Seite drucken - Mijn ontwerp in Pro.

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Riny in 22. Mai 2008, 12:59:27

Titel: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 12:59:27
Beste WDP collega's,

Graag uw commentaar op mijn 1ste optekening van het grootste gedeelte van mijn baan in WDP Pro.
Positief of negatief ?.............................laat maar komen want daar leer ik van.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Woesch in 22. Mai 2008, 17:01:48
Riny:

Leuk om je WDP-plan te gaan volgen. Het is voor mij leerzaam om ook te horen wat andere WDpers ervan vinden.
Ik wens je in ieder geval succes met de uitvoering van je plannen. Heb je al de simulatie gebruikt om te kijken hoe het e.a verloopt?

M.v.gr Wim
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 22. Mai 2008, 17:04:14
Hallo Riny,

niks mis mee, uitgezonderd 1 verdwaald stootblok dan, baan is getekend, wisselnummers ingegeven,

Volgende stap is ingeven van terugmeldkontakten, hou liefst minimaal 6 aansluitende elementen per terugmeldkontakt aan, namelijk 1 voor het sein, 1 voor de terugmelding, 3 voor een lang zugfenster, en weer 1 voor een terugmelding, met een kort zugfenster kan je met 4 aansluitende symbolen toe.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 17:29:49
Zitat von: Woesch in 22. Mai 2008, 17:01:48
Leuk om je WDP-plan te gaan volgen. Het is voor mij leerzaam om ook te horen wat andere WDpers ervan vinden.
Ik wens je in ieder geval succes met de uitvoering van je plannen. Heb je al de simulatie gebruikt om te kijken hoe het e.a verloopt?

Beste Wim,

Bedankt voor de reactie.
Ik moet zelf ook weer helemaal terugkomen in het WDP gebeuren hoor.
Ik heb in mijn bestanden eens gekeken wanneer ik de laatste keer in WDP bezig ben geweest, niet schrikken, Januari 2007. hahahahaha.

Ik ben de afgelopen dagen eerst even lekker aan het rommelen geweest met de uitvoering van een testbaantje om het een en ander weer te doorgronden alvorens mijn baan op te gaan tekenen.
Maar het begin is weer gemaakt.

Zitat von: wissels in 22. Mai 2008, 17:04:14
niks mis mee, uitgezonderd 1 verdwaald stootblok dan, baan is getekend, wisselnummers ingegeven,

Beste Walter,

Ook bedankt voor de reactie.
Alleen wat bedoel jij met een verdwaald stootjuk?
Als je hiermee de diagonale bedoelt, een andere uitvoering kan ik niet vinden.
Of heb ik de boodschap niet goed gelezen, wat natuurlijk ook kan.
Ik vond het zelf ook vreemd dat de rode afbeeldingen in de diagonale naast het stoorjuk stonden i.p.v. er boven.
Tenminste, als je die bedoelt.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 22. Mai 2008, 17:45:03
Hallo Riny,

je hebt helemaal gelijk, en ondanks dat ik een flink aantal stootjuks in gebruik heb, ligt er geen een diagonaal getekend. Dus had dit niet eerder gezien,

met vriendelijke groet,

Walter

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 17:53:40
Beste Walter,

Het gaat mij niet om gelijk te hebben.
Mogelijk dat ik er overheen gekeken had en ja, twee weten altijd meer als een. ;)
Het is uiteindelijk toch allemaal aangepast en veranderd in het programma en voor het zelfde geldt had ik inderdaad een fout gemaakt.

De andere informatie zal ik zeker meenemen want dat heb ik nog even nagezien en moet hier en daar gewijzigd worden.
Dus ik ben daarin toch weer wat wijzer. :D
Bedankt.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 20:42:45
Zo,

Weer een stapje verder. (zie update van bijlage hierboven)
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 22. Mai 2008, 20:45:59
Hallo Riny,

Ook hier is er niets mis mee. ;)

Wat je ook kunt doen, aan de kant van de level 1 de sperseintje neerzetten.
Dan is dat ook gelijk meegenomen als je straks met Rijwegen gaat aanmaken. ;)
(Zie aanhang om welke sein het gaat.)
Dit type seintje zet je voor de wissel, in de richting gelijk aan wat je op de pijlrichting hebt aangegeven.
Probeer het maar eens.

