Forumleden,
Ik heb een vraagje over de dienstregeling, het lukt me n.l. Niet om verschillende geselecteerde rijwegen in een dienstregeling te koppelen waardoor een lok bij auto bedrijf alleen de eerste rijweg volgt en afwerkt en daarna gewoon blijft rijden. Ligt dit mogelijk aan de demo versie of moet een handeling worden gedaan om e.e.à te koppelen?
Vast bedankt,
Groet Robert
Hallo Robert,
Je hebt neem ik aan Fahrstrassen gemaakt, en deze daarna gekoppeld in een Zugfahrt,
met de zugfahrten-editor. In deze editor regel je waar je trein start en waar hij stoppen moet.
Wanneer je nu fahrplan-editor open, Klik je op de rechtse muisknop op het treinnummerveld,
waar je trein volgens de ZugFahrt start op Wähle-Start, daarna klik je met je rechtermuisknop
op het treinnummerveld waar je trein moet stoppen en kies Wähle-Ziel nu klik je op Kopiëren
fur editor. Je kiest de juiste lok er bij, nu kun je de editor afsluiten en het fahrplan (klok) openen.
Na twee windows waar je nog het een en ander kunt kiezen krijg je het "hoofd" window klik op
de rode knop, nu zal je trein gaan rijden en ook stoppen.
Met groet Henk
Hallo Henk,
Bedankt voor je reactie, ik heb het inderdaad ook zo gedaan als je aangaf wat me dan echter verbaasd is dat ik niet al mijn terugmeldingen in het traject kan gebruiken om acties aan te koppelen. Vandaar dat ik het wilde proberen met losse rijwegen. Is dat normaal dat je slechts een beperkt aantal terugmeldingen kunt gebruiken?
Groet Robert
Hallo Robert,
Je kan alle terugmeldingen gebruiken met profielen, daar kan je bij
alle terugmeldingen van een rijweg de loc cq trein dat laten doen
wat jou uitkomt of een sein/wissel.(profielen zie pijl)
Met groet, Henk
Hallo Robert,
kan je het volgende eens nader specificeren:
Zitatmijn terugmeldingen in het traject kan gebruiken om acties aan te koppelen
ik denk dat het twee problemen zijn omdat je ook schreef:
Zitatom verschillende geselecteerde rijwegen in een dienstregeling te koppelen waardoor een lok bij auto bedrijf alleen de eerste rijweg volgt en afwerkt en daarna gewoon blijft rijden.
Het laatste komt waarschijnlijk omdat je de rijwegen niet goed hebt gedefinieerd en daarna goed verwerkt hebt in de treinrit of de ZFA. Rijd de trein wel 1x de treinrit die je voor ogen hebt of rijd hij geen enkele keer het juiste traject.?
Hallo Bob
bedankt voor je reactie;
m.b.t. de terugmeldingen in het traject bedoel ik dat als ik rijwegen bij elkaar voeg om een treinrit te maken ik dan niet alle terugmeldingen van deze rijwegen terugvind wanneer ik deze gebruik in de dienstregeling.
Als ik vervolgens, om bovenstaand probleem te omzeilen, alle rijwegen afzonderlijk ipv de treinrit opneem in de dienstregeling dan loopt een testloc alleen de eerste rijweg goed af om daarna gewoon door te rijden zonder de bedoelde opdrachten te volgen.
Wel heeft je reactie maar ook die van Henk hiervoor me aan het denken gezet en laat me begrijpen dat de gebruiksaanwijzing hoewel 580 pagina's groot wel logisch in elkaar zit
(eerst locs invoeren,
dan spoorplan maken
dan blokken definiëren
dan rijroutes (treinritten)
dan profielen
dan dienstregeling en
dan gehele automatisering etc).
De profielen heb ik nog niet gemaakt en ik begrijp uit het manual dat je hierin voor elke loc / rit alles kan programmeren. Hiermee vervalt dan de noodzaak van het koppelen van acties/snelheden bij alle terugmeldingen van een volledige rit. Een volledige ronde op een bepaald spoor van mijn baan komt langs ca 12 terugmeldingen maar in het door mij bedoelde voorbeeld zag ik er maar 4 terug om acties aan te koppelen.
