Beste WDPwuppies,
Ik ben eindelijk bezig met de laatste +/- 20 rails te bewerken. :D
Maar nu zit ik zit met een twijfelgeval waarin ik voor mijzelf geen beslissing kan nemen. :-\
Ik heb een kopspoortje met daarin een ontkoppelrail van totaal +/- 30 Cm.
Nu kan ik dit in twee secties maken maaaaaaaaaaar, ook als 1 sectie houden.
Wat is wijsheid in deze? :o
Mijn persoonlijk idee was om het eerste deel (12 Cm, komende vanaf een wissel incl. ontkoppelrail) te voorzien van een bezetmeldpunt en de resterende 18 Cm ook met een bezetmeldpunt.
Aan het einde van de 18 Cm komt een stootjuk.
Er zal in het bedrijf alleen af en toe eens een wagon geplaatst worden.
Graag zou ik jullie mening hierover willen horen/lezen zodat ik uit mijn getwijfel gehaald kan worden.
Sorry dat het niets met WDP te doen heeft maar het is niet anders. :-[
WDP zal er straks toch mee moeten werken.
Hallo Riny,
wil je ooit automatisch van de ontkoppelrail gebruik kunnen maken, dan is zeer nauwkeurig zeer belangrijk, mijn advies is dan ook om in dit spoor niet te bezuinigen op de terugmeldcontacten,
De ontkoppelrail zelf is niet terug te melden met massadetectie.
met vriendelijke groet,
Walter
Zitat von: wissels in 17. April 2008, 19:51:20
De ontkoppelrail zelf is niet terug te melden met massadetectie.
Beste Walter,
Bedankt voor je reactie.
Even iets rechtzetten, mijn vraag heeft geen betrekking op het zuinig willen zijn van terugmelders (S88).
Hiervan heb ik er ruimvoldoende van liggen.
Alleen even een meedenkertje gevraagd.
Zoals je weet heb ik K-rail dus ook de spoorstaven van de ontkoppelrail zijn gescheiden.
Mijn vraag is dan ook, waarom zou ik een van de spoorstaven niet mee kunnen nemen in de massa detectie?
Is er iets, technisch gezien, aangaande de ontkoppelrail wat ik mogelijk niet of nog niet zou weten? :(
Ik heb ook niet alle wijsheid in pacht en leer dan ook nog steeds graag bij.
Beste Riny,
Zitat von: Riny Smetsers in 17. April 2008, 19:21:50
Mijn persoonlijk idee was om het eerste deel (12 Cm, komende vanaf een wissel incl. ontkoppelrail) te voorzien van een bezetmeldpunt en de resterende 18 Cm ook met een bezetmeldpunt.
WDP zal er straks toch mee moeten werken.
Net wat Walter ook zegt, ik zou dit zeker laten bestaan uit 2 terugmeldcontacten. Als het slechts één terugmeldcontact zou zijn, en er staat in het laatste gedeelte 1 wagon, dan is dit geheel als bezet gemeld, en zal er nooit een andere rangeerloc+wagon naar de ontkoppelrail kunnen rijden. Dus precies zoals je aangeeft, eerste terugmelding t/m. de ontkoppelrail, en de resterende 18 cm. daarna. Waarom het terugmelden van de ontkoppelrail niet zou kunnen wat Walter zegt weet ik niet. Volgens mij moet dat kunnen, alleen ik weet zo even niet uit mijn hoofd of de ontkoppelrail in WDP een terugmelding toont in het sporenplan.
Wat later kan ik je het een en ander uitleggen over het hoe en waarom van 2 terugmeldingen in deze situatie. Mijn advies is: doen! Heb je straks alleen maar profijt van.
Riny:
Een vraag aan jou en de andere WDPers:
Ik zelf gebruik C-rails en in een paar doorlopende sporen heb ik een ontkoppelrail geplaats ,dit ook bij een rangeerspoor.
Ik kan er alle kanten nog mee op en weet niet goed hoe het e.a ga aanpakken.
