Beste Allen,
Zo soepel als het gistermiddag met Ronald ging zo stroef ga het hier vandaag. Ik heb vandaag een eerste rijweg gemaakt van A naar B met behulp van de Fahrstrassenassistent. Dat moet goed gegaan zijn want met de simulator blijkt dat deze rijweg gewoon werkt. Sein A gaat op veilig, lok gaat rijden, wanneer de lok het sein voorbij is gaat dit weer op stop en de lok stopt vervolgens voor het het eerst volgende stoptonende sein B.
Nu wil in vervolg hierop een rijweg aanmaken van B naar C en dat wil maar niet lukken. Ik vind hier in de handleiding (nog) geen uitkomst wat ik hier fout doe. Aan het eind van de bewerking in de Fahrstassenassistent wordt de melding "Keinen Weg gefunden" rood aangekruist en dus geen rijweg aangemaakt.
Wie weet raad? Intussen blijf ik zoeken in de handleidingen. Alvast dank voor de hulp.
Groet,
Hans
Hallo Hans,
Op welke projekt/programma werk je nu.
Op je eigen baan of op het demo projekt.
Ik neem ook aan dat je bij FS-Ass. De Start voor de ZNF hebt gezet (groene kader) en bij Ziel op de sein hebt geplaatst (rode kader).
groetjes,
Jan
Hoi Jan,
Het gaat over mijn eigen project. Ik kan je melden dat het me zojuist gelukt is het probleem te omzeilen. Iemand adviseerde mij om handmatig de betreffende rijweg te maken. Dat is prima gelukt. Ook gesimuleerd en 100% resultaat.
Bedankt voor je reactie!
Groetjes, Hans
Hallo Hans,
Ho,ho,ho, dat is leuk dat je met handmatig doet, maar dat de rode kruis de blokkering aangeeft is wel een gegeven!!.
Je hebt in jouw waarschijnlijk een spoorweg onderbreking die je met sprungmarker moet verbinden?.
Of je hebt per ongeluk een seinpaal dat in tegenverkeer is ingetekend.
Of je hebt een symbool op jouw spoorbaan die geen coördinatie hebben?.
Bij handmatige FS tekenen betekent net zo belangrijk, een goed getekende gleisbild!!.
Dus dat rode kruisje betekent wel dat er ergens in die FS die wil gaan maken, een foutje.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hoi Jan, ik neem je advies ter harte en de tekening minutieus nalopen. Je hoort.
Groetjes, Hans
Hoi Jan,
Ik zie geen fout, maar jij misschien wel. Ik heb het bestand naar je opgestuurd. Wil jij het nakijken?
Alvast bedankt!
Groetjes, Hans
Hallo Hans,
Ik zei al in het vorige bericht:
1- Je hebt in jouw waarschijnlijk een spoorweg onderbreking die je met sprungmarker moet verbinden?.
2- Of je hebt per ongeluk een seinpaal dat in tegenverkeer is ingetekend.
3- Of je hebt een symbool op jouw spoorbaan die geen coördinatie hebben?.
In jouw baan ontwerp heb je twee verschillende nummeringen gebruikt.
In screenshot 1 zie je het boven gedeelte "Unterbonn Nord" waarbij je symbole hebt gebruikt die Ruckmeldfahig zijn. En onder in Unterbonn Sud hebt je de normale tekst symbole die niet Ruckmeldfahig zijn!.
Dus je hebt twee verschillende teksten die twee verschillende uitwerkingen hebben.
Beide kun je gebruiken maar voor de Unterbonn Sud moet je daar sprungmarker plaatsen, zie screenshot twee.
Ik heb van sein 1000 naar 1006 die weg op de tekst symbole een sprungmarker gezet en de FS-Ass herkent onmiddelijk een rijweg. Zie screenshot 3. ;D
Als je vanaf 1006 naar 1007 gaat werken met FS-Ass dan gaat dat automatisch, omdat die Symbole Ruckmeldfahig zijn!, en behoeft geen sprungmarker tussen te zetten.
Mij lijkt het verstandiger om die onderste Unterbonn Sud teksten te veranderen in Ruckmeldfahige symbole, zoals je die in de bovenste Unterbonn Nord hebt gedaan.
Dan zul je lekker fijn verder spelen met het voorstel van Ronald.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
P.s: In sprungmarker menu zitten nog oude sprungmarker secties die niet meer gebruikt worden.