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 21:13:09
Beste Jan,

Ik heb een vaag vermoeden wat je bedoeld maar echt begrijpen doe ik het niet zo zeer.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 22. Mai 2008, 21:18:44
Zitat von: Riny Smetsers in 22. Mai 2008, 21:13:09
Beste Jan,

Ik heb een vaag vermoeden wat je bedoeld maar echt begrijpen doe ik het niet zo zeer.

Hoi Riny,

Zie screenshot de zwarte cirkeltjes. ;)

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 21:21:58
Beste Jan,

Duidelijk, dit kan ik dan ook doen bij de twee kopspoortjes op Level 0 bij het main-station?
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 22. Mai 2008, 21:24:49
Zitat von: Riny Smetsers in 22. Mai 2008, 21:21:58
Beste Jan,

Duidelijk, dit kan ik dan ook doen bij de twee kopspoortjes op Level 0 bij het main-station?

Ah,ja, over het hoofd gezien. ;)
Ook.!

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 21:35:52
Beste Jan,

In de bijlage het aangevulde schema.

Andere vraag: kan ik ook ergens een lijst of scherm oproepen waar ik kan zien welk magneetartikelnummer ik het laatst heb toegekend?
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 22. Mai 2008, 21:46:31
Zitat von: Riny Smetsers in 22. Mai 2008, 21:35:52
Andere vraag: kan ik ook ergens een lijst of scherm oproepen waar ik kan zien welk magneetartikelnummer ik het laatst heb toegekend?

Ik heb het antwoord al gevonden.
In de track editor op print solenoid devices klikken.

Edit: Bijlage (afbeeldingen) bijgeplaatst voor de duidelijkheid.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 22. Mai 2008, 23:25:52
Zitat von: Riny Smetsers in 22. Mai 2008, 21:35:52
Beste Jan,

In de bijlage het aangevulde schema.

Andere vraag: kan ik ook ergens een lijst of scherm oproepen waar ik kan zien welk magneetartikelnummer ik het laatst heb toegekend?

Hoi Riny,

Hi,hi,hi, de seintjes staan omgekeerd. ;D
Geeft niet, ik maak die fout ook wel eens.

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 22. Mai 2008, 23:56:14
Hallo Riny,

even vooruit denkend aan de volgende stap rijwegen, kan er een klein probleem ontstaan bij de locwindows, neem even het advies mee, om tussen de locwindow en het sein, 1 rail(element) te leggen voor de terugmelding. Dit werd ook in Roosendaal in de presentatie reeds meegegeven. 

Dus in deze volgorde

Sein, Rail, Zugfenster, Zugfenster, Zugfenster, Rail en dit alles met 1 en dezelfde terugmeldnr.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 00:09:30
Beste Walter,

Wat zouden wij zonder jouw adviesen en je manier van meedenken aan moeten.
Toppie bedankt voor deze opfrisser.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 00:15:53
Zitat von: wissels in 22. Mai 2008, 23:56:14
Hallo Riny,

even vooruit denkend aan de volgende stap rijwegen, kan er een klein probleem ontstaan bij de locwindows, neem even het advies mee, om tussen de locwindow en het sein, 1 rail(element) te leggen voor de terugmelding. Dit werd ook in Roosendaal in de presentatie reeds meegegeven. 

Dus in deze volgorde

Sein, Rail, Zugfenster, Zugfenster, Zugfenster, Rail en dit alles met 1 en dezelfde terugmeldnr.

met vriendelijke groet,

Walter


Hoi Walter,

Perfect.!!!!! ;)
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 00:16:06
Zitat von: jan leendert in 22. Mai 2008, 23:25:52
Hi,hi,hi, de seintjes staan omgekeerd. ;D
Geeft niet, ik maak die fout ook wel eens.

