Seite drucken - mooie banen

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Nederlandstalig Stamtafel => Thema gestartet von: Bob Vermeulen in 26. Januar 2009, 14:07:37

Titel: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 26. Januar 2009, 14:07:37
Hallo Stefan,

Ik heb het gevraagde adres op het Anwendertreffen geplaatst zodat iedereen er notie van kan nemen.
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: gerard D in 01. Februar 2009, 01:49:00
Zitathoe gaat het trouwens met het bouwen van de baan?

hallo Bob.
leuk dat je vraagt hoe het met onze baan gaat.
onze kelder is inmiddels klaar, en we zijn nu bezig met een test baan te bouwen.
het is een dubbel sporige ovaal met drie opstel sporen en vijf station sporen.
ben nu bezig met de fahrstrassen en fahrplaneditor.en begin het een beetje te begrijpen.
het zal nog wel even duren voor de treinen zo rijden, zoals ik me dat voorgesteld had


groetjes gerard
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 00:43:49
Hallo Gerard,

Zitathet zal nog wel even duren voor de treinen zo rijden, zoals ik me dat voorgesteld had

Mijn baan is ook nog in opbouw (komende 10 jaar nog zeker) en ik ben eigenlijk ook altijd bezich om het programma te verbeteren of als ik weer een nieuw stukje er bij heb dit stukje weer te integreren in WDP.

On going treinen hobby  :D
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp in 02. Februar 2009, 11:07:13
Hallo Bob,

Ook ik ben een paar jaar bezig met de bouw van een baan, maar als hij af is,
en hij rijdt naar tevredenheid, heb ik weer zin om een andere baan te maken ......
Er zijn altijd weer andere mogelijkheden en plannen.
Dus ook ik kom nooit klaar met het bouwen en aansluiten.
Maar ik ben erg blij dat ik vorig jaar overgestapt ben naar WDP.
Wat kun je daar veel trein verkeer mee regelen.
Ik sta steeds weer versteld, dat er geen botsing komt, alles mooi op tijd stopt.

Met groet Henk.

Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: jlt in 02. Februar 2009, 12:19:52
Hallo Bob, Henk en Gerard D,

Dat is mij precies hetzelfde.
Ook momenteel aan het verbouwen met de nieuwe baan, en zoals het er naar uitziet, gaat het gestaagd.
Echter heb ik de neiging, dat ik tijdens de bouw weer dingen ziet, die ik weer wil gaan veranderen.
Het houdt maar niet op, en daar moet er toch van komen om er een punt achter te zetten, ik vind naar alle redelijkheid tevreden moet zijn met wat ik heb. ;D

Met WDP is voor mij "het neusje van de zalm" heb ontzettend veel plezier in. ;D
Met de oude baan, ging het zo goed, dat ik daarom ook de baan ging veranderen, met ervaring van de vele mogelijkheden met WDP. Het brengt mij wel in een andere gedachtengang, dat wel. :D, het was even wennen. :D, en uiteindelijk is het niet meer te stuiten. Vandaar dat ik steeds wil gaan veranderen, dus effe de rem erop. :D




Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 13:00:22
Hallo Henk en Jan,

Daarom ben ik enkele jaren geleden geheel opnieuw begonnen zodat ik de elektronica en de software volledig kan benutten. Ik hoef dus niets om te bouwen en ben daardoor alleen maar aan het bouwen.

Stuur eens wat foto's van julie baan zodat ik een indruk krijg. Mijn foto's staan op mijn website.
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: jlt in 02. Februar 2009, 13:16:08
Zitat von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 13:00:22
Hallo Henk en Jan,

Daarom ben ik enkele jaren geleden geheel opnieuw begonnen zodat ik de elektronica en de software volledig kan benutten. Ik hoef dus niets om te bouwen en ben daardoor alleen maar aan het bouwen.

Stuur eens wat foto's van julie baan zodat ik een indruk krijg. Mijn foto's staan op mijn website.


