Hallo allen,
Ik heb in Roosendaal aan Gerard gevraagd hoe ik in de simulatie dus ook op de baan een lok kontinu een rondje kan laten
rijden. helaas ben ik vergeten hoe dit voor elkaar te krijgen. toch wel lastig om dingen uit te proberen.
Kan iemand mij dit nog eens vertellen hoe te doen.
vr. gr. Kees.
Hallo Kees,
er zijn meerdere opties om dit voor elkaar ter krijgen.
Na de fahrstrassen geregistreerd te hebben, zou je de Zugfahrten kunnen activeren in de instellingen van Windigipet,
na het samenstellen van Fahrstrassen in Zugfahrten kom je al een stuk verder,
Succes,
Walter
Hallo walter,
bedankt voor je reageren.
Wat jij beschrijft heb ik allemaal gedaan de zugfahrt werkt ook prima in de simulatie.
Maar na 1 volledig rondje (start is ook doel) stopt de lok logisch overigens.
Maar ik wil dat ie 10 rondjes rijdt(of kontinu of 50 enz.) en hoe krijg ik dat voor elkaar.
Gr. Kees
Hallo kees,
in de zugfahrtenautomatik Editor kan je op een terugmeldkontakt, een zugfahrt automatisch laten vertrekken. Begin bij de bezetmelder waar de trein gestopt is, en maak hier een startkontakt A.K. van. Hier moet dan de gehele zugfahtrt geselecteerd worden, dit doe je in het bedieningsscherm met de middelste knop op het startveld (zugfenster) te klikken deze wordt groen tot het eindveld van de zugfahrt (het 2e of zelfde zugfenster) deze wordt rood en de rijweg licht geel op. Je krijgt nu een popup met een rijweg waarin een knop kopieer zugfahrt naar editor. Deze aanklikken. Vervolgens start je het treinverkeer op met het venster zugfahrten automatik, simulatie aanzetten, en de automatik aktiveren van rood naar groen,
met vriendelijke groet,
Walter
Walter,
bedankt ik heb 'm hij blijft rijden,
ik hoop dat ik 't kan onthouden.
Vr. gr. Kees
Hallo Kees,
en anders kan je het teruglezen,
op bijna dezelfde manier kan je ook enkele fahrstrassen uit laten voeren, echter de rechter muisknop gebruiken ipv de middelste,
Hierdoor kan je fahrstrassen afwisselen met zugfahrten.
met vriendelijke groet,
Walter
Hallo Kees,
ZitatWat jij beschrijft heb ik allemaal gedaan de zugfahrt werkt ook prima in de simulatie.
Maar na 1 volledig rondje (start is ook doel) stopt de lok logisch overigens.
Maar ik wil dat ie 10 rondjes rijdt(of kontinu of 50 enz.) en hoe krijg ik dat voor elkaar
Het beste is dat je je gaat concentreren op de ZFA zoals Wessels ook al aan gaf.
Druk op de icoon van de ZFA editor (9e icoon van links) klik dan middelste muis knop start contact en daarna middelste muis knop ziel contact van je zugfahrt. Dan zie je een schermpje met daarin de tekst "copieren fur editor" klik daar op en de zugfahrt zal in je ZFA editor staan. Sluit de editor en start je symulator op en start daarna de ZFA (12e icoon van links) en volg de instructies. De trein zaldirect starten en nooit meer ophouden met rijden.
en je activeerd hem nadat je de symu
Hallo Kees,
Ik was wat opgehouden bij het antwoorden en daardoor was mijn antwoord wat laat, gelukkig rijd het al.
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 24. Mai 2008, 21:43:15
Maar ik wil dat ie 10 rondjes rijdt(of kontinu of 50 enz.) en hoe krijg ik dat voor elkaar.
Dat doe je als volgt: Bij deze zugfahrt in de ZFA plaats je onder "bedingungen" een teller. Je stelt dan dat deze zugfahrt alléén uitgevoerd mag worden als de teller <11 (kleiner dan het getal 11) is. Vervolgens ga je naar het tabblad "optionen" en plaats je rechtsonder in een van de 4 mogelijke volgschakelingen deze teller, en stel deze zodanig in dat aan het einde (am Ende) van deze zugfahrt deze teller telkens met +1 (dus telkens met het getal 1) wordt verhoogd. Dan zal deze ZF 10x worden uitgevoerd totdat de teller op "11" komt te staan, en daarna zal deze ZF niet meer worden gestart, immers deze moet kleiner dan 11 zijn. De trein zal dan stoppen en niet meer verder rijden. Je kunt nu deze teller weer met de hand of door een andere automatische handeling, bijv. een andere zugfahrt, weer kleiner dan 11 zetten. Dan zal deze ZF weer gesteld kunnen worden.
Goedenavond Bob, Gerard
ik dacht even dat jullie kollektief op vakantie waren maar nu krijg ik zoveel info dat ik maar op
vakantie ga geloof ik ;)
Ik zal morgen met jullie info aan de gang gaan want ik heb al een week niets aan WDP gedaan
ik had een weekje straf.(nee hoor druk druk druk ik moet ook wel eens werken)
maar goed hij rijdt en dat is makkelijk om dingentjes uit te proberen.(schakelende voorseinen bv.)