Hopelijk ben ik een beetje duidelijk, soms roept de uitgebreidheid van het programma zoveel vragen op dat het lastig is om de structuur vast te houden.
groet, Robert
Hallo Robert,
Als je een rijweg maakt, dan kun je in de profieleditor voor elke terugmelder van deze rijweg een opdracht invoeren.
In de profieleditor selekteer je de gewenste rijweg en vervolgens zie je automatisch alle terugmelders van deze rijweg.
Voeg je meerdere rijwegen samen tot een treinrit en heb je voor deze rijwegen ook een profiel aangemaakt dan zal ook in de dienstregeling wdp deze profielen gebruiken. Mits je in de systeeminstellingen hebt aangegeven dat je met profielen wilt werken. Waarschijnlijk bedoel jij dat je in de dienstregeling alleen de start en doel terugmelder ziet ?
Ik begrijp dat je nu met de dienstregeling bezig bent, is dat een bewuste keuze of probeer je gewoon alles uit ?
Het merendeel van de wdp gebruikers rijdt nl. met de Zugfahrten automatiek waarin je ook een soort dienstregeling kunt intergreren. de ZFA is veel uitgebreider dan alleen rijden met een dienstregeling.
In je opsomming noem je nl. dienstregeling en dan gehele automatisering, ik bedoel dat klinkt wat tegenstrijdig.
gr. Kees
Hallo Robert,
ZitatEen volledige ronde op een bepaald spoor van mijn baan komt langs ca 12 terugmeldingen maar in het door mij bedoelde voorbeeld zag ik er maar 4 terug om acties aan te koppelen.
Bedoel je te zeggen dat de trein rit uit 12 terug meldingen bestaat. Dat zijn dus waarschijnlijk dan 4 rijwegen ( elke rijweg bestaat immers uit 3 RMK's (terugmelders).
Wat bedoel je met het woordje zag: zie je maar 4 RMK opligten tijdens het ritje van je trein op het scherm?
Mijn advies: vergeet op dit moment de Profielen even tot je de treinen rondjes of volgens een bepaald patroon kunt laten rijden.
Hoi Bob,
WDP is een mooi programma en als je er aan begint dan is de verleiding groot om teveel ineens te willen, ik herken dat wel van mezelf.
Maar ik ben het wel met je eens dat je beter rustig kunt beginnen en elke stap probeert te begrijpen en werkend te krijgen.
Dat brengt dan tevens met zich mee dat je, doordat je de mogenlijkheden leert kennen, je ook een plan kunt bedenken van hoe je uiteindelijk op je baan wilt rijden en daar dan naar toe werken.
Robert ! wat denk ik ook wel handig is, is het Nederlandse forum van begin tot eind doorlezen en dat wat jij interessant vind uitproberen, dat vergroot op een heel doelmatige manier je inzicht en kennis van WDP.
gr. Kees
Hoi Bob, Kees,
Ik ben inderdaad steeds een nieuw onderdeel aan het proberen zonder het vorige geheel doorgrond te hebben. Dit om uiteindelijk te kijken of ik WDP wil aanschaffen. Het is inderdaad een mooi programma met bijbehorend gevaar teveel ineens te willen, ik zal het maar eens rustiger aan gaan doen.......
Ik heb mijn spoorplan vereenvoudigd weergegeven ivm de beperkte hoeveelheid magneetartikelen waarbij mijn schaduwstation nu een doorgaand spoor is zonder wissels. Mijn rijwegen hebben niet allemaal 3 RMK's dit is nog een "erfenis" van mijn gebruik met windigital maar volgens mij is dat geen echt probleem voor WDP.
Het is met wat wissen en invoeren nieuwe profielen nu inmiddels gelukt 1 ronde vlgs dienstregeling af te laten lopen, het begin is er dus.
Ik denk dat ik het programma maar gewoon ga aanschaffen, mogelijkheden zijn eindeloos....
Groet Robert
Hallo Robert,
Ik raad je wel aan om van begin af aan te werken met minimaal 3 terugmeldingen per rijweg.
Waarbij ik dan nog een voorstander ben om daar waar het zinvol is (bv. stationssporen) er meer in te bouwen, omdat als je met profielen gaat rijden je een heel mooie treinenloop kunt realiseren.
Het kan wel met 2 rmk,s maar dat moet je als uitzondering gebruiken in specifieke situaties.
