Beste Forumvrienden,
Ik ben tussen door maar eens begonnen met mijn baan uit te tekenen in 9.2 NL (werd tijd).
Ik heb het op dit moment helemaal gehad met rails en stroomtouwtjes..... >:( .....vandaar het begin van het optekenen.
Graag jullie mening over de verdeling over het scherm.
Zelf vind ik het knudde maar ja?? :(
Spaar mij niet, eerlijk duurt het langst en van alleen maar aardig zijn word ik ook niet wijzer.
Hoi Riny,
Waarom vind je het zelf knudde? Bedoel je dat het er niet zo symetrisch uitziet?
Niveau 0 en Niveau 1 is dat precies even breed in de baan zelf?
Het sporenplan blijft een schematisch weergeven van je baan zelf. Ik geef toe dat het best moeilijk is om het zodanig op te tekenen dat het er én leuk uitziet én overzichtelijk is. Maar de functionaliteit en overzicht vind ik belangrijker dan dat het er gaaf en stoer uitziet, en je in werkelijkheid door de bomen het bos niet meer ziet.
Het linker gedeelte (niveau 0 en niveau 1) wat werkelijk boven elkaar ligt, zou naast elkaar getekend precies even breed en lang kunnen zijn in je sporenplan. Het ziet er dan wat meer symetrisch uit en komt het misschien mooier over op je monitor. Ik vind een sporenplan erg persoonlijk, de een vind dit mooi, de ander dat, een derde.... . Nogmaals het moet functioneren en vooral overzicht hebben.
Ik zou wel een of twee blanco open ruimtes houden in je sporenplan zodat evt. popup-vensters niet het gehele sporenplan bedekken.
Maar toch even mijn vraag waarom je het zelf knudde vindt? Als dat zo is moet je het nu veranderen. Naarmate je verder gaat met rijwegen etc., wordt het veranderen alleen maar moeilijker. En het moet toch ook wel naar je zin zijn, immers je moet er wel naar kijken en als je je dan telkens ergert bij het kijken naar je monitor........ :(
Beste Gerard,
Je hebt volkomen gelijk, iets waar ikzelf ook al zo'n gevoel over had.
Het schaduwstationnetje (niveau 0) ligt inderdaad onder het linker gedeelte (niveau 1).
Ook leek mij dat de open gedeeltes vrij groot waren/zijn maar zoals je aangeeft heeft het ook zijn voordeel voor de popupvensters.
Ook wilde ik rekening houden met allerlei seinen en ander weergaves die er nog bij gaan komen.
Als ik zie wat jullie er nog allemaal tussen hebben staan dien ik daar ook rekening mee te houden denk ik.
Ik ga morgen nog eens opnieuw beginnen met een fris koppie.
Het daarop volgende plan zal ik weer ter beoordeling van de meester(s) geven.
Bedankt zover voor het meedenken.
Wordt vervolgd.
Hoi Riny,
Ik sta achter wat Gerard zei, waarom knudde. ;D
Ik weet het, het is soms lastig om een beeld te maken, die naar alle tevredenheid is gemaakt.
Ik kan je alvast mededelen, dat ik een artikel hebt geschreven over Spoorplan venster aanmaken (zoals bij jouw het geval).
Dat artikel is nog niet klaar, en ik heb de komende tijd, even geen tijd voor, wegens zakelijke verplichtingen.
Maar even een advies.
Gerard zei al, dat je wat ruimte moet creeren langs de zijkanten.
Daarnaast moet zulke spoorplan zodanig worden ingetekend, dat het niet te klein wordt, maar ook zo groot mogelijk als dat nodig is. Je weet dat je met factor 12,16,20 en 24 ook nog kunt spelen.
En daarnaast moet je ruimte maken zodat je straks alle details zoals schakelaars, tasters, teksten, seinen, wissels, e.d dingen meer kunt neer zetten. ;)
Ik heb toendertijd met WDP 9.2 ook dergelijke tekeningen gemaakt, en daar was ik in principe ook niet tevreden.
Maar gaanderweg ging ik even voor zitten, en toen bracht het mij een leuke idee op. Toen was de weg van de creativiteit niet te stoppen. Toen kwam de Prox versie en kon de eerder gemaakte spoorplan ontwerp zo overnemen in de Prox.
Beste Riny,
Je zegt het zelf eigenlijk al, het is nu een kaal sporenplan. Straks met seinen, virtuele magneetartikelen, en nog veel meer, ziet het er veel mooier uit. Geloof me.
Succes met het tekenen :) :)
Beste Jan,
Ook jij bedankt voor je bijdrage aangaande je mening, daar kan een puppie iets mee.