Hallo Bob,

1 van de dingen die je aangaf is de elektronica, dat was voor mij een belangrijk punt.
De software is volledig compleet, wordt regelmatig nieuwe versies gemaakt en geupdate e.d.
Dat weten we dus, en dat geeft vertrouwen.  ;)

Overigens een goed idee, om even een foto te plaatsen.
Zal vanavond een paar kiekjes maken. ;)
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: jlt in 02. Februar 2009, 22:04:17
Hallo Allen,

Heb 4 foto's gemaakt van mijn nieuwe baan.

Screenshot 1.
De Station waar ik momenteel aan het uitlijnen bent, dat moet toch even mooi recht lopen, nietwaar.
Met punaise, half ingedrukt voor voorlopig vastzetten. Gestructueerd werken is niet verkeerd. ;)
Helemaal aan het eind zie je de bocht naar rechts, en daar is de volgende screenshot

Screenshot 2.
Vanuit de bocht een overzicht van de opstelsporen en wederom aan het eind nog eens een bocht naar rechts.

Screenshot 3.
Dit gedeelte wordt de zogenaamde "achter de coulissen", daar komt iedergeval een klein schaduw station, waarvan in die ruimte een bewakingscamera ingebouwd wordt.
Wat er in de tafel gedeelte komt, weet ik nog niet, daar ben even aan het uitzoeken.
Weer rechts af, ga we naar de volgende screenshot.

Screenshot 4.
De Brug, drie naast elkaar, en deze wordt waarschijnlijk opklapbaar gemaakt.
Voor de brug is nog een lengte van een tafel van 3.30 mtr, dat aansluit met de tafel van screenshot 3.

Straks als het zover is, dat alle sporen van Station, Opstelsporen, "achter de coulissen" en de Brug wordt gezamelijk totaal 10 cm verhoogt.

Voor de Station staat de draaischijf en die blijft op tafel hoogte staan.

Dan wordt het volgende plan, de Schaduwstation.
Deze Schaduwstation wordt over het gehele omtrek van de tafel (afgelegde spoorafstand is 15.5 mtr), 75cm onder de tafel met 2 spiralen gebouwd.
De Schaduwstation zal in drie delen opgesplits worden, te weten:
Sectie aankomstspoor (rangeren 3 mtr), sorteerspoor (rangeren 5 mtr) en vertrekspoor (rangeren 3 mtr)
Met WDP ben ik momenteel in Buro versie de schaduwstation aan het testen.
Dat lukt heel goed. ;D

Zo, dan heb ik wat te doen voor de komende jaren. ;D
Hoef me niet te vervelen. :D
Titel: Re: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: Stefan Lersch in 02. Februar 2009, 22:11:21
Hallo Jan,

das wird ja richtig groß! In Bild 1, das ist der Bonner Hauptbahnhof, richtig?
Titel: Re: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: jlt in 02. Februar 2009, 22:15:38
Zitat von: Stefan Lersch in 02. Februar 2009, 22:11:21
Hallo Jan,

das wird ja richtig groß! In Bild 1, das ist der Bonner Hauptbahnhof, richtig?

Hallo Stefan,

Richtig!. ;D
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 23:26:26
Jan,

Hardstikke mooi  :D

Wordt zo te zien een moderne baan periode 5 en verder?
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 23:30:44
Hallo alle WDPers,

Jullie hadden alwel gezien dat ik het thema opgesplitst had, daar het niets meer met de bijeenkomsten van WDP in 2009 te maken had.
Titel: Re: WDP bijeenkomsten 2009
Beitrag von: jlt in 02. Februar 2009, 23:47:51
Zitat von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 23:26:26
Jan,

Hardstikke mooi  :D

Wordt zo te zien een moderne baan periode 5 en verder?