Door het aantal X knopje in te drukken verwijderd je stelselmatig het aantal sprungmarker weg.
Jan,
Heel veel dank voor je uitgebreide antwoord.
In mijn huidige ontwerp is totaal geen sprake van sprungmarken laat staan dat ze nodig zijn. Ik begrijp er helemaal niets van.
Ook verkeerd geplaatste seinen zijn, zoals het zich laat aanzien, niet aan de orde.
Veel dank voor je hulp en tips! Waar zoek ik nu nog naar? Het lijkt te werken maar jij ziet nog steeds iets wat ik niet zie. Kun je ook zeggen wat dat is?
Groet, Hans
Hallo Hans,
Geen dank. ;D
Je weet nog van gisteren.
Bij Henk de Witte had dat precieze probleem.
Je moet gewoon in de Gleisbild-Editor denken wat je wilt gaan doen.
Je hebt symbolen die betrokken zijn met het hardware (MA), met bezetmelders (RMK), en de normale teksten (geen MA en RMK)
Dat er in jouw Gleisbild nog oude sprungmarker nog inzit kan gelegen zijn uit de oude baanontwerp.
Je bent nu verzekerd dat in de versie 2012 niet meer gebeurt.
Lees in hoofdstuk Sprungmarker.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Jan dank voor je antwoord. Ik snap niks van die sprungmarkers. Nogmaals, ik heb ze nooit gebruikt dus ik zie de relatie met mijn baan niet. Wat mij wel opvalt is dat in de simulatie een trein gewoon door stoptonende sein 1000 rijdt. Maar dat zal jou ook wel opgevallen zijn.
Het is en blijft dus een raadsel wat hier mis is. En is dat wel zo, dat hier iets mis is? Ik snap er niets meer van.
Ik onderzoek en twijfel vooral aan mij zelf. Uiteindelijk zal weer blijken dat er sprake is van gebruikersfouten. Ik weet op dit moment niet wat dit kan zijn en zoek verder.
Dank en groeten, Hans
Hallo Hans,
Het is geen ramp. :D
Anderzijds helpt WDP je ook naar de eventuele fouten zoeken.
Zoals je nu hebt gezien met de FS-Ass.
Dat er sprungmarker in zit die je nooit hebt getekend, kun je gewoon verwijderen en opslaan.
Dan komt dat ook niet meer in die foutmelding.
De seinen, daar is niets mis mee.
Die zijn goed.
Alleen die teksten in de onderste deel vervangen voor de symbolen, zoals je die ook hebt gebruikt in de bovenste gedeelte.
En verder lekker spelen.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Jan, waar zitten die sprungmarken dan? Het begint voor mij een beetje een spookverhaal te worden want ik heb deze bewust tot nu toe in mijn project nooit gebruikt.
Indien jij ze wel ontdekt hebt ben ik benieuwd waar ze dan zitten want dat is dan per ongeluk en onbedoeld gebeurt. Als dat de boel verstoord zou ik dat graag oplossen.
Dank voor je meedenken en groetjes, Hans
Hallo Hans,
Ga naar Gleisbild-Editor.
Dan zie je bovenaan aan de menu lijst, een rode en groene pijltje Window symbool.
Daar klik je aan.
Dan zie je de sprungmarken menu.
In die sprungmarken menu zie je in het fenster 1 t/m 29 aangemaakte sprungmarken.
Als je links in dat menu even het veldje "Alle sprungmarken anzeigen" ziet, die aanvinken.
Dan zie je de alle 29 "onbedoelde" sprungmarken.
Door op het X aan te klikken verwijderd je stuks voor stuk de sprungmarken.
Je het getal vanaf 29 aflopen naar 0.
Bijgaande screenshot zie je wat ik daarmee bedoelde.
Die sprungmarken menu zie je in het rode kader met de pijltje
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hallo Jan,
Uiteraard geloof ik je maar snappen doe ik hier helemaal niets van. Ik heb nog nooit iets met sprungmarken gedaan laat staan dat ik begrijp dat er zoveel in mijn baan staan.
Veel dank intussen voor je uitleg.
