HALLO,
Ik mijn schaduwstation zover aangesloten dat de wissels en de seinen in het banenplan functioneren. Ik rijdt Marklin 3 rail met CS1 Nu ben ik zover dat ik de terugmeld contacten aan kan gaan sluiten. Ik heb blokken verdeeld in 3 secties.Ik gebruik C rail en massadetectie. Alle blokken zijn gescheiden door isolatie. De bezet meld draad is aangesloten op de zelfde rail als die waar de isolatiepinnen zitten. Ik gebruik BMD16N module =een s88 model van Hub Maaskant. Ik heb de eerste contacten aangesloten mar ik zie geen bezetmelding??!! Verder worden de treinen niet gedetecteerd in de treinnummervelden. Ik ben een beginner. Ik ga ervan uit dat indien een lok op een spoor staat dat deze wordt gedetecteerd. Natuurlijk zijn ale loks voorzien van een decoder. De loks zijn ook te besturen met WDP. Wat doe ik niet goed?? Hulp wordt zeer op prijs gesteld daar ik de oplossing niet in de handboeken (Duits en Nederlands) terug kan vinden.(http://banenplan%20lou.jpg)
Misschien stel ik wel domme vragen hiervoor bij voorbaat mijn excuus.
Met vriendelijke groet,
Lou
hallo Lou,
Heb je de s88 modules in - systeeminstellingen - bij terugmeldmodules ingevoerd.
Gr. Kees
Hallo Lou,
Een paar vraagjes.
Zie je ook op je CS1 geen bezetmelding?
Zijn jou "C" contact rails van märklin of zelf gemaakt,
(door van de gewone rails contactrails te maken.)
Vergeet niet om wanneer je rails tussen de 2 contactrails heb gedaan
van deze ook de min leiding door te knippen.
Met groet Henk
Ja ik heb in de systeeminstellingen de modules ingevoerd. Ik heb op een centrale plaats 7 modules geminyeerd, Dit betekent volgs, de handleiding dat ik 14 modules in moet voeren. Dit heb ik gedaan. Nee op cd CS! zie ik ook geen terugmelding. Ik gebruik "gebruikte" rails en ik heb de rails zelf gemaakt volgens tekeningen welke op het net circuleren. Het kan wel zij dat er meerdere contacten zijn doorgeknipt, maar ik heb volgens tekeningen welke op het net circuleren de rails geprepareerd. Ik voeg een afbeelding toe welke ik als voorbeeld heb gebruikt. Ik heb geconstateerd dat indien ik het s88 verloopstuk naar utp kabel aansluit volgens de gebruiks aanwijzing dat alle bezetmelders ROOD kleuren, draai ik het verloopstuk 180 graden dan zijn de contacten wit!!?? Ik heb wel pas 8 kabels aangesloten (1 t/m 8) Ik heb zojuist nogmaals getest maar WDP herkent ook geen lok op de treinnummervelden. Wat doe ik nu verkeerd?? Groet,
Lou
Hoi Lou,
Even 1 probleem tegelijk, wij zijn ook maar beginners he.
Ook al kun je de loks via WDP handmatig besturen, dan wil dat niet zeggen dat wdp een lok herkend die jij op de baan zet. Je zult eerst de lok op een treinnr. veld moeten slepen met de muis. als de lok dan gaat rijden van veld naar veld
via eerder aangemaakte rijwegen zul je zien dat wdp de lok wel kan volgen van veld naar veld.
Je schrijft dat je de baan hebt verdeeld in blokken met daartussen een isolatie.
elk blok heb je verdeeld in 3 sekties dus ook daar moet een isolatie(dit miste ik even in je verhaal) tussen en elke sektie heeft zijn eigen terugmelddraad naar de S88. Bovendien moet elke C-rail geprepareed(doorgeknipt) zijn.ook als ze tot dezelfde sektie behoren.
Dat rood weergeven van alle sporen heb ik ook in het begin gehad, bij mij bleek het een verkeerde kabelverbinding te zijn
waarbij in een contrastekker die in de bmd modules gebruikt worden 2 van die ijzeren stripjes elkaar raakten. je zou ze eens goed moeten kijken of alles wel goed zit.
Kan het ook niet zijn dat er iets met het verloopkabeltje aan de hand is.
Ik zou deze storing proberen op te lossen door te beginnen van voor af aan en alle aansluitingen eerst goed kontroleren.
Ik neem aan dat je in het CS 7 modules hebt ingevoerd.In WDP 14 is korrekt ook neem ik aan dat je daar het CS als dig syst. hebt ingevoerd.
Gr. kees
Hallo Lou,
Zoals Kees al aanga even de dingen schijden:
ZitatOok al kun je de loks via WDP handmatig besturen, dan wil dat niet zeggen dat wdp een lok herkend die jij op de baan zet. Je zult eerst de lok op een treinnr. veld moeten slepen met de muis.
Wat hier bedoeld wordt:
Klik met je rechter muis op een lok (boven in WDP) blijf deze ingedrukt houden en sleep de lok dan naar een trein# veld. Is de "cursor boven het trein# veld laat dan los, vanaf dat moment zou WDP het lok nummer moeten herkennen.
Zitatals de lok dan gaat rijden van veld naar veldvia eerder aangemaakte rijwegen zul je zien dat wdp de lok wel kan volgen van veld naar veld
dit gedeelte van herkenneing werkt alleen als ook je RMK's werken want anders weet WDP niet dat de lok verschoven is.
Het is dus een combinatie die je moet oplossen.
Ik begrijp dat geen van 8 RMK het doen, dat zou voor mij een teken zijn dat er iets niet goed aangesloten
of zoals andere al zijden in WDP is het niet goed aangegeven. Kan je een screen shot plaatsen van je systeem instellingen daar waar je de RMK modules hebt gedefinieerd.
Overigens vul ook even je profiel dan zien we in een oog opslag wat voor techniek je toepast bij je baan
Beste Bob,
ik heb 3 scr,sh, gemaakt van de systeem instellingen ( zie bijlagen) Ik heb de aansluiting op de cs1 nog eens nagekeken. De verloopstekker kan op 2 manieren aangesloten worden. Ik denk dat ik deze nu goed heb, want geen enkele bezet melder is rood gekleurd ( kan ook eigenlijk niet want er staat een trein op de rails.) Als ik inderdaad een trein naar een treinnummerveld sleep dan word deze in het veld gezet, maar als ik de trein in beweging zet gebeurt er niets. Ik kan op dit moment niet ontdekken wat er fout is. Ik heb een baanvak uit elkaar gehaald en de aansluitingen bekeken. Ze zijn aangesloten zoals in de eerste bijlage is aangegeven. Ook op de RM monitor is geen beweging te zien. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Met vriendelijke groet,
Lou
Beste Bob,Henk, Kees,
Ter aanvulling nog twee scr.sh. van de Rm(Tm) monitor. Ik begrijp hier niets van, kan natuurlijk aan mij liggen.
