Goedenmiddag mannen,
ik heb de eerste wisselaandrijvingen (Marklin 7549) omgekeerd gemonteerd, het schijnt dat ze dan eerder haperen dan bij de normale montage.
Om dat te voorkomen kun je ze doorsolderen (ben je wel je beveiliging kwijt) maar het is mij even niet duidelijk hoe dat te doen, de oudere types waar ik er ook een paar van heb is geen probleem die snap ik maar de 7549???????
wie kan mij dit uitleggen.(moet je ze soms helemaal uitelkaar halen?).
Gr. Kees
Ps. de eerste testritjes zijn geslaagd met WDP, 1 en 3 tr.nr. velden, halverwege het station stoppen, sneller/langzamer afremmen etc.
de volgende stap is meer fahrstr. en wat zugfahrten.
kom alleen tot de ontdekking dat ik straks aan de 250 TM zit.dus ik heb nog wel even te gaan.
Beste Kees:
Ik heb nu te weinig tijd om te antwoorden.
In de laatste railhobby staat er een artikel erover. Met name dit aspect wordt ook bepsroken.
Ik kijk er zometeen wel even naar wat erover wordt gezegd
Groeten Wim
Hoi Wim, heel graag
Gr. Kees.
Volgend citaat over wisselspoelen:
De wisselspoelen hebben een auto eindafschakeling. De eindafschakeling zorgt ervoor dat de wisselspoelen niet doorbranden als er per ongeluk spanning op de spoel blijft staan. Helaas is de eindafschakeling zelf nog wel eens een bron van problemen. De contactlipjes worden na verloop van tijd slapper. Het wissel blijft steeds vaker hangen, totdat het er helemaal mee ophoudt. Oudere wisselspoelen lijken hier wat meer last van te hebben dan de nieuwere versies. Wanneer je de wisselspoel echt gaat inbouwen, is het te overwegen om de contactjes buiten spel te zetten. Je moet er dan natuurlijk wel zorgen dat er nooit permanent spanning op de spoelen kan blijven staan. In principe hoef je je daar bij een digitale baan
nauwelijks zorgen over te maken; de wisseldecoders geven altijd een korte puls af. De contacten zijn gemakkelijk te overbruggen met twee kleine kloddertjes soldeer. De lipjes blijven gewoon op hun plaats zitten. De ombouw is later weer ongedaan te maken door de kloddertjes soldeer weg te halen. Controleer in elk geval een wisselspoel voor u hem inbouwt. Daarbij mag u best kritisch zijn. De spoel moet echt met een goede harde tik verzetten. Een spoel die nu al niet optimaal functioneert, gaat straks alleen maar voor problemen zorgen
Hallo Wim,
bedankt voor de moeite op deze warme dag. Dit verhaal is mij bekend, alleen bij de nieuwere types aandrijvingen weet ik niet waar te solderen van de oudere heb ik een tek. en is mij duidelijk, maar kan dit niet herleiden naar de nieuwere versie aandrijving.
zit er bij dat artikel geen tekeningetje van de nieuwere types?
Gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 10. Mai 2008, 13:45:21
ik heb de eerste wisselaandrijvingen (Marklin 7549) omgekeerd gemonteerd, het schijnt dat ze dan eerder haperen dan bij de normale montage.
Beste Kees,
Bedoel je hiermee dat je de aandrijving ondersteboven hebt geplaatst zodat deze kunnen verzinken in de baan(plaat).
Zoals Wim aangaf is de eindafschakeling van alle M wisselaandrijving geen heilig goed.
Ik zal eens even kijken wat ik nog in mijn info-containers heb liggen.
Al vind ik de optie die Wim zelf wilt gaan gebruiken zo gek nog niet.
Ik heb het hier dan over de Conrad wisselaandrijvingen.
Wim is op dat punt wel een lekker ventje want nu begin ik zelf ook te twijfelen of ik die stap ook niet beter kan gaan maken.
Wim, je wordt bedankt, hahahahahahaha.
(ik ga even zoeken)
P.s ik zit toch lekker met mijn laptoppie in de tuin en schaduw.
Hoi zonaanbidders,
inderdaad Riny, ondersteboven dus verzonken.
servo,s hartstikke leuk maar ik ga geen 75 aandrijvingen vervangen ze zijn nog allemaal ongebruikt.
ik heb dat schema om door te solderen van Huib Maaskant maar dat is het oude type en ik heb allemaal nieuwe,
en dat ziet er van binnen anders uit en zie geen overeenkomsten om te kunnen solderen.
