Seite drucken - Hoe zit het ook alweer?

windigipet.de

Win-Digipet - international => Win-Digipet Nederlandstalig forum => Thema gestartet von: Hans Biere in 15. März 2013, 16:26:25

Titel: Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 15. März 2013, 16:26:25
Beste Allen,

We hebben het er al is over gehad maar ik ben het even kwijt.

Welke lengtemaat van een voertuig geven wij op aan WDP? De lengte over de buffers of (de iets langere) lengte over de koppelingen.

Volgens het invulschemaatje zou je zeggen l.o.b maar ik twijfel.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Bram in 15. März 2013, 16:59:05
Lengte over de buffers
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 15. März 2013, 17:32:29
Da's duidelijk en klinkt alsof je ervaring mee hebt.

Dank en groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: jlt in 15. März 2013, 17:54:08
Hallo Hans,

Je weet dat Dr.Peterlin in De Meern heeft toegelicht.
Eigenlijk de koppeling i.p.v over de buffers.
Voor diegene die echt alles wil uit halen, de koppeling.
Voor diegene die standaard willen werken, buffers.

Die twee maat eenheden zullen niet zoveel zijn.
Het zal een verschil zijn van ongeveer 4 mm.
Maar straks bij de Update 2012.2 wordt dat verschil even actueel.
Namelijk voor het aankoppelen van een loc aan wagons.

Met vriendelijk groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 15. März 2013, 18:14:33
Dank Jan. Ja dat weet ik nog.

Ik heb nu dus twee verschillende antwoorden.

Ik was al bang dat dit zou gebeuren.

Zonder beide antwoorden te wantrouwen doe ik voorlopig even niets voordat ik alles weer kan gaan veranderen.

Groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: jlt in 15. März 2013, 18:22:11
Hallo Hans,

Dat lijkt mij ook het verstandigste  ;D.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Bram in 15. März 2013, 19:03:28
Hallo Hans,

Het antwoord van Jan lijkt me toch wel duidelijk, als je niet op de mm gaat kijken dan neem je de afstand tussen de buffers maar komt het allemaal heel precies dan neem je de afstand tussen de koppelingen.
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 15. März 2013, 19:23:06
Hoi Bram,

Juist en dank. En omdat alles heel nauwkeurig en precies moet (terecht) wil ik dat ook zijn opdat alles goed functioneerd.

Meten  over de koppeling dus.

Dank en groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 16. März 2013, 11:31:40
.........maar zoals Jan al adviseerde wacht ik eerst de binnenkort te verwachten update 2012.2 af. Daar zitten wat dit betreft weer nieuwe en spannende ontwikkelingen aan te komen. :P

Groeten, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Rob Bogers in 16. März 2013, 12:22:06
Nadat ik alle wagonnen en rijtuigen en locomotieven heb opgemeten (L.O.B.) heb ik na het samenstellen van de treinstellen ook elk samengestelde gehele trein opgemeten en die gemeten waarde verdeeld over de afzonderlijke wagens en zo kom je aan een precieze afmeting per trein en dat werkt voor mij heel goed.

Rob
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 16. März 2013, 12:48:58
Hoi Rob, die mogelijkheid zat ik ook al te overwegen. Dat moet ook een sluitende methode zijn. Bedankt voor je meedenken!

Groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Rob Bogers in 16. März 2013, 15:08:57
Ik gebruik daarvoor zo'n centimere die vaak gebruikt wordt bij het uitmeten van kleding, lekker soepel en 1,50 meter lang.

Rob
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: veerman in 16. März 2013, 17:07:50
Hoi Hans. Je kunt het treinstel ook tussen 2 boeken o.i.d zetten en hier de afstand van meten.
Mvg Frank
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 16. März 2013, 17:17:05
Hoi Frank,

Ook een goed idee! Het gaat mij erom vanaf het begin af aan secuur en volgens het boekje te werken. Desnoods duurt het dan allemaal wat langer. Maar ik wacht ook nog even op 2012.2 want dat, en jij weet het ook, belooft ook nog wat op dit gebied.

Bedankt voor je reactie. Ik merk dat het leeft op het forum en dat is zeer positief.

Groeten, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: jlt in 16. März 2013, 20:15:37
Zitat von: veerman in 16. März 2013, 17:07:50

Je kunt het treinstel ook tussen 2 boeken o.i.d zetten en hier de afstand van meten.


Hallo Allen,

Wat Frank en Rob naar voren haalde is een trein lengte meting die dus, vanaf de linker koppeling naar de rechter koppeling over het gehele lengte van een trein. Hiermee is dus dat de tussenliggende gekoppelde koppelingen van een aantal wagons inbegrepen zijn, dat is de effectieve lengte meting.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 16. März 2013, 21:35:35
Hoi Jan,

Exclusief lok neem ik aan?

Groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: jlt in 16. März 2013, 21:46:27
Hallo Hans,

Ja, correct. ;)

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 16. März 2013, 22:24:13
Hoi Jan, dank. Ook het WDP filmpje over het INZF helpt geweldig goed mee om het principe te begrijpen. Top!

Groeten, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 16. März 2013, 23:48:14
Ik denk alvast verder vooruit. Wat gaat er gebeuren als er een (voorlopig) einde aan de dienst van de treinlok (A) komt? Ik denk bijvoorbeeld aan een situatie als een getrokken trein in een kopstation terecht komt en de trekkende lok zich zelf dus opsluit.