Monitou2.jpg is de situatie met Contact naar CS1. Moniyoy is de situatie als de CS1 niet is aangesloten. Ik zie 53 terugmeld contacten die niet bezet zijn en EEN is bezet hoewel deze niet is aangesloten. Er zijn pas 8 contacten aangesloten op module 1(1 t/m8) (totaal 16 contacten). Verder is de situatie met en zonder aansluiting naar de CS1 exact hetzelfde. In de CS1 zijn 7 modules geconfigureerd van 16 contacten!!
Goedemorgen Lou,
Ik denk dat je even terug moet naar het begin om dit op te lossen.
Koppel alle rm modules los behalve de eerste.
Stel deze rm module opnieuw in in de Syst. instellingen van WDP dus 2x8 maar ook in het CS dus 1x16
kontroleer de 8 aansluitingen goed.
kontroleer of deze aansluitingen korresponderen met de nummering van de rm kontakten in je banenplan.
Kontroleer goed de railscheidingen van de sekties en het betreffende blok maar ook of op dit gedeelte de rails goed zijn doorgeknipt op het gedeelte dat je nu hebt aangesloten.
Vraagje, hoe heb jij de massa-vebindingen aangesloten.
Geef eens een scr-sh. van je RM nummering.
Geef eens een scr-sh. van de rijweg op dit aangesloten gedeelte.
De seinen links in je banenplan staan volgens mij verkeerd om, ervan uitgaande dat je 2 richtingen wil rijden n je sch. st.
Ik moet nu gaan werken maar missch. zijn er anderen vandaag vrij om je verder te helpen ik zie het vanavond wel
Succes Kees
Lou
Ik denk toch dat het een simpele aansluitfout is en niet zozeer instellingen.
je hebt pas 8 kontakten aangesloten maar de rm monitor geeft er veel meer aan
ik vermoed dat het ligt aan je railscheidingen en/of het bewerken van de rails.
C-rails- is mijn ervaring kunnen rotdingen zijn, want ook al heb je ze goed bewerkt dan nog kunnen ze onderling kontakt maken omdat de scheiding tussen 2 rails bij de spoorstaven minimaal is en als de rails niet goed vlak liggen raken die elkaar en gaat het mis.
Blijft vreemd dat je geen terugmelding krijgt als je een lok op dit gedeelte zet vandaar mijn vraag om de andere scr. shots
Dus probeer mijn vorige antwoord uit te voeren en dan komt het heus wel goed.
En wellicht is er nog een ander forumlid die je vandaag ui de brand kan helpen.
Gr. Kees
Hallo Lou,
Heb je de eerste S-88 ook op de aarde van het digitaal systeem aangesloten?
Wanneer ik dat doet, zijn bij mij ook alle baan delen met bezet melding rood,
terwijl er geen trein op staat. Dus ik heb de eerste (en ook de andere) niet
op de aarde van het digitaal systeem aangesloten.
Met groet, Henk
Hallo Lou,
Voor zover ik kan zien is alles goed ingegeven in WDP.
Ik zou alle RMK even los halen bij BMD16N module
Daarna 1 aansluiten en op dat stuk een lok plaatsen werkt dat dan de volgende aansluiten.
Als dat niet werkt dan de bedrading goed nakijken want ik denk dat daar een foutje zit en je dat over het hoofd zie.
Hopelijk heb ik ook nog een mogelijk probleem wat speelt.
Wat vaak wordt vergeten zijn de stootjukken van C-rails.
Er zijn twee types.
1: Waarbij de spoorstaven onder het stootjuk ook doorverbonden zijn middels het bekende "bruggetje", optie, deze dus ook doorknippen.
Gebeurd dit niet dan wordt op dat punt de gehele scheiding van de spoorstaven over heel de baan ongedaan gemaakt.
2: Er zijn ook stootjukken waar in het geheel geen aansluitingen, dus ook geen "bruggetje" aanwezig is.
Aanvullend in de bijlage een wat uitgebreidere tekst betreffende het voorbereiden van de modelbaan voor het gebruik via de Pc/Windigipet.
Hallo Lou,
Weet je zeker dat de BDM16 van "HM" goed is opgebouwd? niet heel toevallig een pootje van een van de 6 IC's misgestoken in een van de voetjes. dit gebeurt nog wel eens meer.
Ook het weerstandsnetwerk van 100 kilo Ohm even controleren op de juiste positie (het is een 4+1 netwerk wat inhoud dat je een gemeenschappelijke aansluiting hebt voor de vier weerstanden (pin 1))
Bij alle BDM16 printen die ik onder mijn baan heb hangen is dat 2 x zo gebeurt. en ook ik had toen alles op bezet staan tewijl er niets op de baan aanwezig was.
op de WDP site staat een leuk hulp-apparaatje wat je simpel in elkaar kan bouwen op gaatjes print, en waar mee je de BDM16 goed kunt testen op de funktionaliteit.
http://www.windigipet.de/win-digipet-downloads/p_5/
een simpele S88 tester.
Met een vriendelijke groet
Thomass
Beste mensen,
Ik heb om alles uit te sluiten het bovenste stuk baan, contact 1 t/m 3 geheel van de baan geïsoleerd en apart voorzien van voeding. \er is dus nu een afzonderlijk stuk van een 2.50 waaraan 3 bezetmeld draden zitten. de buitenste stukken zijn NIET met de rest van de baan verbonden. Ik heb dus nu BM 1, 2 , 3 geheel geïsoleerd van de baan. De voeding komt van het CS. Trein reageert middels WDP. alle Module afgekoppeld behalve de eerste. Navraag gedaan bij de leverancier voor het bevestiging van de goede connectie met het CS. Aansluiting naar de S88 bus is goed. Ik heb 1 rode draad naar de Module aangesloten en 1 terugmeld contact. Alle verbindingen gecontroleerd en alle contactverbrekingen (knippen normaal gecontroleerd. Alles in mijn ogen correct. Helaas als ik de trein op BM 1 zet krijg ik geen bezetmelding. Inmiddels heb ik geen complete bezet.emelding meer. De totale bezetmelding lag aan het feit dat de meegeleverd connector in spiegel was gemaakt, stekker andersom in de S88 bus en probleem hiervan tenminste verholpen. Ik heb de modules niet zelf gemaakt maar deze door Huib Maaskant compleet laten aanleveren, hij heeft deze ook vooraf getest en OK bevonden. Ik heb een file toegevoegd van de baan met terugmeldcontact nummering.Voor de verzending nogmaals alles gecontroleerd en alle stootblokken verwijderd. Er zijn GEEN rijwegen aangemaakt.Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik weet het nu echt niet meer.
Groet,
Lou
Hallo Lou,
Probeer eerst of je op jou CS, terug meldingen zie.