Hartstikke bedankt zover.
goeden middag allen,
Al jullie tips van gisteravond zijn verwerkt en werken prima in de simulatie.
een vraagje hier nog over.
Aan het begin van elk rondje stopt de lok althans in de simulatie, de volgende rijweg wordt gesteld en hij gaat weer.
Ik kan het nog niet op de baan uitproberen maar ik denk dat het daar hetzelfde is de lok remt stopt en vertrekt weer.
Als ik het AK kontakt terugleg stopt de lok aan het eind van de zugfahrt en gaat niet verder.
hoe is dit te voorkomen?
gr. Kees
Hoi Kees,
Ik neem aan dat je de trein zo'n 10 rondjes wilt laten rijden zonder snelheidsvermindering of even een stop op het doelkontakt. Het is wel zo dat de trein op zijn doelkontakt zal stoppen. Nu moet je dit omzeilen, maw. een trucje toepassen, zodanig dat de trein 9 keer over zijn doelkontakt komt zonder te stoppen, en de 10e keer zal hij dus wel moeten stoppen. De trein zal zijn doelkontakt dus 9x niet als zodanig moeten herkennen.
Dat kun je als volgt doen (zie bijlage) : in de ZF-Editor voer je alle rijwegen van boven naar beneden in. Normaal zijn dat alle enkele rijwegen die een start- en doelkontakt hebben. Hier dus A>B, B>E enz. Nu moet je het doelkontakt E even omzeilen. Maak een extra (langere) rijweg B>C (incl.E). E zal in deze rijweg niet worden gezien als het doelkontakt van de treinrit. Voer deze in waar de rode lijntjes naar toegaan en als je de treinrit wilt eindigen, voer je als laatste rijweg B>E in. Dan ziet de trein E wel dit kontakt als zijn doelkontakt en stopt. Ik hoop dat het duidelijk is. Je kunt hier velerlei mogelijkheden verzinnen en ook zo toepassen.
Zitat von: Gerard Moggré in 25. Mai 2008, 14:19:05
Hoi Kees,
Ik neem aan dat je de trein zo'n 10 rondjes wilt laten rijden zonder snelheidsvermindering of even een stop op het doelkontakt. Het is wel zo dat de trein op zijn doelkontakt zal stoppen. Nu moet je dit omzeilen, maw. een trucje toepassen, zodanig dat de trein 9 keer over zijn doelkontakt komt zonder te stoppen, en de 10e keer zal hij dus wel moeten stoppen. De trein zal zijn doelkontakt dus 9x niet als zodanig moeten herkennen.
Dat kun je als volgt doen (zie bijlage) : in de ZF-Editor voer je alle rijwegen van boven naar beneden in. Normaal zijn dat alle enkele rijwegen die een start- en doelkontakt hebben. Hier dus A>B, B>E enz. Nu moet je het doelkontakt E even omzeilen. Maak een extra (langere) rijweg B>C (incl.E). E zal in deze rijweg niet worden gezien als het doelkontakt van de treinrit. Voer deze in waar de rode lijntjes naar toegaan en als je de treinrit wilt eindigen, voer je als laatste rijweg B>E in. Dan ziet de trein E wel dit kontakt als zijn doelkontakt en stopt. Ik hoop dat het duidelijk is. Je kunt hier velerlei mogelijkheden verzinnen en ook zo toepassen.
goedenavond allen,
Het zal aan mij liggen maar ik krijg dit niet voor elkaar ik heb al allerlei combinaties van rijwegen geprobeerd maar na 1 rondje stopt de lok.
bijgevoegd 2 screenshots zodat jullie hopenlijk kunnen aangeven wat ik fout doe.
Gr. Kees
Hoi Kees,
Dat is logisch dat de trein na één rondje stopt. Startkontakt=001, doelkontakt=004. In je bijgevoegde screenshot van de ZF-Editor zit 'm de kneep. Van boven naar beneden worden de rijwegen bereden in deze zugfahrt. Van regel 1 t/m 4 geen probleem. De trein komt in regel 4 op doelkontakt RMK 001 uit. Maar dan....van 001 (nu startkontakt) moet hij weer naar een opvolgende rijweg die begint met 001. Hij heeft nu de keuze, regel 5 (001>007) of regel 6 (001>004). Regel 5 (001>007) zal hij nooit nemen omdat RMK 007 geen doelkontakt is van deze zugfahrt. Dus neemt hij regel 6 (001>004) omdat RMK 004 zijn doelkontakt is. De zugfahrt eindigt hier en de trein stopt.
Wil je nu nog een rondje rijden moet je het alsvolgt invoeren in de ZF-Editor:
1. 001>007
2. 007>010
3. 010>014
4. 014>001
5. 001>007
6. 007>010
7. 010>014
8. 014>001
9. 001>004
De trein zal hier na 2 rondjes stoppen. Wil je nog meer rondjes rijden moet je in regel 9 wederom 001>007 invoeren en zo verder. Als laatste regel om te stoppen voer je weer 001>004 in. In dit scenario rijdt de trein met een constante snelheid meerdere rondjes.