Beste Jan,

Bedankt voor het aangeven van de fout.
Maar kun je ook even onderbouwen/uitleggen waarom zij verkeerd staan?
Het is wel makkelijk om te zeggen dat ze verkeerd staan maar nog makkelijker is de uitleg waarom.

Mijn manier van denken hoe te plaatsen is als volgt (deze kan natuurlijk verkeerd zijn).
Een loc rijd richting een kopspoor, het voetje van het kleine seinen staan naar mijn mening toch op de grond.
Ik mijn beredenering staat dan het rode vlak aan de bovenzijde?

Maar ja, wie ben ik? Ik ben uiteindelijk ook niet alles wetend.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 00:24:47
Zitat von: Riny Smetsers in 23. Mai 2008, 00:16:06
Zitat von: jan leendert in 22. Mai 2008, 23:25:52
Hi,hi,hi, de seintjes staan omgekeerd. ;D
Geeft niet, ik maak die fout ook wel eens.

Beste Jan,

Bedankt voor het aangeven van de fout.
Maar kun je ook even onderbouwen/uitleggen waarom zij verkeerd staan?
Het is wel makkelijk om te zeggen dat ze verkeerd staan maar nog makkelijker is de uitleg waarom.

Mijn manier van denken hoe te plaatsen is als volgt (deze kan natuurlijk verkeerd zijn).
Een loc rijd richting een kopspoor, het voetje van het kleine seinen staan naar mijn mening toch op de grond.
Ik mijn beredenering staat dan het rode vlak aan de bovenzijde?

Maar ja, wie ben ik? Ik ben uiteindelijk ook niet alles wetend.

Hoi Riny,

Gezien het feit dat je een korte spoor stuk hebt, dat als rangeerspoor dient.
Op rangeerspoor wordt geen hoge snelheden gereden, en de machinist rijdt daarbij alleen opzicht.
Hierin worden dan sperseinen gebruikt.
Sperseinen geven aan of er verbod is, of stoppen om te rangeren (rood), enof het rangeer wordt opgeheven, of met beperkte snelheid (schuin wit balk).
Je maakt gebruik van Start, Rem en doelcontact enof je kunt bij uitzondering alleen Start en Doelcontact.
Dergelijke baantje zoals jij bij rangeer diensten worden gebruikt, kun je dat gebruiken.
Dus de aanzicht van de sperseinen dienen vanaf het rangeer gedeelte naar bijv. station of naar de volgende rangeerspoor.

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 00:30:32
Beste Jan,

Duidelijk, hier kan ik wat mee. :D
Bedankt.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 00:40:45
Beste Jan & Walter,

Nu zouden de door jullie aangeven "fouten" goed moeten zijn?
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 00:41:31
Hoi Riny,

Ik zat zo even te bekijken, en nog even een vraagje aan jouw.
Op screenshot zie de zwarte cirkel, die heb je als voorsein gebruikt.
Op de rode cirkel staan de seinen ook omgekeerd, en mijn vraag is, wat is het doel van deze seinen.?
Omdat je (zie gele cirkel) de stopseinen hebt geplaatst.
Dit, omdat je met een richtingspijl naar 1 kant hebt gezet, dan denk ik dat je die spoor alleen als 1 richtingsverkeer gaat gebruiken. Waarom dan seinen plaatsen in de rode cirkel, die omgekeerd staat.?

En een ander vraag, wil die rangeerspoor alleen voor lange treinen gebruiken, of wil je die ook voor korte treinlengte gebruiken.? Als je korte treinlengte wil gaan gebruiken, dan kun je tussen seinen gebruiken.
Met tussen seinen kun je de trein afhankelijk van hun lengte stoppen op de stopsein (lange treinen) en op de tussenseinen korte treinen.