Ze lopen daar van rechts naar links, dus bij de 1e 16 blokjes
het eerste blokje rechts is nr.1.
Doen de terugmeldingen op je CS het niet, zal het ook onder WDP niet werken.
Met groet, Henk
hallo allen,
Lou heeft nu alles gekontroleerd op juiste aansluitingen, hij zou dus nu toch een terugmelding moeten krijgen.
Ik ken de BMD niet, misschien dat iemand van jullie die er ook mee werkt de aansluiting hiervan met hem kan doornemen voeding? - massa op welk kontakt etc. Raphael?????
Gr. Kees
PS Lou, volhouden he komt goed.
Hallo allemaal, Ik heb zo-juist middels een hagelnieuwe rm-dec-88-f van LDT een contact aangesloten. aansluiting gedaan vlgs schema van LDT voor de Opto. De rode draad aan de massa symbool en de groene bezetmelddraad op contact 1.
Nog steeds geen bezetmelding. Ik heb wel alle rails apart voorzien van digitale stroom. D.w.z. ik hen ieder rail apart op een ringleiding aangesloten dit om later problemen te voorkomen als het schaduwstation moeilijker bereikbaar zal zijn.
Hoe kan ik controleren op de cs1 of er bezetmelding wordt weergegeven?? Om uit te sluiten wil ik snel een nieuw stuk baan van 1 meter voorzien van een terugmeld draad (natuurlijk ook de rails bewerken) en deze dan aansluiten op de terugmeld module. Ik wil dit doen om uit te sluiten dat het aan de CS zou liggen. Moet er dan een nieuw banenplan ingevoerd worden,
of kan ik in het bestaande scherm snel een stuk rail tekenen en daar terugmeldcontact 1 op geven, en dan natuurlijk de 1-notatie in het originele banenplaan verwijderen.
Groeten,
Lou
Hallo allemaal,
Is er misschien iemand die in de buurd woont van Lou en ook werkt met de CS1 die eventueel wat tijd heeft om eens te kijken? Lou laat eens weten in welke deel van Nederland je woon misschien reageerd iemand.
Goede avond allen, Ik woon de de gemeente Venlo (Noord Limburg).
Ik heb het plan om een recht stuk van een meter te prepareren uitgevoerd. Alle contacten doorgeknipt (C-Rail 0) De contactpuntjes goed weggedrukt zodat deze geen contact kunnen maken. Het stuk rail aangesloten op de ringleiding. De terugmeld contactdraad aangesloten op de bezetmelder. Op het originele banenplan een stuk rail getekend, en voorzien van terugmeldcontact 1. Uit het origenele banenplan de terugmeld contact met nummer 1 verwijderd. de trein is te besturen via wdp. Ik heb de test trein in het treinummerveld gesleept, wordt ook herkend. Ik voeg een afbeelding van de railaansluiting bij.
Ik krijg geen bezetmelding. Goede raad is nu duur. Ik heb denk ik alles geprobeerd maar krijg het spul niet werkend. Zal waarschijnlijkergens een domme fout zijn af niet goed nagedacht maar ik kom er niet meer uit.
Bedankt alvast voor alle reacties, ik ben zakelijk 5 dagen in het buitenland en zal pas tweede paasdag weer in Nederland zijn. Ik hoop dat iemand in die tijd een lumineus idee heeft.
Groeten uit Venlo,
Lou
Hallo Lou,
ich weiß jetzt nicht, ob ich Dein Problem richtig verstanden habe. Bei der CS1 ist es ähnlich, wie bei der ECoS. Hier ist einen zusätzliche Masseverbindung, wie es in dieser Grafik (http://www.bmbtechnik.de/bilder/GBM-ECoS.gif) auf der Webseite von Gerd Boll (http://www.bmbtechnik.de/s88decoder.html) dargestellt ist, erforderlich, sonnst funktioniert die Rückmeldung nicht.
Nu weet ik niet of je probleem ik het goed begrepen heb. Wanneer CS1 is vergelijkbaar, net als in ECOS. Hier is een extra veld verband, zoals in dit afbeelding (http://www.bmbtechnik.de/bilder/GBM-ECoS.gif) op de Gerd Boll website (http://www.bmbtechnik.de/s88decoder.html) wordt weergegeven, nodig, de zon niet feedback.
Groeten
Dirk
Lou,
ik heb even geexpirimenteerd met een (geleende) CS1, en een viessman 5217(gelijk aan de bdm16 die jij hebt)
op de midde rail, heb ik mijn rij spanning.
op de rechterrail de massa.
de linker rail heb ik over een lengte van ongeveer 2 meter opgedeeld in detectie secties door de spoorstaaf te isoleren van de rest. elke sectie aangesloten op een aansluiting van de 5217.
bij mij werkt alles zoals het zou moeten werken (wagonnetje heen en weer geduwd en elke sectie detecteerd de wagon)
Ik vermoed dat je geen verschil hebt gemaakt tussen linker en rechter spoorstaaf (1 voor de vaste rijspanning massa, de andere zijde voor de detectie (in geisoleerde stukken)
>>Kees<<, ik heb de manual van de BDM16 bij gesloten
Thomass
Zitat von: Raphael in 08. April 2009, 23:52:35
Ik vermoed dat je geen verschil hebt gemaakt tussen linker en rechter spoorstaaf (1 voor de vaste rijspanning massa, de andere zijde voor de detectie (in geisoleerde stukken)
Wanneer mijn bijlage goed doorgelezen was had men kunnen lezen dat er vaak (perongeluk) een "twist" in de rails wordt aangebracht.
Wanneer een dergelijke "twist" aanwezig is, is het ellende.
Goede avond allen,
Bedankt voor jullie reakties. Ik heb vanavond nogmaals een baanstuk geïsoleerd van de baan. Alle aansluitingen en knipwerk gecontroleerd. Ik heb hiervan enkele fotos gemaakt. Op het cs1 1 module van 16 geconfigureerd. In WDP 2 modules van 8 geconfigureerd. Om te testen heb ik drie bezetmeld kabels aangesloten op de BDM16 (s88). Ik krijg echter geen bezet melding. Als ik de monitor bekijk zie bijlage, zie ik 54 witte velden met terugmeld contact waarvan er 1 grijs is. Ik heb echter maar twee modules van acht contacten in WDP geconfigureerd, en maar 1 module van 16 in het cs1. Zit hier misschien iets fout??? ik voeg wat foto's van de aansluitingen toe. Ik weet het nu echt niet meer!! Graag jullie hulp..!!!
Met vriendelijke groet,
Lou
Beste Lou,
Misschien overbodig maar goed bedoeld.
Hoe heb jij de S88 lintkabel aangesloten op de CS?
Normaal gesproken wijst de kabel vanuit de stekker naar beneden maar Marklin heeft dit weer eens anders gedaan voor de verandering.
