Seite drucken - Arnhegen WDP vragen

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Ronald Meijer in 17. Mai 2012, 17:38:51

Titel: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 17. Mai 2012, 17:38:51
Inmiddels een klein weekje in het bezit van WDP 2012 en moet zeggen dat het een geweldig programma is. Na een gedegen introductie van Jan Leendert en het seminar afgelopen zaterdag in de Meern lekker aan de slag gegaan met mijn schaduwstation (meer ligt er nog niet), en inmiddels rijdt dat volautomatisch met 11 treinen (zie bijlage voor gleisbild, in toekomst gaan de sporen links van/naar de helix).

Maar natuurlijk ook veel heel vragen en nog pas topje van de ijsberg van de mogelijkheden binnen WDP benut, dat is duidelijk

Een brandende vraag die ik nu heb is hoe reset je tegelijk alle tellers die ik nu gebruik om het treinverkeer een beetje in beeld te hebben, bij een nieuwe opstart wil ik die allemaal op nul hebben ?

Groet

Ronald Meijer


VRAGEN
Titel: Re: Arnhegen
Beitrag von: H.v.d.Oosterkamp in 17. Mai 2012, 19:12:21
Hallo Ronald,

Dat kan je doen met de "stellwerkswärter", (dat huisje met het rode dak)in de knoppenbalk.
Je gaat naar de Gleisbild-editor, en maak een knop in je sporenplan.
Die knop geef je een virtueel adres.Dan sluit je de Gleisbild-editor af.
Je opend nu de stellwerkswärter en sleep je de tellers uit je sporenplan naar het vak
Wenn Bedingungen zutreffen, en zet de tellers op nul. Dat kan je onderaan doen
door er op de teller die daar kom te klikken.
Als laatste sleep je (na al je tellers in het vak te hebben gezet) je knop nogmaals
in hetzelfde vak en klik er op tot hij groen is, hij komt ok weer onder het vak
Wenn Bedingungen zutreffen. Ik heb er voor de duidelijkheid even een foto
bij gevoegd. Lukt het niet meld je dan nogmaals dan zal ik het met een documentje
stap voor stap uitleggen.

Met groet, Henk
Titel: Re: Arnhegen
Beitrag von: Ronald Meijer in 17. Mai 2012, 20:26:50
Hallo Henk,

Bedankt voor snelle reactie, op zich heel helder en duidelijk maar ik krijg het toch niet voor elkaar. Ik had zoeven net zo'n plaatje als jij toont voor elkaar maar van rood naar groen gaf geen reset, dus boel weer weggegooid en nu lukt het niet meer (ik krijg in stellwerkswarter steeds magnet artikel ipv de teller..)

Even twee vragen :
1. wat voor knop, is zie heel veel opties in gleisbildeditor, moet het wellicht een specifieke zijn
2.  je noemt in je tekst dat ik nogmaals de knop in hetzelfde vak moet slepen, wanneer is de eerste keer ?

Btw zie mijn scherm

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen
Beitrag von: Kees Polm in 18. Mai 2012, 00:13:35
Hallo Ronald,

ik denk dat je het gewoon goed gedaan hebt, alleen moet je deze stelw.w. nog activeren.
met je muis op het rode rondje(bij tellers op 0) dan rechter muisknop en activeren, dan zou die moeten werken.
Je zou nog een seconde kunnen invoeren, dan zie je beter wat er gebeurd.

Een teller is ook een magneet artikel(althans om op deze plek naar toe te slepen), dus gewoon slepen in het juiste vak.
Het maakt niet uit wat voor een schakelaar het is, als het maar geen pulsschakelaar is is.

Gr. Kees
Titel: Re: Arnhegen
Beitrag von: Ronald Meijer in 18. Mai 2012, 07:01:25
Henk, Kees

Bedankt, het is gelukt

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP nieuwe vraag
Beitrag von: Ronald Meijer in 26. Mai 2012, 06:25:13
Ik ben inmiddels lekker aan het rijden en van Jan Leendert afgelopen week weer veel nieuwe dingen geleerd, maar heb inmiddels een nieuwe vraag.

Ik laat loc van een opstelspoor naar een rangeerspoor rijden en wil hem daar een bepaalde tijd laten wachten voordat hij weer terugkeert in het treinverkeer, hoe krijg ik dat voor elkaar.

Ik heb het al geprobeerd via wartezeit in ZFA, dan wacht loc wel netjes op rangeerspoor maar gedurende de wachttijd wordt dan de route terug naar het opstelspoor geblokkeerd en dat wil ik niet. Ook even gekeken of het via een profiel zou kunnen maar dat lukte me niet.

Ik ben op zoek naar oplossing ?

Groet

Ronald Meijer
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 26. Mai 2012, 07:27:24
Hoi Ronald,

Als je in het opstelspoor een virt. schalter (bv.0314 bahnubergang)intekend en deze op rood laat zetten door
de lok die naar het opstelspoor gaat(in de vervolgschakeling van de rijweg) en deze schakelaar als bedinung
in de zfa zet (alleen toegangkelijk als hij groen is), kan er ondertussen vanaf de baan geen lok naar het opstelspoor

(schakelaar is immers rood).(Ook zet je hier nog in de bedinung kontakt 20 vrij)

Als je dan in de stelw.w. deze schaklaar zet---- indien rood - dan na ...sec. groen. Dan is het opstelspoor weer beschikbaar. Allen moet je dan in deze zelfde stelw.w. nog een bedinung invoeren nl. een bezet kontakt van het spoor van de lok die op het rangeerspoor staat(bv. 20), anders loop je nog het risico dat een andere lok op het
opstelspoor komt. Dus nu kan alleen de lok van het rangeerspoor weer naar het opstelspoor.

