Seite drucken - Bezetmelders plaatsen

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Bram in 06. Mai 2009, 23:02:33

Titel: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 06. Mai 2009, 23:02:33
Hallo mensen,

Mijn naam is Bram Diekmann ben 57 jaar en woon in Steenwijk (Overijssel)

Ik ben in januari dit jaar begonnen met een modelspoorbaan die ik ga maken met c-rails van Märklin. Verder wil ik alles digitaal gaan besturen via de Pc.
Heb ondertussen heel veel geleerd van Riny (bij de meesten wel bekend denk ik) over hoe een digitalebaan werkt.
Ook werd ik door Riny attent gemaakt op WDP en heb inmiddels de demo versie van WDP Pro X3 gedownload.

Weet echt nog niks van WDP af maar wil wel mijn baan gaan voorbereiden voor dit gigantisch mooi programma.
Heb het CS2 dus moet ik nog wachten totdat WDP 2009 NL uitkomt (volgens de Hr. Peterlin wordt dit op z'n vroegst oktober 2009) dus zolang maar studeren met een demo versie.
Ben al wel bezig om het handboek van WDP Pro X NL te bestuderen (is allemaal nog best ingewikkeld)

Heb nu wel een vraag over de bezetmelders: Heb in onderstaand schema van mijn schaduwstation al wat Tmc ingevuld maar weet niet of dit goed is.

(http://i42.tinypic.com/2cyk3le.jpg)

De bovenste 4 sporen kan ik evt. nog met 4 railstukken verlengen.
Het schaduwstation is al aangelegd en ik kan er ook al automatisch mee rijden, maar dit gaat dan via het CS2 en een K84 (hiermee zet ik de stopsectie stroomloos).
Heb inmiddels begrepen dat er in WDP geen secties meer stroomloos gezet worden.
Ook heb ik al de opstelsporen elk van 3 Tmc"s voorzien maar lees op dit forum dat 3 Tmc's te weinig zijn.
Het aantal vakjes van de opstelsporen komen overeen met het aantal rails (24188)die er liggen.
Als het beter is dat ik alles aan moet passen kan ik het beter nu gelijk doen want nu kan ik er nog bij.

Zouden er mensen naar mijn schema willen kijken en daar hun mening over willen geven ??

Verder heb ik nog geen rails liggen, maar de rails, wissels, boosters enz. komen als het goed is deze week binnen.
Mochten er mensen zijn die mijn baanplan als .tra bestand willen bekijken dan kan dat.
Ik zet het hier niet op het forum omdat dit een forum is alleen voor WDP.

Bij voorbaat dank en

Met vriendelijke groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 07. Mai 2009, 02:46:31
Hallo Bram,

Heb je sporenplan eens bekeken en daar zijn wel enkel punten van aandacht nodig.
Voor een goed beeld zouden we moeten weten hoe je de sporen gaat bereiden (1 of 2 richtingen) daarom is het ook van belang dat je de seinen plaats zodat we kunnen zien hoe de sporen bereden kunnen worden.

Op het forum onderdeel bij "tips en handigheidjes" staat een artikeltje over het minimale aantal RMK's lees dat eens door.
Verder kan ik bij de meeste sporen niet ontdekken waar je de "stop" secties hebt geplaatst.

Kijk ook een naar de bijlage afbeelding 2 van het artikeltje over de ZFA (ook in tips en handigheidjes) daar zie je diverse voorbeelden van  hoe het moet. (lees ook hoofdstuk 6.1  van het handboek, vooral het begin deel, nog eens door)

Verder lezen in het hand boek hoofdstuk 18.15 blz 514 over treinnummervelden want die ontbreken in je sporen plan en die moet je eigenlijk gelijk gaan integreren voor een goed overzicht van wat je aan het doen bent.

Kom ook op 16 mei naar de WDP dag in Roosendaal dan zijn er vele die je op weg kunnen helpen, neem je laptop dan mee!
Wel even aanmelden kosten zijn €25,=

Veel succes
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 07. Mai 2009, 13:19:37
Beste Jan en Bob,

Seinen en lokvelden had ik nog niet geplaatst omdat ik eerst wou weten of het aantal Tmc"s goed waren en ook omdat ik dit eerst nog eens goed moet bestuderen hoe dit allemaal moet. (ben een beginner weet je nog)

Wat betreft de rijrichting het volgende: In eerste instantie zou ik eenrichtingverkeer gaan rijden maar nu ik WDP gezien heb is het (dacht ik) niet zo moeilijk om 2 richtingen te gaan rijden. Of denk ik nu te simpel ??

Verder heb ik de bezetmelders de lengte van 2 rails (24188) gemaakt, dus 2 rails het zelfde Tmc nummer = 36 cm per terugmelder.

Ook zal ik verder nog de art. doornemen die jullie vermeld hebben. En uiteraard het gehele handboek.

Verder heb ik beide demoversie gedownload.
Kan ik beter de demoversie van WDP 2009 gaan gebruiken ??

Wat betreft Roosendaal, daar wil ik wel naartoe, Heb echter nog geen laptop. (is dit een probleem ???)
Waar kan ik mij hiervoor aanmelden ??

V.w.b. de vraag die ik stelde over de bezetmelders het volgende:
Het ging er mij om of het aantal Tmc's zo goed is, want als het zo het beste is dan moet ik het hele schaduwstation weer uit elkaar halen om er bezetmelders bij te plaatsen. Kan er n.l. nou nog gemakkelijk bij.