Draai het stekkertje van de S88 eens om zodat de kabel naar boven wijst.
Ik hoop dat ik duidelijk ben voor je en ben ook benieuwd naar een reactie op dit punt.
goedenavond allen,
ik begrijp iets niet, ik zie dat Lou rode, bruine en groene draden soldeerd
Het gaat niet om de kleur maar ik heb op mijn c-rails een rode voeding een bruine massa en per terugmeldsektie nog een massadraad naar de S88.
en niet zoals ik op de foto,s zie op elke rail voeding en massa en nog een terugmelddraad (groen??)
waarom is dit en werkt dat geen fouten in de hand?
voor een test zou ik het zeker zo niet doen.
Lou nog even een vraagje hoe isoleer jij de sekties met van die rode schoentjes???? en op welke spoorstaaf zet je die.
Gr. kees
Hallo Kees, Riny,
Kees, Ik heb om starks storingen te voorkomen ieder rail apart voorzien van spanning. Alles aangesloten via een ringleiding.
Riny of Kees kunnen jullie verklaren waarom ik op de bezet monitor zie wat ik als bijlage heb toegevoegd. In mijn geval zou ik denken dat ik zestien witte blokjes zou moeten zien en geen 54 waarvan er een grijs is!!??. Riny ik ga zo meteen de stekker omdraaien maar volgens Huib Maaskant moet de rode markering van de lintkabel vanuit de voorzijde van de centrale aan de linkerzijde zitten, zo zit deze nu ook aangesloten.
Met vriendelijke groet
Lou
Riny,
Stekker omgedraaid, het resultaat is dat ik de bovenste 5 sporen bezet krijg. zie bijlage.
Groeten,
Lou
Lou,
Op de foto van je tm monitor zie je boven de witte blokjes het dig. systeem en de modules staan.
Je zegt 1 module in Cs ingevoerd en 2x 8 in WDP dat is op zich voor de test korrekt maar de testmonitor zegt wat anders kontroleer je instellingen nog eens goed.
Hoe heb je de rails geisoleerd met rode schoentjes ? en aan de kant van de geknipte spoorstaven ?
Gr. kees
Hoi Kees,
Instellingen nogmaals gecontroleerd in WDP en op de CS1. CS1 1 module 16 contacten. WDP 2 modules van 8 contacten.
Ik heb de rechter rail geïsoleerd. Op de foto zie je de groene draad, daar is geknipt en bij de linker bruine draad is geknipt.
Gr.
Lou
Beste Lou,
Ik denk dat ik de fout al zie.
Op de foto is duidelijk te zien dat je de middencontacten hebt geisoleerd en beslist niet de spoorstaven.
Tenminste op de onderstaande foto.
lou,
ik stel het volgende voor, want dit wordt een langdurig verhaal want bij echte problemen comuniceert het niet echt makkelijk via het forum want we zien niet de situatie op de baan. En het hoeft maar een klein dingetje te zijn.
neem 4 rails
de 1e met voeding en massa die sluit je gewoon aan op je ringleidingen de massa niet aan de kant van de volgende geknipte spoorstaven
tussen de 1e en de 2e doe je een isolatie (rood schoentje)aan de kant van de geknipte spoorstaaf
dan weer een isolatie en een geknipte rail en dan nog een isolatie en weer een geknipte rail.
aan de 2e 3e en 4e rail maak je een draad naar de S88 kontaktnr. 1 2 en 3 aan de kant van de geknipte spoorstaven.
Dit betekend dus.
De eerste massadraad van de eerste rail geeft massa aan alle 4 de spoorstaven die niet geknipt en niet geisoleerd zijn
de 3 massadraden van de geknipte rails die naar de S88 gaan en van elkaar geisoleerd zijn krijgen dus alleen massa als je met een wagonnetje kontakt maakt via de metalen wieletjes (neem een marklin wagentje die hebben in ieder geval
geen geisoleerde wielstellen)
Als je dan 1 module in het cs en en 2x 8 in WDP ingeeft zou je een terugmeldig moeten krijgen.
Let op geef de 3 rails in je baanplan ook de nrs. 1 2 en 3
het klinkt misschien een beetje lullig maar je moet met een probleem altijd terug naar de basis totdat dat goed werkt en dan kun je verder.
Lezen jullie allemaal even mee voor tips om Lou te helpen
Gr. kees
Lou,
Riny heeft gelijk dit is waarschijnlijk je probleem.
Ik vemoedde al zoiets vandaar mijn vorige antwoord.
nou proberen maar en dan horen we het wel.
Als dit opgelost is heb ik nog wel een paar opmerkingen over wat andere dingetjes om fouten te voorkomen.
gr. kees
Riny,
jij bent slim om de fotootjes in fotoshop te openen nu zie ik t ook
kees
Beste Kees, Riny,
Ik heb juist vanavond de isolatie schoentjes verandert, omdat ik met volgens de beschrijving van Riny dacht dat dit de juiste manier was. Ik moet echt werken volgens een voorbeeld. Ik begrijp het principe wel maar ik kom er niet duidelijk uit wat ik nu fout doe. Je moet ervan uitgaan dat ik gebruikte rails gebruik. Hier is in zijn in het verleden al contacten doorgeknipt. Ik ben volgens de tekening van Riny beginnen te controleren en heb alle contacten "0" doorgeknipt. Hoe zie ik nu wat de linker en wat de rechter spoorstaaf is aan de onderzijde van de rails?? Waarschijnlijk zijn alle massacontacten "0" van de rails reeds doorgeknipt maar dat moet ik morgen nog even nakijken.
Ik meld mij morgen weer,
Vriendelijk groet,
Lou
Lou,
Er is ook geen verschil tussen links en rechts.
Maar je moet konsekwent de centrale massa aan de ene kant.
En de isolaties en terugmelddraden aan de andere kant houden.
Daarom zei ik ook, probeer het nu eerst eens met 4 rails zonder al die extra draden.
Dan de juiste instellingen enz. dan houden we het even overzichtelijk en krijgen we de fout sneller boven water.
Gr. Kees
Beste Lou,
Volg de raad van Kees eens op als je wil.
En begin met een deel opnieuw zoals Kees dit aangeeft.
Aan mijn beschrijvingen mankeert niets anders zou mij modelbaan, en van vele andere hobbyisten, ook van geen meter werken.
Wat voor je gevoel links of rechts dient te zijn, pas dan het volgende toe.
Doe net of je in de cabine van een loc zit en kijk denkbeeldig vooruit.
Alle spoorstaven die je dan ziet daar neem je dan de rechter spoorstaaf van.
Zelf ben ik van mening dat je toch ergens een denk en doe fout maakt, let wel, dit is niet negatief bedoelt.
We hebben nu onderhand wel alle optie gehad en ik kan er zelf geen meer bedenken waar de fout zou kunnen zitten.
