Seite drucken - Mijn Spoorplan

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Willy de Vaal in 05. August 2008, 22:51:53

Titel: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 05. August 2008, 22:51:53
Zo weer terug van vakantie en nu in het bezit van een originele EN versie van WDP (omruil actie) kan ik de NL versie van WDP ook gaan gebruiken. Ik heb even schoonschip gemaakt en ben geheel opnieuw aan de slag gegaan met WDP. Zie als 1e bijlage mijn spoorplan en als 2e het zelfde spoorplan maar nu met terugmeld nummers.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: wissels in 05. August 2008, 23:09:06
Hallo Willy,

goede start, met de terugmeldingen is niks mis, enige wat ik heb kunnen ontdekken heeft nix met Wdp te maken, Henschel is met sch ipv Hensel  :D

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 05. August 2008, 23:40:43
Zitat von: wissels in 05. August 2008, 23:09:06
Hallo Willy,

goede start, met de terugmeldingen is niks mis, enige wat ik heb kunnen ontdekken heeft nix met Wdp te maken, Henschel is met sch ipv Hensel  :D

met vriendelijke groet,

Walter

Goed opgemerkt Wissel, ik plak hier meteen een andere vraag achter aan.
Kan ik de volgorde van de getoonde loks in WDP ook aanpassen, ik vind ze niet echt logies staan ingedeeld (zie bijlage).
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: wissels in 06. August 2008, 00:02:57
Hallo Willy,

klik op locomotief databank, klik dan op opties,

Nu krijg je een menutje waaruit je kan kiezen, sorteren op

Id-nr.
Dig-nr.
Beschrijving
Bouwserie

als je hier een keuze uit gemaakt hebt, zal je zien dat ze in Wdp hoofdprogramma ook anders gesorteerd worden,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 06. August 2008, 00:53:14
Zitat von: wissels in 06. August 2008, 00:02:57
Hallo Willy,

klik op locomotief databank, klik dan op opties,

Zo alweer wat wijzer geworden.

Thanks....
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willem van Wageningen in 06. August 2008, 18:52:38
Hoi Willy

Ziet er mooi uit het spoorplan. :D

Wat betrefd de terugmeldingen vind ik dat er een beetje te weinig inzitten . ;)

Dit zeg ik omdat ik tussen start en doel 4 meldpunten heb en met het in regelen van de treinen er achter kwam dat net genoeg is maar mijn menig. ;)

Hoe meer meldpunten des te  beter de loc's af te regelen zijn. ;D

Zelf had ik problemen dat de los's te ver doorreden maar dat kwam hoofdzakelijk dat de afrem te hoog stond afgesteld. :'(

Nu ben ik bezig de loc's nog mooier te laten stoppen en kwam er achter hoe meer meldcontacten des te beter is de boel af te regelen is. :D

Nu zijn het bij mijn alleen opstelsporen maar als ik de bovenbouw ga bouwen ga ik zeker bij de station's om de 20 a 30 cm en meldcontact maaken. :D

Zie als bijlagen de meldcontacten van de opstelsporen.
Ik hoop dat je er wat aan heb. ;)
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Riny in 06. August 2008, 19:45:16
Zitat von: Willem van Wageningen in 06. August 2008, 18:52:38
Hoe meer meldpunten des te  beter de loc's af te regelen zijn. ;D
Nu ben ik bezig de loc's nog mooier te laten stoppen en kwam er achter hoe meer meldcontacten des te beter is de boel af te regelen is. :D

Beste Willem,

Dit is een waarheid als een koe.
Iedereen kan wel zeggen dat dit niet nodig is maar ik ben het helemaal met je eens.
Mijn persoonlijke mening is dat men niet moet bezuinigen op bezetmeldingen (S88-ers).
Maar ja, dat wordt jammer genoeg wel gedaan vanuit het oogpunt om alles zo goedkoop mogelijk te laten werken.
Maar of het dan naar tevredenheid werkt ?? Zelf denk ik van niet.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 06. August 2008, 20:04:28
Ik ben het met beide heren eens niet te bezuinigen op terugmelders, maar wat hier niet zichtbaar is zijn de afmetingen van mijn baan. Op het hier getoonde spoorplan lijkt het dat er heel wat rail lengte aanwezig is, maar helaas is dit in werkelijkheid niet waar, de tafel waarop mijn baan wordt gebouwd is maar 3.30 meter breed en 1.30 meter diep dus echt lange stukken rails liggen er niet.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Kees Polm in 06. August 2008, 21:34:31
hallo allen,