Groetjes, Hans
Hoi Jan,
Conform je instructie gehandeld. Onbegrijpelijk blijft het wel voor mij. Hoe kan zoiets nou gebeuren? Vraag blijft ook of dit op de voor mij aangemaakte rijwegen (zowel met de assistent als handmatig) van invloed is.
Hoewel, ik heb weer meerdere rijwegen aangelegd en alles lijkt, gezien de simulatie, perfect te verlopen. Ik zie niet wat die sprungmarken daarmee te maken hebben (ik heb er nooit en te nimmer mee gewerkt) maar ze stonden er wel, nu niet meer.
Veel dank voor je hulp en advies ook weer! Tip Top! :D
Groetjes, Hans
Hallo Hans,
Zoals je het zelf kunnen ontdekken, heeft dat geen invloed op jouw spoorplan ontwerp en het simulatie rijden.
Echter wanneer je verder met jouw spoorplan gaat uitwerken en of uitbreiden, dan kan het voorkomen dat er op die ongewenste sprungmarken bijv. een schakelaar wil gaan plaatsen een probleem kunnen geven.
Sprungmarken wordt gebruikt wanneer je bijv. een brug over een spoorlijn wil tekenen.
Die kruisen elkaar en 1 van die spoorlijn moet worden onderbroken, en juist op die onderbroken spoorlijn gebruik je de sprungmarken. Die verbindt die twee uit einde van het onderbroken deel.
In WDP is in Gleisbild-Editor een controle knopje, dat is de waarschuwing rode knopje, als je bijv. klaar bent met het tekenen dan kun je op dat knopje indrukken en WDP controleert of er geen foutjes inzitten.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hallo Jan,
ik heb er weer een hoop van geleerd en begrijp nu goed, dankzij jouw duidelijke en gedocumenteerde uitleg, wat de oorzaak van mijn "probleem" was.
Bij de nummering van de sporen in Unterbonn Sud heb ik er nooit bij stilgestaan dat daar Sprungmarken nodig zijn. Met het handmatig tekenen van de betreffende rijwegen is dit "probleem" kennelijk te omzeilen.
Overigens is het wel de bedoeling dat ik deze nummers, net als in Unterbonn Nord, ook contactgeschikt ga maken. Misschien wel weer wat extra werk maar door dit soort dingen veel te doen wordt je er wel handiger mee merk ik wel. :D ;)
Nogmaals dank voor je hulp en uitleg!
Groetjes, Hans
Hallo Hans,
Dat je handmatig FS aanmaakt is inderdaad dat je het probleem omzeilt.
Deze methode stamt nog uit WDP 8.5.
Nu is inmiddels 2012 versie en die gaat alle ongewenste foutjes opschonen.
Dat is ook de reden dat er in WDP controle knopjes inzitten en automatische bewerkingen zoals de FS-Ass. controleert op eventuele foutjes.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hallo Hans,
Nog even dit. ;D
Om die tekst symbole te vervangen voor ruckmeldfahige symbole is eigenlijk heel simpel.
Je zoekt die vervangende symbole en je klikt over de oude tekst symbole (wordt gewoon overschreven) en je voert de bezetmeldernummer in, en klaar is kees.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hallo Jan,
bedankt voor de tip. Ik ga het vanavond meteen doen.
Groetjes, Hans
Hans,
Wat ben toch een leergierig mannetje :D ;)
mvrg Bob
Ja Bob, de sneltrein-vaart komt erin. En dan gaan er wel is dingen gebeuren zoals hier boven vermeld. En dat roept dan vragen op. Gelukkig is ons forum gezegend met een berg deskundigheid.... :D ;)
Groet, Hans
Hans,
Ik heb zelf ook flink geworsteld met vooral de volgorde waarin je in WDP de zaken voor elkaar moet maken (om achteraf veel gerepareer te vermijden) en heb daaruit het volgende geleerd.
1. Zorg dat je Gleisbild foutloos is (testen met uitroepteken), dus:
a. je baanplan - of althans det deel waar je mee wilt beginnen - moet er goed in zitten
b. de ligging en nummeren van alle echte en virtuele RMK en de RMK lengtes invoeren
c. evt direct aantal ZFN naam geven (later handig bij herkenning FS)
d. idem voor de ligging en nummering alle (virtuele) magneetschakelingen
Pas als dit foutloos is doorgaan met:
2. Alle IZFN inrichten met evt tweede of derde RMK erbij (dan zit dat later ook meteen goed in de FS).
3. Zorgen dat je een goed ingemeten en geijkte loc of locs hebt.
4. Alle fahrstrasse (FS) aanmaken en testen met geijkte loc (ook hier geldt check met uitroepteken en alles moet foutloos zijn voordat je verder gaat.