Dus probeer de goede raad van Kees op te volgen want dat is op dit moment de enige optie die nog over blijft.
Gebruik ook een multie meter om alle isolatie te controleren.
Meten is weten.
Verder hoop ik echt dat je eruit komt want ik begrijp je wanhoop.
Lou,
Het volgende werkt misschien ook:
Pak 1 rail en sluit die aan op 1 RMK zet daar een treintje op en dan zou het moeten werken.
Werkt dat niet zet dan eens precies op een stukje papier hoe je die ene rail hebt aangesloten op je systeem. (scan het schematje en zet het ook even op het forum)
Vergelijk dat schema met de schema's uit de literatuur!
Hopelijk vinden we dan een verschil
Beste Lou,
Omdat je profiel niet volledig is, dit is je eigen keuze, kon ik je geen email sturen.
Ook zou het makkelijk zijn als je woonplaats weergegeven zou zijn.
Blijkt het dat je niet overdreven ver van mij vandaan zou wonen nodig ik je uit om eens langs te komen voor het zien van praktijkvoorbeelden.
Mogelijk dat ook iemand die dichterbij woont je even kan bezoeken om hulp te bieden.
Mocht je een keuze maken om eens bij mij langs te komen handel dan als volgt.
Je zou dan zelf rails kunnen/moeten meenemen (ik heb geen C-rails) en je laptop/pc zodat ik je het kan laten zien dat het allemaal wel degelijk kan werken.
Verder ben ik er in zekere zin over uitgepraat omdat ik de indruk heb dat wij nu in een herhalend rondje aan het praten zijn wat dus niet tot een oplossing leidt.
Zitat von: Bob Vermeulen in 15. April 2009, 10:19:57
Vergelijk dat schema met de schema's uit de literatuur!
Beste Bob,
Met alle mogelijke respect, wanneer alles verwerkt wordt zoals in de bestaande gegevens is beschreven moet het gewoon werken.
Vergelijk is al toegepast d.m.v. foto's en daarop is duidelijk waarneembaar dat er fouten zijn gemaakt.
Dus we zouden in herhaling vallen en in het genoemde rondje rond blijven draaien zonder enige vorm van een oplossing.
De mogelijke problemen heb ik al aangegeven en beschreven.
Riny,
nou, nou ik probeer alleen maar te helpen hoor. ;D
Beste Bob,
Ik wist niet dat je kwaad werd, hahahahaha :P
Dat je wilt helepen snap ik heel goed en wordt ook zeer gewaardeerd. ;)
Alleen is het een feit dat alle opties al de revu zijn gepasseerd.
Het is en blijft een handelings fout en daar kunnen wij nog wel honderd pagina's aan wijden, het is niet anders en het zal op deze manier niet veranderen ook.
Ik ben van mening dat het nu tijd wordt dat iemand Lou gaat helpen in het uitvoeren van de praktische handelingen.
Beste allemaal,
Dank voor jullie reacties. Riny ik tracht al enige tijd mijn profiel aan te passen, maar op een of andere manier wordt mijn woonplaats ieder niet opgeslagen., dit is tussen haakjes Venlo. Verder twijfel ik geen moment aan jouw uitleg. Deze was verhelderend, maar waarschijnlijk maak ik een denkfout. Ik ben ervan overtuigd dat e.e.a normaal zou moeten werken.
Ik ga vanavond proberen het voorstel van Kees en Bob in de praktijk te brengen.
Het lijkt me toch sterk dat dit niet voor elkaar te krijgen is. Even terugkomend op mij profiel. ik zie niet wat ik nog verder in zou kunnen vullen wat voor mede spoorders interessant zo kunnen zijn, maar ik hou mij aanbevolen voor suggesties. Nogmaals bedankt voor jullie meedenken en ik meld mij vanavond met de resultaten.
Met vriendelijke groet,
Lou
Beste allemaal. Ik heb de test uitgevoerd volgens de richtlijnen van Kees e.e.a. werkt. Ik heb wel een andere terugmeld module gebruikt. Ik vertrouwde de BMD16N van HM niet helemaal. En inderdaad ik krijg 3 terugmeldingen.
Ik wil niet zeggen dat het aan de BMD16N ligt. Het kan natuurlijk zijn dat het meegeleverde verloopstuk niet goed functioneerd of dat ikzelf een aansluitfout maak. Ik heb reed een berichtje gestuurd naar Huib Maaskant en uitgelegd hoe ik e.e.a. heb aangesloten en dat dit niet werkt. Tevens gevraagd voor een advies wat er fout zou kunnen zijn.
Ik ga nu maar even de terugmelddecoders van LDT gebruiken om de baan juist aan te sluiten. Ik zal alle baanvakken gaan controleren en baanvak voor baanvak aansluiten. Als iemand nog advies heeft hoe ik dt het beste kan doen dan graag. Moet ik bv. alle massakabels van de rails verwijderen (aan iedere rail zit een rode en bruine draad gesoldeerd.) of kan ik deze laten zitten?? Of volstaat het om aan ieder rail een rode draad te solderen om een goede verbinding te garanderen?? Dit om het feit dat het schaduwstation in de toekomst niet meer gemakkelijk bereikbaar zal zijn, omdat ik er een niveau boven ga bouwen.
Ik stel jullie advies zeer op prijs.
Met vriendelijke groet,
Lou
Hallo Lou,
Hartstikke fijn dat het nu werkt.
Blijf elke stap die je doet op de baan kontroleren als er dan wat fout gaat weet je tenminste direkt
in welk relatief klein gedeelte je de fout moet zoeken, dat kan een hoop tijd schelen.
Ik zou zelf niet aan elke rail een voeding en een massa solderen.(het is niet nodig en werkt fouten in de hand)
Ze hebben mij wel eens verteld dat elke 2 a 3 mtr. rails 1 voeding(rood) genoeg is.
Massa(bruin) schijnt 1 aansl. voor de hele baan genoeg te zijn, ik heb zelf wel wat extra massadraden aangelegd.
Waar je misschien wel over moet nadenken is het volgende.
Je hebt een schaduwstation met 11 sporen, ik weet niet of dat helemaal vol komt te staan met loks en verlichtte rijtuigen, plus dat je ook nog wat doorgaande sporen hebt zo te zien.
Als dat zo is dan is het niet ondenkbaar dat je straks alleen al op het sch.st. digitale stoom tekort komt en je boosters moet gaan gebruiken voor dit gedeelte.
Als je er dan niet meer bij kunt zoals je zegt heb je wel een probleem.
voordat je verder gaat zou ik ff goed nadenken hoe je straks wilt gaan rijden met hoeveel loks,verl. rijt. enz. dan kun je nu vast je maatregelen nemen.