net als willy heb ik ook korte stukken rails waar ik echt niet meer dan 3rmk,s in kwijt kan dit is op sommiige sporen van de 3 schaduwstations  andere sporen van de schaduwstations hebben er 5 nu is het remmen uit het zicht niet zo heel belangrijk je ziet het toch niet.

op alle  stationssporen heb ik 8 rmk's en ik moet zeggen met goed ingestelde profielen voor de verschillende loks ziet het afremmen er erg mooi uit.
Hoe meer terugmeldingen op een baanvak hoe meer je kunt, maar met profielen kun je met 3 of 4 rmk's ook mooie dingen doen, zeker als je in de rijweg ervoor kunt anticiperen op wat er daarna moet gebeuren ik bedoel dat een trein niet met 100 een station binnen komt rijden en dan pas gaat remmen in de rijweg ervoor kun je al de snelheid aanpassen zodat je nog maar terug hoeft van bv. 55 naar 0 dat ziet er met 3 rmk's al gelijk een stuk beter uit.

ook zou je eens kunnen denken om bv. 1 of 1 2/2 stopkontakt te maken (bij mooi rijdende loks) iplv. 2 rails dan kun je wellicht een kontakt meer maken.

Ik heb uren gereden om profielen te testen met een 1/2 rail als stopkontakt en het werkt perfekt bij goed rijdende loks.
Dit moet je niet doen op de baan want het gaat natuurlijk een keer fout maar het kan dus blijkbaar wel.
Met rangeren en ontkoppelen is dit ideaal.

nou ben blij dat hier weer wat te beleven is.

Hartelijke gr. Kees

Nou ben blij dat er weer wat te beleven valt hier
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 06. August 2008, 23:21:48
Zitat von: Willem van Wageningen in 06. August 2008, 18:52:38

Zie als bijlagen de meldcontacten van de opstelsporen.


Hallo Willem, ik kom ze regelmatig tegen, de "Schakelaar en knop" in verschillende spoorplannen hier op dit forum zo ook in het hier door jou getoonde spoorplan. Ik ben nog niet zover met het doornemen van het handboek, maar ben toch nieuwsgierig naar de betekenis/toepassing van deze schakelaars in jou spoorplan.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Kees Polm in 07. August 2008, 01:04:14
Hallo Willy,

Ik denk dat Willem de virt. sch. gebruikt om het uitrijden vanuit z'n opstelsporen te regelen.
Je hebt die virt. sch. in alle soorten en maten ikzelf heb de sch. gebruikt die in een railsymbool passen,
omdat ik geen ruimte heb om 21 van die dingen kwijt te kunnen.
ff in 't kort de lok komt binnenrijden en in de vervolgsch. (rijweg) wordt de sch. op rood gezet de lok kan pas weer gaan rijden als de sch. op groen gezet wordt (met de muis of door een andere lok)
Als je bv. deze sch. als vervolgschakeling in de rijweg van een andere lok zet dan zal de sch. op groen gezet worden en kan de lok op het spoor nu de sch. groen is weer gaan rijden.
Dit moet je dan ook wel weer elders aangeven. als een stelbedinung.
Je kunt de virt. sch. ook laten schakelen door bv. de stelwerkswarter.
nou mogenlijkheden genoeg.

Gr. Kees
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Kees Polm in 07. August 2008, 20:20:15
Hallo Jan,

Zou jij eens kunnen uitleggen hoe je op 1 raillengte van 95 cm met 1 bezetmelder de lok met trukjes
alles kan laten doen wat je wilt.
Want je geeft dit als optie maar legt het niet uit.