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 00:45:09
Zitat von: Riny Smetsers in 23. Mai 2008, 00:40:45
Beste Jan & Walter,

Nu zouden de door jullie aangeven "fouten" goed moeten zijn?


Riny,

Zo staan de sperseinen goed. ;)

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 00:54:50
Zitat von: jan leendert in 23. Mai 2008, 00:41:31
Dit, omdat je met een richtingspijl naar 1 kant hebt gezet, dan denk ik dat je die spoor alleen als 1 richtingsverkeer gaat gebruiken. Waarom dan seinen plaatsen in de rode cirkel, die omgekeerd staat.?

Dat een sein omgekeerd staat is omdat ik deze simpel verkeerd heb opgetekend, foutje dus.

Daarbij moest aan iedere blok aan het begin en aan het einde toch seinen staan?
Het hele seinen gebeuren zal ik morgen eens gaan lezen, ik heb daar boeken over.
Maar naar mijn mening heb ik gelezen dat voor wdp de blokken aan weerszijde seinen dienen te hebben.
Als ik dat dan niet goed gelezen heb ga ik postzegels verzamelen.
Want dan spreekt het een, het ander tegen.

Zitat von: jan leendert in 23. Mai 2008, 00:41:31
En een ander vraag, wil die rangeerspoor alleen voor lange treinen gebruiken, of wil je die ook voor korte treinlengte gebruiken.? Als je korte treinlengte wil gaan gebruiken, dan kun je tussen seinen gebruiken.
Met tussen seinen kun je de trein afhankelijk van hun lengte stoppen op de stopsein (lange treinen) en op de tussenseinen korte treinen.

Dit zijn korte opstel/kopspoortjes voor bijv: een loc, wagon dus geen korte of lange treinstellen.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 01:18:19
De laatste voor vandaag.
Ik ga nu mijn ledikantje in.

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 23. Mai 2008, 08:02:24
Hallo Riny,

De zugfenster staan nu op de juiste plek.

seinen staan in principe voor een wissel, niet na een wissel, stel een trein rijdt door tot het sein na de wissel, dan staat de locomotief op de wissel en kan zo het hele verkeer blokkeren. Dus seinen staan nooit aan het begin van een blok.

met vriendelijke groet,

Walter

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 09:20:01
Goedenmorgen Riny,

"Daarbij moest aan iedere blok aan het begin en aan het einde toch seinen staan?"

en

"Maar naar mijn mening heb ik gelezen dat voor wdp de blokken aan weerszijde seinen dienen te hebben."

Dat klopt ook. ;)
Dat is ook hetgeen waar Bob Vermeulen in Roosendaal al toelichte. ;D

Dus, als ik het dan uit jouw baan ontwerp het volgende zie, dan kun je die "verkeerde" seinen weglaten, en dan alleen  Inrijsein naar Stopsein gebruiken. Dan heb je volgens WDP de Start en Stop sectie geplaatst.
En dat is wat Bob ook aangaf, gebruik geen lange Rijwegen maar in stukjes, m.a.w. van Sein tot Sein.

Wat Walter aangeeft is geheel correct.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 10:56:11
Beste Walter en Rob,

Nu ben ik toch niet geheel achterlijk maar mijn seinen staan toch niet voor de wissels? (zie de rijrichting)
Welke seinen zouden er dan verkeerd moeten staat?

In mijn testbaan, welke ik voor zowel koploper als Win-digipet had gemaakt en opgetekend, stonden ze exact op de zelfde plaats en nu zou er het een en ander in een keer niet meer goed zijn.
Ik snap er dan ook geen Kl*te meer van.
(Toch maar terug naar rijden zonder pc?)

Ik waardeer het meedenken zeer, laat dat duidelijk zijn.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 11:37:20
Hoi Riny,

"Beste Walter en Rob,"

?