Als voorbeeld een pendeltreintje dat van 190 naar 180 moet, stopt en weer omkeert naar 192-193
Gr. Kees
Hallo Allen en Robert,
Als ik mijn mening mag geven, en als ik het zo aankijkt, dan denk ik dat het een beetje verwarrend overkomt.
We weten allemaal hoe belangrijk is, om het te weten, dat de basis principes van een Fahrstrasse (Rijweg) het allerbelangrijkste beginselen zijn. En Robert als beginneling denk ik dat we even een stapje terug moet.
Robert,
Wat Bob en Henk je probeert te bewegen is het volgende.
Laat die profielen en de ZFA even in de kast. (dat komt later)
Met een eenvoudige rijweg aanmaking en een Zugfahrt (treinrit) kom je een heel end.
En eveneens wat Bob aangaf, jou gedefineerde bezetmelders.
Ik denk wellicht het verstandigste om jouw WDP baanplan een screenshot te maken en hier op het forum te plaatsen. Dat praat ook wat makkelijker en iedereen die jou een steentje bij kan dragen, heeft gelijk het overzicht van jou baanplan. Beelden zeggen meer dan duizend woorden.
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert Stienstra
Hallo Robert,
Ook ik ben overgestapt van Windigital naar Windigipet.
Vooral het stukje "zelf programmeren" vond ik leuk.
Maar de mogelijkheden van Windigipet zijn enorm, vandaar
ook voor een beginner erg lastig, ik reken mijzelf daar ook nog toe.
Ik ben blij dat ik uit de vele keuzes voor Windigipet gekozen hebt,
de ondersteuning via het forum is erg goed en je krijgt geregeld een
kosteloze update. Je zal geen spijt van de koop krijgen.
Met groet, Henk
Hallo allen,
bedankt voor de zinvolle reacties, ik denk inderdaad dat een stap terug de juiste weg is om het programma goed te doorgronden. Zodra ik het volledige prog gekocht en in huis heb kan ik het definitieve sporenplan maken wat nu nog geen zin heeft gezien de beperkingen van de demo.
M.b.t. het aantal terugmeldingen per rijweg wordt het een "groter" probleem. Mijn baan is voor een deel af inclusief scenery en zomaar even wat terugmelding erbij zetten is dus lastig. Voor de tussenliggende rijwegen van CS naar schaduw kan dit evt wel maar heb ik ook de keus om rijwegen te her-definieren zodat ik ook op 3 meldingen per rijweg kom. Is het grootste voordeel van 3 RMK's de "start-rem-stop" gedachte of zijn er nog andere specifieke voordelen? Op tussenliggende rijwegen was mijn gedachte binnen windigital altijd dat een RMK nodig was om bv geluid uit (1e RMK-tunnel in) en aan (2e RMK-tunnel uit) te zetten of op een schaduwspoor seinen rood (1e RMK) en loc stil (2e RMK) en hiervoor zijn dus steeds 2 stuks genoeg.
groet Robert
Hallo Robert,
Je hoeft voor het geluid van een tunnel in en uit de tunnel gaan
in WDP geen extra terugmelding (TM) te gebruiken ook niet om een sein te stellen.
3 terugmeldingen per rijweg moet je zien als volgt: 1 start TM , 1 rem TM en 1 stop TM.
Nu kan je van de stop TM de start TM maken voor de volgende rijweg.
Dus zo gezien 2 per rijweg. Maar dat dan alleen op doorgaande sporen niet in een station.
Met groet, Henk
Hallo Henk,
Wat bedoel je met een station? Een kopstation??
Bij mij zijn de stop rmk's in mijn station en schaduwstations tevens de start rmk's voor de volgende rijweg als de trein weer vertrekt.
Of begrijp ik je nu verkeerd.
Gr. Kees
Hallo Kees,
Ik heb in de stations wat meer TM's liggen, dus daar is het stop TM wel een Start TM.
(aan het eind van een perronspoor) maar er liggen meer dan 3 TM's in de rijweg.
Dat is om een korte trein op een andere plaats te laten stoppen dan een lange.
Met groet, Henk
Hoi Henk,
Dat heb ik ook, maar dan blijft het stop tm voor de korte trein toch het start tm als ie weer verder gaat.
