Beste WDPers:
Misschien heb ik wel een zonnesteek :P te pakken want ik kom er achter dat het misschien toch verstandiger is om naar K-rails over te stappen.
De c-rails kan ik nog kwijt in de schaduwtrajecten en stations.
K-rails is mooier om te zien , dat is voor mij ,alleen al een rede om over te stappen
Een andere vraag gaat over de TMers zijn dezemakkelijker toe te passen??
Graag jullie advies.
Hoi Wim,
Zoals jij het nu wil, de combinatie c-en k rails heb ik zelf ook K is inderdaad mooier om te zien.
Wat betreft je vraag, een TM maken op een K rail is erg simpel. Lasje tussen de spoorstaaf verwijderen(aan 1 zijde)
vevangen door een Fleischman of Roco kunststof lasje, draadje solderen aan het volgende lasje en klaar.
Ik meen dat Riny op z'n site daar een beschrijving met plaatjes van heeft.
Ook zou je op elke willekeurige plek een spoorstaaf door kunnen slijpen bv. op het rangeerterr. (zie ontkopp. rail topic)
Gr. Kees
Beste Wim,
Aan het geen Kees aangegeven heeft kan ik niets meer toevoegen.
En inderdaad staat er op mijn site het een en ander beschreven over de te gebruiken isolaties en eventuele extra raillasjes.
Eindelijk je verstand gekregen en dit is beslist geen zonnesteek.
Je hebt gewoon het licht gezien. ;D
Dus Wim...............................er is nog hoop voor je. :D :D
Kees:
Het kwam eigenlijk door jou,mooie station sporen. Dat was de trigger die het allemaal op deze tropische dag tot inzicht bracht.
Riny:
Riny ga je site bezoeken en me verdiepen in de materie.
In de laatste railhobby staat een interessant sukje over de wisselaandrijvingen. Dit is op een eenvoudige manier weg te werken. Tevens bracht men naar voren dat het gebruik van wisselmotoren wel een hele mooie toepassing is. Hebben jullie daar ook ervaring mee ??
Afijn ga er maar een nachtje over dromen.
Bedankt HEREN voor jullie reactie. morge lees ik er verder over hoop ik.
M.v.gr WIM
Hoi Wim,
De wisselaandrijvingen voor de K-rail wissels (7549) willen sporadisch weleens weigeren. Daarom heb ik bijvoorbeeld al mijn schaduwstations (met WDP) extra beveiligd. Dus als je nu nog begint hiermee zou ik je aandrijvingen aanraden op basis van servo's. Ik heb ze zelf niet en dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om even over na te denken. Even "googlen" en er is veel info over welke enz. Ik geloof dat Conrad ze heeft oa.
Beste Wim,
Wat Gerard aangeeft is een mogelijkheid en ja, ik heb ze zelf ook niet in gebruik maar ik heb daar wel de nodige informatie over.
Ik zal dat eens opzoeken en gaan bundelen om vervolgens in een pdf bestand te verwerken zodat het ook hier maar ook via mijn site te downloaden is.
Een afbeelding van het geen Gerard bedoeldt staat in de bijlage.
I'll be back. :-\
Nog even het volgende.
Ik weet dat je voorlopig nog niet zo ver zal zijn maar het gaat over het ballasten.
Zelf gebruik ik daar de Busch schotter Nr: 7126 voor.
Dit is N schaal materiaal.
Ik heb deze keuze gemaakt omdat ik persoonlijk de H0 schaal schotter te grof vind.
Maar wat je wel of niet gebruikt dat beslis je uiteindelijk zelf.
Zo, kan ik dat niet meer vergeten door te geven. ;)
P.s. binnenkort zal ik op mijn site ook een verslag plaatsen betreffende het ballasten.
Edit: Toegevoegd, NL handleiding Conrad wisselaandrijving.
Gerard:
Bedankt voor je Tip. Jij bent ook overal van op de hoogte !!!