5. En dan pas aan de gang met ZF of een een ZFA en alle andere features van WDP
Wellicht heb je er wat aan
Groet
Ronald
Ja Ronald,
er kan inderdaad niet genoeg op worden gehamerd dat er zeer zorgvuldig in WDP moet worden gewerkt; daar ben ik inmiddels ook wel achter. Ook Jan hamert daar terecht met regelmaat op. Vooral het controleren van je werk met de "!" knop is geen overbodige luxe. Bij mij zijn wat dat betreft geen grote rampen gebeurt maar er zaten toch wat foutjes in die tot onverklaarbare resultaten leidden en nu na wat kleine reparaties zijn opgelost.
Uiteraard heb ik weer veel aan je tips; ik neem ze ter harte en breng ze in praktijk.
Dank en groet,
Hans
Ronald nog even en in aanvulling hier op:
ik ga er van uit dat indien een verloop met de simulator goed verloopt dit in de praktijk ook goed gaat. Maak ik hier een denkfout?? Want nu gaat alles in simulatie 100%
Groetjes, Hans
Hans
Tja als alle info die je in WDP hebt gestopt overeenkomt met je echte baan dan is dat iig bemoedigend.
Maar als je bv verkeerde RMK lengtes of wisselnummers hebt ingevoerd dan heeft dat geen effect op de simulatie, die draait wel, maar gaat het in het eggie toch niet goed.
Dus tja de nauwkeurigheid invoer bepaald de kwaliteit zou ik zeggen
Maar een soepele simulatie is i.i.g. een stap op de goede weg.
Gewoon de smoke test op de baan doen Hans zou ik zeggen
Groet
Ronald
Hallo Hans,
Ter aanvulling van Ronald.
Dus, kortweg de IZNF en een deel van de Profile zult je met simulatie niet zien.
Maar het fysieke van je gemaakte Gleisbild wel.
Dus precies wat Ronald aangaf, gaan met die geit. 8)
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hoi Jan en Ronald,
wissels heb ik secuur benoemd. Ook al een tijdje in praktijk getest. Ook met treinen op mijn baan gereden om te zien of alle RMK werken i.s.m. Littfinski. Alles gaat zo te zien perfect.
Er is iets wat ik tot nu toe niet heb gedaan en weet niet of dat fataal is en achteraf alsnog kan: de lengtes van de RMK's..... :(
Ik zie de bui al weer hangen........... Ik leer ontzettend veel deze dagen :D ;)
Maar weet wel dat ik regelmatig de dingen die ik WDP doe ook echt op mijn baan uittest. Dus werking van wissels en terugmeldingen zijn 100% goed.
Alleen het daadwerkelijk rijden met rijwegen en NZF is nog niet gebeurt. Alleen nog maar "spielerei" of de wissels en terugmeldingen werken. Vond dat op zich al een belevenis om te zien dat dat perfect werkt. Misschien wel de verkeerde volgorde....
Er is onlangs een lok ingemeten met Marion Zeller; voor zover ik kan overzien is er een belangrijk facet niet gedaan. De lengtes van RMK's opgeven. Kan dit alsnog zonder problemen?
Dank weer voor de attentie en tips en hoor graag nader.
Groetjes, Hans
Hoi Hans
Ik ken het gevoel ;)
Lengtes van RMK moeten er wel in anders werkt de IZFN niet en stoppen locs niet op de gewenste plek.
Dat wordt meten dus 8)
Groet en succes verder
Ronald
Zitat von: Ronald Meijer in 11. Juni 2013, 21:07:35Dat wordt meten dus 8)
Wat mij betreft geen probleem natuurlijk. Ik ga voor het beste resultaat. Maar kunnen de meetresultaten nu nog (dus achteraf) worden ingevoerd? Of moet het hele rijweg-ritueel opnieuw?
Groeten, Hans
Hans,
volgens mij kun je dit gewoon achteraf doen, op het moment dt je ITNV definiëert kan je de lengtes ingeven. Dat verandert niets aan de rijwegen. Ik heb op een bepaald moment gewoon een isolatie één rail verplaatst, de lengtes aangepast van elke RMK in het ITNV en klaar was kees. De treinen stopten daarna mooi vloeiend.