Hallo Bob,

Geheel correct. ;)
Wordt ook gebruik gemaakt van moderne seinen.
Maar er wordt ook een kleine deel Epoche 4. ;)


Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 23:55:06
Jan,

Ik doe alles in Ep III
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 03. Februar 2009, 00:03:30
Zitat von: Bob Vermeulen in 02. Februar 2009, 23:55:06
Jan,

Ik doe alles in Ep III

Bob,

Dat wist ik van je, en in jouw prachtige Website heb ik dat gezien.
Om te smullen. Trouwens zeker een goed voorbeeld.!
Ik heb van Bierman een stuk artikel gelezen, over perspectief aanzicht.
Een heel goed geschreven artikel, waar ik daar wat van uithaal.
Ik weet niet meer welke artikel blad dat geweest was, maar het was de moeite waard
om daar eens van kennis te nemen. ;)



Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Raphael in 03. Februar 2009, 10:06:33
Goede morgen Jan,

Ziet er allemaal heel goed uit, complimentjes hoor.

Dat van de punaises is een hele goede, nooit aan gedacht, maar wel zo eenvoudig (dank je voor deze tip)
Mijn eigen baan (na 4 keer te zijn verhuist) is nog steeds niet naar mijn zin, wel het spooren plan, maar niet de loop. en zal wel altijd in de bouwfase blijven.

Thomass
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 03. Februar 2009, 10:23:53
Hallo Thomass,

Van die punaises heb ik al heel lang gebruikt.
Mijn grootvader deed dat, toen ik 9 jaar was, toen waren de Fleischmann rails nog van geperst karton, met van die omgevouwde verzinkte blik materiaal.
Van hem heb ik geleerd, en zei altijd tegen mij "Jan uitlijnen is noodzakelijk, omdat je gauw de kans hebt om te ontsporen", daar zit toendertijd wel van waarheid in. Die geperste karton rails was zeer gevoelig voor hobbels en knikken. Toen Fleischmann toendertijd met de nieuwe modelrails op de markt kwam ( ze hadden zo'n reklame waar je met je voeten op de rails kon staan, hi,hi,hi.) gebruikte mijn grootvader steevast die punaises techniek.
Hij bleef dat techniek gebruiken en het werd steeds mooier en vlakker waren de rails.

Later gebruikten wij die techniek om ook rails te verlijmen.
Er werd een (zacht) rubbere ondergrond als railsbedding gebruikt en op elke gaatje van de rails werd een punaises ingedrukt om het op zijn plaatst te houden. Is de lijm uitgehard, dan werden die punaises weer uitgehaald, en klaar. De rails ziet er dan ook strak uit en bovenal contactloos van de tafel. Je hoort alleen de treinen rijden en niet het resonantie effect.

Dat gebruik ik vandaag de dag nog steeds, vandaar.  ;D

Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Raphael in 03. Februar 2009, 10:34:38
Hey Jan,

De techniek van onze Grootvaders is nog lang zo gek nog niet.

Plesman zij ooit eens, dat het meest complexe valt of staat met het simplesse van de toepasser.

dat blijkt nu maar weer eens.

Thomass
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 03. Februar 2009, 10:38:15
Zitat von: Raphael in 03. Februar 2009, 10:34:38
Hey Jan,

De techniek van onze Grootvaders is nog lang zo gek nog niet.

Plesman zij ooit eens, dat het meest complexe valt of staat met het simplesse van de toepasser.

dat blijkt nu maar weer eens.

Thomass

JAAAAAAA, dat is het spreekwoord van Plesman.!! :D
Ja,ja. ;)

Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp in 03. Februar 2009, 12:09:27
Hallo Jan,

Jou baan ziet er inderdaad indrukwekkend uit.
Ik zal het weekend wat foto's nemen en op het forum plaatsen.
Mijn baan gaat niet uit van een bepaalde periode.
Ik rijdt met alles wat ik mooi vindt.