Nog een vraag over de K84:
Er worden nu Tmc's 8, 16, 29, 36, en 43 (zijnde stopsecties die uiteraard nu nog andere Tmc nr's hebben omdat ik er maar 3 per opstelspoor heb geplaatst) door de K84 stroomloos geschakeld, straks in WDP hoef ik dit dan toch niet meer te doen ??

Met vriendelijke groeten,

Bram

Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 07. Mai 2009, 22:25:14
Hallo Bram,

Behalve de tips die Bob al gegeven heeft heb ik er nog twee voor je.

probeer de nummering van je rmk's een beetje te verdelen, zeker als je 2 richtingen gaat rijden is dat aan te bevelen,
i.v.m. de plaatsing van je seinen en treinnr. velden en een glijkmatiger beeld als de loks straks echt rijden en je de sporen bezet ziet dmv. de kleur die dan anders wordt.

De plaatsing van de treinnr. velden kun je trouwens op 2 manieren doen (zie screenshots) houdt er rekening mee dat
elk treinnr. veld (bij 3 aan elkaar gekoppeld) hetzelde rmk nummer heeft en dat voor het eerste veld er ook minmaal 1 zelfde rmknr. als het bijbehorende veld moet zijn dit geldt ook voor de enkele velden.
In een enkel veld wordt alleen het decodernr. weergegeven en in 3 gekoppelde velden ook de lok aanduiding.

Het stroomloos schakelen dmv. de k84 vervalt inderdaad helemaal.

Vr. Gr. kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 11:08:37
Beste Jan en Bram,

Ik heb wat opm. gemaakt in algemene zin kijk naar rmk 19, 18, 17 betreffende de verdeling(resp. 4x 6x 7x) dit kan wat gelijkmatiger.En het is goed om dat op je hele baan zoveel als mogenlijk na te streven.
Verder op de mogenlijkheid gewezen van 3 treinnr. velden, maar dan moet je daar met de nummering van de rmk's rekening mee houden.
Ik vind dit niet te ver vooruitlopen eerlijk gezegd.

Ik ben een voorstander van zoveel mogenlijk rmk,s i.v.m. de mogenlijkheden van WDP.
(binnen ieders mogenlijkheden, qua baan en financiele middelen)
En inderdaad bij Bram kun je het zo inrichten dat je ook 2 korte treinen kwijt kunt.
Om het voor Bram wat te verduidelijken wat jij bedoeld met 2 korte treinen bijg. scr. shot.
(Bram op de middelste 3 sporen kun je 2 korte treinen vanuit 2 richtingen achter elkaar kwijt.)

Wat ik niet snap is dat je zegt dat voor 1 richting rijden 3 rmk;s genoeg is en voor 2 richtingen rijden niet. Dat verschil zie ik niet. Nogmaals hoe meer hoe beter maar voor heen en terug maakt dat niet uit.

Gr. Kees


Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 08. Mai 2009, 17:28:06
Hallo Kees en Jan,

Hierbij weer een schets van het schaduwstation.
Heb de bovenste 3 sporen verlengd naar 17 stukken rails (24188 = 320 cm) waarin ik 8 Tmc's geplaatst heb van elk 38 cm (2 rails).

(http://i42.tinypic.com/1041f8k.jpg)

Wil ik, zoals Jan schrijft, de lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden dan red ik 8 Tmc per opstelspoor niet.

Even voor de duidelijkheid,

Jan schrijft: "Met 4 RMK's kun je in het schaduwstation zelfs twee korte treinen rangeren"

Begrijp ik het goed, dat als jullie over 3 of 4 RMK's spreken, jullie bedoelen dat (als je 1 opstelspoor in 2 stukken verdeeld dus voor 2 korte treinen in tweerichtingsverkeer) er per deel 3 of 4 RMK's in elk gedeelte moet zitten ?????
Dus m.a.w. in 1 opstelspoor moeten totaal tenminste 6 of liefst 8 TMC's zitten.

Begrijp alleen nog niet wat en waarom er in de screenshot van Kees, in de 3 middelste sporen, RMK's 964 - 965 en 966 zitten.

Op dit moment ben ik nog bezig een baan te bouwen. Het schaduwstation heb ik al liggen en werkt ook al automatisch met het CS2.
In mijn schaduwstation (eenrichtingsverkeer) rijd ik nu binnen op de onderste 3 sporen (2 opstelsporen en 1 doorgaandspoor naar de bovenste 3 opstelsporen en 1 doorgaand spoor).

Elk opstelspoor in het schaduwstation is nu voorzien van 3 RMK's t.w. 1 railstuk direct na de wissel = 1 RMK, dan de volgende 11 rails zijn ook 1 RMK (deze heeft alleen een meld functie), dan weer 1 railstuk = ook 1 RMK en dan 2 railstukken = stopsectie (geen RMK)

Echter de stopsecties werken nu via een K84, dit omdat ik nog niet wist hoe WDP werkt. (had er eigenlijk nog nooit van gehoord) Maar nu ik een paar avonden met WDP heb gewerkt, ben ik daar zo van onder de indruk dat ik WDP (als de rails liggen) straks wil gaan gebruiken.

Omdat ik nu nog (redelijk) makkelijk bij het schaduwstation kan komen om te veranderen heb ik dus de vraag gesteld over de hoeveelheid RMK's die ik moet plaatsen, dit om te voorkomen dat als de baan straks ligt en ik WDP wil gaan gebruiken, ik niet als nog de boel weer moet afbreken om meerdere RMK's te plaatsen.