Ik wil je even rechtzetten.
Het is in feite een simpel gegeven.
In elk richting van een spoorbaan heb je op verschillende plaatsen een sein.
Die seinen kunnen of op een blok, en of voor de wissel staan. (dat kun je in de WDP boek nazien)

Je kunt als "gereedschap" zien, hoe je de rijrichting kunt defineren.
Heel simpel, kijk naar de richting waar de trein naar toe gaat, en dan kom je tegen een wissel aan.
M.a.w. zoals Walter het ook aangaf staat de sein voor de wissel.
Heb je aan de andere kant van de wissel een sein, die in de zelfde richting tegenaan kijkt, dan hebben we het te maken met een onlogische sein plaatsing. Keer je die onlogische seinen om, dan heb je te maken met een dubbele rijrichtings verkeer.!!!!

En een ander punt is, wanneer je die onlogische seinen toch laat staan, dan ziet WDP als tegenverkeer, en wordt deze seinen niet meegenomen in de rijwegen aanmaking.!!!
Dat is de logica.


Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 23. Mai 2008, 17:18:13
Hallo Riny,

ter aanvulling, ik werd vanochtend opgehaald op het moment dat ik het bericht nog aan het typen was, hierdoor heb ik de uitleg niet helemaal afgerond. Je hebt met pijlen de richting aangegeven, dit heb ik gezien als 1 rijrichting. Ook staan de zugfensters slechts aan 1 kant van het blok, als een trein de andere kant op rijdt moet daar voor het sein ook een zugfenster staan op een andere terugmelding.

Uitgaande met 2 richtingsverkeer, moeten er minimaal 3 (1,2,3) meldingen in een blok liggen, met de volgende volgorde.

Wissel A, Sein1, rail1, Zugfenster1,Zugfenster1,Zugfenster1,Rail1,Rail2(x5),Rail3,Zugfenster3,Zugfenster3,Zugfenster3,Rail3,Sein3, Wissel B (bij elkaar 19 symbolen)

met vriendelijke groet,

Walter

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 17:48:43
Zitat von: wissels in 23. Mai 2008, 17:18:13
Uitgaande met 2 richtingsverkeer, moeten er minimaal 3 (1,2,3) meldingen in een blok liggen, met de volgende volgorde.

Wissel A, Sein1, rail1, Zugfenster1,Zugfenster1,Zugfenster1,Rail1,Rail2(x5),Rail3,Zugfenster3,Zugfenster3,Zugfenster3,Rail3,Sein3, Wissel B (bij elkaar 19 symbolen)

Hallo Walter,

Heel het blokkenbegrip snap uiteraard, geen probleem.

Tweerichtingsverkeer komt op mijn baan voorlopig nog niet voor en waarschijnlijk wel nooit.

Alleen kan ik het begrip niet opbrengen dat mijn seinen verkeerd zouden staan.
Ik rij (voor het blokkenbegrip) elke keer van sein naar sein en die staan er in de main-stationssporen.
Ik heb dus uitsluitend alleen de eerste twee stationsporen bewerkt.

Van sein tot sein is 1 blok of ik daar nu 3 secties in maak of 100 dat maakt niet uit.
Alleen wanneer ik in het blok een extra stopplaats wil maken zal ik dat d.m.v. een seinbeeld moeten aanvullen en dit via de rijweg editor treinrit editior in moeten geven cq. veranderen/aanpassen.

Alleen waarom zouden de seinen op de stationssporen verkeerd staan? Die reactie kan ik met geen mogelijkheid begrijpen en dat vind ik voor mijzelf irritant.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 23. Mai 2008, 18:05:12
Hallo Riny,

als een trein aan de andere kant het blok niet mag verlaten, hoeft er naar mijn mening ook geen sein te staan, of dit sein blijft altijd op rood, het inrijsein voor het station staat voor de inrijwissel, dus nog op enkel spoor, een sein staat altijd voor een aftakking, echter nooit direkt na een aftakking.

met vriendelijke groet,

Walter

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 18:42:41
Beste Riny,

Ik denk dat er een misverstand is over de plaatsing van jouw seinen.
Ik wil je even erbij zeggen dat ze niet verkeerd staan, maar omgekeerd staan.
Kijk dan even naar de bijgaande screenshot, en kijk dan even naar de stand van de seinvoetje.!! zie pijltje
Dan zie je het verschil met de seinen van de gele cirkel, en denk dan aan de rijrichting die jij hebt aangegeven.