Met vriendelijke groet, Henk
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Stefan Lersch in 03. Februar 2009, 13:44:30
Hallo Jan,

eine Frage habe ich noch: bislang baust du auf einer Ebene. Hast du vor, auch weiter nach oben oder unten zu bauen? Das ist ja, wenn man Platz hat, nicht unbedingt nötig.

Hallo alle,

ich habe hier auch ein paar Bilder. Ich werde auch noch lange brauchen, wie man sieht. Na, jetzt bin ich erst mal erkältet und mein Kopf brummt, da wird das nichts mit weiter bauen.

Meine Bahn ist in in U-Form, Spurweite N, wie ihr wisst und 3,40m * 2,25m * 3,20m groß. Auf dem ersten Bild seht ihr die rechte Seite. Dort kommt der Bahnhof hin. Vorne sieht man die Gleise zum Schattenbahnhof, den ich aber erst jetzt baue. Den kann ich einfach auf die untere Platte schieben.

Hinten entsteht ein Gleiswendel. Da kommt mal eine Burg drauf, in der Mitte ein Wasserfall mit einer riesigen Brücke.

Beim anderen Bild seht ihr eine Abkürzung, um in einer kleinen Runde wieder zurück zum Bf zu kommen. Das hier ist die Stelle, wo der Wasserfall hin kommt. Links und rechts kommen zwei Berge hin. Das 3. Gleis ist für den Nahverkehrszug, der hier auf einer eigenen Strecke fahren kann und auf der linken Platte noch einen weiteren Bahnhof bekommt. Auf der linken Platte ist aber noch gar nichts...

Also weiß ich, was ich die nächsten Jahre machen werde. :D
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 03. Februar 2009, 13:55:36
Hallo allen,

Ook ik heb punaisers gebruik maar die doen zo zeer aan de vingers als je ze er weer uit moet halen hier een alternatief
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Raphael in 03. Februar 2009, 15:05:30
Hey Bob,

Leuk, heel leuk. een zogenoemde "softpunaiser"  die doen inderdaad niet zoveel pijn aan je vingers. (of je moet tehard op je toetsenboord bezig zijn)

Thomass
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 03. Februar 2009, 21:28:36
Zitat von: Stefan Lersch in 03. Februar 2009, 13:44:30
Hallo Jan,

eine Frage habe ich noch: bislang baust du auf einer Ebene. Hast du vor, auch weiter nach oben oder unten zu bauen? Das ist ja, wenn man Platz hat, nicht unbedingt nötig.

Hallo Stefan,

Platz genug für 1 Ebene zu bauen.
Im meine Alter Anlage hatte ich auch 1 Ebene.

Ein sehr schön Anlage hast Du. ;)

"Also weiß ich, was ich die nächsten Jahre machen werde.  :D"

Aber dann Hasst Du noch Vielen Jahre Spass. :D
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bremer in 30. März 2009, 14:10:48
Hallo Jan, toevallig keek ik weer eens in het forum en zag ik jouw baan in aanbouw in het forum. Nu wil ik niet kinderachtig doen en ik zie dit wel vaker en ben er zelf ook schuldig aan geweest maar is jouw station Bonn niet wat te hoog gegrepen? Je moet wel een enorme baan hebben om ook zo'n grote stad te gaan bouwen. Ik zie dat jouw perrons hooguit 1 meter lang zijn. Afgezien van de enorme perrons die bij zo'n groot station horen en dan heb ik het nog niet eens over de lengte van de perrons. In werkelijkheid zijn perrons (ook voor ICE treinen) enorm lang, vaak bijna 1 kilometer. Dit wil zeggen dat jouw perrons ongeveer 8,70 tot 10 meter lang zouden moeten zijn. Ik heb ooit station Baden-Baden gehad en heb daar toen kritiek op gehad op mijn modelspoorclub om diezelfde reden. Mijn baan is maar 4 meter op z'n langst en daar past zo'n enorm station helaas niet bij. Je kunt moeilijk een klein dorpje bouwen als je dit station hebt. Grote stations van Faller en Vollmer zijn erg mooi maar passen vaak niet op kleinere banen. Dit geldt ook voor de grote stadshuizen van betreffende merken, dit vergt een grote baan. Het staat ook niet als je helemaal geen rekening houdt met de verhouding werkelijkheid en model. Het is maar een mening hoor, het is jouw baan.
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 30. März 2009, 14:42:12
Hallo Roel,