Maar dat het allemaal zo lang moet duren eer dat jij wat uitgewerkt hebt Pfffft, hahahahahaha, grapje ;D
Beste Gerard,
Twee mensen welke met een bijna gelijke gedachten de dingen beoordelen of vooruit proberen te denken, het kan bijna niet mooier.
Wat een WDP Team hebben wij hier toch. :D :D
Hallo Riny, zie er op zich best goed uit, alleen ben ik niet zo snel tevreden als de overige leden hier ;)
Ik heb het idee dat je de volle scherm ruimte gebruikt, zodat je geen plaats meer heb voor andere venster zoals b.v. de loc-controls.
Ik neem aan de je mijn railplan op mijn site hebt gezien, deze heb ik op de volgende manier vertaald (zie bijlage) in WDP.
Bovenin nivo 1 (het schaduwstation), dan in het midden nivo 3 (het bergtraject) en onderin nivo 2 (de paradebaan).
En ik heb tevens rechts wat ruimte over gelaten voor de overige vensters.
Je hoeft het railplan niet altijd 1 op 1 te tekenen, je kan als dat beter uitkomt ook de nivo's als een apart stukje tekenen, en deze dan met een sprongmarker met elkaar verbinden.
Misschien heb je er wat aan.
Zitat von: Willy de Vaal in 07. April 2008, 22:56:18
Ik heb het idee dat je de volle scherm ruimte gebruikt, zodat je geen plaats meer heb voor andere venster zoals b.v. de loc-controls.
Beste Willy,
Daar heb je eigenlijk best een goed punt.
Ik gebruik inderdaad het volle scherm. ::) :-[
En wat jij aangeeft en wat ook te zien is in jouw scherm om ruimte over te laten voor eventuele poupschermen lijkt mij wel wat.
Gerard had dit ook aangegeven alleen zat ik te denken op welke manier ik dat op zou kunnen lossen.
Maar zoals jij dit nu weergegeven hebt zal ik morgen eens op het scherm gaan proberen te plakken.
Ook bedankt voor je bijdragen. ;D
Hoi Riny,
Hier mijn sporenplan:http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=57733.msg70169#msg70169.
Mijn pop-up vensters komen allemaal in het linker gedeelte. Helaas zit ik nu even achter een andere computer, maar zal je snel een screenshot tonen hoe dat eruit ziet.
Zitat von: Willy de Vaal in 07. April 2008, 22:56:18
alleen ben ik niet zo snel tevreden als de overige leden hier ;)
Ik heb het idee dat je de volle scherm ruimte gebruikt, zodat je geen plaats meer heb voor andere venster zoals b.v. de loc-controls.
En ik heb tevens rechts wat ruimte over gelaten voor de overige vensters.
Hoi Willy,
Je moest eens weten hoe lang het duurde voordat ik tevreden was, en wellicht nog niet helemaal...,
Maar wat ik dus ook eerder aangaf, het is allemaal zo persoonlijk. De een zus, de ander zo...
De ruimte naast je sporenplan kun je openlaten voor je popup-vensters zoals Willy het heeft, en dat is natuurlijk ook een prima optie, ik heb wat open ruimtes gemaakt
in het sporenplan.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?action=dlattach;topic=57733.0;attach=6317
Hoi Riny,
Ben ook al 2 wkn. bezig met tekenen en het zint me nog steeds niet, om alle redenen die de heren hier aangeven.
Ik vind het knap als je je baan zo kunt tekenen dat je van alles de goede mix hebt.
Ik werd het ff zat en ben maar weer begonnen met de touwtjes en dit is geen grapje.
Zitat von: Gerard Moggré in 07. April 2008, 23:21:35
Je moest eens weten hoe lang het duurde voordat ik tevreden was, en wellicht nog niet helemaal...,
Ik persoonlijk denk dat dit een goede eigenschap is, zo heb ik zelfs mijn eerste tafel geheel afgebroken omdat ik er geen goed gevoel bij had. Beter nu opnieuw starten met de kennis die ik inmiddels heb opgedaan, dan doorgaan en afwachten of dat goede gevoel misschien toch nog komt.
En Riny geloof me, je zult je railplan in WDP nog vele malen en net zolang blijven aanpassen tot je er plotseling een goed gevoel bij hebt en zegt, dit is het ;)
Zitat von: Kees Polm in 07. April 2008, 23:44:02
Ben ook al 2 wkn. bezig met tekenen en het zint me nog steeds niet, om alle redenen die de heren hier aangeven.