Gr. Kees
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 26. Mai 2012, 14:47:17
Hoi Kees

Bedankt weer voor het snelle antwoord.

Maar voor ik er mee aan de slag ga, ik wil dat het opstelspoor tijdens de wachtpauze op het rangeerspoor wel door andere treinen kan worden gebruikt en als ik het goed lees/interpreteer is dat met jou oplossing niet mogelijk, of begrijp ik het verkeerd?

Voor de duidelijkheid even plaatje bijgevoegd (rijrichting is links naar rechts). Ik wil vanaf het bovenste inrijdspoor (met teller 08), achteruit de schoonmaaktreinen op de drie rangeersporen parkeren en die daar een poosje (bv een vaste tijd) vasthouden en dan via hetzelfde spoor weer opnemen in het treinverkeer, terwijl dus in de tussentijd het opstelspoor (dat met teller 08) toegankelijk blijft voor het normale verkeer

groet

Ronald Meijer
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 26. Mai 2012, 16:14:24
Ronald,

Nu begrijp ik het niet meer.(maar dat kan aan mij liggen hoor) Je wilt dat de loks op het rangeerspoor wachten maar dat het bovenste opstelspoor
ondertussen niet gebruikt wordt omdat ze dan niet kunnen vertrekken. (dit was je eerste vraagstelling met daarop
mijn antwoord).
Nu zeg je dat het opstelspoor wel ondertussen gebruikt kan worden.
Of bedoel je dat wanneer de wachttijd afgelopen is het opstelspoor exact op dat tijdstip vrij moet zijn?????

Gr. Kees
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 26. Mai 2012, 18:39:55
Kees,
Waarschijnlijk heeft mijn onvolledige uitleg geleid tot een andere interpretatie, maakt niks uit we beginnen gewoon opnieuw. Ik heb voor de duidelijkheid plaatje van mijn schaduwstation bijgevoegd, dit is nu mijn hele baan maar in de volgende bouwfase wordt de verbinding linksonder opengebroken voor een helix naar de bovenbouw en verder.
De treinen komen bij de inrijdsporen (van links naar rechts) binnen alwaar ze richting schaduwstation gaan. Nu rijden er op mijn baan ook 2 schoonmaaktreinen met stofzuiger en die wil ik af en toe ook wel eens niet over de baan hebben, dus een aantal rangeersporen gemaakt in de onderbouw waar ik die kan stallen. Dankzij de hulp van Jan Leendert lukt het inmiddels prima om alleen de schoonmaaktreinen netjes op de rangeersporen te krijgen: met teller, wat bedingungen en matrix en ze rijden ook weer netjes weg, terwijl de overige treinen gewoon hun ding doen. Wat ik nu wil is 1) dat ik de schoonmaaktreinen op de rangeersporen bv 10 minuten kan laten wachten en 2) ik ze vast kan houden en via een knop oid weer los kan laten, maar in die tussentijd moeten de andere treinen wel gebruik kunnen maken van alle inrijdsporen (dus ook de bovenste). Ik hoop dat het zo helder is.
Groet
Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 26. Mai 2012, 23:15:16
Ronald,

Ben voor je bezig, maar zal wel morgen worden.

Gr. Kees
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 27. Mai 2012, 07:41:46
Kees,

Ik heb alle tijd geen probleem.

Inmiddels zelf natuurlijk ook aan het proberen en optie 1) bv een wachttijd van 5 minuten, lukt inmiddels, via blz 449 (!) van het handboek. Door een wachttijd na aankomst op het rangeerspoor in te stellen bij de betreffende FS in de ZFA.

Als er nog andere optie is om dit te bereiken dan ben ik uiteraard geinteresseerd en hetzelfde geldt nog steeds voor optie 2)

Groet

Ronald

Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 27. Mai 2012, 07:52:35
Ronald,

Je bent een eind op de goede weg. Als je nog een knop toevoegd in de bedinung en de tijd is verstreken
en de knop staat niet in de goede stand vertrekt ie niet, staat ie goed dan gaat de lok.
Wil je 'm tussentijds laten vertrekken kan dat ook.
Voer een tweede identieke rijweg in, in de ZFA. zonder vertrek na aankomst maar alleen met bv. dezelfde knop als
voorwaarde. Staat deze knop dan goed dan gaat de lok via de tweede rijweg.


Ik ben aan het stoeien met de stelw. warter om e.e.a. te realiseren
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 27. Mai 2012, 08:19:00
Ronald,

ik ben zelf nogal gecharmeerd van de stelw.w. met behulp daarvan komen we er ook, je kunt e.e.a. dan wat makkelijker helemaal automatiseren.
Alleen wordt het dan wel een stukje ingewikkelder omdat het dan op schaken gaat lijken.
je moet dan met de klok en de modelbaantijd gaan werken maar leuk is het wel.
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 27. Mai 2012, 08:44:49
Ronald,
ik denk dat dit de manier is die jou voor ogen staat. Zo niet dan horen we het wel.

Maak twee schakelaars aan.
1e rijweg met "na aankomst" met schakelaar op rood in de voorwaarde (scr.sh.)
2e rijweg met de andere schakelaar op groen(scr.sh.)
Maak een stew.w. zie scr.sh.

