Seite drucken - nieuwe opbouw

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Nederlandstalig Stamtafel => Thema gestartet von: Raphael in 24. Oktober 2009, 14:19:17

Titel: nieuwe opbouw
Beitrag von: Raphael in 24. Oktober 2009, 14:19:17
Hallo allen,

Nu ik mijn gehele baan opnieuw moet gaan opbouwen, wil ik de kleine onhebbelijkheden die in de oude baan waren ingeslopen/gebouwd, vermeiden.
Ik had in mijn vorige baan, als ik van de ene booster naar de andere booster reed, nog wel eens kortsluiting.
Niets ernstigs, maar gewoon vervelend als een of twee trajecten in eens stroomloos werden. (kortsluit beveiliging)
de overgangen van de ene booster naar de andere booster, hoe kan ik die het best in de baan inbouwen.
tot nu toe, had ik de overgangen aan beide railszijden geïsoleerd. echter mijn rijdend materieel,maakt natuurlijk contact met beide boosters bij de overgang.

Thomass
Titel: Re: nieuwe opbouw
Beitrag von: Bram in 24. Oktober 2009, 19:56:39
Hallo Thomas,

Ik heb zelf ook boostersectie en deze zijn gescheiden d.m.v. de rode isolatieschoentjes van Märklin.
Zowel de massa als de stroom zijn gescheiden, dus 4 schoentjes per verbinding.
Ik rij met c-rail, CS2 en MFX Boosters. Dit werkt prima.

Mvg,

Bram
Titel: Re: nieuwe opbouw
Beitrag von: Stefan Lersch in 24. Oktober 2009, 11:29:03
Hallo Thomass,

bei meinen Boostern sind die Massen miteinander verbunden und ich habe auch beim Übergang von einem Boosterstromkreis in den nächsten beide Seiten isoliert. Bei mir kommen keine Kurzschlüsse vor.
Titel: Re: nieuwe opbouw
Beitrag von: wissels in 24. Oktober 2009, 21:54:25
Hallo Allen,

waarom geen krimpkous gebruiken, ipv de rode schoentjes, spul is in vele maten te krijgen, even laten krimpen met de föhn, en je hebt een perfecte isolatie,

met vriendelijke groet,

Walter
Titel: Re: nieuwe opbouw
Beitrag von: Willy de Vaal in 27. Oktober 2009, 01:09:28
Zitat von: wissels in 24. Oktober 2009, 21:54:25
Hallo Allen,

waarom geen krimpkous gebruiken, ipv de rode schoentjes, spul is in vele maten te krijgen, even laten krimpen met de föhn, en je hebt een perfecte isolatie,

met vriendelijke groet,

Walter

Krimpkous werkt op zich ook goed, maar die rode schoentjes hebben nog een extra lipje aan de boven zijde die de railstaven net een beetje van elkaar houden. Als je krimpkous gebruikt en de rails te stevig in elkaar drukt kunnen de railstaven tegen elkaar komen, dit heb je niet met die rode isolatie hulsjes van Marklin.

m.v.g. Willy...
Titel: Re: nieuwe opbouw
Beitrag von: Raphael in 28. Oktober 2009, 01:01:26
Goede morgen Allen,

Alhoewel ik hoofdzakelijk "N" rijd (en een LGB tuinbaan aan het ontwerpen/bouwen ben) had ik in de oude baan, vrijvaak een kortsluiting / systeem stop als het rijdend materieel van de ene booster kring naar de ander over ging.
bijde zijde van de rail dus links en rechts waren volledig geïsoleerd. deze kortsluiting, trad alleen maar op bij het passeren van een lok en/of compleet treinstel.
Ik gebruik 4 boosters van digirail (DR5020) en 2 zelf gebouwde en natuurlijk de IB en SX centrales.

Ik heb hier ooit wat over gelezen, maar kan het niet meer terug vinden...

Thomass