Hallo Kees, het tekenen opzich is niet echt moeilijk in WDP, het vertalen van je visuele railplan in WDP formaat is een ander verhaal. Doe zo als Riny het doet maak een eerste aanzet (we weten niet hoe jou baan er in werkelijkheid uit ziet of kom te zien) maak een screenshot en laat de leden hier er hun zegje over doen. Met soms een paar aanwijzingen in de goede richting kom je al snel daar waar je uit wilt komen.
Hai willy,
Inderdaad het tekenen is niet moeilijk, maar het 2e punt wat je aangeeft wel.
De eerste tek. stond ongeveer elke rail op, maar net als bij Riny had de jury commentaar, maar gelukkig mogen we van die boys altijd door naar de volgende ronde.
Het is natuurlijk leuk als meerdere tegelijkertijd met hetzelfde bezig zijn want dan pik je van iedereen wat op en samen met je eigen invulling kom je heus wel op een punt dat je tevreden bent.
Maar net zo goed als Riny nu ff de touwtjes zat is ben ik ff de tek. zat en kijk hier en daar hoe anderen het gedaan hebben laat het op me inwerken en bouw er ondertussen nog een sch. st. bij.
Bedankt voor je bemoediging.
Hoi Riny:
Kijk met belangstelling naar je sporenplan. Het is leuk om te zien dat er meerdere medespoorders nu bezig zijn, met de invulling hiervan. O.a lees ik met veel plezier de ontwikkelingen van jullie sporenplannen . Ik wacht zelf nog even totdat ik de WDP-software binnen heb om aan de slag te gaan. Het is ronduit top !!!! Hoe iedereen meedenkt in het ontwikkelen van de ideeen. Het maakt dit Forum super interressnt. Het leuke van de manier waarop jij je idee neerzet, is juist uitstekkend voor mij. Want als het te ingewikkeld wordt getekend dan is het voor mij als beginneling snel te moeilijk. Juist zoals jij het doet en de verbeteringen door de andere deskundigen maakt het SUPER interessant.
Natuurlijk zijn de complexere ontwerpen een vooruitblik waarop het uiteindelijk naat ote gaat
Kijk uit naar je volgende ontwerp. Veel plezier gegunt in dit aspect van WDP.
Succes Wim (alias Woesch)
Beste WDP Wuppies,
Hier mijn tweede versie van mijn "layout".
Ik heb deze maar gelijk in de Engelse demoversie Pro gemaakt.
Komt maar op met jullei commentaar, ik ben er klaar voor hahahahahaha. ;D
Hoi Riny,
Nou nou, je kunt het wel!! :D Even een vraagje, heb jij evt. een tekening/sporenplan zoals de baan echt ligt, beschikbaar (bijv.Wintrack, of gewoon een ruwe tekening), en kun je die ook hier even posten?
Beste Gerard,
Ik heb het banenplan grotendeels in wintrack 7.06 staan maar ben hier wel een stuk van afgeweken betreffende de K-rail omschakeling. :(
Ik kan natuurlijk deze even aanpakken/aanpassen en dan alsnog even posten. 8) geen probleem.
Wat wil je ermee en wat is je achtergrond gedachten?
Ik ben daar wel benieuwd naar eigenlijk. :-\
Hoi Riny,
Die op je website, klopt ie ook enigszins? Zoja, dan hoeft het niet.
Het is meer voor mij hoe jij het banenplan vertaalt in het WDP-sporenplan, en kan dan gelijk eens kijken mbt.de plaatsing van terugmelders, seinen, treinnummervelden, etc.
Beste gerard,
Zie hier het vernieuwde railplan in Wintrack.
Alleen het kleine paseer station staat er nog niet ingetekend.
Als je het *.tra bestand wilt hebben zend ik het je toe.
Hoi Riny,
Vooropgesteld: dit is puur een advies, maar ik zou de stationssporen in het WDP-sporenplan wat langer tekenen, dus bijvoorbeeld in het rode kader, deze wissels wat meer naar links leggen. (Zie een vb.wat ik gemaakt heb).
Ten eerste kun je wat meer terugmelders tekenen wat het overzichterlijker maakt.
Heb ik gelijk een vraag: wil je dat de treinen op meerdere plaatsen op het station tot stilstand komen, ik bedoel dus de lange treinen helemaal door laten rijden tot aan het einde van het stationsspoor, en een korte bijvoorbeeld halverwege het perron laten stoppen? Dit is belangrijk ivm.de te tekenen treinnummervelden en terugmeldkontakten in het WDP stationssporenplan.
Ten tweede is de plaatsing van de treinnummervelden. Deze staan bij elk sein. Ik heb maar even een voorbeeld gemaakt, maar bij dit voorbeeld heb je wat meer plaats en daardoor meer overzicht mbt.de treinbewegingen in je station.
