Seite drucken - marklin vraagje

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Nederlandstalig Stamtafel => Thema gestartet von: Raphael in 22. April 2009, 09:34:39

Titel: marklin vraagje
Beitrag von: Raphael in 22. April 2009, 09:34:39
Hallo mede WDP-vrienden,

om dat ik op zolder nog een aantal dozen oud railmatterieel van marklin had liggen, wat ik zelf niet gebruik (ik rijd tenslotte N-spoor) wilde ik daar wat mee gaan doen.
de discussie over het terugmelden, boeide mij enorm. Ik heb daarop deze oude rail (allemaal metaal rails) gevormt tot een dubbel ovaal en een keer lus.

Nu mijn vraag, van de C & K rails is het vrij simpel te bevatten hoe een isolatie daarin wordt verwerkt. maar hoe zit dat nu met die metalen railsen, zowel de bedding als de linker en rechter rails liggen aan een.

Het idee een rail van de bedding af te halen en weer volledig geisoleerd terug te plaatsen lijkt mij niet een goede optie..

Heeft iemand onder de marklinrijders daar een suggestie of oplossing voor???

Thomass
Titel: Re: marklin vraagje
Beitrag von: Peter R. in 22. April 2009, 10:05:58
Thomass

Marklin had in de jaren zestig contactrail 5105 recht 5104 gebogen
Deze hebben een geisoleerd rails deel
Moeilijk te krijgen en prijzig 5 euro per stuk  in Houten
Veel Koploper rijders gebruiken deze oude contactrail, vandaar de hoge prijs en vraag

Een andere mogelijkheid zijn reed schakelaars op de rails en een magneet onder de eerste wagon


Groetjes
Peter R.
Titel: Re: marklin vraagje
Beitrag von: Raphael in 22. April 2009, 10:35:55
Hallo Peter en andere WDP-vrienden,

Dus als ik het goed begrijp, is er niet echt een oplossing zoals ik die gebruik bij mijn N-spoor.
en is traject-controle slechts "plaatsgebonden" mogelijk dmv reedcontacten en/of contactrail. en zijn de overige delen van het "traject" ongecontroleerd.
Jammer, maar het verduidelijkt nu meer waarom de voorkeur bij C of K rail is.
breek ik het weer af en gaat het weer naar de zolder. Bij terugkomst in Nederland zal ik eens opzoek gaan naar ander materieel, want dat "terug-melden" blijft een heel boeiend en interesant gedeelte om mee te "expirimenteren"

Thomass



Titel: Re: marklin vraagje
Beitrag von: PeterBastin in 22. April 2009, 15:05:01
Raphael,

Het wordt werkelijk een moeilijk verhaal als je de 'oude' Marklin M-rails wilt gebruiken voor terugmelding.Ik heb het jaren geleden geprobeerd, maar het worden dan contact rails die alleen contact geven doordat de sleper van de lok ze activeert ( dus een puls) en voor baanbezetmelding zijn er nog sporadisch wat rails te vinden uit de 60 er jaren die geisoleerd zijn, en dus voor baanbezetmelding in aanmerking zouden komen. Ik ben nu zelf mijn baan van Marklin K-rails aan het bouwen, en dan is dat eenvoudig door een spoorstaaf door te slijpen, en de schakeldraad op de stroomloze sectie te solderen. Of C rails gaat ook eenvoudig, maar verschil tussen Marklin K-Rails en C-rails is een kwestie van smaak. K-rail is mooi te verouderen of railbedding in de vorm van fijn modelstrooizand in aan te brengen in verschillende kleurscharkeringen. Kortom Marklin M-rail zou ik afraden als je je baan met WDP wilt automatiseren.

Groet, Peter.
Titel: Re: marklin vraagje
Beitrag von: Raphael in 23. April 2009, 09:02:14
Hallo Peter, en andere WDP liefhebbers,

Ik zelf heb mijn spoor opgebouwd op basis van N-spoor, maar wilde wat gaan expirimenteren met het "terugmelden".
Daar wilde ik mijn eigen baan niet voor gebruiken en probeerde dat dus met de oude metalen rails welke ik nog ongebruikt op zolder had staan.
Het wordt, zodra ik terug ben uit Scandinavie, dus even zoeken naar een andere rail.....

Thomass
Titel: Re: marklin vraagje
Beitrag von: Ralf Krapp in 23. April 2009, 14:46:02
Hallo Thomass,
ich antworte mal auf deutsch, da ich weiß, dass Du das ganz gut verstehst und meine nederlandse taal ist nicht so gut.
Man könnte bei Metallgleisen die Rückmeldung über solche Rückmeldedekoder einrichten, die sogenannte "Stromfühler" sind. Das funktioniert vergleichbar mit den Rückmeldern bei 2-Leiter-Gleisen. Nachteil ist allerdings, dass die Rückmeldung nur dann angezeigt wird, wenn sich ein Stromverbraucher (also Lok oder Wagen mit Schleifer für Beleuchtung) in dem zu überwachenden Gleisbereich befindet. Rückmelder gibt es dazu von z.B. Viessmann (Nr. 5233) oder auch s88-GBM von Gerd Boll (http://www.bmbtechnik.de/s88decoder.html) oder von Karlheinz Battermann Stromfühler KC188 und dazu Rückmeldedekoder KC88 (http://www.modellbahn.kabasoft-computing.de/).
Rufe doch einfach mal die vorgenannten Internetseiten auf und informiere Dich über die technischen Möglichkeiten und den Faktor Geld.
Viel Erfolg und viel Informationsgewinn.