Wil je nu dat de lok gaat via de tijd staan beide schakelaars op rood
wil je handmatig dan zet je het locomotiefje op groen
Wil je dat er helemaal niets gebeurd dan zet je het stopschakelaartje op groen

Je hebt nu alles onder controle, maar kunt ook automatisch laten vertrekken via de door jou ingestelde tijd.

Ik heb e.e.a. via de stelw.w. ff laten varen want jij wilt niet alles automatisch.
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 27. Mai 2012, 10:45:12
Hallo Kees,

Dat ziet er leuk uit.
Dan kan Ronald ook van een ander van leren.

Ik heb even een klein opmerking.
Gebruik jij nog de WDP 2009.xx.
Onderaan in jouw gegevens staat 2009 pr.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 27. Mai 2012, 10:50:41
Hallo Jan,

ja ik heb nog de 2009, dus profiel klopt nog
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 27. Mai 2012, 11:14:08
Hallo Kees,

Oke, dan zit er een klein verschil met de STW in 2012.(teller functie berekening is uitgebreid, waardoor je ook in schakelfuncties kunt ingrijpen)
Maar dat merken we wel. ;)

Alvast bedankt voor de tip voor Ronald.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 27. Mai 2012, 19:20:19
Hoi Kees,

Bedankt ik ga er mee aan de slag

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 27. Mai 2012, 20:40:32
Hoi Kees

De methode die je voorstelt in je mail van 7h52 werkt perfect, ik heb het nu goed werkend voor alle drie rangeersporen en meerdere schoonmaaktreinen met 1 teller en 3 knoppen.

Wat je voorstelt in je latere mail (van 8h44) zal ik morgen eens proberen.

Overigens wil ik later dit soort akties op andere sporen wel automatisch laten verlopen maar voorlopig is dit prima voor de schoonmaaktreinen omdat ik die toch handmatig wil kunnen invoegen en eruit halen.

De stellwerkwarter geeft veel opties dat heb ik al in de gaten maar ik heb pas 2 weken WDP ervaring dus stapje voor stapje

Bedankt en groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Kees Polm in 27. Mai 2012, 21:02:12
Ronald,

mooi dat het gelukt is en werkt zoals jij wilt.

Gr. Kees
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 28. Mai 2012, 09:22:27
Nieuw probleempje

Het reed gisteren lekker, maar vanochtend niet, inmiddels weer wel door onderstaand "probleem"

Ik raak de adressen van de virtuele melders voor de geinstalleerde knoppen kwijt. Het zijn er nu pas 4 dus herstellen valt mee, maar dat moet anders kunnen.

In de sww en bij ZFA staan dan adressen 000 ipv 201 en zo verder (op de gleisbildeditor staan wel de goede adressen). Moet je de adressen ergens opslaan / zekeren ?

Ik doe vast iets fout, maar wat ?

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 28. Mai 2012, 11:29:26
Hallo Ronald,

Dan is bij het wegschrijven van een backup een beschadiging opgetreden.
Datenflege nemen en op de rechter zijde zie reparieren.
Druk daar op, en het wordt gerepareerd.

Of

Weer via Datenflege nemen en op Wieder herstellung je laatste backup terug halen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra  ;)
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 29. Mai 2012, 06:36:05
Hoi Jan,

Ok bedankt ik zal het eens in de gaten houden, volgens mij gebeurt het als ik tussendoor een ander project heb geopend (ik heb aantal keer in WDP2012 vb project zitten neuzen) en daarna mijn eigen project terughaal.

Groet

Ronald
Titel: Nieuwe vraag. Gleisbild verschuiven
Beitrag von: Ronald Meijer in 21. Juni 2012, 10:06:26
Ik ben op vakantie af en toe lekker bezig mijn ontwerp (weer) te veranderen en wil ook de ingang van mijn huidige schaduwstation veranderen en dacht dat ga ik alvast in WDP zetten. Dus gleisbild aangepast (en het geheel een stukje opgeschoven !) en toen bedacht dat ik de fahrstrassen ook moet aanpassen, tot zover geen problemen. Alleen bij het bekijken van de fahrstrassen blijkt nu dat de ligging van alle fahrstrassen niet meer juist is door het verschuiven van het gleisplan  (ik zie heel veel vraagtekens), nu kan ik stuk voor stuk alle (50+) fahrstrassen gaan aanpassen / verbeteren maar is daar misschien ook een simpele oplossing voor (en is boodschap wellicht, niet je gleisbild verschuiven !?).

Groet uit Bloemendaal aan Zee

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 21. Juni 2012, 14:19:42
Hallo ronald,

Als je wat verander in de Gleisbild dan moet je dat later repareren in de rijweg. Dat is niet anders.
Dus als je je beeld verschuif dan kan ik me voorstellen dat de coordinaten van rails en wissels etc ook niet meer kloppen.
Er zit dan niet op om elke rijweg te repareren  :(

mvrg Bob
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 21. Juni 2012, 16:28:15
Hoi Bob

Ok bedankt, helder en bevestigd waar ik al bang voor was, eerst maar eens heel goed nadenken hoe ik (totale) Gleisbild wil hebben dan alvorens verder te gaan.

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 22. Juni 2012, 00:07:55
Zitat von: Bob Vermeulen in 21. Juni 2012, 14:19:42

Dus als je je beeld verschuif dan kan ik me voorstellen dat de coordinaten van rails en wissels etc ook niet meer kloppen.