Iedergeval mijn excuus daarvoor.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 23. Mai 2008, 19:31:30
Hallo Jan en Walter,

Zie in de bijlage de aangepaste versie van de sein opstelling.

Wat kan een mens zitten klootviolen, @#$%^&* !!!!
Terwijl ik toch ECHT niet achterlijk ben maar op dit moment behoorlijk opgefokt.

Als ik dit niet recht heb op a.s. Zondag sodemieter ik de laptop en CD zover dat ze kunnen vliegen de Westerschelde in. >:( >:( >:( >:(
Reden: dan ben ik 7 dagen en halve nachten bezig geweest en er zijn nu eenmaal grenzen.
Wat heb ik een spijt dat ik mijn 9.2 versie kwijt ben. :'(
Iedere vernieuwing blijkt toch geen verbetering (voor mij)

Zo, dat is er ook weer uit.

Ik weet op dit moment even niet meer om mijn handelen betreffende de lay-out te verwoorden dus even geen commentaar.
Ik zit mij blijkbaar constant op het zelfde punt blind te staren en zie het totaal niet meer zitten.

Het is gewoon C........ met peren.




Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 23. Mai 2008, 19:39:59
Beste Riny,

Die periode heb ik ook gehad. ;)

Het lijkt mij verstandig, om even deze zaak in de kast te zetten, en je vrouw de sleutel overhandingen.
En ga eens lekker naar de Westerschelde, genieten van de zon.

Dan ben je even van het gestaar af, en als je weer iets kribbelt, dan pak je de zaak weer op. ;)
Dan zul je zien, dat je met allerlei handelingen ineens weer duidelijker wordt.  ;)

Een paar nachtjes slapen doet wonderen. ;)
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Gerard Moggré in 24. Mai 2008, 23:08:54
Beste Riny,

Zitat von: Riny in 23. Mai 2008, 19:31:30
Iedere vernieuwing blijkt toch geen verbetering (voor mij)

Wedden van wel ?!!
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Bob Vermeulen in 24. Mai 2008, 23:32:43
Hallo Riny,

Ik hoop dat je wat uitgewaaid ben :D :D. Ik begrip je heb ik ook wel eens maar dan ga ik maar naar mijn tuin.

Ri ny seinen die je in je gleisbild editor plaats zijn rijrichting afhankelijk. Vergelijk de seinen van mijn 1e figuur met jouw baan dan zie je dat de seinen op jouw baan 180 graden gedraaid dienen te worden.

De analyse. figuur2

1 Je rijd in het schaduwstation 1 richting.
2 je hebt een in rij sein P1
3 je hebt de seinen S1 t/m S5

Naar mijn gevoel heb je de seinen aan het begin van het schaduwstation dan niet nodig. Je kunt nu rijwegen maken van P1 naaar S1 of S2 etc etc.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 24. Mai 2008, 23:57:14
Hallo Bob,

Allereerst even voor de duidelijkheid.

Er is hier sprake van een stukje misverstand denk ik.
Ik heb in de afbeeldingen duidelijke de richtingaanduiding van de "treinen" aangegeven.
Dit heb ik bewust gedaan om aan te geven dat ik daar uitsluitend 1 richting rij.
Dus is het eventueel 180 graden niet van toepassing.

Dat ik mogelijk de groep seinen daar niet nodig heb is duidelijk dus vervalt het punt van 180 graden draaien (wat dus in mijn geval niet nodig had geweest.
Deze zijn dan uitsluitend geplaatst om als blokscheiding aan te geven en virtueel hier gebruik van te maken.
Uiteindelijk rijden wij van sein tot sein betreffende het aangeven van blokken.