Ik denk dat hoe langer je met deze hobby bezig bent hoe meer je wil gaan doen, dus lijkt het mij verstandig om in ieder geval in de baan zoveel RMK's te plaatsen dat ik straks ook  tweerichtingsverkeer kan gaan rijden.

Of ik dat ook zal gaan doen weet ik nog niet (de tijd zal het leren) maar dan heb ik in ieder geval genoeg RMK's geplaatst.

Hopelijk snappen jullie mijn gedachtegang nu een beetje en waardeer het zeer dat jullie me helpen.


Met vriendelijke groeten,

Bram

Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 19:07:53
Hallo Bram,

moet nu even eten, maar zal straks proberen je een uitgebreid antwoord te geven

Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 20:44:08
Hallo Bram,

even voor de duidelijkheid,
ik tel bij het bovenste spoor 8 rmk's de rest 7 en het onderste opstelspoor 6 rmk's. klopt dat?

De rmk's bij mij 964, 965, 966 zijn virtuele rmk's die tot doel hebben te voorkomen dat 2 korte treinen achterop elkaar rijden.

Jij hebt je sporen verlengd tot 3.20 mtr. naar ik begrijp om aan 8 rmk's te kunnen komen volgens advies van Jan die spreekt over 40-45 cm per RMK jij komt nu aan de 38 cm zijnde 2 rails.

Wel, 3.20 is natuurlijk een lengte om jaloers van te worden, maar mijns inziens alleen nodig als je inderdaad met zulke lange treinen rijdt of op zo'n spoor een heleboel korte treinen wil parkeren(of combinatie natuurlijk)
Heb je de ruimte en/of zoveel treinen is dat prachtig.
Maar nodig is het niet om 2 rails per RMK aan te houden, met uitzondering van de stop rmk misschien.(die voor het sein waar de lok moet stoppen).
Als je straks verder bent ga je ongetwijfeld met profielen rijden wat er dan gebeurt is het volgende. Een lok rijdt naar het sch. st.(of station), voor die daar is laat je hem al vertragen(je komt daar niet met 100 km per uur binnenrijden) met het aangemaakte profiel laat je de lok op elk volgend rmk in je sch. st.  steeds verder afremmen
en dat kan op een heel vloeiende rustige manier zodat hij met heel lage snelheid op z'n stopkontakt komt en daar ook heel vloeiend tot stilstand komt.
Hierdoor begrijp je, dat hoe meer rmk's en dan in combinatie met profielen des te mooier je treinen optrekken en afremmen. en natuurlijk hoe meer rail een rmk heeft hoe mooier, maar om het mooi te laten verlopen hoeft het geen 2 rails per rmk t zijn te zijn, bij mij zijn ze geen twee rails maar 11/2 rail(grote sch.st.) en op het station maar 1 rail per rmk en ik heb stopkontakten die maar 1 rail lang zijn.
Ik zeg dus niet dat je het niet kan doen, maar als je alles goed afregeld in WDP hoeft het niet en zeker niet als je daarvoor op de rest van de baan met ruimte moet woekeren.
Mijn andere sch. st. hebben maar 3 rmk's en daar stoppen de loks ook heel vloeiend en rustig, kwestie van regelen in WDP.
Jan bedoeld inderdaad 2 rmk's(per korte trein)(dus 4 in totaal voor 2 korte treinen) om te kunnen stoppen. Dit vind ik persoonlijk te weinig.
Ik heb zo'n situatie maar dat betreft een korte pendeltein die voor een stootblok stopt en daar na verloop van tijd weer vandaan vertrekt.
Als je dat nl. doet moet je met heel erg lage snelheid aan komen om rustig te kunnen stoppen(om doorschieten te voorkomen) met als gevolg dat je de rest van de treinen die achterop komen of door deze lok geaktiveerd worden om te vertrekken erg ophoudt.
Dus de keuze is aan jou, ik leg je alleen uit hoe het in grote lijnen werk en hoe het anders, maar net zo mooi kan.

Je opsomming van hoe het nu is met de K84 kun je skippen want je zet staks niets meer stroomloos.

Je opm. over de hoeveelheid rmk's t.a.v. van de toekomst is terecht (je moet je alleen afvragen waar is het nuttig).

3 rmk's heb je eigenlijk altijd nodig in een blok. Meer rmk's zou ik alleen maken in de zichtbare gedeelten. en zoals boven beschreven in je sch. st. want daar kijk je toch ook wel eens naar denk ik(al dan niet met een cameraatje tzt.)

Alleen, meer rmk's heeft niets te maken met 2 richtings verkeer. Om die reden hoeft het absoluut niet.
Sterker nog als je op enkelspoor 2 richtingen rijdt heb je geen 2 x 3= 6 rmk's nodig, maar volstaan 5 rmk's voor 2 blokken.

Nou ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je weer ff vooruit kunt.

Vr. Gr. Kees

Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 08. Mai 2009, 21:44:38
goede dag Bram,

Je schrijft (Jan schrijft)
Zitatde lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden
???
Dat is naar mijn idee onzin  ;). Wat je moet doen is je baan logisch indelen naar lenge van treinen die je denkt te gaan laten rijden. Ik zou het bovenste spoor als volgt indelen.