Hallo Bob en Ronald,

Even voor de duidelijkheid, in Gleisbild-Editor worden de bestaande RMK en de MA bij het verschuiven van een Gleisbild meegenomen!!. Bij een nieuw Gleisbild symbole waarvan men RMK en/of MA dienen nieuw ingevoerd te worden. De sprungmarkers moeten altijd bij het verschuiven van een Gleisbild veranderd worden.

Als je alle Gleisbild wijzigingen hebt opgeslagen en je keert terug naar het hoofdprogramma dan kloppen die FS niet in die gewijzigde Gleisbild gebieden die je hebt veranderd.

Als je een FS met een vraagteken wordt aangegeven, dan is het beste (om verwarring en fouten analyse te voorkomen) het gehele FS verwijderen (dat kun je doen door een waarschuwingsteken knop te gebruiken in de FS-Editor, en dan worden alle foutieve FS weergegeven. Die aangegeven foutieve FS kun je gelijk in dezelfde waarschuwingsmenu verwijderen). Repareren middels een camera knopje kan je ook gebruiken maar daar moet je goed opletten!. Het kan ook anders?.

In WDP 2012 zit de machtige FS-Navigator die kunt je opnieuw de (onbekende en nog niet aangemaakte) FS achter elkaar aanmaken en de trein gelijk daarop testen of die goed rijdt. Ga je ermee accoord met de nieuwe FS (met de navi) dan sla je vervolgens alle Navi-FS in een FS register.(gaat overigens automatisch)
Dit is een methode waarbij je niet altijd de FS-Ass. hoeft te gebruiken.
Deze methode gaat lekker snel en doeltreffend!

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Gleisbild
Beitrag von: Ronald Meijer in 23. Juni 2012, 19:33:57
De antwoorden van Bob en Jan Leendert hebben me aan het denken gezet. Was ik eerst van plan gaandeweg de bouw ook het baanplan op te bouwen (ik bouw de baan in fasen op), nu besef ik dat ik eerst goed het totale ontwerp van het Gleisbild duidelijk moet hebben omdat ik anders tzt veel moet herstellen. Dus maar eens aan de slag gegaan.
Even voor goede orde ik heb 2 monitoren tot mijn beschikking waarvan ik op de linker het baanplan wil tonen en de andere voor de andere vensters cq andere programma's wil gebruiken. Ik heb in WDP Gleisbild van 240*120 gemaakt met daarin 4 vensters, waarvan ik de linker twee als Gleisbild heb ingedeeld met hierop het totale baanplan (in principe op de ene de bovenbouw en de tweede met de schaduwstations).
Aangezien ik weinig/geen ervaring met WDP heb, heb ik beide plaatjse bijgevoegd om hier feedback te vragen of het zo slim/handig is (ik besef me dat Gleisbild nog verre van af is maar het gaat nu om de opzet).
Ik sta open voor jullie opmerkingen/suggesties
Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 23. Juni 2012, 22:54:50
Ronald,

Ik heb weinig of geen aanmerkingen behalve een vraag en een opmerking.
Waarom gebruik je zoveel pijlen in je plan.
Ik gebruik er geen want als je de seinen plaats weet je toch hoe en welke kant de treinen op rijden dus waar om dan aangeven met pijlen ;)

mvrg Bob

Titel: Gleisbild
Beitrag von: Ronald Meijer in 24. Juni 2012, 12:05:11
Hoi Bob,

Klopt wat je zegt en dat ik er nu zoveel pijlen in heb is vooral voor mezelf om tijdens bouwen van baanplan alles goed te hebben en snel een goed overzicht te hebben van de rijrichtingen. Als ik seinen en Zugnummernfelden inbouw (inmiddels mee begonnen) dan gaan er flink aantal pijlen uit.

Groet

Ronald
Titel: Arnhegen WDP Gleisbild
Beitrag von: Ronald Meijer in 07. Juli 2012, 14:26:02
Korte update

De laatste twee weken door rugproblemen niet in staat om verder aan de baan te bouwen dus me uitgeleefd in het ontwerpen van de beeldschermen in WinDigiPet en het rijden in simulatiemode. Ik ben er inmiddels achter dat het bij WDP belangrijk is om je volledige schermontwerp al in vroeg stadium gereed / goed in beeld te hebben omdat WDP de routes, tellers,knoppen etc direct aan de positie op het scherm koppelt (anders dan in Koploper wat ik gewend was).

Na bestuderen van alle Gleisbilden op het duitse deel van het forum en wat nieuwe inzchten nu gekozen voo twee schermen naast elkaar waar het linkerscherm het grootste deel van het baanplan en de specifieke tellers, schakelaars knoppen etc voor de kleinere stations en haltes gaat bevatten en een rechterscherm waar het hoofdstation Arnhegen Centraal en de diverse WDP windows en de locomotieven etc op komen. Ik heb gekozen voor en wat hogere schermresolutie (20*20) en gevoel dat ik zo goed overzicht van de baan en de daarop aanwezige treinen heb. In simulatiemode o.a. een beetje geexperimenteerd met schakelaars, tellers, Heimat gleisen en folgfahrten.

Ronald
Titel: Sprungmarken
Beitrag von: Ronald Meijer in 24. Juli 2012, 17:55:15
Vraag

Hoe krijg ik een sprungmarken verbonden die over de gehele breedte van 2 monitoren gaat. Als ik Gleisbild edit kan ik niet het gehele gleisbild op 1 scherm krijgen (ook niet in 12*12)  en bij proberen een sprungmarken te verbinden (en intussen beeld te verschuiven) raak ik deze steeds "kwijt" ? (ik kan muisknop dan niet ingedrukt houden)

Goede raad is welkom

Het lukt inmiddels, gewoon handboek goed lezen !