Die lengtes hoef je niet te meten. Je telt gewoon het aantal rails in een RMK, kijkt in de catalogus/website van Märklin naar de lengte van iedere rail en je rekent het uit. Voor de bochten pak je de straal en vermenigvuldig je pi*R voor een halve cirkel, heb je een bocht van 30° dan deel je dat door 6 voor de lengte van de boog. Elementaire meetkunde. Dit is veel nauwkeuriger dan een bocht trachten op te meten.
Ik heb dat zo gedaan en dat loopt vlekkeloos.
Groeten uit België
Luc Diels
Zitat von: Hans Biere in 11. Juni 2013, 21:21:35
Zitat von: Ronald Meijer in 11. Juni 2013, 21:07:35Dat wordt meten dus 8)
Wat mij betreft geen probleem natuurlijk. Ik ga voor het beste resultaat. Maar kunnen de meetresultaten nu nog (dus achteraf) worden ingevoerd? Of moet het hele rijweg-ritueel opnieuw?
Groeten, Hans
Hallo Hans,
Geen probleem, je kunt dit achteraf wanneer je op de IZNF met de rechtermuis aanklikt en je gaat naar "Eigenschaften intelligentes Zugnummerfeld" , daar nogmaals aanklikken en dan kom je in de IZNF menu. Wanneer je wil gaan gebruiken, klik dan links boven de aanvinkfenster en dan is de IZNF actief.
Daar kun je ook dus achteraf de lengte van de RMK opgeven.
Je hoeft dus niet perse terug naar het Gleisbild, maar direct in de IZNF de RMK lengtes invoeren.
Die dingen kun je achteraf invoeren.
Dat houdt in dat je helemaal naar eigen wens kunt invoeren.
Stel je wil in een parade stuk geen IZNF gebruiken, nou dan gebruik je hem niet.
Als je alleen in een schaduwstation of op een Hoofdstation dan kun je mooi met de IZNF de gewenste stopplaatsen opgeven.
Hier ben je goed en lekker bezig.
En daarmee hoeft je geen zorgen over te maken dat je weer terug moet naar het Gleisbild.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
P.s: Als je via IZNF de lengte van de RMK opgeeft, dan corrigeert WDP in het Gleisbild-Editor automatisch de lengte in de opgeven RMK rails. Heb even getest. ;D
Beste Luc,
Bijgaande link heb ik een artikel geschreven waarmee je met een bijgevoegde rekenprogramma de lengte en de bochten d.m.v. Radius R1,R2,R3 kunt berekenen. ;D
Gewoon getal invoeren.
http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=63835.0
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Hoi Jan en Luc,
Zeer bedankt voor jullie tips en opmerkingen.
Dat klinkt zeer geruststellend. Alles wat ik toe nu toe in WDP heb opgebouwd is dus niet voor niks geweest. Het werkte tot nu toe ook perfect zowel op mijn baan als in simulatie. RMK's ga ik nu opmeten en invoeren. Ronald vestigde hier ook al terecht de aandacht op. Al met al heb ik er het grootste vertrouwen in dat ik dankzij alle hulp en adviezen van jullie allemaal tot nu toe op de goede weg ben. Een lok heb ik met Marion Zeller al ingemeten dus ik moet nu snel een voorlopig tussenresultaat kunnen gaan zien.
De hoge school der meetkunde van Luc gaat mij helaas voorbij; dat is nooit mijn tak van sport geweest maar ik wil mij er graag in verdiepen als dit tot het beste resultaat leidt. Een mens is toch nooit te oud om (bij) te leren... :D
Nogmaals veel dank voor alle hulp en advies. Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang. Ik heb er veel speelplezier van!
Groeten, Hans
Jan,
als ik terug ben uit Trinidad ga ik dat programma eens downloaden en installeren. Dat kan het leven nog makkelijker maken. Nu werk ik met tabelletjes die ik gemaakt had voor verschillende combinaties.
bedankt voor de tip.