Omdat je er zelf ook mee bezig bent Riny en ruime ervaring hebt met het gebruik van C-rails graag jou advies hierover!!
Als voorbeeld mijn eerste treingedeelte als bijlage toegevoegd. Wat ik begrijp van Gerard is dat je het in twee secties het beste kan verdelen op een rangeerspoor. Wat is jullie advies als het gaat bij doorlopende sporen?
Ik wil daar in iedergeval een remgedeelte in bouwen en de sporen in beide richtingen rijden m.a.w. 4 secties ervan maken. Kan dat ?
Hoop dat je het goed vind dat ik mijn vraag ook koppel aan de vraag van jou Riny. Het plaatsen en gebruiken van ontkoppelrail wil ik spoedig gaan uitproberen in WDP. Hoe wil jij er in de toekomst gebruik van gaan maken Riny? Moet dit geheel in automatisch bedrijf plaats vinden ?
Afijn kijk uit naar jullie reacties
Met vriendelijke groet Wim
Hallo Riny,
de ontkoppelrail heeft een metalen plaat aan de onderkant, die naar mijn gevoel beide spoorstaven met elkaar verbindt.
De ontkoppelrail is in tegenstelling tot een oudere versie van Windigipet niet meer te selecteren als terugmeldsymbool, conform het Marklin voorbeeld 8)
met vriendelijke groet,
Walter
Zitat von: wissels in 18. April 2008, 09:03:39
De ontkoppelrail heeft een metalen plaat aan de onderkant, die naar mijn gevoel beide spoorstaven met elkaar verbindt.
Beste Walter,
Na jouw opmerking (zie citaat) heb ik een defecte ontkoppelrail gepakt en deze aan het ontleden geweest.
Mijn bevindingen betreffende de door jou genoemde plaat staat niet in verbinding met de spoorstaven.
Deze heeft uitsluitend de functie voor de puco's welke in het "kunstof ontkoppeldeel" zitten omdat deze wat hoger liggen dan de puco's van de rail zelf.
Na deze doorgemeten te hebben blijkt de plaat inderdaad uitsluitend voor de puco's te zijn en zijn de spoorstaven wel degelijk gescheiden.
Vandaar mijn mening dat de massadetectie door kan lopen over een van de spoorstaven.
Met deze reactie ligt het niet in mijn bedoeling om over te komen als beterweter maar probeer ik duidelijk te maken, na het meten, dat het toch iets anders ligt als waar jij een vermoeden van hebt/had.
Zitat von: Woesch in 18. April 2008, 08:17:19
A: Als voorbeeld mijn eerste treingedeelte als bijlage toegevoegd.
B: Wat ik begrijp van Gerard is dat je het in twee secties het beste kan verdelen op een rangeerspoor. Wat is jullie advies als het gaat bij doorlopende sporen?
Ik wil daar in iedergeval een remgedeelte in bouwen en de sporen in beide richtingen rijden m.a.w. 4 secties ervan maken. Kan dat ?
C: Hoop dat je het goed vind dat ik mijn vraag ook koppel aan de vraag van jou Riny.
D:Het plaatsen en gebruiken van ontkoppelrail wil ik spoedig gaan uitproberen in WDP. Hoe wil jij er in de toekomst gebruik van gaan maken Riny? Moet dit geheel in automatisch bedrijf plaats vinden ?
Beste Wim,
Op punt A:
Ik zie geen bijlage? :( Oeps, hij kwam toch tevoorschijn en ik zal deze eens bekijken (foutje, bedankt :-X)
Op punt B:
In hoeveel sectie dat jij de sporen eventueel wilt verdelen is geheel aan jouw.
Zoals Walter al aangaf, zou ik niet bezuinigen op bezetmelders, zeker niet als je ze nodig zou hebben.
Maar daar kunnen verschillende meningen in zijn en zal er nog wel iemand een reactie (mening) geven.
Op punt C:
Wie ben ik om iets wel of niet goed te vinden?
Ik heb hier ook niets te vertellen en het is verstandig om gewoon je vragen te stellen waar jij antwoord op wilt hebben.