Nogmaals, zo zou ik het doen, maar wat ik al eerder stelde is dit alles persoonlijk.
Maar ik denk dat in je WDP sporenplan wat je nu hebt getekend de stationssporen aan de korte kant zijn qua overzicht, zeker als je voor meerdere stopplaatsen kiest.
Maar verder ziet het er goed uit, toch? Ik zou er niet veel meer aan veranderen.
Ik ben erg benieuwd naar de ligging van de terugmeldingen, treinnummervelden en seinen. Dan kan ik nl. zien wat de rijmogelijkheden zijn op jouw baan, maar dat komt later.
Riny, ik ben benieuwd naar je antwoorden.
Beste Gerard,
Over die stationssporen zijn wij het dan toch eens.
Vandaar mijn eerdere vraag welke lengtes aan te houden voor dit soort toestanden en bewerkmogelijkheden in WDP (weergave).
Mijn kortste stationspoor is 6 x 2200 = 6 x 18 Cm = 108 Cm. (station groot)
Uitgaande van dit kortste spoor wil ik inderdaad dat bepaalde treinen op een bepaalde plaats stoppen en dus niet alles tot het einde door laten rijden.
Dit spoor even 1 blok noemende heeft vier secties dus ook vier bezetmeldpunten.
Over je tweede punt het volgende.
Hoe jij het zou doen is voor mij de manier om het ook te doen want dan weet ik dat het goed is, verder geen discussie meer mogelijk hahahaha. ;D
Het punt om andere gegevens in te kunnen voeren heeft zijn beperkingen in de Demo versie dus zal volgens mij, maar wie ben ik, moeilijk gaan denk ik. :(
Dus qua de uiterlijke mogelijkheden zal ik toch moeten wachten tot 17 Mei. :'(
Als alles meezit zal ik dan de Engelse update van Pro meenemen. (van 9.0 naar Pro)
Ik heb maar gekozen voor de Engelse versie omdat ik daar beter mee uit de voeten kan dan de Duitse versie.
Dit laatste even als extra info. ::)
Als ik in mijn reactie/antwoorden tekort schiet hoor ik het graag.
Hoi Riny,
Er schiet me nog wat te binnen. Ik zag dat je belangstelling hebt voor een update Pro X. Maar ook later zullen er interessante updates volgen. Bij Pro X kun je oa.gebruik maken van 3 treinnummervelden achter elkaar. Dit wordt dan één rechthoekig kadertje, waar je meer informatie in kwijt kunt dan het loc-decoder nummer alleen, bijv. de bouwserie van de trein. Als je deze future wilt, dan zullen de stationssporen zeker langer getekend moeten worden. Er staat over deze treinummervelden recent nog wat op dit forum.
Beste Gerard,
Bedankt voor deze informatie.
Ik zal deze eens bekijken, lezen en hopelijk ook begrijpen.
Verder zal ik morgen eens een deel layout maken van de stationsporen op de door jouw aangegeven manier en de nu net extra gegeven informatie.
je bent een topper (slijm,slijm) :-*
Hoi Riny,
Onze postings hebben elkaar net gekruist. Dan zou ik inderdaad in de stationssporen, getekend in WDP, wat meer ruimte maken. Ik denk dat je daar zowieso op latere termijn profijt van zult gaan hebben, want je gaat steeds meer mogelijkheden ontdekken in WDP, dus moet je het ook overzichtelijk houden qua uitbreiden.
Om eerlijk te zijn, ik ben erg blij dat ik dat van het begin af aan zo gedaan heb, want er zijn zeker veranderingen geweest naarmate ik steeds meer WDP-uitbreidingen maakte. Sterker nog, mijn huidige stationssporen krijgen nog meer functies, en daarom moet ik het stationssporenplan weer gaan uitbreiden, zonder enorme veranderingen.
Kortom een WDP 'er.........is op de toekomst voor bereidt :D
Riny, Gerard
ik volg alles he, zit in deelfde fase.
Beste Kees,
Dat is keurig. :D
Mocht je zelf nog willen meedenken, opties en/of vragen uiten, doe dan gewoon mee.
Ondanks dezelfde beginschoenen kunnen diverse meningen een bijdrage leveren dus schroom niet.
Je hoort er ook bij. ;)
Riny goede morgen,
ik heb ook naar je station zitten kijken en heb eigenlijk maar 1 vraag.
Waarom laat je op de onderste 2 sporen wel 2 richtingen rijden en op het 1 en 2 e spoor niet!
Zitat von: Bob Vermeulen in 09. April 2008, 11:15:07
Waarom laat je op de onderste 2 sporen wel 2 richtingen rijden en op het 1 en 2 e spoor niet!