Gezien dit probleem ben ik even gestopt om mijn baan verder in te tekenen en alle gegevens in te voeren en heb besloten, om als opfrissing, eerst een ruime testbaan te ontwerpen in WDP en die weer aan het werk te krijgen in de simulatiemodus.

Ik wil wel kwijt dat deze manier van uitleggen beter is (met afbeeldingen) dan alleen maar platte tekst.
Niet dat dit een kritiek is op eerdere reacties maar het is een gegeven dat d.m.v. uitdrukken in tekst je deze op vele manieren kunt intrepeteren en mogelijk niet kan begrijpen terwijl de bedoelingen goed zijn.
Uiteindelijk hebben wij allemaal onze eigen manier van verwoorden/uitdrukken en probeer dat maar eens te doorgronden.
Dit lukt niet altijd.

In ieder geval pak ik de draad weer op met een ruime fantasie-testbaan en mocht ik daar weer de nodige problemen en onwetendheid in tegen komen dan meld ik mij wel weer.

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Bob Vermeulen in 25. Mai 2008, 00:08:38
Riny,

Het is mij duidelijk wat je wil, maar laat die seienen weg en dan wordt het overzichtelijker.
Je kunt je blokscheidingen ook heel snel zien als je even onder opties de terugmelders aanzet dan zie je direct waar je RMk's liggen en die corresponderen dan met blokken! Als je ze gezien hebt dan klik je het weer uit.
Het grote voordeel is dat je baan er uitziet zoals het er echt uit zou zien.   
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 25. Mai 2008, 00:15:59
Ik zal dit in het volgende project zeker eens meenemen en bekijken.

Dank zover.
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 25. Mai 2008, 11:37:10
Zitat von: Gerard  Moggré in 24. Mai 2008, 23:08:54
Beste Riny,

Zitat von: Riny in 23. Mai 2008, 19:31:30
Iedere vernieuwing blijkt toch geen verbetering (voor mij)

Wedden van wel ?!!

Beste Gerard,

We gaan het afwachten.
Alleen op dit moment zie ik het helemaal even niet meer zitten. :'(
Dus dat ligt aan mij en niet aan WDP Pro x.
Als ik voor de spiegel sta komt er allemaal rook uit mij oren. :o :o
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 25. Mai 2008, 11:58:45
Beste Riny,

Ik heb daar geheel mijn begrip voor.!

Ga gewoon verder hoe je die baan in jouw gedachten hebt ontworpen.
Ook hoe die seinen hebt geplaatst, en met alle respect voor jou standpunt natuurlijk.
Maar ik zie de bijdrage van Walter, Bob en van mijzelf, allemaal op dezelfde golflengte zitten.
We proberen je uit diverse hoeken uitleg te geven.
Als er dan weer niet goed begrepen wordt, dan leggen we je nog een aantal keren uit. ;)
Geduld is een schone zaak. ;)

Het is niet erg, dat je even het overzicht niet meer ziet, heel begrijpelijk. :D

Mijn voorstel is, ga gewoon verder met bijv. het aanmaken van Rijwegen en hoe je denk dat te doen.
Dan denk ik dat er dan signalen uitvoort komen, die de blokkades opwerpen.

Ik heb ook dergelijk ervaringen meegemaakt, en daar hoeft jezelf echt niet voor te schamen.
Daar ben je ook, heel eerlijk in.!



Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Gerard Moggré in 25. Mai 2008, 12:28:31
Beste Riny,

Zitat von: Riny in 25. Mai 2008, 11:37:10
Alleen op dit moment zie ik het helemaal even niet meer zitten. :'(
Dus dat ligt aan mij en niet aan WDP Pro x.

Wat zie je niet meer zitten?