De trein zal het station weer moeten verlaten met een "nieuwe" lok (B). Dan moet voor deze lok alles weer op nieuw worden ingesteld denk ik dan.

Wanneer later lok A weer in dienst komt gelden voor deze lok dan de oorspronkelijke instellingen? Wat te doen als deze lok in een geheel ander bedrijf dienst gaat doen?

Deze situatie gaat zich bij mij zeer zeker en heel vaak voor doen daar ik een dergelijk station heb gepland. Daar worden dus veel trektreinen van een andere lok voorzien om weer uit te kunnen rijden en trek/duw treinen gekeerd.

Ik vraag mij af of dit sowieso allemaal wel met WDP mogelijk is maar ik ga een weekje vakantie genieten en mij zeker ook verder verdiepen in WDP. Het valt mij op (misschien door onoplettendheid van mijn kant) dat de meeste voorbeelden zijn gebaseerd op "doorgangs" situaties en niet op "eind" situaties als bijvoorbeeld in een kopstation.

Wie weet wordt veel duidelijk maar mijn plannen wat betreft modelbaan ten op zichte van WDP zien er zeer ingewikkeld uit. Het hoeft ook niet zo te zijn dat alles automatisch gaat, het lijkt mij leuk bepaalde zaken met de hand te doen. Bijvoorbeeld rangeerbewegingen in het station.........

Met groet, Hans
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: jlt in 17. März 2013, 01:02:46
Hallo Hans,

In de laatste bijeenkomst heeft Bernd Senger de update versie toegelicht. ;)

Om op jouw vraag terug te komen is het antwoord, Ja.

Een trein is een samenstelling van een wagon c.q rijtuig met daaraan een locomotief.
Een locomotief heeft een bouwjaar nummer.
De wagons / rijtuigen hebben een eigen wagons/rijtuig nummer (je kunt dat ook naar de werkelijke naamsgeving enof een nummer)
Dus, je maakt in de Zugfahrt datenbank een locomotief aan en de wagons e.d een naam of een nummer.

Dan ga je naar Zugzusammenstellung en daar maak je die twee combinatie van een loc en wagons.
Hierin heb je dus een dienstnaam gegeven dat die trein bestaat uit een Loc met het bouwjaar en de wagons met een nummer.
Zo is bijv in mijn geval die een dienstnaam heeft "Gorlitz 134" die bestaat uit een BR 146 die met wagons nummer 1653, 1658, 1659 en 1676.

Nu op jouw vraag, als die Gorlitz 134 in een stopstation inrijdt, dan wordt die Gorlitz 134 de BR 146 ontkoppeld. In de Zugzusammenstellung (ZSS) zie je dat de BR 146 wegrijdt en blijft de wagonnummer staan. Vervolgens komt er aan de andere kant van de wagons een nieuwe BR146-6 aan, die wordt aangekoppelt en krijgt dan een nieuwe dienstnummer Gorlitz 136.
Je ziet gelijk dat de trein in ZSS direkt een ander dienstnaam krijgt dus de Gorlitz 136 en rijdt vervolgens het stopstation weg. zodra de trein is weggereden dan staat de oorspronkelijke BR 146 nog aan het eind van het spoor. Die wordt naar een rangeerspoor gezet en wacht tot die trein Gorlitz 136 terugkomt in het stopstation.
Dan gaat de BR 146-6 ontkoppelen en het liedje begin weer van voren af aan. Dat thema is loc wisselen.

Je kunt nog meer leuke dingen doen, we blijven even op dit thema staan.
Je kunt ook nog die eerste BR 146 als "Staande loc" specificeren en de wagons als "wegrijdend" specificatie.
Wat houdt dat in. Je kunt die BR 146 die als staande loc als duwloc gebruiken. Stel dat die dienstnaam Gorlitz 136 is van die loc ontkoppeld en de BR 146 wordt als Staande loc gezet. Dan kun je een andere trein met andere dienstnaam de achterste loc afkoppelen en vervolgens de BR 146 aankoppelen en als duwloc onder de dienstnaam Gorlitz 201 wegrijdt. Of zelfs een dienstnaam dat bestaat uit duw en trek trein samenstelling zodat er twee locs met wagons weg kan rijden.
En ergens op een ander station weer gesplitst kan worden als twee aparte treinstellen met twee verschillende dienstnamen.
Zo heb je de ICE Beethoven 1267 die van Amsterdam naar Berlijn gaat als heen reis, en als terug reis onder de dienstnaam Beethoven 1287.(met eventueel een andere wagon samenstelling, bijv. Wel of geen restaurant wagen!.)

Kortom, ik geef hier maar een potloodstipje van de mogelijkheden.
Dat zit in de update 2012.2
Maar als je eraan begint, dan is het raadzaam rustig eraan te beginnen. :D

Ik wens jullie nog een fijne vakantie toe.

Met vriendelijke groeten,

Jan Stienstra
Titel: Re:Hoe zit het ook alweer?
Beitrag von: Hans Biere in 17. März 2013, 09:15:17
Dank voor alles Jan. Wat een goeie en duidelijke uitleg van dit "potloodstipje"..... :D

Het klinkt zeer indrukwekkend en veel belovend wat WDP allemaal voor moois voor ons in petto heeft.

Nogmaals dank en groeten, Hans