Die mening van jouw is ook terecht. ;D
Met die kritiek kan ik mee leven, en ik heb daar wel een lange tijd mee zitten worstelen.

Mijn thema was geen bergen of landschappen e.d maken, maar een stuk gedeelte van een station.
Ik heb in allerlei prachtige banen gezien waarbij alleen een gedeelte van een thema wordt gebouwd.
Ik heb daar een boek van waar o.a Klaas Zondervan de schrijver van is, ook diverse thema's te zien waren.
Je moet mijn baan niet zien als een groot landschap gebeuren.
Termeer wilde ik alleen treinverkeer zien en dat heb ik geprobeerd te koppelen met meertreinenverkeer met WDP. ;D
Ik heb getracht een evenwicht te creeren, maar dat valt niet mee. :-[
En inderdaad de verhouding willen we toch enigsinds behouden.

Mijn thema gaat dus over station met opstelsporen.
Dat alleen al, heeft een afstand van 7.5 mtr, en dat is de helft van mijn baanoppervalkte, dat is de ene kant van het aanzicht. Nu de andere helft nog. :-[

Maar Roel, je hebt volkomen gelijk, dat er niet willekeurig lukraak bouwen.

Bedankt voor je positieve kritiek. :D

Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bremer in 30. März 2009, 14:59:09
Ik zie net je reactie maar als je dan een gedeelte van een station zou willen bouwen is het dan niet beter om het station (Bonn) geheel tot z'n recht te laten komen zoals het hoort en dan de afgaande sporen laten verdwijnen in een schaduwstation, dat lijkt mij mooier dat een half station wat niet beantwoordt aan een kopie van de werkelijkheid.  ;) Het is beter vooraf een goed plan te hebben dan er na de bouw achter te komen dat het toch niet is wat je dacht dat het zou moeten worden. Zonde van het geld en de nodige bouw uren.  :(
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 30. März 2009, 16:38:11
Hallo Roel,

Hoe ziet jouw baan er uit?
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 30. März 2009, 16:43:57
Zitat von: Bremer in 30. März 2009, 14:59:09
Ik zie net je reactie maar als je dan een gedeelte van een station zou willen bouwen is het dan niet beter om het station (Bonn) geheel tot z'n recht te laten komen zoals het hoort en dan de afgaande sporen laten verdwijnen in een schaduwstation, dat lijkt mij mooier dat een half station wat niet beantwoordt aan een kopie van de werkelijkheid.  ;) Het is beter vooraf een goed plan te hebben dan er na de bouw achter te komen dat het toch niet is wat je dacht dat het zou moeten worden. Zonde van het geld en de nodige bouw uren.  :(

Hallo Roel,

Met plannen, ben ik continue mee bezig, en wat niet goed is, wordt weer gewijzigd. ;D
Dat is ook het leuke van deze hobby.

Jouw idee is nog lang niet zo gek, ik neem het van harte aan, en neem het mee om wat ideeen uit te werken.
Bedankt voor je suggesties. ;D

P.s: Hier een voorbeeld van Station Stuttgart
Zie bijgaande link.
Zoiets had ik in mijn gedachten. ;D

http://freymodell.de/1.html

Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 30. März 2009, 17:36:49
Jan Leendert,

ZitatZoiets had ik in mijn gedachten.
Wat is dromen toch mooi, zouden we meer moeten doen  ;)
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 30. März 2009, 17:40:14
Zitat von: Bob Vermeulen in 30. März 2009, 17:36:49
Jan Leendert,