Misschien kun je nog eens een scr. sh. laten zien van de indeling van je terugmeldkontakten op je sch. station en de lengte van deze sporen.
uit de plaatsing van je treinnr. velden maak ik op dat je 2 richtingen wilt gaan rijden dat betekend dan dat je seinen aan de linkerkant 180 gr. gedraaid moeten worden, maar dat kan later natuurlijk ook nog.
Nou misschien krijg je nog meer tips dan heb je voorlopig wat te doen.
succes verder.
Gr. kees
Hallo Kees,
Bedankt voor je advies. Ik zal vanavond een screeshot maken van de bezetmeld nummering. En een beschrijving van de lengte van de sporen. De seinen zijn virtueel dus deze zal ik vanavond ook even draaien. Het is de bedoeling om in de toekomst met 5 - 10 treinen te gaan rijden.
Met vriendelijke groet,
Lou
Beste Kees,
Hierbij een scr.shot van het schaduwst. + num.
Lengte van de sporen is 2.25 meter. Nogmaals bedankt voor je adviezen, en ik hoop nog van je te horen.
m.vr.gr.
Lou
Hallo Lou,
Ik naar je screenshot gekeken en zie daar wel iets om over na te denken. Tussen alle wissels heb je oom RMK nummers geplaatst. Zijn die afstanden zo groot? Als die wissels aan elkaar zitten (of met een klein railtje er tussen) dan zou ik die weg laten die hebben dan volgens mij geen enkel effect en het kost wel veel RMK aansluitingen.
Beste Bob en Lou,
=> Bob, je was mij net voor.
=> Beste Lou, waarom rmk's bij wissels??
Niet verkeerd bedoeld maar hierbij heb ik de indruk dat je mijn gegevens en uitleg toch niet goed gelezen hebt.
Wissels behoren NOOIT tot een BLOK, dus hebben ook geen terugmelding NODIG.
Een groep wissels noemt men een wisselstraat.
En daar komt bij, C-wissels kunnen niet gescheiden worden voor terugmelding.
Het kan wel maar dan dien je ingrepen te doen die je liever niet doet.
Mogelijk dat daar dan ook je isolatie-probleem zit t.a.v. bezetmeldprobleem (denk ik zomaar hoor)
Nogmaals niet verkeerd bedoeld maar bedoeld om je wat wijzer te maken en uiteraard te helpen voor zover dit in mijn vermogen ligt.
Zitat von: jan leendert in 17. April 2009, 16:04:13
Misschien wellicht kunnen jullie Lou verder daarbij helpen om zijn probleem bij Marklin techniek op te lossen.
Beste Jan,
Waar denk jij waar wij mee bezig zijn dan?
Kijk eens goed naar alle reacties :-\
Zitat von: jan leendert in 17. April 2009, 16:04:13
Beste Lou,
De inrijseinen staan in de tegenrichting opgesteldt.
Kees heeft het al opgemerkt, ze moeten 180 graden omgedraaid worden.
Deze seinen kun je alsnog altijd later veranderen. ;D
Herhalen wat er al geschreven is heeft ook geen echte meerwaarde aan dit topic Jan :(
Maar vooruit, je mag ook meedoen. ;) :D
Beste Jan, Riny, Bob, Kees.
Wederom bedankt voor jullie meedenken. Moet ik de virtuele bezetmelders bij de wissels in het sporenplan weghalen of moeten deze in een wisselstraat virtueel blijven staan?? Ze zijn zo weggehaald want ze hebben hetzelfde nummer als de voorgaande railstukken.
Ik kwam er gisteren achter dat bezet nummer "4" niet is gebruikt in het sporenplan. Ik neem aan dat dit geen invloed heeft op de verdere bezetmelding. Er bestaat uiteraard wel een bezetmeldkabel "4". Ik heb deze op contact 5 aangesloten zodat e.e.a correspondeert met de nummering in het sporenplan. In de toekomst als ik het schaduwstation geheel heb lopen zal ik de nummering en aansluitingen aanpassen.
Nog een vraagje: Is het correct als ik aanneem dat indien de bezetmeldmonitor een bezetmelding geeft, de bekabeling in ieder geval goed is? Dit wil ik graag weten om zeker te zijn dat indien een baanvak geen bezetmelding geeft terwijl dit wel in aangesloten op de module en een melding zou moeten geven dit zeker niet aan de bekabeling ligt
Ik heb de uitleg over de bezetmelding van jou Riny wel goed gelezen maar de virtuele bezetmeldingen had ik enkele weken geleden reeds geplaatst omdat ik dit advies had gekregen.
Verder moet ik de seinen nog draaien.
Met vriendelijke groet van een dankbare beginnend spoorder,
Lou
Hallo Lou,
Ik heb even snel gekeken, wat mij opvalt is je verdeling van de rmk's
Als voorbeeld het bovenste spoor.
Je tekent 8x nr. 1 en 4xnr. 3 waarom is doe je dat ?
je rijdt in 2 richtingen waarom dan niet bijvoorbeeld 4x nr. 1 en 4x nr. 3
Ik denk dat Riny o.a. bedoelt de laatste nr. 3 en nr. 16 na het sein dat hoort niet.
Wat ik ook graag van je wil weten, hoeveel rails is nr. 1 hoeveel nr. 2 en hoeveel nr. 3.
Ik ben ook benieuwd naar de lengte van je treinen kun je dat aangeven want 2.25 mtr. is best veel als je daar bijv.
een korte trein parkeerd laat je heel veel spoor onbenut en in wdp is het heel goed mogenlijk om bv. 2 korte en/of middellange treinen achter elkaar te parkeren op 2.25 mtr. maar het is natuurlijk wat je zelf wilt en wat voor treinstellen je hebt.
Nog even over een e.v.t. booster (dig. stroom, voeding voor je baan) als je met meer dan 5 treinen gaat rijden denk ik
dat je er wijs aan doet om dit sch. st. te voor zien van min. 1 booster voor de voeding(beter nog 2) maar ja alles kost natuurlijk geld, maar zoals je aangaf later kun je er niet meer bij, als je de mogenlijkheid voor later open wilt houden kun je het wel voorbereiden zodat wanneer je op boosters overgaat je alleen de bedrading aanpast die je dan nu vast moet aanbrengen incl. je stroomscheidingen.
Gr. kees
Beste Lou,
De rmk's bij de wissels hebben geen functie dus gewoon weghalen, dit werkt visueel alleen maar verwarrend.
De volgorde (opeen volging) van rmk's speelt ook geen rol.
Mijn modelbaan bestaat uit modules en om die reden gaat de nummering bij mij bijv. van rmk 3 naar rmk 48.
Zelfs wanneer je er een paar (rmk's) niet zou benutten heeft dat ook geen invloed zolang je de eerst volgende maar weer in de layout verwerkt.
Ik zal wel eens een screendump plaatsen als afbeelding ter verduidelijking.
Nog even een tip betreffende de isolatie bij de c-wissels.