Riny:
Super info. Ik heb vandaag je site bezocht. Het is een geweldige informatiebron. Met veel pleizer de K-rails info doorgenomen. Ik weet het nu wel zeker, wat ik ga doen. Het zichtgedeelte wordt K-rails. Wat betreft de wisselaandrijving wil ik graag meer weten. Ik ga zeker mijn schaduwstation beveiligen zoals Gerard dat voorstelde m.b.v WDP.
De overgang van C naar K rails hoe kan dat het beste gebeuren. Is dat een kwestie van een overgangsrails of moet er nog hoogte verschil worden opgevuld.
Bedankt voor een ieders bijdrage.
Groeten Wim
Beste Wim,
Je kun gewoon de standaard overgangrails voor gebruiken.
Ik ben inmiddels ook al voor je bezig om de beloofde info betreffende de wisselaandrijving te regelen.
Oke : alvast bedankt ervoor. ik heb net de concrad aandriving bekeken. Lijkt me een goede optie.
M.v.gr Wim
Hoi Wim,
Het makkelijkste is om enkele overgangsrails te kopen. Het is wel zo dat deze van een bedding (C-rail) naar beneden toe plat worden richting het (platte) niveau van de K-rail. Als je de K-rail op een bedding van kurk legt en de C-rail niet moet je hier even rekening mee houden qua. overgang met name in het zichtbare gedeelte. Bij mij ligt alles op deze kurken onderlaag, zowel C als K-rail en heb ik de overgangen in de tunnels gelegd, zodat je deze niet ziet. Ook heb ik het voordeel dat bij deze onderlaag van kurk de overgangsrail goed liggend past.
Geen andere reactie mogelijk dan die van Gerard.
Daar is alles mee uitgelegdt
Prima ga ik doen; de overgangen in de tunnels. Ik heb nu alles ook op kurk liggen. Deze ondergrond gebruik ik dan ook voor de K-rails.
Bedankt voor de TIP !
Tja:
Toch nog een vraag over K-rails: (als jullie vinden dat het hier niet thuis hoort ,laat me dat dan even weten)
Het lukt me niet om een overgangrail van C naar K rail in de tunnelgedeelte te plaatsen wanneer dit een recht stuk rails is. Maar ik vermoed dat daar wel een oplossing voor gevonden kan worden. De tunnel gedeetes maken aan weerszijde deel uit van spiralen vandaar dat het in de R1 +R2 bocht aangesloten dient te worden. Kan dat ??
Verder is het een mooie gelegenheid omdat het zichtgedeelte K-rails wordt, om alles nog eens nader te bekijken m.b.t spoorplan. Twee vragen heb ik daar nog over:
Op sommige sites wordt er gesproken over massa problemen. De treinen gaan haperen etc. Wat is jullie advies om dit te voorkomen ?
De tweede vraag gaat over de flexible spoorgedeelten. In welke gevallen raden jullie mij dit aaan? B.v. alleen bij aparte radiussen of passtukken. De andere mogelijkheid is om zowat alles hiermee uit te voeren. Natuurlijk met voldoende terugmeldingen per spoorsectie. B.v. Rangeerspoor zoveel mogelijk en twee richtingverkeer wil ik minimaal 5 a 6 TM toepassen. Graag jullie mening overdeze aanpak.
Het zijn elementaire zaken die ik wel al een gedeelte in de andere forum vragen ben tegengekomen. Maar ja, je begint met een nieuwe start en wil jullie expertise zo goed mogelijk in verwerken. Zo kijk ik ook uit naar 17 mei waar ik jullie tref en ongetwijfeld een bron van inspiratie zal zijn!!!!
m.v. gr Wim
Zitat von: Woesch in 09. Mai 2008, 21:49:37
Het lukt me niet om een overgangrail van C naar K rail in de tunnelgedeelte te plaatsen wanneer dit een recht stuk rails is. Maar ik vermoed dat daar wel een oplossing voor gevonden kan worden. De tunnel gedeetes maken aan weerszijde deel uit van spiralen vandaar dat het in de R1 +R2 bocht aangesloten dient te worden. Kan dat ??