1. Is het puur de plaatsing van de seinen en de suggesties die daarop volgen?
2. Is het 't baanontwerp zelf?
3. Is het WDP Pro X?
4. Of iets anders in de Pro X versie?

Als je nu probeert je probleem te isoleren, ik bedoel hiermee dat je kunt gaan stellen, oké vanaf hier snap ik het niet meer. Dan stoppen, en dan het probleem hier even op het forum op tafel leggen, wat je dan even niet meer snapt. In een eerdere posting van je zeg je dat je je waarschijnlijk ergens op aan het blind staren bent. Probeer dat nu eens nader te omschrijven. Dan pakken we daar de koe bij de horens en komen we er zeker uit!!
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 25. Mai 2008, 13:31:50
Beste Gerard,

Ik heb de afgelopen dagen de baan gelaten voor wat hij is en maar weer eerst een testbaantje ontworpen om de boel weer eens te doorgronden.
Maar ik kom er dus geen steek verder mee. :'(

Het isoleren van de problemen is niet zo moeilijk, het duidelijk verwoorden van de problemen dus wel.
En dat, terwijl ik toch lekker kan kletsen, is toch een probleem.

Het is en blijft moeilijk om de verwoording van een probleem te begrijpen voor anderen.
Dit omdat een geschreven tekst op vele manieren kan worden gelezen en dat het punt waar het om gaat niet goed ontvangen wordt door ongewilde onbegrip.

Naar mijn persoonlijke mening, en die kan ik verkeerd hebben dus, staat in de handleiding wat WDP allemaal kan.
Per optie wordt uitgelgd wat de mogelijkheden zijn en hoe deze functioneren.
Maar een volgorde van een combinatie van stappen om een bepaald doel te bereiken ontbreekt naar mijns inzien.

De snelle instap geeft alleen maar een recht stukje spoor en dat krijgt ieder knurft wel voor elkaar maar dan de rest nog eens.
Naar mijn mening zou een miniatuur cursus voor een testbaantje met passeerspoor, wissels en een enkele sein geen overbodige luxe zijn.

Maar goed, genoeg gekletst, ik ga weer verder met modderen en als ik ergens tegen aan loopt zal ik dat proberen op mijn beste manier te vragen en te verwoorden.

Opgeven staat niet in mijn persoonlijke handleiding. ;)
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 25. Mai 2008, 14:52:24
Hoi Riny,

"Opgeven staat niet in mijn persoonlijke handleiding."

Mooi. ;)
Dat willen we van je zien. ;)

Maar, als je even naar Gerard zijn betoog kijkt.
Kun je dan als eerste stap aangeven, welke van de punten je problemen mee hebt.?
Als die aangeeft, dan kunnen we die stap uitleggen, en je verder helpen. ;)

Bekijkt de zaak rustig, en probeer een beeld te vormen.


Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 25. Mai 2008, 15:08:16
Zitat von: jan leendert in 25. Mai 2008, 14:52:24

"Opgeven staat niet in mijn persoonlijke handleiding."

Mooi. ;)
Dat willen we van je zien. ;)

Daar kom(en) jij/jullie nog wel achter. :D :D
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: wissels in 25. Mai 2008, 17:25:30
Hallo Allen,

met Riny via mail afgesproken dat ik hem wat op weg ga helpen, hij was bijna zover met zijn testbaan dat het kon rijden met Anforderungskontakten, eigenlijk niet meer dan een kwestie van 1 vinkje, net de 1e uitleg met stappen met screenshots gestuurd,

Riny succes en op naar de volgende stap.

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: jlt in 25. Mai 2008, 17:38:30
Hallo Walter,

KLASSE.!!! ;)

Titel: Re: Mijn ontwerp in Pro.
Beitrag von: Riny in 25. Mai 2008, 17:47:24
En ik maar denken dat ik achterlijk ben.
Hier uit blijkt dat ik niet ver van mijn doel afzat.

Walter bedankt voor de genomen moeite en het wakker schudden.