Isoleer beide spoorstaven (massa = 0)van alle op de wissel aansluitende rails, soldeer aan de wissel een extra 0 (bruin) draad en breng deze naar de ringleiding toe als je een ringleiding gebruikt.
Beste Lou,
Zoals beloofd een screendump van mijn rmk's.
Riny,
even een kort vraagje in dit topic tussendoor, isolatie van de wissels, wat is daar 't voordeel van?
kees
Beste Kees,
Dit geeft je de zekerheid, omdat de spoorstaven van de wissels niet gescheiden zijn, dat de gescheiden spoorstaven van de aangesloten rails weer worden samen gevoegd.
Ook het risico van een twist in het terugmeldsysteem wordt hier dan ook door uitgesloten.
Hoe men dan verder gaat na de wissels/kruisingen geeft dan zeker geen problemen.
Door dit toe te passen wordt het voor veel modelspoorders een stuk makkelijker wanneer deze nagenoeg geen technische kennis heeft of geen technisch inzicht heeft.
Ik heb op deze manier al vele mensen met een minder technische achtergrond geholpen met hun bezetmeldproblemen.
Riny,
Bedankt, dit wist ik niet en heb dat dan ook niet gedaan op mijn baan.
dan heb ik per ongeluk alles goed aangesloten want ik heb er nooit problemen mee gehad.
Is het gezegde dus toch waar . Geluk is met de domme.
Gr. Kees
Riny,
ZitatOok het risico van een twist in het terugmeldsysteem wordt hier dan ook door uitgesloten.
dit verhaal begrijp ik niet zou je het eens kunnen tekenen?
Zitat von: jan leendert in 17. April 2009, 21:56:41
Heb jij met deze spoor al met WDP gedraaid.?
Beste Jan,
Een kort antwoord, Ja.
Zitat von: Bob Vermeulen in 17. April 2009, 22:23:36
dit verhaal begrijp ik niet zou je het eens kunnen tekenen?
Beste Bob,
Ik zal daar morgen even voor gaan zitten.
Een twist betekend een spiegelbeeld.
Aan zijde Links en wanneer men in het midden de boel ververdraaidt (twist) wordt de andere zijde rechts.
Bijv.
1 = 6
2 = 5
3 = 4
4 = 3
5 = 2
6 = 1
= is twist.
Lijkt mij toch niet zo moeilijk te begrijpen eigenlijk?
Beste Jan,
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Zoals je weet gaat theorie vaak niet samen met praktijk.
Ik heb dan wel geen seminars gevolgd maar praktijkervaring opgedaan met een testbaan waarin nagenoeg alle functies en mogelijkheden konden worden getest.
Als ik je vertel dat er minmaal 3 treinstellen op de baan actief zijn en dat mijn configuratie werkt zoals ik dat wil en verwacht werkt het geheel zoals het moet.
Verder met, alle respect, ik werk met M* K-rail (3-rails systeem) en heb dus mijn eigen type wissels betreffende terugmelding welke niet aanwezig is.
In jouw betoog spreek je over heel ander type materiaal dan waar ik mee werk en kan men dus niet vergelijken.
Ik zie dan ook niet in waar de vergelijking voor noodzakelijk is.
Iedere baanconfiguratie is anders net zoals het gebruikte materiaal en het heeft dan ook geen zin om daar vergelijkingen in te maken.
Tenminste, dat is mijn persoonlijke mening.
Over het punt dat wissels wel of niet behoren tot blokken/baanvakken blijf ik er bij dat wissel niet behoren tot een blok of blokken.
Een treinstel mag nooit of te nimmer een wissel bezet houden omdat dit het overige treinverkeer zou kunnen hinderen in de route (treinritten) van baanvak naar baanvak.
Op een rangeerterrein zal dit (op bepaalde noodzakelijke momenten) anders zijn maar voor zover ik weet, en uitgedoktert denkt te hebben, heb ik nog nooit een treinstel in het grootbedrijf een wissel bezet zien houden.
Blokken liggen ten allertijden tussen wissels in.
Maar goed ik ga daar verder geen diepgaande discussie over voeren.
Over de opeenvolging van rmk's ben ik het helaas niet met je eens.
Als ik via rmk 1 naar rmk 10 wil kan dit via vele rmk's onverschillig welke.
Deze wordt uiteindelijk uitgelezen door de centrale m.b.v. de "S88" en niet door de software (wdp in ons geval).
De software dient alleen d.m.v. parameters de configuratie variabelen van de centrale te activeren en af te handelen en weer te geven (via de software) of deze afhandeling ook werkelijk is uitgevoerd.
Ter afsluiting, als mijn doogegeven praktijkervaringen en opzet van diverse configuraties naar ander modelspoorders toe niet zou kloppen, zouden er heel wat treinbanen terug in de bekende "doos op zolder" terug zijn komen.
Hallo Kees,
Even snel een paar antwoorden op jou vra(a)gen. Ik hen me vergist in de mededeling van 2.25 meter voor de sporen.
De lente van van de sporen in het Schaduw Station is 1.50 meter en bestaan uit 8 rechte stukken. Ik heb dit opgedeeld in 3 secties te weten 2 -3-3 rails van rechts naar links gezien.
DE lente van mijn reine is nogal verschillend. Ik heb bv. een TEE staan met 5 tussen wagens en een ICE2 van totaal 7 wagens incl de motorwagen. Verder een Rheingold Express met 5 wagens excl. Lok.
Ik weet dat ik deze lange treine niet compleet in het schaduwstation kan laten staan zoals dit er nu bijstaat. Ik ben bezig om 90 graden naar beneden aan de linkerzijde nog een Station te creëren met 4 opstel sporen die wat langer zijn, maar ik moet nog kijken of dit lukt.
Wat de booster betreft kan ik je het volgende zeggen. Voordat ik weer ben begonnen met de mooie hobby heb ik een hele tijd op het net gekeken wat nodig zou zijn en wie e.e.a. zo kunnen leveren. Zo kwam ik op enig moment bei de fa. Luessi uit. Deze bood een booster aan voor aanvullende stroomvoorziening. Niet erg goed wetende wat dit in de praktijk concreet betekende (gescheiden stroomcircuits zoals ik nu weet) heb ik daar een 8 ampère booster besteld welke compatible is met het CS1. Alleen MFX terugmelding wordt niet ondersteund. Volgens de beschrijving welke ik er nu weer eens heb bijgehaald moet er een wip komen tussen de stroomkring van het CS1 en de boosterstroom. Dit zou in mijn geval betekenen dat er op het einde (links van het Schaduwstation zo'n wip zou moeten komen. Ik ga ervan uit dat er een aparte ringleiding moet komen voor deze stroom, en dat ik dezelfde massa kan blijven gebruiken ?? Ik trek dus onder de tafel een extra draad van 2.25 mm bv. zwart voor de boosterstroom??