ZitatZoiets had ik in mijn gedachten.
Wat is dromen toch mooi, zouden we meer moeten doen  ;)

Hoi Bob,

Dat kunnen we elke dag doen, dromen, dromen, en elke keer proberen we dat in onze banen te realiseren. ;D
1 droom heeft het waargemaakt, en dat is WDP.!! :D :D
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bremer in 31. März 2009, 09:58:26
Jan, je slaat de spijker op z'n kop met die afbeelding van Stuttgart. Als je zo'n groot stationsgebouw wilt gebruiken dan kun je niet volstaan met 1 of 2 perronnetjes van 50 cm, dan neem je jezelf in de maling. Zeker als je een kopie van de werkelijkheid wilt. Je gaat ook niet rijden in een duits landschap met nederlands materieel, toch?
Bob ik ben sinds pas, na het gedeeltelijk lezen van de dikke gebruiksaanwijzing bezig met het opzetten van een proefbaantje. Ik wil graag de mogelijkheden onderzoeken van het programma met een proefbaantje alvorens ik met het grote werk aan de gang ga. Het is een beetje zonde als je bij de bouw van de "grote" baan er achter komt dat ik niet goed heb gelezen en dus dingen verkeerd zie en doe. Ik heb een proefbaan van ongeveer 2 meter x 1.50 meter. Dubbelsporig met overloopwissels en een paar stukken doodlopende rails met aan het eind buffers. Ook heb ik alleen nog maar virtuele seinen ingebracht in het plan, hopend dat dat voldoende is om het te laten werken. Op mijn grote baan wil ik een middelmatig station, zoals "Wildbach" van Vollmer of zoiets. Helaas heb ik na al de kritiek op mijn vorig station Baden-Baden (toch wel duur) bij het vuil gezet uiteindelijk, zo ook nog een grote kerk "Stuttgart Berg" van Vollmer en nog wat te grote stadshuizen. Ik heb vroeger nogal eens wat gekocht op uiterlijk, zonder er bij stil te staan wat voor thema ik eigenlijk wilde. ik kocht wat ik mooi vond. Achteraf bekeken, fout!!
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 31. März 2009, 10:26:14
Zitat von: Bremer in 31. März 2009, 09:58:26
Jan, je slaat de spijker op z'n kop met die afbeelding van Stuttgart. Als je zo'n groot stationsgebouw wilt gebruiken dan kun je niet volstaan met 1 of 2 perronnetjes van 50 cm, dan neem je jezelf in de maling. Zeker als je een kopie van de werkelijkheid wilt. Je gaat ook niet rijden in een duits landschap met nederlands materieel, toch?


Ik heb vroeger nogal eens wat gekocht op uiterlijk, zonder er bij stil te staan wat voor thema ik eigenlijk wilde. ik kocht wat ik mooi vond. Achteraf bekeken, fout!!

Hallo Roel,

Ik zei "Zoiets had ik in mijn gedachten."

Niet dat ik Stuttgart in die orde van grote wil gaan bouwen, want daar heb ik de ruimte niet voor.  ;) (Dat is overigens een perfect nagebouwde baan!!, en 20 jaar over gedaan!.) Mij gaat het om, om ervaring op te doen naar een goede verhouding, en dat is best wel lastig. Vroeger had ik ook zoiets van, hier een berg, daar een industrie, hiero een marktplaats, ohja vergeet even de station (waar kan ik die ..... :(), en ook een joekel van een kerktoren, en als je op een beurs bent geweest, kom je met een kermis pakket thuis, die je ook nog wil tussen boren. Die ervaring kan ik met je delen. Ook daar ben ik geheel vanaf gestapt. Dus 1 thema van een baan ontwerp.