Luc
Zitat von: luc diels in 11. Juni 2013, 22:06:47
Hans,
volgens mij kun je dit gewoon achteraf doen, op het moment dt je ITNV definiëert kan je de lengtes ingeven. Dat verandert niets aan de rijwegen. Ik heb op een bepaald moment gewoon een isolatie één rail verplaatst, de lengtes aangepast van elke RMK in het ITNV en klaar was kees. De treinen stopten daarna mooi vloeiend.
Die lengtes hoef je niet te meten. Je telt gewoon het aantal rails in een RMK, kijkt in de catalogus/website van Märklin naar de lengte van iedere rail en je rekent het uit. Voor de bochten pak je de straal en vermenigvuldig je pi*R voor een halve cirkel, heb je een bocht van 30° dan deel je dat door 6 voor de lengte van de boog. Elementaire meetkunde. Dit is veel nauwkeuriger dan een bocht trachten op te meten.
Ik heb dat zo gedaan en dat loopt vlekkeloos.
Luc dat klopt van die lengtes maar mijn opmerking ging over dat je eerst IZNF moet definieren en daarna pas rijwegen, dan is meteen je remsectie etc goed en hoef je dat achteraf niet allemaal aan te passen.
De exacte lengtes van de RMKs kan je inderdaad later invoeren, maar wel voordat je gaat rijden anders wordt het een zootje.
Overigens accepteert IZNF geen lengte nul dus je zal sowieso iets moeten opgeven, dan meteen maar de juiste lengte lijkt mij.
Groet
Ronald
Ronald, honderd percent akkoord dat je beter eerst de ITNV en de lengtes vastlegt. Ik wou Hans alleen informeren dat WDP de flexibiliteit heeft om ook achteraf nog een RMK lengte te wijzigen zonder dat hij daarom de FS of Gleisbild moet aanpassen.
mvrgr
Luc.
Zitat von: Ronald Meijer in 12. Juni 2013, 07:49:11
Luc dat klopt van die lengtes maar mijn opmerking ging over dat je eerst IZNF moet definieren en daarna pas rijwegen, dan is meteen je remsectie etc goed en hoef je dat achteraf niet allemaal aan te passen.
De exacte lengtes van de RMKs kan je inderdaad later invoeren, maar wel voordat je gaat rijden anders wordt het een zootje.
Overigens accepteert IZNF geen lengte nul dus je zal sowieso iets moeten opgeven, dan meteen maar de juiste lengte lijkt mij.
Hallo Ronald,
Even dit. ;D
Als men een Gleisbild heeft gepland en getekend, dan hoeft in principe niet direkt de lengte van de RMK opgegeven te worden. Dat heeft te maken met het feit voor WDP gebruikers die niet met IZNF willen gaan gebruiken. Dus op de oude manier een rijweg aanmaken en met Profile de snelheid c.q stopplaatst handmatig invoeren.
Die keuze kan ieder WDP gebruiker zelf bepalen. Vandaar dat men niet direkt de lengte hoeft op te geven.
Hierin heeft WDP een "keuze makings mogelijkheid" om achteraf via IZNF de lengtes op te geven.
Nu komt het fenomeen als je al een rijweg hebt gemaakt en achteraf de lengte op te geven, dan herkent WDP niet in die oude rijweg, de lengte verwerking?. Die oude rijweg is dus de ZNF methode.
Om dit direkt te verhelpen is in WDP juist die Fahrtstrasse Navigator voor gemaakt.
Je gaat simpel in de oude FS van Start naar Ziel contacten. En je klikt direct naar Fahrtstrasse Navigator dan wordt die nieuwe FS wel als lengte betrokken FS die met IZNF wordt bewerkt, mits dat de IZNF actief is.
Hierin heb je gelijk twee varianten van FS, de ene is voor ZNF bewerking en de andere is voor IZNF.
Hierin heeft WDP die twee varianten van RMK lengte opgave vrij gehouden.
Stel je hebt geen RMK lengte opgegeven, maar via IZNF geef je de lengte op. Dan zie je dat in het Gleisbild-Editor in de RMK menu direct de gecorrigeerde lengte die je via IZNF hebt opgegeven. Die wordt automatisch verwerkt.
Betreft die 0 getal verwerking. Als je geen aanvinking in de IZNF hebt uitgevoerd. dan staat als grundeinstellung automatisch op 0. Voer je een getal in dan staat die in zijn geheugen, tenzij hem niet activeert.
Dat soort spielerei kun je later bijv. met virtuele RMK de 0 waarden als virtuele lengtes opgeven.