Ik ben benieuwd naar je reactie en wens je alvast een fijn weekeinde,
Groeten,
Lou
hallo lou,
De logica van 2-3-3 ontgaat me een beetje als je 2 richtingen rijdt.
Ik zou zelf kiezen voor 2-4-2 in dit geval.
het voordeel ervan is,als je straks met profielen gaat rijden je voor beide richtingen dezelfde waarden kunt gebruiken
dat scheelt een hoop werk en testen.
bovendien ben ik van mening dat je de loks mooier kunt laten remmen met deze indeling, omdat je een wat langer remgedeelte hebt wat m.i. mooier gaat dan met een in verhouding langer stopkontakt.
Het is weliswaar een schaduwstation, wat neem ik aan bij jou ook niet echt in het zicht is maar als wdp de mogenlijkheden biedt kun je het net zo goed benutten om het zo soepel mogenlijk te laten verlopen.
In mijn eerste 3 sch.st. heb ik op een aantal sporen ook maar 3 rmk's natuurlijk gaat het, maar op het 4e sch. st. wat ik heb gemaakt voor de langere treinen(1.80 mtr.) gebruik ik 8 en voor de 2 buitenste sporen 9 rmk,s, behalve het mooi afremmen
is er het voordeel dat ik de loks heel nauwkeurig kan laten stoppen wat nodig is omdat deze treinstellen net tussen de wissels inpassen.
Om je een idee te geven hoe ik het gedaan heb doe ik de scr. sh. er bij.
maar Lou begrijp goed ik ben ook maar een beginner en opper maar wat ideetjes er zijn er hier met veel meer ervaring, dus gooi alle tips op een hoop en maak vervolgens je eigen keuze want het is jou baan en jou hobby en jij moet er plezier aan beleven.
nog wel even een tip over je booster en de stroomscheidingen verdiep je hier goed in want wat je schrijft over de sleperwip aan 1 kant is volgens mij niet korrekt met alle gevolgen van dien.
Een gescheiden stroomkring is ook echt gescheiden(behalve massa ?) dus met 1 sleperwip ben je er niet.
Ik heb overigens toen ik nog het cs gebruikte met 8 boosters nooit sleperwips gebruikt(maar ik ken jou booster niet). wel uiteraard voedings - scheidingen
Gr. kees
Bij mij weten hoort in het spoorplan liefst alle RMK te defineren, zowel de echte alsmede ook de virtuele.
Ik zie op jouw spoor, de rangeer gedeelte, bij de inrijsein en bij de uitrijsein een stuk rail waar geen RMK wordt gedefineerd. Het maakt mij niets uit, maar straks rij je met meerdere treinen achter elkaar, en dan weet WDP niet meer waar de coordinaten van de rijweg te vinden zijn. Die coordinaten is juist die RMK symbolenvenster.Immers staat het in de Duitse handboek, dat start, rem en stop sectie, dwingend moet worden gedefineerd.
hallo Jan,
kun je mij uitleggen wat je hier nou precies bedoelt t.a.v. Riny z'n baan.
Ik zit te zoeken en te denken maar ik begrijp het eerlijk gezegd niet.
Ik heb ook in het sporenplan railstukjes zonder RMk nr. (zie scr. sh. boven) maar WDP heeft er bij mij geen problemen mee.
Ik gebruik ook virt. rmk's maar dat is in een andere situatie.
Gr. Kees
Hallo Jan,
bedankt voor je uitleg.
Wanneer je een stuk spoor hebt, waar je geen bezetmelder wil hebben
Jan wat is een reden om ergens op je baan waar je rails hebt liggen geen rmk's in te voeren ?
kies een digitale systeem die je niet hebt.
Ik heb in mijn banenplan rails getekend met een virtueel rmk nr. deze rails zijn ook virtueel en bestaan dus niet echt,vandaar ook een virtueel rmk nr. Ze zijn echter wel van belang om de treinenloop veilig te doen verlopen.
Dat je op deze virt. rails niet kunt remmen stoppen etc. is logisch er loopt immers geen dig. stroom om je loks aan te sturen, ze dienen alleen om een bezetmelding te kunnen geven waar WDP wel op reageerd, door bv. het al of niet vrijgeven van rijwegen.
wat ik echter niet snap is waarom jij een virtueel dig. systeem wilt invoeren. Wat heeft dat voor nut.?
de virt. rmk's funktioneren bij mij in iedergeval zonder een ingevoerd virtueel systeem.
Gr. kees
Zitat von: jan leendert in 19. April 2009, 11:10:16
Bij Riny z'n baan staan op een aantal plaatsen ongenummerde RMK.
Beste Jan,
De niet genummerde rail waar jij het over hebt zijn de 45 mm rails tussen de twee driewegwissels.
Deze zijn te kort voor bezetmelding (lees functie) en behoren dus tot de "wisselstraat".
Misschien geeft dit iets meer duidelijkheid. ;)
Hallo jan,
ik begrijp je redenatie, maar de virt. nrs. zitten bij mij in de 900 serie dus problemen krijg ik niet, als ik ga uitbreiden.
Bovendien praten we over enkele virt. rails bij mij in ieder geval net als bij Riny en ik denk bij de meesten van ons, dus om daar nu een virt. dig. systeem voor in te voeren vind ik erg ver gezocht.
kleine railstukjes heb ik ook en daar ontkom je meestal niet aan als je je baan gaat tekenen.
Wdp zal daar dus ook geen enkele moeite mee hebben.
Gr. uit Amerika
Kees
Hallo Kees,
Het volgende hoort eigenlijk niet in dit topic thuis, maar ik meen ergens gelezen te hebben dat jouw cs ook kuren vertoont(de). Bij mij ook. Plotseling kon ik geen wissels meer aansturen. Alles geprobeerd tot en met een nieuwe trafo, nieuwe decoder, nieuwe wisselaandrijving etc. niet werkte. De nieuwe aandrijving was ook niet "in te leren" ik gebruik LDT magneetartikel dekoders. Ten lange leste een backup gemaakt van de instellingen van de CS1 en de fabrieks instellingen terug gezet, vervolgens de backup met gegevens terug gezet naar het geresette CS1. Het zelfde resultaat. Geen wissel is te schakelen. Vervolgens weer een backup gemaakt, en het CS1 weer gereset naar de fabrieks instellingen. Een nieuw magneet artikel aangemaakt, en dit met een nieuwe decoder etc. aangesloten. En hoera !! dit werkte. Nu mij vraag.. Kan ik vanuit WDP alle wisselinstellingen kopiëren naar het CS1 of moet ik weer alle 40 wissels inmiddels opnieuw handmatig in het CS1 invoeren??
Groet,
Lou
Lou,
ik moet even snel antwoorden maar volgens mij kun je niet vanuit WDP de wissels opnieuw in het cs zetten dus helaas alles opnieuw invoeren.
Gr. uit Amerika kees