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rem sectie voor treinen die naar links rijden RMK22
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK23
rem sectie voor treinen die naar rechts rijden RMK24
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK25, dat zijn dus 5 RMK's en geen 8

Als het hier gaat om schaduwstation dan volstaat ook

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK22
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK23, dat zijn dus maar 3 RMK's

Denk daar eens over na dan zal je zien dat het goed werkt en het scheeld veel geld aan RMK's
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 22:10:20
Hallo Bob,

Ik heb e.e.a wat voorzichter geschreven dan jij, maar het komt op hetzelfde neer.

Ik begrijp alleen niet goed wat jij met rijsectie bedoelt en eerlijk gezegd ook niet waarom een onderscheid gemaakt wordt tussen naar links en naar rechts rijden.
Het zijn 2 verschillende rijwegen 1 naar links en 1 naar rechts die gebruik maken van dezelfde rmk's alleen in omgekeerde volgorde.
Dus als je over 5 rmk's praat kun je ze alle 5(incl.stopsektie) gebruiken in je profielen om te remmen.

ik neem aan dat je dit ook bedoelt want met 3r mk's in de sch. st. maak je geen onderscheid in naar links en rechts rijeden en met rijsectie bedoel je remsektie neem ik aan ?

Of mis ik nu wat?

Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 08. Mai 2009, 22:25:27
Hallo Kees,

Zet mijn reactie bij jou tekst in blauw (voor de duidelijkheid)

Zitat von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 20:44:08
Hallo Bram,

even voor de duidelijkheid,
ik tel bij het bovenste spoor 8 rmk's de rest 7 en het onderste opstelspoor 6 rmk's. klopt dat?
Nee, Bovenste spoor zijn 9, de rest 8 alleen zie ik dat b.v. rmk 9 alleen het lokveld is, dit is dus niet goed.

De rmk's bij mij 964, 965, 966 zijn virtuele rmk's die tot doel hebben te voorkomen dat 2 korte treinen achterop elkaar rijden.
Hier snap ik nog weinig van, maar daar hoop ik nog achter te komen.

Jij hebt je sporen verlengd tot 3.20 mtr. naar ik begrijp om aan 8 rmk's te kunnen komen volgens advies van Jan die spreekt over 40-45 cm per RMK jij komt nu aan de 38 cm zijnde 2 rails.
Dit klopt

Wel, 3.20 is natuurlijk een lengte om jaloers van te worden, maar mijns inziens alleen nodig als je inderdaad met zulke lange treinen rijdt of op zo'n spoor een heleboel korte treinen wil parkeren(of combinatie natuurlijk)
Heb je de ruimte en/of zoveel treinen is dat prachtig.
De ruimte wel maar de treinen nog niet. Treinen van 3 meter zal ik niet hebben maar wel treinen van ongeveer 1,5 meter.

Maar nodig is het niet om 2 rails per RMK aan te houden, met uitzondering van de stop rmk misschien.(die voor het sein waar de lok moet stoppen).
Als je straks verder bent ga je ongetwijfeld met profielen rijden wat er dan gebeurt is het volgende. Een lok rijdt naar het sch. st.(of station), voor die daar is laat je hem al vertragen(je komt daar niet met 100 km per uur binnenrijden) met het aangemaakte profiel laat je de lok op elk volgend rmk in je sch. st.  steeds verder afremmen
en dat kan op een heel vloeiende rustige manier zodat hij met heel lage snelheid op z'n stopkontakt komt en daar ook heel vloeiend tot stilstand komt.
Hierdoor begrijp je, dat hoe meer rmk's en dan in combinatie met profielen des te mooier je treinen optrekken en afremmen. en natuurlijk hoe meer rail een rmk heeft hoe mooier, maar om het mooi te laten verlopen hoeft het geen 2 rails per rmk t zijn te zijn, bij mij zijn ze geen twee rails maar 11/2 rail(grote sch.st.) en op het station maar 1 rail per rmk en ik heb stopkontakten die maar 1 rail lang zijn.
Als ik het goed begrijp zeg jij het volgende: Een trein komt langzaam (te regelen via WDP) het sch.st. binnen.
Op het moment dat de trein het opstelspoor oprijdt hoeft aan het einde van dit spoor maar 1 rmk te zitten van 1 1/2 rail lengte ??? (1 x 24188+24094 = 29 cm)om te stoppen.
Ik heb nu opstelsporen van 263 cm en 282 cm. Wil ik hier 2 treinen opstellen dan krijg ik dus voor elke trein een stuk spoor van resp. 131,5 cm en 141 cm. Deze stukken worden dus een blok, in elk blok moeten minimaal 3 rmk's geplaatst worden waarvan de laatste dan de stopsectie wordt van 2 rails = 38 cm. De overige lengte van het blok resp. 93,5 cm en 103 cm gebruik ik dan voor de andere 2 rmk's, dus 1 rmk voor de inrijsectie en de volgende voor de afremsectie. Klopt dit ??

Ik denk dat ik de fout al zelf zie maar corrigeer me a.u.b. als ik het mis heb. Volgens mij moet het zo:

Trein rijd het opstelspoor op - rijd dan over de eerste inrijsectie (1ste rmk), vervolgens over een afremsectie (2de rmk) en dan op de eerste stopsectie (3de rmk). Dit wordt dus tevens de inrijsectie van het 2de blok, daarna weer op de afremsectie van het 2de blok (4de rmk) en tenslotte op de stopsectie van het 2de blok 5de rmk). Conclusie 5 rmk's.
De lengte van de inrij en afremsectie, maakt dat nog wat uit ??
Kan er op deze mannier dan ook in 2 richtingen gereden worden ??

