Heren,
Zoals in de reklame wel eens gezegd wordt...."pleh"..... ik kom er niet uit en ik ben al vanaf het afgelopen weekend aan het stoeien met de volgende uitdaging.
Ik ben een meersporen overweg (2x) aan het aansluiten die (alleen beveiligd worden door knipperlichten) plaatje 1+2.
(een 3e overweg wordt een bewaakte overweg(Faller B174) met slagbomenen knipperlichten, maar die volgt later).
In het geval dat één van die twee sporen (sp10 of sp11) al bezet is wil ik dat de schakelaars al op groen staan, dat lukt mij goed via de STW Zie plaatje 3c Dit betreffen RMK 13 en/of 16 > onderste schakelaar 1.... of RMk15 en/of 18 > bovenste schakelaar 2
De 2 schakelaars worden geschakeld door RMK's in een actieve rijweg en ook door de STW). zie plaatje 3a t/m c
Ik ben nu alleen nog bezig met de aanleg in de simulatie maar zodra ik een rijweg activeer schakelen mijn schakelaars om naar de ingestelde stand die via de rijweg ingesteld zijn, dit is rood....ook al is één of zijn er meerdere RMK's bezet. plaatje 4
Ik heb de virtuele schakelaars juist ingebouwd om de knipperlichten van overweg 2 en 3 via zijn eigen schakelaar te kunnen beïnvloeden.
Nu verwacht ik dat bij het activeren van de aangegeven rijweg (of een ZF waarvan deze FS een onderdeel van is) in de ZFA, de knipperlichten weer uitgeschakeld worden, zoals plaatje 4 aangeeft.
Zodra de ingestelde RMK's in de rijweg weer bezet zijn zullen de schakelaars weer op groen springen en de knipperlichtinstallatie weer aan gaan.
Dat wil ik natuurlijk niet, want de schakelaars behoren al bij aanvang van de FS op groen te staan omdat RMK13 en/of 16 of....RMK15 en/of 18 bezet zijn. Dit heb ik zo ingesteld in de STW, naar de FS overruld deze regel in de STW.
Ik hoop dat jullie het nog snappen, evt wil ik mijn baanplan in WDP (zip file)toesturen, zodat je meer in de details kan kijken. LET OP dit is versie WDP2009PE! Dit is niet in WDP2012 te openen.... dacht ik.
Alvast bedankt voor jullie hulp
Gr
Bas
Zitat von: B.Doorduin in 16. April 2014, 17:07:56
Dat wil ik natuurlijk niet, want de schakelaars behoren al bij aanvang van de FS op groen te staan omdat RMK13 en/of 16 of....RMK15 en/of 18 bezet zijn. Dit heb ik zo ingesteld in de STW, naar de FS overruld deze regel in de STW.
Hoi Bas,
Als een FS wordt
gestart, dan staat de sein op de Startpositie, op groen!.
Die moet je onder stellbedingungen in de STW opgeven.
Iets anders.
Ik zie even dat je met FS de wegovergang gebruikt?
Is dat zo, of corrigeer me als ik het fout hebt.
Hoi Jan,
Het is een beetje lastig uit te leggen allemaal.... sorry.
Het probleem is nl dat de schakelaar, (door jou sein genoemd) standaard op rood staat ....zoals aangegeven in de handleiding....... in het geval beide sporen (Sp10+Sp11) leeg zijn dus er geen bezetmelder geactiveerd is....is dit geen probleem...... Maar als er op één van de sporen een bezetmelder geactiveerd is, bv RMK16 (links Sp10) wordt dit wel een probleem want de STW is zo ingesteld dat de schakelaar dan op groen staat. Bij het starten van de FS, springt de schakelaar op de in de FS ingestelde stand = rood.
Ik heb toevallig vanavond in de simulatie een oplossing gevonden: ik gebruik het voorbeeld van de vorige alinea.... en activeer een rijweg zoals in het plaatje 4 aangegeven > Sp11... Dan zet ik bij de Folgeschaltungen van deze rijweg de opdracht dat als RMK16 bezet is, schakelaar 1 op groen gezet wordt.
RMK16 is geen onderdeel van de rijweg en zal dus geel oplichten in de Folgeschaltungen, zoals bijgevoegde
afbeelding laat zien.
Of dit nu in de praktijk gaat werken weet ik nog niet.
Gr
Bas
gr
Bas
Hallo Bas,
Op de eerste screenshot staat twee gele vensters RMK 16 en 18.
Dat het geel aangeeft, betekend dat deze niet betrokken is in die FS regel.
Stuur jou project maar naar mij thuis toe, dan kan ik het beter overzien.
Dit wordt te gecompliceerd om hier op het forum uit te leggen.