Dat Station Bonn had ik van onze kinderen in 1991 cadaeu gekregen, en daar heb ik met mijn kinderen in 1991 in die kerstdagen, Station Bonn in elkaar gebouwd. Dus zei mijn vrouw later, waarom gebruik je die Station niet.
Dus ik weer passen en meten of dat kan.

Ik rij alleen Duits en geen Nederlandse treinen, bovendien met tijdperk V en hoger.
Als je op Google map Bonn intikt, dan merk je ook dat Station Bonn slechts 5 a 6 sporen heeft en praktisch de lengte van het Station de perrons zijn. End verderop (aan de linkerkant) zie de opstelsporen. Dat idee wilde ik proberen te realiseren.
Of dat geheel lukt, hangt van de verschillende factoren af, immers heb ik de ruimte waar toch passen en meten moeten worden toegepast. Ik zie dat als een uitdaging. ;D
Dat is het fasinerende van onze treinhobby, gesteund met het spreekwoord, door schade en schande wordt men wijs. ;D



Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 31. März 2009, 13:19:43
Zitat von: Bremer in 31. März 2009, 09:58:26

Bob ik ben sinds pas, na het gedeeltelijk lezen van de dikke gebruiksaanwijzing bezig met het opzetten van een proefbaantje. Ik wil graag de mogelijkheden onderzoeken van het programma met een proefbaantje alvorens ik met het grote werk aan de gang ga. Het is een beetje zonde als je bij de bouw van de "grote" baan er achter komt dat ik niet goed heb gelezen en dus dingen verkeerd zie en doe. Ik heb een proefbaan van ongeveer 2 meter x 1.50 meter. Dubbelsporig met overloopwissels en een paar stukken doodlopende rails met aan het eind buffers.


Hallo Roel,

Na het lezen van jouw tekst kan ik je beamen dat dit eigenlijk, de beste oplossing is.
Zo ben ik na het afbreken van mijn vorige baan ook een proefbaantje begonnen en de grond beginselen van WDP te doorgronden. Vanuit die ervaring ben ik ook aangespoort om aan een nieuwe baan ontwerp.
De vele mogelijkheden die WDP heeft, heeft mij van ideeën doen veranderen.
Aansluitend komt de nieuwe WDP Premium 2009, daar verwacht ik op het gebied van elektronica (in mijn geval Rautenhaus) veel van. Dan kan ik gelijk meenemen en aanpassen.

Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bremer in 01. April 2009, 10:16:26
Dat je emotionele binding hebt met het station, kan ik wel begrijpen, dat had ik ook met Baden-Baden maar op een gemiddelde baan van een doorsnee particulier kan zoiets bijna niet. Door schade en schande word je wel wijzer maar het kost soms een hele berg geld waar je niets aan hebt gehad. Ik sta ook versteld van de mooie kermis attributen van Faller maar zo'n pakket van een draaimolen of reuzerad beslaat al gauw 60cm in het rond en daar moet je wel de ruimte voor hebben.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je een passend (voor de ruimte die je beschikbaar hebt) thema zoekt en dat zo goed mogelijk uitwerkt, ook al is het niet groot. Groot is niet altijd beter. Het zou jammer zijn als er op een keer iemand bij je komt en gelijk zegt, wat een rare opzet. Je moet als het even kan iemand versteld laten raken van jouw baan, ook al is het geen Stuttgart. Een modelbouwclub waar ik ooit lid van was had ooit als thema een betriebswerk en niets anders. Het geheel was zo'n 7 meter lang en alles eindigde eenzijdig in een schaduwstation.

Wat je ook vaak ziet en wat beslist niet kan is wanner iemand een hoge snelheidstrein aanschaft en die dan laat rijden op rails met houten dwarsliggers, dat bestaat ook niet. Of rails over een metalen (ijzeren) brug met houten dwarsliggers, dat bestaat ook niet in het echt. De rails zit in zulke gevallen altijd op het brugframe geschroefd met binnen de normale rails ook nog geleiderails (anti-ontsporing) die op elk uiteinde van de brug naar elkaar toelopen. het zijn zo van die dingetjes, maar toch...