Die virtueele rmk's waar je het over had, plaats je die dan in de eerste stopsectie ??


Ik zeg dus niet dat je het niet kan doen, maar als je alles goed afregeld in WDP hoeft het niet en zeker niet als je daarvoor op de rest van de baan met ruimte moet woekeren.
Mijn andere sch. st. hebben maar 3 rmk's en daar stoppen de loks ook heel vloeiend en rustig, kwestie van regelen in WDP.
Je spreekt hier over 3 rmk's, maar hoelang is dan 1 rmk??

Jan bedoeld inderdaad 2 rmk's(per korte trein)(dus 4 in totaal voor 2 korte treinen) om te kunnen stoppen. Dit vind ik persoonlijk te weinig.
Hier neem ik aan dat er dan 1 afremsectie en een 1 stopsectie mee wordt bedoeld, maar over wat voor raillengte spreek je dan ??

Ik heb zo'n situatie maar dat betreft een korte pendeltein die voor een stootblok stopt en daar na verloop van tijd weer vandaan vertrekt.
Als je dat nl. doet moet je met heel erg lage snelheid aan komen om rustig te kunnen stoppen(om doorschieten te voorkomen) met als gevolg dat je de rest van de treinen die achterop komen of door deze lok geaktiveerd worden om te vertrekken erg ophoudt.
Dus de keuze is aan jou, ik leg je alleen uit hoe het in grote lijnen werk en hoe het anders, maar net zo mooi kan.

Je opsomming van hoe het nu is met de K84 kun je skippen want je zet staks niets meer stroomloos.
Dit is begrepen

Je opm. over de hoeveelheid rmk's t.a.v. van de toekomst is terecht (je moet je alleen afvragen waar is het nuttig).

3 rmk's heb je eigenlijk altijd nodig in een blok. Meer rmk's zou ik alleen maken in de zichtbare gedeelten. en zoals boven beschreven in je sch. st. want daar kijk je toch ook wel eens naar denk ik(al dan niet met een cameraatje tzt.)

Alleen, meer rmk's heeft niets te maken met 2 richtings verkeer. Om die reden hoeft het absoluut niet.
Sterker nog als je op enkelspoor 2 richtingen rijdt heb je geen 2 x 3= 6 rmk's nodig, maar volstaan 5 rmk's voor 2 blokken.

Nou ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord en dat je weer ff vooruit kunt.

Vr. Gr. Kees



Als je op mijn vragen nog zou willen antwoorden, zou ik dat zeer op prijs stellen,

Met vriendelijke groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 08. Mai 2009, 22:26:40
Hallo Kees,

Zitatmet rijsectie bedoel je remsektie neem ik aan
nee met rijsectie bedoel ik geen rem remsectie.
Als je 3 secties hebt zoals omschreven kan je in je schaduwstation zowel links als naar rechts rijden. Ik heb bijvoorbeeld in al mijn schaduwstations maar 2 secties (3) start, rij en stopsectie met andere woorden:

rmk 20, 21 ,22 als je naar rechts rij ( start , rij, stop)
rmk 47, 22, 21 als je naar links rij (start, rij, stop)
 
Mooier is natuurlijk ( maar niet noodzakelijk in je schaduwstation)

rmk 20, 21, 22, 23 start, rij, rem, stop
rmk 47, 23, 22, 21 start, rij, rem, stop
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 08. Mai 2009, 22:45:24
Zitat von: Bob Vermeulen in 08. Mai 2009, 21:44:38
goede dag Bram,

Je schrijft (Jan schrijft)
Zitatde lengte van 1 Tmc op 40 - 45 cm aanhouden
???
Dat is naar mijn idee onzin  ;). Wat je moet doen is je baan logisch indelen naar lenge van treinen die je denkt te gaan laten rijden. Ik zou het bovenste spoor als volgt indelen.

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rem sectie voor treinen die naar links rijden RMK22
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK23
rem sectie voor treinen die naar rechts rijden RMK24
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK25, dat zijn dus 5 RMK's en geen 8

Als het hier gaat om schaduwstation dan volstaat ook

stop sectie voor treinen die naar links rijden RMK21
rij sectie voor alle treinen (het langste deel) RMK22
stop sectie voor trienen die naar rechts rijden RMK23, dat zijn dus maar 3 RMK's

Denk daar eens over na dan zal je zien dat het goed werkt en het scheeld veel geld aan RMK's


Hallo Bob,

Als je met deze indeling werkt dan kan je toch geen 2 treinen achter elkaar plaatsen toch ??