Op punt D:
Het is de bedoeling dat de ontkoppelrail geheel meegaat in WDP dus in het automatische bedrijf, mits dat dit mogelijk is.
Op dat gedeelte dien ik dit nog uit te pluizen en mogelijk zal ik daar ook wel hulp nodig hebben ten aanzien van informatie van de meesters die hier rond hangen.
Als het zover is of zal zijn, maak ik dat toch hier kenbaar met de bedoeling dat wij van elkaar kunnen leren.
Ik zou zeggen, gewoon blijven volgen en zonodig altijd je vragen stellen.
Uiteindelijk dient bij jou straks ook alles te werken zoals het hoort of mogelijk is.
Wel zal ik voor je kijken naar de ontkoppelrail van de C-serie zodat ik je daar wat info over kan geven.
Alleen zal dit pas volgende week Dinsdag zijn omdat ik zelf niets meer heb van C-rail en dus op onze modelspoorclub dit even moet bekijken, maar ik kom er op terug.
Hallo Riny,
vergissen is menselijk, ik had ook alleen een vermoeden, en heb het slechts snel gecontroleerd, en is jouw ontkoppelrail nu gelijk gerepareerd?
met vriendelijke groet,
Walter
Riny:
Bedankt voor je antwoord. Het zou mooi zijn als de ontkoppelrail in zijn geheel meegenomen kan worden in WDP
Ik ben inderdaad benieuwd naat het antwoord van de experts over de mogelijkheden die hun zien .
Ik ga zeker niet bezuinigen op terugmelding als het gaat om het goed functioneren van de rijweg maar ook een goede bediening van de ontkoppelrail te verkrijgen.
Kijk uit naar je reactie over de c-rails mogelijkheid.
Groeten Wim
Wim,
Ik begrijp je opmerking niet helemaal ???
ZitatHet zou mooi zijn als de ontkoppelrail in zijn geheel meegenomen kan worden in WDP
wat bedoel je er mee te vragen of te zeggen, want in WDP is een symbool voor een ontkopplerail en als je die inzet dan neemt WDP die in zijn geheel mee, en kan je hem ook nog besturen.
Zitat von: wissels in 18. April 2008, 12:43:36
Vergissen is menselijk, ik had ook alleen een vermoeden, en heb het slechts snel gecontroleerd, en is jouw ontkoppelrail nu gelijk gerepareerd?
Beste Walter,
Wij moeten dat niet zien als een vergissing.
Ik zie het zo dat wij van elkaar leren, zo ook heb ik van jou veel geleerd. :)
En Nee, hij is niet gerepareerd, hahahaha. ;D
Na het ontleden viel er niet veel meer te repareren. :'(
Bob:
Als beginnend WDPer is het me nog niet duidelijk, hoe ik de treinen en het ontkoppelen van de wagons goed kan laten samengaan???Dit had ik niet duidelijk verwoord,sorry daarvoor.
Het symbool en het gebruik ervan is niet het probleem.
Het is meer van hoe gaat dit in zijn werk als ik wagons wil ontkoppelen en een nieuwe samenstelling van wagons voor elkaar krijg.
Heb jij daar ervaring mee?
Zou graag daar wat meer over willen weten welke automatisering mogelijkheden er zijn?
Hallo Wim,
Ik heb er geen ervaring mee want ik ben nog steeds aan het bouwen van 3 verdekte station op niveau 0.
Maar ik kan je wel tips geven denk ik. :D
Allereerst dient de tein op de juiste plaats boven de ontkoppeltrail tekomen. Dat doe je door gebruik te maken van profielen in de betreffende rijweg. Als de trein stilstaat kan je ook in het profiel de ontkoppelrail laten schakelen.
Vandaar kan je dan bijvoorbeeld de lok weer weg laten rijden ook dat doe je in het profiel.
Ik heb het zelf nog nooit geprobeerd maar daar zou ik beginnen.
Bob bedankt voor je antwoord.