Hoi allemaal,
Even een update
Ik was me ervan bewust dat mijn probleem met het programmeren van een meersporen-overweg, moeilijk uit te leggen was. Gelukkig heb ik het, door uitproberen en mbv van tips van Jan, onder de knie gekregen.
Ik wil dit best een keer laten zien tijdens de eerstvolgende bijeenkomst. Het komt er globaal op neer dat de spoorbomen naar beneden aangestuurd wordt door een bezetmelding in een FS en het omhoog gaan van de spoorbomen wordt door via de STW geregeld. Dit heb ik vandaag in de praktijk aangesloten en het werkt perfect.
Hopelijk tot gauw, misschien wel tot za 10 mei op de eerstvolgende bijeenkomst.
Gr
Bas
Hallo bas,
Mooi dat het gelukt is, en ja ik zou jou oplossing graag willen zien.
Dat kan inderdaad mooi op de WDP-dag.
Met groet, henk
Beste mensen,
Ik zou graag meer info hebben over het bedienen van een overweg met 2 sporen.
Spoor 1 RMK 9 en 10
Spoor 2 RMK 13 12 en 11
In eerste instantie liep de schakeling via RMK's ( spoor bezet overweg dicht , spoor vrij overweg open)
Maar dit liep niet geheel naar wens. Overweg werd alleen bedient bij automatisch rijden, ging te vroeg open en/of ging niet dicht. En bij handmatig rijden werd er helemaal niet bediend.
Al bladerend door het grote boek zoekend naar een oplossing kwam ik uit bij de Stellwerkswarter.
Ik heb nu hier eea in geprogrammeerd en ik moet zeggen het werkt al beter. Als er nu 1 lok de overweg passeert gaan de bomen netjes dicht en open zoals het hoort. Zowel bij automatisch als handmatig rijden.
Maar als nu de overweg gesloten wordt door de lok op RMK 9 en een andere lok rijdt over RMK 13 dan gaat de overweg open en blijft open.
Wat doe ik fout?
m.vr.gr.
Wilchry
Hallo,
In principe zou dit moeten werken.
Je kan het ook zelf testen als je WDP in bureau versie zet.
Klik dan met rechter muis op ODER, dan kan je onderaan het testen van het "programmatje" aanzetten.
Nu kun je zelf de RMK's aan / uit zetten en zie je wat er gebeurd met je schakeling.
Ik denk zelf dat er elders nog iets is dat de overweg kan schakelen.
Ook dat kan je met het vergroot glas uitvinden door de overweg er naar toe te slepen.
mvrgr Bob
Hallo Bob,
Bedankt voor de tips. Alleen de laatste tip (overweg naar vergrootglas slepen) snap ik niet.
Maar in ieder geval ben ik er via de simulator achter gekomen dat een rijweg (rmk 13 naar rmk 11) de zaak frustreerde. Als rijweg apart schakelde de overweg niet. Als rijweg als onderdeel van een treinrit functioneerde het wel. Behalve als rmk 9 en/of 10 bezet was en de spoorbomen gesloten waren , werden deze weer geopend zodra rijweg 13-11 werd ingezet.
Ik heb nu deze rijweg opnieuw ingetekend en voorlopig functioneert het in de simulatie. Op de baan heb ik het nog niet getest.
Ter info hier (https://www.youtube.com/watch?v=wG2EXDRRBvk) een filmpje van mijn baan zoals deze te zien was op de Legotentoonstelling in Nederweert.
Hoi Wilchry
Ik heb ook WDP2009PE en ik heb destijds een 3 sporenovergang volledig werkend gekregen met de stellwerkwarter. Dit is incl knipperlichten die eerst aan gaan en dan pas de spoorbomen. Als de trein volledig voorbij is geschiedt dit in omgekeerde volgorde.
Elke trein die de overgang naderd beïnvloed de Stellwerkwarter via de oder optie, zoals Bob al meldde. Ik heb daar ook pijlen in verwerkt zodat het nog beter luistert.
Bij mij werkt het perfect. Als je wilt kan ik je een PB'tje sturen met een presentatie die ik hierover gegeven heb.
Zitat von: B.Doorduin in 02. November 2022, 17:40:45Als je wilt kan ik je een PB'tje sturen met een presentatie die ik hierover gegeven heb.
Hallo Bas,
Ook ik ben hierin geïnteresseerd want sta aan de vooravond van een overweg inbouw in mijn baan. Die wordt uiteraard bestuurd door WDP.....
Alvast bedankt!
Groeten, Hans
Hallo Bas,
Ik heb wel interesse in de presentatie. Ik krijg de schakelingen niet zo als ik wil. Tenminste niet in de simulatie. Op de baan heb ik het nog niet geprobeerd.
Wat ik in eerste instantie dacht dat het probleem zou zijn is niet zo.
Bij voorbaat dank