Ronald

Titel: Arnhegen WDP update + vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 02. Dezember 2012, 07:45:25
De laatste tijd flink aan het bouwen geweest wat heeft geresulteerd in het gereed komen van de eerste bovenlaag vanmijn baan, inmiddels alles in WDP gezet (zie bijlage voor scherm en railplan) en het rijdt lekker.
Nu dus druk bezig met WDP en de verfijning daarvan en daardoor twee vragen.

De eerste vraag heeft betrekking tot het toevoegen van plaatjes uit de WinDigiPet Bilder bibliotheek (zie tweede bijlage). Als ik in de FahrZeug-Datenbak naar de WinDigiPet-Bilder gaat dan staat daar bij mij "Ordner fur WDP bilder nicht gefunden"? Is daar iets mis of is dat standaard en moet je iets extra doen om hier toegang toe te krijgen?

De tweede vraag is als volgt. Als ik in FahrZeug Datenbank een loc omzet van bv E-lov naar treinstel en vervolgens de datenbank afsluit dan wordt dat niet direct opgenomen in mijn dan geopende project / huidige treinsamenstellingen daar moet ik het dan handmatig nog eens veranderen, is dat bij jullie ook zo ? (overigens wel na afsluiten en weer opstarten WDP)

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 02. Dezember 2012, 11:27:48
Hallo Ronald,

De eerste vraag:
Ik zie dat bij jouw de informatie tussen haakjes weg zijn gelaten.
In die tussen haakjes staat op ( c:\modelplan\bilder24 ). Zie bijgaande screenshot. (die wordt later gecorrigeerd) Dat betekent dat je een CD van Modelplan kunt kopen.
Modelplan heeft twee versies van Locomotieven c.q waggons, de goedkopere en de vol-collections.

De tweede vraag:
Ja, je moet het even doen met het WDP afsluiten en weer opstarten.

Mijn complimenten voor je mooie lay out in je WDP spoorplan!.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 02. Dezember 2012, 14:18:50
Eerste vraag inmiddels opgelost

Van de WDP disk de directory met bilder (PicHigh) gekopieerd naar WDP directory op PC en bij algemene instellingen en vervolgens Lokbilder/sound deze directory ingesteld als WDP bilder directory en nu zie ik de afbeeldingen ook in FahrZeug Datenbank. Opgelost dus.

Jan en Rob bedankt

Groet

Ronald
Titel: Arnhegen WDP vragen : Sicherheitskontakt
Beitrag von: Ronald Meijer in 16. Dezember 2012, 20:38:09
Vraag, gebruiken jullie Sicherheitskontakten en hoe?

Ik heb bij een aantal Fahrstrassen een Sicherheitskontakt ingesteld. Handig dacht ik om gewaarschuwd te worden als een bepaalde RMK niet bezet wordt na een aantal (in te stellen) seconden. Op zich is dat ook zo, maar soms ook niet handig ..

Ik zal het proberen uit te leggen. Als er een korte storing of onvoorziene stop van het programma is dat telt de tijd waarbinnen het Sicherheitskontakt geactiveerd zou moeten zijn door en is dat dus snel bereikt. Dwz dat er op zo'n moment soms meerdere foutmeldingen (en dus stoppende locs) komen. Das niet handig en soms heel gedoe om het weer allemaal in het gareel te krijgen. Ik ging er eigenlijk bij het instellen van uit dat de echte actieve tijd geteld werd maar ik ervaar nu dat dat niet zo is.
Dus gebruiken jullie deze functie en zo ja hoe ?

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 17. Dezember 2012, 09:16:56
Hallo Ronald,

Ik gebruik ze niet, maar heb soms wel de behoefte om ze te gebruiken.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoel maar als ik het goed begrijp zeg je dat je storingen op je baan heb en dan loopt het in het 100.
Logiser wijs zeg ik dan dat de storingen de schuldige zijn en niet het gebruik van de fout melding met anderwoorden zorg dat er geen storingen in het systeem komen (dat is makkelijk gezegt natuurlijk).
Je kunt toch als het voorval voor doet je baan stoppen dan heb je maar 1 fout melding.

mvrg Bob
Titel: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 17. Dezember 2012, 09:28:22
Hoi Bob,

Uiteraard is vermijden beter dan blussen  ;)

Ik snap dat het niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel, ik vind het ook moeilijk uit te leggen, maar het probleem is juist dat als ik de baan stop voor 1 probleem, de tijdsmeting van de Sicherheitskontakten doorloopt en er dus meer problemen komen.

Misschien in de toekomst een leuk thema voor een WDP bijeenkomst ?!

Bedankt voor het meedenken

Groet,

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 17. Dezember 2012, 09:37:10
Hallo Ronald,

Bob, ik begrijp Ronald zijn ervaring.
Sicherheitskontakt stel je een tijd in wanneer een lok eroverheen rijdt
Dat het programma stopt (even in mijn bewoording).
Wanneer die betreffende lok niet voor de ingestelde tijd voorbijgaat, doet die niets.
En dat is bijv. Als de lok vervuilde wielen of rail heeft, dan is dat een probleem.
We kunnen natuurlijk zeggen, maak ze dan maar schoon.
Maar eigenlijk is dat niet de oplossing (staat ook in het handboek, dat het niet de echte probleem verhelpt)
De eigenlijke oplossing is met "Stellungsuberwachung te gaan werken.
Maar daar moet ik effe voor gaan verdiepen, om bijv. wanneer een lok op de verkeerde spoor. (dus verkeerde RMK) dat het ZFA programma stopt.