Of praten we nu langs elkaar heen en bedoelen we hetzelfde.
Gr. Kees
Hallo Kees,
Jaaa, daar heb jij gelijk in.
Maar het ging mij er om dat Robert er geen 3 nodig heeft in alle rijwegen.
Met groet, Henk
Zitat von: H.v.d.Oosterkamp in 25. Januar 2011, 19:03:54
Hallo Robert,
Je hoeft voor het geluid van een tunnel in en uit de tunnel gaan
in WDP geen extra terugmelding (TM) te gebruiken ook niet om een sein te stellen.
3 terugmeldingen per rijweg moet je zien als volgt: 1 start TM , 1 rem TM en 1 stop TM.
Nu kan je van de stop TM de start TM maken voor de volgende rijweg.
Dus zo gezien 2 per rijweg. Maar dat dan alleen op doorgaande sporen niet in een station.
Met groet, Henk
Hoi Henk,
als bovenstaand het geval is dan zit ik "safe". In mijn centraal station heb ik er 3 op de hoofdsporen en 2 op de zijlijn. De doorgaande sporen hebben er 2 en ook het schaduwstation per spoor 2 maar remmen is daar niet van belang aangezien het optisch geen effect heeft en op dat deel toch al langzamer gereden wordt.
groet Robert
Hallo Robert,
hier een voorbeeld van meerdere akties op 1 rmk.
280 trein stopt
280 na 15 sec geluid uit
280 na 15 sec licht uit
280 na 20 sec wordt de stations verlichting uit geschakeld.
dus je ziet dat er van alles per rmk mogenlijk is ongeacht het aantal rmk's en/of de plaats op de baan van die rmk.
Gr. Kees
Hallo Robert,
Zoals ik eerder in dit topic al met een screenshot liet zien kun je een rijweg maken met 2 rmk's,
waarbij de lok op de 1e rmk start en op de 2e stopt. Maar voor een zo realistich mogenlijk rijgedrag (voor zover in t zicht) zijn meer rmk's per rijweg toch wel leuk.
Als je tzt je baan hebt getekend met de rmk's kun je 'm op t forum zetten, want vaak kun je door andere rijwegen(blokken) te maken toch beschikken over meer rmk's.
Ik geef 't maar even aan dan kun je daar eens over nadenken.
Gr. Kees
Hoi Kees,
1e reactie: ==> Yes!!! feel's like coming home, het begint steeds meer op de mogelijkheden van mijn oude Windigital te lijken.
Begrijp ik overigens goed dat 0280 betekent dat je 280 RMK's in de baan hebt zitten? Indien ja hoe groot is deze dan wel niet? Mijn baan (dubbelsporige automaat met 7 sporen in schaduw) heeft er totaal maar 32...
groet Robert
Hallo Robert,
die 280 is de stop rmk van een bepaalde rijweg. en nee er zitten meer rmk's in de baan.
En de baan is niet zo groot maar bestaat uit meerdere niveau's.
Hoewel mijn vrouw het niet zo leuk vind dat we nu in de garage wonen omdat er in het woonhuis geen plaats meer is ;D
Zitat von: Robertrain in 25. Januar 2011, 18:17:08
M.b.t. het aantal terugmeldingen per rijweg wordt het een "groter" probleem. Mijn baan is voor een deel af inclusief scenery en zomaar even wat terugmelding erbij zetten is dus lastig. Voor de tussenliggende rijwegen van CS naar schaduw kan dit evt wel maar heb ik ook de keus om rijwegen te her-definieren zodat ik ook op 3 meldingen per rijweg kom. Is het grootste voordeel van 3 RMK's de "start-rem-stop" gedachte of zijn er nog andere specifieke voordelen?
Hallo Robert,
Wat je bovenstaande hebt geschreven, kan ik je mededelen dat je niet jouw baan hoeven te veranderen, de bestaande RMK die je hebt aangebracht kan blijven bestaan. WDP biedt daarin Tig mogelijkheden waarvan Kees al noemde bijv. met twee bezetmelders, met daar tussenin geen RMK in een trajekt te gaan werken, dit is 1 van die mogelijkheden.
Maar er zijn nog meer mogelijkheden.