Volgens mij is dat inderdaad een goede oplossing. Ik ga het in iedergeval op deze manier mee beginnen.
Riny zoekt nog voor mij uit of de ontkoppelrail de rail geisoleerd kan worden voor terugmelding.Hij heeft het met de K-rail daarvoor al onderzocht.
Bob :Succes met bouwen van je schaduwstations.
Ik moet in iedergeval mijn schaduwstation slopen omdat ik het iets langer kan maken waardoor het mooier uitkomt en beter te voorzien is van terugmeldingen en dan m.n. voor de langste treinen.
m.v.g. Wim
Hoi Wim,
Ter aanvulling van Bob heb ik hier een klein voorbeeld als profiel.
Rangeer loc Ee 3/3 18 komt op zijn doelcontact 164. Als profiel staat hier als volgt ingesteld:
Doelcontact 164: stopcommando
Doelcontact 164: na 15 sec. rijrichting omschakeling, frontverlichting uit
Doelcontact 164: na 2 sec. Loc.nummer op zwart, schakelen ontkoppelrail no.60 (rood omcirkeld)
Doelcontact 164: Loc.nummer op zwart, einde profiel.
Bij deze laatste kan de loc weer deelnemen aan een nieuwe rij opdracht/rijweg etc.
Dat het loc.nummer 2 keer op zwart wordt gezet hoeft eigenlijk niet. Na die 2 sec. kun je hier weglaten, maar wel als laatse deze opdracht geven.
Gerard:
Bedankt voor je bijdrage.
In de bijlage bij dit onderwerp ,heb ik een plattegrond van mijn eerste gedeelte van mijn baan gedaan. Hier heb ik een paar ontkoppelrails opgenomen zoals je zien kan.
Zeker een interessante oplossing breng je in. Ik heb wel een paar vragen hierover:
Het doelcontact is dat aan het einde van de rijweg (start,rem en doel) of heb je dit op een andere lokatie in de baan zitten? Dit vraag ik omdat de RM nog moet plaatsen in dit gedeelte van mijn baan. Ik wil daar goed kunnen rangeren
Hoe laat ik de loc op die plaats stoppen met mogelijk verschillende samenstellingen? Wat is jou advies. Elke rail laten terugmelden?
Ik zie dat je marklin rijdt.Hoe heb jij de ontkoppelrail in de baavak opgenomen. Is terumelding van dit stukje rail mogelijk of overbodig om te doen? Zie ook Riny die zijn K-rail uit elkaar daarvoor heeft gehaald.
Ik ga zeker dit uitproberen om voor elkaar te krijgen bedankt alvast voor je bijdrage
M.v.gr Wim
Hoi Wim,
Zitat von: Woesch in 21. April 2008, 12:26:41
Het doelcontact is dat aan het einde van de rijweg (start,rem en doel) of heb je dit op een andere lokatie in de baan zitten?
Het doelkontakt kun je op veel verschillende lokaties plaatsen. Het ligt er helemaal aan hoe en wat je wilt rangeren, zoals het ontkoppelen bij de locomotief zelf, ergens halverwege de trein, een wagon aan het einde van de trein, etc, etc. Als je qua rangeren het onderste uit de kan wilt halen, zul je veel terugmeldingen (bezetmelders) moeten plaatsen, bijv. één per railstuk. Voorbeeld: een stuk spoor bestaat uit 10 railstukken, waarvan 2 ontkoppelrails. Je kunt hier dan 10 terugmeldingen plaatsen. In dit stuk spoor met deze 10 terugmeldingen kun je een veelvoud van (korte) rijwegen aanmaken, elk met een start en doelkontakt. Een afremkontakt zou je misschien niet eens nodig hebben omdat het rangeren in de regel met een lage snelheid wordt gedaan.
Bijv.een rijweg beginnende bij startkontakt 1 en het doelkontakt bij terugmelder 5 (halverwege dus), Als hier nu een ontkoppelrail ligt, kun je met profielen de loc. precies met de koppeling boven de ontkoppelrail tot stilstand laten komen. Dit zul je zelf moeten uitproberen.