Maar dat is meer voor expertjes. ;D
Bovendien de update 2012.2 zijn die mogelijke varianten tussen ZNF en de IZNF verbeterd. Is flexibeler geworden. Zelfs even uitgeprobeerd, de oude FS wordt zodra de IZNF wordt geactiveerd direkt lengte betrokken. Ga je de IZNF inactiveren dan zet die terug naar ZNF.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Beste Allen,
zo al doende deze week vraag ik mij af of de "Zugfahrteneditor" kan worden overgeslagen en je direkt in "Zugfahrten-Automatik" verder kan gaan met het programmeren van treinritten. Zoals Ronald mij afgelopen zaterdag uitlegde zie ik nu ook dat je met het laatste meer mogelijkheden hebt dan met de eerste.
Niet dat ik aan Ronald zijn uitleg twijfel, want die heb ik ook hier met succes gesimuleerd, maar ik zie zo gauw het nut niet in van de "Zugfahrteneditor".
Maar, het is maar een vraag. Wie weet zie ik iets over het hoofd of ik maak een denkfout. :D ;)
Ik hoor graag!
Overigens ben ik lekker bezig en ontdek nog steeds. Het is werkelijk verbluffend wat WDP allemaal kan. Ik hoop niet dat ik te hard van stapel ga lopen..... :D ;)
Groeten, Hans
Hallo Hans,
Dat onderwerp hebben wij in het begin van dit jaar besproken. ;D
Hetgeen wat je noemt is geheel correct.
Om even aan te geven, in WDP 2012.2 zijn de treinritten mogelijkheden nu in drie mogelijkheden opgesplitst.
De Zugfahrteneditor, Folgenfahrten en de Anschlussfahrten.
Je hebt zelf ontdekt dat die laatste twee mogelijkheden veel flexibeler zijn geworden dan met de eertste.
Nu zul je je afvragen moet ik dan nog Zugfahrten gebruiken als ik met die twee laatste toch beter af bent.
Met Zugfahrten kun je bijv. een treinrit die in 1 keer van A naar B rijdt, bijv voor de ICE trein.
Of korte trein trajekten die snel van A naar B moeten rijden. Wat ik noem is bijv. voorrangs treinritten die prioriteit hebben.
Of je van stapel loopt, hebben we het allemaal gehad. Dan betekent dat je snel leert.
Alleen is daar een nadeel, na 1 nachtje slapen wil je meer dan gisteren, en dan weet je het niet meer.
Ik wil altijd het gevoel hebben van gisteren, zo'n ontdekkingsreis gevoel.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Zitat von: Jan leendert in 14. Juni 2013, 10:15:15Ik wil altijd het gevoel hebben van gisteren, zo'n ontdekkingsreis gevoel.
Hoi Jan,
dat gevoel heb ik gelukkig nog steeds! Ik ga voorlopig niet verder dan waar ik nu mee bezig ben.
- Rijwegen aanmaken;
- Treinritten aanmaken;
- Inmeten van lokomotieven;
- Voertuig databank opbouwen;
- Werken met IZNF;
dat lijkt mij voorlopig wel even voldoende om routine in op te bouwen. Als ik het gevoel heb dat te hebben ga ik weer een stapje verder.
Dank voor je reactie en groetjes,
Hans
Hallo Hans,
Dat is een zeer verstandig besluit. :D
Succes.
Met vriendelijke groeten,
Jan Stienstra
Zitat von: Hans Biere in 14. Juni 2013, 10:49:48
Zitat von: Jan leendert in 14. Juni 2013, 10:15:15Ik wil altijd het gevoel hebben van gisteren, zo'n ontdekkingsreis gevoel.
Hoi Jan,
dat gevoel heb ik gelukkig nog steeds! Ik ga voorlopig niet verder dan waar ik nu mee bezig ben.
- Rijwegen aanmaken;
- Treinritten aanmaken;
- Inmeten van lokomotieven;
- Voertuig databank opbouwen;
- Werken met IZNF;
dat lijkt mij voorlopig wel even voldoende om routine in op te bouwen. Als ik het gevoel heb dat te hebben ga ik weer een stapje verder.
Dank voor je reactie en groetjes,
Hans
Hans, als je dat klaar hebt dan heb je bijna een rijdende baan ;D :D
Bob