Gr. Kees
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 07. August 2008, 22:04:02
Zitat von: Kees Polm in 07. August 2008, 20:20:15
Hallo Jan,

Zou jij eens kunnen uitleggen hoe je op 1 raillengte van 95 cm met 1 bezetmelder de lok met trukjes
alles kan laten doen wat je wilt.
Want je geeft dit als optie maar legt het niet uit.

Gr. Kees

Even goed lezen wat Jan heeft geschreven, hij bedoelt niet dat hij op 1 raillengte van 95 cm met 1 bezetmelder de lok met trukjes alles kan laten doen.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 07. August 2008, 22:12:45
Hallo Jan, weer eens een goed en duidelijk verhaal van jou kant. Ook ik zorg er eerst voor dat de decoder instellingen van de loks goed staan door eerst de CV's van de rij eigenschappen aan te passen. Dus als ik de loks met mijn Märklin Central Station bestuur moeten ze mooi en zo natuurlijk mogelijk lopen. Daarna probeer ik deze rij eigenschappen over te brengen naar WDP, dit werkt tot nu toe naar alle tevredenheid.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willem van Wageningen in 08. August 2008, 19:59:46
Hallo Willy Kees en jan

Na dit te hebbben gelezen is er nog veel uit te proberen.

Wat betreft de vraag van Willy ik gebruik de schakelaars voor het uitrijden van de trein stellen tegen te gaan.

Dus Kees heeft het goed geraden.

Jan, het verhaal wat je geschreven heb  ga ik zeker uitproberen.
In ieder geval nog bedankt voor je antwoordt jammer dat je niet meer regelmatig oplossingen geeft.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Riny in 09. August 2008, 10:45:08
Zitat von: jan leendert in 09. August 2008, 10:25:55
Jullie hebben toch de Nederlandse vertaling, en daar staat het toch allemaal in.! Ja,Toch!

Beste Jan,

Willem probeert hier mee aan te geven om direct van een bepaald probleem een oplossing te krijgen.
Je hebt gelijk betreffende de handleiding alleen moet je een half boek door spitten alvorens er iets van te begrijpen.
Een kort samengevat antwoord, met uitleg, voor een oplossing betreffende een probleempje werkt gewoon veel sneller.
En deze moet ook gelezen en uitgeprobeerd worden.

Neem van mij aan dat Willem en ondergetekende wel degelijk de handleiding lezen.
Zoals ieder WDP-er wel doet op dit forum.
Anders zou het hier vol staan met de meest simpele en onzinnige vragen.

Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Bob Vermeulen in 09. August 2008, 11:23:47
Jan Leendert,

ZitatJullie hebben toch de Nederlandse vertaling, en daar staat het toch allemaal in.! Ja,Toch!

die heb jij toch ook ;D
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Riny in 09. August 2008, 15:20:20
Beste Jan,

Met alle respect.

Ik was niet van plan om moeite te gaan nemen om mij tegenover wie dan ook te gaan bewijzen.
Hier voel ik mij niet toe geroepen.
Ook was ik geenzins van plan om verantwoording af te gaan leggen.

Betreffende je reactie aangaande Willem, zie eerst eens achter de achtergrond informatie te komen met welk doel ik Willem bijspring en dan zal ik daar verder duidelijkheid over geven.
Doch niet via een Forum.

Dus bij deze geef ik je de gevraagde link retour.

Verder "No hard feelings" ten opzichten van wie dan ook.
Wij kunnen gewoon WDP collega's onder elkaar zijn en blijven.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Riny in 09. August 2008, 15:41:24
Beste Jan,

Zie en ervaar het zoals jezelf wilt.
Voor mij einde commentaar en/of reactie betreffende dit punt.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Kees Polm in 09. August 2008, 16:39:56
Beste Jan,

Jij hebt aangegeven dat je het forum hebt verlaten vervolgens kom je uit eigener beweging terug met steeds de mededeling voor "deze ene keer" dan is er iemand die zegt dat ie het jammer vind dat je er niet vaker bent,dit was een vriendelijk bedoelde opmerking van Willem.

Ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat als het om vertalingen gaat je geen vriendelijke antwoorden kan geven op vriendelijk bedoelde vragen.

ik heb je link aan Riny wel even gelezen en daar neemt het verhaal toch wel een andere wending als dat jij suggereert in je antwoord aan Riny.