WDP biedt ook om met Virtuele bezetmelder te gaan werken waarbij je dan op 1 RMK meerdere locomotieven en/of treinen kunnen laten rijden, rangeren, pendeldiensten e.d.
Dat laatste heb ik een film van gemaakt en laten zien op de laatste WDP bijeenkomst aan de aanwezige gebruikersgroep (Henk kan dat bevestigen). Van deze methode ben ik bezig een artikel te schrijven hoe men dat kan realiseren.
Dus, ik zou als ik jouw was, jou baan laten staan zoals die was. ;)
Wat Kees noemde kun je uitstekend op 1 RMK wel 20 functies laten bewerken, maar dan wel met profile.
In die profile kun je ook onderweg door Wartezeit een functie laten uitvoeren. Dat heet: Locomotief betrokken functies. En zelfs gekoppeld aan een Seinwachtershuis mogelijkheden.
Maar, ik ga toch even vanuit, zodra je de nieuwe WDP 2009.4 versie hebt, dat je dan eerst de basis principe van een FS goed door hebt.
Ik wens je succes met je nieuwe aanwinst.
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert Stienstra
Hallo Robert en Jan,
Inderdaad heb ik op de WDP-dag met verwondering gekeken naar de bijdrage van Jan
over het gebruik van virtuele TM's. Dat werkt fantastisch, zoals op het filmpje was te zien.
Ik had dat in één van mijn vorige bijdragen al willen melden, maar omdat het een idee
van Jan is leek mij dat niet correct.
Maar er komen nu heel interessante mogelijkheden bij.
Met groet, Henk
Zitat von: H.v.d.Oosterkamp in 26. Januar 2011, 09:26:23
Ik had dat in één van mijn vorige bijdragen al willen melden, maar omdat het een idee
van Jan is leek mij dat niet correct.
Maar er komen nu heel interessante mogelijkheden bij.
Hallo Henk,
Bedankt! ;)
Met vriendelijke groeten,
Jan Leendert Stienstra
Allen, bedankt voor jullie reacties !!!
Ga WDP snel bestellen bij mijn "dealer" (M&B / R'dam) en beginnen met het volledig en correct opzetten van het spoorplan en daarna stap voor stap de gebruiksaanwijzing door grasduinen en de hier gemelde tips zeker meenemen.
Voordat ik zover ben om "hoge school" WDP als virtuele RMK's toe te passen zal het nog wel even duren denk ik maar ik maak graag gebruik van de hoeveelheid kennis op dit forum.
groet Robert
Zitat von: Robertrain in 26. Januar 2011, 18:20:24
Allen, bedankt voor jullie reacties !!!
Hoi Robert,
troost je joh. Ik zit ongeveer met het zelfde "probleem" als jij. Met dit verschil dat ik WDP reeds in bezit heb en daar nu allerlei oefeningen mee aan het doen ben.
Dit forum is een prachtig instituut om antwoorden en hulp op vragen en te krijgen. Zie de zeer deskundige reacties van o.a. Jan-Leendert Stienstra en Henk v.d. Oosterkamp.
"We" hebben inmiddels ook een Stamtafel opgericht die eens per 2 maanden bijeenkomt. Een echte aanrader, zie bijzonderheden elders op dit forum.
Allen,
Weet iemand of er een WDP versie te bestellen is die een geprinte NL handleiding heeft. De duitse versie ongetwijfeld niet, de internationale versie denk ik Engels maar volgens mij is de NL versie alleen maar een Engelse met een patch erover of zie ik dat fout? Dit betekend dan dat je geen versie met NL manual kan bestellen...?
groet Robert
Hallo Robert,
Een geprinte Nederlandse handleiding kan je er niet bij bestellen.
Nu is er wel een goede vertaling van de vorige versie (Pro X) gemaakt
door Dhr. R.Bogers. Je kan die vinden bij tips en handigheidjes.
Een groot deel wat daar instaat kun je nu nog in de 2009.4 versie
gebruiken.
Met groet, Henk
Robert en Henk,
Zitatmaar een Engelse met een patch erover of zie ik dat fout?
heb je goed.
Bij de 2009.4 kan je de Nederlandse handleiding bij de Belgische impoteur down loaden.
http://www.traintechnology.com/downloads/290-win-digipet (Handleiding Windigipet 2009)
Dit is een product dat Rob ook heeft vertaald.