Zal kijken hoe we dat kunnen oplossen, lijkt me een leuke uitdaging.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Rob Bogers in 17. Dezember 2012, 10:54:37
Hallo allen, ook ik heb dit bij diverse wisselstraten ingevoerd maar ook ik merk dat het op zich een mooi werkendprincipe is maar zoals Jan al aangeeft vuile wielen kunnen een oorzaak zijn dat het bewuste contact niet binnen de tijd geraakt wordt en dus het alarm afgaat. Maar ook merk ik dat bij dit soort fratsen de ene loc de andere niet is. De ene loc trekt wat langzamer op dan de andere en als het dan (ook met schone wielen) te lang duurt, dan gaat het alarm te snel af en stel je de tijd dan bij (meer tijd) dan kan het voor een andere loc weer te langzaam zijn ingesteld waardoor deze loc op een ander spoor terecht kan komen met alle gevolgen van die. Dit geldt natuurlijk ook (in mijn geval) bij langere (duurt langer dat de trein van een contact naar een contact rijdt) en kortere treinen, die doen er immers korter over. Immers het alarm gaat nog niet af omdat het afgesteld is op bijvoorbeeld een langzamere loc.

Kortom het is passen en meten. Maar dat is mijn ervaring met dit nieuwtje.

Rob Bogers
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 17. Dezember 2012, 13:20:39
Heren,

Bedankt voor alle respons, leuke gedachtenwisseling zo en Jan ik houd me aanbevolen als de studie resultaten er zijn :)

Overigens ontstaat het probleem niet tgv vuile wielen. Als er keertje loc niet wegrijdt - wat m.i. onvermijdelijk is bij N-spoor hoe goed je ook poetst - dan krijg je melding en wordt die loc gestopt, maar de rest blijft gewoon rijden, loc op gewenste snelheid zetten, duwtje geven en alles weer Ok.

Nee als er bv kortsluiting is tgv open wissel, ontsporing of iets dergelijks dan zijn alle locs die onderweg zijn in FS waarin Sicherheitskontakt zit opeens te laat op hun bestemming en worden gestopt. Dit gebeurt niet vaak maar zeker in de opbouw en testfase waarin ik zit af en toe nog wel, dat is onhandig.

Bob, het stoppen van de baan bij de 1ste melding helpt  niet want de kloktijd voor het Sicherheitskontakt loopt gewoon door

De oplossing zou zijn dat alleen de actieve bedrijfstijd wordt geteld, is dat iets voor een update Jan ?

Rob, ik snap jou redenering niet helemaal, hou lang/kort de trein is doet er m.i. niet toe, de loc voorop bepaalt moment van kontakt, de snelheid is natuurlijk wel belangrijk, maar de tijd dat Sicherheitskontakt in werking treedt heb ik zo ruim ingesteld dat normaliter alle locs dat makkelijk halen, anders krijg je ellende op niks af. Ik heb het Sicherheitskontakt in eerste instantie ingesteld om stilstaande locs in het schaduwstation te spotten en voor als een wissel niet goed heeft gestaan en de loc de verkeerde kant op gaat  (alhoewel de wissels met hartstuk die ik nu in de bovenbaan gebruik direct kortsluiting geven als ze open worden gereden).

Wordt vast vervolgd

Groet

Ronald


Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Rob Bogers in 17. Dezember 2012, 14:58:05
Tja, hier was ik al bang voor maar even een nadere uitleg. Ja de loc maakt contact met de RMK, dat is waar. Bij mij is het zo, dat een loc alleen (dus zonder te trekken rijtuigen) sneller van contact naar contact rijd dan een loc met 5 of 6 rijtuigen, immers, die wagens vertegenwoordigen een gewicht en dus zal de loc iets meer tijd nodig hebben om van contact naar contact te komen in seconden/miliseconden gerekend...

Dus als ik met een kort treintje rijd, die heeft dus minder te trekken dan een lange trein, dan kan de ingestelde tijd korter zijn dan bij een lange trein die er gewoon langer over doet bom van contact naar contact te komen. Daar moet je dus proefondervindelijk de mest toepasbare tijd voor instellen en aangezien ik nogal wat plaatsen had (bijvoorbeeld bij het inrijden van de schaduwstations) neemt dat wel aardig wat tijd in beslag. Dus als ik de tijd van het sicherheitskontakt korter instel (passend bij een kortere snel optrekkende loc zonder last), dan zal bij een langere en dus zwaardere trein de tijd langer "moeten" zijn en dus zal het alarm afgaan en de trein stopt. Aangezien mijn treinen geen van allen dezelfde optreksnelheid hebben vanwege de aangehangen last is het dus puzzelen. Ik hoop dat ik nu duidelijker ben.

Rob
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 17. Dezember 2012, 18:42:59
Rob,

Ok duidelijk, jij stelt de tijd waarna alarm moet komen blijkbaar wat scherper in als ik doe.

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 17. Dezember 2012, 20:36:16
Zitat von: Ronald Meijer in 17. Dezember 2012, 13:20:39

De oplossing zou zijn dat alleen de actieve bedrijfstijd wordt geteld, is dat iets voor een update Jan ?


Hallo Ronald,

Bedoel je in de bovenstaande "actieve bedrijfstijd", dat zodra de lok op het verkeerde spoor staat, die tijd wordt geteld?. Of ........