Beste Wim,
Als je vanuit je spiraal komt, heb je dan een rechte rail?
Zo ja, plaats daar dan de overgang-rail.
Zitat von: Woesch in 09. Mai 2008, 21:49:37
Op sommige sites wordt er gesproken over massa problemen. De treinen gaan haperen etc. Wat is jullie advies om dit te voorkomen ?
Gezwam en is niet van toepassing.
Waar men deze wijsheid vandaan haalt? Broodje aap verhaal dus.
Zitat von: Woesch in 09. Mai 2008, 21:49:37
De tweede vraag gaat over de flexible spoorgedeelten. In welke gevallen raden jullie mij dit aaan? B.v. alleen bij aparte radiussen of passtukken. De andere mogelijkheid is om zowat alles hiermee uit te voeren. Natuurlijk met voldoende terugmeldingen per spoorsectie. B.v. Rangeerspoor zoveel mogelijk en twee richtingverkeer wil ik minimaal 5 a 6 TM toepassen. Graag jullie mening overdeze aanpak.
Flexrail (2205) dien je alleen toe te passen bij grotere bogen of een licht gebogen paradebaan (gedeelte).
De 2221 is gelijk aan de 24130 dus veel te krap om de 2205 toe te passen.
De 2231 is qua straal iets ruimer dan de 24230 dus ook behoorlijk krap voor de 2205.
Mogelijk dat je, je banenplan vanuit een ontwerpprogramma hier kunt plaatsen?
Dit zou dan makkelijker werken om mee te denken.
Bedankt voor de info:
uiteindelijk wel een recht gedeelte maar dat is pas na de tunnelsectie. Het liefst heb ik dus de overgang in de tunnel gepaalst.
Zal zeker mijn ontwerp plaatsen maar omdat ik nu overstap naar de K-rails wil ik het e.a toch nog uitzoeken voordat ik wat kan laten zien. Zo ga ik een nieuw ontwerp in elkaar zetten. Veel dingen om over na te denken. Het zijn de bekende opstart problemen. Je begint iets te bouwen maar achtaf kan je er beter wat langer over nadenken en natuurlijk met andere delen.
Toch ook bij het bestuderen van WDP, is het me duidelijk geworden dat om het mooi te laten verlopen er minimale creteria zijn, met namen het aantal TM en wat voor soort rijweg het moet worden. Dit is tevens een rede om alles uit elkaar te halen.
Gegroet en ga er maar even over slapen.
Bedankt voor de geometrie uitleg van de K-rails. Top hoor , hoe jij van alles op de hoogte bent !!!!
Zitat von: Woesch in 09. Mai 2008, 22:44:32
Bedankt voor de geometrie uitleg van de K-rails. Top hoor , hoe jij van alles op de hoogte bent !!!!
Beste Wim,
Ook komt voor jou de tijd dat je andere kan laten delen in je kennis.
Daar komt bij dat ik jammer genoeg weekenden heb van 7 dagen en ja, dan kun je veel research doen.
Dat is voor de meeste gelukkig niet van toepassing en dan duurt het ietjes langer eer je een bepaalde hoeveelheid informatie bezit.
Kennis vind ik een groot woord want ook ik leer nog iedere dag bij.
Maar we wachten je verdere informatie af om je bij te staan in het opbouwen van een modelspoorweg welke naar jouw persoonlijke tevredenheid is.
Welterusten.
Zitat von: Gerard Moggré in 07. Mai 2008, 23:24:07
Hoi Wim,
De wisselaandrijvingen voor de K-rail wissels (7549) willen sporadisch weleens weigeren. Daarom heb ik bijvoorbeeld al mijn schaduwstations (met WDP) extra beveiligd. Dus als je nu nog begint hiermee zou ik je aandrijvingen aanraden op basis van servo's. Ik heb ze zelf niet en dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om even over na te denken. Even "googlen" en er is veel info over welke enz. Ik geloof dat Conrad ze heeft oa.