Met vriendelijke groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 23:13:55
Hallo Bob,

Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt,
maar probeer me even te volgen, als je de officiele benamingen even vergeet, maar gewoon praktisch.
Dit sch. st. heeft 3 rmk's (scr.shot) nr. 232 231 230 in dit geval dus een rijweg van rechts naar links,
van treinnr. veld voor het sch. st. naar sein bij 230 dus rijweg van 120- 230
Een stukje voor 120 laat ik de lok wat vertragen. Op 120 (start van de rijweg)neem ik een lagere startsnelheid dan normaal maar wel iets lager dan de snelheid die de lok al had en vervolgens vertraag ik verder ook op 232, 231 en ik stop
met bv. 4 op kontakt 230.
Gevolg, is een lok die met een steeds verder afnemende snelheid rustig het sch. st. inrijdt en rustig stopt op 230.
Een rijgedeelte waarin de lok dus niet remt heb ik niet.
Ze remmen dus op alle beschikbare kontakten.
Doe je dit niet dan moet je dus op het remkontakt vrij hard afremmen en vrij bruusk stoppen op het stopkontakt.
Kun je zeggen dat je dat toch niet ziet, maar waarom niet van deze mogenlijkheid gebruik maken, het kost geen rmk's extra en hoeveel van ons zien de sch. st. wel dmv. een camera en/of omdat ze toch zichtbaar zijn.
Dit is naar mijn idee 1 van de voordelen van profielen waarbij je optimaal gebruik kunt maken van alle rmk's.

Het is een ander verhaal en misschien bedoel je dat, als je kontakt 120 meetelt, dan zou je kunnen volstaan met 2 rmk's in het sch. st. Dat gaat natuurlijk ook maar als je dan treinen hebt die net tussen de wissels passen wordt dat toch wel lastig.

Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 23:16:27
hoi Bram,

we vergeten je niet hoor, komen er op terug, maar we willen je een goed antwoord geven dus volg het even

Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 08. Mai 2009, 23:30:04
hallo jan,

Ik ken beide stukken, mijn ene sch. st. is nagenoeg zoals K. H. beschrijft.
En in het andere stuk wordt soms uitgegaan van de ideale situatie bv. een blok van 2.50 mtr., maar hoeveel van ons
hebben genoeg ruimte om een ideale situatie na te bouwen met blokken van 2.50 mtr. of een sch. st. met sporen van 3mtr.
Het is goed om de theorie te kennen, maar je moet wel praktische adviezen blijven geven, jij moet op je baan in
aanbouw ook de theorie soms loslaten en praktische oplossingen verzinnen.

Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 09. Mai 2009, 00:24:11
Hoi Bram,

- Er moet inderdaad altijd minimaal 1 rmk met hetzelfde nr. als het treinnr. veld voor dit veld staan.
- in de link die Jan noemt in deze discussie staat uitgelegt waar ze toe dienen.
- Ok dat klopt dan, maar je hebt inmiddels begrepen dat dit niet noodzakelijk is(2rails)
- Das een hoop ruimte dan. Kun je 2 treinen van 1.50 mtr. achter elkaar zetten.
- Ik denk dat er wat onbegrip is over de stopsektie, op een stopsektie remt een lok ook af, de snelheid van afremmen
 kun je instellen van 1-18 alleen moet hij in dit gedeelte ook wel echt stoppen, maar in mijn opinie telt ie dus
 wel degelijk mee in het hele proces van remmen en stoppen.
- Over het aantal rmk's is nu de discussie 3 stuks is het minimum, start, rem stop. Waarbij ik stel dat je ze alle 3 kunt   gebruiken om te remmen, cq op het start kontakt een lagere snelheid kiest om te starten.
Dit is wat lastig uit te leggen, maar als een lok naar het schaduwstation rijdt en er is een vrij spoor dan stopt de lok niet maar vertraagt en rijdt dan het sch. st. in. Deze vertraging kun je regelen dus dit kontakt kun je gebruiken om de snelheid aan te passen. Stopt de lok wel bij het sein voor het sch. st. omdat er geen spoor vrij is, dan kun je de startsnelheid wanneer hij er wel in mag ook regelen. dus dan gebruik je dit kontakt ook om de snelheid waarmee hij binnenrijdt te beinvloeden. (lees even mijn reaktie aan Bob hoe ik hier gebruik van maak)
- De 3 kontakten in het sch. st. zijn 1 1/2, 4, 1 1/2 rail lang, maar ik heb hier varianten op, omdat naar het midden
 toe de sporen langer worden
- Kijk naar het scr. sh. van het sch. st. waar korte treinen kunnen stoppen alle kontakten zijn hier 1 1/2 rail lang.
 Zowel van de sporen vwaar korte alswel de sporen waar lange treinen op kunnen.

 ik geloof dat dit alle vragen waren toch?

  Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 09. Mai 2009, 00:27:30
Zitat von: jan leendert in 08. Mai 2009, 23:51:51


Dat is waar, niet iedereen heeft 2.50 mtr een blok.

Mij gaat hierom, om Bram meer achtergrond informatie te geven, zodat hij in iedergeval met de flexibilisering van mogelijkheden. Je weet dat Bram zijn vraag, ons ook treft. ;D

Gezien de vele misverstanden omtrent de plaatsing van RMK.
Ik weet ook dat Bob en Jij het heus wel weten hoe we die RMK weergegeven kunnen worden.
Hierin zit het grote punt, .......... Ervaring.
De ene zegt dit, en de andere zegt dat.

Ik ben meer voorstander van gericht advies geven, en meer doorvragen naar de behoeften van WDP gebruikers.
Dat heeft niets van doen over theorie of praktijk.

Mij is van belang dat Bram geholpen wordt met een gedegen advies.
Dat advies kun jij beter onderbouwen, omdat hij ook Marklin gebruikers is.
Van dat advies kan ik alleen maar aanwijzingen geven, die alleen met WDP te maken heeft.

We weten hoe lastig dat is, om een beginner, aan een goed advies te geven.
Wij voelen precies wat er mee bedoeld wordt, maar probeer het eens goed te verwoorden.
Dat valt niet mee.