Ook een goede morgen Bob,
De onderste twee sporen zijn stationsporen en de twee bovenste doorgaande hoofdsporen.
Zoals je misschien kunt zien is het wel de bedoeling dat, vanaf de twee doorgaande hoofdsporen, de stationsporen kunnen worden bereikt en in dit geval van twee kanten (richtingen).
Vandaar dat de stationsporen twee richtings-spoor is.
Ik ben benieuwd of ik dit begrijpelijk verwoord heb.
Het valt niet altijd mee om een gedachten in tekst duidelijk te maken.
Riny,
ik begrijp het maar is het niet leuker om daar ook twee rijrichtingen van te maken dan kan je daar later altijd nog een trein laten stoppen of tijdelijk als inhaal spoor laten gebruiken. ik noem maar wat want met WDP kan zo veel mooi gestuurd worden.
Beste Bob,
Het is een idee en een mooie optie en het overwegen waard.
Alleen ben ik van mening om in den beginnen het geheel niet te complex te maken.
Het lijkt mij, lijkt mij dus, verstandiger om eerst maar eens een basis op te gaan bouwen en vervolgens verder uit te werken.
In de praktische zin kan ik nog altijd wijzigingen aanbrengen betreffende het toevoegen van eventuele bezetmeldpunten, al liggen er daar naar mijn idee al voldoende, maar zeg nooit, nooit.
Maar ik heb er notitie van gemaakt en bedankt voor het meedenken.
hai Riny,
(Je hoort er ook bij.) Aardig dat je dat zegt, ik zag van de week dat ik plots senior- mitglied geworden ben heb jij daar voor gezorgd.?
Vraagje: in het voorbeeld van Gerard van jou station staan extra treinnr. velden, de reden is duidelijk goeie tip
maar hoeft daar dan geen virt. sein voor. Of moet je in deze fahrstrasse dan een zg. teilstrecke aanmaken?
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 09. April 2008, 14:33:59
Vraagje: in het voorbeeld van Gerard van jou station staan extra treinnr. velden, de reden is duidelijk goeie tip
maar hoeft daar dan geen virt. sein voor. Of moet je in deze fahrstrasse dan een zg. teilstrecke aanmaken?
Goede opmerking Kees. Hier hoeven geen virtuele seinen voor te staan, maar het is wel aan te raden.
Zonder virtuele seinen kun je een trein daar laten stoppen, alleen je kunt die rijweg niet vergrendelen, maw. er zou een andere trein achter deze stilstaande trein op dit stuk spoor binnenkomen. Kan in een uitzonderlijk geval leiden tot een botsing.
Met virtuele seinen kun je deze rijweg vergrendelen of weer vrijgeven.
Je moet hier de teilstrecke zeer zeker niet toepassen om deze reden, want er wordt dan wel een deel van de rijweg vrijgegeven, maar een trein die deze rijweg wilt gaan berijden moet een vrij doelcontact hebben om naar toe te kunnen rijden. De teilstrecke kan toegepast worden om bijvoorbeeld het startkontakt = doelcontact van de vorige rijweg eerder vrij te geven, zodat een achteropvolgende trein eerder naar dit doelkontakt kan rijden, en niet hoeft te wachten totdat de eerste trein dit doelkontakt vrij geeft bij het bereiken van zijn eigen doelkontakt.
hoi Gerard,
Het 1e deel van je antwoord is duidelijk.het gaat hier om 1 korte trein die voor het station stopt en niet pas voor het sein een stuk verder.
En wellicht heb ik een verkeerd begrip van de teilstrecke (ben daar ook nog niet echt ingedoken) maar hoe kan ik dan op b.v. een lang stationsspoor 2 korte treinen kwijt of in m'n sch. st. of in een blok.
Hoi Kees,
Heel simpel: dit ene lange stationsspoor verdelen in 2 rijwegen met bijbehorende doelkontakten, plus evt. van dit lange stationsspoor ook nog 1 rijweg maken met 1 doelkontakt. Je kunt dan naar keuze 1 lange trein hierin kwijt, of 2 korte achter elkaar. Ik zit momenteel niet achter de treinen pc, en kan helaas geen screenshot meesturen. Je weet dat ik een aantal van deze situaties heb. Morgen ben ik weer in de gelegenheid om screenshots mee te sturen, heb vandaag even andere verplichtingen.
Gerard,
kun je niet eens een screenshot versturen vanuit die bonk elektronica waar je inzit ????
Werk ze.
Gr. kees
:D :D Kees,
In deze bonk electronica is helaas geen plaats voor modeltreintjes.