Al die wijsheid heb ik uiteraard niet van mezelf hoor. vele jaren geleden heb ik eens een serie boekjes gekocht van "de kleine modelbaan serie" en vele tijdschriften van Miba en Eisenbahn Journal zijn de bron van mijn kennis. In deze tijdschriften en boekjes zijn zulke en andere mooie thema's veelvuldig beschreven.
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Kees Polm in 01. April 2009, 15:17:44
Heren,

Wij hebben een buurvrouw die steeds roept, Dit is mooi ! en dan gaat het meestal over de inrichting van haar huis en de kleur van haar haar.

Wij daarentegen vinden het helemaal niet mooi. Zij zou dus eigenlijk moeten zeggen Ik vind het mooi.
Wat ik hiermee zeggen wil is het volgende.

Dat wij op het forum van gedachten wisselen hoe je een modelbaan op zou kunnen zetten qua scenery, verhoudingen e.d. is natuurlijk prima en daar kun je van leren.

Maar als we gaan roepen dat iets absoluut niet kan en dat we aan het bouwen zijn om negatieve opmerkingen
van anderen te voorkomen
denk ik dat we honderden en misschien wel duizenden modelbaners in Ned. voor het hoofd stoten, want ook zij beleven veel plezier aan hun hobby, dus als zij het op hun manier doen is het goed.

Ervaringen uitwisselen prima maar laten we niet al te belerend worden.

Gr. Kees
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 01. April 2009, 21:23:18
Hallo allen,

Ik ben al 5 jaar bezigh met mij baan, heb alles van te voren op papier gezet en toch..........
Heb ik veel verandert in de loop der jaren.

Heb ook een test baantje gehad met WDP en toch heb ik nog veel verandert in de loop der jaren.

Weet je wat ik zo leuk vind aan modelbouwen (treinen):"het geen ik doe, doe ik zelf en ik beslis zelf wat ik wil en leuk vind"
Er zijn maar weinig hobby's die dat kunnen evenaren.

Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: Bremer in 02. April 2009, 11:35:23
Beste WDP ers, het was niet mijn bedoeling wie dan ook tegen het hoofd te stoten mijn mijn bijdrage. Iedereen kan en mag een mening hebben over het wel en niet kunnen van diverse zaken op de modelbaan. Ik vertelde slechts mijn ervaring uit het lezen van diverse lectuur, hopende mensen te kunnen helpen. Het geen ik zei was ook niet mijn stelling maar slechts een observatie. Het leek mij alleen wel aardig hoe ervaren modelspoorders (uit de bladen) hun baan opzetten en specifieke aandachtspunten hadden betreffende de zaken die ik noemde. Een ieder heeft recht op zijn/haar fantasie natuurlijk. Wat wel of niet zou kunnen op een baan, moet een ieder natuurlijk zelf weten, excuses hiervoor. :-X
Titel: Re: mooie banen
Beitrag von: jlt in 02. April 2009, 23:54:32
Hallo Allen,

Roel, Ik vat het ook positief op.!!! ;D
We bedoelen het ook goed met onze hobby en iedereen die daar aan zijn hobby bezig zijn, hebben 1 ding gemeen, en dat is de ontspanning. Die keuze ligt natuurlijk bij iedereen zelf, gezien het feit dat iedereen een eigen belevingswereld heeft. En in die belevings wereld moeten we als ModelBouwer respect tonen. ;)

Maar om toch even op jouw argumenten terug te komen, hebben we diezelfde golflengte wat betreft 1 thema.
Dus, ook hier ligt de uitdaging. :D

Eigenlijk moeten we zeggen, je blijft steeds bezig met je hobby, leuk toch.!
Dat vind ik grensverleggend in ieders eigen belevingswereld. ;)

Laten we onze hobby leuk houden. ;D ;D