Dus, ik zou eigenlijk aan Bram willen vragen, Bram blijven vragen stellen. ;)



Hallo Jan,

Zal ik blijven doen.

Ik heb de beide links van jou , van Karlheinz Battermann bekeken en het sch.st. wat hij beschrijft is precies wat ik voor ogen had. Niet dat ik het direct zo ga doen (moet ook eerst wachten op WDP 2009 NL) maar wil wel vast de Rmk's aansluiten zodat ik, als ik er aan toe ben, het ook zo kan gaan besturen. Heb inmiddels de platen van niv 0 afgehaald zodat ik goed bij het sch.st. kan komen om alles weer los te halen.

Na alle antwoorden die ik heb gekregen maak ik er op uit dat ik met 5 rmk's per opstelspoor kan volstaan t.w.:

rmk 1 = inrijsectie/stopsectie = 2 rails
rmk 2 = rij/afremsectie 3 rails
rmk 3 = stopsectie = 4 rails ( 2 voor links > rechts en 2 voor rechts > links)
rmk 4 = rij/afremsectie 3 rails
rmk 5 = inrijsectie/stopsectie =2 rails

Moet er tussen de beide stopsecties in het midden (rmk 3) nog iets komen ???

Met vriendelijke groeten,

Bram




Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 09. Mai 2009, 00:40:56
Hallo Kees,

In het antwoord aan Jan heb ik gezet hoe ik dacht dat het nu moet. Kun je je daar in vinden of moet het toch anders???

Met vriendelijke groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 09. Mai 2009, 01:02:43
Hallo Bram,

ik kan me overal in vinden  ;D

Als je tzt. het sch. st. van K. H. wil maken, dus voor 2 korte of 1 lange trein en dan voor twee richtingen.
vind ik 5 rmk's in totaal te weinig.
Ik heb het zelf ook het sch.st. van K. H., alleen met wat andere beveiligingen en ik rijdt er al een poosje mee, met o.a. lange treinen
die precies maar dan ook precies tussen de wissels passen.
Het minimale vind ik is zoals op het screenshot wat ik ff voor je gemaakt heb.
Hoe ik het zelf heb kun je zien op het eerdere scr. shot waar toch nog wat meer rmk's inzitten.

Gr. Kees
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 09. Mai 2009, 01:11:10
Hallo Kees,

Zie dat je 6 rmk's gebruikt heb in je schr.sh.

War zit er tussen 4 en 5 dan ??

Waarschijnlijk een virtuele rmk, maar zit er dan geen rails tussen ??

Met vriendelijke groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Kees Polm in 09. Mai 2009, 01:23:55
Bram,

inderdaad virt. rmk,s
en nee geen rails dat hoeft niet daar zijn het virtuele rmk's voor, zij bestaan dus slechts alleen in onze gedachten
en in onze getekende banenplannen.
(heb er ook ff een schakelaar tussen gezet) je kunt nog 1 vakje extra meetekenen
voor een erlaubnisspfeil. zie sch. st. van Karl H. Batterman dat wil je toch tzt?

kees

Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 09. Mai 2009, 10:11:17
Zitat von: jan leendert in 08. Mai 2009, 23:16:39
Zitat von: Bob Vermeulen in 08. Mai 2009, 21:44:38



Zie bijgaande link van Karlheinz Battermann.

http://www.modellbahn.kabasoft-computing.de/images/win_digipet/SbhfProX.pdf


Hallo Jan,

Wat ik nog vragen wou is het volgende:

In het schema van Karlheinz Battermann zijn 9 rmk's getekend over 38 vakjes, dit zijn toch niet allemaal railstukken ???
Mijn bovenste 3 opstelsporen zijn 17 rails (24188 van M*) = 17 x 18,8 = 320 cm lang
De onderste 2 opstelsporen zijn 15 rails (24188 van M*) = 15 x 18.8 = 282 lang

Als ik ze nu als volgt indeel: Voor tweerichtingsverkeer

Van links naar rechts gezien:

2 rails = stopsectie 1= 1 rmk
4 rails = rijsectie 1= 1 rmk
2 rails = stopsectie 2= 1 rmk
dan weer
2 rails = stopsectie 3= 1 rmk
5 rails = rijsectie 2= 1 rmk
2 rails = stopsectie 4= 1 rmk

totaal dus 6 rmk's

Voor de onderste 2 opstelsporen dan:

2 rails = stopsectie 1= 1 rmk
4 rails = rijsectie 1= 1 rmk
2 rails = stopsectie 2= 1 rmk
dan weer
2 rails = stopsectie 3= 1 rmk
3 rails = rijsectie 2= 1 rmk
2 rails = stopsectie 4= 1 rmk

Moeten de stopsecties 2 en 3 wel elk 2 rails lang zijn of kan daar ook 1 stopsectie van 2 rails komen waar dan de eerste trein overheen rijd en de achteropkomende trein op stopt ?

Als ik dit dan in het sporenplan van WDP teken moet ik dan voor elk railstuk 1 vakje nemen of mogen dat ook meerdere vakjes zijn ?? Ik bedoel, staat 1 vakje voor 1 raillengte ???

Als ik n.l. ook 3 vakjes voor het loc.veld gebruik kom ik lang niet uit.

Tussen stopsectie 2 en 3 moeten dan nog virtuele rmk's geplaatst worden en een schakelaar.