Ik vemoed dat je de aandrijving helemaal uitelkaar moet halen om op de printplaat te kunnen solderen,
maar ik dacht(ja,ja ik denk ook wel eens) ik vraag het eerst voor ik begin te slopen.
Beste Kees,
Ik ben nog even voor jou de warme zolder opgeweest en ik heb er eens een omgedraaidt.
Nu kan ik niets waarnemen wat er aanders aan zou zijn?
Ook heb ik er een open gemaakt, gaat trouwens makkelijk als je dat met beleid doet.
Als ik dan vervolgens binnen kijk zou ik ook 1,2,3, niet weten wat er aan "om" valt te solderen?
Het is gewoon een fijnere vorm van een magneetspoel met hierin natuurlijk de eindafschakeling verwerkt.
Mechanisch en optisch gezien zie ik geen verschil waarom het een probleem zou zijn wanneer je de aandrijvingen "ondersteboven" zou monteren.
Of een eindafschakeling nu wel of niet goed functioneert speel naar mijn idee ook geen rol.
De aandrijving werkt of hij werkt niet.
De magneetartikel-decoders geven maar een moment puls om de magneet om te gooien.
Wanneer ik uiteindelijk de "antieke" wisselaandrijvingen (K-rail) aansluit op een Viesmann 5211 werkt dit ook goed.
Ik heb verder nog even gecontroleerd of er na de puls-spanning nog een kleine spanning aanwezig zou zijn/blijven maar is na meting niet waar te nemen.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt?
Beste Kees:
Even in de schaduw achter de PC.
De enige tekening was van Huib Maaskant. Deze heb je al.
Verder kan ik geen uitleg aan geven, wat het nieuwe type voor verschil uitmaakt
Trouwens jullie worden bedankt ,want jullie hebben me doen besluiten om toch over te stappen op K-rails. ;)
Groeten Wim
Zitat von: Woesch in 10. Mai 2008, 17:02:48
Trouwens jullie worden bedankt ,want jullie hebben me doen besluiten om toch over te stappen op K-rails. ;)
Graag gedaan. :D
Je wilde er toch zo graag bij horen?? ;D
Riny en Wim,
Bedankt voor de moeite in deze hitte.
hebben we het over hetzelfde.
waarom die dingen eerder storen op z'n kop weet ik niet.
maar het schijnt zo, dus ik wil graag solderen om dat te voorkomen.(indien mogenlijk natuurlijk)
Wie helpt?
Gr. Kees
Beste Kees,
Ik zou niet kunnen verzinnen wat er gewijzigd zou moeten worden betreffende de aansluitingen. :-\
Maar ik heb nog een oude liggen en deze zal ik eens verder gaan ontleden.
Hij werkt nog wel maar de eindafschakeling is defect.
Ik zit al bijna een uur naar dat ding te kijken (tussendoor dan) om een reden te vinden voor omsolderen maar ik kan er geen gare van spinnen. :(
Heb je dit van horen zeggen of heb je dit ergens gelezen?
Als de info leesbaar is kun je het misschien even toezenden?
Enfin, ik ga nog even verder om hopelijk een uitsluitsel te geven over de aandrijving. :o
Kees:
Ik heb het schema van de wisselaandrijving ingescand
Misschien kan je er wat mee
Groeten Wim
Riny, Wim,
geinig he zo'n vraagje.
Riny het tekeningetje wat Wim heeft gestuurd is van H. Maaskant hij beschrijft ook de storing en het voorkomen daarvan op z'n site, vandaar dus mijn intentie om het ook maar te doen, ik meen dat Gerard het ook heeft gedaan.
Maar ja die hoor je niet die ligt denk ik op het strand zonder lap-top(de afvallige part-time spoorder).
Zitat von: Kees Polm in 10. Mai 2008, 18:32:05
Ik meen dat Gerard het ook heeft gedaan.
Maar ja die hoor je niet die ligt denk ik op het strand zonder lap-top(de afvallige part-time spoorder).
Of die zit weer hoog in de lucht met zijn vliegtuig te spelen voor de baas.
Zitat von: Woesch in 10. Mai 2008, 18:26:25
Ik heb het schema van de wisselaandrijving ingescand
Aha, dus het is de bedoeling om de eindafschakeling uit te schakelen om storingen te voorkomen.
Juist.
Dit lijkt mij dus een klusje van 100 maal niets.
Dus Kees, gewoon doen en vervolgens een periode van testen achteraan hangen met 1 wissel.
Blijkt het dan goed te werken kun je de rest ook doen.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de eindafschakeling problemen zou moeten geven als je de boel ondersteboven hangt??