De teller <4 in de ZFA-Editor, heb je die daar staan om hetgeen ik eerder aangaf als een trein bijvoorbeeld 10 rondjes moet rijden? Dat met die teller gaat prima, alleen zal de trein wel telkens op zijn doelkontakt 004 even stoppen.
Hoi Gerard,
als ik het goed begrijp: wil ik de lok 8 rondjes laten rijden moet ik dit verhaal 8 x invoeren????????????
Hoi Kees,
Ja, als je de trein met een constante snelheid wilt laten rijden. Maar je kunt het ook anders invoeren, alleen een vraag: moet deze zugfahrt ook tegelijk door meerdere treinen bereden worden of alleen één trein?
hallo Gerard,
Bedankt voor je antwoorden.
Hetgeen jij hebt aangegeven hebt om 2 rondjes of meer te kunnen rijden vind ik zo logisch en heb ik al meerdere malen bedacht maar direkt weer verworpen en niet eens uitgeprobeerd vanwege de redenatie :je zal 'm maar 50 rondjes willen laten rijden,daar zal WDP toch wel een andere oplossing voor hebben.!
vandaar ook de teller die erbij staat omdat dat wel werkt als in de zugfahrt het startkontakt ook het doelkontakt is en ik ervan uitging dat je met de teller in deze situatie ook meerdere rondjes kon rijden.(dus niet)
Inderdaad zie je met de teller de lok stoppen op z'n doelkontakt en weer vertrekken.
Of deze rit door meerdere loks bereden moet worden, wel dit is natuurlijk een probeersel en hier speelt dit niet, maar straks in het echte sporenplan zal dat ongetwijfeld met een aantal zugfahrten zo zijn.(doel jij op het vinkje bij mehrfach).
Overigens heb ik voor elk hoofdstukje wat ik in de simulatie uitprobeer een apart projekt en wanneer ik het werkend heb
pas ik het in in een wat uitgebreider projekt waar nu dus meerdere loks rijden met uitwijksporen enz. incl een pendeltreintje en schakelende voorseinen.
dit is de eerste zugfafrt met een ander doelkontakt als het startkontakt.
Wat is de andere manier van invoeren die bedoelde(dat is een snellere neem ik aan)
Gr. Kees
Hoi Kees,
Zitat von: Kees Polm in 28. Mai 2008, 22:09:58
Wat is de andere manier van invoeren die bedoelde(dat is een snellere neem ik aan)
Inderdaad. Ik noem dat maar "creatief" omgaan met rijwegen cq.zugfahrten. Als je een trein meerdere rondjes continu wilt laten rijden kun je, behoudens het uiteindelijke doelkontakt omzeilen, rijwegen aanmaken die bestaan uit "meerdere rijwegen", bijv rijweg 1 van 001>010 en een rijweg 2 van 010>001. Als je deze dus 7 keer invoert en de laatste van 010>004 (004=doelkontakt) rijdt de trein 8 rondjes om dan te stoppen. Misschien kun je je nog herinneren dat ik in Roosendaal allerlei WDP blokschema's liet zien. Met lange rijwegen en korte. Enkele van die lange bestaan eigenlijk uit meerdere korte rijwegen. In principe loopt een rijweg van sein tot het volgende sein (of wissel), maar een lange rijweg kan meerdere "blokken/rijwegen" bevatten met meerdere seinen. De seinen kun je dan natuurgetrouw schakelen dmv.de volgschakelingen in de rijwegen-editor, en optekenen in meerdere deeltrajekten. Dit laatste is dus bedoelt dat een trein als deze wat verder in een rijweg zich bevindt, een eerder stukje rijweg alvast vrijgeeft voor een volgende trein. Je kunt best veel variatie maken, alleen al in de rijwegen zelf. Ik heb zelf heel veel rijwegen die allemaal tot eenzelfde stuk traject van mijn baan behoren, maar allemaal een ander doel hebben. Kijk alleen maar naar de matrix. Als je deze ook nog eens in allerlei variabele zugfahrten indeelt heb je legio mogelijkheden alleen al. In de ZFA kun je dus een mooie combinatie maken van al deze rijwegen tot allerlei zugfahrten die allemaal eenzelfde stuk traject van de baan beheersen, en met de tellerfunctie kun je ze allemaal apart schakelen. Bijv. Teller op 00: ZF 1 loopt van startkontakt A naar doelkontakt K, teller op 01: ZF 2 loopt van startkontakt A naar doelkontakt H, enz. (allemaal hetzelfde traject). Vervolgens kun je er van alles op los laten, allerlei verschillende folgfahrten, stellwerkswärter, dmv.tijd nach Abfahrt, en noem maar op. Ik hoop dat je me een beetje kunt volgen.
Je kunt hier echt al je creativiteit in kwijt.