer dus meer tm lijkt mij i.v.m. profielen ? verl. uit stroomloos etc. of slaat dit nergens op.
Als dit je schaduwstation is dit niet nodig. In een schaduwstation start, rem, en stop je alleen maar. Hoe meer terugmeldcontacten in het zichtbare gedeelte is wat anders, omdat je hier inderdaad op elk TM met bijvoorbeeld profielen de trein wat extra's kunt laten doen.
Kees,
Gerard schreef:
ZitatKan even geen screenhot plaatsen want ik zit niet op mijn eigen computer, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
hierbij wat hij bedoelde voor en na het treinnummerveld moet in ieder geval de zelfde RMK staan
Kees,
Er was niets bijgevoegd ben ik zeker vergeten ???
Goedenavond mannen,
Bedankt voor het meedenken, en de verwijzingen naar het handboek(mein Deutsch wird immer besser auf dieser(van die r ben ik niet zeker) weise)
Ik begrijp jullie uitleg.
op een dingetje na, ik meen dat Gerard eens gezegd heeft dat hij de stroom uitschakeld van loks en rijtuigverlichting.
Gaat dit door het betreffende spoor stroomloos te maken of via de decoder van de lok en een funktiedecoder van de rijtuigen.
Hoi Kees,
Op mijn baan heb ik geen enkel stroomloos te schakelen gedeelte. Is ook niet nodig. In de schaduwstations schakel ik de functies uit van de locs/treinen (zoals verlichting, geluiden) dmv.de profielen in WDP. Dit wordt inderdaad in/met de betreffende decoder gedaan. Maar de stroom blijft op de sporen staan, altijd.
Hallo Gerard,
Duidelijk.
Maar hoe aktiveer je de profielen dan, Ik neem aan d.m.v. een rm en kan dit dan de rm van het stopkontakt zijn ik ging er van uit dat je hiervoor op een spoor een extra rm nodig had vandaar dat ik er op de lange sporen meer ingepand had.
In de schaduwst. zitten er op de lange sporen nu meer in als ik ze volgens jou voor deze funktie niet nodig heb is de vraag kan ik ze dan laten zitten.
Kees goede morgen,
Profielen gebruik je per gemaakte rijweg.
Het gebruik van profielen dien je eerst te activeren in de systeemsoftware (zie 1e afbeelding.
Daarna ga je profielen aanmaken (per rijweg) door op het profiel icoon te drukken (zie 2e afbeelding)
Lees daarna in de Nederlandse handleiding 9.2 en de duiste X voor het verdere gebruik van profielen.
Profielen zijn niet makkelijk maar als je eenmaal in de gaten hebt hoe het werkt dan kaje per sectie (rijweg) alles regen wat je wilt aan de lok. ( harder, afremmen, stoppen, verlichting uit / aan ect etc)
Veel succes
Kees,
Als je verder gaat met profielen een nieuw thema aan maken dan houden we het overzichtelijk!
Hoi Bob, Kees,
Zitat von: Bob Vermeulen in 05. April 2008, 23:53:59
Kees,
Gerard schreef:
ZitatKan even geen screenhot plaatsen want ik zit niet op mijn eigen computer, maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
hierbij wat hij bedoelde voor en na het treinnummerveld moet in ieder geval de zelfde RMK staan
Voor een treinnummerveld
moet inderdaad minstens één RMK staan, maar
na een treinnummerveld hoeft dit niet.
Hallo Bob, Gerard,
dus als ik die 3 treinnr. velden wil houden kan ik ze 1 RM opschuiven.
Ik heb daarstraks nog een vraagje gesteld maar daar hebben jullie overheen gelezen denk ik.
De RM's die ik op de langere sporen(in't sch. st.) al heb aangelegd en dus niet voor profielen hoef te gebruiken wat kan ik daar nog mee? of moet ik ze weghalen of gewoon koppelen aan de afrem en stopsekties.
Gr. Kees
Bedankt voor je reaktie Jan,
Wat jij aangaf was mij al bekent. het gaat me voorn. om de extra RM's op het lange spoor wat ik daar nu mee moet want die liggen al in de baan.
Goede morgen Jan,
Sinds ik een 1/2 jaar geleden gestopt ben met wedstrijdmotorcrossen en met treintjes ben gaan spelen denken een hoop bekenden dat ik ook wat kwijt ben (m'n verstand).
Maar ik begrijp wat je zoekt Jan. het screenshot onderaan de 1e pag. van dit topic. De middelste sporen van de 3 schaduwstations hebben meer dan de 3 RM's aanm. remmen, stoppen. omdat ze langer zijn dacht ik i.v.m. profielen
er meer RM's in te bouwen maar dat hoeft dus niet begrijp ik maar ze liggen er nu wel dus A -haal ik ze er uit B -kan ik er wat anders mee C -verdeel ik ze over de 3 van aanm. remmen, stoppen.