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 17. Dezember 2012, 20:45:37
Zitat

en Jan ik houd me aanbevolen als de studie resultaten er zijn


Hallo Ronald,

Naar ik meen gebruik je Fleischman wissels met stroombruggetjes.
Klopt dat?

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 17. Dezember 2012, 22:12:54
Hallo Jan,

Ja ik gebruik inderdaad Fleischmann wissels met stroombruggetjes zowel met als zonder hartstuk

Met actieve bedrijfstijd bedoel ik de tijd waarin de ZFA actief is.

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Rob Bogers in 18. Dezember 2012, 07:58:07
Misschien dat de trekkracht bij n-spoor veel geringer is maar ik heb veel rijtuigen met extra gewicht (voor mij trouwens onmeetbaar) veel poppetjes op de bankjes in elk rijtuig, rijtuigen verlicht, slepers tegen de wielen, tja dat is toch extra wrijving en kost toch meer trekkracht dan wanneer je een boemeltje rijd zonder verlichting en met twee rijtuigjes.  Neem nu eens het voorbeeld van een Marklin trein met daarachter wagens met een aantal extra slepers voor de verlichting, hoe meer slepers des te meer moet de loc er aan trekken (meer wrijving) en dus zal de trein ook langzamer optrekken. dat is natuurlijk weer te compenseren bij de rij-eigenschappen in de loc-databank, maar toch. Maar nogmaals, dat is mijn ervaring, het kan bij iedereen anders uitpakken.

En, ja, ik probeer wel de tijdsinstelling zo krap mogelijk te zetten (niet in milisececonden hoor) omdat als er een langere trein staat op een afbuigend spoor van een wissel en de wissel weigert en de achteropkomende trein rijd het verkeerde spoor op en de tijd is te ruim bemeten dan heb ik een aanrijding voordat het alarm gaat (tijd verlopen). Maar ik kan je vertellen dat dat niet meevalt. Op een gegeven moment dacht ik na een aantal proefjes "Eureka" maar bij de zoveelste loc blijkt dan weer het tegenover gestelde. Niet erg hoor, al doende leer ik!

En daar gaat het toch om.

Veel plezier bij het proberen.

Rob
Titel: Profieleditor alle loks
Beitrag von: Ronald Meijer in 18. Dezember 2012, 20:43:00
Nieuwe vraag waarop ik het antwoord denk ik al weet maar benieuwd ben hoe jullie dit oplossen

Als je een algemeen profiel aanmaakt voor alle loks zijn, geldt die dan voor alle locs in de database of alleen degene die op dat moment als anlage zijn gekozen. Ik vrees het laatste ?

Ik kom daar achter omdat nu ik van treinen heb gewisseld de lichten van de loks niet meer aan/uit gaan de helix uit/in.

Hoe los je dit het handigst op

Best lastig dat WDP  ;)

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 19. Dezember 2012, 00:38:44
Hallo Ronald,

In Hoofdstuk: 10.2 staat het volgende beschreven.

"Aus den vorgenannten Gründen sollten Sie nur noch Profile erstellen für...

Ø Funktionen (z: B. Soundausgaben) der Lokdecoder

Ø Soundausgaben (z. B. Bahnsteigansagen) per PC mit Lautsprecher

Ø Rangier- und Wendemanöver

...und das möglichst mit Profilen, die für alle Ihre Lokomotiven gleichsam gelten. Diese Profile werden in Win-Digipet als Profile LokID 0 bezeichnet."

Kijk even naar de laatste regel.
Voor alle geldende locomotieven. Deze Profile worden in Windigipet als Profile LokID 0 weergegeven.

Dus als je in Profile de LokID 0 gebruikt, dan worden de alle loks die in de Datenbase zijn opgenomen verwerkt. Daarnaast bestaat ook de Vintrine. Wanneer de loks vanuit de Anlage met Profile naar de Vitrine dan zijn deze loks wel van LokID 0 voorzien, maar inactief. Zodra je die loks uit de Vitrine en naar de Anlage wordt gezet dan herkent de profile de loks aan.

Probeer het maar eens. :D


Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra 

Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 19. Dezember 2012, 14:09:19
Hoi Jan,

Ik weet niet of ik je goed begrijp.

Ik gebruik locID 0 in de betreffende profielregels maar als ik later andere locs van de vitrine naar de anlage verhuis (die stonden dus al in de database), dan werkt de regel niet voor die locs maar als ik jouw tekst lees dan zou dat wel zo moeten zijn ? Dan doe ik ergens dus nog iets niet goed.

Hmm, ik ga het vanavond nog eens rustig uitproberen

Groet

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 19. Dezember 2012, 14:27:29
Hallo Ronald,

Zoals het in het Handboek staat beschreven moet het op deze manier kunnen.
Wat ook kan zijn is, dat wanneer je een lok in de vitrine staat en je hebt de Anlage lok (dus herkenbaar) op profile bewerkt dat de vitrine lok nog geactiveert moet worden.
Dat doe je door via Automatische Profile-Erstellungen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 19. Dezember 2012, 14:45:47
Hallo,

WDP herkent toch die lok, ook al heeft hij in de vitrine gestaan en zal toch gelijk indien nodig de juiste profielen gebruiken voor die lok!
In dit geval IdO maar dat geld voor elke lok die er over heen komt ongeacht.
Bestaat de kans dat je ook specifieke profielen hebt voor die lok zodat hij die gebruikt inplaats van de IDo

Bob
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 19. Dezember 2012, 16:26:07
Jan, Bob

Ik begrijp het en had het ook zo verwacht, maar het werkt bij mij nog niet zo.