Zitat von: Woesch in 21. April 2008, 12:26:41
Hoe laat ik de loc op die plaats stoppen met mogelijk verschillende samenstellingen? Wat is jou advies. Elke rail laten terugmelden?
Staat eigenlijk al in het bovenstaande verhaal. Als je elke rail voorziet van een aparte bezetmelder, kun je alle kanten op.
Zitat von: Woesch in 21. April 2008, 12:26:41
Ik zie dat je marklin rijdt.Hoe heb jij de ontkoppelrail in de baavak opgenomen. Is terumelding van dit stukje rail mogelijk of overbodig om te doen?
Terugmelding van dit stukje rail is zonder meer mogelijk. Alleen in het sporenplan van WDP is de ontkoppelrail niet
opgenomen als een terugmelder. Dit is ook niet nodig. Het stukje rail voor of na de ontkoppelrail kun je dus als terugmelding gebruiken, bijv.als het doelkontakt van een klein stukje rijweg, en wel zodanig dat de koppeling van de loc in dit geval precies boven de ontkoppelrail tot stilstand komt. Weer een ander stukje rijweg neem je een doelkontakt wat verder weg, zodat de koppeling van 2 wagons boven de ontkoppelrail tot stilstand komt. Ik zie dat je met C-rail rijdt, en dit geeft constructief wat probleempjes omdat je bij K-rail op elk willekeurig stukje in een stukje rail een terugmelder kunt plaatsen door dit gewoon door te zagen. Maar met het instellen van profielen van de desbetreffende loc. kun je het net zo precies voor elkaar krijgen!
Riny heeft inderdaad zijn ontkoppelrail uit elkaar gehaald. Was niet nodig geweest, want met een kleine "bezetmeldertest" was je er ook snel achtergekomen. Immers was de massa van de spoorstaven verbonden door dit plaatje, dan had je continu een bezetmelding gehad.
Er gaat wel wat meer tijd in het programmeren en uittesten zitten, maar moeilijk is het niet.
Succes.
Gerard
Je bent wel een duizendpoot. Zo snel reageren en interessant antwoord geven. Je hebt me er ernorm mee geholpen. Ik ga inderdaad elk railstukje laten terugmelden. Dat lijkt me de leukste optie. Wanneer alles werkt zal ik het laten weten op het Forum.
Bedankt Wim
Hoi allemaal,
ik ben dit verhaal over het rangeren al een paar dagen aan het volgen incl. de topic wisselterugmeldingen.
Ik wilde het rangeren,draaischijf etc. met de hand blijven doen maar jullie komen met zulke leuke dingen,
ik ga dat ook maar doen.
Ik heb er nu 125 tm's inzitten en dacht dat het lekker opschoot maar er komen er nu nog wel 100 extra bij.
Heren bedankt. (zo kom ik nooit aan rijden toe).
Gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 21. April 2008, 22:53:22
Ik heb er nu 125 tm's inzitten en dacht dat het lekker opschoot maar er komen er nu nog wel 100 extra bij.
Beste Kees,
Beter mee verlegen dan om verlegen.
Met meer Tm's heb je veel meer mogelijkheden en een mooier rijdend geheel. :D
Zitat von: Kees Polm in 21. April 2008, 22:53:22
(zo kom ik nooit aan rijden toe).
Ik ben al ruim een jaar aan het bouwen en veranderen en het spul heeft bij mij ook nog geen meter gereden.
Daar komt bij, zo zijn we toch lekker bezig? :P
Hoi Riny,
Ja natuurlijk ik vind het bouwen ook leuk, maar over dat lekker bezig zijn moet je m'n vrouw 's uitleggen, de lijst met klussen voor buiten ligt al klaar en ik maar hopen op regen he.
Gr. Kees
Beste Wim (Woesch).
Kom eens aan de stamtafel zitten.
Edit:
Ik ga met de info van de railstukken verder aan de "Stamtafel" omdat dit niets van doen heeft met het programma WDP.
Het gaat hier om rails.