Aanvullende tekst:
Na het verhaal van Huib te hebben gelezen is het mij een stuk duidelijker.
Er is dus geen probleem maar er kan een probleem ontstaan en deze is dus d.m.v. de eindafschakeling buiten werking te zetten te voorkomen.
Nooit geweten, dus ik heb ook weer iets bij geleerd.
Dus ik heb de rest van de avond weer vrij. hahahahaha.
nee Gerard vliegt niet dan had ie al lang gereageerd hij heeft nooit wat te doen zegt ie ;D
Ja klusje van niks zegt ie dan, maar ik weet niet waar door te solderen met die nieuwe dingen.
dat zal wel aan mij liggen de oude snap ik wel dat is dat tek. van H.Maask. maar die onderste op de foto zit wat anders in elkaar.
Ha die Kees Paniek,
(Geintje)
Neem anders de twee aandrijvingen eens mee a.s. zaterdag.
Dan zoek ik de verschillen want op de foto's kan ik het niet echt goed zien.
Dan kan ik, onderweg naar Roosendaal, even de boel doorprikken (meten).
Of duurt dat weer te lang ? :o :o (geintje)
Ik word ook al een beetje kippig. :'(
Of is het mogelijk om er een echte Macro foto van te maken................
P.s. je kunt ook een brander nemen van dakdekkers of een soldeerbout (ijzer) voor dakgoten?
Dan weet je zeker dat de eindafschakeling niet meer werkt en is je probleem opgelost.
Goed en nu weer serieus.
macro foto ???????????????? Jij denkt dat ik alles kan ik ben al blij met een foto waarop je kunt zien wat het is.
Die brander heb ik al geprobeerd maar na 25 aandrijvingen in de as begreep ik dat dat ook de oplossing niet was.
Ik neem ze zaterdag wel mee. anders kan ik straks ook 75 servo's kopen.
Nou bedankt maar weer voor de hulp en hup de zon weer in.
Gr. Kees.
Hoi wisselmannen,
Ik heb vele Märklin K-aandrijvingen in gebruik, waarvan zo'n 20 oude. Bij deze heb ik allemaal de eindafschakeling uitgeschakeld en werken nagenoeg nu zonder problemen. De nieuwe versie heb ik niet bewerkt en zou trouwens niet weten hoe dit te doen. Ik weet niet of het zelfs wel kan. Bij deze nieuwe heb ik nagenoeg geen storingen, soms heel sporadisch. Vandaar wel mijn extra beveiligingen in de stations voor de zekerheid.
Allemaal klaar voor de 17e?! :D :D
Hoi Kees,
Nee, ik lig niet op het strand! Keihard werken voor de baas, en daarnaast voorbereiden voor Roosendaal!! ;D
Zitat von: Gerard Moggré in 10. Mai 2008, 19:24:58
Allemaal klaar voor de 17e?! :D :D
Ja !! (http://i31.tinypic.com/xpxc9c.gif)
Zitat von: Gerard Moggré in 10. Mai 2008, 19:27:48
Keihard werken voor de baas, en daarnaast voorbereiden voor Roosendaal!! ;D
Dat eerste? Daar hebben wij geen belang bij,
maar betreffende Roosendaal,(http://i30.tinypic.com/11uxiy9.jpg) Heel Veel. (http://i30.tinypic.com/11uxiy9.jpg)
Hoi Gerard,
Pff hard werken, beetje stijgen en landen de rest van de flugfahrt draait op WDP(start-ziel) ;D
Pas als we zeggen dat je niks te doen hebt ga je je er mee bemoeien. >:(
nou ja we zijn een middagje bezig geweest.
Maar bedankt voor je reaktie ik laat het dan maar zo behalve die paar oudere types.
Over die nieuwe hoef ik me dus blijkbaar niet druk te maken.
Succes met je voorbereiding en maak je het niet te moeilijk voor ons.
Gr. Kees
Zitat von: Kees Polm in 10. Mai 2008, 19:48:02
Pff hard werken, beetje stijgen en landen de rest van de flugfahrt draait op WDP(start-ziel) ;D
Hier is het bewijs, hij kwam over vliegen.
Maar de instellingen van zijn Vdp waren blijkbaar toch niet helemaal zoals het zou moeten. hahahahaha.
(http://i27.tinypic.com/2hxaw3n.gif)
Was blijkbaar met zijn gedachten bij Roosendaal en hoe hij ons eens terug zou kunnen pakken. ;D ;D
Deze is echt leuk. :D
Ga nu naar de bioscoop met m'n vrouw.
Vlieg er eens uit heet ie ;)