Niet erg er zal wel iets verkeerd zitten, dat kunnen geen andere profielen zijn want die zijn er nog niet, ik zie in Zugfahrt Ablauf Inspektor het betreffende profiel actief worden in de FS, alles in profiel 1 en die staat ook aan bij de algemene instellingen, maar die lichten van die locs gaan niet branden, jullie nog suggesties ?

Ik heb inmiddels voor 1 van de "nieuwe"locs een apart profiel aangemaakt maar die werkt ook niet, dus het zal iets structureels zijn.

Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 19. Dezember 2012, 16:49:50
Hallo Ronald,

Kijk even in de profile of de frontverlichting en de RMK wel aanstaat.
Dat zie je in de lok menu waar de funktiedecoder knopjes inzitten.
Je kunt een lok op het spoor zetten (als start positie) en dan maak je de profile met waarop de RMK staat en linksboven in de lokmenu zie je een grijs verlichtingssymbooltje, indrukken dan zie je ook de lok verlichting aan en uit. Als je vanuit de Startpositie de verlichting aanzet dan rijdt de lok gedurende gehele profile afwerking aan staan. Of je kunt ook afhankelijk vaan het aantal RMK tussentijds uitschakelen en weer aanschakelen.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 19. Dezember 2012, 22:14:40
Jan,

Ik ga er mee aan de slag, wordt van het weekend vervolgd
Ronald
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Ronald Meijer in 22. Dezember 2012, 22:56:40
Hier het beloofde vervolg

Vrijdagavond met Jan Stienstra ons gebogen over mijn profielproblemen en die lijken opgelost dus ik zal hier proberen uit te leggen over het hoe en wat.

Goed te weten dat ik WDP 2012.1 heb, ik de IZFN functie overal gebruik en in mijn ZFA uitsluitend werk met Fahrstrasse (FS), dit in combinatie met Folgefahrten en Anschlussfahrte (ook allemaal FS).

Na uitgebreid testen is gebleken dat met deze combinatie in WDP de opdrachten in de profielen worden genegeerd die in het start en stop RMK worden gegeven en dat deed ik.

Nu heb ik dus de commando's (zoals licht aan/uit, geluid aan/uit etc) in het inrij RMK van het volgende "blok" gegeven (zie plaatje voor trein die uit RMK 73 vertrekt  en naar 155 toe moet) in dat geval RMK 74 gebruiken voor in dit geval het licht van de loc aanzetten en het werkt.

Let wel als je geen IZFN gebruikt en/of niet met folgefahrten/anschlusfahrten in je ZFA werkt dan kan je de commando's wel gewoon in het start of stop RMK zetten.

Kortom een leerzaam avondje

Ronald

Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 22. Dezember 2012, 23:06:26
Hallo Ronald,

Pracht verhaal en een bevestiging die ik vanochtend zelf ook ontdekt had bij mijn testen voor het ontkoppel probleem.
In de stop Rmk kan je geen profiel gebruiken. Met andere woorden je kunt de lok nog zo mooi laten stoppen maar de ontkoppelrail zal niet werken.  Ben nog aan het uitzoeken hoe e.e.a. Dan wel moet  ::)

Bob
Titel: Re: Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: jlt in 23. Dezember 2012, 00:45:22
Hallo Bob,

Je kunt ook anders doen.
Als je de ontkoppelingsrail in dat gebied een FS aanmaakt, dan gebruik je die FS alleen voor het ontkoppelen.
Dat houdt in dat de ZFA alle FS met Anschlussfahrten maar met uitzondering niet die ontkoppelings FS.
Dus die FS alleen in de regel zetten in ZFA!.
Die ontkoppelings FS kan je volledig met profile werken.

Hiermee kan je dus een FS die als Anschlussfahrt gaat rijden en stopt met de IZNF vóór de ontkoppelingsrails
En dan vervolgt ZFA de ontk. FS, de profile neemt het over, en begint langzaam naar de ontkoppelingsrail en stopt. Dan eventueel de koppeling ontlasten, en dan ontkoppelen en wegrijden.
Dat wegrijden gaat naar de volgende IZNF blok.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Laatste filmpje van Arnhegen II
Beitrag von: Ronald Meijer in 09. August 2013, 07:16:51
Even geen vraag maar filmpje van mijn baan die volledig automatisch rijdt in WinDigiPet.

http://youtu.be/uQ4liWlCI4M

Laatste filmpje want ik ga de baan binnenkort afbreken in verband met verhuizing

Maar er komt uiteraard een Arnhegen III met WDP in het nieuwe huis !

Groet

Ronald
Titel: Re:Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: Bob Vermeulen in 09. August 2013, 08:01:59
Ronald,

Prachtige film  :P  heb hem zojuist een helemaal bekeken en je raakt niet uitgekeken.
Jammer dat de ban wordt afgebroken want hte consept en het rijden is perfect  ;) ;)

Veel succes met het verhuizen.

mvrgb bob
Titel: Re:Arnhegen WDP vragen
Beitrag von: luc diels in 09. August 2013, 08:54:05
Ronald,

inderdaad een mooie baan. Mijn vrouw zei direct: "en alles zo mooi orderlijk gedaan". Ik kan er alleszins inspiratie uit op doen voor het "werk" dat mij te wachten staat.

Succes met de verhuis.

Luc