Als we op deze manier met elkaar hier omgaan dan wordt het hier erg snel stil want het handboek is er ondertussen
vanuit het ''Echte Duits" in de meeste onechte talen vertaald je zou bijna bang worden om een vraag te stellen
en mijn Duits is vast niet net zo goed als het jouwe maar Dirk Steuber geeft toch wel een iets genuanceerder antwoord
en die andere jongens vallen hem bij en maken nog een soort van excuus ook.

dus laten we het hier gezellig houden.
Gr. kees
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Kees Polm in 09. August 2008, 18:05:22
Ken je deze jan ?

hiermee is de kous af !

(Duits) hiermit is de kous ab

gr. Kees

Ps. ben je nu wel of niet terug op het forum????
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willem van Wageningen in 09. August 2008, 20:48:12
Hallo jan

Hierbij wil ik toch nog even reageren op je reactie.

De opmerking was positief bedoeld er er zaten geen bedoelingen achter.

Met de opmerking of ik zelf niet kan reageren dat kan ik best alleen was ik een beetje geschrokken van je reactie.

Hierbij wil ik het laten.

Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Willy de Vaal in 09. August 2008, 22:06:19
Met alle respect voor alle reactie en personen, ik hoop niet dat men in ieder nieuw topic op dit forum op welke manier dan ook zich meteen schuldig maakt aan z.g. topic vervuiling. Ik wilde het hier alleen hebben over Mijn spoorplan  en eventuele reactie hierop  :o .
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Woesch in 11. August 2008, 10:28:02
Beste Willy:

Volg je sporenplan met grote belangstelling. Ik heb een vraag over je schaduwstation. Zo te zien ,zijn daar twee RMK geplaatst. Dat is mogelijk maar dan wel meer als een aan/uit regeling waarbij het gelijkmatig afremmen wordt overgeslagen of is dat wel degelijk in te stellen?

Een andere vraag heb ik over een enkele raillengte b.v bij jou sporenplan tussen wissels zoals bij Neustadt. Dit heb ik ook in mijn sporenplan. Ik vraag me af of daar beter ook geen terugmelding tussengezet kan worden??? Zodat b.v bij het bezet zijn een extra voorwaarde is om niet de wissels niet om te zetten.

Trouwens ik heb met veel plezier jou uitleg van WDP op je site gelezen en kijk uit naar een vervolg ervan.

M.v.gr Wim
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Riny in 11. August 2008, 10:40:18
Beste Wim,

Omdat ik het moeilijk vind te volgen welke lengte rails daar liggen geef ik even een uitleg van mijn eigen situatie.
In mijn wisselstraten liggen stukjes rails van 90 mm, deze geef ik persoonlijk geen rmk omdat dit door mij gezien wordt dat deze korte stukjes die behoren tot de wisselstraat en naar mijn mening te kort zijn om er mogelijk een functie aan toe kennen.

Ik weet niet of je dit bedoelde?

Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Woesch in 11. August 2008, 12:52:52
Hoi Riny:

Ja hoor dat bedoel ik. Deze korte stukjes. Ik wilde graag weten wat jullie daarmee doen.
Dan doe ik het ook op deze manier.

Groeten Wim
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Bob Vermeulen in 11. August 2008, 16:55:06
Hallo Wim,

Zitatwaarbij het gelijkmatig afremmen wordt overgeslagen of is dat wel degelijk in te stellen?
Je kunt in het stop gedeelte ook langzaam stoppen dat kun je met een profiel realiseren.

ZitatDeze korte stukjes. Ik wilde graag weten wat jullie daarmee doen.
ik zelf kijk altijd eerst kritisch naar mijn meest gebruikte rijweg op die plaats en plaats dan z'n klein stukje vaak als RMK bij dat spoor. Het maakt ook niet zoveel verschil vaak daar als je een rijweg ingesteld heb een andere trein ook geen gebruik kan maken van dat spoor.
Titel: Re: Mijn Spoorplan
Beitrag von: Woesch in 11. August 2008, 21:15:13
Bob:

Duidelijk antwoord. Bedankt ervoor

m.v. gr Wim