Hallo Gerard, die extra beveiliging in WDP die je hebt ingebouwd is die alleen toepasbaar met K-Rails of kan zoiets ook met C-Rail.
m.v.g.
Zitat von: Riny Smetsers in 07. Mai 2008, 22:07:31
Eindelijk je verstand gekregen en dit is beslist geen zonnesteek.
Je hebt gewoon het licht gezien. ;D
Dus Wim...............................er is nog hoop voor je. :D :D
Hoe moeten de C-Rails gebruikers dit opvatten ;D
m.v.g.
Zitat von: Willy de Vaal in 10. Mai 2008, 23:06:30
Zitat von: Gerard Moggré in 07. Mai 2008, 23:24:07
Hoi Wim,
De wisselaandrijvingen voor de K-rail wissels (7549) willen sporadisch weleens weigeren. Daarom heb ik bijvoorbeeld al mijn schaduwstations (met WDP) extra beveiligd. Dus als je nu nog begint hiermee zou ik je aandrijvingen aanraden op basis van servo's. Ik heb ze zelf niet en dus geen ervaring mee, maar wellicht iets om even over na te denken. Even "googlen" en er is veel info over welke enz. Ik geloof dat Conrad ze heeft oa.
Hallo Gerard, die extra beveiliging in WDP die je hebt ingebouwd is die alleen toepasbaar met K-Rails of kan zoiets ook met C-Rail.
Beste Willy,
Wat met K-rails mogelijk is, ook met C-rails mogelijk.
Alleen de ene bewerking is iets anders dan de ander maar het komt allemaal op het zelfde neer.
Zitat von: Willy de Vaal in 10. Mai 2008, 23:10:23
Zitat von: Riny Smetsers in 07. Mai 2008, 22:07:31
Eindelijk je verstand gekregen en dit is beslist geen zonnesteek.
Je hebt gewoon het licht gezien. ;D
Dus Wim...............................er is nog hoop voor je. :D :D
Hoe moeten de C-Rails gebruikers dit opvatten ;D
m.v.g.
Och gut, gaan wij zielig lopen doen?? :D :D
Er is niets mis met C-rails het is dus gewoon een kwestie van voorkeur.
Zijn we nu weer vriendjes?? :'(
Hoi Willy,
Deze beveiliging kan met ALLE rails, alleen de C-rail wisselaandrijvingen zijn betrouwbaarder. In 6 jaar tijd 0 weigeringen gehad, daarentegen met de K-rail wisselaandrijvingen wel sporadisch een weigering.
Goedemorgen Willy:
In eerste instantie gekozen om C-rails te gebruiken. Het eerste gedeelte van mijn baan in orde gemaakt en alles werk naar tevredenheid. Het is een zeer betrouwbaar railsysteem. Ik zelf heb ook geen enkele storing met mijn wissels gehad tot nu toe.
Omdat ik alles in gereedheid breng om het met WDP te gaan besturen, moet ik nog een keer alles uit elkaar halen en van terugmeldingen voorzien. Dit was tevens voor mij het moment om toch nog eens te heroverwegen om K-rails toe te passen. Zeker omdat alle C-rails die ik nu in gebruik heb (en dat ia aanzienlijk) , weer kan hergebruiken in de uitbreiding van mijn baan.
Dan blijft er de persoonlijke menig over dat ik de K-rails toch mooier vind om te zien en nu nog makkelijk naar over te stappen. Had ik alles met C-rails liggen dan had ik dit ook prima gevonden.
Afijn welke treinbaan is wel af. Voor mij was de fundamentele wijziging nog makkelijk uit te voeren.
M.v. gr Wim
Beste Wim,
Aangaande de Conrad wisselaandrijving heb ik je een PB (persoonlijk bericht) toegezonden.
Voor de nieuwsgierige onder ons, het betreft een klein verslag welke mij is toegezonden door iemand.
Het is vrij beperkt omschreven en om die reden wil ik het herschrijven om vervolgens ook op het forum te plaatsen in de vorm van een pdf bestand.