Verder nog de volgende vraag:

Aangezien er nu geen NL versie van WDP 2009 uitkomt moet ik, als ik WDP wil gaan gebruiken i.v.m. het CS2, wel de Duitse versie kopen. Als ik daarbij nu het NL handboek van WDP Pro X3 gebruik dan kom ik toch ook een heel eind of is WDP 2009 heel anders ??

Met vriendelijk groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 10. Mai 2009, 09:49:30
Hallo Jan,

Na de links van jou gelezen te hebben, heb ik aan de hand van de 2de link het volgende gedaan:

Heb de bovenste 3 opstelsporen van mijn schaduwstation gisteren veranderd in het volgende:

De opstelsporen hebben nu elk 5 rmk's t.w.: van links naar rechts

2 rails = 38 cm = stopsectie
5 rails = 94 cm = rij/afremsectie
2 rails = 38 cm = stopsectie
6 rails = 112,8 cm = rij/afremsectie
2 rails = 38 cm = stopsectie

Bij het bovenste opstelspoor is de rechter stopsectie 3 rails omdat daar nog een rail 24224 naar de wissel zit.

Vandaag ga ik de onderste 2 opstelsporen verandren naar:

Van rechts maar links gezien in:

2 rails = 38 cm = stopsectie
4 rails = 94 cm = rij/afremsectie
2 rails = 38 cm = stopsectie
5 rails = 112,8 cm = rij/afremsectie
2 rails = 38 cm = stopsectie

Bij de bovenste opstelspoor is de laatste stopsectie weer 3 rails, ook weer i.v.m. de rail 23224

De verbindings sporen tussen de opstelsporen heb ik ook veranderd van 2 naar 3 rmk's.

Doe er een schr.sh. bij uit wintrack is dan mischien wat duidelijker.
Alle rails zijn ingetekend en elke kleur staat voor 1 rmk.

hopelijk is het nu zo goed.

(http://i40.tinypic.com/213r9mc.jpg)

Met vriendelijk groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 10. Mai 2009, 12:12:42
Hallo Jan,

Bedankt dat je er naar hebt willen kijken, nu kan ik weer door.
Zet even bij jou tekst wat in blauw.

Zitat von: jan leendert in 10. Mai 2009, 11:45:11

Ik moet eerlijk zeggen, dat je het verschrikkelijk goed door hebt genomen, en DAT dit de goede RMK organisatie. Mijn complimeten, dat je met WDP het zo snel door hebt gekregen.
Bedankt voor het compliment, dit geef de burger weer moed.

Met deze variant kun je zeer goed twee richtingen flexibel rijverkeer creeren.
Die stopsectie die je in het midden van de schaduwstation hebt geplaatst, is een goeie.
Deze constructie heb ik ook in mijn Sch.St en die werkt heel goed.
Hiermee heb je dus voor die midden stopsectie een dubbel functie gegeven.
Namelijk voor links en rechts verkeer.
Echter moet je later bij het aanmaken van rijwegen de stop functie als "diamant" sectie worden aangezien.
Wat een "diamant sectie" is weet ik nog niet maar daar kom ik t.z.t. hopelijk nog achter.


Ga je twee treinen recht tegenover elkaar, dan kan alleen 1 trein die stopsectie gebruiken, en de andere trein (bijv van rechts) wordt de stopsectie even geleend uit de eerdere RMKsectie.
Bij een situatie van 2 treinen recht tegenover elkaar kan ik me niets bij voorstellen. Als je dat doet, zou er 1 trein toch weer achteruit moeten.

Dat is het voordeel van meerdere RMK plaatsen. Dat is ook wat Kees aangaf.
Ik heb op jouw RMK verdeling geen commentaar en het ziet er goed uit.


Verder heb ik nog de vraag:

Moeten het aantal rails overeenkomen met het aantal vakjes in WDP, of mag je b.v. 5 vakjes in WDP hetzelfde rmk nr geven, maar wat in werkeljkhid maar b.v. 2 raillengte voorstelt ???

Met vriendeijkle groeten,

Bram

Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 10. Mai 2009, 18:39:05
Zitat von: jan leendert in 10. Mai 2009, 17:22:03

Dus, de manier waarop je het doet om van rails naar het aantal RMK toe te wijzen is goed.
Het is niet zo, dat je elk rail een RMK voorstelt, nee je moet aan de afstand denken en denken aan rijwegen.
Dus een rijweg legt immers een afstand af. Die afstand kan 3 of 5 of zelfs 10 railsen zijn, op 1 RMK. Het belangrijkste is hoe lang moet die afstand zijn.

Succes. ;)

Hallo Jan,

Als ik je goed begrijp, kan ik dus een stuk van b.v. 10 rails op mijn baan, in Wdp aangeven met b.v. 4 vakjes met het zelfde rmk nr ???, of anders om, 6 vakjes in Wdp met hetzelfde rmk nr. stelt b.v. 2 rails voor op mijn baan.

Op deze manier ???

Met vriendelijke groeten,

Bram
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 10. Mai 2009, 19:42:43
Bram,

Ja, zo is het precies.
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bram in 10. Mai 2009, 21:59:12
Zitat von: Bob Vermeulen in 10. Mai 2009, 19:42:43

Ja, zo is het precies.


Hallo Bob,

Bedankt voor je antwoord
Titel: Re: Bezetmelders plaatsen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 11. Mai 2009, 11:05:57
Jan,

Daar zat toch wel wat tijd tussen  ;)